MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's Bowie-albums Breakdown: "Scary Monsters"

zoeken in:
Dik 4*-album als je het zo ziet, met 1 zwakke uitzondering.

En toch zetten we 'm op 3.75 *

Ja, is voor mij ook best een hoge score, maar voor jou wat laag

Ik moet 'm dan eigenlijk op 4.25 * zetten
Maar door dit weekje is dit album wel in mijn achting gestegen

Ja, ik heb hem al verhoogd afgelopen week.
Nooit toegekomen aan Tonight en Never Let Me Down, benieuwd wat daar het oordeel wordt wel.
Maar eerst maar weer eens een 70s album van hem

1. Wild Is the Wind 9,35
2. The Man Who Sold the World 9,30
3. Golden Years 9,05
4. Thursday's Child 8,95
China Girl 8,95
Modern Love 8,95
7. Word on a Wing 8,90
8. Seven 8,65
9. Survive 8,55
10. Criminal World 8,50

Station to Station 8,50
12. All the Madmen 8,30
13. Let's Dance 8,25
Stay 8,25
15. TVC 15 8,20
Running Gun Blues 8,20
After All 8,20
18. If I'm Dreaming My Life 8,15
Ricochet 8,15
20. The Pretty Things Are Going to Hell 8,10

The Width of a Circle 8,10
22. Without You 8,05
23. Cat People (Putting Out Fire) 7,85
24. Black Country Rock 7,75
25. What's Really Happening? 7,65
The Dreamers 7,65
The Supermen 7,65
28. Something in the Air 7,55
29. Saviour Machine 7,50
30. New Angels of Promise 7,15

31. Brilliant Adventure 6,65
Shake It 6,65
33. She Shook Me Cold 6,10

johan de witt schreef:
Ja, ik heb hem al verhoogd afgelopen week.
Nooit toegekomen aan Tonight en Never Let Me Down, benieuwd wat daar het oordeel wordt wel.
Maar eerst maar weer eens een 70s album van hem

Bij Tonight en Never Let Me Down hoop ik ook altijd dat ze zo groeien als Let's Dance bij mij gedaan heeft. Maar tot nu toe is het nog niet zo ver.

Elk 70's album is in ieder geval beter dan die 2.

Top 8 voor Let's Dance kom ik op terug. Vind ik zeer moeilijk, omdat het niveau van de songs erg dicht op elkaar zit (muv Shake It dan).

Door het enthousiasme van mijn vrienden heb ik m zelfs net toen ik thuiskwam direct even opgezet

1. China Girl 
2. Criminal World
3. Modern Love 
4. Cat People (Putting Out Fire)
5. Ricochet

6. Without You 
7. Let's Dance
8. Shake It

5 x fantastisch
1 x aardig
1 x Mwah
1 x moet dat nou?

And I've been putting out fire with gasoline is natuurlijk een geweldige zin

Dit topic heeft mijn enthousiasme voor Bowie ook ontzettend geactiveerd. Die 4 die we gehad hebben zitten nu echt helemaal in mijn systeem (ook al kende ik ze al in meer of mindere mate) Zit al te likkebaarden bij de gedachte welk een heerlijke albums we nog gaan krijgen

Zou je bijna de belangrijkste statistiek vergeten

1. Station to Station 8,71
2. Let's Dance 8,17
3. 'Hours...' 7,91
4. The Man Who Sold the World 7,90

Benieuwd of een album boven de 9 en onder de 7 komt...

Zo is 'ie voor mij:

1. China Girl / 9,75
2. Modern Love / 9.5
3. Let's Dance / 9,5
4. Criminal World / 9,25
5. Ricochet / 8,75
6. Without You / 8,25
7. Cat People (Putting Out Fire) / 8,25
8. Shake It / 6.5

Ja heb ik destijds gezien, lachen wel.

When David Bowie brought down the Berlin Wall - faroutmagazine.co.uk

Tering, ik wou dat ik zo kon schrijven, die eerste alinea

1. Cat People (Putting Out Fire)
2. China Girl
3. Modern Love
4. Let's Dance
5. Without You
6. Criminal World
7. Ricochet
8. Shake It

Echt niemand heeft Shake It ook maar op 7 ofzo

De albums so far
1. Station to Station
2. Let's Dance
3. The Man Who Sold the World
4. 'Hours...'

luigifort schreef:
When David Bowie brought down the Berlin Wall - faroutmagazine.co.uk

Tering, ik wou dat ik zo kon schrijven, die eerste alinea

Ik ben daar geweest, een paar jaar terug. Bowie-tour op de fiets door Berlijn. Erg tof en ook dit verhaal gehoord bij de Reichstag. Heel mooi dat hij zo direct de mensen aansprak en zo zijn steentje bijdroeg.

