MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
Ik geloof niet dat de zanger van NMH vals zingt hoor. Misschien dat sommigen het wel een lelijke stem vinden, louter subjectief dan.

014. Haddaway - What is Love (Trinidad & Tobago, 1993)

Notering 2014: -

Mooiste moment:

Baby Don `t Hurt Me, Don`t Hurt me...No More (luidkeels meezingen) = Ideale therapie!

Door naar een ander wereldwonder uit de 90`s: Haddaway! Ik zal nooit mijn eerste keer Down the Rabbit Hole vergeten. We hadden bijna - buren die de godganse dag dit nummer bleven draaien. Super leuke gimmick, die resulteerde in de meest creatieve manieren waarop mensen hun emotie toonden tijdens de lyric hierboven. Ja, een absolute Eurodance kraker die zijn gelijke niet kent.

013. Super Mama Djombo - Festival (Guinee-Bissau, 1980)

Mooiste moment: 4.50

Geen houden meer aan! Pure lol, verbinding, iedereen gaat spontaan met elkaar dansen!

Simpelweg een van de meest swingende platen die ik ken. Ongekend hoeveel positieve energie er vrijkomt bij de switch in tempo na bijna 5 minuten. LCD Soundsystem lijkt hier zeker inspiratie op te hebben gedaan en ook de Braziliaanse Lambada is schatplichtig aan dit nummer waarvan je gemakkelijk in hogere sferen gaat verkeren. Alleen de grootste chagrijn kan hier niets mee aanvangen. Onderschatte formatie, ze verdienen wereldfaam!

Dance Lover schreef:

Mooiste moment:

Baby Don `t Hurt Me, Don`t Hurt me...No More (luidkeels meezingen) = Ideale therapie!

(embed)

Door naar een ander wereldwonder uit de 90`s: Haddaway! Ik zal nooit mijn eerste keer Down the Rabbit Hole vergeten. We hadden bijna - buren die de godganse dag dit nummer bleven draaien.

Was jij dat, Slowgaze?

What Is Love, die zag ik niet aankomen! Wel een retelekkere tijdloze schijf.

Absoluut, samen met o.a. Freed From Desire en Be My Lover parels van de 90's Eurodance.

The Man With the Red Face, What Is Love, Festival; je doet je nick wel weer eer aan, Marco wat een ongekend dansfestijn

Morgen duiken we de Top 10 in. Denk je te weten wat, raad gerust.

Eerst nog wat aandacht voor nummers, die het op een goede dag ook tot de Top 100 kunnen schoppen.

Bubbling Under: 101-150 in willekeurige volgorde.

2 Brothers on the 4th Floor - Dreams
Alexander Kowalski - Speaker Attack
Alphaville - Forever Young
Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
Archive - Controlling Crowds
Beach House - Over & Over
Björk - All is Full of Love
Blonde Redhead - 23
Blondie - Atomic
Boards of Canada - Dayvan Cowboy
David Bowie - Starman
Danny L Harle - On a Mountain
Drs. P - Dodenrit
Eefje de Visser - Bitterzoet
Fela Kuti - Zombie
Fleet Foxes - Mykonos
Future Islands - Lighthouse
Grimes - Oblivion
Holden - Blackpool Late Eighties
Immortal Technique – Peruvain Cocaine
KOTO - Visitors
Kylie Minogue - Say Hey
Lana del Rey - Blue Jeans
La Bouche - Be My Lover
LISA - Rocket To Your Heart
Lindstrom - I Feel Space
M83 - Kim & Jessie
Madrugada - Step Into This Room and Dance For Me
Mdou Moctar - Afrique Victime
Mike Oldfield - Moonlight Shadow
Mobb Deep - The Shook Ones Part II
Moby - Feeling so Real
Mory Kante - Yeke Yeke
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street
Natalia Lafourcade - Muerte
Push – Universal Nation
Radiohead - Exit Music (For a Film)
Shygirl - Cleo
Sia - Breathe Me
Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
Stereolab - Metronomic Underground
Sufjan Stevens - Mystery of Love
Super Mama Djombo - Assalariado
Talking Heads - This Must be the Place (Naive Melody)
The Aztec Mystic (DJ Rolando) - Jaguar
The Crystals - And Than He Kissed Me
The Field - A Guided Tour
The Monkees - I Am a Believer
The Sunclub - Fiësta
Typhoon - De Vlieger
Yann Tiersen - Les Tristes Jours
Underworld - Dirty Epic

Dance Lover schreef:
Surf Solar!

