Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )
zoeken in:
0
geplaatst: 14 december 2009, 18:27 uur
50 . Allen Toussaint - Happiness
Afkomstig van het album: Motion (1978)
The King from New Orleans komt ook in de laatste 50 nummers voorbij. Hij die bekend staat om meestal wat rustiger nummer wist mij ten volste te overtuigen met dit nummer. Een nummer wat swing. Lekkere groove en goed gezongen. Daarnaast natuurlijk meer dan uitstekende pianospel van Toussaint.
Tevens zijn hoogste notering.
49 . Alicia Keys - Butterflyz
Afkomstig van het album: Songs in A Minor (2001)
En ik verklap jullie alvast dat dit niet de hoogste notering van Alicia Keys is.
Dit nummer heeft mij altijd overdonderd. Al vanaf de eerste keer dat ik het hoorde.
Het is ten eerste een erg sfeervol nummer. Alleen maar prachtig pianospel en de prachtige vocalen van Alicia. Heerlijk klein en ingetogen gebracht. Kippenvel!
48 . Al Green - Here I Am (Come and Take Me)
Afkomstig van het album: Call Me (1973)
Helaas een minder goed filmpje van dit fantastische nummer. Maar dat doet geen afbreuk aan de topkwaliteit die in het nummer zit.
Kan me herinneren dat ergens in een topic een opmerking van musicfriek stond. Vol overtuigd dat dit een nummer van UB40 was. (correct me if i'm wrong friek
)
Maar het origineel is natuurlijk van Hi-held Green.
47 . Ann Peebles - I Can't Stand the Rain
Afkomstig van het album; I Can't Stand the Rain (1974)
Hey! Missy Elliott??? Nee! natuurlijk niet. Het is Ann Peebles. En Ann Peebles is mijn favoriete soulzangeres. En dit nummer. Dit nummer grooved, grauwt, stuwt, duwt er op los. En die stem van Ann Peebles dan ook nog! Ademloos beluisteren noem ik dat.
46 . Curtis Mayfield - Little Child Runnin' Wild
Afkomstig van het album: Superfly (1972)
Mister Curts, Mister Superlfy, of is hij een Pusherman? Curtis Mayfield is in ieder geval en zonder enige twijfel één van allerbeste in de soulmuziek.
Funky, psychedelic, onderhoudend, creërend, componerend, één van de allerbeste. En dat komt allemaal perfect samen in deze topsong.
Afkomstig van het album: Motion (1978)
The King from New Orleans komt ook in de laatste 50 nummers voorbij. Hij die bekend staat om meestal wat rustiger nummer wist mij ten volste te overtuigen met dit nummer. Een nummer wat swing. Lekkere groove en goed gezongen. Daarnaast natuurlijk meer dan uitstekende pianospel van Toussaint.
Tevens zijn hoogste notering.
49 . Alicia Keys - Butterflyz
Afkomstig van het album: Songs in A Minor (2001)
En ik verklap jullie alvast dat dit niet de hoogste notering van Alicia Keys is.
Dit nummer heeft mij altijd overdonderd. Al vanaf de eerste keer dat ik het hoorde.
Het is ten eerste een erg sfeervol nummer. Alleen maar prachtig pianospel en de prachtige vocalen van Alicia. Heerlijk klein en ingetogen gebracht. Kippenvel!
48 . Al Green - Here I Am (Come and Take Me)
Afkomstig van het album: Call Me (1973)
Helaas een minder goed filmpje van dit fantastische nummer. Maar dat doet geen afbreuk aan de topkwaliteit die in het nummer zit.
Kan me herinneren dat ergens in een topic een opmerking van musicfriek stond. Vol overtuigd dat dit een nummer van UB40 was. (correct me if i'm wrong friek
)Maar het origineel is natuurlijk van Hi-held Green.
47 . Ann Peebles - I Can't Stand the Rain
Afkomstig van het album; I Can't Stand the Rain (1974)
Hey! Missy Elliott??? Nee! natuurlijk niet. Het is Ann Peebles. En Ann Peebles is mijn favoriete soulzangeres. En dit nummer. Dit nummer grooved, grauwt, stuwt, duwt er op los. En die stem van Ann Peebles dan ook nog! Ademloos beluisteren noem ik dat.
46 . Curtis Mayfield - Little Child Runnin' Wild
Afkomstig van het album: Superfly (1972)
Mister Curts, Mister Superlfy, of is hij een Pusherman? Curtis Mayfield is in ieder geval en zonder enige twijfel één van allerbeste in de soulmuziek.
Funky, psychedelic, onderhoudend, creërend, componerend, één van de allerbeste. En dat komt allemaal perfect samen in deze topsong.
0
geplaatst: 15 december 2009, 19:58 uur
We kruipen rustig door, op naar de laatste 40:
45 . Gladys Knight & the Pips - Midnight Train to Georgia
Afkomstig van het album: Imagination (1973)
Het heeft weer even geduurd voordat we deze Motown-combinatie weer tegen komen,maar hier zijn ze dan weer. Één van de best scorende artiesten van het wereldberoemde Motown-label.
Gladys Knight is een fantastische zangeres die perfect op de voorgrond past. The Pips vullen haar daarbij alleen maar perfect aan. Altijd weer een glimlach op mijn gezicht van dit mooie nummer.
"Woo, Woo" (aldus the Pips die een trein nadoen)
44 . Otis Redding - Love Man
Afkomstig van het album: Love Man (1969)
"go-go-go-goes i'm a love man
