Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45
zoeken in:
0
geplaatst: 25 juni 2010, 12:45 uur
15. African Music Machine - Black Water Gold(pearl) (1973)
Deze 8 leden tellende funkband komt uit New Orleans.
De grote leider is Louis Villery, die eind jaren '50 al bassist was bij Bobby Bland.
Louis Villery was geboren in Tunesie, dus vandaar waarschijnlijk de bandnaam. Alle leden hadden ook een Afrikaanse artiestennaam.
In 2000 is nog een compilatieplaat van hun singles uitgekomen, die over het algemeen makkelijker op lp te verkrijgen is dan op cd.
Deze 8 leden tellende funkband komt uit New Orleans.
De grote leider is Louis Villery, die eind jaren '50 al bassist was bij Bobby Bland.
Louis Villery was geboren in Tunesie, dus vandaar waarschijnlijk de bandnaam. Alle leden hadden ook een Afrikaanse artiestennaam.
In 2000 is nog een compilatieplaat van hun singles uitgekomen, die over het algemeen makkelijker op lp te verkrijgen is dan op cd.
0
geplaatst: 26 juni 2010, 10:48 uur
14. Abraham & The Metronomes - Party (1972)
Abraham & The Metronomes begonnen in 1967 toen Herman Jackson, zanger Abraham Johnson en enkele vroegere klasgenoten Abraham and his Sons oprichtten.
Zij tourden door Arkansas, covers spelende van James Brown en Kool & The Gang.
In 1972 schreven zij onder de naam Abraham & The Metronomes deze track.
Deze track werd niet direct uitgebracht, omdat Isaac Hayes erover nadacht de band bij zijn Hot Buttered Soul label onder te brengen. Dat label hield geen stand, dus hebben ze in 1974 besloten het in een oplage van 1000 exemplaren uit te brengen op hun eigen Hot Soul label.
in 1973 hebben ze trouwens besloten, na een trip door Illinois en enkele wisselingen in de band hun naam te veranderen in Illinois Connection.
Abraham & The Metronomes begonnen in 1967 toen Herman Jackson, zanger Abraham Johnson en enkele vroegere klasgenoten Abraham and his Sons oprichtten.
Zij tourden door Arkansas, covers spelende van James Brown en Kool & The Gang.
In 1972 schreven zij onder de naam Abraham & The Metronomes deze track.
Deze track werd niet direct uitgebracht, omdat Isaac Hayes erover nadacht de band bij zijn Hot Buttered Soul label onder te brengen. Dat label hield geen stand, dus hebben ze in 1974 besloten het in een oplage van 1000 exemplaren uit te brengen op hun eigen Hot Soul label.
in 1973 hebben ze trouwens besloten, na een trip door Illinois en enkele wisselingen in de band hun naam te veranderen in Illinois Connection.
0
geplaatst: 27 juni 2010, 12:01 uur
13. The Cherry Boppers - Play It Again, Funk! (2008)
Deze band is op musicmeter nog geheel onbekend en dat is naar mijn mening onterecht.
Ze zijn afkomstig uit Bilbao en spelen funk met vaak wat jazzy invloeden.
Hun hele album " Play It Again" uit 2008 is zeker de moeite waard.
Dit nummer duurt eigenlijk nog een dikke minuut langer, maar ik kon geen beter filmpje vinden
.
Deze band is op musicmeter nog geheel onbekend en dat is naar mijn mening onterecht.
Ze zijn afkomstig uit Bilbao en spelen funk met vaak wat jazzy invloeden.
Hun hele album " Play It Again" uit 2008 is zeker de moeite waard.
Dit nummer duurt eigenlijk nog een dikke minuut langer, maar ik kon geen beter filmpje vinden
.
0
geplaatst: 28 juni 2010, 09:48 uur
12. Lyn Collins - Me And My Baby Got A Good Thing Goin' (1972)
"The Female Preacher" mag uiteraard niet in mijn lijst ontbreken.
Groot gemaakt door James Brown werd ze bekend met de hit "Think (About It)".
Dit is een relaxte funky track van haar album " Check me out if you don't know me by now".
"The Female Preacher" mag uiteraard niet in mijn lijst ontbreken.
Groot gemaakt door James Brown werd ze bekend met de hit "Think (About It)".
Dit is een relaxte funky track van haar album " Check me out if you don't know me by now".
0
geplaatst: 28 juni 2010, 13:02 uur
En het gaat hier maar lekker door! Niks beter dan een goeie dosis Funk met dit zwoele weer. Vooral Abraham doet het goed!
Lyn Collins is hier ook weer met een topper!
Heerlijk haar heesheid in de intro.
Lyn Collins is hier ook weer met een topper!
Heerlijk haar heesheid in de intro.
0
geplaatst: 29 juni 2010, 13:24 uur
11. The Soul Toronadoes - Hot Pants Breakdown (1971)
Er is nogal wat verwarring over of het nu The Soul Toronadoes, The Soul Toronados of The Soul Tornados zijn.
Anyway, deze uit Akron, Ohio, afkomstige band bestond uit de gebroeders Heller en James 'Boots' Smith.
Ze hebben slechts 3 45's uitgebracht, deze zes nummers ( de a- en b-kanten) zijn in 2005 nog op een compilatiecd uitgebracht op het Jazzman label.
Er is nogal wat verwarring over of het nu The Soul Toronadoes, The Soul Toronados of The Soul Tornados zijn.
Anyway, deze uit Akron, Ohio, afkomstige band bestond uit de gebroeders Heller en James 'Boots' Smith.
Ze hebben slechts 3 45's uitgebracht, deze zes nummers ( de a- en b-kanten) zijn in 2005 nog op een compilatiecd uitgebracht op het Jazzman label.
0
geplaatst: 30 juni 2010, 12:44 uur
10. Latin Breed - I Turn You On (1969)
Latin Breed ontstond toen Sunny & The Sunliners uit elkaar gingen.
Deze negen man sterke band speelt voornamelijk Mexicaanse Tejano muziek, maar maakte ook enkele funky uitvoeringen van Engelstalige nummers, zoals "Hard to Handle" van Otis Redding en deze uitvoering van "I Turned You On" van The Isley Brothers.
De band bestaat overigens nog steeds.
Latin Breed ontstond toen Sunny & The Sunliners uit elkaar gingen.
Deze negen man sterke band speelt voornamelijk Mexicaanse Tejano muziek, maar maakte ook enkele funky uitvoeringen van Engelstalige nummers, zoals "Hard to Handle" van Otis Redding en deze uitvoering van "I Turned You On" van The Isley Brothers.
De band bestaat overigens nog steeds.
0
geplaatst: 1 juli 2010, 12:18 uur
9. Tower Of Power - Diggin' On James Brown
Deze funky band is in wisselende samenstellingen al actief sinds 1968.
Ze staan vooral bekend om hun energieke live-optredens, vandaar dat ik een live-uitvoering hier heb neergezet. "Soul Vaccination Live" is echt een top-cd!
Als studiomuzikanten hebben ze gewerkt met o.a. Santana, John Lee Hooker, Elton John, Ray Charles en James Brown.
Ze zijn volgende week te zien in Arnhem ( donderdag 8 juli) en uiteraard op North Sea Jazz!
Deze funky band is in wisselende samenstellingen al actief sinds 1968.
Ze staan vooral bekend om hun energieke live-optredens, vandaar dat ik een live-uitvoering hier heb neergezet. "Soul Vaccination Live" is echt een top-cd!

