Muziek / Toplijsten en favorieten / Titans top 1000
zoeken in:
0
titan (crew)
geplaatst: 26 februari 2009, 07:15 uur
470 Sparks - Achoo [1974] (klik)
469 Kon Kan - I Beg Your Pardon [1989] (klik)
Een onvervalste eendagsvlieg maar wel een ontzettend leuk liedje. Was een grote hit in mijn pubertijd.
468 The Beatles - Here Comes the Sun [1969] (klik)
George Harrison schreef maar weinig liedjes voor the Beatles, maar als hij dat deed was het meestal wel hardstikke raak.
467 Mercury Rev - Frittering [1992] (klik)
466 Gorki - Wij Slapen Aan de Lopende Band [1998] (klik)
465 Kim Wilde - View From a Bridge [1982] (klik)
464 Siouxsie & the Banshees - Kiss Them From Me [1991] (klik)
Veel fans haakten definitief af bij het album waar deze single van afkomstig is, misschien ook wel omdat Stephen Hague (bekend van New Order en Pet Shop Boys) achter de knoppen zat.
463 Joy Division - Decades [1980] (klik)
462 Dead Can Dance - Avatar [1985] (klik)
461 Suede - Animal Nitrate [1993] (klik)
Uit de tijd dat Suede imago nog erg belangrijk vond en Brett Anderson zich opzichtig profileerde als androgyne biseksueel.
469 Kon Kan - I Beg Your Pardon [1989] (klik)
Een onvervalste eendagsvlieg maar wel een ontzettend leuk liedje. Was een grote hit in mijn pubertijd.
468 The Beatles - Here Comes the Sun [1969] (klik)
George Harrison schreef maar weinig liedjes voor the Beatles, maar als hij dat deed was het meestal wel hardstikke raak.
467 Mercury Rev - Frittering [1992] (klik)
466 Gorki - Wij Slapen Aan de Lopende Band [1998] (klik)
465 Kim Wilde - View From a Bridge [1982] (klik)
464 Siouxsie & the Banshees - Kiss Them From Me [1991] (klik)
Veel fans haakten definitief af bij het album waar deze single van afkomstig is, misschien ook wel omdat Stephen Hague (bekend van New Order en Pet Shop Boys) achter de knoppen zat.
463 Joy Division - Decades [1980] (klik)
462 Dead Can Dance - Avatar [1985] (klik)
461 Suede - Animal Nitrate [1993] (klik)
Uit de tijd dat Suede imago nog erg belangrijk vond en Brett Anderson zich opzichtig profileerde als androgyne biseksueel.
0
geplaatst: 26 februari 2009, 08:05 uur
Leuke keuze van Gorki. En verrassend ook die plaat van Kon Kan. 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 februari 2009, 09:20 uur
titan schreef:
495 Arcade Fire - My Body is a Cage [2007] (klik)
Het is jammer dat in de rockmuziek zo weinig gebruik gemaakt wordt van het kerkorgel, want dat geeft een machtig en vol geluid.
495 Arcade Fire - My Body is a Cage [2007] (klik)
Het is jammer dat in de rockmuziek zo weinig gebruik gemaakt wordt van het kerkorgel, want dat geeft een machtig en vol geluid.
Verplichte kost:
Yes - Close to the Edge (1972)
Yes - Going for the One (1977)
0
geplaatst: 26 februari 2009, 17:03 uur
"De afgelopen maanden heb ik zitten schaven en beitelen aan een top 1000. Hij is nu af en vanaf vandaag elke dag 10 nummers uit die lijst op deze plek."
Een Top 1000, waarbij je elke dag 10 nummers vrijgeeft.
Pfff, dat zijn 100 postings. Vermoeiend zeg, dit riekt naar mijn gevoel naar zelfverheerlijking om je avator om de haverklap voorbij te zien gaan.
Waarom plaats je ze niet in een keer?
Pfff, dat zijn 100 postings. Vermoeiend zeg, dit riekt naar mijn gevoel naar zelfverheerlijking om je avator om de haverklap voorbij te zien gaan.
0
geplaatst: 26 februari 2009, 17:05 uur
heicro schreef:
"De afgelopen maanden heb ik zitten schaven en beitelen aan een top 1000. Hij is nu af en vanaf vandaag elke dag 10 nummers uit die lijst op deze plek."
Waarom plaats je ze niet niet in een keer?
Waarom plaats je ze niet niet in een keer?
Da's toch leuk juist? Toch elke dag even kijken wat erbij komt... moet die van mij ook nog eens afmaken

0
geplaatst: 26 februari 2009, 17:18 uur
Ik vind het ook leuk!
Ben benieuwd naar wat er nog komt en bovendien kijk ik ook vaak wel de clipjes (zeker van de nummers die ik nog niet ken). Om die nou allemaal te kijken gaat ook wat ver.
Bovendien is het ook geen doen om in 1 keer 1.000 nummers inclusief beschrijvingen en YouTube-links te posten hier.
Ben benieuwd naar wat er nog komt en bovendien kijk ik ook vaak wel de clipjes (zeker van de nummers die ik nog niet ken). Om die nou allemaal te kijken gaat ook wat ver.
Bovendien is het ook geen doen om in 1 keer 1.000 nummers inclusief beschrijvingen en YouTube-links te posten hier.
0
geplaatst: 26 februari 2009, 17:27 uur
Ik heb op 5 pagina's 57 berichten van Titan gelezen. Het scheelt niet veel of hij geeft antwoord op z'n eigen berichten.
0
geplaatst: 26 februari 2009, 18:58 uur
Tsja, hij vindt het leuk om te doen en anderen vinden het leuk om te lezen. Ik zie het probleem niet hoor.
