MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
Arrie schreef:
(quote)

Ik gok op Inner City Blues, in de top 3.

We shall see! spannend!

(afbeelding)

7 . James Carr - The Dark End of the Street
[embed]http://www.youtube.com/watch?v=5YnHmaYaJpo[embed]
Afkomstig van het album: A Man Needs a Woman (1968)

James Carr is een paar keer voorbij gekomen in deze lijst van 2000. Maar hier staat pas zijn hoogste notering. Met het fantastische 'The Dark End of the Street'.
Dit nummer is ongelooflijk vaak gedaan, maar de versie van James Carr is voor mij nog steeds dé versie van dit nummer!
Het nummer klopt van alle kanten. Prachtig gezongen. Wat ik vooral zo mooi vind aan dit nummer is dat de instrumentatie totaal in de dienst lijkt te staan van de prachtige tekst en de vocalen. Het ondersteunt het echt waardoor de kwaliteit en beleving alleen maar hoger wordt. Briljant!

Het is Kerst, dus what the f***. Ik geef jullie een cadeautje:

(afbeelding)
6 . James Brown - It's a Man's Man's Man's World

Afkomstig van het album: It's a Man's Man's Man's World (1966)

James Brown, een artiest waar ik gaandeweg steeds en steeds meer mee ga hebben. Al moet ik zeggen dat ik een grotere liefhebber van zijn ballads ben, in plaats van de uptempo funk songs.
Natuurlijk ontbreekt dit nummer van Brown niet in de lijst. The Godfather of Soul bewijst op dit nummer tot één van de allerbeste vocalisten ooit te behoren. Geweldige eerste noot, gevolgd door louter ijzersterk en spatzuivere noten. Wat een gevoel, wat een sfeer! James Brown for live!!

Fijne Kerstdagen!

haveman
Heel leuk topic Reijseren. Veel goede muziek!

Heb af en toe een beetje mee gekeken en geluisterd en vroeg me af of Billy Paul ook ergens in je lijst staat (heb geen zin om alles terug te lezen).

Reijersen jij ook fijne kerstdagen!

Dat nummer van James Carr is echt prachtig!
James Brown had ik eigenlijk niet meer verwacht, maar hij staat er geheel terecht natuurlijk.
En damn, nu zitten we al aan de top 5...

Iedereen bij deze fijne feestdagen uiteraard!

On-topic: James Brown is een held natuurlijk, alleen heb ik wel een voorkeur voor de funky nummers.
Ook een erg mooi nummer van James Carr trouwens.

Ben benieuwd naar de top 5

Wow, en de top 10 is al weer gestart hoor, en hoe. Vier fraaie klassiekers, niet verrassend dat ze er in staan maar natuurlijk wel terecht.

Ik hoop ook nog op een moderne klassieker.

Een 9 gemiddeld voor de vier voorgaande nummers.

Mooi nummer van James Carr. De rustigere nummers van James Brown kunnen mij meestal ook meer bekoren. Komt vooral omdat de funky nummers wel lekker zijn, maar soms (teveel) op elkaar lijken en/of te lang duren. Het blijft uiteraard een legende.

haveman schreef:
Heb af en toe een beetje mee gekeken en geluisterd en vroeg me af of Billy Paul ook ergens in je lijst staat (heb geen zin om alles terug te lezen).

Neen, helaas niet. Als ik de lijst nu zou maken dan had hij zeker een plaatsje gehad.

(afbeelding)

5 . Donny Hathaway - Giving Up

Afkomstig van het album: Donny Hathaway (1971)

Donny Hathaway! Één van de allermooiste stemmen die de soulmuziek ooit gekend heeft. Deze man is absolute wereldtop. Zowel vocaal als muzikaal. Zowel tekstueel als productioneel. Een ware held voor mij.
Ik vind het vaak erg mooi als de gospelroots van de artiest terug te horen zijn in de muziek. En daar staat het debuutalbum van de veel te vroeg overleden Hathaway bol van. Dat debuutalbum staat dan ook volkomen terecht in mijn top10. Beste song van dat fantastische debuutalbum is dit Giving Up.
Intens, een woord dat ik vaak laat vallen als ik over soulmuziek praat. En dat is een woord dat synoniem staat voor dit prachtige nummer. Niemand zingt zo intens als Hathaway doet. Kip-pen-vel!!!!!

(hier nog een live-versie)

Everything Is Everything is toch zijn debuutalbum? Maar voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk! Fantastische artiest, en hier weer een bewijs hoe geweldig cover-Donny is! Het veegt echt compleet de vloer met het al sterke origineel van Gladys Knight. Ik heb onlangs een verzamelaar gekocht waar Sharon Jones & The Dap-Kings dit nummer ook coveren, maar als je eenmaal deze versie hebt gehoord wil je eigenlijk geen andere meer horen. Kip-pen-vel!!!!! dus.

