Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2006
zoeken in:
0
geplaatst: 31 december 2006, 15:33 uur
The Scientist schreef:
maar 1 van mij.. Robert Henke - Layering Buddha.. mijn nummer 1, staat op 98
(quote)
maar 1 van mij.. Robert Henke - Layering Buddha.. mijn nummer 1, staat op 98

Goed zo! Als je m op 3 had gezet, had ie er misschien mooi wel helemáál niet ingestaan.
0
geplaatst: 31 december 2006, 16:50 uur
Goh... My Morning Jacket op 99... had ik hoger ingeschat...was m'n nr. 1 voor dit jaar...
Verder mooie lijst hoor...nog genoeg aan te schaffen
Verder mooie lijst hoor...nog genoeg aan te schaffen

0
geplaatst: 31 december 2006, 17:25 uur
Ik had CSS veel hoger verwacht, eigenlijk had ik die wel in de top 5 zien staan. Ook The Knife en Ellen Allien & Apparat had ik hoger verwacht. Ook teveel gefixeert op de harde kern denk ik, de 'niet vaak aanwezige users' zijn blijkbaar niet zulke indie/electro liefhebbers 

0
geplaatst: 31 december 2006, 17:34 uur
Vond dit wel een tof idee! Wil dit stiekem voor andere jaren ook doen.
0
geplaatst: 31 december 2006, 17:50 uur
musicfriek schreef:
Hmmm, ik vind het absoluut geen mooie lijst. Je kunt merken dat er niet veel mensen van de harde kern hebben gestemd (zie nummer 1). Staat toch wel veel troep in de top 10.
Ook opvallend, Johnny Cash is het hele jaar het hoogst gewaardeerde album geweest en hier slechts op een 20e plaats..
Op een of andere manier had ik een hele andere lijst verwacht, weet niet precies waarom.
Hmmm, ik vind het absoluut geen mooie lijst. Je kunt merken dat er niet veel mensen van de harde kern hebben gestemd (zie nummer 1). Staat toch wel veel troep in de top 10.
Ook opvallend, Johnny Cash is het hele jaar het hoogst gewaardeerde album geweest en hier slechts op een 20e plaats..
Op een of andere manier had ik een hele andere lijst verwacht, weet niet precies waarom.
Jemig, wat is dit voor een opmerking! Alsof de harde kern alleen maar goede albums kent en stemt? Ik vind het echt bij de beesten af en minachting voor de 'softe kern'. Wat wil je voor een lijstje? Een Harde Kern Top 10? Wat is de harde kern eigenlijk? Wat bedoel je ermee? Een stel music-freaks die obscure plaatjes koopt in dat donkere cd-winkeltje op de hoek of het hele www afstruinen op die ene soundscape ontworteld uit het brein van een nerd uit Tokyo?
0
geplaatst: 31 december 2006, 18:03 uur
siepie schreef:
Jemig, wat is dit voor een opmerking! Alsof de harde kern alleen maar goede albums kent en stemt? Ik vind het echt bij de beesten af en minachting voor de 'softe kern'. Wat wil je voor een lijstje? Een Harde Kern Top 10? Wat is de harde kern eigenlijk? Wat bedoel je ermee? Een stel music-freaks die obscure plaatjes koopt in dat donkere cd-winkeltje op de hoek of het hele www afstruinen op die ene soundscape ontworteld uit het brein van een nerd uit Tokyo?
Haha, jij behoort duidelijk nog niet tot de 'harde kern'

0
geplaatst: 31 december 2006, 18:03 uur
Bighead schreef:
Goh... My Morning Jacket op 99... had ik hoger ingeschat...was m'n nr. 1 voor dit jaar...
Troost je, mijn nr.1 en 2 staan er zelfs gewoon niét in.

