Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen bespreekt de Sublime Top 1000
zoeken in:
0
geplaatst: 9 april 2010, 23:40 uur
musician schreef:
[quote="
Dus eerst komt de soort muziek, en dan valt 'de kleur' van de artiest direct af. Maar ik geef toe ook bedenkingen te hebben bij de aanwezigheid van Michael Bubble of wat te denken van Steely dan. Maar dat komt dan, omdat vraagtekens zijn te plaatsen bij het soulgehalte van genoemde artiesten.
.
[quote="
Dus eerst komt de soort muziek, en dan valt 'de kleur' van de artiest direct af. Maar ik geef toe ook bedenkingen te hebben bij de aanwezigheid van Michael Bubble of wat te denken van Steely dan. Maar dat komt dan, omdat vraagtekens zijn te plaatsen bij het soulgehalte van genoemde artiesten.
.
Is het erg dat Steely Dan wordt gedraaid door jazz/soulzenders als radio 6 en ArrowJazz FM? Het lijkt mij van niet. Om de een of andere reden laat Steely Dan zich goed verdragen tussen Miles Davis, John Lee Hooker of Marvin Gaye.
Volgens mij komt dat omdat de muziek van de latere Steely Dan-albums(en de soloprojecten van Donald Fagen) eigenlijk buiten-categorie is, het is geen echte pop, geen echte jazz, geen echte soul en zeker geen echte rock. Tekstschrijver Fagen neemt ons in zijn sullige en naïeve wereld, waarin hij zijn doel zelden bereikt. Als hij bijvoorbeeld een leuke, jonge vrouw ontmoet, dan blijkt ze de muziek van Aretha Franklin niet eens te kennen. Dan wordt het natuurlijk niks. (Hey, Nineteen).
Gepolijst, ja, misschien zelfs glad, maar deze muziek heeft ook niet de pretentie om stoer te zijn of ruig of van de zelfkant. Ik denk dat de leden van Steely Dan (en ook Fagen solo) vooral perfecte muziek willen maken en soms lijken ze daar in te slagen. Misschien is dat de overeenkomst met (sommige) jazz-artiesten. Alleen muziek willen maken en verder niets, geen lifestyle, geen fashion, geen hype.
Nou ja, je kunt er natuurlijk van denken wat je wilt, maar ik heb liever de muziek van Steely Dan, dan die van Michael Bublé, Jamie Cullum en Wouter Hamel (last van Hamel-moeheid!) bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 11 april 2010, 13:05 uur
Er zat een foutje in eerdere tekst. Dit is de juiste versie:
Is het erg dat Steely Dan wordt gedraaid door jazz/soulzenders als radio 6 en ArrowJazz FM? Het lijkt mij van niet. Om de een of andere reden laat Steely Dan zich goed verdragen tussen Miles Davis, John Lee Hooker of Marvin Gaye.
Volgens mij komt dat omdat de muziek van de latere Steely Dan-albums(en de soloprojecten van Donald Fagen) eigenlijk buiten-categorie is, het is geen echte pop, geen echte jazz, geen echte soul en zeker geen echte rock.
Gepolijst, ja, misschien zelfs glad, maar deze muziek heeft ook niet de pretentie om stoer te zijn of ruig of van de zelfkant. Tekstschrijver Fagen neemt ons mee in zijn sullige en naïeve wereld, waarin hij zijn doel zelden bereikt. Als hij bijvoorbeeld een leuke, jonge vrouw ontmoet, dan blijkt ze de muziek van Aretha Franklin niet eens te kennen. Dan wordt het natuurlijk niks. (Hey, Nineteen).
Ik denk dat de leden van Steely Dan (en ook Fagen solo) vooral perfecte muziek willen maken en soms lijken ze daar in te slagen. Misschien is dat de overeenkomst met (sommige) jazz-artiesten. Alleen muziek willen maken en verder niets, geen lifestyle, geen fashion, geen hype.
Nou ja, je kunt er natuurlijk van denken wat je wilt, maar ik heb liever de muziek van Steely Dan, dan die van Michael Bublé, Jamie Cullum en Wouter Hamel (last van Hamel-moeheid!) bijvoorbeeld.
Volgens mij komt dat omdat de muziek van de latere Steely Dan-albums(en de soloprojecten van Donald Fagen) eigenlijk buiten-categorie is, het is geen echte pop, geen echte jazz, geen echte soul en zeker geen echte rock.
Gepolijst, ja, misschien zelfs glad, maar deze muziek heeft ook niet de pretentie om stoer te zijn of ruig of van de zelfkant. Tekstschrijver Fagen neemt ons mee in zijn sullige en naïeve wereld, waarin hij zijn doel zelden bereikt. Als hij bijvoorbeeld een leuke, jonge vrouw ontmoet, dan blijkt ze de muziek van Aretha Franklin niet eens te kennen. Dan wordt het natuurlijk niks. (Hey, Nineteen).
Ik denk dat de leden van Steely Dan (en ook Fagen solo) vooral perfecte muziek willen maken en soms lijken ze daar in te slagen. Misschien is dat de overeenkomst met (sommige) jazz-artiesten. Alleen muziek willen maken en verder niets, geen lifestyle, geen fashion, geen hype.
0
geplaatst: 11 april 2010, 14:12 uur
Nee hoor, gewoon het laatste stuk lezen.

(Het verschil zit 'm in het gedeelte over tekstschrijver Fagen, dat niet op de juiste plaats stond, waardoor het logische verband niet duidelijk was.)
0
geplaatst: 13 april 2010, 13:07 uur
Weer een uurtje Zwarte Lijst
622 Stevie Wonder - Uptight
Stevie Wonder kan bij mij sowieso weinig fout doen. Helemaal als het swingt als dit nummer. Had het misschien ook wel wat hoger verwacht.
621 Aretha Franklin - Love for sale
Aretha staat 11 keer in deze lijst. Erg fijn en gevoelig nummer. Mooi klein gehouden. Zo kan Franklin haar fantastische stem mooi etaleren.
620 Zuco 103- Brasil 2000
Vrolijke wereldmuziek van deze Nederlanders. Op z'n tijd best lekker, al doet dit nummer mij niet zoveel.
619 O.V. Wright - A nickel and a nail
OV is deepsoul, heel diep soul. Ik vind dit prachtig en daarom had het mijn part een pak hoger gestaan.
618 Shakatak - Down on the street
En met dit Engelse Shakatak komt het probleem weer voorbij dat ik niet zoveel met disco heb. Vind dit nummer niet veel aan.
617 Chet Baker - I fall in love too easily
Heerlijke muziek maakt deze man. Vooral de numers waarop hij zingt kunnen mij erg boeien. Lekker loom.
