Muziek / Toplijsten en favorieten / Oors Postpunk Top 154
zoeken in:
1
geplaatst: 29 september 2024, 15:05 uur
Premonition schreef:
Met alle respect voor die bands, maar hun muziek kan toch niet in de schaduw staan van die van The Sound en CA?
(quote)
Met alle respect voor die bands, maar hun muziek kan toch niet in de schaduw staan van die van The Sound en CA?
The Monochrome Set is wél de moeite waard, de andere zijn min of meer (leuke) one-hit wonders, al was White Mice wel welgevraagd op feesten ende partijen

Ik zal de volledige OOR-lijst nog eens nalopen. Feelies is trouwens de 'maffe' US-tak van de wave, net als Devo, B52's.
0
geplaatst: 29 september 2024, 15:50 uur
Jeetje, en ook geen Depeche Mode (maar dat zal wel met de synthpop vs. synthwave worsteling te maken hebben gehad).
En geen Associates.
En zelfs van The Police (begin jaren 80 toch een grote band) zou je je kunnen afvragen of die niet ergens had moeten staan (met het 1e e/o 2e album).
En geen Associates.
En zelfs van The Police (begin jaren 80 toch een grote band) zou je je kunnen afvragen of die niet ergens had moeten staan (met het 1e e/o 2e album).
3
geplaatst: 29 september 2024, 17:41 uur
Moeten we gewoon niet met zijn allen naar een "Certified MuMe Post-punk 100" streven? Voldoende kennis en inzicht hier in het virtuele huis.
0
geplaatst: 29 september 2024, 17:53 uur
Mjuman schreef:
Moeten we gewoon niet met zijn allen naar een "Certified MuMe Post-punk 100" streven? Voldoende kennis en inzicht hier in het virtuele huis.
Zeker voldoende kennis. En dat worden dan dus eindeloze discussies over wat is postpunk/wave, welke criteria gelden voor de lijst, etc en het eindigt in knallende ruzies.

3
geplaatst: 29 september 2024, 18:23 uur
Nou, ik roep gewoon een crisis uit en pas het noodrecht toe en beslis per decreet. Dat kan tegenwoordig heel gemakkelijk.

0
geplaatst: 29 september 2024, 19:16 uur
Toch jammer dat New Gold Dream van Simple Minds en Boy van U2 niet in de lijst staan, waren zeker toen zeer bepalende postpunk platen. Oei, ook geen The Hurting van Tears For Fears.
1
geplaatst: 29 september 2024, 19:36 uur
deric raven schreef:
Oei, ook geen The Hurting van Tears For Fears.
Oei, ook geen The Hurting van Tears For Fears.
Nu je het zegt, ook echt een misser! Maar zoals ik zei, Erik heeft denk ik alles (op een enkele uitzondering na) met synths die domineren in het klankbeeld er buiten gelaten. Beperkte visie op postpunk/wave is dat imo…
0
geplaatst: 29 september 2024, 20:07 uur
Chameleon Day schreef:
Zeker voldoende kennis. En dat worden dan dus eindeloze discussies over wat is postpunk/wave, welke criteria gelden voor de lijst, etc en het eindigt in knallende ruzies.
(quote)
Dat zal wel meevallen, aangezien wij allen ondertussen Old and Wise zijn
Ik ga (morgen) al werken aan een lijstje van 20 uit en 20 in. OQ zegt toch: I Will Follow!
2
Onweerwolf
geplaatst: 29 september 2024, 20:46 uur
Haha, Gretz z'n klacht over geen National in de lijst valt zo wel wat weg in de echte missers. 

0
geplaatst: 29 september 2024, 21:12 uur
Onweerwolf schreef:
Haha, Gretz z'n klacht over geen National in de lijst valt zo wel wat weg in de echte missers.
Welke platen mis jij dan?
The National's Boxer geen echte misser noemen

0
geplaatst: 29 september 2024, 21:14 uur
‘Boxer’ hoort m.i. niet in de lijst. Dat is geen nu-postpunk, maar indierock met post-punk invloeden. Dat is iets heel anders. En zo beginnen de onenigheden al te komen….

