MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Last.FM - Lijstjes

zoeken in:
Leuk. Mijn nummer 1 is geen verrassing.

01/01/20 - 30/06/20:

Artiesten

01. 青葉市子 270
02. Natalia Lafourcade 226
03. R.A.P. Ferreira 139
04. Jorge Ben 138
05. Kate NV 131
06. Gal Costa 130
07. Erika de Casier 129
08. FKA twigs 123
09. Tetê Espíndola 119
10. Yusef Lateef 119

Tracks:

01. Lido Pimienta - Nada 23
02. Erika de Casier - Little Bit 22
03. Doja Cat - Say So 21
04. Jean Plum - Back to You 20
05. María Isabel - The 1 20

Albums:

01. R.A.P. Ferreira - purple moonlight pages 138
02. Erika de Casier - Essentials 113
03. Iva Bittová & Vladimír Václavek - Bílé inferno 104
04. 青葉市子 - 0 102
05. Natalia Lafourcade - Un Canto por México, Vol. 1 86

Door al het thuiswerken heb ik nu al meer scrobbles dan in heel 2016 en 2017. Mijn halfjaarcijfers:

Artiesten

1. Noah Gundersen 206
2. elbow 182
3. Sigur Rós 176
4. U2 162
5. Run the Jewels 141
6. Other Lives 139
7. Nick Cave & The Bad Seeds 136
8. Coldplay 131
9. Katatonia 125
10. Gregory Alan Isakov 124

Tracks:

1. Slint - Good Morning, Captain 15
2. Slint - Washer 15
3. Other Lives - Lost Day 13
4. Phosphorescent - Song for Zula 13
5. Grimes - Violence - Original Mix 12

Albums:

1. Myrkur - Folkesange 108
2. Phosphorescent - Muchacho 104
3. Coldplay - Everyday Life 103
4. Katatonia - City Burials 101
5. Fiona Apple - Fetch the Bolt Cutters 95

Mijn nummer 1 over de eerste helft van 2020 mag ook geen verrassing heten. Na maanden van drain kenmerkte juni zich door een verdere exploratie van de Scandinavische electronic van Posh Isolation en Northern Electronics. Juli staat voorlopig in het teken van de neoperreo. Door corona ga ook ik weer richting mijn oude scrobbleniveau, maar dat zal wel niet al te lang meer duren.

01. Bladee 1411
02. Yung Lean 517
03. Thaiboy Digital 240
04. Ecco2k 227
05. Princess Nokia 102
06. Charli XCX 85
07. SICKBOYRARI 83
08. Converge 73
09. Playboi Carti 71
10. Beach House 69

Albums en tracks zijn vanzelfsprekend ook allemaal Bladee en drain gang. Bladee is zelfs in minder dan een jaar van 0 scrobbles naar mijn meest gescrobblede artiest all-time gegaan.

Halfjaarcijfers

Artiesten:

1. Loathe (100)
2. Rush (95)
3. Oranssi Pazuzu (91)
4. Hällas (86)
5. Envy (76)
6. Thundercat (76)
7. Dark Fortress (72)
8. Deftones (66)
8. SLIFT (66)
10. Sepultura (65)
10. Sweven (65)

Top 5 albums:

1. Loathe - I Let It In and It Took Everything (85)
2. Hällas - Conundrum (72)
3. Envy - The Fallen Crimson (68)
4. SLIFT - Ummon (66)
5. Sweven - The Eternal Resonance (65)

Top 3 tracks:

1. Oranssi Pazuzu - Uusi Teknokratia (14)
2. Loathe - Two-Way Mirror (13)
3. Oranssi Pazuzu - Kuulen ääniä maan alta (10)

Dim
In februari van dit jaar werd de grens van 200.000 scrobbles gehaald, zoals ik eerder in dit topic liet weten. De artiestenteller ging toen ook al hard naar 20.000, en afgelopen dinsdag (11 augustus) was het dan zover. Ik moest toen overigens wel even goed kijken in mijn recente afspeellijst wie de 20000e was, en het duurde even voordat ik doorhad dat ik Imani Coppola blijkbaar nog nooit eerder had gedraaid. Inmiddels zijn het er overigens 20007.

Ik ontdekte Last FM op 27 oktober 2007.Nou ja, waarschijnlijk iets eerder, maar die bewuste avond maakte ik een account aan en draaide vier nummers, van The Cure, New Order, Siouxsie and the Banshees en Talking Heads. De vier oktoberdagen die volgden, leverden 111 nieuwe namen op en was The Flaming Lips (6 scrobbles) kortstondig lijstaanvoerder; eind november waren het er ruim 500 en aan het eind van 2007 had ik naar 553 verschillende artiesten geluisterd, waarvan het meest naar de band waar ik ook mee begonnen was: The Cure haalde als eerste de grens van honderd draaibeurten. Spotify was er toen nog niet; ik luisterde via Windows Media Player naar zowel downloads als geripte CD's en maakte ook veelvuldig gebruik van de radiofunctie. Overigens luisterde ik in de eerste jaren dat ik Last FM gebruikte, ook nog vaak genoeg naar fysieke CD's en radio (dat ik toen nog fanatiek Top2000-luisteraar was, blijkt wel uit het feit dat er geen enkele scrobble werd genoteerd in de laatste week van 2007).

