MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
Dim
De laatste toevoegingen zijn niet direct mijn smaak, maar de vlot geschreven anekdotes zijn fijn om te lezen.

28 The Beach Boys - Good Vibrations (1966)
VS, A, Smiley Smile, Psychedelica - MML218

Ik heb niet bij elk plaatje een anekdote. Dit is gewoon een all time classic. Pet Sounds is het beste album van The Beach Boys. Smiley Smile had het moeten overtreffen. Dat is niet gelukt, maar haalt dankzij dit nummer wel mijn TOP100. Sloop John B (MML994; Pet Sounds) en Heroes And Villains (toch weer Smiley Smile) zijn ook fantastisch.

De TOP100 van Justus18 - Spotify

Zo, weer even met plezier bijgelezen. Met als persoonlijke hoogtepunten Townes van Zandt en deze laatste, maar ook genoeg leuks verder.

Over deze laatste. Smiley Smile overtrof Pet Sounds inderdaad niet. Maar Smile zoals het eigenlijk bedoeld was als Brian niet ingestort zou zijn, doet dat voor mij wel. All was het maar omdat daar het magistrale Surf's Up ook op staat.

The Beach Boys.... ik weet niet wat het is, maar ik zal nooit een liefhebber worden vrees ik.

aERodynamIC schreef:
The Beach Boys.... ik weet niet wat het is, maar ik zal nooit een liefhebber worden vrees ik.

Istie weer hoor, met z'n afwijkende mening

Hier hetzelfde. Krijg altijd de rillingen van die koortjes... En in de rest van die sound zit iets dat het slechtste in me naar boven haalt.

itchy schreef:
Hier hetzelfde. Krijg altijd de rillingen van die koortjes... En in de rest van die sound zit iets dat het slechtste in me naar boven haalt.

Dat dus.

GrafGantz schreef:
(quote)

Istie weer hoor, met z'n afwijkende mening

Ben ik eens niet doorsnee, vindt meneer het weer niet goed.

27 Radiohead - Exit Music (For a Film) (1997)
VK, ns, OK Computer, Psychedelica - MML55

Creep was het eerste nummer van Radiohead dat ik top vond. Daarna volgde Street Spirit (Fade Out) (MML4) en de klap op de vuurpijl was Exit Music (For a Film). Het is nog altijd mijn TOP3 van Radiohead.

aERodynamIC schreef:

Dat wat aERodynamIC met The Beach Boys heeft, heb ik dan weer met Radiohead.

Van de wiki bij OK Computer:
According to Yorke, Radiohead hoped to achieve an "atmosphere that's perhaps a bit shocking when you first hear it, but only as shocking as the atmosphere on the Beach Boys' Pet Sounds".

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat dus.

Het is een soort van Amerikaanse variant op de palingsound.

26 Nina Simone - Sinnerman (1965)
VS, A, Pastel Blues, Negro Spiritual - MML12

En dan is het tijd voor het tweede en laatste nummer dat in de MML hoger staat dan bij mij. Het is tevens het tweede nummer dat ik ontdekt heb via MusicMeter (er zal er nog 1 volgen). Van Nina Simone kende ik wel andere nummers. Pastel Blues heb ik pas onlangs van mijn zoon cadeau gekregen en ligt nog op de stapel met nieuw af te luisteren CD’s.

Exit Music en Sinnerman

25 Les Enfants Terribles - Longtemps (1967)
FRA, B, C'Est La Vie, Psychedelica

De artiest is niet terug te vinden op MusicMeter (er is wel een artiest met dezelfde naam). Hoe kom ik dan aan dit album? Een goede vriend van mij is liefhebber van chansons en van psychedelica en heeft het voor mij ontdekt. Het titelnummer was lange tijd mijn favoriet, maar tegenwoordig prefereer ik dit B-kantje. Het nummer staat gelukkig wel op Spotify.

24 Wolfmother - Woman (2005)
AUS, A, Wolfmother, Hard Rock

Net als #29 is dit nummer voor mij verbonden met de bruiloft van mijn zwager. Tussen de plechtigheden en het diner met feest hadden we wat tijd te doden in de Haagse binnenstad. Dat kun je het het beste doen in een platenzaak en ik kocht daar op basis van een recensie dit album.
Op het feest bleek dat de dj niet goed was voorbereid op de vele rock/metal-liefhebbers tussen de vrienden van het bruiloftspaar. Omdat ik het album zelf nog nooit gehoord had, durfde ik het niet om die aan dj te geven. Daar kreeg ik later spijt van, want het zou een knaller geweest zijn.
Het nummer verdween in 2020 uit de MML. Ik besloot te hernomineren. Dat was succescol, maar in 2023 sneuvelde Woman opnieuw.

23 Aretha Franklin - Think (1968)
VS, A, Aretha Now, Rhythm & Blues

Het nummer staat #933 in de radio2 TOP2000 met de uitdrukkelijke vermelding “Blues Brothers”-versie. Wordt die misschien verward met de upspeed Chocomel-versie? De beste versie is het origineel. Uit protest gebruik ik bij radio2 daarom een vrije keuze om op dit nummer te stemmen.
Aretha staat met 3 andere nummers in de MML.

