Muziek / Toplijsten en favorieten / Chevy bespreekt "100 Greatest Guitar Solo's" (Guitar World)
zoeken in:
0
geplaatst: 24 april 2011, 23:02 uur
Ik citeer Dan le Sac vs Scroobius Pip:
"Thou shalt not put musicians and recording artists on ridiculous pedestals no matter how great they are or were."
Pink Floyd... just a band. Niks heiligs aan dus.
"Thou shalt not put musicians and recording artists on ridiculous pedestals no matter how great they are or were."

0
geplaatst: 26 april 2011, 16:53 uur
Geldt dat ook voor Jezus?
Jesus.. just a man. Of wordt het dan een religieuze discussie?
Jesus.. just a man. Of wordt het dan een religieuze discussie?

0
geplaatst: 26 april 2011, 21:24 uur
Arrie schreef:
Okee, misschien geen heiligschennis dan. Maar verdomd, pijn deed het wel, die opmerking

0
geplaatst: 26 april 2011, 21:47 uur
@ Stalin

chevy93 schreef:
03. Lynyrd Skynyrd – Free Bird
03. Lynyrd Skynyrd – Free Bird
When I saw him perform this, at the end they broke out into "Freebird" and the guitar player was AWESOME!

0
geplaatst: 28 april 2011, 17:12 uur
02. Van Halen - Eruption
Gitarist: Eddie Van Halen
Album: Van Halen (1978)
Waarschijnlijk het moeilijkste nummer om wat zinnigs over te zeggen. Eruption heeft mij nooit echt getrokken. Als ik het live zie, vind ik het zelfs saai. Iets wat meestal juist omgedraaid is, omdat ik bijna altijd gefascineerd ben naar hoe men gitaar speelt. Eruption klinkt op de plaat ook een stuk beter dan live, misschien is het dat ook. Af en toe wil ik dit nummer nog wel aardig vinden, maar vaak vind ik er weinig aan. Met name achteraf heerst er altijd een anti-climax gevoel. Was dit het nou?
Er zit geen gedachte achter, het nummer heeft toont geen enkele emotie en is eigenlijk alleen maar innovatief. Maar iets nieuws bedenken is niet moeilijk, alleen het bedenken van iets nieuws dat ook daadwerkelijk wat voorstelt, dat is moeilijk. En eigenlijk ook hetgeen waar muziek om draait. Dat stukje beleving mis ik in Eruption. Het stukje beleving dat ik in de overige instrumentale nummers (Cause We've Ended As Lovers, Europa en Cliffs of Dover) wel hoorde. Opzich wel logisch, want Eruption is niets meer dan een veredelde jamsessie.
Eddie zegt zelf “I like the way ‘Eruption’ sounds. I’d never heard a guitar sound like that before”. Jammer genoeg houdt het daar ook bij op.
Gitarist: Eddie Van Halen
Album: Van Halen (1978)
Waarschijnlijk het moeilijkste nummer om wat zinnigs over te zeggen. Eruption heeft mij nooit echt getrokken. Als ik het live zie, vind ik het zelfs saai. Iets wat meestal juist omgedraaid is, omdat ik bijna altijd gefascineerd ben naar hoe men gitaar speelt. Eruption klinkt op de plaat ook een stuk beter dan live, misschien is het dat ook. Af en toe wil ik dit nummer nog wel aardig vinden, maar vaak vind ik er weinig aan. Met name achteraf heerst er altijd een anti-climax gevoel. Was dit het nou?
Er zit geen gedachte achter, het nummer heeft toont geen enkele emotie en is eigenlijk alleen maar innovatief. Maar iets nieuws bedenken is niet moeilijk, alleen het bedenken van iets nieuws dat ook daadwerkelijk wat voorstelt, dat is moeilijk. En eigenlijk ook hetgeen waar muziek om draait. Dat stukje beleving mis ik in Eruption. Het stukje beleving dat ik in de overige instrumentale nummers (Cause We've Ended As Lovers, Europa en Cliffs of Dover) wel hoorde. Opzich wel logisch, want Eruption is niets meer dan een veredelde jamsessie.
Eddie zegt zelf “I like the way ‘Eruption’ sounds. I’d never heard a guitar sound like that before”. Jammer genoeg houdt het daar ook bij op.
0
geplaatst: 28 april 2011, 18:04 uur
Ik vind tot nu toe van die hele Top 5 alleen All Along The Watchtower een echt verrassende selectie.