0
geplaatst: 31 december 2006, 18:22 uur
siepie schreef:
Jemig, doe jij eens ff rustig aan zeg, voel je niet zo aangevallen. Ik had een opmerking als dit wel verwacht

Ik bedoel er helemaal niks kwaads mee, het staat er wel een beetje ongelukkig inderdaad. Ik gaf later al toe dat ik wat te beperkt naar de users keek. En de albums die nu bovenaan staan worden door een bepaalde groep nu eenmaal minder gewaardeerd. Arctic Monkeys op 1 vind ik dus zwaar overtrokken (ik gaf 2 sterren). En als je mijn top 10 zou bekijken, dan is het helemaal niet zo friekkie (hmm, doe mijn naam dan geen eer aan
) Dus nogmaals, het was niet denigrerend bedoelt!
0
geplaatst: 31 december 2006, 18:33 uur
Natuurlijk gaat iedereen nu hard roepen dat de lijst niks is of juist helemaal top naar gelang de eigen voorkeuren.
Mij valt op dat deze lijst niet eens zo heel erg afwijkt van allerlei andere lijsten in popbladen (internationaal gezien), muzieksites (waar dus b.v. lezers van nieuwsbrieven e.d. ook konden reageren).
Hiermee kunnen we dus concluderen dat de gem. mumu-user helemaal niet zo uit de pas loopt en graag luistert naar het wat alternatieve, niet doorsnee top 40 werk, maar verder geen grote 'soundscape ontworteld uit het brein van een nerd uit Tokyo' voorkeur heeft (die houden we er in
).
Ik denk dat er dus niet veel mis is met deze lijst. En er staan altijd wel namen tussen waar de wenkbrauwen van omhoog gaan staan, maar daar denken de meeste collega-users dan anders over.
O ja, ondergetekende user heeft het album van Muse erg veel gedraaid tijdens zijn heen- en terugreis naar Edinburgh en concludeert daarmee dat deze nog best wat hoger mag komen te staan in zijn top 10 over 2006 (oei dit komt dan wel heel eng overeen met de top 10 van de site)
Mij valt op dat deze lijst niet eens zo heel erg afwijkt van allerlei andere lijsten in popbladen (internationaal gezien), muzieksites (waar dus b.v. lezers van nieuwsbrieven e.d. ook konden reageren).
Hiermee kunnen we dus concluderen dat de gem. mumu-user helemaal niet zo uit de pas loopt en graag luistert naar het wat alternatieve, niet doorsnee top 40 werk, maar verder geen grote 'soundscape ontworteld uit het brein van een nerd uit Tokyo' voorkeur heeft (die houden we er in
).Ik denk dat er dus niet veel mis is met deze lijst. En er staan altijd wel namen tussen waar de wenkbrauwen van omhoog gaan staan, maar daar denken de meeste collega-users dan anders over.
O ja, ondergetekende user heeft het album van Muse erg veel gedraaid tijdens zijn heen- en terugreis naar Edinburgh en concludeert daarmee dat deze nog best wat hoger mag komen te staan in zijn top 10 over 2006 (oei dit komt dan wel heel eng overeen met de top 10 van de site)

0
geplaatst: 31 december 2006, 18:39 uur
titan schreef:
Als je de rotatielijst regelmatig in de gaten houdt kun je onmogelijk verrast zijn door deze top 10.
Er is zelfs een heel sterke band tussen rotatie-lijst en de top 10. Volgens mij hebben er ten minste 5 van de 10 platen in de top 10 lange tijd op 1 gestaan in de rotatielijst. Dus blijkbaar is de rotatielijst toch relevanter dan ik tot nu toe heb gedacht. Of...Als je de rotatielijst regelmatig in de gaten houdt kun je onmogelijk verrast zijn door deze top 10.
0
geplaatst: 31 december 2006, 18:42 uur
de nr.1 heeft trouwens een meer dan behoorlijke voorsprong... zal dus wel ergens verdiend zijn.
0
geplaatst: 31 december 2006, 19:02 uur
Mijn hartslag is weer normaal 
Misschien reageerde ik wat overdreven, eindejaars gespannenheid? Lijstjes zijn gewoon een gemiddelde van alle gebruikers. Ben benieuwd of iemand precies dezelfde top 10 heeft als deze eindlijst...