Dance Lover schreef:

Ik verwacht nog wel I Feel Love, Inspector Norse, Sur la Planche. Mss nog een ABBA (Lay All Your Love on Me) en een Fela (Gentleman?). Van je nummer 1 had ik eigenlijk Sprawl II verwacht, maar dan het titelnummer of Ready to Start.

Dance Lover schreef:

#Stem What Is Love Terug in de Top 2000 (we doen een pushactie met zowel MuMe als FOK!)

https://i.redd.it/af70o3hto7k21.jpg

https://i.imgur.com/fg8IZ.jpg

Dim
Die Bubbling-Under is echt van geweldige kwaliteit, zeg.

Dance Lover schreef:

Bubbling Under: 101-150 in willekeurige volgorde.

Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
Danny L Harle - On a Mountain
Eefje de Visser - Bitterzoet
Future Islands - Lighthouse
Grimes - Oblivion
Immortal Technique – Peruvain Cocaine
Mdou Moctar - Afrique Victime
Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
Underworld - Dirty Epic
*drool*

012. Kendrick Lamar - The Blacker the Berry (Verenigde Staten, 2015)

Mooiste moment: 03.05 King Kenny klapt er genadeloos op los!

In een wereld waar leiders nauwelijks in staat zijn tot zelfreflectie is dit een verademing. Prachtig hoe King Kenny zich niet in een hoek laat drukken en met de nodige dosis zelf liefde alle racisten er ongenadig hard van langs geeft. Ondertussen heeft hij ook nog een weinig louterende boodschap voor zijn gemeenschap, die ook meer liefde aan de dag mogen leggen. De beats zijn keihard, de sfeer is zeer grimmig; Kendrick lijkt haast vuur te spuwen! Bovenal, vandaag de dag nog steeds uiterst urgent.

011. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) (Canada, 2004)

Mooiste moment: 3.43 Het nummer bouwt eindeloos op en dan.....ontlading!

Mijn favoriete band!

Samen met Nick Cave & The Bad Seeds en Underworld bij mij op een torenhoog voetstuk. Sterker nog, ik ken geen bands met betere live performances dan dit muzikale gezelschap. Ik zag ze dit jaar nog in Bilbao en wat was het weer genieten! Als intro gebruikten ze ''Sound & Vision'' van held Bowie en toen het geluid verstomde speelden ze ''Oh, You Pretty Things'' van hem. Perfect nummer om iedereen te bedanken voor de tomeloze energie die iedereen op wist te brengen tijdens hun immer opzwepende concert.

Een van de meest indrukwekkende passages in dit nummer is ongetwijfeld dit stuk:

Purify the colors, purify my mind
Purify the colors, purify my mind
And spread the ashes of the colors over this heart of mine

Zo ongelofelijk waar! Soms zou het heerlijk zijn om jezelf te zuiveren van al je fouten en weer die jongen te zijn die nog argeloos in het leven stond. Al kan ik mijzelf nog steeds prima aankijken in de spiegel hoor.

010. Alcest - Délivrance (Frankrijk, 2014)

Mooiste moment: 3.05 - 6.31 *Huilt van geluk* Zo voelt verliefdheid dus.

