MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #3

zoeken in:
Ik wil pleiten voor Citizen Erased in de top2000, wat mij betreft het ultieme BAZEN nummer van Muse.
Dat intro.

Pff, nóg een keer Blof. Ik ga even m'n kat eten geven.

staralfur schreef:
Ik wil pleiten voor Citizen Erased in de top2000, wat mij betreft het ultieme BAZEN nummer van Muse.
Dat intro.

Dat is een objectieve waarheid.

De allermooiste Bløf

Songteksten Bløf ontcijferd dankzij ‘Steen van Renesse’
Ontdekking werpt nieuw licht op voorheen onbegrijpelijk geneuzel

Bij de aanleg van een vakantiepark in het Zeeuwse Renesse stuitten bouwvakkers dit weekend op een bijzondere steen. Op een tablet is een couplet van een onbekend nummer van de band Bløf geschreven, samen met twee vertalingen ervan. Over de herkomst van de steen bestaat onduidelijkheid, wel is nu al zeker dat de steen een essentiële sleutel vormt tot de ontcijfering van het werk van de Middelburgse band.

Een onderzoeksteam heeft dankzij de steen al drie liedteksten van de band weten te vertalen en houdt zich momenteel bezig met de decodering van het nummer Holiday in Spain. Dat nummer werd altijd als onvertaalbaar beschouwd vanwege cryptische fragmenten als ‘Er zijn vliegtuigstoelen, miljoenen bijbedoelingen’ en ‘Mijn schoenen zijn gejat / Maar ik hoef niet meer naar buiten want er is nog wel wat.’ Bert Bokhoven, taalwetenschapper aan de Universiteit van Hilvarenbeek en leider van het onderzoeksteam: ‘Wàt is er dan nog? Waarom wil de schrijver naar buiten? Met zulke vragen kon je voorheen supercomputers laten crashen.’ Inmiddels is al zo’n tachtig procent van de song vertaald naar normaal Nederlands.

Paskal Jakobsen, zanger van Bløf, reageert verheugd: “Ik geneer me wel eens dat ik echt geen idee heb wat ik sta te zingen.” Jakobsen noemt als voorbeeld de regels ‘Hier ben ik veilig/Hier ben ik sterk/Hier ben ik heilig/Dit is mijn kerk.’ Jakobsen: “Het is nooit gebeurd, maar je blijft toch altijd bang dat iemand je eens vraagt: ‘Eeeeh, waar?”

De ontdekking van de steen is bovendien een opsteker voor vele Bløf-fans. Zij konden zich tot nu toe moeilijk verweren tegen de aantijging dat de teksten van de band niet meer om het lijf hebben dan pretentieuze rijmelarij. Arjan Dijksma, fan van het eerste uur: “Ik heb altijd aangevoeld dat een regel als ‘Ik vraag niet om je hand maar om je vingers die me wijzen op mezelf’ geen hoogdravend, quasi-poëtisch geneuzel is, maar wel degelijk ergens over gaat. Ik kan niet wachten tot ik weet waarover!”

Gretz schreef:
NEVER FORGET!!

(embed)

Ik ken vooral Sjonnie:

Hey now... ❤️

Fijn popliedje van Crowded House.

Ik dacht dat het Split Enz was
Maar mooi nummer inderdaad!

Don't dream, top 2000 is not over yet Gretz!

Het zal de leeftijd wel zijn, maar ik vind ABBA steeds leuker worden.

Zeg ik echt 10 seconden geleden ook tegen m'n vrouw

Voulez-Vous!!! Leukste nummer van het hele uur.

vielip schreef:
Zeg ik echt 10 seconden geleden ook tegen m'n vrouw

Ik deed het ahah stukje na en kreeg te horen dat ik uit mijn bek stonk.

Zal de sambal van vanmiddag wel wezen.

Pff, alweer ABBA...

vielip schreef:
Ik dacht dat het Split Enz was
Maar mooi nummer inderdaad!

Er bestaat dan ook wel een bepaald verband tussen Split Enz en Crowded House natuurlijk.

Ik vind ABBA ook een fijne band, maar Voulez Vous vind ik één van hun mindere hits...

harm1985 schreef:
(quote)

Ik deed het ahah stukje na en kreeg te horen dat ik uit mijn bek stonk.

Zal de sambal van vanmiddag wel wezen.

Die van mij is verkouden dus ik heb geluk

harm1985 schreef:
Het zal de leeftijd wel zijn, maar ik vind ABBA steeds leuker worden.

GREAT MINDS Harm

Heb exact hetzelfde gevoel al een paar jaar

BONNIEEE!

Lekker meebleren

Heerlijk nummer. Hoewel ik best begrijp dat velen het een pompeuze, bombastische draak vinden. Pompeus en bombastisch klopt, draak niet.

Sgt. Revolver schreef:
Heerlijk nummer. Hoewel ik best begrijp dat velen het een pompeuze, bombastische draak vinden. Pompeus en bombastisch klopt, draak niet.

MISSCHIEN WEL de beste powerballad ever

Casartelli (moderator)
Ik heb eergisteren nog een popquiz gewonnen met de bombastische draak. Was het niet geweldig, Poek?

Fijn dat NPO Radio 2 Kimbra wel de featuring credits geeft, in tegenstelling tot Kink https://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/schater.gif

Gast
geplaatst: vandaag om 05:52 uur

geplaatst: vandaag om 05:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.