Muziek / Toplijsten en favorieten / Oors Postpunk Top 154
zoeken in:
0
geplaatst: 28 september, 19:42 uur
Bij Wire - 154:
Even vluchtig die lijst bekeken. En ik heb er toch wel serieuze twijfel bij. Waar is ‘Garlands’ van de Twins (maar wel debuut DCD)? Simple Minds (‘Empires’)? ACR zo hoog (hoewel mij dat zelf wel aanspreekt)? Twee keer Talking Heads, maar niet met ‘Remain in Light’? Naar mijn smaak ook te veel nu-wave (Fontaines DC is echt niet zo origineel hoor…laat staan Interpol; maar er moest natuurlijk nu-wave in, kies dan Protomartyr). En zo zijn er wel meer opmerkelijkheden te constateren…
Even vluchtig die lijst bekeken. En ik heb er toch wel serieuze twijfel bij. Waar is ‘Garlands’ van de Twins (maar wel debuut DCD)? Simple Minds (‘Empires’)? ACR zo hoog (hoewel mij dat zelf wel aanspreekt)? Twee keer Talking Heads, maar niet met ‘Remain in Light’? Naar mijn smaak ook te veel nu-wave (Fontaines DC is echt niet zo origineel hoor…laat staan Interpol; maar er moest natuurlijk nu-wave in, kies dan Protomartyr). En zo zijn er wel meer opmerkelijkheden te constateren…
0
geplaatst: 28 september, 20:10 uur
Chameleon Day schreef:
Waar is ‘Garlands’ van de Twins (maar wel debuut DCD)? Simple Minds (‘Empires’)? ACR zo hoog (hoewel mij dat zelf wel aanspreekt)? Twee keer Talking Heads, maar niet met ‘Remain in Light’? Naar mijn smaak ook te veel nu-wave (Fontaines DC is echt niet zo origineel hoor…laat staan Interpol; maar er moest natuurlijk nu-wave in, kies dan Protomartyr). En zo zijn er wel meer opmerkelijkheden te constateren…
Waar is ‘Garlands’ van de Twins (maar wel debuut DCD)? Simple Minds (‘Empires’)? ACR zo hoog (hoewel mij dat zelf wel aanspreekt)? Twee keer Talking Heads, maar niet met ‘Remain in Light’? Naar mijn smaak ook te veel nu-wave (Fontaines DC is echt niet zo origineel hoor…laat staan Interpol; maar er moest natuurlijk nu-wave in, kies dan Protomartyr). En zo zijn er wel meer opmerkelijkheden te constateren…
Hoezeer ik het debuut van DCD ook waardeer, Garlands is veel meer een mijlpaal en had in dat lijstje moeten staan. Maar ja, da's mijn mening en good old Erik heeft zijn eigen. Ik mis naast Empires and Dance (had ik ook niet verwacht in het lijstje), vooral Unknown Pleasures, die heeft echt een grote invloed gehad op veel startende postpunk bands (meer nog dan Closer imo). Movement is een persoonlijke favoriet, maar vind ik persoonlijk niet in het lijstje passen omdat Joy Division er ook al in staat. Fear of Music vind ik misschien nog wel beter dan Remain in Light, maar twee albums van Talking Heads is mijn inziens teveel (net als 2x The Cure)
0
geplaatst: 28 september, 20:17 uur
Premonition schreef:
Hoezeer ik het debuut van DCD ook waardeer, Garlands is veel meer een mijlpaal en had in dat lijstje moeten staan.
(quote)
Hoezeer ik het debuut van DCD ook waardeer, Garlands is veel meer een mijlpaal en had in dat lijstje moeten staan.
Eens. Persoonlijk raakt het debuut van DCD mij meer. Maar Garlands is qua sound baanbrekend. Echt totaal nieuw. En verdient daarom een plaats in de lijst (en ook hoog, top 10). En niet DCD, nou ja, niet met het debuut. Zou je voor DCD gaan, dan zeg ik: ‘Spleen and Ideal’, ook baanbrekend qua sound, vanwege de onwaarschijnlijke mix van post-punk met middeleeuwse en klassieke invloeden.
Ik mis naast Empires and Dance (had ik ook niet verwacht in het lijstje), vooral Unknown Pleasures, die heeft echt een grote invloed gehad op veel startende postpunk bands (meer nog dan Closer imo).
Die staat wel in de lijst hoor. En ook hoog (terecht).