Heerlijk gezongen toch! Otis Redding, Kong Soul, Koning Voice, Koning alles. En hier met één van zijn alle beste songs. Het swingt als een tiet, het pakt je en laat je niet meer los als je eerste grote liefde, en het brengt je naar een punt waar je alleen maar van droomt met je grote liefde ooit te komen. Puur genieten! I Love This Man!
43 . Ben E. King - Save the Last Dance for Me
Afkomstig van het album: The Ultimate Collection: Stand by Me (1987)
En dan Ben E. King met zijn Drifters. De man met de elastische en fluwelen stem komt hierna nog een keer voor. Oude soul is dit, dat ademt het nummer ook helemaal uit. Dat het heerlijk uit is. Mooi ingetogen nummer van King. Prachtig refrein.
42 . Ayo - Better Days
Afkomstig van het album: Gravity at Last (2008)
En dan nu een lesje vol-gevoel-zingen van een artieste van de soulmuziek van nu. Ayo is naast een fantastische zangeres ook nog eens een absolute ster in het schrijven van topteksten en het maken van prachtsongs. Dit nummer is zo prachtig intens gezongen, ingespeeld. Nu ik dit typ en het nummer beluister schieten de tranen me gewoon weer in de ogen. Kippenvel.
41 . D'Angelo - Brown Sugar
Afkomstig van het album: Brown Sugar (1995)
Na de totaal intense beleving van het vorige nummer gaan we laidback & relax over naar de fúnky D'Angelo.
Het blijft voor mij opvallend dat een man die zulke goede nummers maakte en daarnaast 2 absolute klassiekers creeërde zo ver weggezakt is. Eeuwig zonde, want voor mij blijft het wachten op zijn nieuwe werkt.
45 . Gladys Knight & the Pips - Midnight Train to Georgia
Afkomstig van het album: Imagination (1973)
Het heeft weer even geduurd voordat we deze Motown-combinatie weer tegen komen,maar hier zijn ze dan weer. Één van de best scorende artiesten van het wereldberoemde Motown-label.
Gladys Knight is een fantastische zangeres die perfect op de voorgrond past. The Pips vullen haar daarbij alleen maar perfect aan. Altijd weer een glimlach op mijn gezicht van dit mooie nummer.
"Woo, Woo" (aldus the Pips die een trein nadoen)
44 . Otis Redding - Love Man
Afkomstig van het album: Love Man (1969)
"go-go-go-goes i'm a love man
Heerlijk gezongen toch! Otis Redding, Kong Soul, Koning Voice, Koning alles. En hier met één van zijn alle beste songs. Het swingt als een tiet, het pakt je en laat je niet meer los als je eerste grote liefde, en het brengt je naar een punt waar je alleen maar van droomt met je grote liefde ooit te komen. Puur genieten! I Love This Man!
43 . Ben E. King - Save the Last Dance for Me
Afkomstig van het album: The Ultimate Collection: Stand by Me (1987)
En dan Ben E. King met zijn Drifters. De man met de elastische en fluwelen stem komt hierna nog een keer voor. Oude soul is dit, dat ademt het nummer ook helemaal uit. Dat het heerlijk uit is. Mooi ingetogen nummer van King. Prachtig refrein.
42 . Ayo - Better Days
Afkomstig van het album: Gravity at Last (2008)
En dan nu een lesje vol-gevoel-zingen van een artieste van de soulmuziek van nu. Ayo is naast een fantastische zangeres ook nog eens een absolute ster in het schrijven van topteksten en het maken van prachtsongs. Dit nummer is zo prachtig intens gezongen, ingespeeld. Nu ik dit typ en het nummer beluister schieten de tranen me gewoon weer in de ogen. Kippenvel.
41 . D'Angelo - Brown Sugar
Afkomstig van het album: Brown Sugar (1995)
Na de totaal intense beleving van het vorige nummer gaan we laidback & relax over naar de fúnky D'Angelo.
Het blijft voor mij opvallend dat een man die zulke goede nummers maakte en daarnaast 2 absolute klassiekers creeërde zo ver weggezakt is. Eeuwig zonde, want voor mij blijft het wachten op zijn nieuwe werkt.
0
geplaatst: 16 december 2009, 22:55 uur
En we gaan lekker door met de volgende 5:
40 . O.V. Wright - Ace of Spades
Afkomstig van het album: Eight Men, Four Women (1987)
Daar waar O.V. Wright meestal vooral kiest voor de rustige deepsoul staat op nummer 40 een wat stuk meer swingender nummer van hem.
Lekker meeboogelen met dit nummer is wat altijd doe als ik het hoor. Het mag zo onderhand ook wel duidelijk zijn dat O.V. een topstem heeft.
39 . Al Green - I'm Still in Love With You
Afkomstig van het album: I'm Still in Love with You (1972)
Oeehhh!! Die drumlijn in dit nummer maakt de song. Voeg daarbij de meest herkenbare stem van de soulmuziek en je kunt genieten.
Al Green, the lovesong-singer, bezingt de liefde zoals niemand anders dat kan. Ingetogen met af en toe een diepgaande uitschreeuw. Deze man heeft een totaal eigen en uiterst herkenbare stijl ontwikkeld die mij altijd weer volledig weet te pakken.
38 . Otis Redding - These Arms of Mine
Afkomstig van het album: Pain in My Heart (1964)
