MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Man, The Legend, The Music: Les en Shaky's Elvis Presley Top Songs

zoeken in:
Les de Groot en Shaky presenteren: De Elvis Presley Top Lijst.

https://i.pinimg.com/564x/53/ff/eb/53ffeb4f282227dabce4f1644f9135fe.jpg

I learned very early in life that: ‘Without a song, the day would never end; without a song, a man ain’t got a friend; without a song, the road would never bend - without a song.'
Elvis Presley, 16 januari 1971

Een goede week geleden kreeg ik het idee om samen met mijn MusicMeter-buddy, en nog veel belangrijker beste vriend van al een jaar of 25, samen eens iets te presenteren op deze fijne muziek website.

Onze grote gezamenlijke liefde voor muziek is voor ons beide terug te herleiden naar Elvis Presley. Vanuit Elvis ontdekten we talloze andere artiesten, songs en genres. Hoewel we op muzikaal gebied niet volledig op 1 lijn liggen (djuu, wat een zeik is die moderne muziek die ik luister, of niet dan Les?) komt alles altijd weer terug bij dat prille begin van onze muzikale reis: Elvis Presley.

Wat hebben we gedaan en wat gaan we presenteren?
Individueel hebben we onze eigen persoonlijke Elvis top 100 gemaakt. We hebben de onmogelijke taak op ons genomen om alle songs die Elvis heeft gezongen te rangschikken in een zeer beperkt lijstje van slechts 100 songs. Elvis nam ongeveer 800 songs op, en wij mogen daar slechts 1/8 van in onze lijst zetten. Niet te doen. Over en weer kwamen er dan ook geregeld licht gefrustreerde appjes voorbij waarin we ons ongenoegen over deze zelfverzonnen constructie uitten.

Na het maken van onze individuele top 100 hebben we deze naar elkaar gestuurd…..
Toen kwam het natuurlijk helemaal op gang: “FUCK, ik ben nummer X vergeten.” “Shit, is dit mijn definitieve volgorde, ik weet het niet?!”

Om alles helemaal eerlijk te houden hebben we besloten niet meer te sleutelen, niet eens een beetje. Dit was onze ingezonden Top 100, dat was onze beslissing, we zullen het ermee moeten doen.

Toen gingen we vergelijk…. Ah… volgende probleem: onze lijsten lijken voor geen ene millimeter op elkaar! Okay, we doen het als volgt: we gaan de lijsten samenvoegen, alle plekken krijgen punten (bv: songs op plek 100 t/m 85 krijgen 2 punten, plek 84 t/m 70 is goed voor 3 punten etc.). Daarbij krijgen de songs die we allebei genoemd hebben een bonuspunt, de top 10 krijgt per plek meer punten en nog een aantal constructies om het zo interessant mogelijk te houden.

Daar is uiteindelijk een gezamenlijke top 154 uitgekomen. Yup, zoveel verschillen hadden we; er is een top 154 uitgekomen.

Zullen we gewoon de top 100 presenteren Les?
“Kunnen ook de hele lijst doen toch? Is ons feestje haha”
Hell yeah, gelijk heb je Les.

Wij gaan dus onze Top 154 presenteren. Qua tempo: waarschijnlijk 1 song per dag. Songs die Les niet in zijn top 100 had staan worden door mij gepresenteerd en andersom. Bij songs die we beide hadden zullen we allebei wat typen. Lees lekker mee, reageer gerust. Geef aan waarom onze keuzes waardeloos zijn of waarom jullie het volledig snappen.

Richting de avond zullen we gaan aftrappen!

cosmic kid (moderator)
Leuk heren, ik ben meer een Elvis liefhebber dan kenner en dit ga ik zeker volgen.

Ah super cosmic kid!

Als er trouwens mensen zijn die een poging willen wagen om de topposities te voorspellen, onze gezamenlijke nr. 1 of de top 3 ofzo... daar ben ik wel echt benieuwd naar.

Leuk, ga ik volgen! Suspicious Minds, An American Trilogy en If I Can Dream gok ik op voor de top-3.

