Muziek / Toplijsten en favorieten / Chevy bespreekt "100 Greatest Guitar Solo's" (Guitar World)
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 mei 2011, 19:10 uur
Dat is een iets betere lijst, maar die staat ook voor een groot deel vol met Gilmours en Van Halens.
'Vai, Satriani, Malmsteen, zo dan hebben we alle virtuosen ook weer gehad'. Dat gevoel krijg ik er een beetje bij.
Ik luister nu naar de debuutplaat Mahavishnu Orchestra. Dát is nog eens gitaarwerk. Eigenzinnig, origineel, herkenbaar, virtuoos, maar ook melodisch goed (te volgen). Eigenlijk zit er alles in waar een echt goede gitarist aan moet voldoen. Ik word er jaloers van zeg.
In ieder geval één nieuwe ontdekking gedaan d.m.v. dit topic.
'Vai, Satriani, Malmsteen, zo dan hebben we alle virtuosen ook weer gehad'. Dat gevoel krijg ik er een beetje bij.
Ik luister nu naar de debuutplaat Mahavishnu Orchestra. Dát is nog eens gitaarwerk. Eigenzinnig, origineel, herkenbaar, virtuoos, maar ook melodisch goed (te volgen). Eigenlijk zit er alles in waar een echt goede gitarist aan moet voldoen. Ik word er jaloers van zeg.

In ieder geval één nieuwe ontdekking gedaan d.m.v. dit topic.

0
geplaatst: 3 mei 2011, 19:17 uur
Het stuk wat ik hier plaatste, Wings of Karma, komt van de derde plaat: Apocalypse.
Heb deze samenstelling ooit in het Concertgebouw gezien: tweede rij; twee en een half uur of wegdromen of met de bek open, vol ongeloof ,genieten geblazen, en niet alleen van McLaughlin.
Jean-Luc Ponty, groots, Ralphe Armstrong op bas een openbaring en Narada Michael Walden; nooit begrepen waarom hij zich later niet meer als drummer heeft geprofileerd maar meer ging produceren.
Heb deze samenstelling ooit in het Concertgebouw gezien: tweede rij; twee en een half uur of wegdromen of met de bek open, vol ongeloof ,genieten geblazen, en niet alleen van McLaughlin.
Jean-Luc Ponty, groots, Ralphe Armstrong op bas een openbaring en Narada Michael Walden; nooit begrepen waarom hij zich later niet meer als drummer heeft geprofileerd maar meer ging produceren.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 19:19 uur
Ik heb vorige maand 5 albums van Mahavishnu Orchestra gekocht voor 25 euro, ik ben er heel erg blij mee. 

0
geplaatst: 3 mei 2011, 20:15 uur
twee van mijn Mahavishnu Orch. lp's zijn niet meer te draaien, 1 heeft zelfs een hap er uit: dank u juffrouw de interieurverzorgster 
Dus mijn vraag: Don een bijzonder geval van geluk of gewoon ruim verkrijgbaar?

Dus mijn vraag: Don een bijzonder geval van geluk of gewoon ruim verkrijgbaar?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 mei 2011, 20:20 uur
Ruim verkrijgbaar, online zelfs voor 13 euro: Mahavishnu Orchestra - Original Album Classics - Col CD Album GROOVES-INC.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 21:00 uur
Jeetje eerste 5 cd's voor nog geen 13 Euro?
En per stuk onder de 5?
Dank je Stijn voor de link
En per stuk onder de 5?
Dank je Stijn voor de link

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 mei 2011, 21:03 uur
Boven de 20 euro bestellen en het wordt nog gratis verzonden ook. 

