Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45
zoeken in:
0
geplaatst: 25 mei 2009, 14:05 uur
Dat baslijntje is inderdaad erg lekker. Verder kabbelt het lekker voort. Ben zeg maar nog niet weggeblazen.
0
geplaatst: 26 mei 2009, 10:31 uur
43. Geraldo Pino and The Heart Beats - Power to The People
Een eerste afro-funker op 43, en niet zomaar één. De vorig jaar overleden Geraldo Pino uit Sierra Leone wordt beschouwd als de godfather van de West-Afrikaanse Funk- en Soulbeweging uit de jaren '60 en '70. O.a. Fela Kuti was een grote bewonderaar en volgeling.
Door de jaren heen absorbeerde en imiteerde G.P. o.a. Elvis, The Beatles en de Motownsound, maar zijn voornaamste invloed was James Brown (die op zijn beurt Afrikaanse ritmes in zijn muziek opnam). Dit is duidelijk te horen op deze track uit 1970, al hoor ik in het midden van deze song ook een echo van King Curtis' "Memphis Soul Stew".
Een eerste afro-funker op 43, en niet zomaar één. De vorig jaar overleden Geraldo Pino uit Sierra Leone wordt beschouwd als de godfather van de West-Afrikaanse Funk- en Soulbeweging uit de jaren '60 en '70. O.a. Fela Kuti was een grote bewonderaar en volgeling.
Door de jaren heen absorbeerde en imiteerde G.P. o.a. Elvis, The Beatles en de Motownsound, maar zijn voornaamste invloed was James Brown (die op zijn beurt Afrikaanse ritmes in zijn muziek opnam). Dit is duidelijk te horen op deze track uit 1970, al hoor ik in het midden van deze song ook een echo van King Curtis' "Memphis Soul Stew".
0
geplaatst: 26 mei 2009, 21:49 uur
Laat de afro-funk maar komen! Heerlijk!
'I Get Lifted' vind ik ook het beste nummer van McCrae's plaat, die verder weinig variërend is... Heb het meer voor 'vrouwlief' Gwen.
'I Get Lifted' vind ik ook het beste nummer van McCrae's plaat, die verder weinig variërend is... Heb het meer voor 'vrouwlief' Gwen.
0
geplaatst: 27 mei 2009, 10:46 uur
42. Kashmere Stage Band- Scorpio
Op nr. 42 een erg funky versie van Dennis Coffey's 'Scorpio'.
The Kashmere Stage Band is het schoolorkest van de Kashmere High School uit Houston, Texas. Deze band, opgericht door een leraar na het zien van een Otis Reddingconcert, verwierf in de jaren '60 en '70 faam als beste schoolband in een periode dat er geregeld competitie gehouden werd door zulke bands.
Dankzij (weeral) hiphopproducers op zoek naar originele grooves en beats, werden hun verloren gewaande opnames heropgevist en in 2003 heruitgebracht.
Op nr. 42 een erg funky versie van Dennis Coffey's 'Scorpio'.
The Kashmere Stage Band is het schoolorkest van de Kashmere High School uit Houston, Texas. Deze band, opgericht door een leraar na het zien van een Otis Reddingconcert, verwierf in de jaren '60 en '70 faam als beste schoolband in een periode dat er geregeld competitie gehouden werd door zulke bands.
Dankzij (weeral) hiphopproducers op zoek naar originele grooves en beats, werden hun verloren gewaande opnames heropgevist en in 2003 heruitgebracht.
0
geplaatst: 27 mei 2009, 17:40 uur
Mooi dat er een nieuwe funk 45 lijst is. Ik zie al dat ik weer veel nieuwe nummers zal ontdekken.
Die van Manzel vind ik een vervelend nummer.
Door die hoge toon melodie.
Het nummer van George McCrae is lekker. Heel wat anders als Rock your Baby.
Power to The People is wel een aardig nummertje, maar ik mis toch iets.
De naam Kashmere Stage Band komt mij bekend voor, nl. omdat het zuster label van Stones Throw, Now Again het album heeft heruitgegeven.
Goed nummer, de blazers zijn alleen iets te aanwezig.
Die van Manzel vind ik een vervelend nummer.
Door die hoge toon melodie.Het nummer van George McCrae is lekker. Heel wat anders als Rock your Baby.
Power to The People is wel een aardig nummertje, maar ik mis toch iets.
