Muziek / Toplijsten en favorieten / Oors Postpunk Top 154
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2024, 23:38 uur
pygmydanny schreef:
Geen lijstjes meer?
Geen lijstjes meer?
Een "lijstje" maken is niet zo eenvoudig. Knap dat jij al heel snel een lijst had. Maar misschien denk ik teveel na over wat er wel of niet in thuis hoort.
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 00:47 uur
Premonition schreef:
Een "lijstje" maken is niet zo eenvoudig. Knap dat jij al heel snel een lijst had. Maar misschien denk ik teveel na over wat er wel of niet in thuis hoort.
(quote)
Idem hier. Serious shit!!
1
geplaatst: 12 oktober 2024, 01:04 uur
Inderdaad, alsof je tentamenopdracht krijgt: schrijf een Bildungsroman over de muzikale postpuberjaren die jou hebben gevormd. Oja, met de toevoeging doe dit in 2 A4-tjes
1
geplaatst: 12 oktober 2024, 08:55 uur
Lijstjes voegen meestal weinig toe, zodra je gaat ordenen is de maggie eruit. Het gaat juist om het verhaal d'r om heen.
Ik heb laatst een aantal afleveringen gehoord van een podcast onder de titel 'p(r)ostpunk' (want duitstalig), het bier en gezwets vloeien er rijkelijk, maar toch vond ik het een best geslaagde vorm, maar liefst 100 afleveringen om het een en ander van diverse kanten te belichten.
P(R)OSTPUNK (spottify)
Ik heb laatst een aantal afleveringen gehoord van een podcast onder de titel 'p(r)ostpunk' (want duitstalig), het bier en gezwets vloeien er rijkelijk, maar toch vond ik het een best geslaagde vorm, maar liefst 100 afleveringen om het een en ander van diverse kanten te belichten.
P(R)OSTPUNK (spottify)
1
geplaatst: 12 oktober 2024, 10:41 uur
Met rijkelijk vloeiend bier, wordt het al snel P(ro)ostpunk idd, wel een goed idee eigenlijk.
Chameleon Day is met een Roquefort 10 te lokken, wie volgt?
1
geplaatst: 12 oktober 2024, 15:54 uur
Dacht je met slechts één? En waar zijn de toastjes met boerenbrie e/o blauwe kaas?
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 16:27 uur
deric raven schreef:
Voor mijzelf is postpunk bands als PIL, Killing Joke, Joy Division en Siouxsie and the Banshees. Die hebben hun roots in de punk en geven er een duistere twist aan. Het vervolg van de No Future generatie. Nog duisterder, nog deprimerender, misschien zelfs nog kanslozer. De positieve variant is het hoopvolle new wave, een breder, maar ook een duidelijker begrip.
Voor mijzelf is postpunk bands als PIL, Killing Joke, Joy Division en Siouxsie and the Banshees. Die hebben hun roots in de punk en geven er een duistere twist aan. Het vervolg van de No Future generatie. Nog duisterder, nog deprimerender, misschien zelfs nog kanslozer. De positieve variant is het hoopvolle new wave, een breder, maar ook een duidelijker begrip.
Maar waar zet je wat meer hoekige bands als Gang of Four, Kleenex, Maximum Joy, Medium Medium en The Slits dan? Die zou ik zelf eerder post-punk dan new wave noemen, maar duister/zwartgallig zijn ze toch ook niet echt (zeker niet in geluid).
In mijn optiek is new wave muzikaal wel wat toegankelijker, maar kan het tekstueel evengoed somber zijn.
Interessante discussie verder. Als we eruit zijn hoor ik graag waar jullie het onderscheid tussen house, electro en techno leggen.

0
geplaatst: 12 oktober 2024, 16:54 uur
herman, die zou ik eerder in de post glamrock hoek plaatsen, een beetje de voortzetting van het vroegere Japan en Roxy Music werk. Veel minder punk gebonden als PIL, Killing Joke, Joy Division en Siouxsie and the Banshees, die komen echt uit de punk voort en zijn letterlijk postpunk bands. Bands als Duran Duran en Spandau Ballet zou ik bijvoorbeeld ook in de post glamrock hoek plaatsen, al worden die weer vooral vanwege het uiterlijk in de New Romantics hoek geplaatst. Veel synthpop bands zijn weer schatplichtig aan de Krautrock. Er gebeurde gewoon veel (krautrock, glamrock en punk), en vaak werden elementen hiervan ook gecombineerd. Het was allemaal toch wel een soort van verzet tegen het dominerende symfonische rock gebeuren volgens mij. Disco hoorde je toen weer wel in het geluid terug. Het blijft een lastig punt, maar dit is wel zoals ik hier tegenaan kijk.