616 John Legend - Used to love you
Opvallend eigenlijk dat dit boven OV, Stevie en Aretha staat. Natuurlijk is er niks mis met dit nummer. Maar dan zie je maar hoe kort het muzikaal geheugen van veel mensen is.
John Legend is in mijn ogen één van de allerbeste in dit genre op dit moment.
615 Me'shell Ndegeocello - Stay
Ik blijf het een aparte naam vinden. Maar daarmee des te herkenbaar. Net als haar prachtige stijl.
614 Philadelphia All Stars - Let's clean up the ghetto
Ook erg disco dit. Sfeertje is best leuk, maar erg vergankelijk.
O'Jays, Pendergrass, Billy Paul. Zomaar wat namen die in deze groep zitten.
613 Candi Staton - I'm just a prisoner
Candi's beste zeg ik. Jammer dat het nu al voorbij komt.
612 John Mayer - Slow dancing in a burning room
Deze man zien we wel vaak terug in de lijst zeg! Tsja, hij maakt natuurlijk vrij bluesy muziek. En blues is bij uitstek zwarte muziek.
611 Donny Hathaway - To be young gifted and black
Één van mijn favoriete soulzangers. Het is werkelijkwaar prachitg hoe deze man zingt.
610 Michael Jackson - Man in the mirror
Klein MJ favorietje van mij. Terecht natuurlijk dat deze man ook in de lijst staat.
Het is nu 4 uur in de middag op dag eén van de Zwarte Lijst. We hebben nog een lange weg te gaan.
622 Stevie Wonder - Uptight
Stevie Wonder kan bij mij sowieso weinig fout doen. Helemaal als het swingt als dit nummer. Had het misschien ook wel wat hoger verwacht.
621 Aretha Franklin - Love for sale
Aretha staat 11 keer in deze lijst. Erg fijn en gevoelig nummer. Mooi klein gehouden. Zo kan Franklin haar fantastische stem mooi etaleren.
620 Zuco 103- Brasil 2000
Vrolijke wereldmuziek van deze Nederlanders. Op z'n tijd best lekker, al doet dit nummer mij niet zoveel.
619 O.V. Wright - A nickel and a nail
OV is deepsoul, heel diep soul. Ik vind dit prachtig en daarom had het mijn part een pak hoger gestaan.
618 Shakatak - Down on the street
En met dit Engelse Shakatak komt het probleem weer voorbij dat ik niet zoveel met disco heb. Vind dit nummer niet veel aan.
617 Chet Baker - I fall in love too easily
Heerlijke muziek maakt deze man. Vooral de numers waarop hij zingt kunnen mij erg boeien. Lekker loom.
616 John Legend - Used to love you
Opvallend eigenlijk dat dit boven OV, Stevie en Aretha staat. Natuurlijk is er niks mis met dit nummer. Maar dan zie je maar hoe kort het muzikaal geheugen van veel mensen is.
John Legend is in mijn ogen één van de allerbeste in dit genre op dit moment.
615 Me'shell Ndegeocello - Stay
Ik blijf het een aparte naam vinden. Maar daarmee des te herkenbaar. Net als haar prachtige stijl.
613 Candi Staton - I'm just a prisoner
Candi's beste zeg ik. Jammer dat het nu al voorbij komt.
612 John Mayer - Slow dancing in a burning room
Deze man zien we wel vaak terug in de lijst zeg! Tsja, hij maakt natuurlijk vrij bluesy muziek. En blues is bij uitstek zwarte muziek.
611 Donny Hathaway - To be young gifted and black
Één van mijn favoriete soulzangers. Het is werkelijkwaar prachitg hoe deze man zingt.
610 Michael Jackson - Man in the mirror
Klein MJ favorietje van mij. Terecht natuurlijk dat deze man ook in de lijst staat.
Het is nu 4 uur in de middag op dag eén van de Zwarte Lijst. We hebben nog een lange weg te gaan.
0
geplaatst: 13 april 2010, 13:42 uur
Reijersen schreef:
Waarom is dit opeens disco? Ja, misschien is de scheidslijn tussen soul en disco in sommige gevallen minimaal, ik ervaar Let's clean up the ghetto toch als prima soulmuziek met een beetje funkachtige invloeden.
Een mooi thema, bewogen artiesten. Ik vind ze eerder thuis horen in de hoek bij het (onvolprezen) begin jaren 70 werk van Marvin Gaye. Het nummer staat ook nog eens veel te laag genoteerd!
0
geplaatst: 13 april 2010, 13:50 uur
Vind persoonlijk die vergelijking met Marvin Gaye's werk uit de 70's juist niet opgaan. Meer met de 80's. Meer met de tijd dat disco steeds meer zijn intrede deed in de soulmuziek. De sfeer van het nummer vindt ik meer daarbij passen.
0
geplaatst: 13 april 2010, 14:22 uur
Jammer dat ondanks het werk van user Gaucho het 'favoriete uitvoering van...' topic op zijn gat ligt. In deze lijst is het interessant om te zien welke versies van nummers blijkbaar zijn blijven hangen.
Een nummer als Love For Sale is een standard van Cole Porter, die ook werd uitgevoerd door o.a. Ella Fitzgerald en Boney M., en als instrumental door vele jazzacts, waaronder Cannonball Adderley (op de klassieker Something Else) en mijn persoonlijke favoriet, Art Tatum.
To be Young, Gifted and Black is een van de meer politiek geladen nummers van Nina Simone, haar versie is nog steeds favoriet bij mij. Behalve door haar en Hathaway werd het nummer o.a. ook opgenomen door, toevallig genoeg, Aretha Franklin, en bizar genoeg, Elton John.
Een nummer als Love For Sale is een standard van Cole Porter, die ook werd uitgevoerd door o.a. Ella Fitzgerald en Boney M., en als instrumental door vele jazzacts, waaronder Cannonball Adderley (op de klassieker Something Else) en mijn persoonlijke favoriet, Art Tatum.
To be Young, Gifted and Black is een van de meer politiek geladen nummers van Nina Simone, haar versie is nog steeds favoriet bij mij. Behalve door haar en Hathaway werd het nummer o.a. ook opgenomen door, toevallig genoeg, Aretha Franklin, en bizar genoeg, Elton John.
0
geplaatst: 13 april 2010, 14:43 uur
En zo kunnen we nog wel even doorgaan in de soulwereld
Die coverden sowieso veel van elkaar en anderen.
Die coverden sowieso veel van elkaar en anderen.
0
geplaatst: 13 april 2010, 18:03 uur
musician schreef:
Waarom is dit opeens disco? Ja, misschien is de scheidslijn tussen soul en disco in sommige gevallen minimaal, ik ervaar Let's clean up the ghetto toch als prima soulmuziek met een beetje funkachtige invloeden.
