MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Man, The Legend, The Music: Les en Shaky's Elvis Presley Top Songs

zoeken in:
Elvis zit nog niet eens bij de eerste tien artiesten die dit nummer op plaat hebben gezet, maar hij heeft wel veruit de beste versie.

Ray Peterson heeft het origineel op zijn naam staan en toen Elvis het nummer wilde coveren hadden de twee een kort, maar veelzeggend, onderonsje:

According to Peterson, "He [Elvis] asked me if I would mind if he recorded 'The Wonder of You.' I said, 'You don't have to ask permission; you're Elvis Presley.' He said, 'Yes, I do. You're Ray Peterson.'"

Geweldig nummer waarbij de instrumentale ondersteuning, vooral in de vorm van de blazers, als perfecte ondersteuning voor de machtige stem van Elvis fungeert. Dit nummer was direct bij de eerste keer horen een favoriet en dat zal ook altijd zo blijven.

Ik weet niet meer wanneer ik deze voor het eerst hoorde, alleen dat ik hem meteen geweldig vond ook.

Plek 3: The sound of your cry (1970)

Album: single only later op Elvis Presley - Greatest Hits Volume One (1981) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 8
Plek in de individuele lijst van Shaky: 5

Deze leerde ik kennen door Shaky. Zoals jullie misschien wel kunnen raden wisselen wij wel eens wat muziek uit, al zo'n (gokje) 25 jaar.

Wat een plaat weer, zo vol van emotie. Hoe langer ik de plaat ken, hoe beter ik hem vind worden.

Fantastisch goede song waarbij de onbegrijpelijke keuze werd gemaakt om niet voor Take 3 te gaan tijdens de single release. Het is Take 3 die door merg en been gaat. De originele take, de eigenlijke single, doet me zelfs bijzonder weinig. Maar Take 3... holy shit... het is gewoon een ander nummer.

Prachtig, prachtig, prachtig. Een hele tijd lang is dit mijn favoriete Elvis song geweest. Ik weet nog dat ik toentertijd een vmbo 4 klas lesgaf en we hadden het over muziek. Het was een klas met bijna alleen maar meiden; en ze hadden nog nooit een Elvis song gehoord. Ze kenden alleen een parodie hier en daar. Ik liet ze dit nummer luisteren in de klas. Lachen, giebelen.... maar toch nog eens luisteren..... en een week erna; 'meneer, ik heb wat Elvis liedjes gedownload, sommige zijn écht heel goed'.

The Sound of Your Cry - Take 3 belandt op (magisch toeval) plek 3. Volledig terecht voor deze vergeten, obscure Elvis parel.

Inderdaad mooi, ik dacht dat ik alles wel eens had gehoord van hem maar dit nummer zegt mij niets..

02. If I Can Dream (1968)

Afkomstig van het album: Elvis Presley - Elvis (TV Special) (1968)

Plek in de individuele lijst van Les: 1
Plek in de individuele lijst van Shaky: 13

Fantastisch sterk nummer, bol van de symboliek. Al sinds jaar en dag een favoriet natuurlijk. Les had dit nummer op 1 gezet, dus ik laat hem hier vooral over vertellen.

Wat eem sterke plaat is dit toch, met een boodschap die bijna 60 jaar later nog steeds zo actueel is.

Ik leerde deze plaat uiteraard kennen door de "68 comback special." Wel de CD versie, want het duurde nog wat jaren voordat ook de bewegende beelden zag.

Ik vond deze plaat zo geweldig, dat ik op een platen en cd-beurs een reissue singletje op grijs vinyl kocht van de plaat. Niet dat ik vaak singletjes draaide, ik heb er ook niet veel, maar deze wilde ik perse in mijn bezit hebben.

Elvis is hier in de kracht van zijn leven en zingt alsof zijn leven er vanaf hangt. Hij geloofd denk ik ook echt in de boodschap van het liedje, wat het volgens mij zo veel kracht geeft.

Les de Groot schreef:
Wat eem sterke plaat is dit toch, met een boodschap die bijna 60 jaar later nog steeds zo actueel is.

Ik leerde deze plaat uiteraard kennen door de "68 comback special." Wel de CD versie, want het duurde nog wat jaren voordat ook de bewegende beelden zag.

Ik vond deze plaat zo geweldig, dat ik op een platen en cd-beurs een reissue singletje op grijs vinyl kocht van de plaat. Niet dat ik vaak singletjes draaide, ik heb er ook niet veel, maar deze wilde ik perse in mijn bezit hebben.