De naam Kashmere Stage Band komt mij bekend voor, nl. omdat het zuster label van Stones Throw, Now Again het album heeft heruitgegeven.
Goed nummer, de blazers zijn alleen iets te aanwezig.
0
geplaatst: 27 mei 2009, 21:06 uur
Ik merk toch dat ik dit topic veel te weinig bijhoud. Ik had nog niet eens gemerkt dat er al weer een nieuwe was begonnen. 
Dat komt omdat ik net als Gaucho maar weinig langdurig en met geluid op de Mume zit, en dan kijk je niet snel naar een onbekende naam die je toch niet kan beluisteren.
Neemt allemaal niets weg van mijn waardering voor dit topic (ja Kemm ook je nummer 1 is mooi
) met allerhande gouden tips naar echt nieuwe (oude) namen. Want nu dus ook al weer bij Zinulzki: Die Geraldo Pino vind ik al vast een mooie ontdekking.
Ik begrijp dat er nog meer afro-funk komt?

Dat komt omdat ik net als Gaucho maar weinig langdurig en met geluid op de Mume zit, en dan kijk je niet snel naar een onbekende naam die je toch niet kan beluisteren.
Neemt allemaal niets weg van mijn waardering voor dit topic (ja Kemm ook je nummer 1 is mooi
) met allerhande gouden tips naar echt nieuwe (oude) namen. Want nu dus ook al weer bij Zinulzki: Die Geraldo Pino vind ik al vast een mooie ontdekking. Ik begrijp dat er nog meer afro-funk komt?

0
geplaatst: 28 mei 2009, 15:43 uur
Toch wat reacties, nice.
Iedere keuze zal sowieso niet iedereen bevallen, dat weet ik ook wel. Ik probeer het dan ook wat gevarieerd te houden zodat er voor iedereen die enige interesse heeft in funk en aanverwanten, iets leuks tussenzit. Daarnaast probeer ik, zoals Kemm, behoorlijk wat originele en onbekende dingen ertussen te smijten. Dat vind ik ook zelf veel leuker en interessanter dan een lijstje met 45 echte topplaten die iedereen wel al kent. Vandaar ook mijn volgende keuze:
41. Piero Piccioni- Puppet on a Chain
Ik ben altijd al een fan geweest van spaghettiwesterns en vooral de soundtracks ervan. Ik kende Piccioni dan ook van de soundtrack van 'Sartana'. Verder opzoekingswerk leerde me dat Piero Piccione een heel veelzijdig componist was die, alhoewel uit een jazzmilieu afkomstig, vele verschillende stijlen aankon. Deze song is het titelnummer van zijn enigste echt funky soundtrack. De film uit 1971 heb ik zelf nooit gezien, en als ik imdb mag geloven is hij ook niet echt de moeite (een Zweedse film over drughandel met Britse acteurs die zich in Amsterdam afspeelt). Dat belet echter niet dat deze track mij, zeker in het begin van het nummer, een leuke boost geeft (gevaarlijk als je aan het autorijden bent
) vergelijkbaar met het James Bondthema.
Iedere keuze zal sowieso niet iedereen bevallen, dat weet ik ook wel. Ik probeer het dan ook wat gevarieerd te houden zodat er voor iedereen die enige interesse heeft in funk en aanverwanten, iets leuks tussenzit. Daarnaast probeer ik, zoals Kemm, behoorlijk wat originele en onbekende dingen ertussen te smijten. Dat vind ik ook zelf veel leuker en interessanter dan een lijstje met 45 echte topplaten die iedereen wel al kent. Vandaar ook mijn volgende keuze:41. Piero Piccioni- Puppet on a Chain
Ik ben altijd al een fan geweest van spaghettiwesterns en vooral de soundtracks ervan. Ik kende Piccioni dan ook van de soundtrack van 'Sartana'. Verder opzoekingswerk leerde me dat Piero Piccione een heel veelzijdig componist was die, alhoewel uit een jazzmilieu afkomstig, vele verschillende stijlen aankon. Deze song is het titelnummer van zijn enigste echt funky soundtrack. De film uit 1971 heb ik zelf nooit gezien, en als ik imdb mag geloven is hij ook niet echt de moeite (een Zweedse film over drughandel met Britse acteurs die zich in Amsterdam afspeelt). Dat belet echter niet dat deze track mij, zeker in het begin van het nummer, een leuke boost geeft (gevaarlijk als je aan het autorijden bent
) vergelijkbaar met het James Bondthema.