Gravend in m'n jazz/fusionverzameling vind ik (wat mij betreft) betere soli dan de andere drie genoteerden. En wat November Rain betreft: Dat nummer lijkt geselecteerd te zijn op populariteit. Beslist geen slechte solo, maar typisch een solo die de hemel in geprezen wordt door mensen die het op de radio dood-gedraaid horen worden; Een medium waarop buiten dat nummer om nog nauwelijks rockmuziek te horen is.
Gravend in m'n jazz/fusionverzameling vind ik (wat mij betreft) betere soli dan de andere drie genoteerden. En wat November Rain betreft: Dat nummer lijkt geselecteerd te zijn op populariteit. Beslist geen slechte solo, maar typisch een solo die de hemel in geprezen wordt door mensen die het op de radio dood-gedraaid horen worden; Een medium waarop buiten dat nummer om nog nauwelijks rockmuziek te horen is.
0
geplaatst: 28 april 2011, 18:16 uur
Dan moet ik je teleurstellen, de nummer 1 zal ook niet als een verrassing aankomen. Misschien kun je alvast nadenken over wat gemiste (logische) nummers. Ik weet er al een paar.
kaztor schreef:
Een medium waarop buiten dat nummer om nog nauwelijks rockmuziek te horen is.
Het is maar net welke radiozender je luistert.Een medium waarop buiten dat nummer om nog nauwelijks rockmuziek te horen is.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 april 2011, 23:13 uur
Tja, 'Eruption'.. Legendarisch onder de gitaristen. Elke solist heeft stiekem dat fingertap stuk ook wel geleerd. Verder doet het mij niet zo veel, maar Eddie is wel een geweldenaar op gitaar.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 23:21 uur
3 maanden, 10 dagen en een aantal minuten geleden startte ik dit topic. 99 solo’s geleden begon ik met het bespreken van wat de crème de la crème van de gitaarsolowereld zou moeten zijn. In deze tijd heb ik een boel ontdekkingen gedaan, maar ook een boel teleurstellingen gekend. Ik heb getracht mijn gevoel bij de solo’s zou duidelijk mogen proberen neer te pennen. Dit bleek een stuk moeilijker dan ik dacht, maar daardoor was het toch ook weer des te leuker.
Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen de lijst te volgen en (opbouwende) kritiek heeft geleverd. En uiteraard ook degenen die leuk mee hebben gedaan en hun visie hebben laten merken. De “silent followers” zou ik ook willen bedanken, voor de spirituele steun.
Nu, 33 pagina’s in word later, ben ik aanbeland bij de nummer 1. De nummer 1, oftewel het beste van het beste. Uiteraard heb ik, en jullie waarschijnlijk ook, een andere nummer 1, maar het is allesbehalve een verrassende nummer 1.
Ik hoop dat jullie de stukjes met veel plezier gelezen en dat jullie nog even blijven hangen voor de afterparty.
Genoeg gekletst: de nummer 1 is...
01. Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Gitarist: Jimmy Page
Album: Led Zeppelin IV (1971)
De oplettende volger had al geweten dat Led Zeppelin op 1 stond. Ik had immers al verklapt dat ze minimaal 4 noteringen hadden en er zijn er pas 3 geweest. Zelfs de grootste muziekleek had waarschijnlijk nog wel geraden dat het dan dus Stairway to Heaven is. Onbetwist hun bekendste en meest gewaardeerde nummer. Of je het nu wil of niet, Led Zeppelin is één van de grootste artiesten die er op de aarde rond(ge)lopen (heeft). Ze hebben duizenden mensen geïnspireerd en miljoenen mensen ontroerd. En dit is hét Zep-nummer. Door velen gehaat door het vele aantal airplays dat dit nummer gehad heeft, maar door minstens 100 keer zoveel mensen nog altijd geliefd. Ik vind Stairway to Heaven de grootste klassieker die er is. Groter dan Bohemian Rhapsody, groter dan Hotel California.