0
geplaatst: 26 februari 2009, 19:55 uur
Ik sluit me aan het herman en Lukas, vooral omdat titan vaak erg leuk commentaar bij de nummers plaatst en ook de tijdrovende moeite neemt om de nummers erbij te zoeken en met link te plaatsen.
0
geplaatst: 26 februari 2009, 20:00 uur
Precies. Ik zal bij deze maar verklappen dat ik de laatste weken trouw iedere dag de lijst bekijk en wat filmpjes aanklik.
Ik vind alleen niet dat ik wat nuttigs toe te voegen heb aan de lijst met evt. op- of aanmerkingen dus hou ik me stil en laat ik het posten aan Titan over. Maar ik waardeer de moeite die hij er voor doet en vind het een leuke lijst en ik denk dat er zo meer mensen zijn. En als het je niet interesseert is het een kleine moeite om het topic over te slaan toch?
Ik vind alleen niet dat ik wat nuttigs toe te voegen heb aan de lijst met evt. op- of aanmerkingen dus hou ik me stil en laat ik het posten aan Titan over. Maar ik waardeer de moeite die hij er voor doet en vind het een leuke lijst en ik denk dat er zo meer mensen zijn. En als het je niet interesseert is het een kleine moeite om het topic over te slaan toch?
0
geplaatst: 26 februari 2009, 20:30 uur
Neem mijn kritiek niet al te serieus, zo belangrijk is het ook weer niet.
Jullie moeten dan ook vrolijk hiermee doorgaan.
Jullie moeten dan ook vrolijk hiermee doorgaan.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2009, 09:31 uur
heicro schreef:
Dan is de spanning meteen weg en neemt niemand de moeite om de liedjes te beluisteren. Verder ben je natuurlijk niet verplicht om het te volgen. Het is mij niet te doen om mijn avatar steeds voorbij te zien komen (daar zijn veel betere methodes voor en het weegt ook niet op tegen de moeite die ik er voor gedaan heb), maar het gaat mij louter om het delen van mijn liefde voor muziek met jullie.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2009, 09:35 uur
460 XTC - Rivers of Orchid [1999] (klik)
Na een stilte van maar liefst 7 jaar was er in 1999 eindelijk weer eens een album van XTC. Het klonk eigenzinnig, ambitieus en orchestraal en net als in hun begintijd was er weer die vergelijking met onze eigen Nits. Inmiddels is hun laatste album ook alweer 8 jaar oud.
459 Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) [1982] (klik)
458 De Dijk - Niemand in de Stad [1989] (klik)
457 Snow Patrol - Chasing Cars [2006] (klik)
Door minder hippe radiostations als Sky radio en Q music is dit nummer inmiddels gemeengoed geworden, maar dat doet er verder niets aan af.
456 Ride - Cool Your Boots [1992] (klik)
455 The Cure - A Forest [1980] (klik)
Onze nummer 1 van vorig jaar doet het bij mij ietsje minder. Ook dit is eigenlijk gemeengoed, want in de jaren '80 en '90 was dit steevast het enige alternatieve nummer in de top 100 van Veronica.
454 The Cardigans - Hanging Around [1998] (klik)
453 Saybia - I Surrender [2004] (klik)
452 Thunderclap Newman - Something in the Air [1969] (klik)
Dat tegendraadse instrumentale pianostuk met handclaps tegen het einde is nog altijd één van de mooiste tussenstukjes in de muziekgeschiedenis.
451 Saint Etienne - How We Used to Live [2000] (klik)
Je reinste commerciële zelfmoord was het om als eerste single van je nieuwe album op de proppen te komen met een popsuite in 3 delen van meer dan 9 minuten. In thuisland Engeland was het dat ook geen hit(je), maar het is en blijft een geweldig nummer.
Na een stilte van maar liefst 7 jaar was er in 1999 eindelijk weer eens een album van XTC. Het klonk eigenzinnig, ambitieus en orchestraal en net als in hun begintijd was er weer die vergelijking met onze eigen Nits. Inmiddels is hun laatste album ook alweer 8 jaar oud.
459 Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) [1982] (klik)
458 De Dijk - Niemand in de Stad [1989] (klik)
457 Snow Patrol - Chasing Cars [2006] (klik)
Door minder hippe radiostations als Sky radio en Q music is dit nummer inmiddels gemeengoed geworden, maar dat doet er verder niets aan af.
456 Ride - Cool Your Boots [1992] (klik)
455 The Cure - A Forest [1980] (klik)
Onze nummer 1 van vorig jaar doet het bij mij ietsje minder. Ook dit is eigenlijk gemeengoed, want in de jaren '80 en '90 was dit steevast het enige alternatieve nummer in de top 100 van Veronica.
454 The Cardigans - Hanging Around [1998] (klik)
453 Saybia - I Surrender [2004] (klik)
452 Thunderclap Newman - Something in the Air [1969] (klik)
Dat tegendraadse instrumentale pianostuk met handclaps tegen het einde is nog altijd één van de mooiste tussenstukjes in de muziekgeschiedenis.
Je reinste commerciële zelfmoord was het om als eerste single van je nieuwe album op de proppen te komen met een popsuite in 3 delen van meer dan 9 minuten. In thuisland Engeland was het dat ook geen hit(je), maar het is en blijft een geweldig nummer.
0
titan (crew)
geplaatst: 28 februari 2009, 10:16 uur
450 Jo Lemaire & Flouze - Je Suis Venu Te Dire Que Je M'en Vais [1982] (klik)
Ik heb niet zo veel met covers, omdat ze zelden iets toevoegen aan het origineel. Toch staat er een aantal in mijn lijst en deze vind ik erg geslaagd en helemaal passen in die tijd.
449 Travis - Side [2001] (klik)
448 Todd Rundgren - The Want of a Nail [1989] (klik)
Ik was er destijds van overtuigd dat Todd met dit nummer eindelijk eens een hit(je) ging scoren. Het nummer had de nodige airplay op radio 3 en schopte het zelfs tot parkeerschijf, maar het mocht allemaal niet baten.