(wordt vervolgd)

Dim
Op 1 en 2 januari 2008 lag ik blijkbaar in een after-T2000-coma, gezien de afwezigheid van scrobbles voor die data (als twee dagen scrobbleloos door het leven gaan lang lijkt, meld ik hierbij maar meteen even dat juli van datzelfde jaar een maand was zonder ook maar één enkele scrobble).
3 januari werd dan Arling &Cameron de eerste gedraaide artiest van het nieuwe jaar. Aan het eind van januari (wat in vergelijking met november wederom een karige maand was wat aantal scrobbles betreft) stond de artiestenteller op 625 en had na The Cure ook Acda & de Munnik de 100 gehaald. Naast dit duo scoorde ook de Nederlandstalige muziek van Boudewijn de Groot, Guus Meeuwis en Stef Bos goed.

Op 29 maart bereikte de teller een nieuwe mijlpaal. Die zaterdagmiddag draaide ik Bohemian Rhapsody en dat bleek de eerste scrobble voor Queen te zijn én de duizendste artiest in de statistieken. Ik zou de band dat jaar nog zesmaal draaien, en momenteel is de band goed voor 322 scrobbles.

Het zou nog tot augustus duren voordat een derde artiest zich zou voegen bij het elitegroepje met meer dan honderd scrobbles. Lang leek de race te gaan tussen Bright Eyes en Chemical Brothers, maar uiteindelijk stond Rowwen Hèze aan het eind van de maand op 106. De totaalteller stond toen op 1421, en die liep in de luisterrijke maanden daarna in hoog tempo op: eind september waren het er 1937 en op 31 oktober 2008, een jaar en vier dagen na het aanmaken van het account, had ik naar 2678 verschillende artiesten geluisterd, waarvan naar 1592 artiesten slechts één keertje. Ongetwijfeld staan veel van deze artiesten nog steeds op een minimaal aantal luisterbeurten, maar in deze lange rij ontwaarde ik ook namen als Silversun Pickups, Ludovico Einaudi en Beach House - heden ten dage goed voor honderden scrobbles.

Het jaar 2008 werd afgesloten met 3535 artiesten op de teller; zes hiervan werden meer dan 100x gedraaid; zeventien meer dan 50x.

(wordt vervolgd)

Dim
2009 werd een qua scrobbles veel productiever jaar dan 2008, zou dat dan ook veel nieuwe artiesten opleveren? Wat januari betreft wel: voor 461 van de 1262 artiesten die die maand in mijn toenmalige studiootje klonken, gold dat ze voor het eerst hun opwachting maakten in de statistieken van Last FM.
Halverwege het jaar was het totaal aantal beluisterde artiesten opgelopen tot 4791. The Cure en Acda & de Munnik stonden onbedreigd op de eerste en tweede plaats, maar op plek 3 had zich een nieuwe naam gevestigd: Billie The Vision & The Dancers - het aandeel muziek van Zweedse makelij had een grote vlucht genomen. In de top-10 van toen zien we één dame: Amy Macdonald (de huidige nummer-4).

Juli en augustus waren vanwege vakantie(werk) muzikaal armoedige maanden en de artiestenteller groeide daardoor ook maar mondjesmaat om eind augustus op 4831 uit te komen.
De grens van 5000 artiesten werd op 14 september gepasseerd, en Shirley Collins was de gelukkige: om 15:49 draaide ik Down In Yon Forest. Tot op heden is deze dame op leeftijd (vorige maand werd ze 85) op deze ene scrobble blijven steken. In de rest van het jaar kwamen er nog vijfhonderd artiesten bij.

(wordt vervolgd)

Dim
Eindstage en eerste "echte" baan? De lange vakantie? De vaste relatie? Het WK? Het blijft enigszins speculeren naar de oorzaken van het lage aantal scrobbles in 2010 (6456 stuks, een halvering ten opzichte van een jaar eerder). In januari werden maar vijf nieuwe artiesten toegevoegd aan het totaal en de maanden daarna waren wat dat betreft niet veel beter, zodat halverwege het jaar de teller stokte op 5617, met een ongewijzigde top-3 en The Chemical Brothers als populairste leverancier van het elektronische product (op #7, met 195 draaibeurten). Een halfjaar later, toen 2010 uitgeluid werd, waren er 5882 verschillende artiesten de revue gepasseerd.