Er is een tijd geweest dat ik dit nummer in mijn top 10 beste nummers aller tijden had staan. Ik vind het zo’n geweldig nummer. Het rustige begin vind ik af en toe saai worden, maar het vervolg maakt dat altijd goed. Het is een nummer dat je keihard moet draaien. Page is sowieso een magistraal gitarist, maar ik vraag me af of Stairway to Heaven wel zijn beste werk is. Ik denk dat ik Whole Lotta Love zeker beter vind. Als geheel vind ik Stairway to Heaven wel hun beste nummer, maar de solo los? De reden dat de solo zo goed is, is vanwege het feit dat het nummer dat er omheen zit, minstens even goed is. Ik vind het moeilijk om dat te bepalen. Daar ik het nummer echt supergoed vind, ben ik geneigd om voor de solo als onderdeel van het nummer te gaan.
Stairway to Heaven is een enorme anti-climax als nummer 1, maar daarom ook een extreem logische. Door zoveel mensen omarmd. Het absolute meesterwerk van Led Zeppelin staat om deze reden voor mij terecht op 1.
Voor wie nog niet overtuigd is:
Vanaf 06:39
Er zijn geen woorden om mijn gevoel hierbij te beschrijven.
Als ze nou één van de betere live-uitvoeringen hadden gekozen, had ik deze nummer 1 positie voor de volledige 100% gesteund. Er blijft nu toch een nare bijsmaak zitten aan het kiezen van dit nummer.
Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen de lijst te volgen en (opbouwende) kritiek heeft geleverd. En uiteraard ook degenen die leuk mee hebben gedaan en hun visie hebben laten merken. De “silent followers” zou ik ook willen bedanken, voor de spirituele steun.

Nu, 33 pagina’s in word later, ben ik aanbeland bij de nummer 1. De nummer 1, oftewel het beste van het beste. Uiteraard heb ik, en jullie waarschijnlijk ook, een andere nummer 1, maar het is allesbehalve een verrassende nummer 1.
Ik hoop dat jullie de stukjes met veel plezier gelezen en dat jullie nog even blijven hangen voor de afterparty.
Genoeg gekletst: de nummer 1 is...
01. Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Gitarist: Jimmy Page
Album: Led Zeppelin IV (1971)
De oplettende volger had al geweten dat Led Zeppelin op 1 stond. Ik had immers al verklapt dat ze minimaal 4 noteringen hadden en er zijn er pas 3 geweest. Zelfs de grootste muziekleek had waarschijnlijk nog wel geraden dat het dan dus Stairway to Heaven is. Onbetwist hun bekendste en meest gewaardeerde nummer. Of je het nu wil of niet, Led Zeppelin is één van de grootste artiesten die er op de aarde rond(ge)lopen (heeft). Ze hebben duizenden mensen geïnspireerd en miljoenen mensen ontroerd. En dit is hét Zep-nummer. Door velen gehaat door het vele aantal airplays dat dit nummer gehad heeft, maar door minstens 100 keer zoveel mensen nog altijd geliefd. Ik vind Stairway to Heaven de grootste klassieker die er is. Groter dan Bohemian Rhapsody, groter dan Hotel California.
Er is een tijd geweest dat ik dit nummer in mijn top 10 beste nummers aller tijden had staan. Ik vind het zo’n geweldig nummer. Het rustige begin vind ik af en toe saai worden, maar het vervolg maakt dat altijd goed. Het is een nummer dat je keihard moet draaien. Page is sowieso een magistraal gitarist, maar ik vraag me af of Stairway to Heaven wel zijn beste werk is. Ik denk dat ik Whole Lotta Love zeker beter vind. Als geheel vind ik Stairway to Heaven wel hun beste nummer, maar de solo los? De reden dat de solo zo goed is, is vanwege het feit dat het nummer dat er omheen zit, minstens even goed is. Ik vind het moeilijk om dat te bepalen. Daar ik het nummer echt supergoed vind, ben ik geneigd om voor de solo als onderdeel van het nummer te gaan.
Stairway to Heaven is een enorme anti-climax als nummer 1, maar daarom ook een extreem logische. Door zoveel mensen omarmd. Het absolute meesterwerk van Led Zeppelin staat om deze reden voor mij terecht op 1.
Voor wie nog niet overtuigd is:
Vanaf 06:39
Er zijn geen woorden om mijn gevoel hierbij te beschrijven.
Als ze nou één van de betere live-uitvoeringen hadden gekozen, had ik deze nummer 1 positie voor de volledige 100% gesteund. Er blijft nu toch een nare bijsmaak zitten aan het kiezen van dit nummer.