447 Tanita Tikaram - Twist in My Sobriety [1988] (klik)
446 Heart - Alone [1987] (klik)
445 Deacon Blue - Your Town [1993] (klik)
Na een paar albums die duidelijk geïnspireerd waren door Steely Dan en Prefab Sprout voegde Deacon Blue op geslaagde wijze een stevig rocklaagje aan hun sound toe. De eerste exponent van die nieuwe sound, deze single, werd zelfs hun grootste hit.
444 Noordkaap - Dat het Gauw Winter Wordt [1995] (klik)
Ik ben er nog steeds niet uit wat nou de beste Nederlandstalige rockband van Vlaanderen was in de jaren '90, Gorki of Noordkaap. Noordkaap had als extra troef de fantastische gitarist Lars van Bambost, die in dit nummer alle ruimte krijgt om te excelleren.
443 The Divine Comedy - Our Mutual Friend [2004] (klik)
442 Stereolab - Super Falling Star [1992] (klik)
Eén van de eerste singles van Stereolab, uit de tijd dat de band nog wat minder eclectisch klonk en zich vooral bediende van gitaardrones en elementen uit de krautrock.
441 Fleetwood Mac - Sarah [1979] (klik)
Ik heb niet zo veel met covers, omdat ze zelden iets toevoegen aan het origineel. Toch staat er een aantal in mijn lijst en deze vind ik erg geslaagd en helemaal passen in die tijd.
449 Travis - Side [2001] (klik)
448 Todd Rundgren - The Want of a Nail [1989] (klik)
Ik was er destijds van overtuigd dat Todd met dit nummer eindelijk eens een hit(je) ging scoren. Het nummer had de nodige airplay op radio 3 en schopte het zelfs tot parkeerschijf, maar het mocht allemaal niet baten.
447 Tanita Tikaram - Twist in My Sobriety [1988] (klik)
446 Heart - Alone [1987] (klik)
445 Deacon Blue - Your Town [1993] (klik)
Na een paar albums die duidelijk geïnspireerd waren door Steely Dan en Prefab Sprout voegde Deacon Blue op geslaagde wijze een stevig rocklaagje aan hun sound toe. De eerste exponent van die nieuwe sound, deze single, werd zelfs hun grootste hit.
444 Noordkaap - Dat het Gauw Winter Wordt [1995] (klik)
Ik ben er nog steeds niet uit wat nou de beste Nederlandstalige rockband van Vlaanderen was in de jaren '90, Gorki of Noordkaap. Noordkaap had als extra troef de fantastische gitarist Lars van Bambost, die in dit nummer alle ruimte krijgt om te excelleren.
443 The Divine Comedy - Our Mutual Friend [2004] (klik)
442 Stereolab - Super Falling Star [1992] (klik)
Eén van de eerste singles van Stereolab, uit de tijd dat de band nog wat minder eclectisch klonk en zich vooral bediende van gitaardrones en elementen uit de krautrock.
441 Fleetwood Mac - Sarah [1979] (klik)
0
titan (crew)
geplaatst: 1 maart 2009, 11:47 uur
440 The Clash - Rock the Casbah [1982] (klik)
439 R.E.M. - At My Most Beautiful [1998] (klik)
Daar is er weer eentje: een Beachboyspastische.
438 Lush - When I Die [1994] (klik)
Sommige liedjes weten me op één of andere manier zo emotioneel te raken dat je het idee hebt dat de tekst over jou gaat. Mijn vader leeft gelukkig nog, maar als ik dit liedje en de tekst hoor krijg ik ineens een ongemakkelijk gevoel, alsof ook hij er niet meer is.
437 Depeche Mode - Blasphemous Rumours [1984] (klik)
436 Animal Collective - Grass [2005] (klik)
Het album Feels was destijds mijn eerste kennimaking met dit collectief en ik viel gelijk als een blok voor dit even vrolijke als hysterische nummer.
435 Supertramp - Fool's Overture [1977] (klik)
434 Soft Cell - Tainted Love [1981] (klik)
In navolging van nummer 450 mag ook dit gerust een geslaagde cover worden genoemd, al heb ik het idee dat maar weinig mensen het origineel (klik) kennen.
433 The Small Faces - Itchycoo Park [1967] (klik)
432 Tindersticks - Sleepy Song [1995] (klik)
431 Radiohead - Street Spirit [1996] (klik)
439 R.E.M. - At My Most Beautiful [1998] (klik)
Daar is er weer eentje: een Beachboyspastische.
438 Lush - When I Die [1994] (klik)
Sommige liedjes weten me op één of andere manier zo emotioneel te raken dat je het idee hebt dat de tekst over jou gaat. Mijn vader leeft gelukkig nog, maar als ik dit liedje en de tekst hoor krijg ik ineens een ongemakkelijk gevoel, alsof ook hij er niet meer is.
437 Depeche Mode - Blasphemous Rumours [1984] (klik)
436 Animal Collective - Grass [2005] (klik)
Het album Feels was destijds mijn eerste kennimaking met dit collectief en ik viel gelijk als een blok voor dit even vrolijke als hysterische nummer.
435 Supertramp - Fool's Overture [1977] (klik)
434 Soft Cell - Tainted Love [1981] (klik)
In navolging van nummer 450 mag ook dit gerust een geslaagde cover worden genoemd, al heb ik het idee dat maar weinig mensen het origineel (klik) kennen.