(wordt vervolgd)

Dim
De grens van 6000 werd in de eerste maand van 2011 gepasseerd, hetzij nipt: op 30 januari kwamen er op één dag maar liefst 71 "nieuwe" artiesten voorbij (dit vooral vanwege het draaien van enkele verzamelcd's en soundtracks) en stond de teller op middernacht op 6013. Een van de nieuwe namen waren de zusjes First Aid Kit, die hun scrobbleaantal inmiddels hebben uitgebreid naar 243. De teller ging een stuk sneller dan een jaar eerder: halverwege 2011 waren het er 6870. Een maand later, 26 juli, was er weer een mijlpaal: 7000 verschillende artiesten. Klinkende namen als Electrobikinis en Keak Da Sneak, Yehudi Menuhin waren enkele artiesten die op die 26 juli erbij waren gekomen. Aan het eind van het jaar waren het er net geen achtduizend: de teller bleef steken op 7964.

(wordt vervolgd)

Dim
Inmiddels is het aantal artiesten alweer met ruim 0,1% toegenomen, dus snel "verder" met een terugblik naar 2012, waarin met 14.909 scrobbles het record van 2009 verbroken werd en er een flinke stap gezet werd naar de tienduizend verschillende artiesten; op 31 december van dat jaar stond de teller op 9402. De streep van de 8000 werd al op 6 januari aangetikt; op die datum werd vooral Figurine gedraaid, maar ook Quarks - en dat bleek de achtduizendste artiest in de statistieken te zijn. Nummer 9000 kwam zeven maanden later langs: Mux Mool was de gelukkige. Rond die tijd wist ook de eerste artiest de 500 scrobbles te passeren; het zal geen verrassing zijn dat dat The Cure was.

(wordt vervolgd)

Leuk idee om op deze manier heel je muzikale geschiedenis te bespreken Dim! Ik zit ook wel eens te grasduinen in mijn statistieken en zit me dan af te vragen waarom ik in jaar x ineens extra veel scrobbles had of waarom artiest y ineens een geweldige opmars maakte. Jij schrijft het gewoon op, dat kan natuurlijk ook.

Duizelingwekkende cijfers trouwens.

Dim
"Het was zo'n zachte nacht in mei, maar ga dat maar eens expliceren". Een regel uit het formidabele Elégie Prénatale van Boudewijn de Groot, die in de zachte nacht van 18 mei 2013 op de tweede plek stond in mijn artiestenlijst van Last FM. Maar belangrijker: die nacht waren we op de helft van nu: bovenaan de pagina stond fier het getal van 10.000 bij "artiesten". Die dag stond de teller vóór de eerste scrobble op 9998 en ik had een bescheiden aantal nummers gedraaid, te weten 23, waarvan 18x Jake Bugg, maar die had ik in 2012 ook al eens gedraaid. Van vijf artiesten draaide ik één nummer - Mikal Cronin had ik twee dagen eerder voor het eerst gedraaid en voor Daft Punk was het al de 180e scrobble (inmiddels heeft het Franse duo er 553). Aes Dana draaide ik nog, het was haar tweede scrobble, en daar staat dit collectief nog steeds. Betekent dat de andere twee artiesten de tienduizend die avond hebben volgemaakt: Coasts werd nummer 9999, en John Newman - even na tienen, met Love Me Again - zette de laatste stap.
Aan het eind van het jaar, met een totaalaantal van 10867 artiesten, moest genoemde Boudewijn de Groot genoegen nemen met de derde plaats; de huidige koploper Muse had met 448-445 het zilver opgeëist. Het verschil met The Cure (die in de lijst anno 2020 op een achtste plek bivakkeert) bedroeg toen nog 142 draaibeurten. Arcade Fire, die momenteel 2e staat, zagen we toen nog maar net in de top-50.

(wordt vervolgd)

Dim
In 2014 had het streamen van muziek definitief de overhand genomen ten opzichte van downloads en MP3's, en met een bijna onuitputtelijke vijver die Spotify heet kon het aantal verschillende artiesten blijven groeien, enerzijds door het luisteren naar onbekend/obscuur werk (zo genoot ik dit jaar met volle teugen van een "icelandic electronic"-playlist), anderzijds door het elke week urenlang beluisteren van nieuwe releases, onder meer voor het samenstellen van het Steunfonds op het forum van Wall Of Sound.

Arcade Fire en Muse sleepten dit jaar exact evenveel scrobbles binnen, te weten 221. In totaal klonken er dit jaar 3672 verschillende artiesten; voor 1481 daarvan gold dat het de eerste draaibeurt was. Tot de nieuwelingen behoorden onder meer Soft Kill (die ik een paar jaar later pas echt wist te gaan waarderen), Protomartyr, Kishi Bashi (die tot eind 2017 op één scrobble zou blijven steken, maar er in 2018 er ineens 64 pakte), Jebroer, Eefje de Visser (ja, ik draai dus ook artiesten die ik niet kan pruimen - ze staat inmiddels al op 28, hoe is het mogelijk), Blossoms (één enkele scrobble dat jaar, maar nu staan ze al op 181), Apparat Organ Quartet (uit die IJslandse lijst), Ar Re Yaouank en Ayreon (terwijl progrock en ik geduchte vijanden zijn, en er zouden hierna nog 13 scrobbles volgen).