Die eerste noten alleen al! Je zit meteen in de stem van Otis. Een stem die je daarna gaandeweg het nummer alleen nog maar met totale intensiteit wilt blijven volgen. Niemand zingt de soul zoals Otis dat deed en in mijn cd-speler nog heel vaak doet. De allergrootste van de soul in mijn ogen. Maar staat hij ook op 1? Dat is de vraag.
37 . Donny Hathaway - A Song For You
Afkomstig van het album: Donny Hathaway (1971)
Het subtiele pianospel in het begin van dit nummer en daaropvolgend de allereerste gezongen noot van Donny Hathaway nemen je meteen mee in een lied dat je intens gaat beleven. Naarmate de lijst vordert wordt de muziek intenser en intenser. Donny Hathaway is daar een held in.
Want zeg nou zelf. Je wordt toch meteen verliefd als iemand dit voor je voordraagt.
36 . Curtis Mayfield - Move on Up
Afkomstig van het album: Curtis (1970)
Toch even wat anders om deze 5 mee aan te sluiten. Want met Curtis Mayfield gaat het tempo danig omhoog. Dat kan ook niet anders met deze grootheid die er bekend om staat dat hij de soul en de funk op de meest grootse en muzikale manier wist te mengen. Het blijft genieten met dit nummer.
40 . O.V. Wright - Ace of Spades
Afkomstig van het album: Eight Men, Four Women (1987)
Daar waar O.V. Wright meestal vooral kiest voor de rustige deepsoul staat op nummer 40 een wat stuk meer swingender nummer van hem.
Lekker meeboogelen met dit nummer is wat altijd doe als ik het hoor. Het mag zo onderhand ook wel duidelijk zijn dat O.V. een topstem heeft.
39 . Al Green - I'm Still in Love With You
Afkomstig van het album: I'm Still in Love with You (1972)
Oeehhh!! Die drumlijn in dit nummer maakt de song. Voeg daarbij de meest herkenbare stem van de soulmuziek en je kunt genieten.
Al Green, the lovesong-singer, bezingt de liefde zoals niemand anders dat kan. Ingetogen met af en toe een diepgaande uitschreeuw. Deze man heeft een totaal eigen en uiterst herkenbare stijl ontwikkeld die mij altijd weer volledig weet te pakken.
38 . Otis Redding - These Arms of Mine
Afkomstig van het album: Pain in My Heart (1964)
Die eerste noten alleen al! Je zit meteen in de stem van Otis. Een stem die je daarna gaandeweg het nummer alleen nog maar met totale intensiteit wilt blijven volgen. Niemand zingt de soul zoals Otis dat deed en in mijn cd-speler nog heel vaak doet. De allergrootste van de soul in mijn ogen. Maar staat hij ook op 1? Dat is de vraag.
37 . Donny Hathaway - A Song For You
Afkomstig van het album: Donny Hathaway (1971)
Het subtiele pianospel in het begin van dit nummer en daaropvolgend de allereerste gezongen noot van Donny Hathaway nemen je meteen mee in een lied dat je intens gaat beleven. Naarmate de lijst vordert wordt de muziek intenser en intenser. Donny Hathaway is daar een held in.
Want zeg nou zelf. Je wordt toch meteen verliefd als iemand dit voor je voordraagt.
36 . Curtis Mayfield - Move on Up
Afkomstig van het album: Curtis (1970)
Toch even wat anders om deze 5 mee aan te sluiten. Want met Curtis Mayfield gaat het tempo danig omhoog. Dat kan ook niet anders met deze grootheid die er bekend om staat dat hij de soul en de funk op de meest grootse en muzikale manier wist te mengen. Het blijft genieten met dit nummer.
0
geplaatst: 17 december 2009, 11:05 uur
Wederom topkeuzes. 'Midnight Train To Georgia', een vaak vergeten klassieker, verdient het absoluut om zo hoog te staan!
0
geplaatst: 17 december 2009, 13:07 uur
35 . Marlena Shaw - California Soul
Afkomstig van het album: The Spice of Life (1969)
Hier issie dan! De hoogste notering van Miss Marlena Shaw. Een dame die ik samen met Ann Peebles, Aretha Franklin, Carla Thomas en Irma Thomas tot de absolute top van soulzangeressen reken.
Het nummer zelf is vaak gedaan. Deze uitvoering van van Shaw heeft iets meelevends. De manier waarop ze zingt, de manier waaro het muzikale gedeelte steeds weer toeneemt en afneemt. Te prachtig voor woorden.
34 . Otis Redding - That's How Strong My Love Is
Afkomstig van het album: The Great Otis Redding Sings Soul Ballads (1965
Het is de vraag of O.V. Wright er wakker van gelegen heeft dat de grote Otis Redding mede zo groot is geworden door het vertolken van zijn nummer. Het moge duidelijk zijn dat nu de bekendheid juist andersom is. Mensen kennen de versie van Otis en komen er dan later achter dat het eigenlijk van O.V. Wright is.
Otis Redding is iemand die nummers van anderen perfect op een eigen manier kan doen. Deze man is dan ook uniek.
33 . Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
Afkomstig van het album; Here, My Dear (1978)
