Muziek / Toplijsten en favorieten / Funky 45
zoeken in:
0
geplaatst: 17 december 2015, 22:04 uur
Poeha schreef:
Nooit geweten...wow. Maar toen ik dat laatste zinnetje las, wist ik (uiteraard) al genoeg. Weer wat geleerd
(quote)
Nooit geweten...wow. Maar toen ik dat laatste zinnetje las, wist ik (uiteraard) al genoeg. Weer wat geleerd
Ik heb altijd de neiging om "back by dope demand" in te haken direct na het intro. Ook bij het origineel.
0
geplaatst: 17 december 2015, 22:14 uur
Zo'n Peter Koelewijn - Who The Fuck Is Alice momentje 
Maar bij Hancock is dat totaal geen probleem, bij Alice zeker wel.

0
geplaatst: 17 december 2015, 22:39 uur
Poeha schreef:

Ik heb geen idee. Is dat niet dat meisje waar Full Force over zong?

0
geplaatst: 17 december 2015, 22:41 uur
Dan weer een wat recentere plaat.
39. Kings go Forth - I don't love you no more
De eerste keer dat ik deze bonk energie hoorde deed het nummer mij (vanwege de ritmes) denken aan "Move on up".
Als funky track wint het bij mij nipt van One day. Wat klinkt de zanger op die track (One day) als Terence Trend D'Arby zeg, maar dat vond ik ook van Cody Chessnutt toen ik "The seed" hoorde.
Absolute favoriet van de plaat is echter het relaxte High on your love.
39. Kings go Forth - I don't love you no more
De eerste keer dat ik deze bonk energie hoorde deed het nummer mij (vanwege de ritmes) denken aan "Move on up".
Als funky track wint het bij mij nipt van One day. Wat klinkt de zanger op die track (One day) als Terence Trend D'Arby zeg, maar dat vond ik ook van Cody Chessnutt toen ik "The seed" hoorde.
Absolute favoriet van de plaat is echter het relaxte High on your love.
0
geplaatst: 18 december 2015, 11:38 uur
Dit singletje biedt een wat vreemde aanblik. Commodores onder Atlantic?
Zoals er een tijd was vóór een zingende Lionel Richie als op de klassieker Machine gun (van hun gelijknamige lp debuut in '74), zo was er blijkbaar ook een pre-Motown periode. In 1969 al, met als enige single: Rise up/ Keep on dancing (dit is de B kant dus).
Zelfs de Engelstalige Wiki maakt er niet eens melding van.
38. The Commodores - Keep on dancing
De track klinkt misschien wat simpel, maar ik vind dit erg lekker. De drums en de bas zijn erg goed, vooral die break!
Een beetje als het vroege Kool & The Gang werk (tot '72).
Het is trouwens een cover van: Alvin Cash - Keep on dancing van een jaartje eerder. Misschien wel leuker, maar zo vals als de neten, en ik mis die strakke drums en bas. Wel grappig is dat dit nummer mij vanaf 1:45 klinkt als een tweede Tighten up (Archie Bell & The Drells). Of misschien was het wel de inspiratie (?) aangezien ze beiden uit 1968 komen, en ik heb geen idee welke eerder uit kwam.
Terugkomend op The Commodores. Het zijn sowieso funk helden natuurlijk met nummers als Brick house, Too hot ta trot, Fancy dancer, Slippery when wet en uiteraard Machine gun.
Zoals er een tijd was vóór een zingende Lionel Richie als op de klassieker Machine gun (van hun gelijknamige lp debuut in '74), zo was er blijkbaar ook een pre-Motown periode. In 1969 al, met als enige single: Rise up/ Keep on dancing (dit is de B kant dus).
Zelfs de Engelstalige Wiki maakt er niet eens melding van.
38. The Commodores - Keep on dancing
De track klinkt misschien wat simpel, maar ik vind dit erg lekker. De drums en de bas zijn erg goed, vooral die break!
Een beetje als het vroege Kool & The Gang werk (tot '72).