(wordt vervolgd)

Dim
Terwijl ik dit typ staat de teller alweer op 20133 - het houdt dus ook in 2020 niet op, maar we waren gebleven bij 2015 - op 1 januari van dat jaar was het scrobbelen was ruim zeven jaar en twee maanden aan de gang en dat had 89466 draaibeurten opgeleverd van in totaal 12348 verschillende artiesten.

Het zou nét geen vijf maanden kosten om het laatstgenoemde cijfer op 13000 te krijgen; dit werd een feit op 29 mei en werd bereikt door het draaien van Hold Tight van Barkhouse. In de tweede helft van het jaar was de groei per maand iets minder (het aantal scrobbles lag ook lager, zeker wat augustus en november 2015 betreft, waar minder dan 1000 platen werden gedraaid - het scrobbelen van uitzendingen van Orinoco Radio was duidelijk nog geen gemeengoed) : 13.533 stuks op 31 december.

(wordt vervolgd)

Dim
Op het moment van typen staat de teller op 20273 - ruim 1% stijging ten opzichte van het mooie aantal waar het allemaal om begonnen was. De nieuwe baan eiste de afgelopen week het grootste deel van mijn aandacht op, maar nu het dan vakantie is, is er eindelijk tijd om de laatste jaren onder het spreekwoordelijke vergrootglas te leggen.

2016 is in de statistieken een opvallend jaar: het aantal scrobbles is namelijk historisch laag (minder dan 10.000, en dit na de vette jaren 2014 en 2015, die de 15.000 ruimschoots passeerden). In tegenstelling tot meerdere ontwikkelingen uit de afgelopen jaren, kan ik deze ongekende daling wél verklaren: dit jaar schafte ik onder vriendelijke dwang van niet nader te noemen aangetrouwde familieleden een HEOS-set aan, wat een enorme verbetering van de geluidskwaliteit teweegbracht, maar als enige nadeel had dat gedraaide nummers niet aan Last FM werden doorgegeven. Of dat in die tijd echt nog niet kon, of dat ik gewoon niet wist hoe ik dat voor elkaar moest krijgen, laat ik hier wijselijk in het midden. Feit was echter dat na de aankoop in de zomer het maandgemiddelde omlaag ging van 1200 naar 200, en dit had uiteraard zijn weerslag op de toename van het aantal artiesten: op de helft van 2016 waren er in zes maanden tijd 489 nieuwe namen bijgekomen, waarvan liefst 23 op 26 juni, en laat dat nu net de dag zijn waarop begonnen werd met 13999 verschillende artiesten. Die dag (49 scrobbles, allemaal van een andere artiest) begon ik met Roosevelt, maar die was in 2013 al eens aan de beurt geweest, waardoor het daaropvolgende Gyo Kretz (Tell Me) zich vereeuwigde als nummer 14000.

(wordt vervolgd)

Dim
In de resterende tijd van 2016 kwamen er nog 150 artiesten bij die ik nog niet eerder gedraaid had en op 31 december was Muse (964) dichtbij de 1000 scrobbles gekomen. Maar ja, ik heb niet voor niets zo'n enorm breed palet aan artiesten - het zou nog tot het najaar van 2017 duren totdat de duizend ook daadwerkelijk werd aangetikt; in de nacht van 12 op 13 september kwam Resistance voorbij om de mijlpaal te vervolmaken. September 2017 was duidelijk weer een maand "als vanouds" met net geen 3000 scrobbles en was tevens de maand waarin de grens van 15000 unieke artiesten werd overschreden. Dit gebeurde op de 25e; die middag passeerde de tot op heden enige scrobble van monn als 14999e en 's avonds KOFFIE als jubilaris.

Dim
Op het moment van typen luister ik naar artiesten uit de Snob 2000 waar ik nog nooit van gehoord had, en zo worden er weer wat nieuwe namen toegevoegd aan de artiestenteller. 20423 zijn het er nu, maar we waren gebleven bij september 2017, toen de 15000e net voorbij was gekomen. Aan het eind van dat jaar waren daar - in krap drie maanden tijd - nog 607 nieuwe namen voorbijgekomen, waaronder YONAKA, Vuur, Williamsburg Quartet en The Ethopians. Het totaal aantal artiesten in die periode was overigens 2219, met The National als aanvoerder (146 scrobbles).

2018 was in totaal goed voor maar liefst 31923 scrobbles - een record dat overigens binnenkort gaat sneuvelen. Artiest 16000 kwam voorbij op 13 februari. Dit was een dinsdag, maar ik moet toen vast een vrije dag gehad hebben, aangezien ik nog tot twee uur Dntel zat te luisteren. Baba Ali was de gelukkige.

