MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
9. James Carr - The Dark End of the Street

Prachtig old-school soulnummer. Een ballad naar mijn hart en een nummer dat heel lang in mijn top10 terug te vinden is. De kracht, maar ook de flexibiliteit in de stem van Carr valt mij altijd op. Evenals de intensiteit en de beleving.

8. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face

Dit is dus wel dé dame die het hoogste staat in mijn top10. Hierna alleen nog maar soulmannen.
De muziek van Flack is een echte groeier voor mij en dit blijft een nummer waar ik wel zin in moet hebben, maar als dat dan zover is dan roert het mij altijd. De subtiliteit die in dit nummer zit is ongehoord mooi. Het krijgt mij nog steeds stil.

3 prachtige nummers inderdaad.
Ik weet dat de meeste soul liefhebbers het niet met me eens zijn, maar ik blijf Percy Sledge's versie van The Dark end of the street minstens zo mooi vinden. Ik denk dat het 'm ook in de nostalgisch klinkende koortjes zit.

7 . Curtis Mayfield - Pusherman

Is langzaam uitgegroeid tot mijn Mayfield favoriet. Al is het in zijn oeuvre al moeilijk zat een volgorde aan te brengen. Het ritme de zang en ook hoe hij het woord Pusherman uitspreekt halen mij hier over.

6 . Donny Hathaway - Giving Up

Hathaway is sowieso wel één van mijn favoriete artiesten en dit nummer is in alles overtuigend, maar vooral in de combinatie van stem en piano. Wat een prachtplaat.

Het wordt spannend in de top. Nog een Etta? Nog een James?

We zullen zien.

5 . Gil Scott-Heron - Home is Where the Hatred Is

De subtiliteit die in dit nummer zit weet mij nog steeds te boeien. De warme, gebronste maar ook aparte stem van Gil Scott-Heron neemt je mee in zijn verhaal. Daar waar het muzikale gedeelte je een droom doet beleven.

4 . Stevie Wonder - I Wish

Ik ben duidelijk meer een liefhebber van de swingende Stevie dan van de langzamere Stevie. Er zijn legio funky songs om uit te kiezen van deze levende legende, maar I Wish blijft toch wel altijd bovenaan staan in zijn oeuvre.

Reijersen schreef:
Bill Withers - Ain't No Sunshine ...... Otis Redding - Try a Little Tenderness
Ik had niet door dat we al bij het einde van de lijst waren . Leuk om te zien dat veel van je favorieten ook bij mij top twintig scoren. In het blokje 20 - 16 heb je zelfs drie van mijn favoriete soulnummers allertijden te pakken (Bill, Sam en Otis).

De meest recente toevoeging (I Wish) vind ik juist iets minder bijzonder, die zou bij mij niet heel hoog scoren.

BRONS
3. Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (to Stop Now)

Voor mij het ultieme Otis Redding nummer. Alles wat deze man zo goed kan zit in dit nummer en daarmee bedoel ik vooral dat ik Otis de essentie van soul vind. Deze man ademt soul in alles, hij schreeuwt het uit, hij smeert het uit, hij brengt het met liefde of hij brengt het rauw. Een ding is zeker: hij brengt het altijd.

Mooi nummer, maar helemaal als tijdens Monterey pop festival 1967 met Booker T. & The MG's.
Net als voor Jimi Hendrix een erg belangrijk optreden als doorbraak voor zijn carrière. Helaas voor Otis was dit slechts een klein half jaar voor zijn dood.

Je bent vast door je nummers heen.

Minneapolis schreef:
Je bent vast door je nummers heen.

Nee hoor ik heb er nog twee voor je:

2 . Marvin Gaye - Inner City Blues (Makes Me Wanna Holler)

Dit nummer vecht elke keer heel hard voor de nummer één positie, staat er soms ook, maar moet wederom genoegen nemen met ZILVER. Voor mij hét beste nummer van Marvin Gaye. Niet alleen vocaal soepel, prachtig en overtuigend. Maar ook een nummer dat tekstueel overtuigd en muzikaal uiterst rijk is. Genieten geblazen.

GOUD

1 . Sam Cooke - A Change is Gonna Come

Na al die jaren lijk ik toch nog steeds niet om dit nummer heen te kunnen. De eerste noten van het nummer en dan die stem van Cooke. Het geeft mij bij tijd en wijlen nog steeds kippenvel op de armen en het blijft jammer dat Cooke niet met zijn sociaal-kritische idee door kon. Een soulhit in optima forma en nog steeds mijn nummer 1.

Reijersen schreef:
GOUD

1 . Sam Cooke - A Change is Gonna Come
(embed)
Na al die jaren lijk ik toch nog steeds niet om dit nummer heen te kunnen. De eerste noten van het nummer en dan die stem van Cooke. Het geeft mij bij tijd en wijlen nog steeds kippenvel op de armen en het blijft jammer dat Cooke niet met zijn sociaal-kritische idee door kon. Een soulhit in optima forma en nog steeds mijn nummer 1.

Een fantastische song op 1. Wat een huzarenstuk is de lijst geweest. Heerlijk.

Uiteraard grandioze nummers. Inner City Blues hoor ik wat liever, maar je nummer 1 is nog legendarischer.
Mooie lijst weer Reijersen!