Leuk, ik ga het zeker volgen. Mijn liefde voor muziek is al 9-jarige ook bij Elvis begonnen. Toen ik een jaar of twaalf was had ik al een aardige collectie Elvisplaten, elke verjaardag leverde weer een hoop nieuwe aanwinsten op. Alles is ooit begonnen bij een film van Elvis op t.v. die ik als kind zag, ik meen dat het Fun In Acapulco was. Wat waren die films en de songs in de films leuk als kind, pas toen ik wat ouder werd en meer vergelijkingsmateriaal had realiseerde ik mij dat die films nou niet bepaald het hoogtepunt uit zijn carrière waren:)

Leuk dat jullie meelezen mannen. Johan, we gaan het over een hele tijd zien hoe scherp jouw voorspellende gave is.

Ik zal zelf ook proberen een top 100 van Elvis nummers te presenteren. Kijken of die overeenkomt met die van jullie, Shaky en Les de Groot.

Zullen we zo gaan beginnen Les de Groot? Ja toch!

Shaky schreef:
Zullen we zo gaan beginnen Les de Groot? Ja toch!

Jaaaaa

Plek 154. Too Much (1957)

Album: Single only, later op Elvis Presley - Elvis' Golden Records (1958)

Plek in de individuele lijst van Les: -
Plek in de individuele lijst van Shaky: 100

Nummer 1 hit op de Billboard 100
Nummer 1 hit op de Best Sellers in Stores chart
Nummer 1 hit op de Most Played in Jukeboxes chart
Nummer 2 op de DJ chart, nummer 3 op Country chart en nummer 3 op de R&B chart.

Bernard Weinman en Lee Rosenberg staan officieel als schrijvers van dit nummer in de boeken, maar of dat ook echt het geval was valt te betwijfelen. Jean Norris en haar man William Beasley zijn namelijk hoogstwaarschijnlijk de echte schrijvers. Jean en William hebben Bernard aangeklaagd omdat hij het nummer van ze gestolen zou hebben. Jean en William schreven dit nummer voor Bernard Hardison, die het nummer als eerste op plaat zette. Die versie flopte gigantisch, vrijwel niemand kreeg de song toentertijd te horen en Jean en William besloten de rechten van het nummer te verkopen. Het was het bedrijf van Weinman dat de rechten kocht. Elvis was ondertussen een megastar en zijn management had laten weten op zoek te zijn naar nieuwe songs. Heeyyyy dacht Weinman, dit is mijn kans om geld te gaan vangen; hij schrapte Jean en William uit de credits en zette zijn eigen naam onder ‘schrijver’, hij nam ook zijn secretaresse Rosenberg op als co-auteur en hij verkocht het nummer aan het management van Elvis. Het nummer werd een enorme hit en Jean en William zaten met de gebakken peren. Het zal ze even allemaal too much zijn geweest…. Ha!... sorry.

Een lekkere swinger met een rock invloed en een laidback R&B vibe. Hoezo Elvis bracht een genre overstijgende heerlijkheid die de wereld nog nooit eerder gehoord had? Wat een manier om deze top 154 te beginnen.

Dit was een van de eerste songs die ik op gitaar leerde spelen, in ieder geval een van de eerste tien.
Elvis zingt hoe hij heel veel van een meid houdt, maar zij behandelt hem slecht. Ze geeft al zijn geld uit, gaat vreemd, is gemeen… maar hij is verliefd al (h)erkent hij dat zijn liefde hem blind maak. Het maakt hem niks uit, hij wil enkel haar aan zijn zijde.

Klinkt als een lovesong of een ballad he? Ha, alles behalve. We zijn pas net begonnen en gaan nu al grooven!

Studioversie:

Wat een mooie aftrap van ons project op Musicmeter.

Waarom stond hij niet in mijn top 100 en wel in die van Shaky? Dat is een vraag die ik mezelf stel en maar op een antwoord kan komen: Elvis heeft gewoon "too much" goede nummers opgenomen. Waarschijnlijk ook de reden dat ik zo'n fan ben.

Wat een heerlijk project!

Plek 153: Doncha think it’s time (1958)

https://www.youtube.com/watch?v=p6E8XETCPBc

Album: Single only, later op Elvis Presley - 50,000,000 Elvis Fans Can't Be Wrong (1959) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 100
Plek in de individuele lijst van Shaky: -

Deze B-kant van “Wear my ring around your neck” sloot mijn Top 100 af. Net als de A-kant was ook “Doncha think it’s time” succesvol op de Amerikaanse hitlijsten. Het haalde de 15e plaats op de Billboard Hot 100 en zelfs een 10e plek op de R&B lijsten.

