MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Man, The Legend, The Music: Les en Shaky's Elvis Presley Top Songs

zoeken in:
Een echte Elvis klassieker! Nummer 1 op de Billboard Hot 100, de Country en de R&B hitlijst in de VS en tevens op nummer 1 in de UK. 9 weken bleef “All Shook up” op nummer 1 op de Billboard Hot 100. Ik herhaal 9 weken.

Toen ik in mijn tienerjaren de muziek aan het ontdekken was, was dit een van mijn favoriete Elvis liedjes. Het swingt van alle kanten en je krijgt er gewoon goede zin van. Ik kan me nog herinneren dat Shaky en ik samen met een andere vriend dit liedje samen zongen op een karaoke avond in een plaatselijk café. Ik moet erbij zeggen: een oude lullen café. Wij waren nog geen 18 of net en de jongste in het café. Mensen waren stom verbaasd dat 3 zo’n jonge gasten Elvis gingen zingen en ook nog uit eigen keuze haha.

haha ja, voor ons broekies misschien een 'oude lullen café', maar het was wel het meest authentieke bruine café van heel de stad!

Fijn Elvis nummer, lekkere groove.

Plek 12: Just Pretend (1970)

Album: Elvis Presley - That's the Way It Is (1970) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 55
Plek in de individuele lijst van Shaky: 8

Een nummer waarin, zoals zo vaak bij Elvis, de vocals de absolute hoofdrol spelen en alle aandacht op zich vestigen. Een van de hoogtepunten van That's the Way It Is.

11. You Gave Me a Mountain (1973)

Afkomstig van het album: Elvis Presley - Aloha from Hawaii Via Satellite (1973)

Plek in de individuele lijst van Les: 18
Plek in de individuele lijst van Shaky: 11

Ook nummer 11 vandaag, zodat we morgen aan onze top 10 kunnen beginnen!

Over 'hoogtepunten van een album' gesproken: You Gave Me a Mountain is wel het absolute topmoment van Aloha from Hawaii. Vocale tovenarij en een ongelooflijk zwaar nummer over het verbreken van een relatie terwijl je partner er met jouw kind vandoor gaat. Althans... kindermoord is ook een plausibele verklaring.

Zware kost zo op de vrijdagavond.

Weer zo'n krachtige plaat die ik leerde kennen door de CD versie van "Burning Love"

Pure kracht en pijn. Heerlijk

We gaan aan onze top 10 beginnen! 1 song per dag.

Er is natuurlijk een playlist, die zal ik ook laten staan. Dus voor de liefhebber: Elvis Top 154 volgens Les en Shaky.

10. We Can Make the Morning (1972)

Afkomstig van het album: Elvis Presley - Elvis Now (1972)

Plek in de individuele lijst van Les: - (niet oké dit, niet oké. Hier hebben we het morgen nog wel even over)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 1

In juli/augustus 2022 presenteerde ik mijn top 100 favoriete songs. Daar stond We Can Make the Morning van Elvis ook op 1. Ongekend mooi nummer met taalkundig gezien een veel hoger niveau tekst dan normaal gesproken bij Elvis songs. Ik schreef toen (o.a.) het volgende bij dit nummer:

De 70s periode is wel al sinds jaar en dag mijn favoriete Elvis periode. De kracht in zijn stem, de volwassenheid van de songs en dijk van een band achter zich zorgen ervoor dat het gewoon bijna niet mis kan gaan.

Een nummer kiezen voor mijn top 100, dat is het grote probleem. Dat het een 70s song gaat worden hoef ik niet over te twijfelen, veruit zijn beste prestaties, maar welke dan? Hoe gek het ook mag klinken: ik heb geen favoriete Elvis song.

Ik ben eens gaan terugzoeken aan andere lijstjes waar ik, buiten MusicMeter om, aan heb meegaan en/of waar Elvis centraal stond. De volgende songs heb ik wel eens als nummer 1 Elvis-song opgegeven: EDIT (mogelijke spoilers voorkomen), She Thinks I Still Care, It’s Easy for You, Susan When She Tried, Help Me, Love Letters en Heartbreak Hotel. Yep, telkens een andere dus. Semi-bewust trouwens. Ik heb nooit één favoriet Elvis nummer gehad, kan ook niet; daarvoor zijn teveel songs te goed. Ook heb ik nooit dezelfde genoemd om mensen de albumpareltjes te laten kennen en daarmee wellicht een liefde aan te wakkeren om verder te luisteren.

Wat ga ik dan deze top 100 doen qua lievelingsnummer? Hoe dan ook, Elvis komt op één omdat ik zonder de muziek van Elvis nooit zo’n extreme muziekliefhebber geworden was. Daar komt bij dat het de enige artiest is die op meer dan 100 songs 5* scoort. Dus zijn discografie staat hier gewoon op 1.