Het is trouwens een cover van: Alvin Cash - Keep on dancing van een jaartje eerder. Misschien wel leuker, maar zo vals als de neten, en ik mis die strakke drums en bas. Wel grappig is dat dit nummer mij vanaf 1:45 klinkt als een tweede Tighten up (Archie Bell & The Drells). Of misschien was het wel de inspiratie (?) aangezien ze beiden uit 1968 komen, en ik heb geen idee welke eerder uit kwam.
Terugkomend op The Commodores. Het zijn sowieso funk helden natuurlijk met nummers als Brick house, Too hot ta trot, Fancy dancer, Slippery when wet en uiteraard Machine gun.
0
geplaatst: 19 december 2015, 11:47 uur
37. Ann Robinson - You did it
Funky soul mag ook wel toch?
Ik weet echt helemaal niks van deze dame, maar ik beleef al jaren plezier aan dit nummertje als het langskomt in mijn "rare soul" playlistje. Wellicht ook bekend vanwege de sample gebruikt in Fatboy Slim - Gangster Trippin'
Funky soul mag ook wel toch?
Ik weet echt helemaal niks van deze dame, maar ik beleef al jaren plezier aan dit nummertje als het langskomt in mijn "rare soul" playlistje. Wellicht ook bekend vanwege de sample gebruikt in Fatboy Slim - Gangster Trippin'
0
geplaatst: 19 december 2015, 12:18 uur
Hey, eentje die ik ken: Kings Go Forth - I Don't Want You No More. Erg lekker nummer. Wist alleen niet wie het was en hoe het nummer heette.
DIe andere 2 nummers kende ik niet. Vooral High On Your Love is inderdaad ook mooi.
Helemaal eens met je stukje bij Keep On Dancin' van The Commodores.
DIe andere 2 nummers kende ik niet. Vooral High On Your Love is inderdaad ook mooi.
Helemaal eens met je stukje bij Keep On Dancin' van The Commodores.
0
geplaatst: 19 december 2015, 16:30 uur
Kings go Forth swingt over het algemeen wel lekker de pan uit. Goede keuze. Commodores heeft superfijn drumwerk en de muziek zoals die van Ann Robinson zijn goud.
0
geplaatst: 20 december 2015, 12:51 uur
Bedankt voor jullie reacties. Dat motiveert. 
Over swingend gesproken...
36. Jungle by Night - The Move
Bonus ("Jakten" op Lowlands):
Zomaar 2 nummers van onze eigen Jungle by night, maar ik had veel meer kunnen kiezen.
Ten eerste vind ik het al geweldig dat er überhaupt zo'n groep van dit soort jonge Hollandse gastjes elkaar weten te vinden in dergelijke muziek (niet heel gangbaar tegenwoordig), maar dat ze dan ook nog stuk zulke goede muzikanten zijn..
Beide albums staan geregeld op hier. Ik vind ze geweldig.
Het contrast tussen hun uitstraling en de muziek die ze brengen vind ik wel grappig en geen enkel probleem voor de performance. Wel vermoed ik dat een groot gedeelte van het publiek weinig "snapt" van de muziek (en waarschijnlijk nog nooit funk of Afrobeat heeft gehoord). Ze zijn best bekend inmiddels natuurlijk, maar toch.. als ik de afzonderlijke filmpjes bekijk zie ik heel weinig of geen commentaar staan en denk ik: ze verdienen meer lof.
edit: Het filmpje van hun hele Lowlands concert heeft op Youtube 51985 views en 18 reacties. Als ik vervolgens op het filmpje "Always hardkoor - Lowlands 2014" aanklik (wel even het geluid uit natuurlijk) zie ik 505490 views en 439 reacties. Zucht... Dat is nou een afspiegeling van de smaak van Nederland.
Ergens ben ik ook wel blij dat mijn geliefde muziek (soul, funk, jazz, afrobeat, groovy elektronische muziek) niet grijs gedraaid wordt, maar dat het zo genegeerd wordt dat bovenste filmpje niet meer gemaakt kan worden bij betreffende radio station blijft diep triest.

