Muziek / Toplijsten en favorieten / New Wave top 5 nummers
zoeken in:
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 31 oktober 2010, 09:48 uur
Omsk schreef:
In de zomer van 1994, op de camping te Wanroij, hadden we één cassettebandje bij ons: "het Beste van Cocktail Trio". 's Avonds bij het kampvuur (o.k., ik overromantiseer: de barbecue) Grote Beer meezingen
.
Ik weet nog dat ik mijn moeder vroeg: mama, hoe kan iemand nu zo briljant zijn als het Cocktail Trio?
Ik vraag het me nog steeds af.
In de zomer van 1994, op de camping te Wanroij, hadden we één cassettebandje bij ons: "het Beste van Cocktail Trio". 's Avonds bij het kampvuur (o.k., ik overromantiseer: de barbecue) Grote Beer meezingen
.Ik weet nog dat ik mijn moeder vroeg: mama, hoe kan iemand nu zo briljant zijn als het Cocktail Trio?
Daar ben ik ook ontiegelijk vaak geweest de Bergen in Wanroij
0
geplaatst: 31 oktober 2010, 13:10 uur
Een speciaal verzoek aan de meedoeners deze ronde: willen jullie behalve je top5 ook één CT song benoemen waarvan je vindt dat je die minimaal eenmaal gehoord moet hebben - zeg maar een speciale tip - als extraatje dit keer.
Kleine kokette Katinka is
van De Spelbrekers - later nog eens fraai uigevoerd door Bram en Freek.
Van het Cocktail Trio herinner ik me met name "Op een kangoeroe-eiland", van Grote beer staat me hte origineel "Running Bear" meer bij (alhoewel het refrein "oe ah ah" er mag zijn in het NL).
Kleine kokette Katinka is
van De Spelbrekers - later nog eens fraai uigevoerd door Bram en Freek.Van het Cocktail Trio herinner ik me met name "Op een kangoeroe-eiland", van Grote beer staat me hte origineel "Running Bear" meer bij (alhoewel het refrein "oe ah ah" er mag zijn in het NL).
0
geplaatst: 31 oktober 2010, 16:52 uur
Op een Kangoeroe-eiland was natuurlijk ook een klassieker
En mezzunallenou!
En mezzunallenou!

0
geplaatst: 31 oktober 2010, 18:52 uur
Naast genoemde nummers herinner ik me vooral "M'n tante heeft een olifant" (het slurfie dat hangt buitenboort, te te teretete) , Alley-oop en Harry de Harige Aap.
0
geplaatst: 31 oktober 2010, 20:28 uur
En ik heb de hele dag met Katinka, Grote Beer (oe-ah-ah), Op een kangoeroe-eiland ("heppie Henkie gezien, Sien?"), en nou weer dat slurfie er bij - gee guys wat are we doing.
"Bij on staat op de keukendeur,
het is niet altijd rozengeur
en ons vader schreef op het behang..."
Zo heb ik ff wat in jullie brein gestopt! Thank you very many!
"Bij on staat op de keukendeur,
het is niet altijd rozengeur
en ons vader schreef op het behang..."
Zo heb ik ff wat in jullie brein gestopt! Thank you very many!
0
geplaatst: 1 november 2010, 01:11 uur
Omsk schreef:
.
Ik weet nog dat ik mijn moeder vroeg: mama, hoe kan iemand nu zo briljant zijn als het Cocktail Trio?
.Ik weet nog dat ik mijn moeder vroeg: mama, hoe kan iemand nu zo briljant zijn als het Cocktail Trio?
Bergen in Wanroij