0
geplaatst: 29 mei 2009, 13:14 uur
Ik vertrek straks op vrijgezellenweekend 
Dus even geen nieuwe tot maandag, dan post ik ineens een trio.

Dus even geen nieuwe tot maandag, dan post ik ineens een trio.
0
geplaatst: 29 mei 2009, 17:29 uur
Alsof je maandag in staat zal zijn om 3 video's te plaatsen, haha, dream on!
Have Fun(k)!
Have Fun(k)!
0
Dj2Jelle
geplaatst: 30 mei 2009, 12:24 uur
zinulzki schreef:
spaghettiwesterns
spaghettiwesterns
Wtf?

Wel een leuk nummertje, maar ik vind 42 fijner. Vraag me niet waarom, ik ben er niet zo goed in om die dingen te verwoorden
.Fijn weekend toegewenst trouwens

0
Dj2Jelle
geplaatst: 30 mei 2009, 15:02 uur
Ja dat leek mij ook, maar ik heb nog nooit cowboys in Italië gezien.
0
geplaatst: 30 mei 2009, 15:07 uur
Het zijn dan ook Italiaanse FILMS die zich in Amerika afspelen.
Zoals Once Upon A Time In The West & The Good, The Bad, And The Ugly
er spelen Amerikanen in, maar de regisseur is italiaans.
Zoals Once Upon A Time In The West & The Good, The Bad, And The Ugly
er spelen Amerikanen in, maar de regisseur is italiaans.
0
geplaatst: 31 mei 2009, 15:00 uur
sq schreef:
Ik merk toch dat ik dit topic veel te weinig bijhoud. Ik had nog niet eens gemerkt dat er al weer een nieuwe was begonnen.
Voor de duidelijkheid heb ik de gebruikers in de topicnaam vermeld.
En inderdaad, een zeer interessant topic.

0
geplaatst: 31 mei 2009, 15:22 uur
Dan zul je nog vaak het topictitel kunnen aanpassen...
Als het goed blijft draaien tenminste.
Als het goed blijft draaien tenminste.

0
geplaatst: 2 juni 2009, 11:33 uur
kemm schreef:
Have Fun(k)!
Have Fun(k)!
Gisteren veel te plat idd, had het kunnen weten. Enfin een geweldig weekend gehad, weliswaar zonder funk, maar wel ongelooflijk veel fun met de geweldige Tony Lover als special guest. YouTube - Karaokeavond Bouckenborgh Tony Lover singer 21/03/08
Vanaf vandaag terug wat funk.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 11:52 uur
40. Ernie And The Top Notes Inc- Dap Walk (1972)
Akkoord dit lijkt erg hard op 'Tighten Up' van Archie Bell & The Drells, maar laat dit de pret niet bederven. Dit is een feel good funkplaatje van de allerbeste soort. Gitarist Ernie Williams en zijn makkers (Lawrence Bowie (trompet - solo); Freddie Green (trompet); Nathaniel Graines (sax); Louis Kimball (vocals); John 'Dap' Peters (bass); Peter 'Rooster' (drums)) namen dit nummer in 1972 op in Cossimo Mattassa's, dé topstudio in New Orleans. De titel 'Dap Walk' is een verwijzing naar de bassist die moeilijk wandelde. Later speelde de groep nog als begeleidingsband van o.a. Solomon Burke, Joe Simon en Joe Tex.
Akkoord dit lijkt erg hard op 'Tighten Up' van Archie Bell & The Drells, maar laat dit de pret niet bederven. Dit is een feel good funkplaatje van de allerbeste soort. Gitarist Ernie Williams en zijn makkers (Lawrence Bowie (trompet - solo); Freddie Green (trompet); Nathaniel Graines (sax); Louis Kimball (vocals); John 'Dap' Peters (bass); Peter 'Rooster' (drums)) namen dit nummer in 1972 op in Cossimo Mattassa's, dé topstudio in New Orleans. De titel 'Dap Walk' is een verwijzing naar de bassist die moeilijk wandelde. Later speelde de groep nog als begeleidingsband van o.a. Solomon Burke, Joe Simon en Joe Tex.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 15:01 uur
Tony Lover
Merksem represent!
Mijn jongste broer heeft een gehandtekende foto weten te bemachtigen. Jij ook?
Dap Walk is ok
...
Merksem represent!Mijn jongste broer heeft een gehandtekende foto weten te bemachtigen. Jij ook?