433 The Small Faces - Itchycoo Park [1967] (klik)
432 Tindersticks - Sleepy Song [1995] (klik)
431 Radiohead - Street Spirit [1996] (klik)
0
titan (crew)
geplaatst: 2 maart 2009, 07:24 uur
430 The Moody Blues - Question [1970] (klik)
429 The Mama's & the Papa's - California Dreamin [1966] (klik)
428 Editors - The Racing Rats [2007] (klik)
427 The Church - Anaesthesia [1998] (klik)
The Church is zoveel meer dan de band van dat ene album dat momenteel in de finale van de 1988 KO staat. Hoewel de band in de tweede helft van de jaren '90 in een creatief dipje zat wist ze toen nog wel met dit prachtnummer op de proppen te komen.
426 The Dukes of Stratosphear - The Mole From the Ministry [1985] (klik)
De heren van XTC zetten met deze band hun sixtieshelden op een voetstuk. Naar het schijnt was elk nummer van ze een ode aan steeds weer een andere sixtiesband. Ben benieuwd welke band dan de inspiratiebron voor dit nummer was, ik gok The Beatles.
425 Cocteau Twins - Frou Frou Foxes in Midsummer Fires [1990] (klik)
424 Matia Bazar - Ti Sento [1986] (klik)
Eén van de grootste zomerhits van 1986. Het nummer krijgt extra glans door de krachtige en overtuigende performance van de zangeres. Ook het doorgans wat kritischere Varapubliek kon het nummer erg waarderen, want het stond wekenlang op de eerste plaats van de verrukkelijke 15.
423 Laibach - The Great Seal [1987] (klik)
Wie niet verder kijkt dan zijn neus lang is ziet in Laibach een met fascisme kokketerend collectief, maar in feite is het een band die met Wagneriaanse bombast alles van links tot rechts op de hak neemt.
422 Pulp - F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E [1995] (klik)
421 New Order - Temptation [1982] (klik)
429 The Mama's & the Papa's - California Dreamin [1966] (klik)
428 Editors - The Racing Rats [2007] (klik)
427 The Church - Anaesthesia [1998] (klik)
The Church is zoveel meer dan de band van dat ene album dat momenteel in de finale van de 1988 KO staat. Hoewel de band in de tweede helft van de jaren '90 in een creatief dipje zat wist ze toen nog wel met dit prachtnummer op de proppen te komen.
426 The Dukes of Stratosphear - The Mole From the Ministry [1985] (klik)
De heren van XTC zetten met deze band hun sixtieshelden op een voetstuk. Naar het schijnt was elk nummer van ze een ode aan steeds weer een andere sixtiesband. Ben benieuwd welke band dan de inspiratiebron voor dit nummer was, ik gok The Beatles.
425 Cocteau Twins - Frou Frou Foxes in Midsummer Fires [1990] (klik)
424 Matia Bazar - Ti Sento [1986] (klik)
Eén van de grootste zomerhits van 1986. Het nummer krijgt extra glans door de krachtige en overtuigende performance van de zangeres. Ook het doorgans wat kritischere Varapubliek kon het nummer erg waarderen, want het stond wekenlang op de eerste plaats van de verrukkelijke 15.
423 Laibach - The Great Seal [1987] (klik)
Wie niet verder kijkt dan zijn neus lang is ziet in Laibach een met fascisme kokketerend collectief, maar in feite is het een band die met Wagneriaanse bombast alles van links tot rechts op de hak neemt.
422 Pulp - F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E [1995] (klik)
421 New Order - Temptation [1982] (klik)
0
titan (crew)
geplaatst: 3 maart 2009, 07:23 uur
420 Belle & Sebastian - Legal Man [2000] (klik)
Bij dit nummer krijgen The Maisonettes vaak ook credits, maar ik heb geen idee wat hun bijdrage aan dit nummer is. Ik zie de leden van die band ook niet terugkomen in de videoclip.
419 Tori Amos - Silent All These Years [1992] (klik)
418 Pixies - Velouria [1990] (klik)
Dit heb ik altijd een hele saaie en gemakzuchtige videclip gevonden. Het is een kort en simpel filmpje van 23 seconden die sterk vertraagd is uitgerekt tot een clip van 3:42. Gelukkig is het liedje veel spannender.
417 The Move - Flowers in the Rain [1967] (klik)
416 Gavin Friday - You Take Away the Sun [1989] (klik)
415 Swans - Helpless Child [1996] (klik) en (klik)
Tijdens de laatste tour van de Swans deden ze gelukkig ook Rotterdam aan. Het was indrukwekkend, maar omdat naast dit nummer ook alle andere lange nummers van hun laatste (op dat moment nog niet verschenen) album werden gespeeld was er helaas weinig ruimte voor andere toppers uit hun oeuvre.
414 Prefab Sprout - When Love Breaks Down [1985] (klik)
413 Het Goede Doel - België [1982] (klik)
412 Kraftwerk - Radioactivity [1975] (klik)
Als we het over pioniers in de muziek hebben kan je niet om Kraftwerk heen. Het is (net als bij The Beatles) overdreven om te stellen dat muziek vandaag de dag heel anders had geklonken zonder hen, maar hun invloed is zonder meer enorm.
411 Oasis - Champagne Supernova [1995] (klik)
Bij dit nummer krijgen The Maisonettes vaak ook credits, maar ik heb geen idee wat hun bijdrage aan dit nummer is. Ik zie de leden van die band ook niet terugkomen in de videoclip.
419 Tori Amos - Silent All These Years [1992] (klik)
418 Pixies - Velouria [1990] (klik)
Dit heb ik altijd een hele saaie en gemakzuchtige videclip gevonden. Het is een kort en simpel filmpje van 23 seconden die sterk vertraagd is uitgerekt tot een clip van 3:42. Gelukkig is het liedje veel spannender.
417 The Move - Flowers in the Rain [1967] (klik)
416 Gavin Friday - You Take Away the Sun [1989] (klik)
415 Swans - Helpless Child [1996] (klik) en (klik)
Tijdens de laatste tour van de Swans deden ze gelukkig ook Rotterdam aan. Het was indrukwekkend, maar omdat naast dit nummer ook alle andere lange nummers van hun laatste (op dat moment nog niet verschenen) album werden gespeeld was er helaas weinig ruimte voor andere toppers uit hun oeuvre.