0
geplaatst: 29 september 2024, 21:18 uur
Chameleon Day schreef:
‘Boxer’ hoort m.i. niet in de lijst. Dat is geen nu-postpunk, maar indierock met post-punk invloeden. Dat is iets heel anders. En zo beginnen de onenigheden al te komen….
(quote)
Maar hoe bepaal je de grens dan? Boxer en Whatever People Say I Am, That's What I'm Not in het hokje van 'indierock met post-punk invloeden' kan ik op zich mee inkomen. Maar waarom zijn The Back Room en To Lose My Life... dan wel post-punk genoeg?
0
geplaatst: 29 september 2024, 21:22 uur
Arctic Monkeys hebben toch geen post-punk invloeden?
Boxer slechts hier en daar, in een nummer als Mistaken for Strangers hoor ik het duidelijk maar verder vind ik het postpunkgehalte erg beperkt.
Boxer slechts hier en daar, in een nummer als Mistaken for Strangers hoor ik het duidelijk maar verder vind ik het postpunkgehalte erg beperkt.
2
geplaatst: 29 september 2024, 21:32 uur
Gretz schreef:
Maar hoe bepaal je de grens dan? Boxer en Whatever People Say I Am, That's What I'm Not in het hokje van 'indierock met post-punk invloeden' kan ik op zich mee inkomen. Maar waarom zijn The Back Room en To Lose My Life... dan wel post-punk genoeg?
(quote)
Kijk, het loopt al helemaal uit de hand. Zoals ik voorspeld had. We moeten een commissie instellen om een pre-vooronderzoek te verrichten. Dan gaan we nu eerst ruzie maken over de samenstelling van de commissie. Zij die de eerste golf in de jaren 80 hebben meegemaakt, moeten uiteraard de meerderheid in de cie vormen. En hebben vetorecht. Zo gaat het in de Veiligheidsraad immers ook. Niet vreemd dus.