Movement is een persoonlijke favoriet, maar vind ik persoonlijk niet in het lijstje passen…
Ook eens. ‘Power, Corruption & Lies’ is veel baanbrekender dan ‘Movement’ vanwege de elektronische/dance-invloeden. Onbegrijpelijk, eerlijk gezegd…
0
geplaatst: 28 september, 20:23 uur
We gaan trouwens (fors) off topic nu. Maar wel interessant (beetje oeverloos lullen over wat de beste post-punk is). Kan iemand een nieuw topic n.a.v. de oor-lijst maken? Weet niet hoe dat moet, (en het is natuurlijk wel heeeeel belangrijk en zinvol).
0
geplaatst: 28 september, 20:32 uur
Ha, het is een lijst van 100 zie ik. Daar moet ik even voor gaan zitten en studie verrichten. Dat gaan we uiterst kritisch fileren.
0
geplaatst: 28 september, 21:05 uur
154 zit zowat in mijn muziek DNA, vanaf verschijning heel goed gevonden, Oor stond mede aan de wieg hiervoor, hoewel ik helemaal geen (uitgesproken) postpunker ben. Het was zeker bij verschijnen een heel ‘modern’ album, ergens tussen punk en wave, en raakte een juiste snaar bij een bepaalde categorie, enerzijds pakkende liedjes anderzijds een zekere donkerte en euforie, het had iets magisch, en kon dit vasthouden tot nu. Voor mij deed de abstracte hoes hier ook aan mee, het plaatje klopte.
En de term ‘postpunk’, die term werd aanvankelijk sporadisch gebruikt zeker toen, dacht ik.
Het begrip post kreeg later pas meer gewicht en betekenis, en nu door de revival springt OOR daar ook op in en 154 is hiervoor een prima vlag die de lading dekt.
lijst oor niet compleet spotify
En de term ‘postpunk’, die term werd aanvankelijk sporadisch gebruikt zeker toen, dacht ik.
Het begrip post kreeg later pas meer gewicht en betekenis, en nu door de revival springt OOR daar ook op in en 154 is hiervoor een prima vlag die de lading dekt.
lijst oor niet compleet spotify
0
geplaatst: 28 september, 21:10 uur
vivalamusica schreef:
100-21
100-21
Klopt, zag ik ook. Even wachten nog, zal begin volgende week wel online komen.
0
geplaatst: 28 september, 22:44 uur
Chameleon Day schreef:
Ha, het is een lijst van 100 zie ik. Daar moet ik even voor gaan zitten en studie verrichten. Dat gaan we uiterst kritisch fileren.
(quote)
Tja die lijst is wel een eigen topic waard.
Kunnen wij het er ook even over
hebben waarom bv " Heaven up here " zo laag staat.
0
geplaatst: 29 september, 03:23 uur
Beetje lachwekkend wel dat er zo weinig recente albums in de hogere regionen van deze Oor-lijst staan
De eerste 3 albums van Arctic Monkeys bevatten genoeg post-punk revival. Hoe kunnen ze die over het hoofd zien?
Toch eigenaardig waar ze grens hebben. Boxer heeft op RYM ook gewoon (terecht) Post-Punk Revival als een van de twee hoofdgenres. En waar is Tramhaus?
Oor - De 154 beste postpunk albums (september 2024) - muzieklijstjes.nl
De eerste 3 albums van Arctic Monkeys bevatten genoeg post-punk revival. Hoe kunnen ze die over het hoofd zien?
Toch eigenaardig waar ze grens hebben. Boxer heeft op RYM ook gewoon (terecht) Post-Punk Revival als een van de twee hoofdgenres. En waar is Tramhaus?
Oor - De 154 beste postpunk albums (september 2024) - muzieklijstjes.nl
1
geplaatst: 29 september, 09:35 uur
Gretz de heydays liggen voor veel liefhebbers toch ook eind jaren '70 begin jaren '80.
Ik ben van 1961 en als ik rond die tijd in mijn favoriete platenzaak kwam was daar voor het genre een appart bord met nieuw en verwacht omdat er zoveel wekelijks uitkwam.
Er staan er nog een stuk of 30 uit deze eeuw in maar die staan meestal niet zo hoog.
Er zou nog gekeken kunnen worden naar de samenstellers want als dat heel vaak oudere popjournalisten zijn wegen de sentimenten ook zwaarder.
Ik ben van 1961 en als ik rond die tijd in mijn favoriete platenzaak kwam was daar voor het genre een appart bord met nieuw en verwacht omdat er zoveel wekelijks uitkwam.
Er staan er nog een stuk of 30 uit deze eeuw in maar die staan meestal niet zo hoog.
Er zou nog gekeken kunnen worden naar de samenstellers want als dat heel vaak oudere popjournalisten zijn wegen de sentimenten ook zwaarder.
0
geplaatst: 29 september, 10:39 uur
Grappig om te zien dat het genre dood was in de '90's.
