MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wait for Waits: Tom Waits Top 100

zoeken in:
MarkS73 schreef:
(quote)

Was ook leuk om te doen. Welke nummer had je op 1 verwacht?

Geen idee, misschien een wat bekender nummer van hem of zo.

Ik heb er wel zin in om ook een lijst samen te stellen. Ik ga er een top 50 van maken dan. Wil je de topic titel wat algemener aangepast hebben dan (zonder naam zodat anderen makkelijk kunnen aansluiten) of moet die blijven staan?

Eerst Depeche Mode nog even afmaken

aERodynamIC schreef:
(quote)

Geen idee, misschien een wat bekender nummer van hem of zo.

Ik heb er wel zin in om ook een lijst samen te stellen. Ik ga er een top 50 van maken dan. Wil je de topic titel wat algemener aangepast hebben dan (zonder naam zodat anderen makkelijk kunnen aansluiten) )

Dat is denk ik wel handig. Ik probeerde het zelf al maar volgens mij kan ik hem niet meer aanpassen.

MarkS73 schreef:
(quote)

Dat is denk ik wel handig. Ik probeerde het zelf al maar volgens mij kan ik hem niet meer aanpassen.

Als ik klaar ben met Depeche Mode ga ik hier een top 100 plaatsen (toch!). Dan zal ik vragen om de titel van het topic iets algemener te maken en dan hopen dat meer mensen volgen.

Nu al zin in.

https://postimages.org/

MarkS73 heeft hier een prachtige top 100 met Tom Waits nummers gepost.

Ik vertelde hem dat ik dat echt nooit voor elkaar zou krijgen. Ik vind dat met Tom Waits nummers erg moeilijk. Waits staat voor albums en een bepaalde vibe. Individuele nummers vind ik lastig met elkaar te vergelijken. Laat staan dat je een top 100 uit de hoge hoed tovert.

Ik begon er toch een beetje mee te goochelen en voor ik het wist zat ik al aan een top 100 welke ik graag presenteer.
In overleg met topic starter MarkS73 is besloten de topic titel aan te passen naar Wait for Waits: Tom Waits top 100 om zo iedereen die het wat lijkt zijn of haar lijst hier kan presenteren. Een nieuw topic is dus niet nodig en als ik klaar ben en andere users het weer over willen nemen dan zou dat leuk zijn.

Kan een moderator dit topic aanpassen naar Wait for Waits: Tom Waits top 100? Casartelli, cosmic kid, DjFrankie, panjoe

Laat ik dan maar aftrappen met de laatste plaats (en er zijn ongelooflijk mooie nummers die niet eens in de lijst staan, dus dat zegt al genoeg)

100. Carnival (The Black Rider)

Misschien wel het meest perfecte nummer om het bonte circus dat Tom Waits heet op te starten. Afkomstig van The Black Rider, een album waar ik nooit helemaal goed in weet te komen. Ja, er staan heerlijke nummers tussen, maar genoeg waar ik niks mee kan.
Dit korte, instrumentale vind ik altijd wel leuk om voorbij te horen komen. Het vat in ruim een minuut samen wat Tom Waits een beetje voor mij betekent.

Hooggeëerd publiek..... hier is Tom Waits!

Ik ben benieuwd of onze lijsten overeenkomen, de nummer 100 in ieder geval al niet

MarkS73 schreef:
Ik ben benieuwd of onze lijsten overeenkomen, de nummer 100 in ieder geval al niet

Bijna onmogelijk het gelijk te krijgen met zo'n oeuvre. Misschien de volgende

99. Temptation (Franks Wild Years)

Bij het samenstellen van de lijst besefte ik al snel dat het niet makkelijk zou worden om er begeleidende stukjes bij te schrijven. Ondanks dat ik Waits sinds eind jaren '80 ben gaan volgen omdat Rain Dogs telkens in allerhande lijstjes opdook voelde het ook soms bijna als iets elitairs of zo. Het had iets om Waits goed te vinden, terwijl ik er toch echt graag naar mag luisteren. Maar er zijn ook momenten dat ik het juist niet trek. Hierdoor Is Waits niet een soort soundtrack van mijn leven geworden zoals andere artiesten dat wel zijn.
Ik geniet van zijn muziek en klaar.