Elvis is hier in de kracht van zijn leven en zingt alsof zijn leven er vanaf hangt. Hij geloofd denk ik ook echt in de boodschap van het liedje, wat het volgens mij zo veel kracht geeft.

Ik geloof dat hij er zelf op stond dat er een nummer in de Special kwam dat de gebeurtenissen van die tijd verwoordde..

Plek 1: My Boy (1973)

Album: Elvis Presley - Good Times (1974) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 5
Plek in de individuele lijst van Shaky: 3

My Boy! Man, man, man wat een song. Elvis die over Lisa Marie zingt en het verpakt in dit nummer. Alles in zijn leven was naar de kloten gegaan en Elvis wist niet meer waar hij het zoeken moest; ja, in heel veel pillen en vreten.

Wat is het toch ook eigenlijk triest dat écht mooie kunst alleen maar voortkomt uit pure ellende.

Al sinds ik Elvis fan ben maakt dit nummer een enorme indruk op me; de eerste keer dat ik het nummer hoorde en zojuist, de 742.173e keer.

Bij Les op 5, bij mij op 3. De absolute terechte winnaar van onze Elvis lijst.

Wat een heerlijke plaat weer. zowel bij Shaky als mijzelf in de top 5.

Even op een rijtje wat deze plaat bereikt heeft:
#20 op de Billboard Hot 100
#1 op de Easy Listening lijst
#14 op de Country hitlijst
en dan nog o.a. top 10 in Nederland, Vlaanderen, Ierland en de UK.

Ik leerde deze geweldige krachtige plaat kennen door de CD versie van "Promised Land" en wat een sterk album. De tekst is zo sterk, ook hier krijg ik elke keer kippenvel van. De dynamiek van de plaat, de perfecte balans tussen zang en orkest. Een mooi #1 van deze Elvis top 154.

De Elvis Top 154 volgens Les de Groot en Shaky

https://m.media-amazon.com/images/I/61gIfglXKyL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

Statistieken van onze gezamenlijke Elvis Top 154.

- songs van 49 verschillende albums zijn de revue gepasseerd
- met 11 songs zijn That's the Way It Is & Elvis' Golden Records Volume 3 de albums met de meeste noteringen
- 12 songs die voorbij zijn gekomen beginnen met het woord I
- Les: 18x 50s / 25x 60s / 58x 70s. Ik: 16x 50s / 30x 60s / 55x 70s
- in totaal: 26x 50s / 42x 60s / 86x 70s
- 1966 is niet langsgekomen
- 1970 is het vaakst langsgekomen: 17x
- Zowel Les als ik hebben 1970 het vaakst laten langskomen: 11x (Les) en 16x (Shaky)

Uiteindelijke lijst:

154 Too Much
153 Doncha' Think It's Time
152 Crying in the Chapel
151 Wear My Ring Around Your Neck

150 Bossa Nova Baby
149 Gonna Get Back Home Somehow
148 Blue Eyes Crying in the Rain
147 Girl of My Best Friend
146 Santa Claus Is Back in Town
145 Girls! Girls! Girls!
144 Mery Christmas baby
143 Love Me Tender
142 One Broken Heart For Sale
141 Fever

140 I Want to Be Free
139 Baby Let's Play House
138 Promised Land
137 I Can Help
136 Blue Suede Shoes
135 I Want You, I Need You, I Love You
134 I Was the One
133 Don't
132 Jailhouse Rock
131 I Got Stung

130 You Don't Have to Say You Love Me
129 She's Not You
128 Lead Me, Guide Me
127 Until It's Time For You to Go
126 Hound Dog
125 And I Love You So
124 Way Down
123 Funny How Time Slips Away
122 I Got Lucky
121 My Way

120 So Close, Yet So Far From Paradise
119 Can't Help Falling in Love (live)
118 It Ain't No Big Thing (But It's Growing)
117 Fame and Fortune
116 Ask Me
115 Surrender
114 Amazing Grace
113 I Got a Woman
112 Only the Strong Survive
111 So High

110 He'll Have to Go
109 Heart of Rome
108 Walk a Mile in My Shoes
107 Solitaire
106 Seperate Ways
105 Mess of Blues
104 Kentucky Rain
103 Pieces of My Life
102 Your Love's Been a Long Time Coming
101 Moody Blue

100 You Asked Me to
99 Long Black Limousine
98 Padre
97 Run On
96 Kiss Me Quick
95 It's Now Or Never
94 Baby What You Want Me to Do
93 Guitar Man
92 King Creole
91 I'm Leaving

