MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 100 Magical Second(s)

zoeken in:
Ik zit net te luisteren naar Death On Two Legs van Queen en na een intro van gierende gitaren komt de heer Mercury binnen met één piano-aanslag. Alleen, de toets is al beroerd op het moment dat de piano erin komt en dus is het hamertje niet hoorbaar, slechts de nagalm. Een absurd detail, ik weet het, maar na al die jaren vind dat ik nog steeds een magisch moment. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zo'n riff, valse noot, hi-hatje, sfeerovergang of gewoon een piepje of bliepje kennen dat past in de categorie Magische Muzikale Vondsten.

100. Queen - Death On Two Legs (0.39)

dutch2
99. Simon & Garfunkel - The Boxer (van de cd The Concert in Central Park)

Hoe live kan een livealbum zijn? Tijdens het eerste couplet (derde zin, na een korte stilte) van The Boxer valt Paul Simon veel te vroeg in, waarna hij even stopt en dan opnieuw invalt, terwijl je hoort dat hij zijn lachen nog maar net kan inhouden. Echt 100% live dus.

Is bepaald geen magische muzikale vondst maar meer een magisch muzikaal moment (leve de alliteratie!)

98. Boards of Canada - Aquarius

Dit nummer was in 2000/2001 mijn kennismaking met Boards of Canada. Het mooiste moment vind ik op 4:33 als het tellen ophoudt en er een beatje bij komt. Dan realiseer ik me altijd hoe verschrikkelijk bijzonder dat nummer is. Het is allemaal erg subtiel, maar het is zo heerlijk dromerig en melancholisch.

97. Venetian Snares & Speedranch - Meta Abuse

Als de beat er weer in knalt (explodeert) na die sample van Bon Jovi. Hilarisch .

96. Radiohead - How to disapear Completely

Rond de 5.20, wanneer de Ahaaaahaaaaaa er weer inspringt. Mensen die dit nummer goed vinden weten wat ik bedoel

95. Nine Inch Nails - Right Where it Belongs

De overgang naar helder geluid net voorbij de 3 minuten is zo meesterlijk!

Ik heb ook zo'n moment ja

94. Radiohead - Exit Music (For a Film)

Bij ongeveer 2.45 dat hele zachte bekkentje (is het een bekken?) dat daarna nog een paar keer klinkt.

dutch2
93. Genesis - Supper's Ready (van de live-cd Seconds Out).

Supper's Ready is een geweldig nummer dat zo'n 25 minuten klokt. Mij gaat het hier om de laatste minuut. Nadat Phil Collins de laatste regel heeft gezongen volgt een instrumentaal slot. Dit instrumentale deel heeft een langzame fade-out, wat natuurlijk nogal ongebruikelijk is bij een concert. Maar terwijl het nummer rustig in de verte lijkt te verdwijnen volgt er toch nog, geheel onverwacht, een zachte maar gedecideerde laatste noot. En vervolgens ontploft het publiek. Kippenvel, iedere keer weer!

Leuk topic trouwens. Viva Lebowski

Yak
92. Add N To (X) - Plug Me In

Het begint met een nogal vreemd intro. Rare sample, daar overheen een al snel irriterend vocoderstemmetje wat tot krijsens toe wordt opgepitched en mag het nu dan eindelijk afgelopen zijn aaargh?! Vervolgens valt het pardoes stil.. en dan op 0'35" ineens die ontzéttend diepe stofzuigerbas. I've got new machiiiiines. Koude rillingen!

Ik vind het ook een erg goed topic. De liefde voor muziek zit 'm ook sterk in dit soort details, bij albums zouden mensen dit soort dingen ook vaker mogen noemen wat mij betreft.

Het moment wat ik voordraag is uit 91. ''Jimi Hendrix - All Along The Watchtower''. In al één van de beste gitaarsolos, waarin ''Jimi Hendrix'' experimenteel bezig is voor iets meer dan een minuut, tovert hij aan het eind op 2 en een halve minuut een snelle vloeiend, omlaaggaande melodiepatroon uit z'n gitaar (die bijna uit het niets komt en de genialiteit al flink ophoogt). De kers op de slagroom zijn wel de 2 seconden dat ''Jimi'' éé hand over de snaren houdt en er 5x snel op aanhaalt met de andere ''tsjakketsjakketsjakketsjakketsjakke''.

90. Sharps Injury - Kestrel.

Gelijkaardig moment als BoordAppel, maar dan anders. Nummer begint met een kort introtje van 23 seconden. Beetje ruigere IDM op z'n Baker's. Uit het niets verandert het dan in overdonderende techno-IDM. Die eerste bass die alles wegblaast is fenomenaal. Destructief en krachtig, en eigenlijk maar een doodnormaal bassje.

Het allerlaatste eindstukje van 89. The Mars Volta - Roulette Dares (the haunt of)

Krijg er altijd kippevel van

88. Even een totaal ander genre. Ik krijg altijd kippevel bij het nummer 'Forheksed' van "Satyricon" Op een gegeven moment valt het nummer heel even stil, na 1/2 sec valt Frost (drummer) weer in met twee slagen op de snair(drum), waarna de band aan het beuken gaat, die twee snair aanslagen passen zo perfect in de song dat het voor mij zeker als magisch te bestempelen is.
(hoeveel, van die leuke top-lijstjes gaan er overigens nog komen)

87. H.I.M. - Funeral of Hearts

Wanneer het orgelgeluid (ik weet niet wat voor instrument het anders zou kunnen zijn) opeenvolgend hard klinkt en dat de muziek weg is en er word gezongen "Love's the funeral of hearts" en dat de muziek dan ook weer verder gaat. Ik weet niet of het een duidelijke uitleg is, maar zal dadelijk anders nog eens opzoeken op welk moment dat is.