Een mooi thema, bewogen artiesten. Ik vind ze eerder thuis horen in de hoek bij het (onvolprezen) begin jaren 70 werk van Marvin Gaye. Het nummer staat ook nog eens veel te laag genoteerd!
Ik ben het hier wel met Reijersen eens. Het Philadelphia-label bewoog zich in de jaren zeventig sowieso heel sterk op de scheidslijn van disco, funk en soul. Want ik zou de muziek van bijvoorbeeld de O'Jays niet per definitie disco willen noemen, al hebben ze er met nummers als Bad luck en The love I lost wel de aanzet toe gegeven. In dat soort vroege jaren 70-nummers zat al die kenmerkende hi-hat die later kenmerkend voor disco zouden worden.
Natuurlijk heeft ook dit nummer bijzonder soulvolle vocalen van alle betrokkenen (Rawls, Pendergrass, O'Jays, Billy Paul), maar de muziek heeft toch echt alle kenmerken van disco: vierkwartsmaat, die hi-hat, dwingende bas etc. al gaat de instrumentatie ook wel een beetje de jazzy kant op.
Het is wel heel goede disco, want de discussie over goede en slechte disco hebben musician en ik in een ander topic al eens vaker gevoerd. Het nummer had een loffelijk streven: met de verkoopopbrengst werd de destijds bijna failliete stad New York letterlijk 'schoongeveegd'; in het gesproken intro legt Lou Rawls het allemaal uit. Maar die tekst maakt het nog niet tot een tijdloos meesterwerk à la What's going on. Want de muziek van de PIR All Stars is inderdaad wat tijdgebonden, al heb ik daar zelf geen moeite mee - integendeel, heerlijke plaat.
0
geplaatst: 16 april 2010, 13:20 uur
609 4 Hero - Morning child
Mmm, had niet zo snel een nummer van 4Hero in de lijst verwacht. En niet omdat ik het niet goed vind. Dit nummer is juist erg lekker.
Is die zangeres niet gewoon Minnie?
...deze dame is een leuke DJ
...
608 B.B. King - Paying the cost to be the boss
Het was natuurlijk te verwachten dat deze man er ook in zou staan. Ken zijn muziek vooral via mijn vader en kan er graag naar luisteren.
607 Brecker Brothers - Some skunk funk
Titel en artieste zeiden me in eerste instantie niet zoveel. En toen ik het nummer hoorde zei het me in tweede instantie ook niet zoveel. Swingt wel lekker dit.
606 Erykah Badu - Bag lady
Kijk! Één van de allerbeste nummers van Badu. Had het eigenlijk ook niet hoger verwacht. Zo extreem bekend is ze toch niet? Lekker nummer.
605 Frank Sinatra - Bad bad Leroy Brown
En dan totaal wat anders. Sinatra heeft mij over het algemeen nooit zoveel gedaan, maar dit nummer is wel mooi.
604 Archie Bell & The Drells - Tighten up
Natuurlijk staat dit erin! Instant classic en gewoon een erg goed nummer.
603 Jamiroquai - Blow your mind
Jamiroquai associeer ik zelf niet zo snel met zwarte muziek. Ook is het natuurlijk aardig funky. Vind het wel een lekker nummer.
602 Paolo Conte - Gli impermeabili
De titelbetekent regenjas. Conte heeft een mooie stem. Lekker vrolijk nummertje.
601 Maceo & The Macks - Cross the track (we better go back)
Maceo Parker! Altijd goed voor een juiste dosis funk.
600 Amos Lee - Colors
Amos Lee, typisch muziek waarvoor ik the mood moet zijn. Maar wel terecht dat het erin staat.
599 Sonny Rollins - Tenor madness
Is dit niet samen met Coltrane? Fijn jazznummer.
598 Amadou & Mariam - Taxi Bamako
Malinees nummer van twee artiesten die elkaar in een blindeninstituut leerden kennen. Best leuk voor een keertje.
Mmm, had niet zo snel een nummer van 4Hero in de lijst verwacht. En niet omdat ik het niet goed vind. Dit nummer is juist erg lekker.
Is die zangeres niet gewoon Minnie?
...deze dame is een leuke DJ
...608 B.B. King - Paying the cost to be the boss
Het was natuurlijk te verwachten dat deze man er ook in zou staan. Ken zijn muziek vooral via mijn vader en kan er graag naar luisteren.
607 Brecker Brothers - Some skunk funk
Titel en artieste zeiden me in eerste instantie niet zoveel. En toen ik het nummer hoorde zei het me in tweede instantie ook niet zoveel. Swingt wel lekker dit.
606 Erykah Badu - Bag lady
Kijk! Één van de allerbeste nummers van Badu. Had het eigenlijk ook niet hoger verwacht. Zo extreem bekend is ze toch niet? Lekker nummer.
605 Frank Sinatra - Bad bad Leroy Brown
En dan totaal wat anders. Sinatra heeft mij over het algemeen nooit zoveel gedaan, maar dit nummer is wel mooi.
604 Archie Bell & The Drells - Tighten up
Natuurlijk staat dit erin! Instant classic en gewoon een erg goed nummer.
603 Jamiroquai - Blow your mind
Jamiroquai associeer ik zelf niet zo snel met zwarte muziek. Ook is het natuurlijk aardig funky. Vind het wel een lekker nummer.
602 Paolo Conte - Gli impermeabili
De titelbetekent regenjas. Conte heeft een mooie stem. Lekker vrolijk nummertje.
601 Maceo & The Macks - Cross the track (we better go back)
Maceo Parker! Altijd goed voor een juiste dosis funk.
600 Amos Lee - Colors
Amos Lee, typisch muziek waarvoor ik the mood moet zijn. Maar wel terecht dat het erin staat.
599 Sonny Rollins - Tenor madness
Is dit niet samen met Coltrane? Fijn jazznummer.
598 Amadou & Mariam - Taxi Bamako
Malinees nummer van twee artiesten die elkaar in een blindeninstituut leerden kennen. Best leuk voor een keertje.
0
geplaatst: 16 april 2010, 14:14 uur
597 Room Eleven - Hey hey hey
Dit nummer gaat natuurlijk gewoon erg snel vervelen, maar in de geest van de tijd en de daarmede aanhangende populariteit is het niet eens zo'n verrassing dat dit in de lijst staat.
596 People's Choice - Do it anyway you wanna
Van had-slip-klaar naar een disco-soulstamper. Wel aardig dit.
595 John Mayer - Vultures
Mmm, neig nu al naar een Mayer overkill. Dit nummer is dan ook wel heel erg gezapig.
594 Marcus Miller - Come together
Persoonlijk vind ik dit een bijzonder leuk aangepakte Beatles-cover. Fantastisch spel van Miller ook.