What's Going On is zijn meest gewaardeerde album, maar in mijn ogen is Here, My Dear zijn beste. Het verhaal achter dit album zal velen bekend zijn. Maar in een notendop zal ik het nogmaals vertellen.
Marvin gaat scheiden van zijn vrouw, zus van de Motown-baas. Maar Marvin moet nog één plaat maken waarvan de opbrengsten als een soort alimentatie naar zijn ex-vrouw gaan. In plaats van een grol van een plaat te maken gooit Marvin alle huwelijkse frustatie in de plaat en maakt een geniale cd.
Absolute personificatie van dit alles is toch wel vooral dit nummer.
32 . Alicia Keys - You Don't Know My Name
Afkomstig van het album: The Diary of Alicia Keys (2003)
Ik zie Arrie's reactie alweer voor me. Zo hoog!
Ja inderdaad, zo hoog 
Ten eerste houd ik echt van de stem van Alicia. Ten tweede heeft deze dame een eigen stijl ontworpen met haar subtiele pianospel en prachtige stem. Ten derde bewijst deze dame dat je met een hoge muzikaliteit ook kan scoren. Ten vierde geniet ik elke keer weer van de mooie vintage sfeer van dit nummer.
Geproduceerd door Kanye West en John Legend als mede-pianist en backing.
31 . Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
Afkomstig van het album: The Immortal Otis Redding (1968)
Voor de tweede keer een nummer van Otis in deze vijf. En ook voor de tweede keer geen filmpje op YouTube.
Ooit was dit mijn favoriete nummer van deze soulman. Maar dat is nu een ander, en die komt nog voorbij.
Prachtig hoe het samenspel is tussen Otis en de vrouwelijke backings in het refren.
Afkomstig van het album: The Spice of Life (1969)
Hier issie dan! De hoogste notering van Miss Marlena Shaw. Een dame die ik samen met Ann Peebles, Aretha Franklin, Carla Thomas en Irma Thomas tot de absolute top van soulzangeressen reken.
Het nummer zelf is vaak gedaan. Deze uitvoering van van Shaw heeft iets meelevends. De manier waarop ze zingt, de manier waaro het muzikale gedeelte steeds weer toeneemt en afneemt. Te prachtig voor woorden.
34 . Otis Redding - That's How Strong My Love Is
Afkomstig van het album: The Great Otis Redding Sings Soul Ballads (1965
Het is de vraag of O.V. Wright er wakker van gelegen heeft dat de grote Otis Redding mede zo groot is geworden door het vertolken van zijn nummer. Het moge duidelijk zijn dat nu de bekendheid juist andersom is. Mensen kennen de versie van Otis en komen er dan later achter dat het eigenlijk van O.V. Wright is.
Otis Redding is iemand die nummers van anderen perfect op een eigen manier kan doen. Deze man is dan ook uniek.
33 . Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
Afkomstig van het album; Here, My Dear (1978)
What's Going On is zijn meest gewaardeerde album, maar in mijn ogen is Here, My Dear zijn beste. Het verhaal achter dit album zal velen bekend zijn. Maar in een notendop zal ik het nogmaals vertellen.
Marvin gaat scheiden van zijn vrouw, zus van de Motown-baas. Maar Marvin moet nog één plaat maken waarvan de opbrengsten als een soort alimentatie naar zijn ex-vrouw gaan. In plaats van een grol van een plaat te maken gooit Marvin alle huwelijkse frustatie in de plaat en maakt een geniale cd.
Absolute personificatie van dit alles is toch wel vooral dit nummer.
32 . Alicia Keys - You Don't Know My Name
Afkomstig van het album: The Diary of Alicia Keys (2003)
Ik zie Arrie's reactie alweer voor me. Zo hoog!
Ja inderdaad, zo hoog 
Ten eerste houd ik echt van de stem van Alicia. Ten tweede heeft deze dame een eigen stijl ontworpen met haar subtiele pianospel en prachtige stem. Ten derde bewijst deze dame dat je met een hoge muzikaliteit ook kan scoren. Ten vierde geniet ik elke keer weer van de mooie vintage sfeer van dit nummer.
Geproduceerd door Kanye West en John Legend als mede-pianist en backing.
31 . Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
Afkomstig van het album: The Immortal Otis Redding (1968)
Voor de tweede keer een nummer van Otis in deze vijf. En ook voor de tweede keer geen filmpje op YouTube.
Ooit was dit mijn favoriete nummer van deze soulman. Maar dat is nu een ander, en die komt nog voorbij.
Prachtig hoe het samenspel is tussen Otis en de vrouwelijke backings in het refren.
0
geplaatst: 17 december 2009, 14:46 uur
California Soul!!!
Wat had ik nu weer bij haar album geschreven? O, ja:
Echt wel!
Het is echt spannend aan het worden voor die ereplaatsen.
Wat had ik nu weer bij haar album geschreven? O, ja:kemm schreef:
En mocht er in de hele wereld maar 1 song mogen gemaakt worden, had ik graag gehad dat het 'California Soul' was! In de versie van Marlena natuurlijk.
En mocht er in de hele wereld maar 1 song mogen gemaakt worden, had ik graag gehad dat het 'California Soul' was! In de versie van Marlena natuurlijk.
Echt wel!
Het is echt spannend aan het worden voor die ereplaatsen.