Hemeltergend mooie shoegaze waar ''My Bloody Valentine'' & ''Slowdive'' nog een puntje aan kunnen zuigen. Ik heb alleen maar superlatieven voor deze zalvende plaat! Wat een wonderschoon cadeau hebben de Fransen, aan onze planeet aarde nagelaten. Ik begreep dat het nogal een stijlbreuk was in vergelijking met hun eerdere werk. Ik maal er niet om. Na 3 minuten stijg ik standaard op en draait mijn zenuwstelsel overuren met de ene geluksprikkel na de andere, richting mijn brein. Ik ben weer dat kind van 12, gelukzalig liggend in de zon, op een tak die oversteekt over een weiland met pony`s. Hengst Caesar is gelukkig niet in de buurt.....

Holy schmoly, ik ben weer bijgelezen maar nog lang niet bijgekomen, zonder twijfel podium van beste top-100's ooit op welk medium dan ook. En als Marienbad het nu ook nog haalt durf ik hem zelfs de topspot te geven

En zomaar gedroogd gras in iemands bed leggen, wat een doerakje ben je toch

123poetertjes schreef:
Holy schmoly, ik ben weer bijgelezen maar nog lang niet bijgekomen, zonder twijfel podium van beste top-100's ooit op welk medium dan ook. En als Marienbad het nu ook nog haalt durf ik hem zelfs de topspot te geven

Helaas! Heeft wel de voorselectie van 250 songs gehaald, mocht je dat geruststellen.

009. Air - La Femme`d Argent (Frankrijk, 1998)

Notering 2014: 014

Mooiste moment: 3.23 Zwoel, zwoeler, zwoelst...Amour, Imagination & Rêve.

Een nummer wat ik al vanaf het prille begin bemin. Net als heel ''Moon Safari'' eigenlijk. Zalig album om af en toe op te vissen uit je collectie en languit op de bank tot je te nemen. Het openingsnummer van het album is van een zeldzame klasse. Wat een souplesse en elegantie wordt er tentoon gespreidt. Dit is de definitie van stijl. Dit jaar stonden ze weer op diverse podia om een speciale verjaardag van hun beste album te vieren. Blij dat ik ze gezien heb op Lowlands en in Spanje, de live uitvoering bleef gemakkelijk overeind staan en was zelfs nog een tikkeltje spannender!

008. Nina Simone - Sinnerman (Verenigde Staten, 1965)

Notering 2014: 035

Mooiste moment: 8.10 Nina grijpt je bij de lurven, voordat ze nog een keer vol aanzet.

Natuurlijk mag Miss Simone niet ontbreken in mijn lijst. Al was het maar omdat ze nog in mijn stad Nijmegen heeft gewoond. Weinig nummers die zo fysiek intens zijn als dit meeslepende stuk krachtvoer! Het daagt je uit, laat je meeklappen en mee schreeuwen: POWERRRRR! Na 2014 werd het nummer al snel een vaste waarde in mijn Top 10. Een zeer enerverend nummer, wat zoveel meer waardering verdient.

Lang leve de zondaars!

007. New Order - Blue Monday (Verenigd Koninkrijk, 1983)

Notering 2014: 017

Mooiste momenten:

1.36 Opstijgen maar!
2.09 De relnicht in mij komt naar boven...Mee blèren: ''How Does It Feel to Treat Me Like You Do''!
5.23 Klaar om in extase te raken?
5.46 Nu snel naar huis met grote passen in reuzen mijllaarzen.
6.22 Outro hoor! Snel wegduiken! De baslijn wordt onder de voet gelopen!

Net als ''Sinnerman'' een nummer dat al bijna 10 jaar onafgebroken in mijn Top 10 staat te pronken. Blijft een ongelofelijk verhaal dat de mannen uit Manchester, zo snel schakelden na het beëindigen van Joy Division. En prompt dus een wereldhit scoorden met deze goedgemutste evergreen, die ontelbaar veel dansvloeren onveilig heeft gemaakt en nog steeds ieder weekend doet.

