MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / R&P's top 500 Hiphop

zoeken in:
De track is mij nog niet gaan vervelen, ik moet wel zeggen dat ik zo mijn periodes heb dat ik veel naar dat nummer luister. En als ik hem dan na een lange tijd weer hoor dan vind ik het meteen weer een geweldig nummer.

En dank voor het compliment .

Bring It On moet véél hoger!

240. Typhoon ft Sticks - Wind Waait

Vandaag trap ik af met mijn favoriete Nederlandstalige nummer en die is natuurlijk ook van mijn favoriete Nederlandse rapper: Typhoon. Wat maakt dit nummer voor mij zo fantastisch? Ten eerste de prachtige productie, prima vertolking van de wind (en het is zeer meeslepend). Daarnaast vind ik deze track zo geweldig vanwege de geniale tekst van Typhoon die precies bij mij past. Kers op de slagroom is de bijdrage van Sticks, de man die altijd lekker klinkt.

239. Common ft Kanye West & The Last Poets – The Corner

Afkomstig van het hemelse album Be is dit een van de beste nummers die Common de laatste jaren uitbracht. De productie is uitermate catchy en sleept me helemaal mee naar de hoek van de straat . De raps zijn van een hoog niveau en worden fraai gebracht.

238. Quasimoto - Low Class Conspiracy

En dan ga ik nu over naar weer een te gekke Madlib track. Zoals jullie weten is Madlib de kaviaar van de hiphopscene. In de huid gekropen van Quasimoto is hij minstens even geniaal. Zijn hoog vervormde stem is prachtig, een van de weinig geslaagde stemvervormers. De productie op dit nummer is natuurlijk ook van een geweldig niveau. Het levert een zeer vermakelijk nummer op dat erg vaak op mijn mp3 te vinden is.

237. Nujabes ft Pase Rock - The Sign

En jawel daar is hij weer, mijn favoriete producer uit Japan . Op The Sign is zijn productie weer erg warm en kan ik er maar geen genoeg van krijgen. Pase zorgt met zijn spoken word voor een geweldige toevoeging: tekstueel is het zeer sterk.

236. Slum Village ft Jazzy Jeff - I Don't Know

En dan nu weer een geweldig nummer van Slum Village. Het refrein is uitermate catchy en zet de toon voor een geweldige track. De productie is erg soulvol en dat werkt perfect op I Don't Know. De geweldige raps maken dit tot een heerlijk luisternummer.

235. The Pharcyde - Passing Me By

Aan het einde van de oldskool periode kwam dit geweldige Pharcyde nummer op de markt. Het album waar dit nummer op staat, Bizarre Ride II the Pharcyde, vind ik helemaal fantastisch en deze track blinkt daar op uit. De productie zou ik modern durven te noemen en het weet me perfect te raken. De raps tillen het nummer naar een nog hoger niveau.

234. Felt – Morris Day

Wat heb je nodig voor een fantastische track? Twee MC's genaamd Slug en Murs en een producer die de naam Ant draagt. Het resulaat mag er zijn! De productie is geweldig en bevat verschillende elementen (jazzy, oldskool, modern). Slug laat nogmaals zien waarom hij mijn favoriete rapper is en Murs kan prima mee in zijn niveau.

233. Mad Skillz ft Large Pro & Q-Tip - Extra Abstract Skillz

1996 is natuurlijk ook een geweldig hiphopjaar, dit nummer laat dat onder meer zien. De raps zijn geweldig, de flows van de heren van een hoog niveau en ze vullen elkaar perfect aan. En dat alles op een zeer fraaie productie.

232. Virtuoso - Man of the Hour

Andere koek is deze parel van Virtuoso. Het rockt van begin tot eind mede door een van de krachtigste producties die ik ken. De strijkers en de scratches weten hier voor te zorgen. Virtuoso flowt de track briljant aan elkaar en verveelt nooit.

231. Killah Priest ft Bloodsport & Immortal Technique - Stand Still

Nog zo'n krachtig nummer en opnieuw vind ik het meer dan voortreffelijk. De productie werkt hypnotiserend op mij en zorgt ervoor dat ik deze track maar al te graag beluister. Het refrein zing ik altijd mee en als Immortal Technique begint met zijn verse word ik helemaal gek .

lambf
Rhythm & Poetry schreef:
Staan er trouwens ook nummers tussen die jij goed vindt? Want ik weet dat jij niet zo'n liefhebber bent van Amerikaanse hiphop.