0
geplaatst: 3 mei 2011, 22:49 uur
harm1985 schreef:
Daar zit 100 keer meer bezieling in als The Chain van The Dance uit 1997. Man, wat een steriele passieloze bende, dat is dan een Rock n Roll band, lijkt verdomme wel een teekransje!
De reden dat ik voor The Dance heb gekozen, is omdat ik die solo verdomd goed vind. Als je bezieling wilt zien, ben je beter af met deze versie:Daar zit 100 keer meer bezieling in als The Chain van The Dance uit 1997. Man, wat een steriele passieloze bende, dat is dan een Rock n Roll band, lijkt verdomme wel een teekransje!
0
geplaatst: 3 mei 2011, 22:57 uur
Stijn_Slayer schreef:
Vaak worden zij makkelijk afgedaan als klinische pingelaars..
Ik heb liever muziek met een (duidelijke) gedachte erachter. Geen veredelde jamsessie.Vaak worden zij makkelijk afgedaan als klinische pingelaars..
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 mei 2011, 00:31 uur
Dat vind ik toch een wat denigrerende opmerking. Bovendien sla je de plank dan behoorlijk mis. Een echte virtuoos is vaak op hoog niveau geschoold, en kent zoveel muzikale theorie dat er zelden géén gedachte achter zit. Deze herkennen, en er voor open staan is een tweede.
Bij jamsessies moet je eerder aan Jimi Hendrix denken.
Niet dat Hendrix geen goede gitarist is, maar dan spreek ik echt over de gitaristen die daar nog boven staan, waarbij het lijkt alsof ze alles wel kunnen.
Bij jamsessies moet je eerder aan Jimi Hendrix denken.
Niet dat Hendrix geen goede gitarist is, maar dan spreek ik echt over de gitaristen die daar nog boven staan, waarbij het lijkt alsof ze alles wel kunnen.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 01:13 uur
Veilig binnen de lijntjes kleuren noem ik dat.
Goh, mijn kind kan zo goed tekenen, zei de moeder waarvan het kind de kleurplaat had ingestuurd.....
Zo ongeveer zie ik dat in mijn ogen en oren bijna kinderlijke en onoriginele gitaarspel van Buckingham ( ja o.a. gejat van Dire Straits, die weer gejat had van etc., etc. en tevens een aanzienlijk Cinnamon Girl gehalte)...ach als je het nou had over McVie's basspel ah la, maar deze solo...nee.
Het is niet slecht, daar heb ik het zelden over, maar er ontstaat geen opwinding in mijn brein of zo iets,als ik dit hoor.
En bijvoorbeeld het Mahavishnu Orchestra/ McLaughlin improviseert , dit is geen jamsessie.
Beluister het studio origineel; het betreft hier een volwaardig compositie, met complexe structuren en partijen. Hier zitten vele, vele gedachten achter.
Goh, mijn kind kan zo goed tekenen, zei de moeder waarvan het kind de kleurplaat had ingestuurd.....
Zo ongeveer zie ik dat in mijn ogen en oren bijna kinderlijke en onoriginele gitaarspel van Buckingham ( ja o.a. gejat van Dire Straits, die weer gejat had van etc., etc. en tevens een aanzienlijk Cinnamon Girl gehalte)...ach als je het nou had over McVie's basspel ah la, maar deze solo...nee.
Het is niet slecht, daar heb ik het zelden over, maar er ontstaat geen opwinding in mijn brein of zo iets,als ik dit hoor.
En bijvoorbeeld het Mahavishnu Orchestra/ McLaughlin improviseert , dit is geen jamsessie.
Beluister het studio origineel; het betreft hier een volwaardig compositie, met complexe structuren en partijen. Hier zitten vele, vele gedachten achter.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 01:14 uur
Stijn je waardeert de muzikale bagage van Hendrix toch niet helemaal naar waarde denk ik ; je kunt pas op een dergelijke wijze jammen, en varieren ( niet hetzelfde) als je vele muzikale kilometers hebt gemaakt. Vergeet niet de jaren dat hij jan en alleman begeleidde in het chitlin circuit: reken maar dat je daar een hele dikke rugzak aan kunde, kennis en ideeen en muzikaal vermogen opdoet.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 mei 2011, 02:23 uur
Ik geef je helemaal gelijk hoor. Hendrix heeft jarenlang uit allerlei hoeken ervaringen opgedaan, en inderdaad veel sessiewerk gedaan. Het Room Full of Mirrors boek behandelt dat ook erg helder.