(wordt vervolgd)

Dim
Nog voor 2018 halverwege was, werd de 17000e artiest aangetikt: Moriarty, op 17 juni. Zestien artiesten stonden destijds op 500 scrobbles of meer. Je zou zeggen dat ik op schema lag om de 18000e ook nog dat jaar binnen te harken, maar op 31 december 2018 was ik daar nog ruim tweehonderd stuks van verwijderd. Arcade Fire had zich toen, ten koste van The Cure, op de tweede plaats genesteld, met nog altijd een straatlengte achter Muse. Anderhalve maand later was het wel zover: op 19 februari 2019, naam: War On TV.

(wordt vervolgd)

Dim
Op de kop af 12 jaar na de allereerste scrobble bereikte de artiestenteller het getal 19000: het was de Nijmeegse formatie Sovay die op 26 oktober 2019 voor het eerst (en voorlopig voor het laatst) werd gedraaid. Op diezelfde dag haalde Muse de 1413e scrobble binnen. Het zou -zoals te lezen valt in het eerste bericht van dit "draadje" nog tot augustus 2020 duren totdat die 20000 werd gehaald. Dit schrijf ik op het moment dat die teller op 20421 is komen te staan en Muse vast nog wel bovenaan staat als de 21000e zal worden bereikt.

Stats over 2020:

Artiesten:

01. 青葉市子 600
02. Natalia Lafourcade 370
03. Van Morrison 253
04. FKA twigs 228
05. R.A.P. Ferreira 225
06. Iva Bittová & Vladimír Václavek 214
07. Gal Costa 213
08. John Coltrane 208
09. Joni Mitchell 200
10. Alice Coltrane 198

Albums:

01. R.A.P. Ferreira - purple moonlight pages 224
02. 青葉市子 - 0 222
03. Iva Bittová & Vladimír Václavek - Bílé inferno 214
04. Erika de Casier - Essentials 161
05. Van Morrison - Astral Weeks 145
06. Natalia Lafourcade - Un Canto por México, Vol. 1 142
07. Caetano Veloso - Transa 140
08. Kate NV - Room for the Moon 131
09. Natalia Lafourcade - Musas 129
10. 青葉市子 - "gift" at Sogetsu Hall 124

Tracks:

01. Iva Bittová & Vladimír Václavek - Churý Churuj 36
02. Erika de Casier - Little Bit 34
03. Caetano Veloso - Nine Out of Ten 33
04. DAOKO - 御伽の街 31
05. María Isabel - The 1 31
06. Van Morrison - And the Healing Has Begun 30
07. Van Morrison - Madame George 30
08. 青葉市子 - いきのこり●ぼくら30
09. Doja Cat - Say So 29
10. 青葉市子 - iam POD (0%) 28

Ik heb ook weer leuke statistieken.
Afgelopen jaar 24.500 scrobbles, een stijging van 33% t.o.v. het jaar daarvoor. Volgens mij heb ik nog nooit zo hoog gehaald.

Artiesten die mijn 2020 verrijkten:

1. Angus & Julia Stone 424 scrobbles
2. Sufjan Stevens 292
3. Kanye West 291
4. Neil Young 284
5. The National 249
6. OutKast 225
7. Benny the Butcher 218
8. Danny Brown 213
9. The Beatles 204
10. Gang Starr 173

Eervolle vermelding voor Brand New, die als nieuwkomer in mijn last.fm al meteen de 160 plays aantikte.

Albums die houvast boden:

1. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone 174 scrobbles
2. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell 97
3. Angus & Julia Stone - Down The Way 94
4. Brand New - The Devil and God Are Raging Inside Me 92
5. Benny the Butcher - Tana Talk 3 91
6. OutKast - Speakerboxxx/The Love Below 91
7. alt-J - An Awesome Wave 86
8. Madvillain - Madvillainy 84
9. Travis Scott - ASTROWORLD
10. Danny Brown - Atrocity Exhibition 76

Nummers waar ik verslingerd aan was:

1. Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow 52 scrobbles
2. Benny the Butcher - Crowns for Kings (feat. Black Thought) 38
3. Cloud Nothings - Wasted Days 27
4. Dick Fijn - Gewoon een trucker 27
5. alt-J - Tessellate 26
6. Traveling Wilburys - Handle With Care 26
7. Sufjan Stevens - Mystery of Love 25
8. Travis Scott - NO BYSTANDERS 25
9. Bloodhound Gang - The Bad Touch 24
10. Donny Benét - Santorini 24

Ik luisterde weer een jaar het meest naar hip-hop, het meest populaire tijdstip voor muziek was om 22:00. De meeste scrobbles waren dan ook in dat uur (2499). Nou, hoe zou dat nou komen?