0
geplaatst: 2 mei 2011, 23:35 uur
1 Stairway To Heaven - Led Zeppelin
2 Eruption - Van Halen
3 Free Bird - Lynyrd Skynyrd
4 Comfortably Numb - Pink Floyd
5 All Along The Watchtower - Jimi Hendrix Experience
6 November Rain - Guns n' Roses
7 One - Metallica
8 Hotel California - Eagles
9 Crazy Train - Ozzy Osbourne
10 Crossroads - Cream
11 Voodoo Child (Slight Return) - Jimi Hendrix Experience
12 Johnny B. Goode - Chuck Berry
13 Texas Flood - Stevie Ray Vaughan & Double Trouble
14 Layla - Derek & The Dominos
15 Highway Star - Deep Purple
16 Heartbreaker - Led Zeppelin
17 Cliffs Of Dover - Eric Johnson
18 Little Wing - Jimi Hendrix Experience
19 Floods - Pantera
20 Bohemian Rhapsody - Queen
21 Time - Pink Floyd
22 Sultans Of Swing - Dire Straits
23 Bulls On Parade - Rage Against The Machine
24 Fade To Black - Metallica
25 Aqualung - Jethro Tull
26 Smells Like Teen Spirit - Nirvana
27 Pride and Joy - Stevie Ray Vaughan & Double Trouble
28 Mr. Crowley - Ozzy Osbourne
29 For The Love of God - Steve Vai
30 Surfing With The Alien - Joe Satriani
31 Stranglehold - Ted Nugent
32 Machine Gun - Jimi Hendrix
33 The Thrill Is Gone - B.B. King
34 Paranoid Android - Radiohead
35 Cemetery Gates - Pantera
36 Black Star - Yngwie J. Malmsteen
37 Sweet Child O' Mine - Guns N' Roses
38 Whole Lotta Love - Led Zeppelin
39 Cortez The Killer - Neil Young & Crazy Horse
40 Reelin' In The Years - Steely Dan
41 Brighton Rock - Queen
42 While My Guitar Gently Weeps - The Beatles
43 Sharp Dressed Man - ZZ Top
44 Alive - Pearl Jam
45 Light My Fire - The Doors
46 Hot For Teacher - Van Halen
47 Jessica - The Allman Brothers Band
48 Sympathy For The Devil - Rolling Stones
49 Europa (Earth's Cry Heaven's Smile) - Santana
50 Shock Me - Kiss
51 No More Tears - Ozzy Osbourne
52 Star-Spangled Banner - Jimi Hendrix
53 Since I've Been Loving You - Led Zeppelin
54 Geek U.S.A. - Smashing Pumpkins
55 Satch Boogie - Joe Satriani
56 War Pigs - Black Sabbath
57 Walk - Pantera
58 Cocaine - Eric Clapton
59 You Really Got Me - The Kinks
60 Zoot Allures - Frank Zappa
61 Master Of Puppets - Metallica
62 Money - Pink Floyd
63 Scar Tissue - Red Hot Chili Peppers
64 Little Red Corvette - Prince
65 Blue Sky - The Allman Brothers Band
66 The Number Of The Beast - Iron Maiden
67 Beat It - Michael Jackson
68 Starship Trooper (a. Life Seeker _ b. Disillusion _ c. Wurm) - Yes
69 And Your Bird Can Sing - The Beatles
70 Purple Haze - Jimi Hendrix Experience
71 Maggot Brain - Funkadelic
72 Walk This Way - Aerosmith
73 Stash - Phish
74 Lazy - Deep Purple
75 Won't Get Fooled Again - The Who
76 Cinnamon Girl - Neil Young
77 Man In The Box - Alice In Chains
78 Truckin` - Grateful Dead
79 Mean Street - Van Halen
80 You Shook Me All Night Long - AC/DC
81 Intro - Sweet Jane - Lou Reed
82 21st Century Schizoid Man - King Crimson
83 Scuttle Buttin' - Stevie Ray Vaughan
84 Lights Out - Ufo
85 Moonage Daydream - David Bowie
86 Whipping Post - The Allman Brothers Band
87 Highway 61 Revisited - Johnny Winter
88 Kid Charlemagne - Steely Dan
89 Killing In The Name - Rage Against The Machine
90 Let It Rain - Eric Clapton
91 I Heard It Through The Grapevine - Creedence Clearwater Revival
92 Stray Cat Strut - Stray Cats
93 The End - The Doors
94 Working Man - Rush
95 Yellow Ledbetter - Pearl Jam
96 Honky Tonk Women - Rolling Stones
97 Beyond The Realms Of Death - Judas Priest
98 Under A Glass Moon - Dream Theater
99 Cause We've Ended As Lovers - Jeff Beck
100 Wanted Dead Or Alive - Bon Jovi
2 Eruption - Van Halen
