MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 100 Magical Second(s)

zoeken in:
24. Amon Tobin - People Like Frank

Als er na ongeveer 2 minuten die jazzdrum erin komt, aaaa heerlijk gewoon.

Ik doe ook maar een duit in het zakje.

23. Cage - Grand Ol Party Crash

Twee momenten. 1) Na 1.50 komt er melodietje bij de stevige beat en 2) wanneer de muziek na 3.07 even 2 sec. stil valt en een duistere stem "I Hunger" zegt, vervolgens knalt de beat er weer in.

Ik moet het helaas wel met een vervelende promo versie doen

dutch2
22. Peter Gabriel - San Jacinto

Op het moment dat hij voor de eerste keer 'I Hold the Line' zingt. Sowieso waanzinnig mooi nummer!

wavanbuuren schreef:

27 The Police Roxanne

Het hahaha in het intro. Ik kan het niet laten om dit mee te "lachen"

Hahaha

dutch2 schreef:

Op het moment dat hij voor de eerste keer 'I Hold the Line' zingt. Sowieso waanzinnig mooi nummer!

Goede keuze!!

21. U-Ziq - Grape Nut Beats Pt. 1

Als na pakweg 1.23 aan geratel, gebliep en anders moois, de melodie die voorheen nog vakkundig doormidden werd gehakt wél helemaal doorkomt. De stilte na én voor de storm, want even later gaat de track weer vrolijk verder met beuken.

20. Manic street preachers - 1985

Op ongeveer 1 minuut het stukje muziek tussen de volgende regels:

In 1985, in 1985.

(dit bedoel ik)

So God is dead, like Nietzsche said,

dutch2
19. Steely Dan - Gaucho

Toch al zo'n Goddelijk nummer, maar het wordt helemaal Goddelijk als na de laatste zin van het kippenvelrefrein de saxofoon weer invalt.

JonnieBrasco
18. Slowdive - 40 Days

Het nummer is eigenlijk een en al magical. Ik zit er ook over te denken om een recensie over het Souvlaki-album te schrijven waarbij ik mijn 5,0* toelicht m.b.v. alleen maar magical moments.

Bij dit nummer is in ieder geval bijvoorbeeld magisch hoe de zwevende drum (bij 1:04) het refrein inzet. Deze 'hangende' drum lijkt nét voldoende zwaartekracht en vaart te bezitten (of is het toch slow-motion?) om het refrein op tijd aan te kunnen laten vangen. Ook enkele gitaartonen nog voor dit stukje blijven hangen en halen juist net niet de gewenste toonhoogte. Superieur!!

Yak
*schop*

17. Kathryn Williams - We Dug A Hole

Na zo'n twee minuten valt het toch al prachtige nummer even stil, en gaat het couplet over in een soort van fluister-refreintje: Older than woods, bold and safe, older than woods, bold and safe, voortdurend herhaald, en vervolgens waaieren alle instrumenten één voor één weer terug. Op het moment dat de trommels erin komen en Kathryn twee, drie stemmen voor haar rekening neemt kun je me echt afvoeren, allejezus wat mooi.

16. Jimi Hendrix Experience - Bold as Love

2:47.........de drums nemen het over (lekker vervormd) en die vormen de inleiding voor een prachtig stukje gitaarwerk van Jimi dat mij telkens weer te grazen neemt

15. Prince & the Revolution - The Beautiful Ones

Vanaf 4.21 krijst de kleine man de longen uit zijn lijf "Baby I want you". Simpele woorden, maar als je het er zo uitperst, wow !

14. Porcupine Tree - Arriving Somewhere, But Not Here

Dit nummer hangt aan elkaar van de magische momenten, maar twee springen eruit. Na een zestal mooie melodieuze minuten wordt langzaam een gitaarmuur opgebouwd, om na 6.55 de metalkraan even helemaal open te draaien. Kicken! De tap wordt vervolgens langzaam weer dichtgedraaid en op 8.50 weerklinkt verstilde, minimale percussie en een akoustische snarenexercitie om bij weg te zweven. Eigenlijk is er nog een derde magisch moment in dit meesterwerk, na ruim twaalf minuten, als je denkt: hè, nu al afgelopen?

13. Tori Amos - Mother

5.26 'Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeere'

12. Tori Amos - Icicle

4.21 'I could have, I should have, I could have flown, you know...' Jippie.

11. Tori Amos - Yes, Anastasia

8.18 'We'll seeeeeeeeeeeeeeeeeeeee'
Wat kan dat meiske toch lekker zingen.

wavanbuuren
Dit begint TOTO-reske vormen aan te nemen met Tori Amos, Paalhaas

wavanbuuren schreef:
Dit begint TOTO-reske vormen aan te nemen met Tori Amos, Paalhaas

Ja, nu mijn top 10 nog even aanpassen.

Magische momenten van de gevestigde klassiekers:

Led Zeppelin - Stairway to Heaven : het moment dat de drums erin komen
Deep Purple - Child in Time: als het gillen zijn climax bereikt

erwku
De drums van Collins net voor het begin van de synthesizer solo In the Cage, the lamb lies down on broadway, Kunst!!!

Zet er eens een nummertje voor, jongens, dan komen we ook nog ooit aan de nummer 1 toe.

Als het goed is zijn we bij 6

6. Alice Cooper - Halow Of Flies

het einde van het volgen de couplet

And while a middle Asian lady
she really came as no surprise
But I still did destroy her
and I will smash halo of...

...FLIES

dutch2 schreef:

Wat mij betreft op nr 1. Voorkeur voor de versie van Plays Live.

5. Marillion- King...als na de stilte Steve Rothary's gitaar bloedstollend mooi de draad weer op pakt.

Die van Eddie is 7 en van VanDeGriend 6.

Dan wordt de volgende:

5. Interpol - Hands Away

het instrumentale stuk van 0.47 tot 1.41, geniaal gewoon, en dan met name het moment bij 50 seconden, dat voor het eerst die echoende gitaar erin komt, heerlijk.

Kyuss : Phototropic

Het nummer begint met een prachtige zichzelf moeizaam voortslepende riff, na 2.15 minuten breekt de hel helemaal los als de heren er een paar loeiharde gitaren ingooien. Genieten geblazen!

3. Peter Gabriel - A different drum

Op ongeveer 1.34 als Peter zelf wat begint te zingen. Vooral in combinatie met de muziek is dit voor mij een magical moment. Overigens komt dit in vergelijkbare vorm later terug in het nummer.

Het nummer is natuurlijk afkomstig van de geweldige CD Passion.

2. goodbye yellow brick road - Elton John

de 2e aaaaaaaaa aaaa haa a aaaaaaaaaa
duidelijk zo?
echt rillingen, elke keer weer

en de nummer 1........

wavanbuuren
Oke, aan mij de eer dan......
1. De drums in "in the air tonight" van Phil Collins.
Tussen de laatste zin van het laatste couplet ("It's no stranger to you and me") en het reffrein.......

Pa dam pa dam pa dampadam pam pam......

Gast
geplaatst: vandaag om 22:01 uur

geplaatst: vandaag om 22:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.