Ik zie dat ik ondertussen al een heel verhaal getypt heb zonder op de song in te gaan die hier op 1 is geëindigd. Het betreft een Elvis-original en bevat misschien wel één van de beste zinnen in een song ooit:

Loneliness is darkness' first companion

Elvis in de 70s; zware neerslachtige songs gezongen door een man die doodongelukkig was en zichzelf langzamerhand de dood in werkte. Muziek was zijn alles en zingen was het enige dat hem nog enige verlichting gaf. En zingen deed hij. Holy shit, wat is dit weer een kippenvel nummer. Die stukken waar hij aanzet en even laat zien dat er niets en niemand in de buurt kan komen, man man man. We hebben het vaker gehad over het thema dat centraal lijkt te staan in mijn top 100 en in dit nummer, in deze zanger, komt dat allemaal samen. Pijn, ongelukkig zijn, geen uitweg meer zien, ijdele hoop; ik begin langzaam te vrezen dat dit iets over mij begint te zeggen. Het zijn die authentieke pareltjes die mijn muzikale hart sneller doen kloppen. Die zangers en zangeressen die je meteen gelooft als je ze hoort omdat ze hun ziel en zaligheid blootgeven aan vreemden. Muziek is het enige dat hem nog kan redden, zijn stem is het enige dat hij nog kan laten klinken.

50 jaar na dato staat deze song op een muziekforum van een Nederlandse website op de eerste plek in een de top 100 favoriete songs van een 35e jarige man uit Limburg. Muziek heeft jou dus gered Elvis, en mij ook, en iedereen met mij die veel te veel tijd doorbrengt hier op deze website. Muziek is ons alles. Ook morgen nog, dus geen zorgen Elvis: we WILL make the morning.

De absolute nummer 1 in mijn Elvis Top 100.

Mijn top 1-10:

01: Burning love (1972)
02 Milkcow blues boogie (1954)
03: Wearin' that loved on look (1969)
04: It's still here (1971)
05: Baby, let's play house (1955)
06: Mystery train (1955)
07: Hound dog (1956)
08: Long black limousine (1969)
09: Are you lonesome tonight (1960)
10: If I can dream (1968)

Plek 9: It hurts me (1964)

Album: single only later op Elvis Presley - Elvis' Gold Records Volume 4 (1968) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 10
Plek in de individuele lijst van Shaky: 31

Uitgebracht als B-kant van de movie single "Kissin' Cousins." Het haalde als B-kant de 29e plek op de Billboard hitlijst. Veel te laag als je het mij vraagt!

De song over de "good guy" die die ziet hoe iemand niet al te goed is voor zijn vriendin, waar hij stiekem een oogje op heeft. In ieder geval zo interpreteer ik het. Denk dat ik dat gevoel zo zelf ook wel een gehad heb. Dat je denkt wat doet zo'n geweldig iemand met zo'n volstrekte idioot, ik gun je a good guy like me.

Elvis brengt vocaal natuurlijk weer een geweldige song vol emotie alsof hij het zelf voelt.

Zo'n fijn nummer dit. Les geeft al aan waar het nummer over gaat en de kracht in de tekst zit erin dat dit natuurlijk een veel te vaak voorkomende situatie is in de belevingswereld van mensen. Een klein gehouden nummer in de begeleiding, waardoor Elvis bijna automatisch de hoofdrol kan opeisen met die eisende stem. Heel mooi nummer dit.

08. Bridge Over Troubled Water (1970)

Afkomstig van het album: Elvis Presley - That's the Way It Is (1970)

Plek in de individuele lijst van Les: 29
Plek in de individuele lijst van Shaky: 10

Schandalig goede cover. Heeft de laatste tijd veel aandacht gekregen dankzij zogenaamde ‘reaction videos’ waarbij een hele nieuwe generatie Elvis ontdekt heeft. Tig stemcoaches, zangdocenten en muzikanten reageren “in total awe” op deze eigen kijk van Elvis op het Simon & Garfunkel nummer.
Die stem, zo zuiver in zowel het diepe als het hogere. De tekst niet enkel kunnen zingen, maar in een gevoel kunnen veranderen. De band in topvorm, de geluiden die bij elkaar komen (briljant arrangement) en dan het achtergrondkoor erbij voordat Elvis aan zijn grand finale begint. Wow.

Wat een te gekke cover is dit toch. Niks mis met het origineel van Simon&Garfunkel, maar boh dit is toch wel een paar levels hoger qua stem, qua arrangement en qua totale beleving

Prachtige versie heeft hij er van gemaakt, ik heb hem als tienjarig MarkjeS73 vaak voor de spiegel staan playbacken. Ik vond dit altijd de ultieme versie van dit nummer tot ik de uitvoering van Aretha Franklin hoorde, die is ook vrij indrukwekkend. Johnny Cash en Fiona Apple hebben er trouwens ook wat moois van gemaakt..

Aretha heeft ook een prachtige uitvoering inderdaad, deze van Elvis is voor mij wel de beste.
De uitvoering van Cash en Apple is niet aan mij besteed.

S&G zelf hebben wat mij betreft de 2e beste uitvoering.

Plek 7: I’ve lost you (1970)

Album: Elvis Presley - That's the Way It Is (1970) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 27
Plek in de individuele lijst van Shaky: 9

Laten we er nog eentje van "That's the way it is" doen? Nou vooruit dan! Deze plaat haalde de 5e plek op Easy Listening hitlijst en de 9e plek in de UK.