Zou wel raar zijn als ik het allemaal slecht zou vinden natuurlijk. Er staat een hoop tussen wat ik echt niet uit kan staan, maar ook hele leuke dingen. Dat nummer van Stetsasonic is echt te gek

230. Common ft Lauryn Hill - Retrospect for Life

Common staat niet voor niets zo vaak in mijn top 500, ik vind het zelf een van de beste rappers ooit. Jammer dat hij met zijn laatste albums zo tegenviel. Maar ach, dit soort nummers maakt hem dan weer een geweldig artiest. Retrospect for Life kent een gevoelige productie en raps die met een prachtige passie gebracht worden. Daarnaast is de bijdrage van Ms. Hill groots.

229. Das EFX – Mic Checka

Weer zo'n geweldig nummer van Das EFX die echt ijzersterke nummers maakte. De productie is heerlijk rauw en dat trekt me aan, de raps passen er ook gewoon prima bij. Alles klopt aan deze track want ook het refrein vind ik geweldig.

228. EPMD ft LL Cool J – Rampage

Erg belangrijk binnen de hiphop zou ik EPMD willen noemen, ze hebben grote en mooie albums op de markt gebracht. Dit nummer van EPMD (samen met LL) vind ik van een erg hoog niveau. De productie ademt een geweldige oldskool sfeer en de raps zijn lekker vlot.

227. Scientifik ft Edo G - As Long as You Know

Tsja twee legendarische rappers op een productie van een van de beste beatsmeden: RZA. Jammer dat Scientifik niet meer onder ons is, want hij had nog veel meer talent. Dit nummer staat zo hoog in mijn top vanwege de productie die mij sterk aantrekt. Daarnaast vind ik de raps echt briljant, ze worden ook zo mooi gebracht. Dat laatste kan natuurlijk niet missen met Scientifik en Edo achter de mic.

226. Rakim - Guess Who's Back

Ik denk dat zowat iedereen deze track kent . De productie is echt ongelofelijk catchy en krachtig. Blijft lang in je hoofd zitten maar weet mij tot op heden zeker niet te vervelen. Rakim zelf rapt erg sterk op dit nummer en het refrein zing/rap ik altijd mee.

225. Common ft Canibus - Making a Name for Ourselves

Jawel, daar is mijn grote vriend weer. Ik kan hem gewoon niet missen. In de jaren 90 was hij zo ongelofelijk sterk en werd alles goud wat hij aanraakte. Dit nummer kent een fraaie productie die meer naar de oldskool toe gaat. De bijdrage van de jonge Canibus is erg goed; de agressie in zijn stem vind ik heerlijk.

224. De La Soul - A Roller Skating Jam Named "Saturdays"

En dan is het nu tijd voor een classic van De La Soul, een van de meest vermakelijke acts die ik ken binnen de hiphop. Verantwoordelijk voor erg veel goede nummers, waarvan dit er een is. De productie is heerlijk catchy, hetzelfde kan ik zeggen van het refrein. Daarnaast maken de raps dit nummer helemaal af.

223. Blahzay Blahzay – Danger

Een heerlijk nummer uit 1996 (jawel)! De productie weet mij goed te raken en is heerlijk warm (met een fraaie stemsample). Daarnaast kent dit nummer zalige raps die prachtig gebracht worden.

222. LL Cool J - Rock the Bells

LL is een erg goede rapper geweest, laten we dat vooral niet vergeten. Hij heeft prachtige nummers op de aarde gebracht en daar is dit nummer er een van. Zijn raps zijn van een geweldig niveau en de productie rockt!

221. Royce da 5'9" – Boom

Dit zou ik een moderne klassieker willen noemen . Met recht, want zowel de raps als productie zijn van een erg hoog niveau. DJ Premier laat nog een keer zien een geweldig producer te zijn en Royce klinkt gretig en haalt zijn beste niveau.

220. Gang Starr - Check the Technique

Is dit dan het beste duo ooit? Ik weet het niet, vind ze zeker bij de beste horen. In de jaren 80 en 90 maakte ze de meest voortreffelijke hiphop en dit nummer is geen uitzondering. DJ Premier komt met een geweldige productie op de proppen en Guru rapt er perfect op.

219. Company Flow - 8 Steps to Perfection

Een geweldig drietal, de futuristische (en dat al in 1997!) producties zorgen voor een geweldige sfeer. Ik vind de raps ook erg sterk, tekstueel is het erg sterk. Dit vind ik het beste nummer van de groep.

218. Hell Razah ft Talib Kweli & MF DOOM - Project Jazz

Project Jazz de productie is gigantisch. heerlijk die blazers. Zoals de titel het eigenlijk al zegt is dit een zeer jazzy nummer. Naast de productie zijn de raps ook van een erg hoog niveau, maar ach wat wil je met deze mc's .