0
geplaatst: 29 september 2024, 21:43 uur
Misschien aanleiding om een tijdsafbakening te hanteren? Ik zou National eerder EDM noemen (emo dreutel muzak)
.
Gekheid - ik wil wel een link met indie zien, maar er zit - imo - wel een folk-hang in en literairisme. -
Vond al die 'nieuwe' albums in die OORlijst eigenlijk ook niet pluis. En dan bepaalde wel 'scharnieralbums' = zoals Associates weglaten - stond Rattus Norvegicus er bijv wel in?
Voorheen als we spraken over bands zoals Editors en White Lies hanteerden we wel de term "Nu Wave". Sprekend (bouw)stijlen wordt "Neo-renaissance" toch ook niet gelijkgeschakeld met "Renaissance"?
.Gekheid - ik wil wel een link met indie zien, maar er zit - imo - wel een folk-hang in en literairisme. -
Vond al die 'nieuwe' albums in die OORlijst eigenlijk ook niet pluis. En dan bepaalde wel 'scharnieralbums' = zoals Associates weglaten - stond Rattus Norvegicus er bijv wel in?
Voorheen als we spraken over bands zoals Editors en White Lies hanteerden we wel de term "Nu Wave". Sprekend (bouw)stijlen wordt "Neo-renaissance" toch ook niet gelijkgeschakeld met "Renaissance"?
0
geplaatst: 29 september 2024, 21:47 uur
Arrie schreef:
Dus al die users op RYM hebben ongelijk?
Favourite Worst Nightmare - rateyourmusic.com
Whatever People Say I Am, That's What I'm Not - rateyourmusic.com
Humbug - rateyourmusic.com
En de Wikipedianen dan ook
https://i.vgy.me/zihAb4.png
0
geplaatst: 29 september 2024, 21:50 uur
Ik hoor het in ieder geval niet. Wat zijn de muzikale aspecten die het voor jou post-punk maakt?
0
geplaatst: 29 september 2024, 21:56 uur
Arrie schreef:
Ik hoor het in ieder geval niet. Wat zijn de muzikale aspecten die het voor jou post-punk maakt?
De gitaarpartijen, de ritmesectie, de productie en de songstructuren. Het is vooral post-punk revival wat ik hoor, en dat is natuurlijk weer een samenvloeien van post-punk en indie rock
Post-Punk Revival - rateyourmusic.com
0
geplaatst: 30 september 2024, 09:16 uur
RYM de postpunk ook bekeken:
Post Punk... - rateyourmusic.com
Het interessants zijn toch ieders eigen lijstjes. Puur, geen puree.
Post Punk... - rateyourmusic.com
Het interessants zijn toch ieders eigen lijstjes. Puur, geen puree.
0
geplaatst: 30 september 2024, 10:06 uur
Ik zal ‘Boxer’ nog eens goed beluisteren, maar ik vrees dat ik dat album toch met stelligheid de toegang tot de MuMe-postpunk lijst moet ontzeggen. Dat een album postpunk invloeden heeft, maakt het nog geen postpunk, ook al zou je kunnen zeggen dat het onderdeel is van een postpunk revival in brede zin (=muziek met invloeden van postpunk).
0
geplaatst: 30 september 2024, 15:53 uur
Chameleon Day schreef:
En waar is de vroege OMD? Erik heeft denk ik geworsteld met synth gedreven wave. Afbakening met synthpop en meer symfonische synthpop/wave, zoals Ultravox. Maar dat is geen reden om de worsteling dan maar niet aan te gaan…
En waar is de vroege OMD? Erik heeft denk ik geworsteld met synth gedreven wave. Afbakening met synthpop en meer symfonische synthpop/wave, zoals Ultravox. Maar dat is geen reden om de worsteling dan maar niet aan te gaan…
Het gaat in die lijst in eerste instantie om de beste platen volgens mij. Ultravox, postpunk of niet, heeft toch nooit een echt fantastische plaat gemaakt?
OMD is dansbare synthpop imho, geen postpunk.
0
geplaatst: 30 september 2024, 16:44 uur
Barend G schreef:
Het gaat in die lijst in eerste instantie om de beste platen volgens mij. Ultravox, postpunk of niet, heeft toch nooit een echt fantastische plaat gemaakt?
(quote)
Pardon? Band met een eigen (zeer) karakteristiek geluid die zich daarmee duidelijk onderscheidde van andere bands (o.a. Rage in Eden). Hoort imo zeker thuis in een overzicht van beste - of mss beter: meest kenmerkende en eigenzinnige - postpunk (een lijst van 154)
OMD is dansbare synthpop imho, geen postpunk.
Ken je de eerste vier albums van ze? Dat is echt heel wat meer dan dansbare, lichte synthpop. Overduidelijk synthwave.
0
geplaatst: 30 september 2024, 17:01 uur
Hier op Reddit, vragen, duiding, discussies, ter begripsvorming
(voordat we het hier beter weten)
Reddit - postpunk discussie 9 jaar geleden
Reddit - wat is postpunk? 9 maanden geleden
0
geplaatst: 30 september 2024, 17:31 uur
vivalamusica schreef:
Ja ja, Berdien oet Wisp heeft de oplossing. Eerlijk gezegd - kijk gewoon 'ns naar de div. wave-topics alhier van zeg zo'n 10 - 15 jaar geleden, zie wie zich daar roert, in de discussie mengt en stel dan gewoon vast dat de meningen hier wel variëren (en da's niet gek), maar dat er wel een vorm van eensgezindheid is te vinden. Denk dat we Reddit, Pitchfork of RYM daar niet voor nodig hebben. Die contribuanten staan met hun profielzolen stevig in de klei der postpunk en wave. Als het erop aankomt is zelfredzaamheid ook een deugd.
Ja we weten het hier beter, en daar durf ik wel een goede fles op in zetten

1
geplaatst: 30 september 2024, 17:35 uur
vivalamusica schreef:
Heb er even doorheen gescrold. En ja, wij hier weten het beter.
0
geplaatst: 30 september 2024, 18:29 uur
Mjuman schreef:
Ja ja, Berdien oet Wisp heeft de oplossing. Eerlijk gezegd - kijk gewoon 'ns naar de div. wave-topics alhier van zeg zo'n 10 - 15 jaar geleden, zie wie zich daar roert, in de discussie mengt en stel dan gewoon vast dat de meningen hier wel variëren (en da's niet gek), maar dat er wel een vorm van eensgezindheid is te vinden. Denk dat we Reddit, Pitchfork of RYM daar niet voor nodig hebben. Die contribuanten staan met hun profielzolen stevig in de klei der postpunk en wave. Als het erop aankomt is zelfredzaamheid ook een deugd.
(quote)
Laat maar eens wat zien, boter bij de vis.

0
geplaatst: 30 september 2024, 18:40 uur
Ik wacht nog op eerste 154 lijstjes van de gerespecteerde OW'ers 

* denotes required fields.