MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / New Wave top 5 nummers

zoeken in:
Mijn top 4 staat in de top 5
Enkel mijn numero 5 Throughout the Dark Months of April and May , heeft het niet gehaald.
En dus 5 verschillende albums gebruikt.
Musette and drums is ook niet verkeerd hoor.

Chameleon Day schreef:
Mooie top 2.

En gaan we nu Wire doen?

CD: twee opties

1. ja - en jij doet de boekhouding
2. nee - en dan staat er één voor mij van jou,op de lat (en kies ik alsnog wat anders)

Ik kom nog terug op de tips, want daar zat een paar mooie bij.
Opvallend: de ratio: aantal malen genoemd vs punten

Garlands: 23 - 72 pt
Head over Heels: 17 - 52
Treasure: 17 - 64

Garlands: het meest gewaardeerd, Treasure het hoogst - wat zullen we zo eens draaien?

Mjuman schreef:
Hedenavond presenteren wij voor The United Wavers of MuMe, de top5 van The Cocteau Twins.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen - mjuman comes clean - dat zelden het 'doorploegen' van het werk van een band mij zoveel muzikaal genoegen heeft verschaft als dit keer.

D'r zijn van die 'wave'-bands die je raken, die bij je blijven en die diep in je ziel zitten. Deze band is er zo een, net als Dead Can Dance.

Maar goed, laat mij in mijn spreadsheet duiken en de cijfers presenteren - geacht publiek, ik vraag nog even geduld en kom terug.

Hellemaal mee eens.
2 weken lang heeeeeeel veeeeel gedraaid
ik heb voor de eerste 4 albums ****1/2 , ****1/2, ***** en ***** staan.

Mooie top 5, drie van mijn top 5 staan erin (eigenlijk 4, maar dat heeft Mju al verduidelijkt). Ben wel benieuwd naar de nummers 5 t/m 10.

En als ik het goed begrijp zijn:
Joy Division, Dead can dance, Magazine, The Only Ones, Siouxsie, TMC, en Televison nog niet geweest

Premonition schreef:
Mooie top 5, drie van mijn top 5 staan erin (eigenlijk 4, maar dat heeft Mju al verduidelijkt). Ben wel benieuwd naar de nummers 5 t/m 10.

Die zijn er eigenlijk niet - 3 andere tracks hebben nog meer dan 10 pt Wax and Wane, Ivo (beide 14), Lorelei 12; verder is het heel diffuus; daarna zou je krijgen:

Ivo (14)
Wax and Wane (14)
Lorelei (12)
Lazy Calm (8)
Frou-Frou Foxes in Midsummer Fires (7)

Dit was heel fijn draaiwerk - en Premo, eigenlijk kennen we elkaar, virtueel, dus al ruim 25 jr (het NL debuut van CT in de Meervaart).

@Rudi S: constatering is juist, qua bands!

Mjuman schreef:
Premo, eigenlijk kennen we elkaar, virtueel, dus al ruim 25 jr (het NL debuut van CT in de Meervaart)

Het geruite pakje en het gefriemel (nee, niet met Robin) van Liz staan we nog als de dag van gisteren bij. Wordt tijd voor een reunie, maar ben bang dat Liz niet wil (in 2005 was het bijna gebeurd). En Heggie als bassist zie ik ook niet gebeuren, hoewel hij en Guthrie weer on speaking terms zijn.

En we doen.................................................
Tja het is al weer bijna volgende week donderdag

Ben nu echt wel benieuwd naar de tips die we mochten geven.
Een CT nummer dat we anderen aanraadden om eens te gaan beluisteren.

Rudi S schreef:
En we doen.................................................
Tja het is al weer bijna volgende week donderdag

Zoals gezegd: CD suggereerde Wire - daar valt mee te leven. Hij reageerde nog niet op mijn vraag of ie ook de boekhouding dan zou doen. Daar wacht ik op.

Anders kan een ander het ook oppakken als ie eea wil bijhouden.

dazzler schreef:
Ben nu echt wel benieuwd naar de tips die we mochten geven.
Een CT nummer dat we anderen aanraadden om eens te gaan beluisteren.

Ik moet er nog chocola (= hanteerbaar verhaa) van maken. Later vandaag!

Ik heb blijkbaar een afwijkende Cocteau Twins smaak... . Alleen Five Ten Fiftyfold heeft het van mijn lijstje gehaald. Had er verder Frou-Frou Foxes, Peppermint Pig, The Thinner The Air en Glass Candle Grenades in staan.

Ik ben vergeten in te sturen. Had donderdag nog wel een paar Cocteau Twins-albums en ep's beluisterd, maar was vrijdag amper nog online geweest.

Over mijn geheimtip had ik nog niet nagedacht, maar had wel wat nummers opgeschreven die zeker in mijn lijstje zouden komen: Musette and Drums, In the Gold Dust Rush, Sugar Hiccup, Feathers Oar-Blades, Blood Bitch, Shallow Then Halo...