Over swingend gesproken...
36. Jungle by Night - The Move
Bonus ("Jakten" op Lowlands):
Zomaar 2 nummers van onze eigen Jungle by night, maar ik had veel meer kunnen kiezen.
Ten eerste vind ik het al geweldig dat er überhaupt zo'n groep van dit soort jonge Hollandse gastjes elkaar weten te vinden in dergelijke muziek (niet heel gangbaar tegenwoordig), maar dat ze dan ook nog stuk zulke goede muzikanten zijn..
Beide albums staan geregeld op hier. Ik vind ze geweldig.
Het contrast tussen hun uitstraling en de muziek die ze brengen vind ik wel grappig en geen enkel probleem voor de performance. Wel vermoed ik dat een groot gedeelte van het publiek weinig "snapt" van de muziek (en waarschijnlijk nog nooit funk of Afrobeat heeft gehoord). Ze zijn best bekend inmiddels natuurlijk, maar toch.. als ik de afzonderlijke filmpjes bekijk zie ik heel weinig of geen commentaar staan en denk ik: ze verdienen meer lof.
edit: Het filmpje van hun hele Lowlands concert heeft op Youtube 51985 views en 18 reacties. Als ik vervolgens op het filmpje "Always hardkoor - Lowlands 2014" aanklik (wel even het geluid uit natuurlijk) zie ik 505490 views en 439 reacties. Zucht... Dat is nou een afspiegeling van de smaak van Nederland.

Ergens ben ik ook wel blij dat mijn geliefde muziek (soul, funk, jazz, afrobeat, groovy elektronische muziek) niet grijs gedraaid wordt, maar dat het zo genegeerd wordt dat bovenste filmpje niet meer gemaakt kan worden bij betreffende radio station blijft diep triest.
0
geplaatst: 20 december 2015, 15:49 uur
Tsja Jungle By Night, die gasten blijven fantastische muziek maken.
0
geplaatst: 21 december 2015, 13:38 uur
Zijn er naast Reijersen, Principal en Poeha nog volgers over eigenlijk?
0
geplaatst: 21 december 2015, 13:53 uur
Hier nog een!
Kings Go Forth is een fijne ontdekking, en die van Herbie Hancock is inderdaad een heerlijke track!
Kings Go Forth is een fijne ontdekking, en die van Herbie Hancock is inderdaad een heerlijke track!
0
geplaatst: 21 december 2015, 13:55 uur
Masimo schreef:
Hier nog een!
Hier nog een!
Goed te horen.

0
geplaatst: 21 december 2015, 13:56 uur
Ik volg het zeker, maar heb weinig tijd om te luisteren en te reageren, maar dat komt zeker goed.
0
geplaatst: 21 december 2015, 20:03 uur
35. The Jimmy Castor Bunch - It's Just Begun
Ik heb in dit geval niet gekozen voor het beste geluid, maar voor het leukste filmpje.
Als er ergens veel van wordt wordt geleend dan is het wel de funk.
Er zijn al een paar platen langsgekomen waar danig hiphop nummer uit heeft gesampled en dan kan deze klassieker niet achterblijven. Ik was 'm eigenlijk vergeten, en daarom heb ik weer wat geschoven.
Dat geeft me wel weer de gelegenheid om 2 andere platen even te noemen uit dezelfde categorie "veel gesampled":
Joe Tex - I Gotcha
Syl Johnson - Different Strokes
Syl Johnson heb ik dus op het laatste moment ingeruild. Goede beslissing?
The Jimmy Castor bunch vond ik net wat funkier, waar Different strokes toch weer een funky soul plaat is, en daar noem ik er wel meer van in mijn lijstje.
Ik heb in dit geval niet gekozen voor het beste geluid, maar voor het leukste filmpje.
Als er ergens veel van wordt wordt geleend dan is het wel de funk.
Er zijn al een paar platen langsgekomen waar danig hiphop nummer uit heeft gesampled en dan kan deze klassieker niet achterblijven. Ik was 'm eigenlijk vergeten, en daarom heb ik weer wat geschoven.
Dat geeft me wel weer de gelegenheid om 2 andere platen even te noemen uit dezelfde categorie "veel gesampled":
Joe Tex - I Gotcha
Syl Johnson - Different Strokes
Syl Johnson heb ik dus op het laatste moment ingeruild. Goede beslissing?