Dap Walk is ok
...
0
geplaatst: 2 juni 2009, 19:28 uur
kemm schreef:
Tony Lover
Merksem represent!
Mijn jongste broer heeft een gehandtekende foto weten te bemachtigen. Jij ook?
Dap Walk is ok
...
Tony Lover
Merksem represent!Mijn jongste broer heeft een gehandtekende foto weten te bemachtigen. Jij ook?
Dap Walk is ok
... Jep, heb een (weliswaar niet gehandtekende) foto van Tony in een plantenbak met 2 teddyberen.
Ongelooflijk dat je die kent, overigens.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 19:50 uur
39. Manu Dibango- Soul Makossa
Eén van de bekendere nummers uit mijn lijst is deze Afro funkplaat van Manu Dibonga, ook weer uit het geweldige funkjaar 1972. Manu Dibonga is een saxofonist en vibrafoonspeler uit Kameroen. Hij evolueerde van een Soulzanger naar Westers model naar een veelzijdig muzikant die traditonele Afrikaanse muziek fuseerde met jazz en funk. Hij werkte o.a. samen met Fela Kuti, Sly & Robbie, Herbie Hancock en Bernie Worrell. Dibonga staat ook bekend als een fervent activist voor de mensenrechten.
Sommigen noemen 'Soul Makossa' (Makossa betekent dans) het eerste disconummer. In 1973 werd dit nummer (voorheen enkel in Afrika een echte hit) namelijk heropgevist door een dj uit New York en groeid uit tot een hit, zowel in de charts als op de dansvloer. Michael Jackson gebruikte een stuk ervan in 'Wanna Be Startin' Somethin', wat deze een proces voor plagiaat kostte (uiteraard won Jackson met zijn leger advodacten dit proces). Zelf heb ik deze song nog maar onlangs ontdekt en voorlopig blijf ik dit meer dan uitstekend vinden.
Eén van de bekendere nummers uit mijn lijst is deze Afro funkplaat van Manu Dibonga, ook weer uit het geweldige funkjaar 1972. Manu Dibonga is een saxofonist en vibrafoonspeler uit Kameroen. Hij evolueerde van een Soulzanger naar Westers model naar een veelzijdig muzikant die traditonele Afrikaanse muziek fuseerde met jazz en funk. Hij werkte o.a. samen met Fela Kuti, Sly & Robbie, Herbie Hancock en Bernie Worrell. Dibonga staat ook bekend als een fervent activist voor de mensenrechten.
Sommigen noemen 'Soul Makossa' (Makossa betekent dans) het eerste disconummer. In 1973 werd dit nummer (voorheen enkel in Afrika een echte hit) namelijk heropgevist door een dj uit New York en groeid uit tot een hit, zowel in de charts als op de dansvloer. Michael Jackson gebruikte een stuk ervan in 'Wanna Be Startin' Somethin', wat deze een proces voor plagiaat kostte (uiteraard won Jackson met zijn leger advodacten dit proces). Zelf heb ik deze song nog maar onlangs ontdekt en voorlopig blijf ik dit meer dan uitstekend vinden.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 20:48 uur
Mmmm, laatste 2 nummers doen mij niet zoveel. Sorry zinulzki, want vind het wel cool, dit topic. De nummers pakken me alleen niet.
0
geplaatst: 2 juni 2009, 21:23 uur
zinulzki schreef:
Jep, heb een (weliswaar niet gehandtekende) foto van Tony in een plantenbak met 2 teddyberen.
Ongelooflijk dat je die kent, overigens.
(quote)
Jep, heb een (weliswaar niet gehandtekende) foto van Tony in een plantenbak met 2 teddyberen.
Ongelooflijk dat je die kent, overigens. Ik heb hem zelf nog wel niet live aan het werk gezien
, maar hij deed eens een optreden bij de scouts van mijn broers, die achteraf vol lof waren en me lieten kennismaken met deze ruwe diamant
.'Soul Makossa' kende ik idd al, maar vind het wel een supersong. Veel beter dan Michael Jackson!
0
geplaatst: 3 juni 2009, 20:54 uur
38. Curley Moore & The Kool Ones- Shellys Rubber Band
Hierbij ga ik voorlopig niet teveel uitleg geven. Deze artiest staat namelijk ook in Kemm's lijst, maar onder een andere naam. Guess who?