2020 stats

Artiesten:

1. Deftones (245)
2. Rush (142)
3. Loathe (130)
4. Oranssi Pazuzu (115)
5. Beaten to Death (110)
6. Jesu (102)
7. Hällas (96)
8. Hum (95)
9. Gulch (94)
10. System of a Down (92)

Albums:

1. Loathe - I Let It In and It Took Everything (113)
2. SLIFT - Ummon (93)
3. Hum - Inlet (83)
4. Sweven - The Eternal Resonance (82)
5. Hällas - Conundrum (81)
6. Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi (80)
7. Envy - The Fallen Crimson (79)
8. Gulch - Impenetrable Cerebral Fortress (73)
9. Deftones - Ohms (71)
10. Tallah - Matriphagy (71)

Songs:

1. Oranssi Pazuzu - Uusi Teknokratia (21)
2. Loathe - Two-Way Mirror (15)
3. Oranssi Pazuzu - Kuulen ääniä maan alta (15)
4. Deftones - Ohms (14)
5. Gulch - Self-Inflicted Mental Terror (13)
6. Imperial Triumphant - Atomic Age (13)
7. Gulch - Cries of Pleasure, Heavenly Pain (12)
8. Oranssi Pazuzu - Ilmestys (12)
9. Oranssi Pazuzu - Oikeamielisten sali (12)
10. Oranssi Pazuzu - Taivaan portti (12)

Ook maar mijn statistieken over 2020. Ondanks het thuiswerken geen high score wat betreft aantal scrobbles. 2015, 2016, 2017. Dat heeft er denk ik mee te maken dat ik tegenwoordig ook heel veel podcasts luister.

Artiesten:

1. Bob Dylan (1002)
2. The Strokes (720)
3. The 1975 (663)
4. Taylor Swift (626)
5. Sufjan Stevens (608)
6. Declan McKenna (502)
7. Phoebe Bridgers (430)
8. Harry Styles (413)
9. Bruce Springsteen (376)
10. Arcade Fire (367)

Albums:
1. Harry Styles - Fine Line (321)
2. The Strokes - The New Abnormal (294)
3. The 1975 - Notes on a Conditional Form (278)
4. Phoebe Bridgers - Punisher (277)
5. Taylor Swift - folklore (227)
6. Bob Dylan - Rough and Rowdy Ways (200)
7. Declan McKenna - Zeros (198)
8. Sufjan Stevens - The Ascension (196)
9. Arcade Fire - The Suburbs (184)
10. Spinvis - 7.6.9.6. (165)

Songs:
1. Declan McKenna - The Key to Life on Earth (91)
2. The Strokes - At the Door (89)
3. The Strokes - Bad Decisions (87)
4. Declan McKenna - Beautiful Faces (82)
5. Declan McKenna - Daniel, You're Still a Child (75)
6. Phoebe Bridgers - Kyoto (71)
7. The 1975 - If You’re Too Shy (Let Me Know) (66)
8. James Bay - Chew On My Heart (64)
9. The Strokes - Brooklyn Bridge to Chorus (64)
10. Declan McKenna - Be An Astronaut (62)

Totaal aantal scrobbles: 32948 (2019: 29139)
Gemiddeld aantal scrobbles per dag: 90 (2019: 79)

Top 4 nieuwe ontdekkingen 2020:
1. Maya Hawke (130 scrobbles)
2. beabadoobee (87 scrobbles)
3. Remme (61 scrobbles)
4. HANG YOUTH (60 scrobbles)

Mijn favoriete genres waren rock en indie en ik luisterde het meest om 11 uur 's ochtends. Daarnaast is net zoals in 2019 vrijdag mijn favoriete muziekdag (waarschijnlijk door new music friday). Tenslotte ben ik volgens Last.FM net zo mainstream als in 2019. Mijn mainstream score is 73%.

Dim
MRDammann We hebben dezelfde nummer-1 en op een handjevol na evenveel scrobbels in totaal.
Wel heeft Dylan bij mij nog honderd scrobbles minder dan jouw nummer-10.

Deze week door de 150.000 scrobbles gegaan. Tijd voor een terugblik naar 2020. Volg mij op Last.fm: https://www.last.fm/user/timkraaijvanger

Voor de overzichten van tracks en albums heb ik alle tracks en albums van voor 2020 eruit gelaten.

-> Tracks (meest geluisterd in 2020, alleen tracks uit 2020)

1. Eefje de Visser - De Parade (86 scrobbles)
2. Declan McKenna - Beautiful Faces (63)
3. Eefje de Visser - Oh (63)
4. Declan McKenna - The Key To Life On Earth (60)
5. Spinvis - Scherven van Jou (60)
6. Phoebe Bridgers - Kyoto (50)
7. Sault - Wildfires (46)
8. Hinds - Riding Solo (45)
9. New Order - Be A Rebel (42)
10. Eefje de Visser - Maak Het Stil (40)

Stel, ik tel alle jaren mee, dan zou The Boxer Rebellion - Diamonds met 44 scrobbles op plek 9 staan.