Verder zeker wel een interessante lijst.
Ik ken van heel veel van deze platen vooral de singles of bekende nummers en niet hele albums dus ik zal eens wat meer gaan pindakazen. Vooralsnog denk ik dat 'Over the Edge' van Wipers mijn favoriet is.
Verder zeker wel een interessante lijst.
Ik ken van heel veel van deze platen vooral de singles of bekende nummers en niet hele albums dus ik zal eens wat meer gaan pindakazen. Vooralsnog denk ik dat 'Over the Edge' van Wipers mijn favoriet is.
0
geplaatst: 29 september, 10:46 uur
Onweerwolf schreef:
En dat was het toen ook. In de jaren 90 (eigenlijk al vanaf 87/88) was je bepaald niet hip/cool/etc als je nog naar new wave luisterde….was mijn ervaring.
0
geplaatst: 29 september, 10:49 uur
Ik geloof het meteen. Ik was in die jaren net begonnen met de top 40 en top 100 aller tijden dus new wave was nog een ver van mijn bed show.
0
geplaatst: 29 september, 10:57 uur
Toch verbijsterend dat Cocteau Twins in geen enkel lijstje van OOR voorkomen....
0
geplaatst: 29 september, 10:57 uur
Inmiddels de lijst bekeken. En er valt imo best veel op aan te merken.
Maar één ding in het bijzonder: Cocteau Twins ontbreken volledig! Geen ‘Garlands’ in de top 15/20??!!
Nou, nog een ding: geen vroege Simple Minds! Geen ‘Empires’ (zeker top 20), geen ‘SaF/SFC’??!
En nog iets (al is daar wat twijfel mogelijk, maar toch niet echt): geen U2! Met bijv. ‘Boy’, ‘October’ of (toch ook) ‘TUF’.
En Japan? Is dat door Erik als (te veel) New Romantics gezien?
Wat zijn eigenlijk de voor de lijst gehanteerde criteria geweest? Is daar iets over vermeld?
Maar één ding in het bijzonder: Cocteau Twins ontbreken volledig! Geen ‘Garlands’ in de top 15/20??!!
Nou, nog een ding: geen vroege Simple Minds! Geen ‘Empires’ (zeker top 20), geen ‘SaF/SFC’??!
En nog iets (al is daar wat twijfel mogelijk, maar toch niet echt): geen U2! Met bijv. ‘Boy’, ‘October’ of (toch ook) ‘TUF’.
En Japan? Is dat door Erik als (te veel) New Romantics gezien?
Wat zijn eigenlijk de voor de lijst gehanteerde criteria geweest? Is daar iets over vermeld?
1
geplaatst: 29 september, 10:59 uur
Chameleon Day schreef:
En dat was het toen ook. In de jaren 90 (eigenlijk al vanaf 87/88) was je bepaald niet hip/cool/etc als je nog naar new wave luisterde….was mijn ervaring.
(quote)
Dood? FTW? Wave >>> Indie en bands als Throwing Muses (op 4AD destijds) en R.E.M werden de vaandeldragers van de nieuwe 'New Wave'.
Het zou leuk zijn als hier een (persoonlijk getinte) aanvulling zou worden geplaatst op die OOR-lijst of die nog bij nog te onthullen 20 zouden moeten horen. Het Cocktail Trio is daarvan 1, maar ook een band als Rational Youth, Twice a Man en Clan of Xymox (Medusa) zouden er wel bij horen, i.p.v. bijv het ietwat 'exote' Punilux.
0
geplaatst: 29 september, 11:02 uur
Mjuman schreef:
Het zou leuk zijn als hier een (persoonlijk getinte) aanvulling zou worden geplaatst op die OOR-lijst of die nog bij nog te onthullen 20 zouden moeten horen. Het Cocktail Trio is daarvan 1, maar ook een band als Rational Youth, Twice a Man en Clan of Xymox (Medusa) zouden er wel bij horen, i.p.v. bijv het ietwat 'exote' Punilux.
De laatste 20 nummers zijn nu ook onthuld, zie de link die Gretz plaatste...
0
geplaatst: 29 september, 11:03 uur
Mjuman schreef:
Dood? FTW? Wave >>> Indie en bands als Throwing Muses (op 4AD destijds) en R.E.M werden de vaandeldragers van de nieuwe 'New Wave'.
In die zin met je eens. Maar klasgenoot Roel met wie ik op de middelbare school veel wave uitwisselde en die ik in 88 op de uni weer eens tegenkwam, was hoogst verbaasd toen hij bemerkte dat ik nog naar Cure, Sound en JD luisterde. Dat was toch echt passé, vond hij... REM, Pixies etc moest ik maar eens goed beluisteren (en dat deed ik al…).