217. Big Daddy Kane - Show & Prove

Geweldig getalenteerde rappers op een track uit het prachtige 1994. Het levert een sfeervol, ouderwetse hiphoptrack op die ik maar al te graag hoor. De bijdrage van een nog jonge Jay-Z is ook erg leuk om te horen.

216. Blockhead - Insomniac Olympics

Nu maak ik weer ruimte voor een briljante instrumentale track van Blockhead. Een voortreffelijke producer, wat heet, ik vind hem zeker bij de beste horen. Dit is mijn favoriete Blockhead track, de productie is zeer interessant en voelt fijn en warm aan.

215. Pharoahe Monch - Simon Says [Remix]

Een hele zooi geweldige rappers op een wrede beat . Wat wil je dan nog meer? Meeschreeuwen met het refrein is verplicht! Een van de beste partytracks als je het mij vraagt (wat Method Man doet op deze track is echt geniaal ). Wat kan ik er nog meer over zeggen ?: Tudududum!!!

214. Black Moon - Who Got da Props?

Een heerlijke hardcore raptrack uit het mooie 1993. De productie zet een prachtige sfeer neer, het spreekt me vanaf minuut één aan. De rappers komen allemaal perfect uit de verf en maken er een onvergetelijke ervaring van.

213. The Roots – Respond / React

Van het geweldige Illadelph Halflife album is dit een van de beste nummers die ik ken van The Roots. Dat zegt veel aangezien The Roots mijn inziens het beste is wat de hiphop te bieden heeft. Al sinds jaar en dag zijn ze constant bezig. Constant in het woordenboek van The Roots is dus constant fenomenaal. Alles aan dit nummer spreekt me aan, de productie is hemels en hetzelfde wil ik over de raps zeggen.

212. J-Live - The Best Part

Een heerlijke combinatie, J-Live op een briljante productie van DJ Premier. Eigenlijk zelfs een combinatie waar ik alleen van kan dromen, dit keer een van de weinige dromen die wel uitkomt. J-Live flowt op een prachtige manier zijn sterke teksten aanelkaar.

211. Tricky - Brand New You're Retro

Volgens mij is dit mijn favoriete hiphoptrack uit de UK . Een geweldig nummer als je het mij vraagt. De productie is lekker experimenteel en bevat vele elementen, waaronder oldskool. De raps zijn van een prima niveau en tekstueel trekt het me helemaal aan.

Zijn er nog mensen met meningen? Ik hoor ze nog steeds graag, neagtieve feedback toegestaan (voor deze ene keer ).

Retrospect for Life krijgt me toch elke keer weer teary eyed. Iets wat het origineel van Stevie Wonder (I Never Dreamed You'd Leave in Summer) nog niet gelukt is. Chapeau!

Dit schreef ik bij One Day.. over je nr. 230, en daar sta ik nog altijd achter.

Rhythm & Poetry schreef:
Zijn er nog mensen met meningen?

Goeie keus van Tricky. Lekker opgefokt nummer.

Ik vind dit een zeer andoenlijk topic en R&P is een aardige jongen.

In de zin van zielroerend neem ik aan . Ik vind Pooiertje zo nu en dan een echte doerak a.k.a. dondersteen maar hij heeft zijn hart op de juiste plaats zitten.

@Herman, dat is precies het woord wat ik zocht .

Rhythm & Poetry schreef:
Zijn er nog mensen met meningen? Ik hoor ze nog steeds graag, neagtieve feedback toegestaan (voor deze ene keer ).

Ik kan wel zo'n beetje bij elk nummer zeggen dat ik hem vet vind(want dan zijn ze bijna allemaal wel eigenlijk) , maar echt iets zinnigs erover zeggen lukt me niet echt.

210. Gang Starr ft. Jeru The Damaja & Lil' Dap – I'm the Man

En weer zo'n geweldig nummer van Gang Starr , dit keer in samenwerking met Jeru en Dap. De productie van Premier is wederom erg lekker, in die tijd was ik niet anders van hem gewend. De mc's flowen heerlijk op de beat en maken dit tot een zeer sterke track.

209. Brother Ali - Freedom Ain't Free

Brother Ali is meer dan een sympathieke rapper, hij is namelijk een van de beste rappers deze eeuw. Niet voor niets zit hij bij Rhymesayers (een van de beste labels). Freedom Ain't Free kent een erg relaxte productie en Brother Ali's fijne stem past er prima op. Tekstueel is hij zoals altijd erg sterk.

208. dead prez - I'm an African

dead prez is natuurlijk ook een geweldig duo, 2000 was een geweldig jaar voor ze. I'm an African is tekstueel erg sterk en scherp, er wordt geen blad voor de mond genomen. Dat alles op een zeer sterke productie die de spanning er perfect in weet te houden.