Daar houd je veel ervaring, kennis en een goed gehoor aan over, maar Hendrix was geen geschoolde muzikant, en geen (groot) kenner van muzikale theorie. Ook geen componist in de klassieke zin van het woord. Hij kwam vooral via jammen tot zijn composities.
Ik heb verder ook niet gezegd dat dit de verkeerde manier is. Lang niet iedereen komt op deze manier tot sterke nummers, maar omgekeerd zijn geschoolde muzikanten vaak ook oersaai en voorspelbaar (omdat ze alles volgens de regels doen). Deze grijze middenmoot sla ik liever over. De echt groten der aarden weten hun 'jamvermogen' of hun theoretische kennis en uitmuntende techniek om te zetten in iets van hoge kwaliteit. Bij jammen juist doordat ze de regels loslaten en zo tot iets verrassends komen, en d.m.v. dermate veel theoretische kennis dat je oplossingen ziet die buiten de geijkte paden liggen (bijv. aparte maatwisselingen of toonladders uit verschillende stijlen op een geslaagde manier met elkaar verbinden).
Daar houd je veel ervaring, kennis en een goed gehoor aan over, maar Hendrix was geen geschoolde muzikant, en geen (groot) kenner van muzikale theorie. Ook geen componist in de klassieke zin van het woord. Hij kwam vooral via jammen tot zijn composities.
Ik heb verder ook niet gezegd dat dit de verkeerde manier is. Lang niet iedereen komt op deze manier tot sterke nummers, maar omgekeerd zijn geschoolde muzikanten vaak ook oersaai en voorspelbaar (omdat ze alles volgens de regels doen). Deze grijze middenmoot sla ik liever over. De echt groten der aarden weten hun 'jamvermogen' of hun theoretische kennis en uitmuntende techniek om te zetten in iets van hoge kwaliteit. Bij jammen juist doordat ze de regels loslaten en zo tot iets verrassends komen, en d.m.v. dermate veel theoretische kennis dat je oplossingen ziet die buiten de geijkte paden liggen (bijv. aparte maatwisselingen of toonladders uit verschillende stijlen op een geslaagde manier met elkaar verbinden).
0
geplaatst: 4 mei 2011, 09:06 uur
Klopt woord voor woord wat je zegt;
legendarisch de anekdote dat Miles Davis en Hendrix samen aan het jammen waren en Davis vroeg iets in een bepaalde toonsoort te spelen, en Hendrix dat niet kon.
Daar had McLaughlin toen die bij Miles speelde geen last van.
Des te groter Jimi's talent denk ik dan; geen theoretische achtergrond, en ondanks die handicap (?) toch dat oeuvre.
Je kunt ook duidelijk het verschil in benadering horen als je naar McLaughlin en Hendrix luistert, de meer theoretischer benadering maakt het soms complexer, soms wat afstandelijker ook, maar kan gelukkig toch ook heel teder zijn.
Hendrix blijft zeker in de basis een bluesman, aards, funky, geil soms...iets waar ik McLaughlin muzikaal gezien nooit op heb kunnen betrappen
Het is een toch vreemde lijn om op te balanceren blijkbaar; hoe ga je om met je muzikale bagage?
De een doet Conservatorium, slaagt Cum Laude en produceert zijn leven lang niets van blijvende waarde,
de ander leert op straat hier en daar een akkoord en maakt muziek van grote emotionele of historische waarde. Denk bijvoorbeeld aan een Robert Johnson of een Seasick Steve in de huidige tijd.
legendarisch de anekdote dat Miles Davis en Hendrix samen aan het jammen waren en Davis vroeg iets in een bepaalde toonsoort te spelen, en Hendrix dat niet kon.
Daar had McLaughlin toen die bij Miles speelde geen last van.
Des te groter Jimi's talent denk ik dan; geen theoretische achtergrond, en ondanks die handicap (?) toch dat oeuvre.
Je kunt ook duidelijk het verschil in benadering horen als je naar McLaughlin en Hendrix luistert, de meer theoretischer benadering maakt het soms complexer, soms wat afstandelijker ook, maar kan gelukkig toch ook heel teder zijn.
Hendrix blijft zeker in de basis een bluesman, aards, funky, geil soms...iets waar ik McLaughlin muzikaal gezien nooit op heb kunnen betrappen