3 Free Bird - Lynyrd Skynyrd
4 Comfortably Numb - Pink Floyd
5 All Along The Watchtower - Jimi Hendrix Experience
6 November Rain - Guns n' Roses
7 One - Metallica
8 Hotel California - Eagles
9 Crazy Train - Ozzy Osbourne
10 Crossroads - Cream
11 Voodoo Child (Slight Return) - Jimi Hendrix Experience
12 Johnny B. Goode - Chuck Berry
13 Texas Flood - Stevie Ray Vaughan & Double Trouble
14 Layla - Derek & The Dominos
15 Highway Star - Deep Purple
16 Heartbreaker - Led Zeppelin
17 Cliffs Of Dover - Eric Johnson
18 Little Wing - Jimi Hendrix Experience
19 Floods - Pantera
20 Bohemian Rhapsody - Queen
21 Time - Pink Floyd
22 Sultans Of Swing - Dire Straits
23 Bulls On Parade - Rage Against The Machine
24 Fade To Black - Metallica
25 Aqualung - Jethro Tull
26 Smells Like Teen Spirit - Nirvana
27 Pride and Joy - Stevie Ray Vaughan & Double Trouble
28 Mr. Crowley - Ozzy Osbourne
29 For The Love of God - Steve Vai
30 Surfing With The Alien - Joe Satriani
31 Stranglehold - Ted Nugent
32 Machine Gun - Jimi Hendrix
33 The Thrill Is Gone - B.B. King
34 Paranoid Android - Radiohead
35 Cemetery Gates - Pantera
36 Black Star - Yngwie J. Malmsteen
37 Sweet Child O' Mine - Guns N' Roses
38 Whole Lotta Love - Led Zeppelin
39 Cortez The Killer - Neil Young & Crazy Horse
40 Reelin' In The Years - Steely Dan
41 Brighton Rock - Queen
42 While My Guitar Gently Weeps - The Beatles
43 Sharp Dressed Man - ZZ Top
44 Alive - Pearl Jam
45 Light My Fire - The Doors
46 Hot For Teacher - Van Halen
47 Jessica - The Allman Brothers Band
48 Sympathy For The Devil - Rolling Stones
49 Europa (Earth's Cry Heaven's Smile) - Santana
50 Shock Me - Kiss
51 No More Tears - Ozzy Osbourne
52 Star-Spangled Banner - Jimi Hendrix
53 Since I've Been Loving You - Led Zeppelin
54 Geek U.S.A. - Smashing Pumpkins
55 Satch Boogie - Joe Satriani
56 War Pigs - Black Sabbath
57 Walk - Pantera
58 Cocaine - Eric Clapton
59 You Really Got Me - The Kinks
60 Zoot Allures - Frank Zappa
61 Master Of Puppets - Metallica
62 Money - Pink Floyd
63 Scar Tissue - Red Hot Chili Peppers
64 Little Red Corvette - Prince
65 Blue Sky - The Allman Brothers Band
66 The Number Of The Beast - Iron Maiden
67 Beat It - Michael Jackson
68 Starship Trooper (a. Life Seeker _ b. Disillusion _ c. Wurm) - Yes
69 And Your Bird Can Sing - The Beatles
70 Purple Haze - Jimi Hendrix Experience
71 Maggot Brain - Funkadelic
72 Walk This Way - Aerosmith
73 Stash - Phish
74 Lazy - Deep Purple
75 Won't Get Fooled Again - The Who
76 Cinnamon Girl - Neil Young
77 Man In The Box - Alice In Chains
78 Truckin` - Grateful Dead
79 Mean Street - Van Halen
80 You Shook Me All Night Long - AC/DC
81 Intro - Sweet Jane - Lou Reed
82 21st Century Schizoid Man - King Crimson
83 Scuttle Buttin' - Stevie Ray Vaughan
84 Lights Out - Ufo
85 Moonage Daydream - David Bowie
86 Whipping Post - The Allman Brothers Band
87 Highway 61 Revisited - Johnny Winter
88 Kid Charlemagne - Steely Dan
89 Killing In The Name - Rage Against The Machine
90 Let It Rain - Eric Clapton
91 I Heard It Through The Grapevine - Creedence Clearwater Revival
92 Stray Cat Strut - Stray Cats
93 The End - The Doors
94 Working Man - Rush
95 Yellow Ledbetter - Pearl Jam
96 Honky Tonk Women - Rolling Stones
97 Beyond The Realms Of Death - Judas Priest
98 Under A Glass Moon - Dream Theater
99 Cause We've Ended As Lovers - Jeff Beck
100 Wanted Dead Or Alive - Bon Jovi
0
geplaatst: 3 mei 2011, 02:01 uur
chevy93 schreef:
Het is maar net welke radiozender je luistert.