593 Drifters - On Broadway
En dan staat de versie van George Benson hoger. Dat begrijp ik dus echt niet!
592 Koko Taylor - Wang dang doodle
Ben niet zo bekend met deze dame en dit is ook de enige song die ik van haar ken. Erg goed, dus tijd dat ik op zoek ga naar meer van haar.
Wie is die zanger ook alweer die op de backings meedoet?
591 John Coltrane - Naima
Meteen maar beginnen met mijn excuses aan de liefhebbers, maar ik heb ik dit atlijd een saai nummer gevonden.
590 Boris - Stupid again
Boris heeft nog steeds te kampen met zijn Idols-winst. Dat terwjl hij de enige talentenshow deelnemer is die een eigen volwaardige muzikale carriere heeft weten op te bouwen. Deze man maakt nu gewoon erg goede muziek.
589 Kool & The Gang - Summer madness
Instrumentaal nummer. Kabbelt mij iets teveel doelloos voort.
588 Koop - Come to me
Bijna Kerst-achtig, dit nummer. Ligt het aan mij of zitten we in een saaier deel van de lijst?
587 Mary J. Blige - No more drama
Nee toch niet, want als dit nummer iets niet is dan is het saai. Prachtig gezongen zoals alleen MJB dit nummer had kunnen zingen.
586 Lee Dorsey - Working in the coal mine
Was ooit professioneel bokser, deze man. Maar hij is daarna toch maar absolute topmuziek gaan maken.
585 Natalie Cole & Ray Charles - Fever
Is dit nummer ook in de computer ontstaan, of hebben ze echt samen gezongen? Best aardig nummer.
584 Steely Dan - Babylon sisters
En wederom een nummer van Steely Dan. Vind ik zelf qua stijl er wel in passen. We moeten het begrip 'Zwarte Lijst' gewoon lekker breed nemen.
Dit nummer gaat natuurlijk gewoon erg snel vervelen, maar in de geest van de tijd en de daarmede aanhangende populariteit is het niet eens zo'n verrassing dat dit in de lijst staat.
596 People's Choice - Do it anyway you wanna
Van had-slip-klaar naar een disco-soulstamper. Wel aardig dit.
595 John Mayer - Vultures
Mmm, neig nu al naar een Mayer overkill. Dit nummer is dan ook wel heel erg gezapig.
594 Marcus Miller - Come together
Persoonlijk vind ik dit een bijzonder leuk aangepakte Beatles-cover. Fantastisch spel van Miller ook.
593 Drifters - On Broadway
En dan staat de versie van George Benson hoger. Dat begrijp ik dus echt niet!
592 Koko Taylor - Wang dang doodle
Ben niet zo bekend met deze dame en dit is ook de enige song die ik van haar ken. Erg goed, dus tijd dat ik op zoek ga naar meer van haar.
Wie is die zanger ook alweer die op de backings meedoet?
591 John Coltrane - Naima
Meteen maar beginnen met mijn excuses aan de liefhebbers, maar ik heb ik dit atlijd een saai nummer gevonden.
590 Boris - Stupid again
Boris heeft nog steeds te kampen met zijn Idols-winst. Dat terwjl hij de enige talentenshow deelnemer is die een eigen volwaardige muzikale carriere heeft weten op te bouwen. Deze man maakt nu gewoon erg goede muziek.
589 Kool & The Gang - Summer madness
Instrumentaal nummer. Kabbelt mij iets teveel doelloos voort.
588 Koop - Come to me
Bijna Kerst-achtig, dit nummer. Ligt het aan mij of zitten we in een saaier deel van de lijst?
587 Mary J. Blige - No more drama
Nee toch niet, want als dit nummer iets niet is dan is het saai. Prachtig gezongen zoals alleen MJB dit nummer had kunnen zingen.
586 Lee Dorsey - Working in the coal mine
Was ooit professioneel bokser, deze man. Maar hij is daarna toch maar absolute topmuziek gaan maken.
585 Natalie Cole & Ray Charles - Fever
Is dit nummer ook in de computer ontstaan, of hebben ze echt samen gezongen? Best aardig nummer.
584 Steely Dan - Babylon sisters
En wederom een nummer van Steely Dan. Vind ik zelf qua stijl er wel in passen. We moeten het begrip 'Zwarte Lijst' gewoon lekker breed nemen.
0
geplaatst: 16 april 2010, 22:08 uur
Konden luisteraars de lijst eigenlijk samenstellen, net als de Top 2000?
Mijn mooiste nummer van de 14 bovengenoemde is Do it anyway you wanna van Peoples choice, heel vriendelijk door Reijersen nog als disco-soulstamper bestempeld!
Ik was er eind 1975 een beetje wild van en ik vind het voor mij te gemakkelijk om dit zomaar als een van de vele discohits af te doen. De muzikale stucturen van het nummer liggen gewoon complexer en zo klinkt het ook.
Ik vind het in ieder geval knap gedaan (ook de uitvoering trouwens), er is een unieke sound aan gegeven waarbij je binnen drie seconden weet dat het Do it anyway you wanna is. Het doet je ook gelijk opveren.
Gamble & Huff toch? Prima jongens....
Mijn mooiste nummer van de 14 bovengenoemde is Do it anyway you wanna van Peoples choice, heel vriendelijk door Reijersen nog als disco-soulstamper bestempeld!
Ik was er eind 1975 een beetje wild van en ik vind het voor mij te gemakkelijk om dit zomaar als een van de vele discohits af te doen. De muzikale stucturen van het nummer liggen gewoon complexer en zo klinkt het ook.
Ik vind het in ieder geval knap gedaan (ook de uitvoering trouwens), er is een unieke sound aan gegeven waarbij je binnen drie seconden weet dat het Do it anyway you wanna is. Het doet je ook gelijk opveren.
Gamble & Huff toch? Prima jongens....
0
geplaatst: 18 april 2010, 09:59 uur
En wat is er eigenlijk mis met disco? Volgens mij niets. " Serieuze " muziekjournalisten doen er altijd wat neerbuigend over, maar liever een goed disconummer, dan een slecht rocknummer.
Echter, " Do it anyway you wanna " het beste van de 14 te noemen, gaat mij wel wat ver.
Echter, " Do it anyway you wanna " het beste van de 14 te noemen, gaat mij wel wat ver.
0
geplaatst: 18 april 2010, 10:02 uur
Sorry, Reyersen, heb ook nog wat chagrijnig commentaar. Maar neem het niet persoonlijk. Ik hoop dat je doorgaat met jouw overpeinzingen.
B.B. King - Paying the cost to be the boss
Van mij hoeft B.B. King eigenlijk in geen enkele lijst te staan. De muziek die hij maakt, spreekt mij in het geheel niet aan.
