MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's Bowie-albums Breakdown: "Scary Monsters"

zoeken in:
Ben een tijdje begonnen met het raten van alle Bowie-tracks, voor Heroes kwam ik hier op uit:

a-kant:
Beauty and the Beast 9,25
Joe the Lion 8,75
Heroes 9,25
Sons of the Silent Age 8,5
Blackout 9,5

b-kant:
V-2 Schneider 9
Sense of Doubt 9,25
Moss Garden 8,5
Neuköln 9
The Secret Life of Arabia 9,25

of:

1. Blackout 9,5
2. Sense of Doubt 9,25
3. Heroes
4. The Secret Life of Arabia
5. Beauty and the Best
6. Neuköln 9
7. V-2 Schneider
8. Joe the Lion 8,75
9. Moss Garden 8,5
10. Sons of the Silent Age

Mooi lijstje, en een dikke 9 gemiddeld

Dit gaat wellicht toch wel een teleurstelling worden

Ah leuke keuze. Laatst weer eens gedraaid en viel me goed mee. Vind deze bv. een stuk beter dan de voorganger. Ben benieuwd wat jullie favorieten zijn.

johan de witt schreef:
Mooi lijstje, en een dikke 9 gemiddeld

Een van de drie albums die dat scoort bij mij, verder nog Low en Station to Station. Denk wel de enige 3 albums die dat halen (de rest nog niet allemaal gehad).

herman schreef:
Ah leuke keuze. Laatst weer eens gedraaid en viel me goed mee. Vind deze bv. een stuk beter dan de voorganger. Ben benieuwd wat jullie favorieten zijn.

Eén van de drie albums van Bowie die ik nog niet kende voordat we aan dit topic begonnen. Sterker nog, tot deze week nog nooit in z’n geheel gehoord.

Ik heb hem ook maar een paar keer gehoord in mijn leven. Ik zal hem ook sowieso weer draaien de komende dagen, want bij de meeste titels heb ik niet gelijk een song in mijn hoofd.

Ik heb hem meerdere keren geprobeerd, maar hij blijft hier op een laffe 3* staan. Niet heel slecht dus, maar voor Bowie duidelijk ondermaats.

Ik ben erg benieuwd waar ik op uit kom.
Ik hou erg van de 80s, ik hou erg van Bowie, dus dat zou niet mis kunnen gaan, zou je zeggen

Alleen Bowie hield niet van de 80s

Het was wel z’n meest succesvolle decade. Commercieel dan, artistiek raakte hij gaandeweg dat decennium een beetje de weg kwijt. I blame Mick and Tina

O, die singles vind ik wel leuk. Net als This Is Not America en Absolute Beginners. Maar volgens mij gaf ie zelf ergens toe dat ie de '80s niet echt beleefd had of iets dergelijks.

Als we alle albums gehad hebben kunnen we de belangrijkste singles en omissies misschien nog bespreken voor de totale songlijst, zoals de hiervoor genoemde singles.

luigifort schreef:
Maar volgens mij gaf ie zelf ergens toe dat ie de '80s niet echt beleefd had of iets dergelijks.

Hij zal voor een groot deel onder bepaalde invloed geweest zijn

GrafGantz schreef:
Ik heb hem meerdere keren geprobeerd, maar hij blijft hier op een laffe 3* staan. Niet heel slecht dus, maar voor Bowie duidelijk ondermaats.

Bij mij ook, enkel voorloper Tonight heb ik nog een halfje lager. Nou ja, luxe problemen zeg maar

Ik ken Tonight niet in zijn geheel, maar met Loving the Alien, Tonight en Blue Jean kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n slecht album is.

luigifort schreef:
Ik ken Tonight niet in zijn geheel, maar met Loving the Alien, Tonight en Blue Jean kan ik me niet voorstellen dat dat zo'n slecht album is.

Loving the Alien is zeer aardig idd maar de rest is echt niet zo veel. Het gemiddelde hier (zegt natuurlijk ook niet alles maar toch...) is ook maar 2,8

Bizar dat zijn creativiteit zo drastisch afnam tov van zijn albums eind jaren '70.

Vandaag gaan we verder

Kan een mod de titel aanpassen met : Never Let Me Down? Thanks.

johan de witt schreef:
Vandaag gaan we verder

Kan een mod de titel aanpassen met : Never Let Me Down? Thanks.

Casartelli cosmic kid panjoe

"Heroes" vervangen voor Never Let Me Down

Zie je toch dat een van ons mod had moeten worden

DjFrankie (moderator)

Done vanuit Montenegro

Ken je nagaan

11. Too Dizzy (Johan 11, Luigi 11)

Op 11 een track die alleen op het originele album uit 1987 staat. Bowie was er na de release van het album zo ontevreden over dat hij het van het album af heeft laten halen. Op deze site staat het ook al niet meer op de track order, maar op andere sites wel, en dat is dus gewoon terecht. Hij schreef het nummer met Erdal Kizilcay, met wie hij 6 jaar later ook werkte aan The Buddha of Suburbia. Deze is wel een stuk minder sterk. Bowie liet het weghalen omdat hij het muzikaal beter vond passen bij Huey Lewis & the News. Maar die hebben betere, zoals Poeha wel weet Is het dan echt zó slecht als Bowie blijkbaar vond? Dat vind ik nou ook weer niet, het luistert best lekker weg. Maar het is meer een b-side dan een album track zullen we maar zeggen.

Lekker nummertje, hoor. Typische 80's productie, fijne sax solo, maar niet echt iets voor Bowie inderdaad. Past ook niet helemaal bij Huey c.s., David.
Never Let Me Down dan toch maar eens gaan beluisteren, als dit al de zwakste song is

10. Zeroes (Luigi 7, Johan 8 )

Nu ik 'm zo weer eens hoor had ie toch wel een paar plekjes hoger gemogen, bij Johan misschien ook wel Een song die een beetje gruizig start zoals Diamond Dogs ook doet. Deze track die we als closer van kant A vinden en waar Bowie ook flink wat werk in stopte. Compleet met verwijzingen naar de '60s, lyrics incluis van oa Bob Dylan en qua songstructuur The Beatles. Van "Heroes" naar Zeroes Zeroes, de band on stage die speelt wat u maar vraagt, is Bowie niet vies van enige zelfspot, verwijzend naar zijn eigen Spiders from Mars Een happy-go-lucky feelgood song

9. Shining Star (Makin' My Love) (Johan 4, Luigi 10)

Op 9 vinden we de ballad of sorts van het album. The odd one out zou je hem ook kunnen noemen. Bowie goes soul and rap. Al is de rap hier van acteur Mickey Rooney. Bowie liet zich voor dit nummer inspireren door Earth, Wind & Fire (zie de titel) en vooral Prince, die hij op Zeroes ook al citeerde. Het resultaat is wat mij betreft een fijne gloedvolle soulzong, die extra opvalt op het album dat zo gedomineerd wordt door zware 80s drums en gitaar. Dan valt deze extra op in die productionele eenvormigheid. Typisch zo’n nummer dat als 4e of 5e single uitgebracht zou worden als het album een megasucces was geworden. Wat het dus niet werd Nu is het een prima genietbare albumtrack.

Beetje Prefab-y wel...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:29 uur

geplaatst: vandaag om 02:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.