Als studiomuzikanten hebben ze gewerkt met o.a. Santana, John Lee Hooker, Elton John, Ray Charles en James Brown.
Ze zijn volgende week te zien in Arnhem ( donderdag 8 juli) en uiteraard op North Sea Jazz!
0
geplaatst: 1 juli 2010, 14:04 uur
Klinkt inderdaad als een sensatie live! Helaas niet voor mij in juli, maar mss dat het er ooit nog van komt.
0
geplaatst: 2 juli 2010, 10:05 uur
8. Rufus Thomas - Itch And Scratch (1972)
Weer een nummer uit mijn geboortejaar. The world's oldest teenager hoef ik toch niet voor te stellen, neem ik aan. Wat een held!
Check vooral zijn live-optredens op Youtube, prachtig!
Weer een nummer uit mijn geboortejaar. The world's oldest teenager hoef ik toch niet voor te stellen, neem ik aan. Wat een held!
Check vooral zijn live-optredens op Youtube, prachtig!
0
geplaatst: 3 juli 2010, 12:52 uur
7. Lil Buck & The Top Cats - Monkey In A Sack
Lil Buck Sinegal ( Paul Anton Sinegal) werd in 1944 geboren in zuidwest Louisiana.
Hij formeerde in zijn leven meerdere bands waaronder The Top Cats.
Deze 15 koppen tellende band speelde voornamelijk covers van Otis Redding, James Brown, Jackie Wilson en andere populaire artiesten uit die tijd.
Ook fungeerden zij als begeleidingsband voor o.a Millie Jackson en Percy Sledge.
Dit was de a-kant van de enige single, die ze ooit hebben uitgebracht.
P.S. jammer dat er zo weinig reacties zijn, maar ik snap ook wel dat andere dingen nu belangrijker zijn : FORZA HOLLAND!!!!
Lil Buck Sinegal ( Paul Anton Sinegal) werd in 1944 geboren in zuidwest Louisiana.
Hij formeerde in zijn leven meerdere bands waaronder The Top Cats.
Deze 15 koppen tellende band speelde voornamelijk covers van Otis Redding, James Brown, Jackie Wilson en andere populaire artiesten uit die tijd.
Ook fungeerden zij als begeleidingsband voor o.a Millie Jackson en Percy Sledge.
Dit was de a-kant van de enige single, die ze ooit hebben uitgebracht.
P.S. jammer dat er zo weinig reacties zijn, maar ik snap ook wel dat andere dingen nu belangrijker zijn : FORZA HOLLAND!!!!