Het is maar net welke radiozender je luistert.
In de ether is het in ieder geval huilen met de pet op.
Op de kabel is het aanbod ook niet om van je stoel te vallen.
Een alternatieve zender en een classic rock-zender en dan ben je er wel.
Bij Zep's Stairway To Heaven vind ik de climax altijd als mosterd na de maaltijd komen.
Na 5 minuten is m'n interesse weggeëbd omdat de aanloop veel te lang duurt.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 08:48 uur
Gaat het nou om de hele nummers, of alleen om de solo's?
Stairway To Heaven vind ik als nummer geweldig. Heel vaak gehoord en heel bekend, maar niettemin fantastisch. De aanloop is niet te lang. De druk wordt juist heel geleidelijk aan opegevoerd.
De solo is vrij subtiel. Op het eerste gehoor niet heel virtuoos, maar wellicht bedriegt de schijn.
Binnen de context van het werkt het heel erg op de gemoederen. Ik houd erg van een harmoniesectie binnen een solo, dus wat dat betreft is deze ook helemaal af.
Stairway To Heaven vind ik als nummer geweldig. Heel vaak gehoord en heel bekend, maar niettemin fantastisch. De aanloop is niet te lang. De druk wordt juist heel geleidelijk aan opegevoerd.
De solo is vrij subtiel. Op het eerste gehoor niet heel virtuoos, maar wellicht bedriegt de schijn.
Binnen de context van het werkt het heel erg op de gemoederen. Ik houd erg van een harmoniesectie binnen een solo, dus wat dat betreft is deze ook helemaal af.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 09:18 uur
Stairway To Heaven verdient voor mij niet de eerste plaats, eerder Maggot Brain van Funkadelic. En waar is in godsnaam Rory Gallagher in die lijst?
Of Frank Zappa, maar een keer in de lijst. A Million Miles Away (de Irish Tour versie) en Watermelon In Easter Hay verdienen het toch zeker om in die top 100 te staan:
Of Frank Zappa, maar een keer in de lijst. A Million Miles Away (de Irish Tour versie) en Watermelon In Easter Hay verdienen het toch zeker om in die top 100 te staan:
0
geplaatst: 3 mei 2011, 09:58 uur
Natuurlijk is er veel interessanter spul te bedenken. Er had ook best iets van Death in mogen staan ofzo. Gitaartechnisch minstens zo interessant. Maar dit is weer gewoon een populariteitslijstje waarin het voor mijn gevoel meer gaat om de nummers als geheel ,dan om de solo's. Dan kom je automatisch bijna op je standaard top 2000 lijstje uit.
Desalniettemin is het grappig om eens te zien wat al die lezertjes (lees: redactie) van Guitar World allemaal kiezen.
Desalniettemin is het grappig om eens te zien wat al die lezertjes (lees: redactie) van Guitar World allemaal kiezen.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 10:11 uur
Van Zep had ik dan weer liever Since I've Been Loving You gehad.
En ik zelf wil in zo'n lijstje toch minimaal helemaal boven in, Cortez The Killer zien en dan ook maar weer horen.
En als het even kan van het Live Rust album (niet ieders favoriet).
Het intro alleen is al voldoende.
YouTube - Neil Young - Cortez The Killer
Canada 12 points
En ik zelf wil in zo'n lijstje toch minimaal helemaal boven in, Cortez The Killer zien en dan ook maar weer horen.
En als het even kan van het Live Rust album (niet ieders favoriet).
Het intro alleen is al voldoende.