-> Albums (meest geluisterd in 2020, alleen albums uitgebracht in 2020)

1. Eefje de Visser - Bitterzoet (398 scrobbles)
2. Declan McKenna - Zeros (179)
3, Roosbeef - Lucky (175)
4. Spinvis - 7.6.9.6. (170)
5. Sault - Untitled (Black Is) (55)
6. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong (54)
7. Sault - UNTITLED (Rise) (52)
8. Working Men's Club - Working Men's Club (51)
9. Phoebe Bridgers - Punisher (47)
10. Sorry - 925 (41)

Stel, ik tel alle jaren mee, dan zou Bombay Bicycle Club niet eens de top 10 halen. Andere albums in de top 10 zijn o.a. Fontaines Dc - Dogrel, Eefje de Visser - Nachtlicht en Love - Forever Changes.

-> Artiesten (meest beluisterde artiesten in 2020)

1. Eefje de Visser (622 scrobbles)
2. Spinvis (370)
3. Declan McKenna (355)
4. R.E.M. (285)
5. The Smiths (239)
6. Belle and Sebastian (228)
7. Roosbeef (214)
8. John Grant (206)
9. Aafke Romeijn (195)
10. Fontaines D.C. (166)

Fontaines D.C., Spinvis, Roosbeef, Eefje de Visser en Declan McKenna staan wat hoger door nieuwe albums. Het andere vijftal zijn de usual suspects.

Dim
Ik had niet per se meer tijd om muziek te luisteren (al ligt het aantal scrobbles - 33124 - wel een slordige tweeduizend hoger dan vorig jaar) en ik was ook niet ineens veel meer thuis dan in 2019 het geval was. Alles wat ik geluisterd heb via Spotify, is gescrobbeld, zowel thuis (verreweg het grootste deel, ik schat 80%), op het werk (10%) als onderweg (10%).

In totaal werd naar 4755 verschillende artiesten geluisterd, waarvan 41 namen honderd keer of vaker aan de beurt kwamen. In juni werd het minst gescrobbeld (net iets boven de 1000); oktober leverde de meeste luisterbeurten: 3362. Van de 33124 scrobbles werden er ruim zevenduizend geluisterd op de zaterdag - de meest muziekrijke dag van de week; de dinsdag stond onderaan dit klassement, met 3303 scrobbles. Tussen 20.00 en 21.00 was ik bijna altijd muziek aan het luisteren; het totaal aantal scrobbles dat op dat tijdslot werd genoteerd, bedraagt 3088. Vroeg in de ochtend luisteren kwam het minst voor: tussen 6 en 7 's ochtends in totaal slechts 102 luisterbeurten.

Niet Royksopp (overigens in de tussenstand eind juni óók tweede, maar toen achter Ludovico Einaudi, die het nu met een 10e plek moet doen), maar Bob Dylan is de winnaar van 2020. Deze nummer-1 is wellicht een verrassende naam, maar wel een verklaarbare. Dit jaar beluisterde ik met veel plezier diverse afleveringen van de prima podcast BobCast, en na zo'n interview had ik vaak wel zin om nog meer Dylan te draaien. Met 266 scrobbles behaalde de bijna 80-jarige levende legende overigens flink minder dan de winnaar van 2019: 266 tegenover 458. Dat werd behaald door Slow Meadow, die zakt naar de vijfde plek, tussen allemaal artiesten die de toenemende populariteit van "contemporary classical" belichamen. Iets lager in de lijst zien we, naast The Beatles (bij het presenteren van de halfjaarcijfers nog zesde) en Coldplay, veel nieuwe binnenkomers die hun positie te danken hebben aan het uitbrengen van een album in 2020 - Yumi Zouma en Grimes, die dat vrij vroeg in het jaar deden, stonden halverwege nog dik in de top-10.

Meest beluisterde artiesten in 2020
(-) 1. Bob Dylan (266)
(8 ) 2. Royksopp (247)
(-) 3. Alessandro Simonetto (244)
(-) 4. Olivia Belli (229)
(1) 5. Slow Meadow (226)
(-) 6. Dirk Maassen (210)
(9) 7. Ólafur Arnalds (206)
(13) 8. The War On Drugs (193)
(-) 9. Sufjan Stevens (192)
(7) 10. Ludovico Einaudi (183)

(-) 11. Real Estate (182)
(2) 12. The Paper Kites (168)
(-) 13. Fleet Foxes (151)
(-) 14. The Beatles (143)
(-) 15. Coldplay (142)
(4) 16. Jóhann Jóhannsson (142)
(-) 17. Yumi Zouma (139)
(-) 18. Grimes (138)
(-) 19. Amy Macdonald (135)
(5) 20. Poppy Ackroyd (135)