Misschien reageerde ik wat overdreven, eindejaars gespannenheid? Lijstjes zijn gewoon een gemiddelde van alle gebruikers. Ben benieuwd of iemand precies dezelfde top 10 heeft als deze eindlijst...
0
geplaatst: 31 december 2006, 19:04 uur
grovonion schreef:
de nr.1 heeft trouwens een meer dan behoorlijke voorsprong... zal dus wel ergens verdiend zijn.
En dat schijnt die in heel veel eindejaarslijsten te hebben. Zelf vind ik het ook een van de grote tegenvallers van het jaar en de hype niet waard, maar het is in heel veel lijsten een overduidelijke winnaar, dus dan is het misschien toch echt zo vreemd nog niet.......
siepie schreef:
Ben benieuwd of iemand precies dezelfde top 10 heeft als deze eindlijst...
Ben benieuwd of iemand precies dezelfde top 10 heeft als deze eindlijst...
Dit is inderdaad leuk om eens te achterhalen: wie heeft exact deze top 10 of wijkt er het minst van af.
En wie durft het aan dat bekend te maken?

0
geplaatst: 31 december 2006, 19:44 uur
01 Monkeys had ik ook op 1
02 Muse had ik op 5
06 Opgezwolle had ik op 4
Daarna pas weer 29 Strokes had ik op 9
Blijf t doodzonde vinden dat Wolfmother niet onder dit jaar geschaard mocht worden
02 Muse had ik op 5
06 Opgezwolle had ik op 4
Daarna pas weer 29 Strokes had ik op 9
Blijf t doodzonde vinden dat Wolfmother niet onder dit jaar geschaard mocht worden

0
geplaatst: 31 december 2006, 20:51 uur
Platen die veel aandacht krijgen, komen nu eenmaal hoger in zo'n lijst doordat ze veel beluisterd worden. Je kan immers niet tegenstemmen (zou ik ook niet willen).
Uit mijn top 10 haalden de volgende platen de top 100:
16 - 02. The Knife - Silent Shout
75 - 03. Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles
30 - 07. Infadels - We Are Not the Infadels (2006)
62 - 08. The Beatles - Love (2006)
Vind het trouwens wel netjes dat de uitslag ook op de voorpagina van de site staat.
Uit mijn top 10 haalden de volgende platen de top 100:
16 - 02. The Knife - Silent Shout
75 - 03. Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles
30 - 07. Infadels - We Are Not the Infadels (2006)
62 - 08. The Beatles - Love (2006)
Vind het trouwens wel netjes dat de uitslag ook op de voorpagina van de site staat.

0
sxesven
geplaatst: 1 januari 2007, 13:45 uur
Drie van mijn keuzes hebben het gehaald:
18. Joanna Newsom - Ys (bij mij 1)
25. Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go (bij mij 7)
91. Band of Horses - Everything All the Time (bij mij 8 )
Verder niet echt een geweldige lijst, tbh.
18. Joanna Newsom - Ys (bij mij 1)
25. Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go (bij mij 7)
91. Band of Horses - Everything All the Time (bij mij 8 )
Verder niet echt een geweldige lijst, tbh.
0
geplaatst: 1 januari 2007, 13:59 uur
10. The Raconteurs --> 6
16. The Knife --> 9
25. Bonnie 'Prince' Billie --> 2
37. Joan as Police Woman --> 3
59. Beirut --> 7
Vind de lijst best ok; ook al ontbreken 5 andere platen volledig. Als dit de keuze is van 428 Mume vrienden dan leg ik me daarbij neer. En blijf fijn zelf 2006 verder verkennen
16. The Knife --> 9
25. Bonnie 'Prince' Billie --> 2
37. Joan as Police Woman --> 3
59. Beirut --> 7
Vind de lijst best ok; ook al ontbreken 5 andere platen volledig. Als dit de keuze is van 428 Mume vrienden dan leg ik me daarbij neer. En blijf fijn zelf 2006 verder verkennen