The Jimmy Castor bunch vond ik net wat funkier, waar Different strokes toch weer een funky soul plaat is, en daar noem ik er wel meer van in mijn lijstje.
0
geplaatst: 21 december 2015, 20:31 uur
Jungle By Night blijft een goede band. Ik heb hun debuut volgens mij zelfs aangedragen als SAvdW. Live zijn deze jongens echt genieten. Ook tijdens Felabration bleken ze prima uit de voeten te kunnen met de compostities van Fela Kuti.
Fantastische clip van Jimmy Castor Bunch en een evengoed nummer.Ik heb dit nummer tijdens de That's Soul Ladder ook telkens proberen te steunen. In mijn ogen veruit het beste nummer uit jouw "veel gesamplede" categorie.
Fantastische clip van Jimmy Castor Bunch en een evengoed nummer.Ik heb dit nummer tijdens de That's Soul Ladder ook telkens proberen te steunen. In mijn ogen veruit het beste nummer uit jouw "veel gesamplede" categorie.
0
geplaatst: 21 december 2015, 21:07 uur
principal2000 schreef:
Jungle By Night blijft een goede band. Ik heb hun debuut volgens mij zelfs aangedragen als SAvdW. .
Jungle By Night blijft een goede band. Ik heb hun debuut volgens mij zelfs aangedragen als SAvdW. .
Prima keuze dan! Als ze jou voor langere tijd met een album of live kunnen vermaken, dan doen ze zeker wat goed, want meestal ben je niet zo van puur instrumentaal toch?
Die beelden bij "It's just begun" (van veel later dan de uit '72 komende muziek) doen me trouwens erg denken aan Wild Style uit 1983, de film over de opkomst van de hip-hop cultuur.
0
geplaatst: 22 december 2015, 00:58 uur
En gelijk maar even die van de volgende dag, want verder zal ik geen tijd meer hebben.
We dansen nog even door.
Don.. Kondig jij 'm even aan?
34. Dennis Coffey - Scorpio
Ik heb ze wel eens beter zien dansen bij de Soul Train, maar het blijft vermakelijk.
Hoewel het gitarist Coffey's plaat is, is Bob Babbit natuurlijk de ster van de plaat met zijn lange bas solo.
Beiden lid van de inmiddels legendarische Funk Brothers, de Motown begeleidingsband (zoals Booker T and the M.G.'s dat voor Stax waren). Inmiddels, want lange tijd kregen ze letterlijk niet de credits.
Beiden zijn, net als de andere bandleden, op tal van (vul hier het synoniem van "legendarische" in wat ik niet 2x wil gebuiken
) nummers te horen.
Babbit speelt ook mee in de band in de docu "In the shadows of Motown" die ik van harte kan aanbevelen.
Standing In The Shadows Of Motown - YouTube
Het instart moment gaat gelijk over zijn bas in "Scorpio", en even later komt hij zelf in beeld, onder andere verhalend over die nog veel grotere Motown bassist James Jameson (o.a. bekend om "What's going on").
We dansen nog even door.
Don.. Kondig jij 'm even aan?
34. Dennis Coffey - Scorpio
Ik heb ze wel eens beter zien dansen bij de Soul Train, maar het blijft vermakelijk.
Hoewel het gitarist Coffey's plaat is, is Bob Babbit natuurlijk de ster van de plaat met zijn lange bas solo.
Beiden lid van de inmiddels legendarische Funk Brothers, de Motown begeleidingsband (zoals Booker T and the M.G.'s dat voor Stax waren). Inmiddels, want lange tijd kregen ze letterlijk niet de credits.
Beiden zijn, net als de andere bandleden, op tal van (vul hier het synoniem van "legendarische" in wat ik niet 2x wil gebuiken
) nummers te horen. Babbit speelt ook mee in de band in de docu "In the shadows of Motown" die ik van harte kan aanbevelen.
Standing In The Shadows Of Motown - YouTube
Het instart moment gaat gelijk over zijn bas in "Scorpio", en even later komt hij zelf in beeld, onder andere verhalend over die nog veel grotere Motown bassist James Jameson (o.a. bekend om "What's going on").
0
geplaatst: 22 december 2015, 01:08 uur
Door die documentaire moest ik denken aan Bootsy Collins (hij zing mee), en over basgitaristen sprekend lijkt me dit nog wel een relevant en grappig filmpje. Die geef ik er gratis bij.
Sommige dingen heb ik eerder in andere topics geplaatst, maar je krijgt niet snel een overdose aan funk.
En deze van Larry Graham sluit daar naadloos op aan.
Sommige dingen heb ik eerder in andere topics geplaatst, maar je krijgt niet snel een overdose aan funk.
En deze van Larry Graham sluit daar naadloos op aan.
0
geplaatst: 23 december 2015, 12:36 uur
Over de volgende kan ik kort zijn.
33. Dazz Band - Let it Whip
Gewoon een leuk feest nummertje.
Meer Dazz, maar dan van Brick kun je hier vinden (ook leuk): Brick - Dazz
33. Dazz Band - Let it Whip
Gewoon een leuk feest nummertje.
Meer Dazz, maar dan van Brick kun je hier vinden (ook leuk): Brick - Dazz
0
geplaatst: 23 december 2015, 13:15 uur
En om te vieren dat we de kortste dag inmiddels al weer hebben gehad gooi ik gelijk deze er in:
32. Bohannon - Summertime groove
Deze Funk-edit klinkt nog beter vind ik.
Ligt het aan mij dat ik hier altijd aan Al Green's Georgia boy moet denken met die fijne raspende bas?
Bohannon kennen we verder natuurlijk ook van Let's start a dance (meer disco), en voor mij is
George Duke - Reach for it min of meer dezelfde categorie als Summertime groove. Leuk, maar om het gevarieerd te houden komt George dan ook niet in de lijst. De volgende klinkt dan ook weer totaal anders.
32. Bohannon - Summertime groove
Deze Funk-edit klinkt nog beter vind ik.
Ligt het aan mij dat ik hier altijd aan Al Green's Georgia boy moet denken met die fijne raspende bas?
Bohannon kennen we verder natuurlijk ook van Let's start a dance (meer disco), en voor mij is
George Duke - Reach for it min of meer dezelfde categorie als Summertime groove. Leuk, maar om het gevarieerd te houden komt George dan ook niet in de lijst. De volgende klinkt dan ook weer totaal anders.
0
geplaatst: 23 december 2015, 21:06 uur
Dit zijn mijn type funk nummers. Scorpio is op de achtergrond gebruikt door The Fugees op The Score (op het einde van het nummer). Ik herkende het gelijk, maar moest wel even google-en van welk nummer. Beide nummers rondom Dazz zijn wat bekender (ik kende ze in ieder geval), maar daarom niet minder lekker.
0
geplaatst: 23 december 2015, 21:07 uur
Ik moet weer even een paar dagen inhalen, zie ik. Maar ben nu even een weekje op vakantie, dus vergeef me mijn afwezigheid. Komt vanzelf weer goed. We zijn nog niet direct bij de top 10 