Sietse
Een vriend van me maakt muziek oa. onder z'n eigen naam. In een mp3 release die hij via slsk verspreid staat een nummer genaamd Kabeljauw. Het gaat over zijn vriendin die tussen haar benen naar vis ruikt. Net op het moment dat de wraak van de vriendin komt (hij stinkt naar camambere) krijgt hij een sms binnen van zijn vriendin. Hij heeft het er in laten zitten want het komt er precies op tijd in, erg grappig...ik was trouwens de eerste die het opmerkte. Als je het nu wil horen stuur mij maar een pm, dan regelen we dat ff.

86. Peter van Ewijk - Kabeljauw.

85. The Prodigy - Smack My Bitch Up

Op 1.03, de eerste keer dat die zo herkenbare sample erin komt.

titan (crew)
84. R.E.M. - At my most beautiful

Wanneer vlak voor het eind de strijkers inzetten voor een laatste reprise.

moviefreak#1
dajando schreef:

96. Radiohead - How to disapear Completely

Rond de 5.20, wanneer de Ahaaaahaaaaaa er weer inspringt. Mensen die dit nummer goed vinden weten wat ik bedoel

83. Autechre - Bike

Het intro. Wauw, wauw en nog eens wauw!

titan (crew)
82. New order - Every little counts

Bernard Albrecht schiet een paar keer in de lach, maar zingt stug door.

81. Nelly Furtado & Jarvis Church - Saturdays

Zelfde verhaal als dat van titan. Ik moet er zelf ook altijd om lachen .

dutch2
80. R.E.M. - The Wake-Up Bomb

Die prachtige oerkreet waarmee Michael Stipe het nummer besluit. Yeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaoooooooooooooooooooooooooo. Nou ja, zoiets dan toch

Phoenix schreef:

85. The Prodigy - Smack My Bitch Up

Op 1.03, de eerste keer dat die zo herkenbare sample erin komt.
Ik vind 0.47 seconden (uit het hoofd) een veel beter moment, dan komt de beat erin in een patroon Zoemzoemzoem, zoem zoemzoem. De meest geweldig beatintroductie denk ik. Dat moment zal ik nu maar niet meer los noemen.

Die sample vind ik niet zo leuk trouwens en al helemaal dat snaretje niet, die doet alleen maar af aan de geloofwaardigheid van de zware beats. Live is het echter perfect, omdat de bass dan alles domineert.

sq
79. De overgang van 'Vertigo' naar 'Relight My Fire' (Dan Harman) een van mijn vele Maxi's uit mijn favoriete Disco-jaar. Toepasselijk op positie '79

Yak
78. Rainer Maria - Tinfoil

De allerallerallereerste paar seconden, waar Caithlin en Kyle direct met hun schreeuw-samenzang het kippenvel over mijn armen jagen: Goddaaaamn!! I'm not talking about my heart! Alsof een emmer koud water onverwacht over je heen wordt gekieperd, maar dan een zeer prettige variant van dat gevoel. Zoiets.

Yak
Zeg mensen, wel blijven posten hoor! Ik heb alweer een aantal Magische Momenten in de wachtrij staan, maar om er hier nu een monoloog van te maken is ook weer zoiets.

77. Sulphuric Saliva - Overload.

Zitten er eigenlijk twee in, de eerste na zo'n 2:40, wanneer de intro afgelopen is, en het main stuk begint met opbouwen. Alles valt stil, nieuw ritme wordt geïntroduceerd, het en nu beginnen we eraan gevoel komt opzetten, de kennis dat de volgende 4 minuten weer geniaal worden doemt op.

Die eeuwige belofte die steeds weer ingevuld wordt, een echt kippevel moment.

Yak
76. Mogwai - Mogwai Fear Satan (Surgeon Remix)

Dit is waarschijnlijk wel één van de meest onheilspellende instrumentale nummers die ik ooit gehoord heb, en dat zonder beats, zonder melodie, en met feitelijk enkel één minutenlange drone. Naarmate het nummer vordert vloeien er meer en meer geluiden bij, ruis, gekraak, wat een ontzagwekkend vol geluid tot gevolg heeft. Het is jammer dat ik de cd kwijt ben, want met het nummer op de achtergrond is de beschrijving waarschijnlijk wat raker. Maar het echte kippenvelmoment ligt zo'n minuut voor het einde: de almaar doorzagende drone pitcht langzaam omhoog, houdt even moedig stand, en alsof alle hoop vervlogen is zakt het weer naar de oorspronkelijke toonhoogte. Zo in tekst lijkt het natuurlijk geen klap voor te stellen, maar het is zó ongelooflijk mooi!

Voor wie benieuwd is hoe deze onzin klinkt, het nummer staat op deze cd.

Klinkt als (doorsnee) dark ambient . Probeer eens een keer een Wilt CDtje of zo, zal eens achter dit nummer gaan, eens zien of je beschrijving een beetje klopt met wat ik in m'n achterhoofd heb

75. Pendulum - Vault

Heb 'm uit een drum 'n bass mix van Andy C. Tijdens de break waarin deze track erin wordt gemixt vertraagd het dnb ritme een aantal maal en krijg je een soort offbeat-effectje, heel cool

74. Desaparecidos - The Happiest Place On Earth

Wanneer het begint de eerste 2 seconden. Waarom die speciaal zijn weet ik niet. De rest van het nummer is gewoon ook ontzettend cool, maar dat begin, op de een of andere manier vind ik het altijd geweldig wanneer hij begint. Ik heb het over het stukje waar I want to pledge allegiance word gezongen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:13 uur

geplaatst: vandaag om 03:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.