(27) 21. Arcade Fire (133)
(12) 22. Fabrizio Paterlini (133)
(14) 23. Muse (131)
(-) 24. Car Seat Headrest (130)
(-) 25. Erland Cooper (130)
(-) 26. Destroyer (126)
(-) 27. My Baby (126)
(19) 28. Otto Totland (121)
(23) 29. Nils Frahm (116)
(16) 30. Lana del Rey (113)

Meest gedraaide tracks in 2020
1. Royksopp - Andromeda 54x
2. Olafur Arnalds - 21:05 42x
3. Anne Muller - Aarhus/Reminiscences 42x
4. The Strokes - Brooklyn Bridge To Chorus 39x
5. Benedict - When we were young 35x
6. The Weeknd - Blinding Lights 34x
7. Carlos Marquez - Autumn Stories Week #14 32x
8. Brambles - Such owls as you 31x
9. Jon Hopkins - Scene Suspended 31x
10. The War On Drugs - Pain 29x

Meest gedraaide albums in 2020
1. Alessandro Simonetto - Yann Tiersen: Amélie & Other Piano Works
2. Fleet Foxes - Shore
3. Olafur Arnalds & Nils Frahm - Trance Frendz
4. Otto Totland - The Lost
5. Grimes - Miss Anthropocene
6. Olivia Belli - River Path
7. Real Estate - The Main Thing
8. Maribou State - fabric presents Maribou State (DJ Mix)
9. Sufjan Stevens - Aporia
10. Yumi Zouma - Truth or consequences

Best beluisterde Nederlandse artiest: MY BABY
Best beluisterde Nederlandstalige artiest: Harrie Jekkers
Best beluisterde Nederlandse nummer: Stippenlift - De laag onder de bodem
Best beluisterde Nederlandse album: MY BABY - Live!
Best beluisterde Nederlandstalige album: Daniel Lohues - Sowieso

Best beluisterde vrouwelijke artiest: Olivia Belli
Best beluisterde vrouwelijke nummer: Anne Muller - Aarhus / Reminiscences
Best beluisterde vrouwelijke album: Olivia Belli - River Path

Best beluisterde niet 2020-album: Olafur Arnalds & Nils Frahm - Trance Frendz
Best beluisterde niet 2020-track: Anne Muller - Aarhus / Reminiscences
Best beluisterde album van voor 2010: A.A. Bondy - American Hearts
Best beluisterde track van voor 2010: Dr. Dre & Snoop Dogg - Still D.R.E.

Na alles van 2016 en 2017 verwijderd te hebben, want gegevens waren echt onbruikbaar (met tal van dubble scrobbles), krijg ik dit voor sinds januari 2018.

All-time stats zijn nu dit:
1. Empress Of - 3900
2. Grimes - 3434
3. Crystal Castles - 2290
4. Cocteau Twins - 2087
5. Beach House - 1954
6. Agar Agar - 1196
7. La Femme - 1085
8. yeule - 1063
9. Radiohead - 595
10. Yukari - 587

11. Disclosure - 580
12. Raär - 563
13. Tame Impala - 540
14. Yaeji - 521
15. Harrison BDP - 512
16. Peggy Gou - 461
17. Ross From Friends - 442
18. SMERZ - 435
19. Matthieu Faubourg - 415
20. Ringo Deathstarr - 370
21. My Bloody Valentine - 349
22. Cabaret Nocturne - 329
23. Braids - 327
24. Aseul - 313
25. Subjoi - 313
26. Björk - 309
27. The Cure - 297
28. Slowdive - 294
29. Inkyz - 284
30. Polo & Pan - 284
31. FKA twigs - 282
32. Mall Grab - 258
33. Wild Nothing - 251
34. Moses Gunn Collective - 237
35. Jasmine Sokko - 227
36. Baltra - 222
37. X-Coast - 222
38. Purity Ring - 216
39. Claes Rosen - 214
40. Kyodai - 208
41. Sweet Trip - 204
42. New Order - 197
43. Grafix - 193
44. Coals - 182
45. Toro y Moi - 178
46. Deerhunter - 177
47. Eli & Fur - 174
48. The War on Drugs - 169
49. Animal Collective - 168
50. Kate Bush - 168

Meest beluisterde artiesten in laatste maand (en alle 40 op 1 na erg goed, alleen Arcade Fire vind ik niet goed).

https://cdn.discordapp.com/attachments/825125819776892938/835686318179745832/7110.png

Meest beluisterde artiesten in laatste drie maanden

https://collage.caretas.club/static/collages/9392.png

En meest voorkomende tags

https://i.imgur.com/MslalB7.png

https://i.imgur.com/KgKyrCd.png

Ook wel een leuke stat, deze keer voor meest beluisterde artiesten in de afgelopen maand.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:10 uur

geplaatst: vandaag om 20:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.