414 Prefab Sprout - When Love Breaks Down [1985] (klik)
413 Het Goede Doel - België [1982] (klik)
412 Kraftwerk - Radioactivity [1975] (klik)
Als we het over pioniers in de muziek hebben kan je niet om Kraftwerk heen. Het is (net als bij The Beatles) overdreven om te stellen dat muziek vandaag de dag heel anders had geklonken zonder hen, maar hun invloed is zonder meer enorm.
411 Oasis - Champagne Supernova [1995] (klik)
0
titan (crew)
geplaatst: 4 maart 2009, 07:36 uur
410 The Flaming Lips - Do You Realize? [2002] (klik)
409 Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes [1968] (klik)
408 Kent - Whistle Song [2000] (klik)
407 Dusty Springfield - Summer is Over [1964] (klik)
In de top 10 van nummers met de fraaiste trompetstukjes zal dit nummer, dat voor altijd wel aan Veronica gelinkt zal blijven, zeker voorkomen.
406 The Byrds - Chestnut Mare [1970] (klik)
405 The Go! Team - Everyone's a V.I.P. to Someone [2004] (klik)
Het zou zomaar de themasong van een nostalgische western of een televisieserie uit de jaren '60 kunnen zijn, maar dit instrumentale nummer is nog maar 5 jaar oud.
404 James - Sometimes [1993] (klik)
403 Golden Earring - Twilight Zone [1982] (klik)
402 In the Nursery - Profile 63 [1986] (klik)
We hadden op 423 al een nummer met een citaat van een beroemde speech van Churchill en hier worden we getrakteerd op John F. Kennedy. Verder op in de lijst komen we zijn broer Robert en Marten Luther King nog tegen.
401 Iggy Pop - China Girl [1977] (klik)
Ik ben een fan van David Bowie, maar coveren is nooit zijn sterkste kant geweest. Hij nam ooit een zouteloze versie van God Only Knows op en zijn versie van China Gril kan niet tippen aan het origineel van Iggy Pop.
409 Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes [1968] (klik)
408 Kent - Whistle Song [2000] (klik)
407 Dusty Springfield - Summer is Over [1964] (klik)
In de top 10 van nummers met de fraaiste trompetstukjes zal dit nummer, dat voor altijd wel aan Veronica gelinkt zal blijven, zeker voorkomen.
406 The Byrds - Chestnut Mare [1970] (klik)
405 The Go! Team - Everyone's a V.I.P. to Someone [2004] (klik)
Het zou zomaar de themasong van een nostalgische western of een televisieserie uit de jaren '60 kunnen zijn, maar dit instrumentale nummer is nog maar 5 jaar oud.
404 James - Sometimes [1993] (klik)
403 Golden Earring - Twilight Zone [1982] (klik)
402 In the Nursery - Profile 63 [1986] (klik)
We hadden op 423 al een nummer met een citaat van een beroemde speech van Churchill en hier worden we getrakteerd op John F. Kennedy. Verder op in de lijst komen we zijn broer Robert en Marten Luther King nog tegen.
401 Iggy Pop - China Girl [1977] (klik)
Ik ben een fan van David Bowie, maar coveren is nooit zijn sterkste kant geweest. Hij nam ooit een zouteloze versie van God Only Knows op en zijn versie van China Gril kan niet tippen aan het origineel van Iggy Pop.
0
titan (crew)
geplaatst: 5 maart 2009, 07:47 uur
400 Electric Light Orchestra - Shangri-La [1976] (klik)
399 The Nits - In the Dutch Mountains [1987] (klik)
Met dit nummer geraakten onze Nits op hun commerciële hoogtepunt, want dit was een hit in bijna heel Europa
398 U2 - Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me [1995] (klik)
397 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore [1965] (klik)
Deze meidenband wist in de jaren '60 met veel dramatiek en bombast tienerleed invoelbaar te maken. Probeer bij de kreet mama na 2:06 en de laatste 10 seconden maar eens ongeroerd te blijven.
396 Primal Scream - Come Together [1990] (klik)
De videoclip van de single is de afgelopen dagen verwijderd van youtube, maar de albumversie (die eigenlijk net zo goed is) staat er gelukkig nog wel op.
395 Inspiral Carpets - Dragging Me Down [1992] (klik)
394 Boards of Canada - Amo Bishop Roden [2000] (klik)
393 Coil - The First Five Minutes After Death [1986] (klik)
Sinds ik dit nummer hoorde heb ik het idee dat her er inderdaad zo aan toe gaat vlak na je dood. Dat is dan een prettig einde van je leven (en het begin van een nieuw?).
392 My Bloody Valentine - Don't Ask Why [1991] (klik)
391 Engineers - One in Seven [2005] (klik)
399 The Nits - In the Dutch Mountains [1987] (klik)
Met dit nummer geraakten onze Nits op hun commerciële hoogtepunt, want dit was een hit in bijna heel Europa
398 U2 - Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me [1995] (klik)
397 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore [1965] (klik)
Deze meidenband wist in de jaren '60 met veel dramatiek en bombast tienerleed invoelbaar te maken. Probeer bij de kreet mama na 2:06 en de laatste 10 seconden maar eens ongeroerd te blijven.
396 Primal Scream - Come Together [1990] (klik)
De videoclip van de single is de afgelopen dagen verwijderd van youtube, maar de albumversie (die eigenlijk net zo goed is) staat er gelukkig nog wel op.