0
geplaatst: 17 december 2009, 17:15 uur
My bad!

Maar wat als John Legend nog een keer voorbij komt?
0
geplaatst: 17 december 2009, 18:11 uur
Ben wat dieper in het forum aan het spitten en ga deze ook volgen. Wat een werk steek jij erin. Kan ik nu mooi van profiteren! 
Fijn hoor, al die linkjes en background info. Er komen nu steeds meer open deuren aan, maar dat veranderd niks aan de kwaliteit van deze nummers.

Fijn hoor, al die linkjes en background info. Er komen nu steeds meer open deuren aan, maar dat veranderd niks aan de kwaliteit van deze nummers.

0
geplaatst: 17 december 2009, 18:16 uur
5 mooie extraatjes vandaag. Drie nieuwe en 2 oudjes.
Ga vanaf de 25 per 3 werken:
30 . Donnie - Atlanta Child Murders
Afkomstig van het album: The Daily News (2007)
Ten beginne met Donnie. Dit is zijn hoogste notering in deze toplijst.
Ik reken Donnie tot een echte nu-soultopper. Zijn eerste plaat heb ik lang moeten beluisteren voordat het kwartje echt viel. Maar als je eenmaal in de ban van Donnie bent dan laat het je niet meer los.
Donnie mengt sociaal- en maatschappij-kritische teksten met een onbekommerde en vrolijke muzikale sfeer. Prachtig contrast.
29 . John Legend - Again
Afkomstig van het album: Once Again (2006)
Het is even wachten op een reactie van Arrie
Of heb ik het weer fout?
Nee, John Legend is één van mijn favoriete artiesten van de afgelopen jaar. Ben nu drie keer bij een concert van deze topmuzikant geweest en elke keer was dat overtuigend. Na het hippe 'Get Lifted' zorgde Legend mijn 2e album 'Once Again' voor een totale koerswijziging. Het werd ingetogen, kleine nummers, subtiel gespeeld en bezongen. En daar is dit nummer absoluut een groot voorbeeld van. Prachtig opgebouwd!!! Ik hou hier zo van.
28 . Anthony Hamilton - Prayin' For You/Superman
Afkomstig van het album: The Point of It All (2008)
En dan nu een zeer recent nummer uit de soulmuziek. Afkomstig van een album van eind vorig jaar. Maar vanaf de eerste luisterbeurt weet ik zeker: dit nummer zal altijd een favoriet blijven.
Anthony Hamilton is misschien wel mijn meest favoriete nu-soulzanger. De man met de roots in de gospel laat die roots in dit nummer goed horen. Het begint swingend om als een waar kerkzang los te barsten. Daarna wordt het tempo prachtig en drastisch naar beneden geschroefd om te ontploffen in een tergende zang van Hamilton. De term door-merg-en-been is hier voor verzonnen. In positieve zin welteverstaan.
27 . Al Green - Tired of Being Alone
Afkomstig van het album: Gets Next to You (1971)
De manier waarop ik dit nummer leerde kennen is waarschijnlijk vrij apart te noemen. Maar ik zal het aan jullie uit de boeken doen.
Radio 3FM heeft de laatste jaren een eindejaarsactie met een glazen huis op een plein. Dit is een actie die ik eigenlijk elk jaar volg.
De eerste jaren stond dat huis op het Neude in Utrecht. Een paar jaar geleden was top-DJ Gerard Ekdom uitgekozen om aan de actie mee te doen. En daar draaide hij een versie van dit nummer met als band Chicago op de achtergrond en Ekdom ging daarbij zo uit zijn dak dat hij mijn interesse wekte. Zodoende ontdekte ik dit nummer en beschouw ik als één van de allerbeste van Green en van de soulmuziek.
26 . Bill Withers - Ain't no Sunshine
Afkomstig van het album: Just as I Am (1971)
