MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
I Wish is inderdaad een geweldige track, ik denk wel mijn favoriet van Stevie Wonder. Goede keus dus!

Stevie Wonder + jaren zeventig = altijd raak.

'You nasty boy!'

(afbeelding)

2 . Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)

Afkomstig van het album: Otis Blue (1965)

Lang, heel lang wat het I've Got Dreams to Remember mijn Otis favoriet. Maar toen luisterde ik nogmaals naar dit nummer en viel het kwartje.
Ik kan gewoonweg niet beschrijven wat dit nummer zo goed maakt. Is het de gevoelige zang van Otis? Is het de fantastische, strakke en verrassend instrumentatie? Is het de absoluut mooie sfeer die het uitstraalt? Is het een combinatie van dat alles? Het is gewoon van alles. Het is net of ik in een soort halo terecht kom en alles om me heen vergeet, niks meer om me heen vergeet, als ik dit nummer hoor. Het woord kippenvel is niet genoeg om dit te beschrijven. Superlatieven schieten me te kort.

Mb.
Mijn favoriete Otis Redding nummer!

Mb. schreef:
Ik verwacht verder;

Sam Cooke - A Change is Gonna Come
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long

Misschien zijn ze zelfs al voorbij gekomen, maar ik denk redelijk opgelet te hebben.

En ja hoor, heb ik toch goed opgelet. A Change is Gonna Come op 1?

Echt prachtig in al z'n eenvoud, dit nummer. Ik apprecieer dat eigenlijk in al Otis' z'n nummers.
Het is een heerlijke top 10 geworden, en morgen nog de kers...

Een prachtig nummer uiteraard, net als de rest van Otis

Blijft toch 1 van de beste zangers aller tijden

kemm schreef:
Echt prachtig in al z'n eenvoud, dit nummer. Ik apprecieer dat eigenlijk in al Otis' z'n nummers.

Ik heb precies hetzelfde met de muziek van Otis

Voorspelbare, maar prachtige top-10, ook ik verwacht Sam cooke op 1.

Met deze grootheden in je top-5 zal iedereen kunnen leven. Ook met de keuze van de nummers. Zo'n lijst is toch weer een nieuwe impuls om soul en funk te gaan luisteren. Al doe ik dat al redelijk veelvuldig.

27 april 2009 begon deze lijst. En 2010 staat nu te trappelen om ons muzikaal te overdonderen. Na welgeteld 8 maanden en 4 dagen is eindelijk zo ver. Het is tijd voor de nummer:

(afbeelding)

En die nummer 1 issssss.......

........tromgeroffel..............

SAM COOKE - A CHANGE IS GONNA COME

Dit nummer is afkomstig van het Sam Cooke's topalbum 'Aint That Good News' uit het jaar 1964.

Een nummer één is die, gezien de berichten, al verwacht werd. Zo maakt Sam Cooke mijn voorspelbare(als ik jullie mag geloven) top10 compleet.
En dan nu een verhaaltje:

"Toen Reijersen nog een Reijersentje was begon hij zich te interesseren voor muziek. Het allereerste ronde schijfje dat hij aangeschafte was het debuutalbum van de boyband 5ive. Het tweede plaatje was een cd van R&B zanger R. Kelly. Het bekende R. met de zwart-rode voorkant. Maar kleine Reijersen wilde meer. Hij wilde weten waar die R. Kelly naar luisterde en ontdekte zodoende de pracht en praal van soulmuziek. De soulmuziek waar hij nu zo verkikkert van is.
Maar in den beginne stond die oude muziek uit de jaren 60 en 70 hem helemaal niet zo aan en ging hij meer de R&B-kant van het heden op. Tot hij een documentaire zag op TV. Een prachtige documentaire over de opmars van muziek die zo mooi soul heet.
In deze documentaire kwam ook ene Sam Cooke langs. Een geweldige zanger die zijn oorsprong heeft in gospelkoren, maar gaandeweg zich ontwikkelde tot een popster, in de soul welteverstaan. Bij deze documentaire lieten het bekende Wonderful World horen. Maar Reijersen was gepakt door deze man en ging op zoek. Zijn zoektocht bracht hem naar de verzamelaar 'The Man and His Music', uit 1986. Een prachtige verzamelaar met alle hits van Cooke. En kijk daar! Als laatste nummer het prachtige 'A Change is Gonna Come'. Hoe fantastisch kan muziek zijn!
Een nummer dat nog steeds realiteit is, gezien bijvoorbeeld de verkiezing van Obama in de USA. Maar dit was ook een veelbetekenend nummer bij de moord op Martin Luther King. Een nummer die ergens over gaat dat leek zeker.