Feathers is waarschijnlijk het onbekendst, dus dat zal mijn geheimtip geweest zijn...

Lukas schreef:
Ik heb blijkbaar een afwijkende Cocteau Twins smaak... .

Idem hier. Slechts mijn nummer 1 (Lazy Calm) was door nog iemand genoemd; in mijn adoratie van Blood Bitch, Heaven Or Las Vegas, Beatrix en The Ghost Has No Home stond ik kennelijk alleen. Ook mijn back-up Ella Megalast Burls Forever zou waarschijnlijk geen hoge ogen hebben gegooid!

Tja die verschillen houden mij ernstig bezig. En ik heb geen zin in een Harrie Nak-tekstje in de zin van: "CT bieden voor elck wat wils" zoals blijkt uit het eindresultaat en dus worstel ik even verder en hoop dat het ware komt bovendrijven.

Mjuman schreef:
Tja die verschillen houden mij ernstig bezig.

Ik geef alvast een voorzet.

In tegenstelling tot eerder gespeelde bands is CT geen singles groep.
Dus moest iedereen tussen tientallen albumtracks gaan snuisteren.

Bij een groep met duidelijk aanwijsbare singles
ligt het voor de hand dat die vaker genoemd worden.

dazzler schreef:
(quote)

Ik geef alvast een voorzet.

In tegenstelling tot eerder gespeelde bands is CT geen singles groep.
Dus moest iedereen tussen tientallen albumtracks gaan snuisteren.

Bij een groep met duidelijk aanwijsbare singles
ligt het voor de hand dat die vaker genoemd worden.

Ik steek ook de hand in eigen boezem: zelf concentreerde ik me in eerste instantie op de albums - en de nummers die bij mij de sterkste associaties opwekten - toen ik later aan de hand van Lullabies to Violaine de 12"s ging beluisteren, ontdekte ik wat ik had laten liggen, met name uit de periode 83 - 85, pure parels.

En Seekers - m.n de uit BBC-sessie - was mijn gekwalificeerde tip; die song is voor symbolisch voor de kracht van Liz Fraser: terugkomen, jezelf vernieuwen na - wat algemeen wordt gevonden - een aantal matige songs. En dan, tja dan kom je erachter dat die band wel heel diep zit (ongeveer tot in het bediendenkamertje in je ziel).

Mjuman schreef:
En dan, tja dan kom je erachter dat die band wel heel diep zit (ongeveer tot in het bediendenkamertje in je ziel).

Precies, ik denk dat Cocteau Twins mijn favoriete band is uit de jaren tachtig. Ja, zelfs nog voor Simple Minds. Komt ook doordat CT een meer indrukwekkend oeuvre heeft.

Cocteau Twins is met Treasure mijn nummer 1 van mijn album top 10.

In die top 10 staan de 10 bands die mij het meeste kunnen bekoren
met hun voor mij beste album of album waar ik het meest mee heb (dat wisselt).

Wat de Twins betreft heb ik eigenlijk maar twee minpuntjes
en dat zijn de eerste EP en het album Four Calender Cafe dat onder de 4* zakt.

Bij de 'Geheimtipps' waren er eigenlijk twee rode draden:

De eerste, de Premo-Mju-draad: het pleidooi voor de 'live'Twins en dan met name in de vorm van deBBC-sessions.

De tweede, de Dazz-Lukas-draad; aandacht voor de 12"'s variërend van Aikea Guine via Tiny Dynamine & Echoes in a Shallow Bay tot Love's Easy Tears.

De conclusies uit de tips luiden dan ook:

1. Koop de dubbel-cd BBC-sessions - heb ik gisteren gedaan
2. Schaf de 2 * dubbel-cd Lullabies to Violaine aan - 2 * ca 7,40 GBP bij Amazon; daarbij komt per boxje 1,79 GBP voor verzending. Ik heb die 2 en vond het een fijne aanschaf om draaien van vinyl te ontzien - de oorspronkelijke 4-delige set Lullabies to Violaine doet nu ca 35 GBP.

Een eerdere verzameling van singels/12's - 10 cd's is wat duurder (Bordeaux-kleurige box).

Mjuman schreef:
2. Schaf de 2 * dubbel-cd Lullabies to Violaine aan - 2 * ca 7,40 GBP bij Amazon; daarbij komt per boxje 1,79 GBP voor verzending.

Maar besef dat je dan van Pearly Dewdrop's Drops
en Aikea Guinea twee remixen in huis haalt (dus niet origineel).
Wat ik ongeloofelijk jammer vind (gelukkig heb ik de oude singles box).

Wanneer volgt het lijstje met titels, Mjuman?

@Dazz: die discussie over de remixen op LTV hebben we al eerder gehad; relatief gezien vind ik die 2 dubbel-cd's absoluut a bargain; 12"s en singles verder origineel (vaak dubbel: cd en vinyl).