207. DANGERDOOM ft Cee Lo - Benzi Box

Producer Danger Mouse in samenwerking met rapgrootheid MF DOOM. Wederom een erg sterk duo, Benzi Box vind ik een geweldige track. De productie is catchy en zeer doeltreffend. Cee Lo zingt het refrein op een erg fraaie manier en MF DOOM rapt fenomenaal.

206. Cannibal Ox - Atom

Jup, daar zijn ze weer . Wederom op een futuristische productie van El-P en ook Atom is afkomstig van het album The Cold Vein. De bliepjes maken de productie helemaal . En ik vind Vast en Vordul twee geweldige mc's.

205. Madlib - Slim's Return

Madlib is voor mij de beste producer, al heel lang brengt hij geweldige albums uit. Solo vind ik hem minstens even sterk als in samenwerkingmet een ander groot artiest. Slim's Return vind ik een ijzersterk instrumentaal nummer. Alle geluidseffecten zijn even fraai en het scratchwerk maakt dit nummer voor mij zo bijzonder.

204. Canibus - Poet Laureate II

Dit vind ik het beste nummer van Canibus, zijn raps zijn van een erg hoog niveau. Zijn flow is lekker agressief en dat spreekt me wel aan. Tekstueel kan hij zich meten met de beste. De productie van Stoupe is ook van een erg hoog niveau en is lekker krachtig.

203. People Under the Stairs - Acid Raindrops

PUtS ken ik eigenlijk nog helemaal niet zo lang, maar al snel werd het een van mijn favoriete acts. Het duo maakt moderne hiphop in een oud jasje. Het levert geweldige muziek op. Tekstueel is dit nummer helemaal mijn kop thee en ook de productie vind ik erg fraai.

202. The Notorious B.I.G. – Juicy

Biggie op 2Pac? Ik zou voor Biggie kiezen. Weliswaar behoren beide niet top mijn favoriete, maar ze hebben toch wel voor een aantal prachtige tracks gezorgt. Neem Juicy bijvoorbeeld, die track kan ik niet uit mijn hoofd krijgen . Wat een heerlijk nummer, mede mogelijk gemaakt door de heerlijke flow van Biggie. Juicy is een classic!

201. N.W.A. - Express Yourself

N.W.A. zorgde eind jaren '80 voor de nodige opschudding. Het resultaat wat ze daar mee bereikte is groots. Express Yourself is afkomstig van het legendarische Straight Outta Compton. Ik vind de productie erg lekker, het is ook zo herkenbaar . Daarnaast zijn de raps van een hoog niveau, maar wat wil je anders met zulke mc's .

Dj2Jelle
Rhythm & Poetry schreef:

202. The Notorious B.I.G. – Juicy

Biggie op 2Pac? Ik zou voor Biggie kiezen. Weliswaar behoren beide niet top mijn favoriete, maar ze hebben toch wel voor een aantal prachtige tracks gezorgt. Neem Juicy bijvoorbeeld, die track kan ik niet uit mijn hoofd krijgen . Wat een heerlijk nummer, mede mogelijk gemaakt door de heerlijke flow van Biggie. Juicy is een classic!

Had in mijn top 500 veel hoger gestaan. Wacht is even! Ik heb een.. Onee, toch niet

Dj2Jelle
Pooiertjes avatar .

PELZIG UND BLAU?!

DAS KRÜMELMONSTER!!!

Elmo is toch echt een grotere koning. Maar goed, liever niet dit topic vervuilen met onzin. Het gaat om de muziek .

Er is iemand op m'n account geweest en die heeft allemaal rare dingen gedaan, zoals mijn avatar veranderd, maar ik vind 'm best wel mooi

Rene1979
Tis al een aardig lijstje zo R&P ziet er goed uit...
Net als de avater van de pooierman

RedLightCityBoy
Pooiertjes avatar

We duiken de top 200 in...

200. Heltah Skeltah ft Method Man - Gunz 'n Onez (Iz U Wit Me?)

Dit is een heerlijke rauwe track, met bovendien een aanstekelijk refreintjes. De raps van de heren zijn van een erg hoog niveau, met name Method Man vind ik helemaal geweldig op deze track. De productie is erg fijn: simpel, warm en zeer doeltreffend.

199. Leaders of the New School - Spontaneous

Een geweldige track gemaakt door een grote groep rappers. Ze wisselen elkaar perfect af en laten zien waar hiphop om draait. De productie van dit nummer vind ik ook helemaal geweldig, het geeft mij een heerlijk (oldskool) gevoel.

198. Deltron 3030 - Positive Contact

Een heerlijke, futuristische track van Deltron 3030. De productie vind ik al helemaal het einde, het blijft heerlijk in je hoofd zitten. De raps van Del the Funky Homosapien zijn erg sterk en hij brengt ze ook op een prachtige, ongeevenaarde manier.