0
geplaatst: 29 september, 11:11 uur
In de jaren negentig luisterde ik ook weinig wave meer, wel Cocteau Twins, Dead Can Dance (die beiden van de wave waren weggedreven), Placebo (eerste twee albums waren behoorlijk door The Cure en Sonic Youth beïnvloed), REM (Peter Buck maakte een soort postpunk versie van The Birds), Radiohead (ook zeker beïnvloed door postpunk, leuke versie van Ceremony gemaakt, staat nog YouTube)....
1
geplaatst: 29 september, 11:12 uur
Premonition schreef:
(quote)
Zal ernaar kijken en dan zekers een lijst met - imo opvallende - omissies hier dumpen. Overigens ligt de tijd dat ik OOR als 'bijbel' hanteerde ver achter me. Was altijd meer georiënteerd op NME en MM en vond het daarom verschrikkelijk dat Simon Reynolds zowel Sound als Comsat Angels beide slechts in een voetnoot noemde in zijn boek.
0
geplaatst: 29 september, 11:14 uur
Mjuman schreef:
Was altijd meer georiënteerd op NME en MM en vond het daarom verschrikkelijk dat Simon Reynolds zowel Sound als Comsat Angels beide slechts in een voetnoot noemde in zijn boek.
Was altijd meer georiënteerd op NME en MM en vond het daarom verschrikkelijk dat Simon Reynolds zowel Sound als Comsat Angels beide slechts in een voetnoot noemde in zijn boek.
In de UK speelden beide bands geen grote rol, tot ontzetting van ons Nederlanders, die dat niet begrepen.
0
geplaatst: 29 september, 11:18 uur
Premonition schreef:
Toch verbijsterend dat Cocteau Twins in geen enkel lijstje van OOR voorkomen....
Garlands in 1982 en Treasure in 1984 maar niet echt prominent. Jaarlijst Oor 1982 - muzieklijstjes.nl
Jaarlijst Oor 1984 - muzieklijstjes.nl
Beide albums komen ook nog voor in de beste jaren '80. Jaarlijst Oor - de jaren tachtig - muzieklijstjes.nl
0
geplaatst: 29 september, 11:21 uur
Premonition schreef:
In de UK speelden beide bands geen grote rol, tot ontzetting van ons Nederlanders, die dat niet begrepen.
(quote)
Bekend gegeven - het aanbod was daar veel groter dan hier; maar sommige bands die het daar redelijk goed deden - Holly and the Italians, Mo-dettes, Girls at Our Best werden hier dan weer niet opgepikt (id: Monochrome Set).
0
geplaatst: 29 september, 11:35 uur
Mjuman schreef:
Bekend gegeven - het aanbod was daar veel groter dan hier; maar sommige bands die het daar redelijk goed deden - Holly and the Italians, Mo-dettes, Girls at Our Best werden hier dan weer niet opgepikt (id: Monochrome Set).
Met alle respect voor die bands, maar hun muziek kan toch niet in de schaduw staan van die van The Sound en CA?
0
geplaatst: 29 september, 11:46 uur
En waar is de vroege OMD? Erik heeft denk ik geworsteld met synth gedreven wave. Afbakening met synthpop en meer symfonische synthpop/wave, zoals Ultravox. Maar dat is geen reden om de worsteling dan maar niet aan te gaan…
0
geplaatst: 29 september, 11:52 uur
Met pijn en moeite heeft hij The Human League en The Tubeway Army wel vermeld, die echter allebei schatplichtig zijn aan Ultravox imo.
Nooit de fascinatie voor The Feelies begrepen (ook niet op deze site).
0
geplaatst: 29 september, 11:54 uur
Premonition schreef:
Dan moet je niet met mij praten. Feelies staan in de lijst? Met het debuut neem ik dan aan, dat is imo zeker onder wave te scharen. Het werk daarna niet…
0
geplaatst: 29 september, 12:29 uur
Ik blijf me afvragen wanneer de benaming ‘postpunk’ een meer verankerd onderscheidend begrip werd? Ik herinner me vooral rock, punk en new wave en in de zgn. ‘postpunk’ bands werd gestoeid met meerdere stijlen, van melodische punk, tot funk, jazz, Afrikaanse invloeden en laten we niet vergeten art-rock, en esthetiek. In de belangrijkste jaren en zeker na 1980 was het allemaal niet vastomlijnd, en ik denk dat Erik van de Berg met zijn lijst er ook mee heeft gehaspeld, m.n. met het werk uit de jaren 80. Maar de term postpunk komt nu goed van pas om een link te leggen tussen verleden en heden.
* denotes required fields.