0
geplaatst: 24 december 2015, 00:13 uur
Poeha schreef:
Ik moet weer even een paar dagen inhalen, zie ik. Maar ben nu even een weekje op vakantie, dus vergeef me mijn afwezigheid. Komt vanzelf weer goed. We zijn nog niet direct bij de top 10
Dat duurt nog wel even inderdaad. Fijne vakantie!
0
geplaatst: 25 december 2015, 14:22 uur
31. Viola Wills - Sweetback
Viola WIlls. De naam doet misschien niet meteen kerstbellen rinkelen, maar je kent haar vast wel van Gonna get along without you now en If you could read my mind.
Als je ze hebt aangeklikt.. sorry daarvoor.
Wat mij betreft ging het ergens fout qua muziekrichting, want persoonlijk gaat mijn voorkeur sterk uit naar dit funky "Sweetback" uit 1969 wat een B-Kantje schijnt te zijn geweest.
Wiki leerde mij verder nog dat ze in '65 ontdekt is Door Barry White, achtergrondzangeres was van Joe Cocker en Smokey Robinson en in de jaren 90 nog een poosje in Wageningen heeft gewoond.
De kalkoen wacht. Prettige kerst allemaal!
Viola WIlls. De naam doet misschien niet meteen kerstbellen rinkelen, maar je kent haar vast wel van Gonna get along without you now en If you could read my mind.