395 Inspiral Carpets - Dragging Me Down [1992] (klik)
394 Boards of Canada - Amo Bishop Roden [2000] (klik)
393 Coil - The First Five Minutes After Death [1986] (klik)
Sinds ik dit nummer hoorde heb ik het idee dat her er inderdaad zo aan toe gaat vlak na je dood. Dat is dan een prettig einde van je leven (en het begin van een nieuw?).
392 My Bloody Valentine - Don't Ask Why [1991] (klik)
391 Engineers - One in Seven [2005] (klik)
0
titan (crew)
geplaatst: 6 maart 2009, 08:12 uur
390 Underworld - Dirty Epic [1993] (klik)
Destijds werd het album Dubnobasswithmyheadman van Underworld de hemel in geprezen en als revolutionair bestempeld. Dat is misschien wat overdreven, maar het was wel een zeer geslaagde doorstart van de carrière van Underworld.
389 Portishead - Sour Times [1994] (klik)
388 Frankie Goes to Hollywood - The Power of Love [1984] (klik)
Er zal voor altijd wel een dennenluchtje aan dit nummer blijven hangen, terwijl het nummer helemaal niets met kerst te maken heeft. Voor sommigen is dit een pompeuze draak, maar ik vind het prachtig.
387 Aphex Twin - Windowlicker [1999] (klik)
Het bekendste nummer van Aphex Twin en dat is natuurlijk mede te danken aan die geweldige videoclip van Chris Cunningham.
386 Pet Shop Boys - It Couldn't Happen Here [1987] (klik)
385 Echo & the Bunnymen - The Cutter [1983] (klik)
384 The Stranglers - Always the Sun [1986] (klik)
De echte punkliefhebbers waren allang afgehaakt, maar in de nadagen van hun commerciële succes kwam de band toch maar mooi met deze prachtsingle op de proppen.
383 Autechre - Vletrmx21 [1995] (klik)
382 Kaleidoscope - The Sky Children [1967] (klik)
381 Interpol - NYC [2002] (klik)
Hun debuutalbum is nog steeds met voorsprong hun beste plaat, mede dankzij de subtiele shoegazeinvloeden die erin zitten.
Destijds werd het album Dubnobasswithmyheadman van Underworld de hemel in geprezen en als revolutionair bestempeld. Dat is misschien wat overdreven, maar het was wel een zeer geslaagde doorstart van de carrière van Underworld.
389 Portishead - Sour Times [1994] (klik)
388 Frankie Goes to Hollywood - The Power of Love [1984] (klik)
Er zal voor altijd wel een dennenluchtje aan dit nummer blijven hangen, terwijl het nummer helemaal niets met kerst te maken heeft. Voor sommigen is dit een pompeuze draak, maar ik vind het prachtig.
387 Aphex Twin - Windowlicker [1999] (klik)
Het bekendste nummer van Aphex Twin en dat is natuurlijk mede te danken aan die geweldige videoclip van Chris Cunningham.
386 Pet Shop Boys - It Couldn't Happen Here [1987] (klik)
385 Echo & the Bunnymen - The Cutter [1983] (klik)
384 The Stranglers - Always the Sun [1986] (klik)
De echte punkliefhebbers waren allang afgehaakt, maar in de nadagen van hun commerciële succes kwam de band toch maar mooi met deze prachtsingle op de proppen.
383 Autechre - Vletrmx21 [1995] (klik)
382 Kaleidoscope - The Sky Children [1967] (klik)
381 Interpol - NYC [2002] (klik)
Hun debuutalbum is nog steeds met voorsprong hun beste plaat, mede dankzij de subtiele shoegazeinvloeden die erin zitten.
0
titan (crew)
geplaatst: 7 maart 2009, 11:05 uur
380 Nick Cave & the Bad Seeds - John Finn's Wife [1992] (klik)
379 Mansun - Television [1998] (klik)
Het tweede album van Mansun (Six) is een echte love-or-hate plaat. Het is door velen onbegrepen, maar door mij altijd op een voetstuk gezet.
378 Carly Simon - Why [1982] (klik)
De videoclip van de single is alweer eens verwijderd van youtube, maar de 12 inch mix (die daar nauwelijk van afwijkt, zo ging dat met mixen in de jaren '80) staat er nog wel.
377 Teenage Fanclub - Fallen Leaves [2005] (klik)
376 Serge Gainsbourg - Les Initiales B.B. [1968] (klik)
Serge Gainsbourg is de man die erotiek en subtiele smeerlapperij met zijn door drank en sigarettenrook gekleurde stem tot ware kunst verheef.
375 The Waterboys - Red Army Blues [1984] (klik)
374 Jesus Jones - Idiot Stare [1992] (klik)
373 The Gathering - Amity [2000] (klik)
Eén van de betere Nederlandse bands van de afgelopen 15 jaar, die nooit op de automatische piloot draaide maar bij elk album weer met een verbreding en verdieping van de eigen sound aan kwam zetten.
372 Puressence - All I Want [1998] (klik)
371 Smog - Bathysphere [1995] (klik)
Door velen wordt Smog hier op de site zeer gewaardeerd (kijk maar eens naar de hoge gemiddeldes van zijn albums). Ik ben iets minder enthousiast, maar de beste man heeft toch zeker een aantal juweeltjes op zijn naam staan, waarvan deze mij het best kan bekoren.
379 Mansun - Television [1998] (klik)
Het tweede album van Mansun (Six) is een echte love-or-hate plaat. Het is door velen onbegrepen, maar door mij altijd op een voetstuk gezet.
378 Carly Simon - Why [1982] (klik)
De videoclip van de single is alweer eens verwijderd van youtube, maar de 12 inch mix (die daar nauwelijk van afwijkt, zo ging dat met mixen in de jaren '80) staat er nog wel.
377 Teenage Fanclub - Fallen Leaves [2005] (klik)
376 Serge Gainsbourg - Les Initiales B.B. [1968] (klik)
Serge Gainsbourg is de man die erotiek en subtiele smeerlapperij met zijn door drank en sigarettenrook gekleurde stem tot ware kunst verheef.