Hoorde ik in het jeugdhonk voor het eerst War van U2.
0
geplaatst: 1 november 2010, 11:14 uur
Ok top 5 Britse CT en top 1 Nederlandse CT (andersom is veel makkelijker
.).
Hierna Jan Boezeroen of Frank en Mirella
.
@Skyline, Heerlijk toch, nippend aan een glas 12 jaar oude Highland Park naar After the Rain luisteren
.
Met deze top 5's kom je nog eens ergens, zo dacht ik altijd dat van de Comsat Angels Sleep no more mijn favoriet was maar bij herbeluistering vind ik Fiction toch mooier.
Nu Cocteau Twins, Treasure pas nog gedraaid even alles wat ik bezit (Treasure, Garlands, Head over heals,Victorialand en Las Vegas) nog eens opnieuw
beluisteren, best wel leuk.
Overigens off topic; persoonlijk sinds kort kennis gemaakt met Burial, heb enkel nog Untrue maar ben hier geweldig van onder de indruk, is denk ik wel iets is voor bezoekers van dit topic.
.).Hierna Jan Boezeroen of Frank en Mirella
.@Skyline, Heerlijk toch, nippend aan een glas 12 jaar oude Highland Park naar After the Rain luisteren
.Met deze top 5's kom je nog eens ergens, zo dacht ik altijd dat van de Comsat Angels Sleep no more mijn favoriet was maar bij herbeluistering vind ik Fiction toch mooier.
Nu Cocteau Twins, Treasure pas nog gedraaid even alles wat ik bezit (Treasure, Garlands, Head over heals,Victorialand en Las Vegas) nog eens opnieuw
beluisteren, best wel leuk.
Overigens off topic; persoonlijk sinds kort kennis gemaakt met Burial, heb enkel nog Untrue maar ben hier geweldig van onder de indruk, is denk ik wel iets is voor bezoekers van dit topic.
0
geplaatst: 1 november 2010, 11:15 uur
Ik heb jaren geleden eens gewerkt op North Sea Jazz, toen nog in Den Haag, om geld binnen te halen te halen voor een zomerkamp oid. Als het publiek allemaal weg was, werd ook Cocktail Trio opgezet (op repeat). Sindsdien heb ik het niet meer aan kunnen horen.
Maar Cocteau Twins lijkt me leuk. Wire ook!
Maar Cocteau Twins lijkt me leuk. Wire ook!
0
geplaatst: 1 november 2010, 11:18 uur
Rudi S schreef:
Ook even off topic: dat album heeft een mooie donkere sfeer. Behoorlijk uniek en dat is knap. Maar ik vind het wel een zeer eentonig album. De beats (dat geklik) werken mij op de zenuwen.
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:19 uur
As 't aan CD lag, snel.
Wire: typisch een band die vaak genoemd wordt - en da's niet persoonlijk CD
- om Wave-politiek correct te zijn; ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel.
Zelf kan ik slechts 1 lp-kant achtereen hebben, het is mij te intens; met Dome, Colin Newman en andere spin-offs van Wire ligt dat anders. Wat een ander heeft met More Songs ... (Talking Heads) heb ik met Pink Flag, 154, Chairs Missing - voorzichtig gebruiken
Wire is trouwens net als JD solo-muziek; Dome, E&B, CT kan je anderen nog wel mee lastig vallen.
- om Wave-politiek correct te zijn; ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel.Zelf kan ik slechts 1 lp-kant achtereen hebben, het is mij te intens; met Dome, Colin Newman en andere spin-offs van Wire ligt dat anders. Wat een ander heeft met More Songs ... (Talking Heads) heb ik met Pink Flag, 154, Chairs Missing - voorzichtig gebruiken
Wire is trouwens net als JD solo-muziek; Dome, E&B, CT kan je anderen nog wel mee lastig vallen.
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:35 uur
Mjuman schreef:
As 't aan CD lag, snel.
- om Wave-politiek correct te zijn; ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel.
As 't aan CD lag, snel.
- om Wave-politiek correct te zijn; ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel.ONE HUNDRED AND FIFTY FOUR
0
geplaatst: 1 november 2010, 13:09 uur
Mjuman schreef:
ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel.
ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel.
Ik draai toch vrij regelmatig Wire hoor. Nu de laatste tijd veel 'Ideal Copy', 'A Bell Is a Cup' en 'IBtaBA'.
In ieder geval vaker dan CT. Voor een CT-top 5 moet ik gaan herbeluisteren. Leuk natuurlijk, maar daar heb ik niet genoeg tijd voor. Wil mijn voor muziek ingeroosterde tijd nl. ook besteden voor andere muziek. Die Wire-top 5 flans ik daarentegen zo in elkaar. Idem voor ACR.
Mijn keuze voor Wire/ACR is dan ook vooral ingegeven door gemakzucht.