Kende van dit nummer eigenlijk eerste de versie van Michael Jackson voordat ik het origineel ontdekte.
Het is eigenlijk een vrij simpel, maar blinkt juist uit in kwaliteit door die onvolprezen simpelheid. Het nummer is als een 2 minuten durende hypnose die je pas weer te boven komt als het over is.
Ga vanaf de 25 per 3 werken:
30 . Donnie - Atlanta Child Murders
Afkomstig van het album: The Daily News (2007)
Ten beginne met Donnie. Dit is zijn hoogste notering in deze toplijst.
Ik reken Donnie tot een echte nu-soultopper. Zijn eerste plaat heb ik lang moeten beluisteren voordat het kwartje echt viel. Maar als je eenmaal in de ban van Donnie bent dan laat het je niet meer los.
Donnie mengt sociaal- en maatschappij-kritische teksten met een onbekommerde en vrolijke muzikale sfeer. Prachtig contrast.
29 . John Legend - Again
Of heb ik het weer fout?Nee, John Legend is één van mijn favoriete artiesten van de afgelopen jaar. Ben nu drie keer bij een concert van deze topmuzikant geweest en elke keer was dat overtuigend. Na het hippe 'Get Lifted' zorgde Legend mijn 2e album 'Once Again' voor een totale koerswijziging. Het werd ingetogen, kleine nummers, subtiel gespeeld en bezongen. En daar is dit nummer absoluut een groot voorbeeld van. Prachtig opgebouwd!!! Ik hou hier zo van.
28 . Anthony Hamilton - Prayin' For You/Superman
Afkomstig van het album: The Point of It All (2008)
En dan nu een zeer recent nummer uit de soulmuziek. Afkomstig van een album van eind vorig jaar. Maar vanaf de eerste luisterbeurt weet ik zeker: dit nummer zal altijd een favoriet blijven.
Anthony Hamilton is misschien wel mijn meest favoriete nu-soulzanger. De man met de roots in de gospel laat die roots in dit nummer goed horen. Het begint swingend om als een waar kerkzang los te barsten. Daarna wordt het tempo prachtig en drastisch naar beneden geschroefd om te ontploffen in een tergende zang van Hamilton. De term door-merg-en-been is hier voor verzonnen. In positieve zin welteverstaan.
27 . Al Green - Tired of Being Alone
Afkomstig van het album: Gets Next to You (1971)
De manier waarop ik dit nummer leerde kennen is waarschijnlijk vrij apart te noemen. Maar ik zal het aan jullie uit de boeken doen.
Radio 3FM heeft de laatste jaren een eindejaarsactie met een glazen huis op een plein. Dit is een actie die ik eigenlijk elk jaar volg.
De eerste jaren stond dat huis op het Neude in Utrecht. Een paar jaar geleden was top-DJ Gerard Ekdom uitgekozen om aan de actie mee te doen. En daar draaide hij een versie van dit nummer met als band Chicago op de achtergrond en Ekdom ging daarbij zo uit zijn dak dat hij mijn interesse wekte. Zodoende ontdekte ik dit nummer en beschouw ik als één van de allerbeste van Green en van de soulmuziek.
26 . Bill Withers - Ain't no Sunshine
Afkomstig van het album: Just as I Am (1971)
Kende van dit nummer eigenlijk eerste de versie van Michael Jackson voordat ik het origineel ontdekte.
Het is eigenlijk een vrij simpel, maar blinkt juist uit in kwaliteit door die onvolprezen simpelheid. Het nummer is als een 2 minuten durende hypnose die je pas weer te boven komt als het over is.
0
geplaatst: 17 december 2009, 18:18 uur
principal2000 schreef:
Ben wat dieper in het forum aan het spitten en ga deze ook volgen. Wat een werk steek jij erin. Kan ik nu mooi van profiteren!