Dit was de laatste opnamesessie waar Elvis bassist van het eerste uur, Bill Black deel van uitmaakte.

Doncha' Think It's Time stond op mijn shortlist, maar was één van de songs die richting het laatste moment werd weggestreept. De stem maakt het hele nummer; veel expressie en gevoel voor muziek.

Vanaf morgen gaan we trouwens naar 2 songs per avond, om er iets meer tempo in te houden.

Leuk initiatief. Ga het ook zeker volgen en ben erg benieuwd wat er uit komt en hoe hoog mijn favorieten staan.
Kreeg Elvis met de paplepel ingegoten door mijn twee oudere broers, en hoewel ik destijds ( rond mijn 10e) meer fan was van Cliff en The Shadows, is mijn interesse op latere leeftijd toch wel weer meer richting Elvis gegaan.
De aftrap met "Too Much" is in ieder geval prima !

Mooi project! Ik ga proberen mee te luisteren.

Als ik dan ook vast 'n voorspelling mag doen voor 3 nummers die in de top tien komen:
(staan in ieder geval al wel in die van mij)
- I'm Left, You're Right She's Gone
- Mystery Train
- Hard Headed Woman

We gaan het zien captain scarlet. Duurt nog even die top 10, maar wie weet hoe dichtbij je zit....

Plek 152: Crying in the Chapel (1960)

Album: Single only later op Elvis Presley - How Great Thou Art (1967) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 99

“Crying in the Chapel” wat een pareltje, gospel zingen kon Elvis wel, al was hijzelf toen het nummer was opgenomen in 1960 niet helemaal tevreden met het resultaat. In 1965 bracht RCA de single alsnog uit en het werd zijn grootste hit sinds een paar jaar. Het leverde hem (zijn zoveelste) platina plaat op en het haalde de 3e plek op de Hot 100 en zelfs de 1e plek op de easy listening lijst van Billboard.

Erg fijn nummer dat ook zomaar in mijn top 100 had kunnen staan. Elvis toont hier veel vocale beheersing en weet het klein te houden, maar toch kracht te zetten achter de lyrics. Het zorgt voor een bijzondere combinatie van lief en dringend.

Plek 151. Wear My Ring Around Your Neck (1958)

Album: Single only, later op Elvis Presley - 50,000,000 Elvis Fans Can't Be Wrong (1959)

Plek in de individuele lijst van Shaky: 98

Nummer 1 op de R&B chart
Nummer 2 hit op de Billboard 100
Nummer 3 op Country chart
Nummer 3 hit in de UK

In 1992 kwam de Nicolas Cage film Honeymoon in Vegas (Film, 1992) uit en daar speelt het fenomeen Elvis een grote rol in. Niet heel gek, Cage is een extreme fan. In die film zat Wear My Ring Around Your Neck, maar dan in de versie van Ricky Van Shelton. Die versie werd een bescheiden hit op de Country chart in 1992.

Hier draait het echter volledig om Elvis songs en daarvoor moeten we toch wel iets verder terug dan enkel naar de 90s.

Het was 1958 en Elvis had al 10 nummer 1-hits op zijn naam staan. Dit nummer viel nogal op door slechts tot plek 2 te komen…… Ach ja, daarentegen was dit wel z’n 6e nummer 1-hit op de R&B chart. Echt ongelooflijke cijfers.

Het B-kantje van deze single hebben we al voorbij zien komen op plek 153. Nu is het de tijd aan kantje A.
Elvis zingt dat hij zo verliefd is dat hij iedereen wil laten zien hoe hij en zijn meid bij elkaar horen. De oudere generatie (boeh!!!) vindt dat deze nozems te jong zijn om te snappen wat een ring symboliseert. Niks ervan, rise up! Jongeren hebben ook gevoelens!

Wat klinkt Elvis hier ontzettend vitaal, rauw en sexy. Het geklap op de achtergrond wanneer de muziek versnelt en heel stiekem wat bluesinvloeden toont, de drums die begint te slaan om de chordprogressie te accentueren, wat een heerlijk 50s nummer!

Weer een heerlijke plaat! Haalde net niet mijn top 100. Wel grappig dat A-kant en B-Kant kennelijk in onze lijst zo dicht bij elkaar liggen!