22 Earth Wind & Fire - Jupiter (1978)
VS, A, All 'n All, Funk

Het nummer heb ik leren kennen doordat een flatgenoot hier helemaal van uit zijn bol ging. In mijn optiek was hij al gek. Dit was een tandje erger. Gekken moet je altijd gelijk geven, maar dat weigerde ik en ik had nogal eens ruzie met hem. In dit geval had de gek het gelijk geheel aan zijn zijde. Hij was daar enorm blij mee en sindsdien verliep het contact een stuk soepeler.
Ik heb het album aangeschaft en daar staan ook een paar interludes op. Het mooie van de video is dat het ook met die interlude begint.
Het nummer kent in mijn leven een langere geschiedenis. Mijn vrouw en ik houden van tradities en zo zijn we ook getrouwd. Met een lunch, een taart op theetijd, een diner en een feest met openingsdans door de bruid en bruidegom. Jupiter was de muziek die we hiervoor selecteerden.
Earth Wind & Fire hebben we ook live gezien. Ik heb weinig concerten bezocht maar ik ben 20 jaar lang naar het North Sea Jazz Festival geweest. De laatste 10 jaar was dat samen met mijn vrouw. Op basis van het programma kozen we voor de vrijdag of de zaterdag met uitzondering van het laatste jaar toen we alle 3 de dagen zijn geweest. En met uitzondering van 1997 toen EW&F op zondag stond geprogrammeerd.
Wat je toen niet voor mogelijk hield is dat je het concert tegenwoordig kunt terugkijken. Na de intro volgde direct Jupiter.
Earth Wind & Fire staat alleen met Fantasy (MML361) in de MML.

21 Green On Red - Sea Of Cortez (1985)
VS, ns, Gas Food Lodging, Country Rock

De band heb ik ontdekt bij hun prachtige debuutalbum Gravity Talks. In totaal hebben ze 7 mooie albums gemaakt. Opvolger Gas Food Lodging is de beste en staat bij mij #10 in de albumlijst. In 1992 ging de band uit elkaar.

20 King Køng - Vou Matar (1992)
DUI, ns, Life Itself Is Sweet, Sweet, Sweet!, Hard Rock

In de tijd dat ik verzamelcassettes samenstelde had je ook album-verhuurbedrijven. Eerst LP’s en later natuurlijk CD’s. Van de beste nummers huurde ik bij de Kooperen Hoorn de albums en zette die op cassette. Het beste daar weer van werd later op CD aangeschaft. Life Itself Is Sweet, Sweet, Sweet! behoorde bij het allerbeste, maar kon ik heel lang nergens vinden. Volgens mij heb ik dankzij een tip van DjFrankie het album uiteindelijk uit Duitsland kunnen importeren.
De video laat het hele album horen, maar ik ben al blij dat ik het nummer op YT gevonden heb. Vou Matar begint op 40:08. Het gaat vloeiend over in Told You Before, maar dat is een ander nummer. Op Spotify is het nummer natuurlijk al helemaal niet te vinden.

19 De Raggende Manne - Zand (1991)
NL, ns, Brandende Vlierbessen, Punk

Nederlandstalige punk zou helemaal in mijn straatje moeten zijn, maar vaak vind ik het niks. De Raggende Manne zijn een van de uitzonderingen. Ik ken ze vanaf hun prachtige debuutalbum Knuppelhout. Dit nummer komt van hun beste album. Bij een van hun live-optredens heb ik een T-shirt gekocht met “Wat doe ik hier?”, een strofe uit Zand. Tijdens een of andere flutcursus, die ik moest volgen van het bedrijf waar ik voor werkte, had het dragen ervan veel succes.

18 Grateful Dead - Terrapin Station (1977)
VS, B, Terrapin Station, Psychedelica

#18 in een lijstje van mij is een bijzondere positie. Deze grote eer is hier voor de Grateful Dead.
Tijdens mijn vervangende dienstplicht was ik tewerkgesteld bij een bewonersorganisatie. Die gaf ook een krantje uit, dat natuurlijk door niemand werd gelezen. De redacteur en ik bedachten daarom wat flauwiteiten om de aandacht te trekken. Zo verzonnen we een columnist, die van lauw bier hield en gaandeweg het schrijven van de column van het paadje raakte. We hielden ook een eigen albumtopallertijdenverkiezing. De columnist leverde geheel naar zijn aard frauduleus 2 lijstjes in. De ene bevatte louter sixties psychedelica en de ander alleen albums van de Grateful Dead, waar we zelf anderhalf album van kenden.
Later zijn we allebei albums van de Grateful Dead gaan verzamelen. En we vinden het allebei geweldige muziek. Sinds een paar jaar heb ik een poster van hen in mijn huiskamer hangen.
Er staan 222 albums van de Grateful Dead op MusicMeter, maar met een stuk of 18 ben je aardig compleet.