2
geplaatst: 12 oktober 2024, 17:12 uur
Hoorde net Tomorrow Never Knows van The Beatles, opgenomen in april 1966. Zou zo maar het eerste postpunk nummer kunnen zijn.
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 17:59 uur
Premonition schreef:
Hoorde net Tomorrow Never Knows van The Beatles, opgenomen in april 1966. Zou zo maar het eerste postpunk nummer kunnen zijn.
Dat is het wel zeker. Hebben we hier op de site ergens in onze discussiehoekjes al eens eerder geconstateerd (jaren terug wellicht).
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 19:47 uur
deric raven schreef:
herman, die zou ik eerder in de post glamrock hoek plaatsen, een beetje de voortzetting van het vroegere Japan en Roxy Music werk. Veel minder punk gebonden als PIL, Killing Joke, Joy Division en Siouxsie and the Banshees, die komen echt uit de punk voort en zijn letterlijk postpunk bands. Bands als Duran Duran en Spandau Ballet zou ik bijvoorbeeld ook in de post glamrock hoek plaatsen, al worden die weer vooral vanwege het uiterlijk in de New Romantics hoek geplaatst. Veel synthpop bands zijn weer schatplichtig aan de Krautrock. Er gebeurde gewoon veel (krautrock, glamrock en punk), en vaak werden elementen hiervan ook gecombineerd. Het was allemaal toch wel een soort van verzet tegen het dominerende symfonische rock gebeuren volgens mij. Disco hoorde je toen weer wel in het geluid terug. Het blijft een lastig punt, maar dit is wel zoals ik hier tegenaan kijk.
De bands die ik noemde vind ik toch wel iets heel anders dan Duran Duran en Spandau Ballet. Daar is de link naar bv. Roxy Music en Japan wel goed hoorbaar inderdaad, maar bij Gang of Four? Die zitten toch meer in het hoekje van PIL.
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 20:00 uur
herman schreef:
De bands die ik noemde vind ik toch wel iets heel anders dan Duran Duran en Spandau Ballet. Daar is de link naar bv. Roxy Music en Japan wel goed hoorbaar inderdaad, maar bij Gang of Four? Die zitten toch meer in het hoekje van PIL.
(quote)
Tja, en vervolgens gaan ze weer de Human League hoek op. Gang Of Four is inderdaad weer aan PIL te linken, maar minder aan punk als de door mij genoemde bands. PIL gebruikt ook inderdaad de funk gitaar, maar voegt hier weer de nodige no wave aan toe. Het is al wat ik aangeef; glam, krautrock en punk als basis, met daaruit een eigen sound. Postpunk komt voor mij letterlijk uit de punk voor, daarom zijn bands als Talking Heads en zelfs The Clash lastig te categoriseren, daar hoor ik weer veel afrobeat in terug. Postpunk is net als New Wave een benaming om muziek in hokjes te plaatsen. Voor mij is New Wave zelfs passender, een vernieuwende stroming in het muziekgebied, maar ook dit is weer heel breed; bossanova betekent letterlijk ook New Wave. Het blijft lastig zoals hier al vaker is aangegeven, het begrip is te breed, al heeft iedereen weer wel een vergelijkbare voorstelling van postpunk.
1
geplaatst: 12 oktober 2024, 20:33 uur
Het is ook lastig. Enerzijds heb je allerlei bands en artiesten die al jaren muziek maken en zich misschien helemaal niet bezighouden met trends en genres. Maar dan is er ineens een hype en heet wat je misschien al een paar jaar doet ineens punk. En misschien verander je niet eens je muziek heel erg, maar noemt men het 2 jaar later ineens post-punk. Omdat men (zeker degenen werkend in de media of muziekindustrie) nu eenmaal alles graag in hokjes stopt om muziek makkelijker te kunnen beschrijven/verkopen.