Temptation doet me enorm denken aan werk van Stef Kamil Carlens, vooral ten tijde van Moondog Jr. Niet vreemd natuurlijk want hij is altijd wel duidelijk over zijn invloeden. Dat zag je ook in dEUS voorbij komen de eerste albums. Dit nummer vind ik hét perfecte voorbeeld daarvan.

Wist niet van het bestaan van dit topic af, nu zag ik deze kwansuis in mijn updates passeren en ga ik het lijstje gelijk volgen. Hopelijk is het me vergeven, Mark..

De titel van nr. 100 spreekt voor zich, nr. 99 is meteen een fraai, verleidelijk (ik zou zelfs het woord "zwoel" in de mond durven nemen) werkstuk van 1 van Waits' meest uitdagende platen. Leuk begin!

Leuk topic! Ik ben de laatste tijd weer lekker veel Waits aan het luisteren, dus ik ga dit met interesse volgen En natuurlijk op mijn gemak alle leuke stukjes van MarkS73 teruglezen.

Slothrop schreef:
Leuk topic! Ik ben de laatste tijd weer lekker veel Waits aan het luisteren, dus ik ga dit met interesse volgen En natuurlijk op mijn gemak alle leuke stukjes van MarkS73 teruglezen.

Mooi, al dat werk niet voor niets geweest

MarkS73 schreef:
(quote)

Mooi, al dat werk niet voor niets geweest

Voordeel van een topic overdragen. Komt het om de zoveel tijd naar boven en kunnen mensen teruglezen en vergelijken

98. What Keeps Mankind Alive (Orphans)

Op Orphans staat heel veel moois. Of het nu om Brawlers, Bawlers of Bastards gaat. Onvoorstelbaar hoeveel nummers niet terecht zijn gekomen op de reguliere albums en hoe fijn dat we ze alsnog hebben gekregen op deze verzamel albums.

Een theatraal nummer geschreven door Kurt Weill en Bertolt Brecht. Een ouwetje dus in een Waits jasje.

97. Ice Cream Man (Closing Time)

Dit nummer begint bijna als een Tori Amos nummer, maar na het intro wordt het een swingend, jazzy/bluesy nummer.
Ook hier hoor ik waar mijn mijn andere muzikale held Stef Kamil Carlens goed naar geluisterd heeft. Zelfs de manier van zingen komt overeen. Ja, toen zong Waits nog redelijk 'gewoon'.

Orphans is inderdaad een genereuze gift aan de Waits-meute.
Ice Cream Man is één van de mindere broeders op het fantastisch mooie debuut van Waits: jawel, alsnog een zeer goeie song dus. Onmetelijk cool, lekker energieke rockabilly waar ik ook een blauwdruk voor de Stray Cats in ontwaar.

96. Clap Hands (Rain Dogs)

Clap Hands heeft zo'n typische creepy sfeertje dat Tom kan neerzetten. De percussie, de snerpende gitaar en de manier van zingen... geniaal nummer toch?! En dan zijn we nog maar bij 96.

Onder het motto: je kan nooit genoeg Waits luisteren. Ik luister mee, heerlijk! En nog bedankt, MarkS73,ik heb het met plezier doorgelezen! En mijn favoriete Waits heb je niet eens genoemd!

95. Little Boy Blue (One from the Heart)

Afkomstig van de soundtrack 'One from the Heart', een film die ik nooit gezien heb. De soundtrack ken ik uiteraard wel. Een fijne soundtrack wel en niet alleen omdat Tom Waits erop te horen is. Crystal Gayle is ook niet mis.
Niet te veel gekkigheid op dit nummer, passend bij Waits' oudere werk.

Fathead schreef:
En mijn favoriete Waits heb je niet eens genoemd!

Ben benieuwd welke dat is. Bewaar het nog maar even. Een leuke cliffhanger. Mischien kom tie bij mij wel voorbij en anders mag je aan het einde van de rit verklappen welke het was (of nog beter: maak ook een lijst)

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ben benieuwd welke dat is. Bewaar het nog maar even. Een leuke cliffhanger. Mischien kom tie bij mij wel voorbij en anders mag je aan het einde van de rit verklappen welke het was (of nog beter: maak ook een lijst)

Zo’n lijst maken vind ik bij zo’n beetje elke artiest, maar bij Waits vind ik dat helemaal onmogelijk!