De voortzetting van de beat gedurende het nummer voelt als een lopende trein, als een vanzelfsprekendheid. En dat is het grootste compliment wat je dit nummer kan geven, deze stoomlocomotief is goed geolied en stampt nog wel een paar eeuwen door. Een typisch gevalletje van een ''out of body ervaring krijgen''. Jezelf van bovenaf willen zien, om te ontdekken hoe onwijs je tekeer gaat in de plaatselijke disco of pop podium.

holy shit.

006. Sinead O'Connor - Troy (Ierland, 1987)

Notering 2014: 039

Mooiste moment:

3.10 God, I Love you...I Kill a Dragon for You, I'll Die...But I Will Rise and I Will Return. The Phoenix from the Flames.

Je gaat van teder naar de hel en weer terug. Wat mij betreft het summum van weerbaarheid!

Emotionele krachtpatserij van een Ierse strijder en visionair, die al begin jaren`90 op de barricaden stond tegen het misbruik in de kerk. Prachtig en creatief hoe ze een thema uit de oudheid adopteert om haar pijnlijke jeugd onder ogen te komen. Het is allemaal wat theatraal, maar ze komt ermee weg omdat haar uithalen voelbaar zijn tot in je diepste poriën. Wat een kwetsbaarheid legt ze hier aan de dag. De begeleidende strijkers maken dit (dramatische) klassieke epos helemaal compleet.

005. Kiki Gyan - Disco Dancer (Nigeria, 1979)

Mooiste moment: 3.21 Heerlijke melodie switch!

Afro funk staat tegenwoordig hoog op mijn agenda. Geen Fela Kuti nu, dit is een van mijn laatste ontdekkingen. Ik zou graag 24 uur met deze man in een disco vertoeven, maar helaas kenmerkte zijn leven zich na zijn succes door verslavingen. Zat pas bij het tentje Cali in Nijmegen te eten, toen dit nummer verrassend voorbij kwam. Dat zal jullie vast bekend voorkomen, dat je altijd extra alert bent op wat voor een muziek er gedraaid wordt in cafés en restaurants?!

004. Sigur Rós - Viðrar vel til Loftárása (Ijsland, 1999)

Notering 2014: 020

Mooiste moment: De climax na 5.00!

De hemel breekt open als deze immense mammoettanker gevuld met strijkers en blazers koers zet richting zijn bestemming. Verwachtingsvol klopt mijn hart als ik dit nummer aan slinger. Nimmer ben ik voorbereid op de consequenties van wat dit nummer allemaal aanricht in mij. Ben ongelofelijk dierbaar dat ik deze band in mijn armen heb kunnen sluiten. Het begin was zeker niet makkelijk, Staralfur bleek uiteindelijk de ideale bruggenbouwer te zijn. Onvoorwaardelijke liefde voor de Ijslandse hemel bestijgers, die het licht fel laten branden. De videoclip is prachtig; zo puur, een menselijke oproep voor meer tederheid en genegenheid. Mijn zegen hebben ze! Ik heb uiteraard al een kaartje voor hun show in Carré volgend jaar.

Zowaar nog een ontdekking op nummer 5!
Dance Lover schreef:
Dat zal jullie vast bekend voorkomen, dat je altijd extra alert bent op wat voor een muziek er gedraaid wordt in cafés en restaurants?!
Herkenbaar, onze restaurantuitjes lijken vaak meer op een muziekquiz.

Loop ik al een decennium voor dat nummer te lobbyen hier op de site, ontdekken mensen het gewoon in een café in Nijmegen

Ere wie ere toekomt Heiko, pionier!

Ik ben hem voor het eerst tegen het lijf gelopen tijdens jouw Greatest Hits editie. Vruchtbare editie, want ook ''Marijata - I Walk Alone'' heb ik daaraan te danken.

En de allermooiste Sigur Rós met de allermooiste videoclip ooit!

In mijn lijst op 3.

Vaker live gezien en Carré komt daarbij uiteraard (want het Concertgebouw optreden met orkest was zo magisch).

Leuk hoor, ik hoop het nummer ooit nog eens live te mogen horen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:02 uur

geplaatst: vandaag om 19:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.