0
geplaatst: 1 november 2010, 14:29 uur
Chameleon Day schreef:
In ieder geval vaker dan CT. Voor een CT-top 5 moet ik gaan herbeluisteren. Leuk natuurlijk, maar daar heb ik niet genoeg tijd voor. Wil mijn voor muziek ingeroosterde tijd nl. ook besteden voor andere muziek. Die Wire-top 5 flans ik daarentegen zo in elkaar. Idem voor ACR.
Dat snap ik, met 8 + 1 gewone lp's (ik tel het album met Budd even mee) en 4 cd's met in totaal 59 songs van 12's, singels en lp's, weinig (opvallende) missers etc hebben CT een indrukwekkend opus.
Itt CT, zou ik bij Wire aperte missers moeten noemen, zou ik daar geen enkele moeite mee hebben en het zelfde geldt voor ACR, m.n. in het laatste geval zijn er zelfs albums die ik als misser zou kunnen betitelen.
En te doen alsof CT in een periode van 2 weken in de re-draai doen strafwerk is, tja.... Ik ben gewend om te werken met muziek erbij (nu Bel Canto bijv.) en Wire kan ik er nauwelijks achter/bij hebben, terwijl ik bijv. Burial, Skream en Benga gebruik om complexe problemen te analyseren.
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:54 uur
Mjuman schreef:
- om Wave-politiek correct te zijn; ik vraag me af hoe vaak de albums echt worden gedraaid, en welke dan wel. Staat bij mij in de top 10 meest gedraaide artiesten van dit jaar. Maar dat komt ook omdat ik ze dit jaar eigenlijk pas echt heb ontdekt. Ik draai alleen 154 en Pink Flag, de rest ken ik nog niet.
Wat CT betreft: ik heb een tijdje terug in 1 avond alles beluisterd t/m Treasure (albums en ep's). Dus dat is best te doen, CD.

0
geplaatst: 1 november 2010, 16:02 uur
"Meest gedraaid" - ik waardeer het feit dat ik een album veel draai ook wel - op de vraag of een topalbum dat ik weinig draai hoger waardeer dan een goed album dat ik minder draai, kan ik positief antwoorden.
Hoe weinig ik "Blue Train" (Coltrane) ook draai - het is en blijft een van mijn fave jazz-albums, vanaf de eerste paar noten; en datzelfde heb ik met Unknown Pleasures (maar dan niet jazz). Beide waardeer ik ook hoger dan 154 - een hallevie, maar toch (een essentieel half punt).
Hoe weinig ik "Blue Train" (Coltrane) ook draai - het is en blijft een van mijn fave jazz-albums, vanaf de eerste paar noten; en datzelfde heb ik met Unknown Pleasures (maar dan niet jazz). Beide waardeer ik ook hoger dan 154 - een hallevie, maar toch (een essentieel half punt).
0
skyline
geplaatst: 1 november 2010, 16:13 uur
Mjuman schreef:
terwijl ik bijv. Burial, Skream en Benga gebruik om complexe problemen te analyseren.
terwijl ik bijv. Burial, Skream en Benga gebruik om complexe problemen te analyseren.
En? Weet je inmiddels wat je vanavond gaat eten?