Mb.
Zeker eens dat I've Been Loving You Too Long het ultieme Otis nummer is. Zeg het ze.

Verder een top 10 zoals ik van je verwacht, maar daarmee niet minder goed.

Ik ga de soulvibe (plug, ladder, ontdek) op deze website even vasthouden en kom met een nieuwe lijst. Dit keer geen nieuwe lijst aan nummers, maar albums. Het is mij blijkbaar gelukt om albums in een bepaalde volgorde te zetten en daar een top500 uit te halen. Het fluctueert van genres als soul en funk, naar hiphop en jazz. Daarnaast zal ik bij albums aangeven het hoe en waarom, deze ene keer uitgebreider dan de andere keer.

Om deze top500 te maken kwam ik op een totaallijst van 529. Geen verzamelplaten, geen live-albums (of het moeten lost-tracks zijn). En er vielen er dus 29 af, dat zijn de volgenden:

Benjamin Herman - Blue Sky Blond
Beans & Fatback - Heroine Lovestruck
Big Mama Thornton - Ball 'n Chain
Blackalicious - NIA
Daniel Lemma - Dreamers & Fools
CYNE - Water for Mars
Ebony Rhythm Band - Soul Heart Transplant: the Lamp Sessions
Kandace Springs - Soul Eyes
Valerie June - Pushin' Against a Stone
Ray LaMontagne - Trouble
Anthony Joseph - Time
Adrian Younge Presents Venice Dawn - Something About April II
Aretha Franklin - Amazing Grace
Dwele - Sketches of a Man
Ntjam Rosi e- The One
LaVern Baker - LaVern Baker Sings Bessie Smith
Rhye - Woman
inc. - No World
How to Dress Well - Love Remains
Earth, Wind & Fire - All 'N All
Frank McComb - Straigth From the Vault
Cookin' on 3 Burners - Blind Bet
Blood Orange - Cupid Deluxe
Pharoahe Monch - Desire
Mayer Hawthorne - Man About Town
Zara McFarlane - Arise
Omar - Love in Beats
THHEESatisfaction - awE naturalE
Zbonics - Time to Do Your Thing

Ik zal het met enige regelmaat binnen wandelen.

Dit topic is me nu pas opgevallen. Die top 2 van vorig jaar is van de buitencategorie, zo mooi.

Dit ga ik zeker ook volgen. Ben benieuwd of ik hier nog ontdekkingen zal doen. Denk het haast wel.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/22000/22225.300.jpg
500. Earth, Wind & Fire - That's the Way of the World (1975)

Zoals jullie misschien weten ben ik niet direct de grootste Earth, Wind & Fire fan. De hitjes vind ik vaak nog wel erg leuk, maar als gehele plaat kunnen zij mij te vaak te weinig boeien. Z
Zoals jullie wellicht al hebben gelezen stond All 'n All uit 1977 ook op de shortlist, maar heeft uiteindelijk alleen dit album van EW&F het gered.
Hier zijn ze nog lekker funky en uiterst soulvol. Hun meer disco-georiënteerde werk behap ik een stuk minder. Over de gehele linie een sterke plaat.

Oké, ik haak af.

Het was enkel mijn manier om te zeggen: "veel te laag!"

Minneapolis schreef:
Het was enkel mijn manier om te zeggen: "veel te laag!"

Moet je nagaan als er 499 nog betere platen bestaan

https://www.musicmeter.nl/images/cover/23000/23380.300.jpg
499 . Change - The Glow of Love
Dit album heb ik leren kennen via de user sq. Ooit nog actief als voorvechter voor de soul/disco op deze website, maar heb al een tijd niks meer van hem gezien.
Het is misschien wel het meest disco/dance georiënteerde album uit deze top500. Mij blijven de strakke beats altijd bij. Tevens is het goed te beluisteren voor de Chic-liefhebber.

Zeker weten, dat album blijft genietbaar.
Heb er nog verder geen eigen mening bij staan, op korte termijn maar eens herbeluisteren voor een stukje bij dat album.

Leuk begin van de lijst!
Ik ben benieuwd hoeveel van de 500 albums ik in de kast heb staan, de score staat nu nog op 100% .
Uiteraard hoop ik ook nog een paar fraaie ontdekkingen te doen.

Opvallende aanwezige in de rij afvallers is Ray LaMontagne voor mij. Had deze niet zo vlug verwacht bij jou, maar had zeker een plek in de lijst verdiend. Had ik zelf een lijst gemaakt, had dat album de beste 100 wel gehaald denk ik, prachtplaat!

https://www.musicmeter.nl/images/cover/327000/327006.300.jpg
498 . Beans & Fatback - With Skin Attached (2013)
Wie Beans & Fatback zijn? Zanger/gitarist Onno Smit en gitarist Paul Willemsen. Beide hebben al in aardig wat bands van verschillende artiesten gespeeld en in 2010 kwam al de debuutplaat Beans & Fatback uit.
Beans & Fatback creëren een eigen sound door de productie wat “vuilig” te houden. De muziek is heel herkenbaar en van constante hoge kwaliteit.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:11 uur

geplaatst: vandaag om 20:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.