0
geplaatst: 4 juli 2010, 11:03 uur
6. Mary Jane Hooper - I've Got What You Need
Deze funky dame werd als Sena Fletcher geboren.
Ze begon als gospelzangeres, voor ze bij Lee Dorsey als achtergrondzangeres ging werken.
Ze kreeg een korte carriere in samenwerking met Eddie Bo, al gaan de geruchten dat ze daarna verder ging onder de naam Inez Cheatham.
Eddie Bo heeft altijd ontkend dat het om dezelfde vrouw gaat.
Deze funky dame werd als Sena Fletcher geboren.
Ze begon als gospelzangeres, voor ze bij Lee Dorsey als achtergrondzangeres ging werken.
Ze kreeg een korte carriere in samenwerking met Eddie Bo, al gaan de geruchten dat ze daarna verder ging onder de naam Inez Cheatham.
Eddie Bo heeft altijd ontkend dat het om dezelfde vrouw gaat.
0
geplaatst: 4 juli 2010, 13:04 uur
Ik volg 't topic hoor, en ik ben meer dan tevreden!

0
geplaatst: 4 juli 2010, 14:06 uur
Toen Mary Jane bij mij op 2 stond heb ik het even uitgetest, of het nou dezelfde stem zou zijn als Inez Cheatham, maar was daarbij niet compleet overtuigd. Dus we zullen Eddie Bo maar geloven. Waarom zouden we een genie zoals hem ook tegenspreken? 