Crying in the Chapel zo laag, mannen? Tja, zo zal het wel vaker gaan met een ieders favorieten.
En nu maar hopen dat zijn laatste vlam, Marie, maar vooral A Fool Such As I toch wel in jullie gezamenlijke top 25 terug te vinden zijn

Maar een mooi project zo, is nu al genieten. Erg leuk om ook onbekendere nummers voorbij te zien komen.

Ooit, halverwege de jaren 70 ben ik besmet geraakt met het Elvis virus via mijn moeder en haar beste vriendin. Zij waren van vroeg af aan al zwaar fan van Elvis (en zijn looks) en dat zijn ze nog steeds, getuige de filmpjes van hem die ze te pas en te onpas via Facebook delen.

Plek 150: Bossa nova baby (1963)

Album: Fun in Acapulco Elvis Presley - Fun in Acapulco (1963) - MusicMeter.nl

Plek in de individuele lijst van Les: 98

Er word wel eens gezegd dat Elvis zijn films waardeloos waren, met waardeloze muziek. Dat eerste kan ik zeker over zijn latere films niet ontkennen, maar dat tweede is zeker niet waar. Er zitten pareltjes van muziek in zijn films en daar is “Bossa Nova Baby” er eentje van.

IK leerde dit nummer kennen via het verzamelalbum “Golden Records vol. 4” waar het op de CD- uitgave was toegevoegd tov het originele album. Deze verzamelaar heb ik echt grijs gedraaid, er staan echt zo veel goede liedjes op, toevallig onze nummer 152 van gisteren ook en waarschijnlijk nog wel een paar in deze “Top 100” maar dat blijft een verrassing natuurlijk!

Het liedje is geschreven door een legendarisch schrijvers duo: Jerry Leiber en Mike Stoller. Misschien samen wel een van de beste schrijvers in Rock&Roll history! Dit liedje was echter niet speciaal voor Elvis geschreven, maar opgepikt nadat de opname van The Clovers de hitlijsten niet haalde.

Dit nummer krijg je gewoon goede zin van lekker uptempo en feelgood!

Yup, dit is de eerste keer dat één van ons dit gaat zeggen: kak, vergeten. Had uiteraard in mijn top 100 moeten staan. Bossa Nova meets Rock'n'Roll meets pop, meets Elvis. De albumversie is een stuk beter dan de filmversie, maar de bewegende beelden zijn natuurlijk altijd geweldig. Nog een extra shout-out voor dat stylish pak, prachtig.

Shaky schreef:
Yup, dit is de eerste keer dat één van ons dit gaat zeggen: kak, vergeten. Had uiteraard in mijn top 100 moeten staan. Bossa Nova meets Rock'n'Roll meets pop, meets Elvis. De albumversie is een stuk beter dan de filmversie, maar de bewegende beelden zijn natuurlijk altijd geweldig. Nog een extra shout-out voor dat stylish pak, prachtig.

Kak vergeten denk ik dagelijks als ik een liedje van hem tegenkom op mijn playlist die er helemaal niet instaat hahahaha.

haha ja dat is waar. Dat is me ook al een paar keer overkomen

Fun in Acapulco heeft nog een leuk (?) verhaal erbij trouwens. Daar kwam op een gegeven moment een hele bak ellende over Elvis heen waar hij en zijn legacy nog tientallen jaren last van hebben gehad. Hij zou namelijk racistisch zijn, boehhh Elvis!

Elvis had namelijk een hekel aan Mexicanen en had zich zwaar racistisch uitgelaten volgens een invloedrijke politicus. De jeugd was beledigd en keerde Elvis de rug toe....

Wat bleek, die politicus had die hele nonsens verzonnen omdat hij op z'n pielemuis getrapt was: hij had Elvis gevraagd om te komen zingen op de verjaardag van zijn dochter. Elvis had geen ruimte in zijn schema en mocht niet van zijn management. Ai! Dat pikte onze politicus niet en hij verzon afschuwelijke roddels. Gelukkig kwam de waarheid uiteindelijk aan het licht, al heeft het zijn carrière in Zuid-Amerika behoorlijke schade aangericht.

Plek 149. Gonna Get Back Home Somehow (1962)

Album: Elvis Presley - Pot Luck (1962)

Plek in de individuele lijst van Shaky: 97

Ik heb Pot Luck altijd een beetje een gek album gevonden. De songs sluiten amper op elkaar aan en het lijkt een beetje een random verzameling aan songs. Hele goede songs, daar niet van, maar toch; het voelt niet echt als een coherent album. Het voelt als een soort.. uhm.. sja… pot luck.

