MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
Mb.
Reijersen schreef:
(quote)

Ik kan natuurlijk niet iedereen ten dienst zijn

Gelukkig maak je het meer dan goed met die laatste drie video'tjes!

You Send Me van Sam Cooke ken ik al (sowieso ben ik al vrij aardig bekend met het werk van Cooke - altijd leuk om dat te kunnen zeggen als 'soulrookie') en vind ik persoonlijk ook een van zijn betere. Sam Dees ken ik vaagjes via YouTube, en dit nummer is echt zo aangrijpend mooi dat ik mijzelf afvraag waarom ik dat album nog niet gecheckt heb! En dan afsluitend met zo'n mooi nummer van Stevie Wonder is natuurlijk helemaal top.

Wel jammer dat er geen meer Ray Charles komt. Maar ach, ik vergeef het je.

Ik kan het niet later om er 5 extra te doen:

80 . O.V. Wright - Let's Straighten it Out

Afkomstig van het album: Bottom Line (1978)

Ik denk dat Mb. ook door dit nummer van O.V. niet overtuigd zal zijn dan. Al zit er wel wat meer productie aan als in het vorige nummer. Dit nummer leunt niet alleen op de fantastische stem van Wright, maar ook op de groovende muzikale begeleiding. Hoe overtuigend wil je het hebben?!

79 . Clarence Carter - Patches

Afkomstig van het album: Patches (1970)

Op nummer 79 vinden we Clarence Carter. En dat is natuurlijk weer totaal andere soul als bijvoorbeeld een O.V. Wright.
Ten eerste is de licht overslaande stem van Clarence Carter in mijn ogen en vooral in mijn oren echt fantastisch. Daarnaast het gitaartje dat altijd wel terug te vinden is in zijn muziek en de volle blazers. Topsong!

78 . Allen Toussaint - From a Whisper to a Scream
Afkomstig van het album: Toussaint (1970)

Het loopt lekker met de filmpjes van Allen Toussaint. Ook deze absolute klassieker van the King of New Orleans staat niet op YouTube. Misschien dat het maar eens tijd wordt dat ik die er zelf op ga zetten want de muziek van deze man moet iedereen horen. Horen, genieten en ontroeren. Dat is de muziek van Allen Toussaint.

77 . Otis Redding - Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song)

Afkomstig van het album: Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul (1966)

In mijn filmpje expres de keuze voor een live-uitvoering van de koning van de soul: Mr. Otis Redding.
Wat ik zo fantastisch vind aan dit nummer is ongekende contrast tussen de titel en de sfeer van het nummer. Daar het een 'Sad Song' het te zijn klinkt het 'ge-Fa' juist erg vrolijk. Gooi daar de soul van Otis bij en je hebt een klassieker.

76 . D'Angelo - Untitled (How Does it Feel)

Afkomstig van het album: Voodoo (2000)

Iedereen kent natuurlijk de officiele clip van dit nummer, maar dat is een kortere versie. Daarom heb ik gekozen voor deze albumversie. En dus geen naakte D'Angelo.
Dat gitaarriffje, dat maakt dit nummer in het begin. Daarna de lome drums, de nieuwsgierigmakende stem van D'Angelo zelf en natuurlijk de opbouw. Het begint zo ingetogen en knalt helemaal de dakken van de pan aan het eind van het nummer. Een diepe buiging voor deze muzikale prestatie.

75 . Al Green - Call Me (Come Back Home)

Afkomstig van het album: Call Me (1973)

Al Green! Hetgeen wat mij altijd het meeste pakt aan deze soulman is dat hij zo'n prachtige eigen sound heeft. Zowel in stemgeluid als in muzikale begeleiding van de nummers.
Neem bijvoorbeeld dit nummer. Zo sfeervol en teder gezongen. Prachtig.

74 . Otis Redding - (Sittin' On) the Dock of the Bay

Afkomstig van het album: The Dock of the Bay (1968)

De absolute culthit van Otis Redding. Otis Redding is naar mijn bescheiden mening de koning van het soulgenre. Als deze man performed gaat het zo ongelooflijk diep. Het is gewoon verwonderlijk dat iemand die zo jong overleden is met zoveel levensbeleving zijn songs kan zingen.