Een echte held dus

Maar wel voor maar 1 dag

Wat je zegt

Die lag eerlijk gezegd voor het oprapen

Maar - no offence - eenieder die ooit een live optreden van Bowie heeft bijgewoond, weet donders goed dat er weinig artiesten zijn die zo vorm en inhoud aan het begrip charisma gaven (geven) zoals hij. Herinner me als de dag van gisteren het eerste concert dat ik bijwoonde in de Ahoy - je kunt alle cliché's van stal halen en ze passen er allemaal op.

Just for one day , sure mate - the longest day: invasie in hart en ziel, blijvend. Wat mij zo verbaast, is de relatief hoge waardering voor dit album en de songs tot nu toe. Alles boven 7 (goed, i.e. 3,5*) moet imo echt wel van bijzondere kwaliteit zijn en er wordt hier met 4 sterren (=8) en meer gesmeten alsof het niets is. Waarschijnlijk komt het ook door 'the heat of the moment'. Ik vind Let's Dance een vrij matig album (max 3,5 - 3,75*), met een typische 80s sound - redelijk ver verwijderd van Scary Monsters. Nergens wordt bijv het niveau van Ashes to Ashes gehaald, imo. Niet voor niets vond Bowie het na 3 albums op EMI welletjes en slingerde hij de Tin Machine aan. Zou wel benieuwd zijn naar de verkoopcijfers van die EMI-albums (tov de rest), dit album was iig een commercieel succes

Bowie nooit gezien, kan mezelf wel voor de kop slaan
Had gewoon in 1996 moeten gaan...5 jaar later was ik minder into Bowie door de mindere kwailiteit albums en ik dacht dat komt nog wel een keer

Bowie kreeg een foontje van EMI, ze zeiden dat de sales van Let's Dance giga waren en ze hadden snel een nieuw album nodig. David had daar de pest over in. Tonight bevat ook maar 2 Bowie originals Het album verkocht in eerste instantie wel goed, maar Bowie zelf keerde zich later tegen het album...

Let's Dance verkocht er zo'n 7 miljoen, en Tonight als aftermath ook nog 5.
De twee best verkopende Bowie-albums aller tijden, muv de compilaties.

Zat net naar diezelfde cijfers te kijken en vond 10,7 miljoen ex. zie: Which of David Bowie's albums are the most popular? - Quora

Daar vond ik voor Ziggy - als op een-na-best-verkopend - 7,5 miljoen.

Verbazingwekkend zijn ook de cijfers van de albumverkoop, na zijn dood, en ook de verkoop van oudere albums (70's/80's) ná 1994; en - uiteraard - de verkopen op vinyl

Vind ik Tonight verhoudingsgewijs wel heel veel verkocht hebben tov smash hit Let's Dance
De video van het titelnummer met Tina zal er wel aan bijgedragen hebben...

En liggen die 12 M LP's nog ergens te verstoffen denk ik dan altijd. Veel mensen houden op een gegeven moment op met muziek draaien/kopen.

Apart om te zien ook dat zijn early 70's albums veel beter verkopen dan zijn 'Berlin' albums. En zo een als The Man Who Sold the World verkoopt ook bijna net zo veel als die 'Berlin' albums.

Mjuman schreef:
Just for one day , sure mate - the longest day: invasie in hart en ziel, blijvend. Wat mij zo verbaast, is de relatief hoge waardering voor dit album en de songs tot nu toe. Alles boven 7 (goed, i.e. 3,5*) moet imo echt wel van bijzondere kwaliteit zijn en er wordt hier met 4 sterren (=8) en meer gesmeten alsof het niets is. Waarschijnlijk komt het ook door 'the heat of the moment'. Ik vind Let's Dance een vrij matig album (max 3,5 - 3,75*), met een typische 80s sound - redelijk ver verwijderd van Scary Monsters. Nergens wordt bijv het niveau van Ashes to Ashes gehaald, imo.

Bij mij zijn het wel heel veel 'heats of the moment', dit is al een jaar of 10 één van mijn meestgedraaide Bowie-albums (naast Young Americans en Low, vroeger draaide ik weer andere veel). Scary Monsters draai ik ook redelijk vaak, maar dat is meer omdat ik met dat album juist geen echte klik heb.

Ashes to Ashes is wel een uitzondering, maar dat is dan ook een van zijn allerbeste nummers wat mij betreft (naast Sound and Vision en Time misschien wel top 3).

Gast
geplaatst: vandaag om 05:14 uur

geplaatst: vandaag om 05:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.