Wat mij betreft ging het ergens fout qua muziekrichting, want persoonlijk gaat mijn voorkeur sterk uit naar dit funky "Sweetback" uit 1969 wat een B-Kantje schijnt te zijn geweest.
Wiki leerde mij verder nog dat ze in '65 ontdekt is Door Barry White, achtergrondzangeres was van Joe Cocker en Smokey Robinson en in de jaren 90 nog een poosje in Wageningen heeft gewoond.
De kalkoen wacht. Prettige kerst allemaal!
0
geplaatst: 26 december 2015, 13:16 uur
Weer een aantal lekkere funky plaatjes, redelijk richting swingende disco. Ik heb sowieso meer met de up-tempo songs dan de wat rustigere tracks. Van Viola Wills had ik nog nooit gehoord, goed nummer met sterke vocals!
Bohannon en Dazz Band zijn bekendere namen en fijn om zo nu en dan te horen (een heel album dreigt wat veel van hetzelfde te worden). Jungle By Night is heerlijke feestelijke muziek en elke keer fantastisch als ik een track hoor maar toch draai ik het zelden; misschien ook wel omdat ik die muziek beter vind passen in een lijst tussen nummers van andere artiesten... zoals in zo'n funky lijst als deze.
Bohannon en Dazz Band zijn bekendere namen en fijn om zo nu en dan te horen (een heel album dreigt wat veel van hetzelfde te worden). Jungle By Night is heerlijke feestelijke muziek en elke keer fantastisch als ik een track hoor maar toch draai ik het zelden; misschien ook wel omdat ik die muziek beter vind passen in een lijst tussen nummers van andere artiesten... zoals in zo'n funky lijst als deze.
0
geplaatst: 26 december 2015, 21:15 uur
Minneapolis schreef:
31. Viola Wills - Sweetback
Wat mij betreft ging het ergens fout qua muziekrichting, ...
Nou zeg...nog prima nummers, hoor 31. Viola Wills - Sweetback

Wat mij betreft ging het ergens fout qua muziekrichting, ...
Sweetback kende ik dan nog weer niet. Inderdaad net effe anders
Swingt wel lekker.
0
geplaatst: 26 december 2015, 21:57 uur
Viola's Sweetback kende ik ook niet, maar het is inderdaad wel een stuk meer funky dan de zoete bekende nummers van haar (die ik overigens ook nooit slecht gevonden heb, maar ik ben dan ook heel erg van de eigthies).
0
geplaatst: 26 december 2015, 23:02 uur
Sorry als ik te kritisch ben geweest over de disco nummers van mevrouw Wills, Poeha en Principal. 
Dan ben ik bang dat de volgende misschien niet jouw nummer is.
Ik ben al vaker met onderstaande Sly productie aan komen zetten, maar ik geloof dat de meesten er niet heel warm van werden.
Jammer, want ook dit soort kleffe funk nummers vind ik wel lekker op z'n tijd. Mits goed gemaakt, maar dat kun je wel aan Sly overlaten. Een beetje in de stijl van Frisky en Skin i'm in, een latere sound van ze die ik erg waardeer. Of ben ik daarin echt de uitzondering?
Ze komen nog wel langs trouwens, en niet eens met een nummer van "Fresh".
30. 6ix - I'm just like you

Salvadore schreef:
...Ik heb sowieso meer met de up-tempo songs dan de wat rustigere tracks.
...Ik heb sowieso meer met de up-tempo songs dan de wat rustigere tracks.
Dan ben ik bang dat de volgende misschien niet jouw nummer is.
Ik ben al vaker met onderstaande Sly productie aan komen zetten, maar ik geloof dat de meesten er niet heel warm van werden.
Jammer, want ook dit soort kleffe funk nummers vind ik wel lekker op z'n tijd. Mits goed gemaakt, maar dat kun je wel aan Sly overlaten. Een beetje in de stijl van Frisky en Skin i'm in, een latere sound van ze die ik erg waardeer. Of ben ik daarin echt de uitzondering?
Ze komen nog wel langs trouwens, en niet eens met een nummer van "Fresh".
30. 6ix - I'm just like you
* denotes required fields.