73 . Musiq Soulchild - Just Friends (Sunny)

Afkomstig van het album: Aijuswanaseing (2000)

En dan nu totaal wat anders. En welteverstaan het meest catchy nu-soulnummer ooit gemaakt. Als ik dit nummer beluisterd heb zit ik de hele dag nog in mijn hoofd met de beatbox-neuri-intro en het repeterende refrein. Fantastisch nummer!

72 . Curtis Mayfield - Superfly

Afkomstig van het album: Superfly (1972)

We laten het heden weer achter ons en gaan terug naar de 70's. Welteverstaan naar een nummer van een artiest die zelf erg Superfly is: Curtis Mayfield.
Groovende, stampende en funky muzikale begeleiding gemaakt als door een waar genie. Daarbij het aparte stemgeluid van Mayfield en mij hoor je zeker niet klagen. Muzikaal één van de allerbeste soulnummers.

71 . Donnie - Cloud 9

Afkomstig van het album: The Colored Section (2002)

Donnie staat bekend om zijn vrolijke muziek, maar met zware teksten. Dit nummer is meer een love-song. Laidback met een funky twist. Gezongen als iemand die goed naar Stevie Wonder geluisterd heeft, maar met zo'n eigen inbreng dat je nooit het gevoel krijgt met een imitator te maken te hebbeb. Donnie is 100% één van de allerbeste artiesten in de hedendaagse soul.

Musiq's 'Just Friends' staat toch verrassend hoog! Ik was vroeger ook helemaal weg van dat nummer. Nu iets minder, maar dat komt wel terug, zo catchy idd.
Ook de andere nusoul-nummers staan hier meer dan terecht tussen de klassiekers te blinken ('Untitled (How Does It Feel)' is er mss zelf al één)!

70 . Ann Peebles - Generation Gap Between Us
Afkomstig van het album: The Hi Singles A's & B's (2002)

Helaas geen filmpje op het uitgebreide YouTube te vinden van dit nummer.
Ann Peebles kan je samen met Carla Thomas misschien wel zien als mijn favoriete zangeres uit de oude soul. Ik hou erg van haar groovende nummers, natuurlijk gecombineerd met haar vlekkeloze stem.

69 . Donny Hathaway - He Ain't Heavy, He's My Brother
Afkomstig van het album; Donny Hathaway (1971)

En ook nu weer geen filmpje voor jullie.
Ik ben een groot fan van Donny Hathaway. Zoals ik ook over het algemeen fan ben van de combinatie piano en goede zangstem. Hathaway is namelijk een virtuoos op de piano en een zanger die onbedenkelijk veel gevoel in zijn stem kan leggen. Dat bewijst hij ook met dit nummer. Zijn stem is erg elastisch. Onder andere te horen in het refrein (van hoog, naar het zeer lage 'Brother')

68 . Gil Scott-Heron - The Prisoner

Afkomstig van het album: Pieces of a Man (1971)

Het houdt nog niet echt over in de ze vijf. Wederom geen filmpje dus.
Gil Scott-Heron is duidelijkerwijs niet de allerbeste vocalist onder de soulzangers. Maar deze man heeft wel een erg eigen stijl van zingen die mij erg ligt. Al moet ik zeggen dat het kwartje pas na vele luisterbeurten viel.
Die eigen zangstijl wordt ondersteunt met een grote muzikaliteit. Het sterk aan de muziek van Heron is dat het instrumentale, het muzikale gedeelte altijd voor de volle 100% klopt. En dat maakt deze man zo bijzonder.

67 . Greg Perry - One for the Road
Afkomstig van het album: One for the Road (1975)

Greg Perry is waarschijnlijk niet de bekendste naam in mijn toplijst. Maar wel een naam die mijn inziens een stuk bekender moet worden. Zo zal bovenstaand album van de artiest binnenkort best eens soulalbum van de week kunnen worden.
Greg Perry is een topzanger en zijn nummers zijn altijd groovy en vol van melodie. Daarnaast hebben ze een poppy karakter waardoor het geheel nog extra catchy wordt. Wel is het een artiest die je best per album kan beluisteren omdat hij van zijn albums altijd een mooi geheel weet te maken.