Sam Cook een man met en ragfijne stem, ondersteunt door een prachtige en sfeervolle instrumentatie die de stem van Sam Cooke alleen maar ondersteunt. Bij die eerste luisterbeurt kreeg de kleine en jonge Reijersen kippenvel. En dat kippenvel zal elke keer blijven als hij het nummer hoort. Zoveel ziel, dat moet wel soul zijn!"

Zo dat was mijn onmogelijk uitleg over mijn nummer één. Want zulke mooie muziek is niet onder woorden te brengen. Ik hoop dat het duidelijk is.

Ik dank jullie allen voor het volgen van mijn lijst en het plaatsen van leuke reacties. Juist die reacties maken het de moeite waard hier veel werk in te stoppen.
En ik vertel jullie, de update is reeds in de maak en dat zal zeker een verschuiving betekenen. Dus ik spreek jullie over een jaartje of 2 wel weer hier.

Een hartelijk en be-soul-end 2010 toegewenst!

een schitterende ( maar natuurlijk weinig verrassende )nummer 1

In ieder geval wil ik je graag bedanken voor de prachtige lijst die je hebt gemaakt. Ik heb er veel nieuwe dingen ontdekt en heb er echt van genoten

Het beste voor 2010 voor iedereen!!!

Het nummer net loeihard gedraaid terwijl ik Reijersens verhaal erbij las. Dit nummer op één ja, in de versie van Cooke dan nog wel (de versie van Otis is ook erg mooi, maar juist doordat Cooke het ingetogener brengt, komen de pijn en de hoop beter over). Wat wil je nog meer?

Reijersen is, met zijn smaak, kennis en gedrevenheid, een van de belangrijkste gebruikers van deze site. Ik hoop dat hij ook in 2010 onvermoeibaar zal doorgaan met ons deelgenoot te maken van zijn liefde voor de soulmuziek, hoe zeer het soms een gevecht tegen de bierkaai lijkt.

En met de top 3 heeft Reijersen het jaar perfect afgesloten. Bedankt voor deze mooie top 2000, heb kennis mogen maken met veel fraaie nummers en als ik de nummers al kende dan genoot ik er gewoon erg van.

Reijersen het gaat je goed, en maak er een mooi soulvol jaar van in 2010!

En ook de overige users wens ik het beste toe in 2010, we gaan knallen.

Sandokan-veld schreef:
Het nummer net loeihard gedraaid

Bij deze wens ik ook iedereen een goed, gezond en met soul doordrenkt 2010 toe. Dat we elkaar nog veelvuldig kennis laten maken goede muziek.

Mb.
Vroeger hadden mijn ouders een verzamelaar met Soul klassiekers van grote namen. Deze draaide ze echter nooit, maar nieuwsgierig als ik was ging ik luisteren. Ik raakte geïntrigeerd. Pas laat besloot ik op onderzoek te gaan en toen kwam ik dit topic tegen. Gelukkig, want het was leuk om te volgen en veel kende ik uiteraard niet. Soms heb ik nog moeite om alles te kunnen waarderen, voornamelijk vanwege klassiek aandoende instrumentatie of plechtige stemmen (bijv. James Carr), maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Een voorspelbare nummer 1, maar het is dan ook een prachtig nummer wat ook in mijn top 10 behoort. En nu neem ik een aparte regel speciaal om te zeggen;

Reijersen, bedankt!