90 Fool
89 Let Me Be There
88 Stranger in the Crowd
87 Trying to Get to You
86 I Got a Feelin' in My Body
85 I, John
84 Good Time Charlie's Got the Blues
83 T-R-O-U-B-L-E
82 (Such an) Easy Question
81 When I'm Over You

80 Help Me
79 Love Song of the Year
78 A Big Hunk 'o Love
77 Always on My Mind
76 For the Good Times
75 Twenty Days and Twenty Nights
74 Loving Arms
73 If That Isn't Love
72 If You Talk in Your Sleep
71 Pledging My Love

70 I Gotta Know
69 Thinking About You
68 Take Good Care of Her
67 Rags to Riches
66 It's Over
65 U.S. Male
64 It's Your Baby, You Rock It
63 You'll Think of Me
62 It's Only Love
61 The Impossible Dream

60 The Fair Is Moving On
59 Little Sister
58 One Night
57 Where Did They Go, Lord?
56 Burning Love
55 I'll Never Fall in Love Again
54 I Really Don't Want to Know
53 Suspicious Minds
52 It's Impossible
51 (You're the) Devil In Disguise

50 Do You Know Who I Am?
49 The Next Step Is Love
48 (Now and Then There's) A Fool Such As I
47 (There'll Be) Peace in the Valley (For Me)
46 Hurt
45 Stuck on You
44 Good Luck Charm
43 (Marie's the Name) His Latest Flame
42 For the Heart
41 True Love Travels on a Gravel Road

40 That's All Right
39 Edge of Reality
38 He Touched Me
37 Love Letters
36 How the Web Was Woven
35 There's a Honky Tonk Angel
34 Are You Lonesome Tonight
33 Tomorrow Never Comes
32 Return to Sender
31 Don't Be Cruel

30 How Great Thou Art
29 Love Me
28 Bitter They Are, Harder They Fall
27 Heartbreak Hotel
26 You've Lost That Lovin' Feelin'
25 Steamroller Blues
24 Polk Salad Annie
23 It's Easy for You
22 Susan When She Tried
21 She Thinks I Still Care

20 Never Been to Spain
19 I Just Can't Help Believin'
18 What Now My Love
17 It's Midnight
16 An American Trilogy
15 Unchained Melody
14 Make the World Go Away
13 All Shook Up
12 Just Pretend
11 You Gave Me a Mountain

10 We Can Make the Morning
9 It Hurts Me
8 Bridge Over Troubled Water
7 I've Lost You
6 In the Ghetto

5 Don't Cry Daddy
4 The Wonder of You
3 The Sound of Your Cry
2 If I Can Dream
1 My Boy

Elvis Presley Top 154

Bedankt Les de Groot en Shaky jammer dat het voorbij is.

Dat vinden wij ook Rufus. Op 2 dagen na zijn we 3 maanden bezig geweest, maar het is ongelooflijk hoe die tijd is omgevlogen.

Gelukkig is er wel een fijne playlist uit voortgekomen die kan blijven bestaan

Bedankt voor het volgen!

Dat was leuk om te volgen! Grappig om te zien dat jullie hele andere songs uitkiezen dan ik zou doen, mijn top 20 zou dan vooral bestaan uit de wat rauwere songs uit de jaren vijftig en zestig.

In de 70s kwamen bijna enkel zware onderwerpen gezongen door een gebroken man; hoe rauw kun je het hebben. Rauwer dan zingen over kinderverlies wordt het volgens mij niet.

Maar zeker, in de 50s heeft hij ook hele leuke songs gemaakt, uiteraard....

...en natuurlijk snap ik wat je bedoelt ; de 'rauwere' sound.

Ach

Ik had de hoop op mijn nummer één al bijna opgegeven en hij blijkt gewoon ook bij jullie op één te staan! Sowieso veel jaren 70 in de hogere regionen en dat vind ik fijn!

Bedankt mannen, het is een mooie lijst!

Shaky schreef:

...en natuurlijk snap ik wat je bedoelt ; de 'rauwere' sound.

Yep

Overigens niets mis met jullie lijst, allemaal mooie muziek...

Ben zelf altijd meer fan geweest van de jaren '50 rauwe Rock & Roll Elvis, maar was toch erg leuk om te volgen.
Ga na jullie enthousiaste reacties te hebben gelezen 'n aantal van mijn jaren 60 en 70 Elvis- Lp's , die momenteel ergens in een doos liggen te verstoffen toch weer eens opnieuw beluisteren en mogelijk herwaarderen.
Verder een terechte nummer 1 !

Gast
geplaatst: vandaag om 01:50 uur

geplaatst: vandaag om 01:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.