Wat Gang of Four betreft: ik ken alleen de eerste 2 albums, maar de krassende gitaren kan ik niet echt rijmen met de meer synthpopsound van Human League. Maar kan zijn dat ze later meer die kant op gingen. En dan heb je ook nog de gruizige Human League uit de beginjaren en de synthpophitmachine die bij Dare op volle toeren gingen draaien.
Trouwens hier nog een lijstje met de 50 beste post-punkalbums:
The 50 Best Post-Punk Albums - Paste Magazine - pastemagazine.com
Met op 2, 7, 12 en 29 albums die ik zelf niet zo snel post-punk genoemd zou hebben...
In beide lijsten Entertainment! in de top 5, maar de nummer 1 van OOR staat hier helemaal niet in (wel een andere Wire).
Wat Gang of Four betreft: ik ken alleen de eerste 2 albums, maar de krassende gitaren kan ik niet echt rijmen met de meer synthpopsound van Human League. Maar kan zijn dat ze later meer die kant op gingen. En dan heb je ook nog de gruizige Human League uit de beginjaren en de synthpophitmachine die bij Dare op volle toeren gingen draaien.
Trouwens hier nog een lijstje met de 50 beste post-punkalbums:
The 50 Best Post-Punk Albums - Paste Magazine - pastemagazine.com
Met op 2, 7, 12 en 29 albums die ik zelf niet zo snel post-punk genoemd zou hebben...
In beide lijsten Entertainment! in de top 5, maar de nummer 1 van OOR staat hier helemaal niet in (wel een andere Wire).
1
geplaatst: 12 oktober 2024, 20:33 uur
Zijn jullie nu na al die jaren nog steeds aan het ouwehoeren over wat wel en niet postpunk is? Remember het postpunk album van de dag. Alsof de klok heeft stilgestaan. Ik doe mijn duit in het zakje: nu-wave is geen pospunk. Misschien moet een raad van 'wave wijzen' maar eens topicgewijs een definitieve lijst opstellen onder de noemer: MuMe zoekt en vindt de 100 belangrijkste postpunk platen 'ever'.
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 23:13 uur
Hele rare lijst. Nr. 29 is gewoon lachwekkend en bewijst dat de lijst raar is.
0
geplaatst: 12 oktober 2024, 23:39 uur
Vanuit een Amerikaans perspectief volgt altijd een bijzondere kijk....
0
Onweerwolf
geplaatst: 13 oktober 2024, 13:58 uur
Chameleon Day schreef:
(quote)
Artpunk is ook Postpunk!

0
geplaatst: 18 oktober 2024, 21:51 uur
Bzg
(Heb uit het hoofd, met wat hulp van de lijst van pygmydanny , zo’n dikke 100 albums uit de jaren 80 geselecteerd. Maar daar zijn we er niet mee. Moet nog nader onderzoek doen. Er is nog veel meer uit die jaren. En ik worstel, na al die jaren naar het genre te luisteren (bijna 40 jaar), nog steeds met de afbakening van wat nou postpunk is, afgezet tegen wat new wave is - en wat is dat dan?, containerbegrip als het is - en afgezet tegen wat synthpop is of synthwave of toch synth-postpunk? Blijft moeilijk. Ga je af op het geluidsmatige (gitaar/bas gedreven, enige koppeling met punk, spaarzaam synthgebruik) of toch ook vooral op thematiek (en welke is dat dan precies? - vervreemding/introspectie?), waardoor het spectrum veel breder wordt. Ik neig naar dat laatste. En dan wil ik ook nog (wat) aandacht besteden aan de nu-wave/postpunk (die inmiddels in herhaalde golven tot ons komt). Uiteraard is het vlaggenschip daar het debuut van Interpol. Ben er dus nog lang niet uit. Laat staan dat we een rangorde zouden moeten gaan aanbrengen. En heb nu geen tijd om uitgebreid te gaan herluisteren. Maar dit topic is geduldig…).
Anderen?