0
geplaatst: 1 januari 2007, 17:52 uur
Het is 1 januari en ik had iks te doen. Onderstaand lijstje is als volgt samengesteld: Het aantal punten gedeeld door het aantal stemmen x aantal sterren op 1 januari 2007.
Reden hiervoor is dat het veel knapper is om met weinig mensen een aantal punten kan halen dan met veel mensen het zelfde aantal punten. Daarnaast neem ik de sterren mee. Ik ga er van uit dat dit door 'kenners' is gebeurd van het desbetreffende genre of dat het een keuze is van de muziek-freaks. Ik heb voor de top 15 gekozen als ode aan de verukkelijke 15 van de VARA, die goede oude tijd...
Het is niet iets officieels, ik had echt niks te doen
1 36,180 89. Sylvan - Posthumous Silence
2 35,280 98. Robert Henke - Layering Buddha
3 33,005 13. Tom Waits - Orphans
4 29,200 61. Liars - Drum's Not Dead
5 28,897 38. Mastodon - Blood Mountain
6 28,877 6. Opgezwolle - Eigen Wereld
7 28,443 65. My Chemical Romance - The Black Parade
8 28,389 97. Venus in Flames - Shadowlands
9 28,067 3. Tool - 10,000 Days
10 28,055 47. In Flames - Come Clarity
11 26,591 76. Lambchop - Damaged
12 26,518 46. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
13 26,280 58. Dream Theater - Score
14 26,208 25. Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go
15 26,183 17. The Decemberists - The Crane Wife
Reden hiervoor is dat het veel knapper is om met weinig mensen een aantal punten kan halen dan met veel mensen het zelfde aantal punten. Daarnaast neem ik de sterren mee. Ik ga er van uit dat dit door 'kenners' is gebeurd van het desbetreffende genre of dat het een keuze is van de muziek-freaks. Ik heb voor de top 15 gekozen als ode aan de verukkelijke 15 van de VARA, die goede oude tijd...
Het is niet iets officieels, ik had echt niks te doen

1 36,180 89. Sylvan - Posthumous Silence
2 35,280 98. Robert Henke - Layering Buddha
3 33,005 13. Tom Waits - Orphans
4 29,200 61. Liars - Drum's Not Dead
5 28,897 38. Mastodon - Blood Mountain
6 28,877 6. Opgezwolle - Eigen Wereld
7 28,443 65. My Chemical Romance - The Black Parade
8 28,389 97. Venus in Flames - Shadowlands
9 28,067 3. Tool - 10,000 Days
10 28,055 47. In Flames - Come Clarity
11 26,591 76. Lambchop - Damaged
12 26,518 46. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
13 26,280 58. Dream Theater - Score
14 26,208 25. Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go
15 26,183 17. The Decemberists - The Crane Wife
0
geplaatst: 1 januari 2007, 18:01 uur
aERodynamIC schreef:
Natuurlijk gaat iedereen nu hard roepen dat de lijst niks is of juist helemaal top naar gelang de eigen voorkeuren.
Wel een aantekening hierbij dat ik heb nog nooit in mijn hele leven gehad dat een lijst waarvoor ik ook stemde, uitkwam op eentje waarvan ik helemaal niks kende

0
Sietse
geplaatst: 1 januari 2007, 18:35 uur
er staat geen een album in de lijst waar ik op had gestemd...maar verbaast me niets.
0
geplaatst: 1 januari 2007, 18:46 uur
Sietse schreef:
er staat geen een album in de lijst waar ik op had gestemd...maar verbaast me niets.
Mij ook niet Sietse er staat geen een album in de lijst waar ik op had gestemd...maar verbaast me niets.

0
Sietse
geplaatst: 1 januari 2007, 18:52 uur
ach tjsa, het is nu eenmaal zo dat de albums die ik erg tof vind hier erg weinig aandacht krijgen. Iets wat natuurlijk erg jammer is, want het is echt niet altijd rare, vreemde, onluisterbare muziek.
Maar goed das natuurlijk jullie gemis, niet de mijne
Maar goed das natuurlijk jullie gemis, niet de mijne