Overzicht van titels + aantal keren genoemd;

Shallow Than Halo 9
Five Ten Fiftyfold 8
Persephone 6
Seekers Who Are Lovers - BBC 5
Musette and Drums 4
The Hollow Men 4
Wax and Wane 4
Ivo 3
Lazy Calm 3
Lorelei 3
Blind Dumb Deaf 2
Blood Bitch 2
Frou-Frou Foxes in Midsummer Fires 2
Garlands 2
The Thinner the Air 2
Throughout the Dark Months 2
Amelia 1
Beatrix 1
Blue Bell Knoll 1
Carolyn's Fingers 1
Cicely 1
Donimo 1
Ghost Has No Home 1
Glass Candle Grenades 1
Hazel 1
Heaven or Las Vegas 1
How to Bring a Blush to the Snow 1
In Our Angelhood 1
In the Gold Dust Rush 1
Pandora 1
Peppermint Pig 1
She Will Destroy You 1
The Tinderbox 1
Whales Tails 1
When Mama Was Moth 1

Ben net terug van Schadinova in Tivoli - nwe band van Janne Schra (voorheen Room Eleven)
Had deze nog bij het topic willen posten: een song van Peter Gabriel, Upside Down, waarin Liz Frazer een duet zingt met Paul Buchanan (Blue Nile); buitengewoon hoe die stemmen bij elkaar passen - zeldzame klasse, echt een moment waarop je je afvraagt waarom ze niet dat solo-album is gaan maken.

Ik wil nu niet vervelend beginnen doen,
maar mochten we niet allemaal een CT nummer noemen
waarvan we vonden dat iedereen dat absoluut eens moest horen?

Het is op die lijst dat ik zit te wachten, Mjuman.

Ik zal bij deze alvast mijn luistertip onthullen.

Quisquose van de Aikea Guinea 12" vind ik een bijzonder indrukwekkend nummer.
Het contrast tussen de chaotische strofes en het hemelse refrein bijvoorbeeld.
En het haast gooien met de piano tussendoor.

dazzler schreef:
Ik wil nu niet vervelend beginnen doen,
maar mochten we niet allemaal een CT nummer noemen
waarvan we vonden dat iedereen dat absoluut eens moest horen?

1. Op dat verzoek is niet eenieder ingegaan

2. Ik dacht er goed aan te doen e.e.a te kanaliseren in deze 2 aanbevelingen - vervelend ne; ik zag alleen nut/meerwaarde er niet meer van ip op datdetailniveau, maar goed:

3. Ik zal dat lijstje alsnog opsnorren/herscheppen en posten.

Ik neem zelf even een adempauze tav het runnen van dit topic, 't ontbreekt me even aan de fut ervoor.

Okee dan, ik was alleen even heel heel heel nieuwsgierig.

Dit was het (enigszins) beperkte lijstje van tips:

Dazzler Quisqose
Lukas Those Eyes That Mouth
Mjuman Echoes in a Shallow Bay (12")
Premo Theft, And Wandering Around Lost
STaRS The Thinner the Air

Opvallend verder dat bij Seekers Who Are Lovers veelal expliciet de BBC sessie werd genoemd.

Aangezien mijn tip (de 12") een relatief collector's item is, heb ik LTV 1. en 2.
als alternatief gesuggereerd (scheelt maar een paar euro).

PygmyDanny heeft zich bereid getoond de boekhouding voor Wire op zich te nemen. Hun top5 is dus de volgende in dit topic - gaarne pm's naar hem.

laat maar komen dus, die Wire-top 5's!

Wel nog even over de deadline: ofwel donderdag a.s. 20.00u. ofwel zondag a.s. 20.00u.?
ben tussenin een paar dagen offline, vandaar...

pygmydanny schreef:
laat maar komen dus, die Wire-top 5's!

Wel nog even over de deadline: ofwel donderdag a.s. 20.00u. ofwel zondag a.s. 20.00u.?
ben tussenin een paar dagen offline, vandaar...

Frequentie was tot dusverre ongeveer 1 * per 2weken; 24 /11 resultaten Cocteau Twins bekendgemaakt, tel daar ca. 2 weken bij op.

Ik werd op de dag van de deadline pas op de hoogte gebracht van deze new wave top 5. Nu had ik net een paar weken hiervoor drie albums van de Cocteau Twins beluisterd of herbeluisterd. Dus, dit kwam mij erg goed uit.
Oh ja, dit was mijn favoriete CT nummer; YouTube - Cocteau Twins - In The Gold Dust Rush
Ik was trouwens de enigste deelnemer die deze titel noemde.

Oeh, Wire. Ik stuur maar gelijk in voordat ik het weer vergeet omdat ik op de dag van de deadline ineens geen tijd heb.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:53 uur

geplaatst: vandaag om 12:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.