In een goede bluessong staat de instrumenten in dienst van de zanger. De instrumentale begeleiding onderstreept de emoties van de song. In de beste songs van goede blueszangers zoals bijvoorbeeld Howlin’Wolf, John Lee Hooker en Muddy Waters, is dat ook zo.
Maar B.B. King doet het anders. Hij heeft niet zo’n goede stem, zijn teksten zijn meestal nogal matig. De song is eigenlijk maar bijzaak. Het gaat vooral om zijn gitaarsolo’s. Het resultaat is tamelijk structuurloos: het komt nergens vandaan en het gaat nergens naartoe.
Hij heeft helaas een enorme invloed gehad op vele blanke artiesten. Dat is jammer, maar tegelijkertijd logisch, de stijl is makkelijk te kopiëren en je hoeft niet echt goed te kunnen zingen.
Frank Sinatra - Bad bad Leroy Brown
In het populaire genre was Sinatra vermoedelijk de allerbeste zanger ooit, maar dit soort songs had hij beter niet kunnen doen. Hierin lag zijn grootste kracht niet. Er zijn anderen die deze song minstens zo goed kunnen zingen. Maar er is niemand die bijvoorbeeld “ One for my baby “ zo goed kan vertolken als Sinatra.
Als Sinatra je “ over het algemeen niet veel doet “, dan heb je zijn beste songs vermoedelijk nog niet gehoord. Dat is niet zo raar, hij heeft er meer dan 1000 ingezongen.
John Coltrane - Naima
Excuses zijn wat mij betreft niet nodig. Dat betekent niet dat ik het begrijp. Saai? Ik zou zeggen, verstild.
Hij maakte het nummer voor zijn eerste vrouw. Het zou me niets verbazen als het huwelijk op dat moment niet zo goed ging. Ik hoor geen verliefdheid, eerder melancholie.
Natalie Cole & Ray Charles - Fever
Best aardig nummer, inderdaad, maar ik hoor toch liever de (originele) versie van Little Willie John.
B.B. King - Paying the cost to be the boss
Van mij hoeft B.B. King eigenlijk in geen enkele lijst te staan. De muziek die hij maakt, spreekt mij in het geheel niet aan.
In een goede bluessong staat de instrumenten in dienst van de zanger. De instrumentale begeleiding onderstreept de emoties van de song. In de beste songs van goede blueszangers zoals bijvoorbeeld Howlin’Wolf, John Lee Hooker en Muddy Waters, is dat ook zo.
Maar B.B. King doet het anders. Hij heeft niet zo’n goede stem, zijn teksten zijn meestal nogal matig. De song is eigenlijk maar bijzaak. Het gaat vooral om zijn gitaarsolo’s. Het resultaat is tamelijk structuurloos: het komt nergens vandaan en het gaat nergens naartoe.
Hij heeft helaas een enorme invloed gehad op vele blanke artiesten. Dat is jammer, maar tegelijkertijd logisch, de stijl is makkelijk te kopiëren en je hoeft niet echt goed te kunnen zingen.
Frank Sinatra - Bad bad Leroy Brown
In het populaire genre was Sinatra vermoedelijk de allerbeste zanger ooit, maar dit soort songs had hij beter niet kunnen doen. Hierin lag zijn grootste kracht niet. Er zijn anderen die deze song minstens zo goed kunnen zingen. Maar er is niemand die bijvoorbeeld “ One for my baby “ zo goed kan vertolken als Sinatra.
Als Sinatra je “ over het algemeen niet veel doet “, dan heb je zijn beste songs vermoedelijk nog niet gehoord. Dat is niet zo raar, hij heeft er meer dan 1000 ingezongen.
John Coltrane - Naima
Excuses zijn wat mij betreft niet nodig. Dat betekent niet dat ik het begrijp. Saai? Ik zou zeggen, verstild.
Hij maakte het nummer voor zijn eerste vrouw. Het zou me niets verbazen als het huwelijk op dat moment niet zo goed ging. Ik hoor geen verliefdheid, eerder melancholie.
Natalie Cole & Ray Charles - Fever
Best aardig nummer, inderdaad, maar ik hoor toch liever de (originele) versie van Little Willie John.
0
geplaatst: 18 april 2010, 23:04 uur
@prototype, voor een andere mening hoef je je toch niet te verontschuldigen? 
En ik heb persoonlijk vaak gewoon niet zoveel met disco. C'est tout.

En ik heb persoonlijk vaak gewoon niet zoveel met disco. C'est tout.
0
geplaatst: 20 april 2010, 21:18 uur
Weet ik wel, maar ik vind het ook wel wat vervelend om alleen te reageren op dingen waar ik het niet mee eens ben. Daarom wilde ik benadrukken dat het niet was bedoeld als een aanval op jou.
Veel disco doet me denken aan mijn reizen naar het einde van de nacht, toen ik nog een jong en onbezonnen prototype was. Als je die associatie niet hebt, dan is het misschien moeilijker om het te kunnen waarderen.
Veel disco doet me denken aan mijn reizen naar het einde van de nacht, toen ik nog een jong en onbezonnen prototype was. Als je die associatie niet hebt, dan is het misschien moeilijker om het te kunnen waarderen.
0
geplaatst: 23 april 2010, 11:41 uur
prototype schreef:
Met mijn 25 lentes heb ik sowieso nog niet zoveel echt associaties met de muziek waarnaar ik luister (vooral 60's en 70's soul). Disco ligt me vaak gewoon niet. Leuk voor op een feestje, maar niet om echt naar te luisteren. Het raakt me te weinig en ik ben op het gebied van het beluisteren naar muziek een persoon die op gevoel luistert.
0
geplaatst: 23 april 2010, 12:31 uur
583 Michael Jackson - Billie Jean
Dé klassieker van de onlangs overleden superster. De hype lijkt alweer even voorbij. Maar zijn muziek is natuurlijk gewoon steengoed.
582 Herbie Hancock - Maiden voyage
Hancock is zonder twijfel één van mijn favoriete jazzartiesten. Ik ervaar zijn pianospel altijd als subtiel met veel kracht en swing.
581 Otis Redding - Love man
'Go-go-go-go goes i'm a love man!' Otis Redding haalt met dit nummer het diepste uit zijn hart. Hij zingt met ziel en daarom heet de muziek ook soul. Één van mijn favoriete Redding songs. Staat dus gewoon te laag
580 Peter Tosh - I'm the toughest
En we gaan zowaar ook een de reggae in. Dat genre mag natuurlijk niet ontbreken.
579 Steely Dan - Aja
Wederom een nummer van Steely Dan. Staan er dan toch best vaak in. Ik vind dit maar een saai nummer.