0
geplaatst: 1 januari 2007, 19:10 uur
Van mijn top 10 komt enkel Joanna Newsom in de jaarlijst voor. Als ik naar mijn top 50 kijk dan komen ook nog Bonnie Prince Billy, Destroyer en Lambchop voor in de jaarlijst. Dus een score van 4/50.
Maar verder is dit lijstje precies wat ik had verwacht, kijkend naar de algemene top-250 van MuMe. Past er perfect bij, het gemiddelde Plato publiek zullen we maar zeggen.
Maar verder is dit lijstje precies wat ik had verwacht, kijkend naar de algemene top-250 van MuMe. Past er perfect bij, het gemiddelde Plato publiek zullen we maar zeggen.
0
geplaatst: 1 januari 2007, 19:17 uur
Leuke verkiezing van album van het jaar. Helaas stond er van mijn top 10 maar 1 de lijst en wel The Information van Beck. Ik mis albums als The Dark Third van Pure Reason Revolution en Fundamental van The Pet Shop Boys.
0
geplaatst: 1 januari 2007, 19:39 uur
dynamo d schreef:
Ik mis albums als The Dark Third van Pure Reason Revolution en Fundamental van The Pet Shop Boys.
Tja, ik ook. Maar als je bedenkt dat de CD van Pure Reason Revolution slechts 5 album stemmen heeft dan is dat niet zo verwonderlijk.Ik mis albums als The Dark Third van Pure Reason Revolution en Fundamental van The Pet Shop Boys.
0
geplaatst: 1 januari 2007, 21:15 uur
Ik draai (als user nr. 24) toch al even mee op musicmeter, maar ik ben volgens mij daardoor nog steeds redelijk "mainstream" met 8 (!) van mijn top 10 albums in de top 100, waarvan 4 top 10 noteringen:
1. The Veils - Nux Vomica (2006) OP 5
2. Stone Sour - Come What(Ever) May (2006) op 80
4. Damien Rice - 9 (2006) OP 4
5. Incubus - Light Grenades (2006) OP 69
6. Katatonia - The Great Cold Distance (2006) OP 64
7. Muse - Black Holes and Revelations (2006) OP 2
9. Pearl Jam - Pearl Jam (2006) OP 19
10. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006) OP 6
ben wel blij dat het relatief onbekende (slechts 30 stemmen) pareltje van Katatonia het tot de top 100 heeft gehaald.
1. The Veils - Nux Vomica (2006) OP 5
2. Stone Sour - Come What(Ever) May (2006) op 80
4. Damien Rice - 9 (2006) OP 4
5. Incubus - Light Grenades (2006) OP 69
6. Katatonia - The Great Cold Distance (2006) OP 64
7. Muse - Black Holes and Revelations (2006) OP 2
9. Pearl Jam - Pearl Jam (2006) OP 19
10. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006) OP 6
ben wel blij dat het relatief onbekende (slechts 30 stemmen) pareltje van Katatonia het tot de top 100 heeft gehaald.
0
raffael77
geplaatst: 1 januari 2007, 22:31 uur
1. People Under The Stairs - Stepfather
2. Katie Melua - Piece By Piece
3. Kero One - Windmills Of The Soul
4. Lily Allen - Alright Still
5. Aloe Blacc - Shine Through
6. Oh No -Exodus Into Unheard Rhythms
7. Diggy Dex - Verhalen Vanuit De Sofa
8. Madlib - Beat Konducta, Vol. 1-2
9. Risskant - 'T Is Mooi Geweest
0. Jurassic 5 - Feedback
Dit is mijn top 10 2006
2. Katie Melua - Piece By Piece
3. Kero One - Windmills Of The Soul
4. Lily Allen - Alright Still
5. Aloe Blacc - Shine Through
6. Oh No -Exodus Into Unheard Rhythms
7. Diggy Dex - Verhalen Vanuit De Sofa
8. Madlib - Beat Konducta, Vol. 1-2
9. Risskant - 'T Is Mooi Geweest
0. Jurassic 5 - Feedback
Dit is mijn top 10 2006
0
geplaatst: 1 januari 2007, 22:42 uur
Agony schreef:
maar ik ben volgens mij daardoor nog steeds redelijk "mainstream" met 8 (!) van mijn top 10 albums in de top 100, waarvan 4 top 10 noteringen
maar ik ben volgens mij daardoor nog steeds redelijk "mainstream" met 8 (!) van mijn top 10 albums in de top 100, waarvan 4 top 10 noteringen
Het lijkt soms wel of je je er voor moet schamen op de site (zie ook de kritiek op de nummer 1 uit de lijst).
Mainstream, platopubliek, en weet ik het allemaal......
Niks mis mee! Zelf heb ik 6 van mijn top 10 albums terug gezien in de top 100, waarvan 2 in de top 10.
En om user siepie maar eens aan te halen: we zijn niet allemaal op zoek naar die ene soundscape ontworteld uit het brein van een nerd uit Tokyo
(ik blijf hem leuk vinden!)
0
geplaatst: 1 januari 2007, 22:51 uur
Ho ho, Platopubliek was niet in negatieve context geplaatst in mijn post.

Maar verder is "mainstream" inderdaad wel een overwegend negatief geladen woord. Weet niet goed of dat nu ten onrechte is of juist niet, voor beiden is wel wat te zeggen.
* denotes required fields.