Kiss Me Quick, Suspicion, Night Rider en deze Gonna Get Back Home Somehow zijn allemaal afkomstig van dit album en werden allemaal geschreven door het iconische schrijversduo Pomus & Schuman.

Gonna Get Back Home Somehow werd niet als single uitgebracht en dat werd later door fans, kenners en critici bestempeld als gemiste kans. De hitpotentie van dit nummer is enorm; het slepende ritme, de urgentie waar Elvis mee zingt, de volledig van zich afgeschudde 50s-vibe in dit nummer. Nou goed, of iets een hit is of niet heeft verder geen drol met kwaliteit te maken of met of ik nummers leuk vind. Nu is het geen hit, maar een fantastische albumtrack; net zo prima.

Die bijna operette-achtige manier van het opbouwende ‘I’m leaving now’ om alles te laten vallen voor de zin ‘I’m gonna get back home somehow’; niet alleen heerlijk voor het gehoor, maar ook verhaaltechnisch slim opgebouwd.

Plek 148. Blue Eyes Crying in the Rain (1976)

Album: Elvis Presley - From Elvis Presley Boulevard, Memphis, Tennessee (1976)

Plek in de individuele lijst van Shaky: 96

Blue Eyes Crying in the Rain was geen single, maar een albumtrack van From Elvis Presley Boulevard, Memphis, Tennessee. Dat album is een live studioalbum en deed het goed in de charts met een nr. 1 positie in de Country chart.

Blue Eyes Crying in the Rain is een onvervalste country klassieker die is opgenomen door talloze artiesten. Het is echter de versie van Elvis die er met kop en schouders bovenuit steekt. Die diepe stem, dat gebroken hart, dat kapotte lijf; de lijdensweg van Elvis kwam zijn vocale kracht absoluut ten goede. Triest, maar goed; geweldige kunst wordt zelden gemaakt door mensen met hele fijne levens.

Wat klinkt Elvis moe en onder invloed. Hoe geweldig zijn carrière ook is geweest, het moet een martelgang zijn geweest om de eerste échte global superstar te zijn geweest. Niemand wist hoe je hier mee moest omgaan, Elvis zelf al helemaal niet. Hij had niemand om hem te beschermen en dan kun je gekke dingen gaan doen. Het midden van de jaren 70 was gestoord; Elvis tourde zo extreem veel dat hij zijn eigen naam niet eens meer wist. Er zaten jaren bij waar bij beduidend meer dan 365 concerten per jaar gaf; tot wel 3 per dag. Niet te doen, voor niemand. Wat moet hij vaak hebben staan janken in de regen met z’n blauwe ogen.

Ow over oogkleur gesproken trouwens; veel mensen denken dat hij donkere ogen had. Schijn bedriegt: hij moest in films meermaals bruine contactlenzen dragen voor zijn rollen. Van origine had hij felblauwe ogen.

Les de Groot kan niet posten vanavond, maar hij heeft mij zijn stukje gestuurd:

Plek 147: The girl of my best friend (1960)

Album: Elvis Presley - Elvis Is Back! (1960)

Plek in de individuele lijst van Les: 96

The Girl of my best friend. Elvis die zingt dat hij verliefd is op de vriendin van zijn beste vriend. Dat gevoel hebben we denk ik allemaal al wel eens gehad, al kan ik stellen dat ik nooit een oogje heb gehad op een van de vriendinnen van Shaky in onze 25+ jaar aan vriendschap, dat scheelt alweer, dus helaas voor de sensatie zoekers geen sappige bekentenissen.

Dit nummer zit voornamelijk in mijn hoofd omdat ik deze ooit bij mijn gitaarleraar heb opgenomen. Goede tijden waren dat, waar leerlingen de kans kregen om op hun instrument een liedje op te nemen en deze werden dan aangevuld door docenten of andere leerlingen. Waarom heb ik toen voor dit nummer gekozen? Waarschijnlijk omdat ik een lekker Elvis liedje wilde doen en geen standaard grote hit, ondanks dat het wel de 9e plaats op de Britse hitlijsten heeft gehaald in 1976, jaren na de originele uitgave.

Kortom een lekker liedje (alweer) waar de backing vocals van de Jordanairs het liedje extra herkenbaar vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:51 uur

geplaatst: vandaag om 12:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.