578 Jimmy Smith - Walk on the wild side
Hmmm, nog meer jazz in de lijst. Lekker nummer, maar dat vind ik wel van de meeste Jimmy Smith nummers.
577 Bebel Gilberto - Aganju
Prachtige vrouw, deze Bebel. En goede muziek voor bij een zonnetje.
576 Sting & Branford Marsalis - Moon over Bourbon Street
Je ziet het toch vaak terug. De combinatie jazzartiest\popartiest. Echt blij kan ik er vaak niet van worden. Vind beide artiesten solo stuk beter.
575 Jason Mraz - Butterfly
Mraz maakt wel catchy muziek, maar het verveelt ook snel. Jammer dat dit nummer hoger staat als vele andere mooiere en betere nummers.
574 Sammy Davis Jr. - All that jazz
En wij schuiven en heel stuk terug in de tijd. Sammy Davis Jr komt mij in zijn muziek en door middel van zijn stem altijd als uiterst charmant over.
573 Cassandra Wilson - Last train to Clarksville
Kan niet altijd heel veel met haar stem. Kan begrijpen dat anderen die wel mooi vinden.
Dé klassieker van de onlangs overleden superster. De hype lijkt alweer even voorbij. Maar zijn muziek is natuurlijk gewoon steengoed.
582 Herbie Hancock - Maiden voyage
Hancock is zonder twijfel één van mijn favoriete jazzartiesten. Ik ervaar zijn pianospel altijd als subtiel met veel kracht en swing.
581 Otis Redding - Love man
'Go-go-go-go goes i'm a love man!' Otis Redding haalt met dit nummer het diepste uit zijn hart. Hij zingt met ziel en daarom heet de muziek ook soul. Één van mijn favoriete Redding songs. Staat dus gewoon te laag

580 Peter Tosh - I'm the toughest
En we gaan zowaar ook een de reggae in. Dat genre mag natuurlijk niet ontbreken.
579 Steely Dan - Aja
Wederom een nummer van Steely Dan. Staan er dan toch best vaak in. Ik vind dit maar een saai nummer.
578 Jimmy Smith - Walk on the wild side
Hmmm, nog meer jazz in de lijst. Lekker nummer, maar dat vind ik wel van de meeste Jimmy Smith nummers.
577 Bebel Gilberto - Aganju
Prachtige vrouw, deze Bebel. En goede muziek voor bij een zonnetje.
576 Sting & Branford Marsalis - Moon over Bourbon Street
Je ziet het toch vaak terug. De combinatie jazzartiest\popartiest. Echt blij kan ik er vaak niet van worden. Vind beide artiesten solo stuk beter.
575 Jason Mraz - Butterfly
Mraz maakt wel catchy muziek, maar het verveelt ook snel. Jammer dat dit nummer hoger staat als vele andere mooiere en betere nummers.
574 Sammy Davis Jr. - All that jazz
En wij schuiven en heel stuk terug in de tijd. Sammy Davis Jr komt mij in zijn muziek en door middel van zijn stem altijd als uiterst charmant over.
573 Cassandra Wilson - Last train to Clarksville
Kan niet altijd heel veel met haar stem. Kan begrijpen dat anderen die wel mooi vinden.
0
geplaatst: 25 april 2010, 21:58 uur
Reijersen schreef:
Met mijn 25 lentes heb ik sowieso nog niet zoveel echt associaties met de muziek waarnaar ik luister (vooral 60's en 70's soul). Disco ligt me vaak gewoon niet. Leuk voor op een feestje, maar niet om echt naar te luisteren. Het raakt me te weinig en ik ben op het gebied van het beluisteren naar muziek een persoon die op gevoel luistert.
(quote)
Over smaak valt niet twisten, zeggen ze, maar vaak is muziekwaardering meer een kwestie van perspectief dan van smaak. Ik tel ruim het dubbele aantal lentes, een geheel andere perspectief dus.
Michael Jackson - Billie Jean
Inderdaad goed gemaakt, maar de muziek van Michael doet me eigenlijk niks.
Herbie Hancock - Maiden voyage
Klassiek! Staat echt veel te laag. Ooit werd een bizarre gezongen versie van dit nummer opgenomen door jazz-zanggroep The Third Wave.
Otis Redding - Love man
Moet bekennen dat Otis een blinde vlek is in mijn muziekkennis. Ik vind “Love Man” wel een goed nummer.
Steely Dan - Aja
Steely Dan staat inderdaad een paar keer in de lijst, maar ik geloof dat dit de hoogste is. Dus vind ik niet dat ze zijn overbedeeld. Overigens is het wel een schande dat “ FM (No static at all)“ niet (hoog) in de lijst staat!
Jimmy Smith - Walk on the wild side
Vermoedelijk de allergrootste hammond-organist in de jazz. Dit nummer is overigens niet de gelijknamige song van Lou Reed, maar is gecomponeerd door Elmer Bernstein voor de film “Walk on the Wild Side”(1962).
Bebel Gilberto - Aganju
Soft, maar erg catchy.
Sting & Branford Marsalis - Moon over Bourbon Street
Niet het slechtste Sting-nummer, maar gewoonlijk sla ik Sting (zonder the Police) liever over. Uitzondering: het nummer “ Sister Moon “ , dat eerder voorbij kwam, vind ik eigenlijk best goed.
Jason Mraz - Butterfly
Naam van de man is interessanter dan zijn muziek. Wat een slap nummer.
Sammy Davis Jr. - All that jazz
Geweldige zanger, maar ik denk niet dat “All That Jazz “ tot z’n beste songs behoort.
Cassandra Wilson – Take the last train to Clarksville
Ken ik niet. Wel grappig dat ze een oude Monkees-nummer covert.
0
geplaatst: 26 april 2010, 11:19 uur
prototype schreef:
Over smaak valt niet twisten, zeggen ze, maar vaak is muziekwaardering meer een kwestie van perspectief dan van smaak. Ik tel ruim het dubbele aantal lentes, een geheel andere perspectief dus.
(quote)
Jawel, perspectief is natuurlijk ook wel wat. Maar dan zou juist de jaren 90 mijn ding moeten zijn. Dat is dus niet zo.
0
geplaatst: 27 april 2010, 20:57 uur
Reijersen schreef:
Jawel, perspectief is natuurlijk ook wel wat. Maar dan zou juist de jaren 90 mijn ding moeten zijn. Dat is dus niet zo.
(quote)
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik bedoel alleen dat we keuzes maken vanuit een ander perspectief. Dat betekent niet dat jij de muziek uit jouw jeugd zou moeten omhelzen.
Jij koos niet voor de muziek van de 90s, omdat je die muziek kennelijk niet mooi vond.