(Heb uit het hoofd, met wat hulp van de lijst van pygmydanny , zo’n dikke 100 albums uit de jaren 80 geselecteerd. Maar daar zijn we er niet mee. Moet nog nader onderzoek doen. Er is nog veel meer uit die jaren. En ik worstel, na al die jaren naar het genre te luisteren (bijna 40 jaar), nog steeds met de afbakening van wat nou postpunk is, afgezet tegen wat new wave is - en wat is dat dan?, containerbegrip als het is - en afgezet tegen wat synthpop is of synthwave of toch synth-postpunk? Blijft moeilijk. Ga je af op het geluidsmatige (gitaar/bas gedreven, enige koppeling met punk, spaarzaam synthgebruik) of toch ook vooral op thematiek (en welke is dat dan precies? - vervreemding/introspectie?), waardoor het spectrum veel breder wordt. Ik neig naar dat laatste. En dan wil ik ook nog (wat) aandacht besteden aan de nu-wave/postpunk (die inmiddels in herhaalde golven tot ons komt). Uiteraard is het vlaggenschip daar het debuut van Interpol. Ben er dus nog lang niet uit. Laat staan dat we een rangorde zouden moeten gaan aanbrengen. En heb nu geen tijd om uitgebreid te gaan herluisteren. Maar dit topic is geduldig…).
Anderen?
0
geplaatst: 18 oktober 2024, 22:43 uur
Chameleon Day schreef:
Bzg
Anderen?
Bzg
Anderen?
Vanuit eigen perspectieven met onderbouwing en enige visie, misschien is dat de weg.
0
geplaatst: 18 oktober 2024, 23:05 uur
Chameleon Day schreef:
Bzg
Anderen?
Bzg
Anderen?
Wahl macht Qual, ook hier - en visie is ook het tweede morfeem van televisie en daar wordt een mens niet blij van; blijf bij je eigen groove - als een ander jouw plaat draait, krijg je regelmatig krassen.
Comes a time, doe ik wel een OQ-tje

0
geplaatst: 22 oktober 2024, 15:37 uur
Indrukwekkende lijst, hoewel subjectief uiteraard. Er staan ook hedendaagse bands tussen en dat vind ik dan weer interessant.
0
geplaatst: 22 oktober 2024, 16:02 uur
jeanmaurice schreef:
Indrukwekkende lijst, hoewel subjectief uiteraard. Er staan ook hedendaagse bands tussen en dat vind ik dan weer interessant.
Ben benieuwd naar jouw lijst! Ik zwoeg er nog op.
0
geplaatst: 22 oktober 2024, 18:36 uur
Tja, ga je The Back Room, Turn On the Bright Lights, Foxgloves ook meennemen? Lastig....
1
geplaatst: 22 oktober 2024, 19:14 uur
Ik denk dat wij zelf kunnen bepalen wat postpunk is. Niet indivueel maar samen. De consensus bepaalt wat wel en niet kan en overrulet elke individuele en daarom gebrekkige definitie. Ik wil wel eens nadenken over een format om tot een lijst van 100 te komen. Voorwaarden: minstens 12 deelnemers en geen gezeur over dat ene album dat er volgens jou niet in thuishoort als de meerderheid vindt van wel.
0
geplaatst: 22 oktober 2024, 20:58 uur
Premonition schreef:
Met rijkelijk vloeiend bier, wordt het al snel P(ro)ostpunk idd, wel een goed idee eigenlijk.
Rochefort 10, I presume?
0
geplaatst: 22 oktober 2024, 20:59 uur
Premonition schreef:
Tja, ga je The Back Room, Turn On the Bright Lights, Foxgloves ook meennemen? Lastig....
Dat zou je dan weer neo-wave, nu-wave (naar analogie met nu-soul) of nu-potspunk kunnen noemen. Vind op zich die begrenzing in tijd niet zo raar. Als ik erover nadenk vind ik new wave (waarschijnlijk) ook wat gedurfder en afwijkender klinken dan postpunk. Maar dat zijn mijn 5 centen.