0
skyline
geplaatst: 1 november 2010, 16:14 uur
herman schreef:
Wat CT betreft: ik heb een tijdje terug in 1 avond alles beluisterd t/m Treasure (albums en ep's)
Wat CT betreft: ik heb een tijdje terug in 1 avond alles beluisterd t/m Treasure (albums en ep's)
En meer hoeft men ook niet te luisteren.

0
geplaatst: 1 november 2010, 16:20 uur
skyline schreef:
(quote)
Hoho - enuff 's enuff; aan het einde van de rit komt nog de verkwikkende parel Seekers Who Are Lovers en dat nummer valt heel goed hiero (en ik spreek uit ervaring)

En het wordt couscous met merguez.
0
geplaatst: 1 november 2010, 16:25 uur
Mjuman schreef:
"Meest gedraaid" - ik waardeer het feit dat ik een album veel draai ook wel - op de vraag of een topalbum dat ik weinig draai hoger waardeer dan een goed album dat ik minder draai, kan ik positief antwoorden.
Da's ook weer zo. Ik heb de nieuwe Belle and Sebastian veel gedraaid en die krijgt toch ook maar drie luttele sterren... Maar Wire was voor mij wel echt een positieve ontdekking. Ik vind Pink Flag vooralsnog wel een stuk beter verteerbaar dan 154.
0
geplaatst: 1 november 2010, 23:12 uur
Mjuman schreef:
aan het einde van de rit komt nog de verkwikkende parel Seekers Who Are Lovers en dat nummer valt heel goed hiero (en ik spreek uit ervaring)
aan het einde van de rit komt nog de verkwikkende parel Seekers Who Are Lovers en dat nummer valt heel goed hiero (en ik spreek uit ervaring)
Hier ook, hmm, tenminste bij mij. Ladypremo apprecieert het iets minder. Jongste zoon is inmiddels zo gemanipuleerd dat hij gitaarles gaat nemen om gitaargod Guthrie naar de kroon te steken
. Bekend geval geval van, wat pappie niet heeft kunnen bereiken.....
0
geplaatst: 2 november 2010, 11:35 uur
Mjuman schreef:
Hoho - enuff 's enuff; aan het einde van de rit komt nog de verkwikkende parel Seekers Who Are Lovers en dat nummer valt heel goed hiero (en ik spreek uit ervaring)
(quote)

Gesmaakt

Seekers Who Are Lovers is inderdaad een geweldig gezongen pracht ballad, maar wel zoals al vaker vermeld door diverse Users (Premo o.a.) in een live uitvoering, de album uitvoering blijft hier toch ver bij achter.
Liz Fraser is toch een van de allerbeste zangeressen.
Seekers wordt echter zeker niet mijn nummero uno, die komt -en staat 100 % vast - van Treasure (onlangs door diverse herbeluisteringen verhoogd 4.5 > 5 sterren) bijna vier en een halve minuut zingen de 2 Liz Frasers tegen elkaar op het is voor mij ook wel duidelijk waar b.v Portishead de mosterd gehaald heeft.
0
skyline
geplaatst: 10 november 2010, 18:24 uur
Iedereen al CT best of... ingestuurd?
Ikke wel. Premo wist bij voorbaat al wat mijn nummers één en twee waren. Mju nu dus ook.
Ikke wel. Premo wist bij voorbaat al wat mijn nummers één en twee waren. Mju nu dus ook.