Ik koos niet voor muziek van de 90s, omdat ik het na 15 à 20 jaar zat was om alles nog bij te houden. De zoveelste gitaarband bijvoorbeeld.
Dus namen we een vergelijkbaar besluit vanuit een geheel ander perspectief.
0
geplaatst: 27 april 2010, 21:27 uur
prototype schreef:
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik bedoel alleen dat we keuzes maken vanuit een ander perspectief. Dat betekent niet dat jij de muziek uit jouw jeugd zou moeten omhelzen.
Jij koos niet voor de muziek van de 90s, omdat je die muziek kennelijk niet mooi vond.
Ik koos niet voor muziek van de 90s, omdat ik het na 15 à 20 jaar zat was om alles nog bij te houden. De zoveelste gitaarband bijvoorbeeld.
(quote)

0
geplaatst: 11 mei 2010, 11:57 uur
Tweede dag van de Zwarte Lijst vangt aan:
572 Gil Scott Heron - Lady Day and John Coltrane
Gil's ode aan Billie Holiday en John Coltrane. Prachtig nummer en had van mij wel een plaats of 400 hoger gemogen.
571 James Morrison - Nothing ever hurt like you
Simpel: wat doet dit hier!
Echt een slechte stem heeft hij niet, lekkere rasp. Maar zijn nummers tellen weinig voor.
570 St. Germain - Sure thing
Soms gezapig, soms lekker. Moet echt in the mood zijn voor de muziek van St. Germain. En dan te bedenken dat sommigen dit als jazz zien. Dat is het natuurlijk niet.
569 Albert King - Born under a bad sign
Mijn favoriete blueszanger. Mede omdat hij bij het onvolprezen Stax-label zat. Lekker nummer dat hoger had gemoeten.
568 Billie Holiday - A fine romance
Jazz-zangeres die zichzelf ten gronde richte. Prachtige stem, mooi nummer.
567 Lee Fields & The Expressions - Ladies
Toch opvallend om te zien hoe de stemmers klaarblijkelijk korte termijn geheugen hebben. Natuurlijk is Lee Fields wel een oudgediende, maar dit nummer staat op een zeer recent album en hoger als veel klassiekers. Er is helemaal niks mis met deze muziek, maar toch blijft het me opvallen.
566 Katie Melua - Crawling up a hill
Maar misschien wordt aan nieuwe album met William Orbit wat.
565 Flirtations - Nothing but a heartache
Gewoon een lekker soulnummer.
564 Ray Brown & Oscar Peterson - Night train
Peterson is natuurlijk een virtuoos. Het nummer is lekker ritmische jazz. I like.
563 Hall & Oates - Rich girl
Dit nummer valt voor mij in het straatje van nummer 565. Gewoon een lekker soulnummer.
562 Grace Jones - Victor should have been a jazz musician
Niet persé de meest voor de hand liggende artiest voor in deze lijst. Maar dit nummer past natuurlijk wel in het format en is ook nog eens erg goed.
561 John Legend - Save room
Erg aanstekelijk nummer van Mr. Stephens. Één van de beste en meest muzikale artiesten van nu dit genre.
560 Jackie Wilson & Erma Franklin - I get the sweetest feeling
Een combinatie die goud waard is. Twee prachtige vocalisten die je laten genieten van dit prachtige nummer.
559 Miles Davis - Generique
Filmmuziek, dat is het eerst wat in mij opkomt als ik dit hoor. Mooi gespeeld
572 Gil Scott Heron - Lady Day and John Coltrane
Gil's ode aan Billie Holiday en John Coltrane. Prachtig nummer en had van mij wel een plaats of 400 hoger gemogen.
571 James Morrison - Nothing ever hurt like you
Simpel: wat doet dit hier!

Echt een slechte stem heeft hij niet, lekkere rasp. Maar zijn nummers tellen weinig voor.
570 St. Germain - Sure thing
Soms gezapig, soms lekker. Moet echt in the mood zijn voor de muziek van St. Germain. En dan te bedenken dat sommigen dit als jazz zien. Dat is het natuurlijk niet.
569 Albert King - Born under a bad sign
Mijn favoriete blueszanger. Mede omdat hij bij het onvolprezen Stax-label zat. Lekker nummer dat hoger had gemoeten.
568 Billie Holiday - A fine romance
Jazz-zangeres die zichzelf ten gronde richte. Prachtige stem, mooi nummer.
567 Lee Fields & The Expressions - Ladies
Toch opvallend om te zien hoe de stemmers klaarblijkelijk korte termijn geheugen hebben. Natuurlijk is Lee Fields wel een oudgediende, maar dit nummer staat op een zeer recent album en hoger als veel klassiekers. Er is helemaal niks mis met deze muziek, maar toch blijft het me opvallen.
566 Katie Melua - Crawling up a hill
Maar misschien wordt aan nieuwe album met William Orbit wat.565 Flirtations - Nothing but a heartache
Gewoon een lekker soulnummer.
564 Ray Brown & Oscar Peterson - Night train
Peterson is natuurlijk een virtuoos. Het nummer is lekker ritmische jazz. I like.
563 Hall & Oates - Rich girl
Dit nummer valt voor mij in het straatje van nummer 565. Gewoon een lekker soulnummer.
562 Grace Jones - Victor should have been a jazz musician
Niet persé de meest voor de hand liggende artiest voor in deze lijst. Maar dit nummer past natuurlijk wel in het format en is ook nog eens erg goed.
561 John Legend - Save room
Erg aanstekelijk nummer van Mr. Stephens. Één van de beste en meest muzikale artiesten van nu dit genre.
560 Jackie Wilson & Erma Franklin - I get the sweetest feeling
Een combinatie die goud waard is. Twee prachtige vocalisten die je laten genieten van dit prachtige nummer.
0
geplaatst: 11 mei 2010, 13:20 uur
John Legend, Grace Jones, is prachtig. Rich girl vind ik vooral erg blank voor een zwarte lijst. De nieuwe lichting James Morrison en Katie Melua hebben bepaald ook nog geen geweldige klassiekers voortgebracht.
Dan maar Ray Brown/Oscar Peterson en Billie Holiday!
Dan maar Ray Brown/Oscar Peterson en Billie Holiday!
0
geplaatst: 11 mei 2010, 19:56 uur
Reijersen schreef:
Goed gehoord, Reijersen, "générique" is Frans voor de titelmuziek van een film (in Vlaanderen gebruikt men soms "generiek").Générique kan eigenlijk alleen op het album van de bewuste filmsoundtrack de naam van een song zijn.
Voor het overige is het gebruikelijk om de song te noemen naar de film met eventueel tussen haakjes "générique".