(Fijn 2010 toegewenst aan iedereen, overigens. )

Eng, hoe de tijd vliegt. Het lijkt wel gisteren toen er van start werd gegaan met de nummers die de lijst net niet hadden gehaald, en daar net iets te vaak R. Kelly tussen stond naar mijn goesting. Maar de R. Kelly's in de eigenlijke top 2000 bleken gering en nog best te pruimen ook. Vooral kregen we toch de goeie R&B en een boel soultoppers met hier en daar een leuke ontdekking. De top 10 was inderdaad wat voorspelbaar, maar het zou niet kloppen als we deze nummers al vroeger waren tegengekomen; Sam Cooke hoort hier gewoon te staan! James Brown en James Carr vond ik zelf trouwens wel leuke verrassingen bij de laatste 10.
Bedankt, Reijersen, voor de tijd en overgave waarmee je deze lijst hebt samengesteld én voorgesteld!

En aangezien het hier blijkbaar toch het topic voor is: Dat 2010 een fantastisch jaar mag worden voor iedereen!

Graag gedaan iedereen! Bedankt voor de leuke berichten!

Gedurende het plaatsen van deze toplijst ben ik al bezig geweest met een update. Ik kan nu al vertellen dat heel wat R&B en nieuwe soul plaats gaat maken voor oude soul. Daarnaast zullen er ook meer vrouwen in voor komen en zien we een paar explosieve stijgers. Over een jaar of 2 zal ik er weleens klaar mee zijn

Erg leuk topic was dit, waarin ik toch een hoop mooie dingen heb mogen ontdekken in de voor mij nog behoorlijk ontbekende soulwereld. Mooie nummer 1 ook!

Sluit me bij de rest aan, heb ook een hoop "nieuwe" tracks leren kennen in deze top 2000 van Reijersen. Daarvoor bedankt!
Het stimuleert me gelijk om zelf ook is zo'n lijst te maken.
Alleen zal ik dan eerst bescheiden beginnen en met een top 100 beginnen denk ik ha ha.
Iedereen een gelukkig, gezond en muzikaal 2010 gewenst!

Weinig aan toe te voegen, mr toch ook even thumbs up @ Reijersen voor deze mooie lijst! Je nieuwe lijst maakt me ook nieuwsgierig want oude(re) soul gaat er bij mij heel wat vlotter binnen dan de zogenaamde nusoul en hedendaagse r&b.

Pff, er zijn nochtans dik 1000 nummers bijgekomen, maar ik wil evengoed de 2000 nummers aanhouden. Dat wordt strepen voor de nieuwe lijst.

Alles om maar niet aan de afwas te moeten beginnen, of niet Daniel?

Sandokan-veld schreef:
Alles om maar niet aan de afwas te moeten beginnen, of niet Daniel?

Afwas? We hebben een vaatmachine hoor.

Melige reactie sorry.

Aangezien ik bezig ben met een nieuwe lijst roep ik jullie hulp in. Ik vergeet namelijk altijd bepaalde nummers of en misschien hele goede nummers nog niet. Daarom geef ik jullie de kans nummers aan te prijzen/aan te raden. Of juist vergeten nummers onvergeten laten worden. Misschien halen ze dan mijn lijst wel.

Ik ben benieuwd!

Nou!
Ik ben dus begonnen met een nieuwe lijst. Ik had ruim 4000 nummers, maar moet daarin sowieso terug naar ongeveer 2500 of 2000. Dus het schrappen is begonnen en ik zit nu aan een kleine 3000 nummers nog. Ik zal jullie verder op de hoogte houden van het verloop van de vorming van de lijst.

Wanneer denk je ongeveer te gaan beginnen?

Half jaartje

Ben nu de overgebleven 3022 nummers op volgorde aan het zetten. Daarvan heb ik er al 206 behandeld. Laatste staat nu Bobby Brown - My Prerogative.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.