Je hebt in ieder geval nog heel wat terug te lezen dan
Veel plezier ermee en bedankt voor de complimenten.
0
Mb.
geplaatst: 17 december 2009, 21:21 uur
Is het misschien mogelijk om de filmpjes wat te minderen (bijv. 1 per 3)? Ik vind dit een heel leuk topic en ik volg het redelijk actief, maar mijn computer begint wat problemen te krijgen met laden etc. Ik heb desondanks, met moeite, 27. en 26. kunnen luisteren en dat zijn beide echt hele mooie nummers. 

0
Mb.
geplaatst: 17 december 2009, 21:36 uur
Ow, maakt eigenlijk niet zo veel uit - kom er net achter dat ik 10 posts per pagina kan instellen. Ach, excuse moi. 

0
geplaatst: 17 december 2009, 22:21 uur
Mb. schreef:
Ow, maakt eigenlijk niet zo veel uit - kom er net achter dat ik 10 posts per pagina kan instellen. Ach, excuse moi.
Dat is natuurlijk ook een optie

Morgen de eerste 3 van de top25

0
geplaatst: 17 december 2009, 22:30 uur
Reijersen schreef:
29 . John Legend - Again
(embed)
Of heb ik het weer fout?
29 . John Legend - Again
(embed)
Of heb ik het weer fout? *houdt wijselijk zijn mond dicht*

Maar ik blijf de lijst met plezier volgen hoor, er staan heel veel mooie nummers in.

0
geplaatst: 17 december 2009, 22:32 uur
het leven bestaat uit keuzes maken. Misschien staat Legend wel weer een stuk lager als ik ooit een update van de lijst ga maken
0
geplaatst: 17 december 2009, 22:35 uur
Reijersen blijft zeer dope tracks droppen. Ken de meeste nu wel, maar dat is niet vreemd. Dit zijn gewoon tracks die elke liefhebber van muziek moet draaien. 
Go reijersen, laat de laatste loodjes niet zo zwaar wegen.

Go reijersen, laat de laatste loodjes niet zo zwaar wegen.
0
geplaatst: 17 december 2009, 23:25 uur
Hele mooie nummers weer! Al Green heb ik helaas pas recentelijk ontdekt.
Heb wel een tip voor de liefhebbers. Bij bol.com hebben ze boxen met vier cd's voor 18,95. Dat is toch geen geld voor zo'n fantastische muziek
Heb wel een tip voor de liefhebbers. Bij bol.com hebben ze boxen met vier cd's voor 18,95. Dat is toch geen geld voor zo'n fantastische muziek

0
geplaatst: 18 december 2009, 15:24 uur

25 . Syl Johnson - Is it Because I'm Black?
Afkomstig van het album: Is It Because I'm Black (1970)
Dit lange soulnummer van Syl Johnson is bijna episch te noemen. Het gehele nummer heeft in ieder geval die epische sfeer. De opbouw van de song. De manier waarop Syl Johnson de noten uit zijn goude strotje krijgt. De manier waarop het muzikale gedeelte ingespeeld is. De manier waarop de lyriscs geschreven zijn. De inhoud van de lyrics. Het is gewoon allemaal episch.
24 . Curtis Mayfield - Pusherman
Afkomstig van het album; Superfly (1972)
De Superfly soundtrack van Curtis Mayfield zie ik als één van de allerbeste soundtracks ooit. Van deze cd is dit Pusherman bijna het beste nummer. Mayfield komt namelijk nog één keer voorbij hierna.
Het ritme in de instrumentatie, de ritme in de zang, de leuke tekst. Alles is heerlijk ritmisch aan dit nummer. Het voet-tappen is voor mij een terugkerend fenomeen als ik het nummer beluister.
23 . Donny Hathaway - Someday We'll All Be Free
Afkomstig van het album: Extension of a Man (1973)
Deze man had waarschijnlijk in de jaren 70 al gelijk met dit nummer. Er is mijn inziens geen andere zanger die met zijn stem zo goed in een nummer kan "hangen" als Donny Hathaway. De zangtechniek van deze man zijn onovertroffen en verhogen de absolute intensiteit en beleving van zijn muziek.
0
geplaatst: 18 december 2009, 15:39 uur
Wauw! WAUW! en WAAAUUUWWW!!! Vooral bij Donny is het elke keer weer kippevel!
0
geplaatst: 18 december 2009, 15:50 uur
Het probleem van dit topic en nu we bij de top25 zijn aangekomen is wel dat ik nu door wil gaan en mezelf echt moet dwingen om pas morgen weer 3 nieuwe te plaatsen. 