Hierbij ga ik voorlopig niet teveel uitleg geven. Deze artiest staat namelijk ook in Kemm's lijst, maar onder een andere naam. Guess who?
0
geplaatst: 4 juni 2009, 12:48 uur
Afgaande op de titel van de song en de prominente rol van de bas, zou ik zeggen: Bootsy Collins?
0
geplaatst: 4 juni 2009, 14:39 uur
Nope, dit is the one and only Eddie Bo.
http://funky16corners.tripod.com/4_eddie_bo_archives.htm
http://funky16corners.tripod.com/4_eddie_bo_archives.htm
0
geplaatst: 4 juni 2009, 15:01 uur
37. Wah Wah Watson- Goo Goo Wah Wah
Wah Wah gitaren zijn cooler dan een ingevroren ijsbeer en Melvin Ragin aka Wah Wah Watson is de absolute meester van dit instrument. Deze in Detroit geboren gitarist werd eind jaren '60 lid van The Funk Brothers en demonstreerde bij Motown zijn talent o.a. op platen van The Temptations (Papa Was A Rolling Stone), Marvin Gaye (Let's Get It On), Four Tops, Jackson 5 (ABC), Junior Walker e.v.a. Verder speelde hij o.a. met Herbie Hancock, Rose Royce (Car Wash), Michael Jackson, Blondie, Barry White, Eric Clapton, Chaka Khan, Soul II Soul, Digable Planets, ... De lijst is eindeloos. Zelf bleef hij echter nagenoeg onbekend bij het grote publiek.
In 1977 bracht hij samen met de crème de la crème van de studiomuzikanten uit L.A. 'Elementary' uit, zijn enige solo-album en een mengeling van Funk en Jazz. Hieruit kies ik het eerste nummer, het instrumentale 'Goo Goo Wah Wah'. Hierop demonstreert Watson zijn kunnen en haalt hij alle truken van de foor uit de kast. Cooler dan dit vind je ze nauwelijks.
Wah Wah gitaren zijn cooler dan een ingevroren ijsbeer en Melvin Ragin aka Wah Wah Watson is de absolute meester van dit instrument. Deze in Detroit geboren gitarist werd eind jaren '60 lid van The Funk Brothers en demonstreerde bij Motown zijn talent o.a. op platen van The Temptations (Papa Was A Rolling Stone), Marvin Gaye (Let's Get It On), Four Tops, Jackson 5 (ABC), Junior Walker e.v.a. Verder speelde hij o.a. met Herbie Hancock, Rose Royce (Car Wash), Michael Jackson, Blondie, Barry White, Eric Clapton, Chaka Khan, Soul II Soul, Digable Planets, ... De lijst is eindeloos. Zelf bleef hij echter nagenoeg onbekend bij het grote publiek.
In 1977 bracht hij samen met de crème de la crème van de studiomuzikanten uit L.A. 'Elementary' uit, zijn enige solo-album en een mengeling van Funk en Jazz. Hieruit kies ik het eerste nummer, het instrumentale 'Goo Goo Wah Wah'. Hierop demonstreert Watson zijn kunnen en haalt hij alle truken van de foor uit de kast. Cooler dan dit vind je ze nauwelijks.
0
geplaatst: 6 juni 2009, 14:18 uur
36. Mad Dog and The Pups- Hep Squeeze (1969)
Op 36 nog een ultracoole plaat. Mad Dog en zijn pups is één van de betere James Brown & JB's soundalikes die ik ken. Dit nummer lijkt wat op 'Make It Funky', met de leadsinger die 'shout' en het antwoordend koortje. Veel weet ik echter niet van deze band, buiten dat ze uit Detroit kwamen en enkele singles uitbrachten bij Magic City Records. 'Funky Monkey' is bij mijn weten hun enige andere min of meer bekende single. Oliver "Get Down Saturday Night" Cheatham zou één van de bandleden geweest zijn.
Op 36 nog een ultracoole plaat. Mad Dog en zijn pups is één van de betere James Brown & JB's soundalikes die ik ken. Dit nummer lijkt wat op 'Make It Funky', met de leadsinger die 'shout' en het antwoordend koortje. Veel weet ik echter niet van deze band, buiten dat ze uit Detroit kwamen en enkele singles uitbrachten bij Magic City Records. 'Funky Monkey' is bij mijn weten hun enige andere min of meer bekende single. Oliver "Get Down Saturday Night" Cheatham zou één van de bandleden geweest zijn.
* denotes required fields.