YouTube - Neil Young - Cortez The Killer
Canada 12 points
0
geplaatst: 3 mei 2011, 10:44 uur
Cortez staat op 39, lijkt me een mooie positie. Ik zou hem ook wat hoger gezet hebben, maar hij staat er ten minste in. Geef mij overigens maar die op Weld. 

Edwynn schreef:
Gaat het nou om de hele nummers, of alleen om de solo's?
Sowieso om de solo's, alleen zoals ik al aangaf waarschijnlijk gaat het in veel gevallen om de beste nummers die "toevallig" een solo bevatten. Hoe verklaar je anders een notatie als die van And Your Bird Can Sing?Gaat het nou om de hele nummers, of alleen om de solo's?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 mei 2011, 10:50 uur
'Stairway to Heaven' vind ik wel terecht. Gewoon een geweldige solo.
Ik ben het trouwens met Edwynn eens dat er wel iets van Death in mag staan. Chuck Schuldiner was één van de beste gitaristen ooit.
Sowieso is het wat kortzichtig om metal en jazz zo erg te negeren, juist omdat in die genres de gemiddelde gitarist behoorlijk goed is. Ik noem bijv. een Christian Muenzner, daar kan technisch gezien niemand aan tippen.
Ik ben het trouwens met Edwynn eens dat er wel iets van Death in mag staan. Chuck Schuldiner was één van de beste gitaristen ooit.
Sowieso is het wat kortzichtig om metal en jazz zo erg te negeren, juist omdat in die genres de gemiddelde gitarist behoorlijk goed is. Ik noem bijv. een Christian Muenzner, daar kan technisch gezien niemand aan tippen.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 11:23 uur
De lijst zit er alweer op en ik begin maar gelijk met de missers. Nou niet zozeer de missers, maar de nummers waarvan ik het opmerkelijk vind dat ze niet in de lijst staan. Dit zijn dus geen persoonlijke voorkeuren (hoewel ik de meesten gewoon goed vind), maar een wat meer objectieve benadering. Aanvullingen zijn altijd welkom.
Neil Young staat er 2x in. Cortez is een logische, maar Cinnamon Girl? Zeker als je je bedenkt dat hij nummers als Rockin’ In The Free World en Like a Hurricane heeft gemaakt, is dit maar een rare keuze.
YouTube - Like a Hurricane by Neil Young
Jammer genoeg ook niks van Nederlandse bodem. Ik denk dat Gelling (Golden Earring) dat zeker verdiend had. Of Jan Akkerman van Focus (Hocus Pocus?).
YouTube - Focus - Hocus Pocus WC 2010 Extended Version
You Shook Me All Night Long van AC/DC is geen rare keuze, maar zeker als je kijkt naar de solo, vind ik die van Whole Lotta Rosie een stuk begrijpelijker en een stuk memorabeler.
YouTube - AC/DC - Whole Lotta Rosie
Zelfde geldt voor I Heard It Thru The Grapevine van CCR. Opzich geen rare gedachte, maar ik neem aan dat iedereen het met mij eens is dat I Put a Spell On You een stuk begrijpelijker is. En in mijn ogen ook een betere keuze.
YouTube - Creedence Clearwater Revival - I Put a Spell on You+Lyrics
Het ontbreken van Fleetwood Mac is mij een raadsel. Lindsey Buckingham heeft een aantal memorabele solo’s geschreven. Waarvan The Chain in mijn ogen de beste is. Maar luister ook eens naar Tango in the Night.
YouTube - Fleetwood Mac - 'The Chain' Live (The Dance 1997)
Wijlen Gary Moore mag wat mij betreft wel in de lijst. De meest voor de hand liggende keuze is uiteraard Still Got the Blues. Maar Oh Pretty Woman zou zeker niet misstaan.
YouTube - Gary Moore - Still Got The Blues (Live)
Waarom geen akoestische gitaarsolo’s? Het lijkt me dat de solo van Innuendo toch goed genoeg is voor deze lijst. Of anders een iets subtielere solo als in Private Investigations. Of nog subtieler: Oh Well van Fleetwood Mac.
YouTube - Queen - Innuendo
YouTube - Dire Straits - Private Investigations + lyrics
Maar het opmerkelijkst vind ik het ontbreken van Child in Time. Waarom wel Lazy en Highway Star (beiden geweldige solo’s overigens), maar hun allerbeste werk staat er niet in.