66 . John Legend - Ordinary People

Afkomstig van het album: Get Lifted (2004)

En dan een nummer dat al gezien kan worden als een klassieker in de nu-soul. Een nummer die als enige een filmpje heeft in deze vijf. Een nummer dat ik waarschijnlijk al duizenden malen geluisterd heb. En daarmee geen nummer dat ik zat ben. Nee, het is een nummer dat me steeds nog weet te pakken. Prachtig klein gehouden en mooi ingetogen gezongen door John Legend. Deze man bulkt van de muzikaliteit en de klasse.

Donny Hathaway kan toch als geen ander een nummer coveren (of eerder herwerken) dat telkens de vloer veegt met het origineel! Ik denk dat deze song mss wel eens mijn favoriet kan zijn van Donny, al is het moeilijk kiezen.

En awoert aan YouTube!

Ja! Ik ben geen liefhebber van covers, maar Hathaway weet het zo voor elkaar te krijgen een nummer eigen te maken dat het bijna geen cover meer is.

Geweldige Topic dit Reijersen.
Heb aardig wat verborgen pareltjes ontdekt in deze Top 2000!
Keep doing the good work!

John Legend heb ik persoonlijk niet zoveel mee. Maar Ordinary People bijna in de top 50.

Arrie schreef:
John Legend heb ik persoonlijk niet zoveel mee. Maar Ordinary People bijna in de top 50.

Het is maar net hoe je het woord 'bijna' definieert.

In een top 2000 noem ik dat wel bijna, ja.

Ordinary People is geniaal, met recht dat het zo hoog staat.

Arrie schreef:
In een top 2000 noem ik dat wel bijna, ja.

Het zal je gaan verbazen hoe hoog sommige nieuwere soul zal staan

Mb.
Dat nummer vind ik toch wel zijn 'op-een-na' beste nummer. Erg mooi.

...maar eigenlijk zitten er nu nog weinig nummers bij die ik niet goed vind.

65 . Anthony David ft. India.Arie - Words

Afkomstig van het album: The Red Clay Chronicles (2006)

Ze zijn al een tijdje elkaars muzikale partners. Schrijven samen, zingen bij elkaar wat achtergrondzang in. Maar dit was echt hun eerste officiële duet.
Wat ik zo mooi vind aan dit nummer is hoe de stemmen van India.Arie en Anthony David bij elkaar passen. Alsof het zo bedoeld is. Ook mooi hoe dit nummer zich opbouwt.

64 . José James - Park Bench People

Afkomstig van het album: The Dreamer (2008)

We gaan met de tweede uit deze vijf ook niet ver terug. We zien hier souljazz-zanger José James. DIt is zijn hoogste notering in de lijst.
Deze man zingt zo makkelijk en gevarieert. Hij maakt op zo'n manier gebruik van zijn stem zodat je wel moet blijven luisteren. Het blijft boeien. Zijn muziek is erg rustig en muzikaal soms wat experimenteler. Dit nummer heeft mij altijd het meest gepakt.

63 . Anthony Hamilton - Ain't Nobody Worryin'

Afkomstig van het album: Ain't Nobody Worryin' (2006)

Anthony Hamilton dan. Één van mijn favoriete nu-soulzangers. Dit is de titeltrack van zijn beste album.
De productie is lekker direct en groovend. Anthony zingt met zijn erg herkenbare stem lekker loom over de beat heen. Geweldig! Waar ik in dit nummer vooral van geniet is het eind, als Hamilton helemaal loos gaat met zijn vocale prestaties.