94. The Earth Died Screaming (Bone Machine)

Lang gekoesterd om dit naast cd ook op vinyl in bezit te hebben. Lange tijd moest ik het met een counterfeit doen, maar inmiddels zijn er re-issues verschenen en daar ben ik blij mee. Bone Machine vind ik geen makkelijk album, maar het herbergt wel een aantal zeer sterke nummers zoals deze brommerd.

93. $29.00 (Blue Valentine)

Naast de rauwe brommers hebben we natuurlijk ook nog deze categorie: bluesy, jazzy, nachtclub en wat een fraaie hoes vind ik dit toch.

Eigenlijk alles van Blue Valentine scoort wel bij mij.

Fathead schreef:
(quote)

Zo’n lijst maken vind ik bij zo’n beetje elke artiest, maar bij Waits vind ik dat helemaal onmogelijk!

Dat zei ik dus ook en ik ging toch een poging wagen. De lastigste van al mijn lijstjes, maar ik ben er uitgekomen en het werden er zelfs 100. Maar eerlijk is eerlijk: het kan morgen gewoon door elkaar gehusseld worden en er kunnen er veel uit en veel in. Aan de top lukt het nog wel. Maar het is wel leuk helemaal in een artiest te duiken.

92. New Year's Eve (Bad As Me)

Een nummer dat elk jaar langskomt. Vaste prik. Ik heb de de rare tic om elk jaar op oudjaarsavond een playlist te maken met nummers waar new year in voorkomt te draaien. Het zijn er meer dan u denkt. Uiteraard ook andere gerelateerde nummers doe ik erbij (denk aan A Brand New Day uit The Wiz).

Tom zit er dus ook steevast bij en aangezien het voor kan komen dat je en album soms een paar jaar helemaal niet beluistert is dit nummer wel wat herkenbaarder op dat vlak. Het keer immers jaarlijks terug in huize aERo. Sowieso.

91. Fish & Bird (Alice)

Een desolaat nummer dat me altijd een beetje doet denken aan In the Neighborhood van Swordfishtrombones.
Toen Alice en Blood Money uitkwamen ging mijn voorkeur gelijk uit naar Alice, de rustiger variant dus. Nu ben ik er niet eens meer zo zeker van welke van de twee mijn voorkeur geniet.

Het is als zo vaak met Waits: je moet er voor in de stemming zijn en dan kun je nog verschillende kanten met hem op welke stemming dat dan is en welk album geschikt is.

Volgens mij tot nu toe nog niet veel overlap qua nummers met MarkS73.

Overigens is Tom Waits vandaag 74 jaar geworden.

aERodynamIC schreef:
Volgens mij tot nu toe nog niet veel overlap qua nummers met MarkS73.

Overigens is Tom Waits vandaag 74 jaar geworden.

Ik zie al wel een paar nummers die ik er niet in had staan, jouw nummer 98 had ik geloof ik in mijn top 15

90. Lullaby (Blood Money)

Als Alice voorbij komt moet Blood Money dat ook doen natuurlijk. De eerste bijdrage van dat album si in de vorm van Lullaby.
Een kenmerkend slepend nummer van ome Tom. Niet echt verrassend. Wel degelijk en aangenaam om naar te luisteren, mits je tegen zijn stemgeluid kunt uiteraard.

89. Day after Tomorrow (Real Gone)

Ik blijf nog even hangen in het rustige vaarwater, maar dan eentje van Real Gone. Ook de eerste bijdrage trouwens.
Het is een wat andere 'kalme Waits' dan wat je op de eerste albums hoort en dat komt puur door de rauwheid in zijn stem die met elk album heftiger leek te worden en tegelijkertijd natuurlijk ook zijn handelsmerk.

88. Raised Right Men (Bad As Me)

Bad As me hebben we nog niet gehad. Bij deze met het vurige Raised Right Men.
Waits voerde dit nummer live op bij Jimmy Fallon in 2012:

Gast
geplaatst: vandaag om 22:10 uur

geplaatst: vandaag om 22:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.