197. Jay-Z - Dead Presidents II

Jay-Z was midden jaren 90 een geweldige rapper, het leverde hem een geweldig album op met enkele prachtige tracks. Dit is er een van . De productie is emotievol en zorgt voor een prachtige rust. Jay-Z rapt erg sterk, tekstueel gezien maar ook zijn flow is briljant.

196. DJ Honda - What You Expected

Ik kon hier helaas alleen de instrumentale versie van vinden, maar ook die is helemaal super. Het is DJ Honda op zijn best en dat in samenwerking met een geweldige DJ Premier. Op het origineel zijn de raps van Guru ook helemaal top, hij past perfect op de productie.

195. Substantial – Cim

Dit nummer van Substantial kent een geweldige productie van Nujabes. De warmte die het uitstraalt is heerlijk, wederom geweldig werk van Nujabes. Substantial zelf mag er ook zijn en dat is een statement. Op Cim rapt hij met zijn fraaie flow fenomenaal.

194. Mos Def – Mathematics

Rond de eeuwwisseling was Mos Def op zijn best, het resultaat waren twee geweldige albums (een samen met Talib Kweli). Een van zijn beste nummers uit die tijd is Mathematics, een track die natuurlijk ook een geweldige productie kent. Mos Def rapt erg sterk en is lyricaal ook zo goed.

193. Master Ace ft Biz Markie - Me and the Biz

Dan is het nu tijd voor een regelrechte classic. Masta Ace heeft deze parel gemaakt samen met Biz Markie. Zij rappen op een fantastische manier, de flows vind ik erg sterk en tekstueel zijn ze zeer vermakelijk. Dat alles op een prachtige beat die het heerlijke oldskool gevoel naar boven brengt.

192. Pete Rock & C.L. Smooth - The Creator

En dan hebben we hier weer dat geweldige duo . Pete Rock is een geweldig producer, dat bewees hij in de jaren 90 keer op keer. The Creator is dan ook weer een prachtige creatie van hem. C.L. Smooth laat zien dat hij een geweldige rapper is en flowt de track helemaal aan stukken.

191. Big Daddy Kane - Any Type of Way

Big Daddy Kane op zijn best + DJ Premier op zijn best = het geweldige Any Type of Way. Big Daddy geeft alles en komt met een geweldige rap, de tekst vind ik al heerlijk zijn flow is zo mogelijk nog beter. En tsja DJ Premier zijn bijdrage is simpelweg geniaal.

190. KRS-One - Sound of da Police

Een absolute klassieker van hiphoplegende KRS-One. Een echte pionier, die vroeger echt goede tracks maakte. Sound of da Police is denk ik zijn meest bekende track en ik vind het ook een van zijn beste. Een heerlijk refreintje, sterke raps en een fraaie productie.

189. Das EFX - They Want Efx

Dan mijn favoriete Das EFX nummer, helaas kan ik geen goede link vinden van dit zeer fraaie nummer. Het straalt een prachtige kracht uit die neer wordt gezet door een geweldige productie. De raps zijn van een erg hoog niveau en maken dit tot een Das EFX classic.

188. Blu & Exile - Sou(ul) Amazin' (Steel Blazin')

Een duo dat in 2007 liet zien waartoe ze in staat zijn. Het leverde een prachtig album op met dit als absolute hoogvlieger. De productie van Exile is heerlijk, ik geniet er elke keer weer evenveel van. Blu laat zien dat hij een geweldige rapper is, jammer dat hij de laatste tijd dit niveau niet meer kan halen. So(ul) Amazin' .

187. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown

Ook dit nummer kan ik helaas niet vinden, vreemd want dit is toch echt een geweldig oldskool nummer uit 1988. Kool Keith is erg in vorm op deze track en laat zien dat hij een geweldige rapper is. De productie zet gewoon een heerlijke oldskool sfeer neer.

186. Mr. Lif ft El-P – Phantom

Wat een geweldig nummer van een briljant duo . De productie is zo krachtig en wederom lekker futuristisch. Ik ben er dol op . Daarnaast zijn de raps ook van een hoog niveau, ze worden ook prachtig gebracht door Mr. Lif.

185. Mobb Deep ft Method Man – Extortion

Dan is het nu tijd voor een heerlijke Mobb Deep track. De samenwerking met Method Man is werkelijk waar perfect. Daarnaast vind ik de productie zo lekker, hij blijft heerlijk in je hoofd zitten en zet een geweldige sfeer neer. De raps van de heren vind ik fenomenaal, de flows zijn fantastisch .