62 . Ben E. King - Spanish Harlem

Afkomstig van het album: Spanish Harlem (1961)

Na 3 wat recentere nummers gaan we een hele tijd terug in de tijd en komen we uit bij de onvolprezen Ben E. King. Deze man blonk uit in het schrijven van ijzersterke nummers. Dat bleek wel uit de hoeveel zijn nummers gecoverd zijn.
Deze laidback songs behoort mijn inziens tot één van zijn allerbeste. Ben E. King heeft een prachtige, flexibele stem.

61 . Booker T. & the MG's - Soul Dressing
Afkomstig van het album: Soul Dressing (1965)

En we gooien uiteindelijk het tempo ook nog een stuk omhoog met Booker T. & the MG's. Samen met The Bar-Kays de huisband van het gelouterde soullabel Stax.
Helaas geen filmpje op YouTube van deze funkjoint, maar ik kan jullie verzekeren dat het een topsong is. En velen van jullie zullen het wel kennen en het mij kunnen beamen .

Mb.
Ben E. King is een held, laat dat duidelijk zijn, maar deze heeft me nooit kunnen charmeren. Doet me wat te 'klassiek' aan, persoonlijk. Staat hij nog verder in de lijst?

Anthony David heeft een erg mooie stem, trouwens. Leuk liedje, ook.

Mb. schreef:
Ben E. King is een held, laat dat duidelijk zijn, maar deze heeft me nooit kunnen charmeren. Doet me wat te 'klassiek' aan, persoonlijk. Staat hij nog verder in de lijst?

Er komt nog een nummer van Ben E King aan ja

Ontzettend tof livefilmpje van Otis Redding op 77 overigens!

64. José James - Park Bench People
Wat een zanger! Zijn stem doet me wat denken aan Gil Scott-Heron.

Soulistic schreef:
64. José James - Park Bench People
Wat een zanger! Zijn stem doet me wat denken aan Gil Scott-Heron.

Ik zat meer aan de zangstijl van Chet Baker te denken

60 . Bill Withers - Harlem

Afkomstig van het album: Just as I Am (1971)

Bill Withers met Harlem! Ben altijd erg overdonderd geweest door dit nummer. Er zit muzikaal en in de zang een soort ondoorgrondelijk gedrevenheid waardoor het nummer als een gek opgestuwd wordt. Je wordt er helemaal in mee gezogen en komt er niet meer uit. Zelfs niet een uur na het beluisteren. Wereldklasse.

59 . Carla Thomas - Comfort Me

Afkomstig van het album: Comfort Me (1966)

Dus om toch een beetje tot rust te komen uit de intensiteit van het vorige nummer, gooit Carla Thomas het tempo was omlaag.
Carla Thomas is samen met Ann Peebles mijn favoriete vrouwelijke soulartiesten. Deze Stax-lady heeft een fantastische stem. Die vocale kwaliteiten worde vooral in dit nummer getoond.

58 . Sam & Dave - Soul Man

Afkomstig van het album: Soul Men (1967)

Isaac Hayes en David Porter zijn 2 mannen die niet alleen zelf een zeer prijzenswaardige carriere hebben gestart. Maar het zijn ook 2 mannen die onafgebroken samenwerkten in het schrijven van de allerbeste soulnummers op het Stax-label. Vooral Sam & Dave mochten gebruik van hun werk. Daarvan is deze 'Soul Men' de absolute swing-soul-toppper. Geweldig nummer.

57 . Al Green - Love and Happiness

Afkomstig van het album; I'm Still in Love with You (1972)

Deze vijf staan vol met intense nummers. Dat blijkt ook wel weer uit dit nummer van Al Green. Het begint zo rustig, maar grooved er na een paar seconden lekker op los. Ik denk dat iedereen dit nummer wel kent en er daarmee ook een bepaald gevoel bij heeft. En mij daarbij kunnen beamen dat dit heerlijke muziek is.

56 . James Brown - Please Please Please

Afkomstig van het album: Pure Dynamite! (1964)

De beroemde ik-schrijf-het-uit-en-laat-me-op-mijn-knieën-vallen-move van James Brown is afkomstig van het live-optreden van dit nummer. Hierbij ook het daadwerkelijke filmpje daarvan. Geweldig ook hoe de backing-vocalist Brown weer op de been helpt.
Dit is de soul van James die ik erg goed vind. Wederom intens en vol gevoel gezongen. Het komt uit zijn tenen.