Wat moeten we nog zeggen over de stem van deze man? Ook hier weer geweldig gewoon. Heerlijke dynamiek en gewoon weer een te gekke plaat.

Fantastisch goed nummer over het kapot gaan van een relatie, het voor je ogen zien gebeuren en het niet kunnen tegenhouden.

'I've lost you on the journey, but I can't remember where or when or how', prachtig.

06. In the Ghetto (1969)

Afkomstig van het album: Elvis Presley - From Elvis in Memphis (1969)

Plek in de individuele lijst van Les: 9
Plek in de individuele lijst van Shaky: 18

Een van de allergrootste klassiekers. Elvis die voet bij stuk hield en dit nummer opnam tegen de wensen van anderen in. Schitterend beeldend nummer over de schrijnende situatie in o.a. de VS die treurig genoeg ruim 50 jaar later amper verbeterd is.

Dit nummer kan niet kapot.

Wat een heerlijke plaat is dit toch. Ik heb best een levende herinnering aan hoe ik dit nummer leerde kennen en dat was door Shaky die me er kennis mee liet maken door de de eerste paar zinnen te zingen toen we lang lang geleden voor de gymles van de basisschool moesten wandelen naar de gymzaal in de wijk. Ik spreek over meer dan 25 jaar geleden.Ik vond het toen eem beetje raar denk ik, geen idee waar het over ging, maar later heb ik het nummer zeker leren waarderen voor de dijk van een plaat die het is.

haha nice Les de Groot, zegt mij helemaal niks, maar ik geloof het meteen. Meh jong, de liefde voor muziek delen we al heel wat jaartjes. Wat een ouwe lullen zijn we toch ook.

Rest nog enkel de top 5 van onze gezamenlijke Elvis top 154. De absolute crème de la crème wacht nog op ons.

Die top 5 gaat een paar dagen op zich laten wachten. Ik ben een aantal dagen naar Duitsland en zie geen kans om zaken te posten in dit topic. Les en ik gaan daarom vanaf maandag die 5 laatste en alles beslissende songs presenteren.

Statistieken!

- songs van 48 verschillende albums zijn de revue al gepasseerd
- met 11 songs zijn That's the Way It Is & Elvis' Golden Records Volume 3 tot nu toe de albums met de meeste noteringen
- 12 songs die voorbij zijn gekomen beginnen met het woord I
- Les tot nu toe: 18x 50s / 23x 60s / 55x 70s. Ik tot nu toe: 16x 50s / 28x 60s / 52x 70s
- in totaal: 26x 50s / 40x 60s / 83x 70s
- 1966 is (nog?) niet langsgekomen
- 1970 is tot nu toe het vaakst langsgekomen: 16x
- Les heeft 1970 en 1973 en het vaakst laten langskomen: beide 10x
- Ik heb 1970 het vaakst laten langskomen: 15x

De Elvis Top 154 is natuurlijk gewoon te beluisteren!

Plek 5: Don’t cry Daddy (1969)

Album: single only, later op Elvis Presley - Worldwide 50 Gold Award Hits, Volume 1 (1970) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 7
Plek in de individuele lijst van Shaky: 7

Wat een geweldig gevoelige plaat. Elvis haalde hiermee de 6e plek op de Billboard hitlijsten, de 3e plek op de Easy Listening lijst en de 13 plek op de Country hitlijst.

Zelf leerde ik "Don't cry Daddy" kennen door de CD versie van "From Elvis in Memphis" een album dat al vaker is langs gekomen in onze Top 100. Voornamelijk tijdens de scheiding van mijn ouders, toen ik 15 was, deed dit nummer me heel veel, ook al was het mijn moeder die "alleen achterbleef" in tegenstelling tot het liedje. De pure emotie van het liedje raakte me toen "full in the face" en ik krijg er nog steeds kippenvel van.

Wat is de kans trouwens, je maakt met 2 personen beide een Top 100 en je hebt precies één liedje op dezelfde plek staan en dan niet de #1. Ik vind het toeval in deze wel mooi.

Ongelooflijk mooi nummer en wellicht één van de eerste nummers waar ik ooit om heb moeten huilen.
Triestigheid die helaas erg dichtbij kwam. Niet zozeer vanwege het verliezen van een ouder om welke reden dan ook, maar wel om het kinderverdriet dat een constante was in mijn jeugd.

Why are children always first
To feel the pain and the hurt the worst?

Het maakt niet uit hoe vaak ik dit nummer hoor, dit komt telkens binnen.

Mooi om te zien hoe Les de Groot en ik beide een persoonlijke connectie met dit nummer hebben en dit nummer inderdaad beide op plek 7 hebben gezet, zonder dit van elkaar van te voren te hebben geweten.

04. The Wonder of You (1970)

Afkomstig van het album: Elvis Presley - On Stage: February 1970 (1970)

Plek in de individuele lijst van Les: 2
Plek in de individuele lijst van Shaky: 14

Gast
geplaatst: vandaag om 01:10 uur

geplaatst: vandaag om 01:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.