17 Captain Beefheart And His Magic Band - Electricity (1967)
VS, ns, Safe As Milk, Psychedelica

Captain Beefheart was bij ons de “family favourite”. Zowel mijn vrouw als mijn zoon vonden zijn muziek goed. Mijn vrouw kwam uit de Tom Waits-hoek en daar is enige verwantschap. Mijn zoon kwam als 5-jarig jongetje uit India. Van alle muziek die ik toen afspeelde sprak Captain Beefheart hem het meeste aan. En ik heb op een bizar feest staan swingen op Mirror Man.

16 Dire Straits - Sultans Of Swing (1978)
VK, A, Dire Straits, Rock - MML251

Een klasgenoot van mij had dit album ontdekt en vond het erg leuk. Het was geen disco, geen punk en geen sixties. Het stond haaks op alles wat toen populair was. In zijn omgeving kon hij weinig mensen bedenken die het mogelijk ook leuk zouden vinden. Hij was benieuwd wat ik ervan vond en gaf mij een cassette. Ik vond het geweldig!

15 Bob Dylan - Stuck Inside Of Mobile With the Memphis Blues Again (1966)
VS, ns, Blonde On Blonde, Folk Rock

Op mijn middelbare school hadden we een voortreffelijke muziekleraar. Hij liet ons een beetje spelen met slaginstrumenten en bracht ons veel kennis bij. Eerst leerden we de verschillende orkestsamenstellingen en instrumenten. Daarna kwam de hele klassieke muziekgeschiedenis langs van het Gregoriaans tot en met atonaal. Vervolgens gingen we van Negro Spiritual, Blues, Dixieland, Swing, etcetera naar Free Jazz om tenslotte uit te komen bij de laatste les: Pop!
Tijdens die ene les kregen we 2 geluidsfragmenten te horen, Brown Shoes Don't Make It van Zappa en een track van Dylan. Volgens mij was dat dit nummer. Ik vond er niet veel aan. Ik trok die stem van Dylan niet en het heeft jaren gekost om er aan te wennen. Nu vind ik het juist een prachtige stem!
Een beetje leuke video met bewegende beelden kon ik niet vinden.
Bob stond in 2024 met 9 andere nummers in de ladder. Na in 2019 en 2023 zonder succes te zijn genomineerd, ben ik verheugd om te kunnen melden dat het nummer in 2025 wel in de MML zal staan!

14 Deep Purple - Smoke On the Water (1973)
VK, A, Machine Head, Hard Rock - MML1649

Child In Time (MML111) was al vroeg een klassieker en in de fonotheek leende ik het album Made In Japan. Dat was een prachtplaat met meer mooie muziek, zoals Highway Star (MML1616), Lazy en Space Truckin’.
Een van de redenen waarom ik voor Smoke On the Water kies, is de bekende gitaarriff. In mijn jeugd heb ik geprobeerd om een instrument te leren bespelen. Dat is nooit gelukt, omdat ik daar motorisch niet toe in staat ben. De cursus blind typen heb ik ondanks vele trainingsuren ook nooit kunnen afmaken. Ik ben wel secretaresse geworden en ik kan de riff van Smoke On the Water op gitaar spelen.

Dim
Even bijgelezen, nog steeds verrassend en gevarieerd.

13 13th Floor Elevators - Roller Coaster (1966)
VS, ns, The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators, Psychedelica

Wat kan er anders op 13 staan, dan de 13th Floor Elevators?
Ik kende het nummer van de radio en vond het ijzersterk. Door de Volkskrant werd ik in een artikel gewezen op een gelimiteerde box met het volledige oeuvre van de band, Sign Of the 3 Eyed Men. Ik heb die uit de VS geïmporteerd. De box omvat 10CD’s met de mono en stereo edit van hun eerste 2 albums, het derde studio album en nog 5 live registraties. Het is dus heel veel hetzelfde, maar het is een prachtbox.
In 2019 gebruikte ik een vrije keuze om op dit nummer te stemmen bij de radio2 TOP2000. Het was hetzelfde jaar dat Danny Vera onverwacht op #4 terecht kwam. Zo hoorde ik toch een beetje bij de mensen die op Roller Coaster gestemd hadden.

Nooit van de 13th Floor Elevators gehoord, maar dit is wel mooi. Dat gaat mijn fietsmuziek op weg naar werk worden morgen...

12 Comedian Harmonists - Mein Lieber Schatz, Bist Du Aus Spanien (1931)
DUI, B, na, Barbershop

Eind jaren ’80 was er extra aandacht voor prehistorische muziek zoals die van The Mills Brothers. Het succes van de tv-serie The Singing Detective zal daaraan ten grondslag hebben gelegen. Ik heb veel mooie muziek leren kennen. Mijn absoluut favoriete band komt echter uit de VK noch de VS. Het zijn deze Duitsers die na het horen van The Revelers hun zangstijl vonden.
Omdat het zo’n mooi liedje is nog een live-uitvoering door het Vokalensemble HarmoNovus.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:33 uur

geplaatst: vandaag om 19:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.