0
geplaatst: 5 juli 2010, 11:16 uur
5. Manu Dibango - Big Blow (1976)
Deze gigant uit Kameroen die al een halve eeuw muziek maakt, is misschien wel mijn favoriete Afrikaanse artiest ( strijdt met Fela Kuti om die titel).
Hij werd natuurlijk bekend met het nummer " Soul Mokassa", zie de lijst van zinulzki.
Hij maakt muziek in heel veel verschillende stijlen, zoals soul en jazz met Afrikaanse invloeden, maar kan ook erg funky zijn zoals hij met deze track bewijst, mijn onbetwiste favoriet van hem!
Deze gigant uit Kameroen die al een halve eeuw muziek maakt, is misschien wel mijn favoriete Afrikaanse artiest ( strijdt met Fela Kuti om die titel).
Hij werd natuurlijk bekend met het nummer " Soul Mokassa", zie de lijst van zinulzki.
Hij maakt muziek in heel veel verschillende stijlen, zoals soul en jazz met Afrikaanse invloeden, maar kan ook erg funky zijn zoals hij met deze track bewijst, mijn onbetwiste favoriet van hem!
0
geplaatst: 5 juli 2010, 12:15 uur
Ik kende eigenlijk alleen Soul Makossa van hem, maar dit klinkt ook niet verkeerd! (Ik heb hem wel een plusje gegeven daarstraks
) Maar Kuti, tja, wa-ha-hauw!!! 
) Maar Kuti, tja, wa-ha-hauw!!! 
0
geplaatst: 6 juli 2010, 11:05 uur
Ben even weggeweest en merk nu dat ik veel moois gemist heb. De tracks van Lil Buck & The Top Cats, African Music Machine en Abraham & The Metronomes ga ik snel opsnorren, fijne ontdekkingen! Ook de 'classics' van Lynn, Manu, MJH, Latin Breed en Rufus zijn topkeuzes!
0
geplaatst: 6 juli 2010, 14:21 uur
4. James Brown - It's A New Day (1969)
De openingstrack van de fantastische compilatie-cd " In The Jungle Groove'.
James Brown is er toch als eerste verantwoordelijk voor dat ik met funk in aanraking kwam. Daarna ben ik uiteraard meer funk gaan ontdekken, maar James blijft voor mij altijd " The Godfather Of Funk "!
Deze track vind ik 1 van zijn lekkerste.
De openingstrack van de fantastische compilatie-cd " In The Jungle Groove'.
James Brown is er toch als eerste verantwoordelijk voor dat ik met funk in aanraking kwam. Daarna ben ik uiteraard meer funk gaan ontdekken, maar James blijft voor mij altijd " The Godfather Of Funk "!

Deze track vind ik 1 van zijn lekkerste.
0
geplaatst: 7 juli 2010, 14:14 uur
een update van 15 t/m 4:
13. Cherry Boppers - Play It Again, Funk (2008)
9. Tower Of Power - Diggin On James Brown
13. Cherry Boppers - Play It Again, Funk (2008)
9. Tower Of Power - Diggin On James Brown
0
geplaatst: 7 juli 2010, 14:18 uur
3. The Meters - Funky Miracle (1969)
Een funky 45 zonder The Meters? Dat kan natuurlijk niet!
Wat een ongelooflijk retestrakke band is het toch
.
Dit is mijn favoriet van hun, kort en krachtig, maar o zo lekker!
.Dit is mijn favoriet van hun, kort en krachtig, maar o zo lekker!
0
geplaatst: 7 juli 2010, 20:39 uur
jeroentjuhh schreef:
.
!
.!
You are totally right

0
geplaatst: 8 juli 2010, 12:37 uur
2.Sharon Jones & the Dap-Kings - What If We All Stopped Paying Taxes? (2004)
Wie kent ze niet?
Ik heb voor een nummer gekozen dat alleen op single uitgekomen is, zodat sommige mensen het misschien nog niet kennen.
De lekkere groove, de fijne blazers en de stem van Sharon Jones, het klopt gewoon!
Wie kent ze niet?
Ik heb voor een nummer gekozen dat alleen op single uitgekomen is, zodat sommige mensen het misschien nog niet kennen.
De lekkere groove, de fijne blazers en de stem van Sharon Jones, het klopt gewoon!

0
geplaatst: 8 juli 2010, 13:15 uur
Val in herhaling, maar deze lijst blijft strakke nummers spuien
Deze van Sharon Jones kende ik nog niet, mr is zeker één van de beste die ik van haar hoorde. Ben erg benieuwd nr je numero uno!
Deze van Sharon Jones kende ik nog niet, mr is zeker één van de beste die ik van haar hoorde. Ben erg benieuwd nr je numero uno!* denotes required fields.