Echter, in dit geval kunnen we er vrijwel zeker van zijn dat het de titelmuziek van de film "Ascenseur pour l'échafaud" betreft.
0
geplaatst: 11 mei 2010, 21:07 uur
yw
Verder over de Lijst:
Albert King - Born under a bad sign
Zeker niet mijn favoriet. Zijn stem galmt teveel en zijn gitaarspel dient niet om de song te ondersteunen, maar is een doel op zich geworden. Niet mijn stijl.
Billie Holiday - A fine romance
Wel vreemd dat zij een voor Fred Astaire bedoelde song zingt.
Ik bedoel, het is geen "doorleefde" song, maar juist een lichtvoetige, elegante.
Flirtations - Nothing but a heartache
Gewoon?! Een geweldig lekker (licht-hysterisch) soulnummer, vind ik
Verder over de Lijst:
Albert King - Born under a bad sign
Zeker niet mijn favoriet. Zijn stem galmt teveel en zijn gitaarspel dient niet om de song te ondersteunen, maar is een doel op zich geworden. Niet mijn stijl.
Billie Holiday - A fine romance
Wel vreemd dat zij een voor Fred Astaire bedoelde song zingt.
Ik bedoel, het is geen "doorleefde" song, maar juist een lichtvoetige, elegante.
Flirtations - Nothing but a heartache
Gewoon?! Een geweldig lekker (licht-hysterisch) soulnummer, vind ik
0
geplaatst: 19 mei 2010, 10:41 uur
558 Lucy Pearl - Don't mess with my man
Dit noem ik nou een nieuwe klassieker. Funky as hell kan dus ook heden te daags. Topsong!
557 Chet Baker - But not for me
Lekker loom zoals altijd met Chet. De combinatie van stem met trompet die hij brengt vind ik fantastisch.
556 Zuco 103 - Treasure
Op zich best vrolijk, maar mij teveel herhalend daardoor snel saai.
555 Donald Fagen - The nightfly
Is deze man niet van Steely Dan? Zien we dus vaak terug die band.
Dit nummer doet me weinig.
554 Boris - Loosen up
Krijg nou wat! Met alle respect, maar de nummers van deze jongen hadden wel in het eerste uur gemogen. Al is zijn laatste album wel alleraardigst.
En dan noemt de DJ dit ook nog Ultra-funk. Naaaahh
553 Billie Holiday - I've got my love to keep me warm
Fantastische stem natuurlijk en ook een echte persoonlijkheid. Mooi sfeervol nummer ook
552 Lenny Kravitz - What goes around comes around
Kravitz in de Zwarte Lijst? Blijkbaar. Heb niks tegen de muziek van Lenny, maar vind het toch niet zo hier passen.
Kravitz ript hier wel een beetje Curtis Mayfield
551 Natalie Cole - This will be
De dochter van.... Juist Nat King Cole. Vrolijk nummer.
550 Buena Vista Social Club - El cuarto de tula
Beste lekker zo af en toe, die muziek van BVSC. Vooral als het zonnetje weer schijnt.
549 Norah Jones - Turn me on
Ik vind haar beter als Katie Melua, maar zo goed als ik het vroeger vond gaat het niet meer worden.
Eigenlijk gewoon een beetje saai.
548 Teddy Pendergrass - I don't love you anymore
Lekker vrolijk, maar wel ietwat slick, nummer van de onlangs overleden Pendergrass. Natuurlijk ook bekend als zanger van Melvin & the Blue Notes.
Past wel bij het zonnetje van vandaag.
547 Manu Dibango - Soul makossa
Hier komt dus MJ's Wanna Be Startin' Somethin' vandaan. Kende dit nummer ook al een tijdje. Altijd wel een goed nummer gevonden.
546 Jocelyn Browne - Somebody else's guy
Mooie stem, aardig nummer.
Dit noem ik nou een nieuwe klassieker. Funky as hell kan dus ook heden te daags. Topsong!
557 Chet Baker - But not for me
Lekker loom zoals altijd met Chet. De combinatie van stem met trompet die hij brengt vind ik fantastisch.
556 Zuco 103 - Treasure
Op zich best vrolijk, maar mij teveel herhalend daardoor snel saai.
554 Boris - Loosen up
Krijg nou wat! Met alle respect, maar de nummers van deze jongen hadden wel in het eerste uur gemogen. Al is zijn laatste album wel alleraardigst.
En dan noemt de DJ dit ook nog Ultra-funk. Naaaahh
553 Billie Holiday - I've got my love to keep me warm
Fantastische stem natuurlijk en ook een echte persoonlijkheid. Mooi sfeervol nummer ook
552 Lenny Kravitz - What goes around comes around
Kravitz in de Zwarte Lijst? Blijkbaar. Heb niks tegen de muziek van Lenny, maar vind het toch niet zo hier passen.
Kravitz ript hier wel een beetje Curtis Mayfield
551 Natalie Cole - This will be
De dochter van.... Juist Nat King Cole. Vrolijk nummer.
550 Buena Vista Social Club - El cuarto de tula
Beste lekker zo af en toe, die muziek van BVSC. Vooral als het zonnetje weer schijnt.
549 Norah Jones - Turn me on
Ik vind haar beter als Katie Melua, maar zo goed als ik het vroeger vond gaat het niet meer worden.
Eigenlijk gewoon een beetje saai.
548 Teddy Pendergrass - I don't love you anymore
Lekker vrolijk, maar wel ietwat slick, nummer van de onlangs overleden Pendergrass. Natuurlijk ook bekend als zanger van Melvin & the Blue Notes.
Past wel bij het zonnetje van vandaag.
547 Manu Dibango - Soul makossa
Hier komt dus MJ's Wanna Be Startin' Somethin' vandaan. Kende dit nummer ook al een tijdje. Altijd wel een goed nummer gevonden.
546 Jocelyn Browne - Somebody else's guy
Mooie stem, aardig nummer.
0
geplaatst: 19 mei 2010, 11:09 uur
Reijersen schreef:
Ja, hij is onmiskenbaar en nog steeds van Steely dan.
Overigens, wat zijn bij deze (boeiende zender overigens) omroep eigenlijk de criteria, bij "de Zwarte Lijst"? Want het is natuurlijk flauw om te constateren dat Donald Fagen en zijn Steely dan collega Walter Becker gewone blanken zijn, maar ik vind wel dat hun muziek "blank" is en ook hun doelgroep, de platenkopers, zijn over het algemeen toch erg blanke mannen. Verder is het zeker geen muziek voor op de dansvloer, de discotheken, maar meer voor alternatieve café's.
Ik vind het prima hoor, dat het allemaal door elkaar loopt. Maar dan hoor ik graag nog eens waarom Steely dan wél en andere ("blanke") groepen niet.
* denotes required fields.