184. Deltron 3030 – 3030

Deltron 3030, ik kan er geen genoeg van krijgen want wat maken deze heren prachtige muziek. 3030 is van een erg hoog niveau, mede door de geweldige productie van Dan the Automator. En tsja Del the Funky Homosapien laat zien waarom hij een van de beste rappers is.

183. CunninLynguists – Lynguistics

De laatste paar jaar doen ze me helaas minder maar CunninLynguists vind ik nog altijd een van de beste acts deze eeuw. Ze hebben fantastische albums gedropt en daar stonden vaak hemelse nummers op. Lynguistics is er een van, de productie raakt mij elke keer weer. De raps maken het nummer vervolgens helemaal af.

182. Atmosphere - Say Hey There

Ik noemde dit laatst het beste duo van deze eeuw (ze begonnen ooit als drietal in de jaren '90) en nog steeds sta ik achter dit standpunt. Ant is een van de beste producers en dat laat hij op Say Hey There ook weer zien. Het pianopingeltje is hemels. Slug laat zien dat hij bij de rappers zit, met zijn geweldige lyrics die hij heerlijk rapt.

181. D’Angelo ft Methodman & Redman – Left & Right

Misschien iets meer soul dan rap, maar toch wil ik dit nummer dolgraag hoog in mijn top hebben staan. Er wordt natuurlijk ook flink wat gerapt door Methodman en Redman (én hoe ) en ook de productie sluit wel aan bij hiphop. Toch is het de fenomenale zang van D'Angelo die ik zo geweldig vind. Wat heeft die man een mooie stem zeg .

Mobb Deep

Ik heb niet zoveel tijd om alle tracks te checken, maar ik zal zeker nog wel eens ernaar kijken welke me aanspreken en die ik niet ken

180. Onyx - Last Dayz

Ik ben geen liefhebber van Onyx, maar dit nummer vind ik simpelweg briljant. Niet voor niets staat het in mijn top 200! De sfeer is gigantisch en het is heerlijke rauwe hardcore hiphop. Ja op dit soort momenten ben ik zelfs fan van ze.

179. O.C. - My World

DJ Premier in de tijd dat alles wat hij aanraakte in goud veranderde. Deze productie van hem is ook weer erg sterk, het ligt vanaf lusiterbeurt één al lekker in het gehoor. O.C. is een sterke rapper, dat laat hij zien op het prachtige My World.

178. A Tribe Called Quest - Phony Rappers

Een van mijn favoriete ATCQ tracks en dat zegt ook al heel veel aangezien ik het een briljante groep vind. De productie van Phony Rappers vind ik perfect, het zet een sterke sfeer neer. De raps zijn zoals ik ken van ATCQ van een erg hoog niveau en worden ook fantastisch gebracht.

177. Talib Kweli - Hostile Gospel Part I (Deliver Us)

Kan er op youtube alleen de live versie van vinden, maar ach die is ook erg sterk. De productie van dit nummer vind ik fenomenaal en de gospelzang op de achtergrond geeft mij kippenvel: wat is dat mooi zeg. Talib laat zien waarom hij tot de beste MC's allertijde hoort.

176. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches

Een ander favoriet duo van mij, Kool G Rap als MC en DJ Polo op de beat. Eind jaren '80 leverde het een geweldige samenwerking op, met dit geweldige nummer als resultaat. DJ Polo brengt het heerlijke oldskool naar boven en Kool G Rap laat zien hoe goed hij is.

175. The Pharcyde – Drop

The Pharcyde is een geweldige groep, begin- tot midden jaren '90 was een geweldige periode voor ze. Naast twee ijzersterke albums kwamen ze ook met enkele geweldige singles, dit is er een van . De productie lijkt wel voor mij gemaakt te zijn zeg! Daarnaast maken de raps het helemaal af.

174. Showbiz & A.G. ft Diamond D - Still Diggin'

Goede duo's kwamen in de jaren '90 als paddenstoelen uit de grond. Showbizz en A.G. is ook zo'n geweldie duo. Still Diggin' kent een heerlijke jazzy productie en de raps passen hier prima bij. Het wordt allemaal op een erg fraaie manier gebracht.

173. Common Sense – Take it EZ

Common Sense, nog voor hij echt groot werd. Dit nummer komt uit 1992 maar laat dan al zien hoe geweldig Common is. Take it EZ is een van mijn favoriete Common nummers, de productie en de geweldige raps passen sterk bijelkaar.

172. EPMD - Strictly Business

Een nummer uit 1988, maar het klinkt erg modern vind ik. EPMD is een duo die zeer belangrijk zijn voor de hiphop. Deze track, van het gelijknamige album, vind ik geniaal. De productie is heerlijk, mede door de sterke scratches en de raps maken dit nummer tot een echte klassieker.