Mb.
Even een inhaalslag maken! Inclusief overmatig smiley gebruik.

10. Toch een van de mooiste Soul nummers die ik ken.
09. Otis Redding is een held, maar dit nummer doet het nooit zo.
08. Lekker swingende soul van Marvin is nooit slecht.
07. Ik vind zijn stem een beetje te plechtig en/of ouderwets.
06. Maar James Brown beschikt dan weer over een heerlijke stem!
05. Geen kippenvel, maar ik werd desondanks overdonderd.

Ik verwacht verder;

Sam Cooke - A Change is Gonna Come
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long

Misschien zijn ze zelfs al voorbij gekomen, maar ik denk redelijk opgelet te hebben. Alhoewel het makkelijk is om jezelf te vergissen, uiteraard - 2000 nummers, sjeesh!

kemm schreef:
Everything Is Everything is toch zijn debuutalbum?

Je hebt gelijk.

Donny Hathaway is mijn debuutalbum van Donny

Mb. schreef:

07. Ik vind zijn stem een beetje te plechtig en/of ouderwets.

Dat leer je nog wel

(afbeelding)

4 . Marvin Gaye - Inner City Blues (Make me Wanna Holler)

Afkomstig van het album: What's Going On (1971)

En hier is dan ook mijn hoogste notering van Marvin Gaye! Marvin Gaye is misschien wel de allergrootste soulartiest die ooit op deze aardbol geleverd heeft. Als je het over soulmuziek zal bijna iedereen zijn naam namelijk als eerst laten vallen.
Een man met grote talenten die eerst ingetoomt werden door Motown, maar toen hij eenmaal muzikaal los mocht gaan van Gordy werd het pas echt goed. Waaronder dit nummer van 'What Going On', zijn meest gelauwerde album (naar mijn mening niet zijn beste).
Genieten geblazen!

Arrie schreef:

Ik gok op Inner City Blues, in de top 3.

Net niet dus

Mooi nummer, persoonlijk vind ik What's Going On echt een waanzinnig goed nummer, mooiste soulnummer wat ik ken. De rest van het album weet daar wat mij betreft niet in de buurt van te komen, maar is wel oke. Ik moet maar eens andere albums van hem proberen.

Arrie schreef:
Mooi nummer, persoonlijk vind ik What's Going On echt een waanzinnig goed nummer, mooiste soulnummer wat ik ken.

Die is al een stuk eerder voorbij gekomen

Ja, dat weet ik wel, hoor.

Prachtig nummer natuurlijk, en van mij mocht hij gerust in de top 3! Ik vind What's Going On wel z'n beste, maar zowat alles wat hij in de seventies maakte is gewoon supergoed. Maar misschien dat tegen mijn 40ste Here, My Dear ook wel mijn favoriet wordt (zo'n gevoel heb ik toch elke keer ik het luister).

En nu nog Otis, Stevie en Sam? En in die volgorde?
Dat heb je trouwens mooi berekent: het jaar uit met de nummer 1!

Ik vind dit ook Marvin's beste nummer, een perfecte keuze die ik zelfs in de top 3 had verwacht.

kemm schreef:
Dat heb je trouwens mooi berekent: het jaar uit met de nummer 1!

Goede keuze als favoriete Marvin Gaye-nummer. inner City Blues schopt kont.

Bedankt voor alle leuke reacties weer

(afbeelding)

3 . Stevie Wonder - I Wish

Afkomstig van het album: Songs in the Key of Life (1976)

Op nummer 3 (the magic number!) vinden we de hoogste notering van levende legende Stevie Wonder. Ik heb lang 'Sir Duke' zijn epos gevonden, maar dat is sinds een jaar of 3 ingeruild voor deze funkende Stevie-hit.
Het is zonnig, vrolijk. Het brengt je in vervoering, het brengt je aan het dansen. Daarnaast is het muzikaal van buitencategorie en zingt Stevie Wonder de pannen van het dak. Swingende soul zoals swingende soul zijn moet. En ook nog eens afkomstig van het beste album ooit gemaakt!

Dit is inderdaad een geweldig funky swingend nummer van Stevie!
Goede keuze! Hoewel ik zijn "Another Star" ook afkomstig van dit album ook he-le-maal super vindt!

Mb.
Tof nummer!

Reijersen schreef:
(quote)

Dat leer je nog wel

Vergeef me, mentor!

Woorden kunnen niet uitleggen hoe goed dit is! Een nummer 2-notering in mijn top 10 kan dat wel!

Geweldig nummer natuurlijk van een briljant album!

Natuurlijk is I Wish van Stevie een supernummer. Mijn probleem bij zijn topalbums is dat ik moeilijk een rangorde qua favoriet kan maken. Ik heb overigens juist een voorkeur voor zijn rustigere track.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.