55 . James Carr - You've Got my Mind Messed Up

Afkomstig van het album: A Man Needs a Woman (1968)

Het mooie aan deze James Carr is dat hij een bijzonder intense zanger is. Je voelt en hoort gewoon dat hij zich diep in zijn nummer ingraaft en er altijd alles uit wil halen wat er in zit. Over tekstbeleving gesproken.

54 . Marvin Gaye - I Heard it Through the Grapevine

Afkomstig van het album: In the Groove (1968)

Ik noem dit nummer altijd één van de allerbeste nummers als het op vocale prestatie aankomt. Want het is ongelooflijk om te horen hoe makkelijk, hoe soepel en hoe vol van beleving Marvin Gaye alle uiteenlopende noten in dit nummer raakt.
Speciaal voor jullie een lange live versie in de video. Fantastisch gedaan (ken jasje Marvin!)

53 . O.V. Wright - Eight Men, Four Women

Afkomstig van het album: The Soul of O. V. Wright (1992)

De wiskundigen onder ons rekenen snel uit dat dat 2 mannen per vrouw is Maar het nummer gaat over love in het algemeen. Deep-soul zoals deep-soul bedoeld is. Dat is wat O.V. Wright maakt. Lekker loom, hangend als het ware, in het nummer en het voort laten kabbelen maar met zo'n touch dat het niet als kabbelen over komt.

52 . Otis Redding - Mr. Pitiful

Afkomstig van het album: The Great Otis Redding Sings Soul Ballads (1965)

Mr. Pitiful begint in dit filmpje rond 2.20. Kon helaas geen betere krijgen.
Maar iedereen zal deze absolute soulklassieker wel kennen. Een groovende en stampende Otis Redding. Mr. soulful himself. Ongeëvenaard zoals deze man de soul zingt. Ik heb er niet zoveel over te vertellen, geniet er gewoon van zal ik zeggen.

51 . John Legend - Where Did My Baby Go

Afkomstig van het album: Once Again (2006)

En dan nu een nummer dat jullie allemaal vast veel te hoog vinden staan. Maar voor zit er een zeer persoonlijk verhaal aan dit nummer vast. Hierdoor krijgt de song een extra lading elke keer dat ik het luister. De sfeer van het nummer is vrij bedroeft natuurlijk, dus dat werkt ook al niet in benefit. Maar als ik dit nummer hoor gaan mijn gedachten uit naar een vroeg overleden goede vriend die dit nummer liet draaien tijdens zijn begrafenis. Ik kan jullie verzekeren. Het kippenvel staat over mijn hele lijf als ik het hoor. Het is dan ook gewoon een prachtig nummer.

Ben by the way vanaf vanavond een weekendje weg. Dus de volgende vijf komen pas maandag

Tijd genoeg om terug te luisteren en jullie mooie reacties achter te laten dus

Helemaal eens met de beschrijving van Withers' 'Harlem', zo beleef ik het ook!

Leuke live-filmpjes van James en Marvin, wat een performers! Voor de muziek verkies ik wel de studioversies.

En John Legend staat goed hier op 51.

kemm schreef:
Helemaal eens met de beschrijving van Withers' 'Harlem', zo beleef ik het ook!

leuk om te horen

De livefilmpjes zijn inderdaad erg leuk!

John Legend op 51.

Arrie schreef:

John Legend op 51.

Ja, inderdaad. Maar als je goed leest heeft dat ook een speciale reden

haveman
Arrie schreef:
De livefilmpjes zijn inderdaad erg leuk!

John Legend op 51.

Waarschijnlijk zijn uitleg niet gelezen.

Tuurlijk wel, maar dan kan ik me er nog over verbazen.

ieder zijn eigen ding. in ieder geval nog 50 geweldige nummers tegaan

Gast
geplaatst: vandaag om 00:11 uur

geplaatst: vandaag om 00:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.