Het is een toch vreemde lijn om op te balanceren blijkbaar; hoe ga je om met je muzikale bagage?
De een doet Conservatorium, slaagt Cum Laude en produceert zijn leven lang niets van blijvende waarde,
de ander leert op straat hier en daar een akkoord en maakt muziek van grote emotionele of historische waarde. Denk bijvoorbeeld aan een Robert Johnson of een Seasick Steve in de huidige tijd.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 10:18 uur
Stijn_Slayer schreef:
Deze herkennen, en er voor open staan is een tweede.
Is dat niet precies wat ik zeg? Muziek gebruik ik om te ontspannen of om juist geëmotioneerd te raken. In ieder geval om geraakt te worden. Ik wil geen muziek die je alleen kan appreciëren als hooggeschoolde of waarbij je 30 keer moet luisteren en er dan nog steeds niks van snapt. De nummers die ik niet ken na 10 keer en die ik goed vind, zijn op één hand te tellen.Deze herkennen, en er voor open staan is een tweede.
Oldfart schreef:
.ach als je het nou had over McVie's basspel ah la, maar deze solo...nee.
Minstens even goede en zonder die aanloop naar de solo had ik de solo lang niet zo goed gevonden..ach als je het nou had over McVie's basspel ah la, maar deze solo...nee.
Oldfart schreef:
Met die laatste zin zeg je, in iets andere woorden, wat ik bedoel met geen duidelijke gedachte. Er zitten zoveel gedachten achter dat je er in kunt zien wat je wilt. Multi-interpretabel zou je het kunnen noemen. Dit is niet de reden dat ik muziek luister.Beluister het studio origineel; het betreft hier een volwaardig compositie, met complexe structuren en partijen. Hier zitten vele, vele gedachten achter.
Vandaar dat ik het jazz-genre hierdoor niet zo interessant vind. De enige jazz-artiest die me tot nu toe heeft weten te raken is Miles.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 10:53 uur
Het wordt steeds helderder; muziek moet voor jou eenduidig, niet te gecompliceerd en prettig om aan te horen zijn; so be it.
No sharp edge for Chevy...
Maar misschien moet je leren wat minder grote woorden in je mond te nemen, zoals je uitspraak over jazz. 't is maar een tip.
No sharp edge for Chevy...
Maar misschien moet je leren wat minder grote woorden in je mond te nemen, zoals je uitspraak over jazz. 't is maar een tip.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 11:04 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ruim verkrijgbaar, online zelfs voor 13 euro: Mahavishnu Orchestra - Original Album Classics - Col CD Album GROOVES-INC.
Die box heb ik, ik had hem voor 25 euro. 5 euro per CD vind ik toch erg mooi.