171. KRS-One - MC's Act Like They Don't Know

KRS-One, ik zei het al, is een echte legende. Hij heeft prachtige muziek gemaakt en dit vind ik zo'n geweldig nummer van hem. Oké deels heeft dat met de dikke productie te maken . KRS zit vol met energie, dat laat hij hier zien, het resultaat mag er zijn!

Dj2Jelle

Leuke ontdekking!

170. Rakim - When I B on the Mic

Tsja wat kan ik hier voor moois over zeggen, niks origineels in ieder geval. DJ Premier neemt de productie voor zijn rekening en ik vind het een van zijn beste (dat zegt genoeg). Rakim een geweldig MC, laat zien waarom hij een geweldig MC is .

169. J-Live - Audio Visual

Helaas heb ik van dit geweldige nummer geen linkje. Het is J-Live op zijn best (en hij is al zo goed ). J-Live is een van mijn favoriete rappers, is tekstueel erg sterk op dit nummer en heeft een heerlijke flow. Daarnaast helpt de productie ook een handje .

168. Jurassic 5 ft Percee P & Big Daddy Kane - A Day at the Races

Een nummer waar ik eigenlijk alleen maar van kan dromen, het speelt in op al mijn hiphop behoeften. De productie is heerlijk, een wat ouderwetse vibe die het geweldig doet. Daarnaast zijn de raps van een erg hoog niveau, maar ja wat wil je anders van deze koningen.

167. Charizma & Peanut Butter Wolf - Here's a Smirk

Een duo met een verhaal, maar daarvoor verwijs ik je naar mijn mening bij het desbetreffende album. Laat ik het maar eens over de track zelf hebben . Charizma & Peanut Butter Wolf zijn namelijk fenomenaal op deze heerlijke oldskool track. De productie van PBW is heerlijk catchy en krachtig. Charizma is een gretige MC, met een fantastische flow: wat een energie heeft die man .

166. De La Soul – Say No Go

Van het baanbrekende album 3 Feet High and Rising, is dit een van mijn vele favoriete De La Soul nummers. Een heerlijke groep die veel parels van nummers maakte. Dit is er een van, ik kan op youtube alleen de live versie vinden. Geen punt; deze versie is namelijk ook van een geweldig niveau.

165. El-P - Smithereens (Stop Cryin)

Deze track van El-P maakt me helemaal gek (op een positieve manier) . Wat een freaky beat zeg! Die knalt er nog eens heerlijk in . Dat refrein is ook heerlijk om mee te zingen (rappen) en El-P laat zien een fantastisch rapper te zijn. Maar let wel: je moet er van houden .

164. DJ Honda - Out for Cash (5 Deadly Venoms)

Geweldige rappers op een DJ Honda productie; het resultaat mag er zijn zeg! Het refrein vind ik zo sfeervol, mooie hiphop herrinering en ik zing het altijd mee . De raps zijn van een hoog niveau, maar wat wil je dan met onder meer MC's als Common en Fat Joe op hun best.

163. El Da Sensei - Crowd Pleasa

De introductie van de track geeft mij altijd kippenvel: het geeft mij zo'n lekker gevoel zeg. En als die beat erin knalt kan het gewoon niet meer stuk. Met je hoofd meebewegen is verplicht! El Da Sensei laat zien wat hij in huis heeft, hij is op dit nummer een geweldige MC.

162. Del tha Funky Homosapien – Mistadobalina

En dan nu weer mijn grote vriend Del . In 1991 rockte hij de Mic al, dit is een van zijn sterkste nummers. Zijn geweldige stem gebruikt hij op een voortreffelijke manier. Hij is een van de beste flowers die ik ken. De productie past er prima bij en het refrein brengt een lach op mijn gezicht.

161. Talib Kweli ft Res - Where Do We Go

Helaas heb ik van deze parel geen link. Een nummer dat voor mij gelijk staat aan kippenvel. Elke keer als ik dit hoor krijg ik het. Talib en Res brengen zoveel emotie in deze track. Talib is een geweldige lyricist en zijn flow is er een om in te lijsten. Spreekt hij vanuit zijn hart (en dat doet hij vaak, ook op dit nummer) dan is het denk ik mijn favoriete rapper. De productie past perfect thuis op dit nummer, het zorgt voor nog wat extra sfeer; het pianopingeltje is om te zoenen.