Zo vind ik de vroegere albums van Simple Minds wat gedurfder en is - nogmaals imo - New Gold Dream wat meer een symbiose van meerdere sub-genres. En ook The Sound zou dan minder wave zijn

Zo zou ik bijv het meeste vroege werk van Twice a Man eerder betitelen als "wave" dan als postpunk; geringe hoeveelheid gitaren, misschien

Zal eens voorzichtig door de lijst en de eigen verzameling heen gaan

0
geplaatst: 1 november 2024, 15:21 uur
We moeten echt aan de bak hier jongens en meisjes (en alles wat daar tussen zit). Op de dag van release van de nieuwe Cure komt Hester Carvalho in het NRC, in haar hoedanigheid van (zelfbenoemde?) muziekprofessor, met haar college over postpunk:
Wild en ongepolijst in een licht onaangepaste muziekfamilie: postpunk - NRC
Oei, Hester toch. Postrock als alternatieve benaming voor postpunk? Ai, ai, ai. Bij “hoe klinkt het?” de nu-postpunk tot uitgangspunt nemen? En als je het genre breed neemt, dan zou je ook naar The Cure, Wire en Magazine kunnen luisteren? Ik verslikte me en moest heeeeel lang hoesten.
Zou ze 17scs ooit echt beluisterd hebben, 154…etc? Ik dacht dat ze wel beter zou weten.
Een “licht onaangepaste muziekfamilie” zijn we…ik ben er trots op!
Wild en ongepolijst in een licht onaangepaste muziekfamilie: postpunk - NRC
Oei, Hester toch. Postrock als alternatieve benaming voor postpunk? Ai, ai, ai. Bij “hoe klinkt het?” de nu-postpunk tot uitgangspunt nemen? En als je het genre breed neemt, dan zou je ook naar The Cure, Wire en Magazine kunnen luisteren? Ik verslikte me en moest heeeeel lang hoesten.
Zou ze 17scs ooit echt beluisterd hebben, 154…etc? Ik dacht dat ze wel beter zou weten.
Een “licht onaangepaste muziekfamilie” zijn we…ik ben er trots op!

0
geplaatst: 1 november 2024, 16:43 uur
Hester is van mijn bouwjaar en heeft zelf als tiener postpunk meegemaakt (bewust?). Muziekprofessor, tja. Ze heeft boeken over muziek geschreven, oa over hiphop in de Bijlmer en schrijft stukjes voor de NRC over muziek, maar muziekprofessor? In deze bijdrage valt ze door de mand, dan toch liever Erik van den Berg 

0
geplaatst: 7 november 2024, 10:17 uur
Chameleon Day schreef:
En als je het genre breed neemt, dan zou je ook naar The Cure, Wire en Magazine kunnen luisteren? Ik verslikte me en moest heeeeel lang hoesten.
En als je het genre breed neemt, dan zou je ook naar The Cure, Wire en Magazine kunnen luisteren? Ik verslikte me en moest heeeeel lang hoesten.
Dat was inderdaad wel de meest schokkende passage uit het stuk. 'Voor liefhebbers van de brede interpretatie.' En dan ook nog The Slits, The Birthday Party en The Fall noemen - hoe postpunk wil je 't verdomme hebben?
Duidelijk een mislukt geval van rubriekscorvee: 'Iemand moet snel iets over postpunk schrijven, da's heul populair!' En dat zich dan iemand meldt die er nét te weinig verstand van heeft...
0
geplaatst: 7 november 2024, 10:27 uur
Barend G schreef:
En dat zich dan iemand meldt die er nét te weinig verstand van heeft...
En dat zich dan iemand meldt die er nét te weinig verstand van heeft...
Maar bij Hester Carvalho zou je dat verstand wel aanwezig achten, gelet op haar geboortejaar en haar werk ook voor OOR (hoewel ik dat laatste niet zeker meer weet). Maar mss luisterde ze eind jaren 70/begin 80 naar disco en ging die liefde vervolgens naar de producties van SA&W?
0
geplaatst: 7 november 2024, 10:44 uur
Chameleon Day schreef:
Maar bij Hester Carvalho zou je dat verstand wel aanwezig achten, gelet op haar geboortejaar en haar werk ook voor OOR (hoewel ik dat laatste niet zeker meer weet). Maar mss luisterde ze eind jaren 70/begin 80 naar disco en ging die liefde vervolgens naar de producties van SA&W?
Misschien heeft ze idd wel helemaal geen punk/new wave-verleden, ondanks haar leeftijd... Qua NRC-journalisten zou veteraan Jan Vollaard natuurlijk een betere keus zijn geweest, maar die zie ik de laatste tijd eigenlijk nooit meer opduiken in de krant (pensioen?).
* denotes required fields.