375 The Waterboys - Red Army Blues [1984] (klik)
374 Jesus Jones - Idiot Stare [1992] (klik)
Eén van de betere Nederlandse bands van de afgelopen 15 jaar, die nooit op de automatische piloot draaide maar bij elk album weer met een verbreding en verdieping van de eigen sound aan kwam zetten.
372 Puressence - All I Want [1998] (klik)
371 Smog - Bathysphere [1995] (klik)
Door velen wordt Smog hier op de site zeer gewaardeerd (kijk maar eens naar de hoge gemiddeldes van zijn albums). Ik ben iets minder enthousiast, maar de beste man heeft toch zeker een aantal juweeltjes op zijn naam staan, waarvan deze mij het best kan bekoren.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 maart 2009, 11:07 uur
370 Elbow - Powder Blue [2001] (klik)
369 David Bowie - Moonage Daydream [1972] (klik)
In de jaren '70 was Bowie zonder meer één van de belangrijkste artiesten, met het album Ziggy Stardust als het hoogtepunt van zijn releases in dat (over het algemeen gezien niet zo opwindende) decennium. Daarop staat ook dit nummer.
368 Keane - Bedshaped [2004] (klik)
367 Manic Street Preachers - Everything Must Go [1996] (klik)
366 Broadcast - Winter Now [2003] (klik)
Hoewel ik me bij nummer 388 beklaagde dat dit onterecht als kerstnummer wordt gezien moet ik eerlijk toegeven dat ik dit nummer er steevast bijzet wanneer ik een compilatie met kertsliedjes maak.
365 The Beatles - She's Leaving Home [1967] (klik)
364 Siouxsie & the Banshees - Overground [1984] (klik)
Dit nummer stond al eerder op een album van de band (The Scream), maar deze versie met veel strings en bombast (te vinden op The Thorn EP) bevalt mij stukken beter.
363 Spectrum - How You Satisfy Me [1992] (klik)
Na het uiteenvallen van Spacemen 3 was Jason Pierce met zijn Spiritualized veel succesvoller dan Sonic Boom, al is dit een supersingle. Het is allemaal wel opzichtig gejat van dit nummer.
362 The Sisters of Mercy - This Corrosion [1987] (klik)
De lange versie is helaas niet te vinden op youtube, maar de veel kortere singleversie mag er ook zijn.
361 Tom Petty & the Heartbreakers - Don't Come Around Here No More [1985] (klik)
369 David Bowie - Moonage Daydream [1972] (klik)
In de jaren '70 was Bowie zonder meer één van de belangrijkste artiesten, met het album Ziggy Stardust als het hoogtepunt van zijn releases in dat (over het algemeen gezien niet zo opwindende) decennium. Daarop staat ook dit nummer.
368 Keane - Bedshaped [2004] (klik)
367 Manic Street Preachers - Everything Must Go [1996] (klik)
366 Broadcast - Winter Now [2003] (klik)
Hoewel ik me bij nummer 388 beklaagde dat dit onterecht als kerstnummer wordt gezien moet ik eerlijk toegeven dat ik dit nummer er steevast bijzet wanneer ik een compilatie met kertsliedjes maak.
365 The Beatles - She's Leaving Home [1967] (klik)
364 Siouxsie & the Banshees - Overground [1984] (klik)
Dit nummer stond al eerder op een album van de band (The Scream), maar deze versie met veel strings en bombast (te vinden op The Thorn EP) bevalt mij stukken beter.
363 Spectrum - How You Satisfy Me [1992] (klik)
Na het uiteenvallen van Spacemen 3 was Jason Pierce met zijn Spiritualized veel succesvoller dan Sonic Boom, al is dit een supersingle. Het is allemaal wel opzichtig gejat van dit nummer.
362 The Sisters of Mercy - This Corrosion [1987] (klik)
De lange versie is helaas niet te vinden op youtube, maar de veel kortere singleversie mag er ook zijn.
361 Tom Petty & the Heartbreakers - Don't Come Around Here No More [1985] (klik)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 maart 2009, 11:40 uur
titan schreef:
Prachtig nummer van onze nationale trots inderdaad.
0
geplaatst: 8 maart 2009, 17:27 uur
titan schreef:
Geweldige plaat inderdaad, een van mijn meest favoriete van de jaren 90.
Ik heb je topic overigens wat laat ontdekt moet ik toegeven. Ik vind hem erg leuk en zal hem vanaf nu gaan volgen. Als ik nog commentaar heb op oudere nummers in de lijst dan zal ik die alsnog geven

0
geplaatst: 8 maart 2009, 17:37 uur
0
titan (crew)
geplaatst: 9 maart 2009, 07:23 uur
360 Suede - Black or Blue [1994] (klik)
359 Coldplay - Trouble [2000] (klik)
Wie had ten tijde van deze single kunnen vermoeden dat Coldplay zou uitgroeien tot de mega-act die het nu is? Ik niet in ieder geval.
358 Electronic - Get the Message [1991] (klik)
Van alle zijprojecten van New Order is dit overduidelijk de meest geslaagde. Sterker nog: Electronic is minstens net zo goed als New Order en dan met name op hun eerste twee albums.
357 Big Country - Chance [1983] (klik)
De grootste hit in ons land van deze sympathieke schotse band, die met hoorbare passie hun op het eerste gehoor niet zo hemelbestormende rocksongs boven de grijze massa wisten uit te tillen.
356 The Chemical Brothers - Life is Sweet [1995] (klik)
355 Crowded House - Together Alone [1993] (klik)
354 Stills - Still in Love Song [2003] (klik)
Hoewel dit album destijds door enkele discjockeys (Gerard Ekdom en Rob Stenders met name) flink geplugd is werd het tot mijn verbazing toch geen hit(je).