0
geplaatst: 10 november 2010, 18:39 uur
skyline schreef:
Reminders zijn verstuurd - beeld is diffuus, to nu toe 24 verschillende tracks genoemd, nadruk op oudere werk. Ik hoop dat mijn schoentje nog beter gevuld wordt voor morgenavond.
0
geplaatst: 11 november 2010, 20:44 uur
Hedenavond presenteren wij voor The United Wavers of MuMe, de top5 van The Cocteau Twins.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen - mjuman comes clean - dat zelden het 'doorploegen' van het werk van een band mij zoveel muzikaal genoegen heeft verschaft als dit keer.
D'r zijn van die 'wave'-bands die je raken, die bij je blijven en die diep in je ziel zitten. Deze band is er zo een, net als Dead Can Dance.
Maar goed, laat mij in mijn spreadsheet duiken en de cijfers presenteren - geacht publiek, ik vraag nog even geduld en kom terug.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen - mjuman comes clean - dat zelden het 'doorploegen' van het werk van een band mij zoveel muzikaal genoegen heeft verschaft als dit keer.
D'r zijn van die 'wave'-bands die je raken, die bij je blijven en die diep in je ziel zitten. Deze band is er zo een, net als Dead Can Dance.
Maar goed, laat mij in mijn spreadsheet duiken en de cijfers presenteren - geacht publiek, ik vraag nog even geduld en kom terug.
0
geplaatst: 11 november 2010, 21:31 uur
We hadden 16 deelnemers, onder wie een 'newbie', Wibro - met naar mijn inschatting aardig wat ervaring in het golfslagbad - welkom!
In totaal zijn er 35 titels genoemd; en - niet slaan - ik ga vandaag een precedent scheppen; ik ga me gevoelig tonen voor feedback die ik heb ontvangen van meerdere deelnemers over de onlosmakelijke verbondheid van twee songs - 't scheelt uiteraard dat ik die opinie deel.
Dit gezegd hebbend - verder wat gegevens:
Er zijn twee songs genoemd van The Moon & The Melodies (met Harold Budd); er zijn ook twee songs van een E.P/12" genoemd;
de meeste nominaties zijn afkomstig van Garlands
In totaal zijn er 35 titels genoemd; en - niet slaan - ik ga vandaag een precedent scheppen; ik ga me gevoelig tonen voor feedback die ik heb ontvangen van meerdere deelnemers over de onlosmakelijke verbondheid van twee songs - 't scheelt uiteraard dat ik die opinie deel.
Dit gezegd hebbend - verder wat gegevens:
Er zijn twee songs genoemd van The Moon & The Melodies (met Harold Budd); er zijn ook twee songs van een E.P/12" genoemd;
de meeste nominaties zijn afkomstig van Garlands
0
geplaatst: 11 november 2010, 22:02 uur
Songs van Treasure werden 't vaakst genoemd: 8 tracks, maar liefst; daarna Head over Heels met 7, vervolgens Garlands met 6, en - gehele tegen mijn verwachting in - Victorialand met 5. De latere albums scoorden beduidend minder.
Het beeld was vrij diffuus en er was een achttal songs dat er echt uitsprong, dwz meer dan 10 pt - daarvan vielen eigenlijk alleen Wax & Wane en Ivo buiten de prijzen (beide 14 punten), aangezien ik - mede door input van sommigen - besloten heb om een dubbele nr 1 te hanteren, en er verder nog een ex aequo valt te noteren.
Welaan, zo ziet her uit:
1. Shallow Than Halo + The Hollow Men, samen 43 pt
2. Persephone, 24 pt
3. Musette and Drums, 19 pt
4. Seekers Who Are Lovers , 18 pt
5. Five Ten Fiftyfold, 18
Het beeld was vrij diffuus en er was een achttal songs dat er echt uitsprong, dwz meer dan 10 pt - daarvan vielen eigenlijk alleen Wax & Wane en Ivo buiten de prijzen (beide 14 punten), aangezien ik - mede door input van sommigen - besloten heb om een dubbele nr 1 te hanteren, en er verder nog een ex aequo valt te noteren.
Welaan, zo ziet her uit:
1. Shallow Than Halo + The Hollow Men, samen 43 pt
2. Persephone, 24 pt
3. Musette and Drums, 19 pt
4. Seekers Who Are Lovers , 18 pt
5. Five Ten Fiftyfold, 18
* denotes required fields.