0
geplaatst: 4 mei 2011, 11:09 uur
Chevy, als ik je een Jazz-album mag aanraden wordt het deze:
Herbie Hancock - Head Hunters
Een heerlijk funky album wat heel goed in het gehoor ligt. Probeer hem maar eens, van daaruit ben ik verder de Jazz in gedoken.
Herbie Hancock - Head Hunters
Een heerlijk funky album wat heel goed in het gehoor ligt. Probeer hem maar eens, van daaruit ben ik verder de Jazz in gedoken.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 12:03 uur
Ik wil geen muziek die je alleen kan appreciëren als hooggeschoolde of waarbij je 30 keer moet luisteren en er dan nog steeds niks van snapt. De nummers die ik niet ken na 10 keer en die ik goed vind, zijn op één hand te tellen.
....tsja...de verleiding is groot, maar laat ik het houden op: ik hoop voor je dat een open mind ooit eens komt.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 12:04 uur
Ik ben zeer tevreden met de geluidskwaliteit. Hij is aan te raden. Ik had Between Nothingness and Eternity eigenlijk al op CD maar de kwaliteit was niet zo geweldig, nu heb ik die box en daar klinkt hij veel beter op.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 12:19 uur
Okee Don, weet genoeg, bestellen dus.
Hoe zijn die vijf schijven 'verpakt'? In 1 doos? Vijf losse doosjes?
Hoe zijn die vijf schijven 'verpakt'? In 1 doos? Vijf losse doosjes?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 mei 2011, 12:47 uur
Dunne kartonnen hoesjes (wel met originele hoes) in een kartonnen doosje. Je kan ze er dan aan de zijkant uitschuiven.
De kartonnen hoesjes zijn ruim genoeg dat je geen risico op krassen loopt. Ik heb zelf de setjes van Little Feat en Poco hiervan, ben er erg tevreden over.
Ik ben het verder wel met Oldfart eens dat wij het allemaal niet zo kwaad tegenover chevy93 bedoelen, maar dat het een beetje storend is dat er meteen allerlei standpunten worden ingenomen. Je hebt Mahavishnu Orchestra nu één keer gehoord, en hoeveel jazz heb je nog naast Miles Davis gehoord (jazz is nml. minstens zo divers als rock)? Je hoeft niet overal meteen een mening over te hebben, dat kan ook niet.
Om nog eens wat gitaristen te noemen, dit vind ik ook geweldig:
YouTube - Chet Atkins "Orange Blossom Special"
YouTube - Les Paul & Mary Ford How High the Moon
Zoiets staat helaas ook niet in deze lijst, terwijl ik van enkelen in deze lijst zeker weet dat ze door hen beinvloedt zijn. Mooi aan Atkins vind ik hoe relaxt en eenvoudig hij het laat lijken, maar ga er maar eens aanstaan.
De kartonnen hoesjes zijn ruim genoeg dat je geen risico op krassen loopt. Ik heb zelf de setjes van Little Feat en Poco hiervan, ben er erg tevreden over.
Ik ben het verder wel met Oldfart eens dat wij het allemaal niet zo kwaad tegenover chevy93 bedoelen, maar dat het een beetje storend is dat er meteen allerlei standpunten worden ingenomen. Je hebt Mahavishnu Orchestra nu één keer gehoord, en hoeveel jazz heb je nog naast Miles Davis gehoord (jazz is nml. minstens zo divers als rock)? Je hoeft niet overal meteen een mening over te hebben, dat kan ook niet.
Om nog eens wat gitaristen te noemen, dit vind ik ook geweldig:
YouTube - Chet Atkins "Orange Blossom Special"
YouTube - Les Paul & Mary Ford How High the Moon
Zoiets staat helaas ook niet in deze lijst, terwijl ik van enkelen in deze lijst zeker weet dat ze door hen beinvloedt zijn. Mooi aan Atkins vind ik hoe relaxt en eenvoudig hij het laat lijken, maar ga er maar eens aanstaan.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 13:25 uur
Stijn_Slayer schreef:
maar dat het een beetje storend is dat er meteen allerlei standpunten worden ingenomen. Je hebt Mahavishnu Orchestra nu één keer gehoord, en hoeveel jazz heb je nog naast Miles Davis gehoord (jazz is nml. minstens zo divers als rock)? Je hoeft niet overal meteen een mening over te hebben, dat kan ook niet.
Ik heb nergens standpunten tov jazz ingenomen. Zeker geen harde standpunten. Ik heb alleen gezegd dat het aantal jazz-artiesten dat mij tot nu toe weet te raken, op één hand te tellen is.maar dat het een beetje storend is dat er meteen allerlei standpunten worden ingenomen. Je hebt Mahavishnu Orchestra nu één keer gehoord, en hoeveel jazz heb je nog naast Miles Davis gehoord (jazz is nml. minstens zo divers als rock)? Je hoeft niet overal meteen een mening over te hebben, dat kan ook niet.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 13:35 uur
Probeer die tip van Don eens dan, dat is een funk groove in combinatie met solerende jazz.
En je vond mijn tip in het super tiptopper topic goed dus Bill Evans en Keith Jarret ook wel kunnen waarderen, denk ik.
En je vond mijn tip in het super tiptopper topic goed dus Bill Evans en Keith Jarret ook wel kunnen waarderen, denk ik.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 13:36 uur
Oh ja, nu weet ik weer wat ik wilde typen. 
Bedankt voor de tip, ik wilde eigenlijk John Coltrane - A Love Supreme (1965) opzetten. Misschien dat ik daarna gelijk dat album meepak.

Bedankt voor de tip, ik wilde eigenlijk John Coltrane - A Love Supreme (1965) opzetten. Misschien dat ik daarna gelijk dat album meepak.
0
geplaatst: 4 mei 2011, 13:38 uur
A Love Supreme is heerlijk, voor vanavond. Dat gold voor mij in ieder geval, toen ik niks van jazz moest hebben deed het me 's middags niks, maar 's avonds kwamen de openbaringen 

* denotes required fields.