353 Yello - Bostich [1984] (klik)
352 Strawberry Switchblade - Since Yesterday [1985] (klik)
Heerlijk overgeproduceerde kauwgomballenpop die begint met een sample uit een klassiek stuk van een Finse Componist (zijn naam is me even ontschoten).
351 Rolling Stones - Sympathy for the Devil [1968] (klik)
359 Coldplay - Trouble [2000] (klik)
Wie had ten tijde van deze single kunnen vermoeden dat Coldplay zou uitgroeien tot de mega-act die het nu is? Ik niet in ieder geval.
358 Electronic - Get the Message [1991] (klik)
Van alle zijprojecten van New Order is dit overduidelijk de meest geslaagde. Sterker nog: Electronic is minstens net zo goed als New Order en dan met name op hun eerste twee albums.
357 Big Country - Chance [1983] (klik)
De grootste hit in ons land van deze sympathieke schotse band, die met hoorbare passie hun op het eerste gehoor niet zo hemelbestormende rocksongs boven de grijze massa wisten uit te tillen.
356 The Chemical Brothers - Life is Sweet [1995] (klik)
355 Crowded House - Together Alone [1993] (klik)
354 Stills - Still in Love Song [2003] (klik)
Hoewel dit album destijds door enkele discjockeys (Gerard Ekdom en Rob Stenders met name) flink geplugd is werd het tot mijn verbazing toch geen hit(je).
353 Yello - Bostich [1984] (klik)
352 Strawberry Switchblade - Since Yesterday [1985] (klik)
Heerlijk overgeproduceerde kauwgomballenpop die begint met een sample uit een klassiek stuk van een Finse Componist (zijn naam is me even ontschoten).
351 Rolling Stones - Sympathy for the Devil [1968] (klik)
0
Lukk0
geplaatst: 9 maart 2009, 08:10 uur
Sympathy for the Devil 
Een mooi lijstje dit, hier kan ik nog eens wat nieuwe nummers en albums uithalen.

Een mooi lijstje dit, hier kan ik nog eens wat nieuwe nummers en albums uithalen.
0
geplaatst: 9 maart 2009, 13:29 uur
titan schreef:
358 Electronic - Get the Message [1991]
357 Big Country - Chance [1983] ([url=http://www.youtube.com
352 Strawberry Switchblade - Since Yesterday [1985]
358 Electronic - Get the Message [1991]
357 Big Country - Chance [1983] ([url=http://www.youtube.com
352 Strawberry Switchblade - Since Yesterday [1985]
Dit is echt een lijst naar mijn hart!
0
titan (crew)
geplaatst: 10 maart 2009, 07:34 uur
350 Roxy Music - Out of the Blue [1974] (klik)
349 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Messages [1980] (klik)
348 Bailter Space - Get Lost [1993] (klik)
Ook voor een flink portie noise is ruimte in mijn lijst. Het is nooit echt wat geworden met deze band en dat heeft niet aan de kwaliteit van hun muziek gelegen.
347 R.E.M. - Why Not Smile [1998] (klik)
346 Creedence Clearwater Revival - I Put a Spell on You [1972] (klik)
Een nummer dat echt ontzettend vaak gecoverd is, maar nooit zo goed als CCR dat deed in 1972.
345 Gorki - Geef al je Geld Aan de Arme Kinderen [1992] (klik)
344 Sparks - The Rhythm Thief [2003] (klik)
In 2003 was Sparks toe aan een derde comeback, waarbij de bakens werden verzet naar pop met invloeden uit de klassieke muziek en musicals. De grappige en cynische teksten zijn gelukkig gebleven.
343 John Lennon - Imagine [1971] (klik)
342 This Mortal Coil - You and Your Sister [1991] (klik)
Bij This Mortal Coil denkt men vooral aan weelderig geproduceerde covers vol etherische sfeerklanken, maar uitgerekend dit kale en bijna acoustische nummer is één van de beste nummners van dit project.
341 Simple Minds - This Fear of Gods [1980] (klik)
Op het eerste gehoor een nogal eentonig nummer, maar ik heb het altijd fascinerend gevonden. Wat vooral opvalt is dat het refrein zo lang uitblijft, maar als het dan komt geeft het meteen zoveel kleur aan het nummer.
349 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Messages [1980] (klik)
348 Bailter Space - Get Lost [1993] (klik)
Ook voor een flink portie noise is ruimte in mijn lijst. Het is nooit echt wat geworden met deze band en dat heeft niet aan de kwaliteit van hun muziek gelegen.
347 R.E.M. - Why Not Smile [1998] (klik)
346 Creedence Clearwater Revival - I Put a Spell on You [1972] (klik)
Een nummer dat echt ontzettend vaak gecoverd is, maar nooit zo goed als CCR dat deed in 1972.
345 Gorki - Geef al je Geld Aan de Arme Kinderen [1992] (klik)
344 Sparks - The Rhythm Thief [2003] (klik)
In 2003 was Sparks toe aan een derde comeback, waarbij de bakens werden verzet naar pop met invloeden uit de klassieke muziek en musicals. De grappige en cynische teksten zijn gelukkig gebleven.
343 John Lennon - Imagine [1971] (klik)
342 This Mortal Coil - You and Your Sister [1991] (klik)
Bij This Mortal Coil denkt men vooral aan weelderig geproduceerde covers vol etherische sfeerklanken, maar uitgerekend dit kale en bijna acoustische nummer is één van de beste nummners van dit project.
341 Simple Minds - This Fear of Gods [1980] (klik)
Op het eerste gehoor een nogal eentonig nummer, maar ik heb het altijd fascinerend gevonden. Wat vooral opvalt is dat het refrein zo lang uitblijft, maar als het dan komt geeft het meteen zoveel kleur aan het nummer.
* denotes required fields.