162. Del tha Funky Homosapien – Mistadobalina

kende ik nog niet maar is echt wel een chill liedje

160. Big L – Put It On

Big L (rust in vrede) vind ik een zeer vermakelijke rapper, hij klinkt zeer fel op zijn nummers, heeft een fraaie, scherpe en wat hoge (qua stemgeluid) flow. Daarnaast zorgt hij altijd wel voor sterke teksten met geweldige punchlines. Het resultaat is gewoon dat hij erg fris klinkt en een van de beste albums uit heeft gebracht die ik ken. Op Put It On zit de productie bovendien ook helemaal mee .

159. Common - Cold Blooded

Like Water for Chocolate is een van de eerste albums die de nieuwe ik heeft gekocht . Snel vond ik het al een van de meest fraaie cd's. Het is weer een meesterwerk van Common en er staan prachtige nummers op. Cold Blooded wil ik prijzen vanwege de geweldige productie (Jay Dee, R.I.P.) en natuurlijk ook vanwege de briljant rappende Common. Helaas heb ik van dit nummer geen goede versie kunnen vinden op Youtube.

158. Talib Kweli ft Black Thought en Pharoahe Monch - Guerilla Monsoon Rap

Het is schandalig maar ook van dit fantastische nummer kan ik geen goede link op Youtube vinden . Wat ik over deze track wil zeggen? Nooit verwacht dat Kanye een dergelijke productie in zich had . De drie MC's zijn zoals gewoonlijk fenomenaal, wat een prachtnummer is dit zeg .

157. J Dilla - Time: The Donut of the Heart

Van deze Dilla productie kan ik gewoon niet genoeg krijgen. Ik weet nog dat ik op de fiets zat en dat ik dit nummer beluisterde via mijn MP3. Geloof het of niet, maar de zon begon zowaar door te breken. Deze instrumentale track doet van alles met me, ik krijg een warm gevoel maar tegelijkertijd geeft het mij kippenvel (zeker met de gedachte dat deze man niet meer leeft (R.I.P. Jay Dee).

156. The Roots - Mellow My Man

Het gaat lekker met youtube vandaag, het zal wel aan mij liggen maar ook hier kan ik geen goede versie vinden. Alhoewel dat is niet helemaal waar, deze live versie is minstens even briljant . Mellow My Man is de zoveelste parel van The Roots, de productie is een juweel en de raps maken het nummer perfect.

155. Royal Flush - I Been Gettin' So Much $

Een heerlijk nummer van een rapper waar ik niet veel van weet. Zijn album uit 1997 vind ik erg vermakelijk en dit nummer sprong en in zeer positieve zin uit. De productie vind ik prachtig, ik word er helemaal vrolijk van. Royal Flush kan erg goed flowen en zijn lyrics zijn erg vermakelijk.

154. Nujabes ft Cise Star - Lady Brown

Ja dag, Nujabes met Cise Star . Te geniaal, deze track zou ik het liefst in een doosje doen met een prachtige strik erom heen. Ik neem het dan overal mee naar toe, laat het horen aan iedereen en iedereen geniet er dan ook van. De zon zal elke dag schijnen . Ja dit is meer dan een parel .

153. Heavy D ft Kool G Rap, Grand Puba, C.L. Smooth, Big Daddy Kane, Pete Rock, Q-Tip – Don't Curse

Legendarische rappers, die geweldig kunnen rappen, goede lyricisten zijn en altijd en overal erg vermakelijk zijn. Het onderwerp van Don't Curse vind ik gewoon erg origineel (de titel spreekt boekdelen ). Big Daddy Kane's kleren in de clip maken dit nummer voor mij helemaal compleet . Tsja naast de geweldige raps is die beat ook hard.

152. Inl - Fakin Jax'

Op een van de beste Pete Rock producties die ik ken is dit de geweldige rapper InI. Geen grote naam, maar wel een erg sterke rapper, dat laat hij op deze single zien. Hij heeft een erg fijne flow en zijn lyrics vind ik sterk. Daarnaast zorgt het refrein voor een heerlijke sfeer, ik zing het dan ook altijd mee (als ik alleen ben ).

151. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain

Viktor Vaughn vind ik nog steeds de beste alias van MF DOOM. Zijn album is van een enorm hoog niveau. Dit nummer is een van mijn favoriete DOOM tracks, dat zegt genoeg aangezien dit een top 3 rapper van mijn is. Zijn lyrics vind ik erg sterk, zijn flow is te briljant van woorden en op deze track helpt de productie ook een aardig handje.

Put It On moet veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hoger .
top 3 materiaal voor mij

Niks moet , maak lekker zelf je top 500 Pooiertje. Maar wel even wachten tot die van JLjuju en mij zijn afgelopen andes ga ik je ogen met een scalpel verwijderen .

Geen top500....................
Misschien ooit een top250 ofzo

Gast
geplaatst: vandaag om 12:48 uur

geplaatst: vandaag om 12:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.