0
geplaatst: 19 december 2009, 11:34 uur
22 . Al Green - Let's Stay Together
Afkomstig van het album: Let's Stay Together (1972)
Al Green staat natuurlijk ook hoog met een nummer. Ik moet zeggen dat er zelfs nog één aankomt van deze man.
Dit nummer is absoluut één van de allerbeste love-soul-songs die ooit gemaakt is. Maar nu blinkt Al Green zowiezo uit in het maken van dat soort song.
Wat Al Green zo goed maakt is zijn manier van zingen. Niemand anders doet dat zoals hij, dat maakt hem een zijn stemgeluid uniek.
21 . Booker T. & the MG's - Green Onions
Afkomstig van het album: Green Onions (1962)
Dit nummer van Booker T. & the MG's, de huisband van het vermaarde Stax-label, is de hoogste notering van een louter instrumentaal nummer. Moet eerlijk toegeven dat ik over algemeen toch meer van de zang bent. Maar daar is dit nummer de uitzondering op de regel op. Geen nummer is zo groovy als deze. Superstrak gespeeld en striggering.
20 . Ben E. King - Stand by Me
Afkomstig van het album: Don't Play That Song (1962)
Dit is dan de hoogste notering van Ben E. King. Misschien een beetje een inkoppertje, maar het is dan ook een klassieker pur-sang. Prachtig simpele instrumentatie die in dienst staat van Ben's prachtige stem.
Afkomstig van het album: Let's Stay Together (1972)
Al Green staat natuurlijk ook hoog met een nummer. Ik moet zeggen dat er zelfs nog één aankomt van deze man.
Dit nummer is absoluut één van de allerbeste love-soul-songs die ooit gemaakt is. Maar nu blinkt Al Green zowiezo uit in het maken van dat soort song.
Wat Al Green zo goed maakt is zijn manier van zingen. Niemand anders doet dat zoals hij, dat maakt hem een zijn stemgeluid uniek.
21 . Booker T. & the MG's - Green Onions
Afkomstig van het album: Green Onions (1962)
Dit nummer van Booker T. & the MG's, de huisband van het vermaarde Stax-label, is de hoogste notering van een louter instrumentaal nummer. Moet eerlijk toegeven dat ik over algemeen toch meer van de zang bent. Maar daar is dit nummer de uitzondering op de regel op. Geen nummer is zo groovy als deze. Superstrak gespeeld en striggering.
20 . Ben E. King - Stand by Me
Afkomstig van het album: Don't Play That Song (1962)
Dit is dan de hoogste notering van Ben E. King. Misschien een beetje een inkoppertje, maar het is dan ook een klassieker pur-sang. Prachtig simpele instrumentatie die in dienst staat van Ben's prachtige stem.
0
Mb.
geplaatst: 19 december 2009, 13:17 uur
25. Syl Johnson's nummer verliest wat kracht vanwege de lengte, en de instrumentatie wordt daardoor ook wat te saai, maar toch heeft de krachtige doordringende stem van Syl me bijna acht minuten totaal stil gehouden. En dat is knap, geloof me. 
24. Curtis Mayfield is typisch zo'n geprezen artiest die me gewoon (nog) niet ligt. Misschien komt het met de tijd. Sowieso heb ik wat moeite met Funk, hoewel het best te smaken valt, zo bewees Kemm mij met zijn Funky 45.
23. Donny Hathaway ken ik eigenlijk alleen bij naam. Maar ik vind dit nummer best mooi.
22. Al Green staat zeer hoog op het 'te checken' lijstje, want, damn, wat een stem weer.
21. Green Onions van Booker T. & the MG's is toch wel de absolute topper van de heren. Het swingt echt heerlijk, maar ik moet wel zeggen dat ik net zoals jou wat meer van de zang gecharmeerd ben.
20. Ben E. King, wat een held toch, echt... Stand By Me is toch een van de mooiste Soul nummers ooit.

24. Curtis Mayfield is typisch zo'n geprezen artiest die me gewoon (nog) niet ligt. Misschien komt het met de tijd. Sowieso heb ik wat moeite met Funk, hoewel het best te smaken valt, zo bewees Kemm mij met zijn Funky 45.
23. Donny Hathaway ken ik eigenlijk alleen bij naam. Maar ik vind dit nummer best mooi.
22. Al Green staat zeer hoog op het 'te checken' lijstje, want, damn, wat een stem weer.
21. Green Onions van Booker T. & the MG's is toch wel de absolute topper van de heren. Het swingt echt heerlijk, maar ik moet wel zeggen dat ik net zoals jou wat meer van de zang gecharmeerd ben.
20. Ben E. King, wat een held toch, echt... Stand By Me is toch een van de mooiste Soul nummers ooit.

0
geplaatst: 19 december 2009, 13:49 uur
Há, kijk eens aan! Mb. warmt zich vast op voor zijn eigen toplijst-topic 

0
geplaatst: 19 december 2009, 14:03 uur
Don't Play That Song (hoewel niet in jouw lijst) lijkt echt op Stand By Me. Weet niet welke ik beter vind. Ze zijn beiden erg lekker.
0
geplaatst: 19 december 2009, 14:04 uur
principal2000 schreef:
Don't Play That Song (hoewel niet in jouw lijst) lijkt echt op Stand By Me.
Don't Play That Song (hoewel niet in jouw lijst) lijkt echt op Stand By Me.
En Save the Last Dance For Me, van Ben E. King heeft er ook wel wat van weg.
* denotes required fields.