YouTube - Deep Purple-Child in Time
Tot zover de wat mij betreft heel erg voor de hand liggende nummers. Als het gaat om gitaarsolo's in andere genres, zal het van jullie moeten komen, ben ik bang. ;X
Neil Young staat er 2x in. Cortez is een logische, maar Cinnamon Girl? Zeker als je je bedenkt dat hij nummers als Rockin’ In The Free World en Like a Hurricane heeft gemaakt, is dit maar een rare keuze.
YouTube - Like a Hurricane by Neil Young
Jammer genoeg ook niks van Nederlandse bodem. Ik denk dat Gelling (Golden Earring) dat zeker verdiend had. Of Jan Akkerman van Focus (Hocus Pocus?).
YouTube - Focus - Hocus Pocus WC 2010 Extended Version
You Shook Me All Night Long van AC/DC is geen rare keuze, maar zeker als je kijkt naar de solo, vind ik die van Whole Lotta Rosie een stuk begrijpelijker en een stuk memorabeler.
YouTube - AC/DC - Whole Lotta Rosie
Zelfde geldt voor I Heard It Thru The Grapevine van CCR. Opzich geen rare gedachte, maar ik neem aan dat iedereen het met mij eens is dat I Put a Spell On You een stuk begrijpelijker is. En in mijn ogen ook een betere keuze.
YouTube - Creedence Clearwater Revival - I Put a Spell on You+Lyrics
Het ontbreken van Fleetwood Mac is mij een raadsel. Lindsey Buckingham heeft een aantal memorabele solo’s geschreven. Waarvan The Chain in mijn ogen de beste is. Maar luister ook eens naar Tango in the Night.
YouTube - Fleetwood Mac - 'The Chain' Live (The Dance 1997)
Wijlen Gary Moore mag wat mij betreft wel in de lijst. De meest voor de hand liggende keuze is uiteraard Still Got the Blues. Maar Oh Pretty Woman zou zeker niet misstaan.
YouTube - Gary Moore - Still Got The Blues (Live)
Waarom geen akoestische gitaarsolo’s? Het lijkt me dat de solo van Innuendo toch goed genoeg is voor deze lijst. Of anders een iets subtielere solo als in Private Investigations. Of nog subtieler: Oh Well van Fleetwood Mac.
YouTube - Queen - Innuendo
YouTube - Dire Straits - Private Investigations + lyrics
Maar het opmerkelijkst vind ik het ontbreken van Child in Time. Waarom wel Lazy en Highway Star (beiden geweldige solo’s overigens), maar hun allerbeste werk staat er niet in.
YouTube - Deep Purple-Child in Time
Tot zover de wat mij betreft heel erg voor de hand liggende nummers. Als het gaat om gitaarsolo's in andere genres, zal het van jullie moeten komen, ben ik bang. ;X
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 mei 2011, 11:59 uur
'Cinnamon Girl' is inderdaad gewoon lachwekkend. Het nummer zelf is goed, maar de solo bestaat uit de drie meest simpele akkoorden ooit.... Ik weet zeker dat ik het iemand die nog nooit gitaar heeft gespeeld binnen 5 minuten geleerd heb. In iets mindere mate geldt hetzelfde voor 'And Your Bird Can Sing', kom op zeg...
Dat Akkerman ontbreekt is een schande (wereldwijd is 'ie bovendien best bekend bij gitaristen). Ik heb de man vorig jaar nog live gezien, en dán pas hoor je hoe goed hij echt is. Hij wisselt met het grootste gemak jazz, fusion, blues, rock, prog en klassiek af, en dat doet hij allemaal op gehoor (hij heeft het conservatorium op gehoor doorlopen). Het is erg moeilijk om foutloos te wisselen tussen zulke uiteenlopende stijlen.
Keith Richards heeft eigenlijk ook weinig te zoeken in deze lijst. Hij moet het van zijn riffs hebben, als leadgitarist is 'ie erg matig. Ik had dan tenminste voor een nummer met Mick Taylor gekozen.
Om 'I'm Going Home' van Ten Years After kun je op zich ook niet heen. 'Roy's Bluz' van Roy Buchanan had ik er ook hoog ingezet: YouTube - Roy Buchanan - Roy's Bluz wie was Jimi Hendrix ook alweer?
Van Satriani wordt voor z'n twee bekendste nummers gekozen, i.p.v. de beste solo's.
Ik ga verder maar niet zeggen wie ik uit deze lijst zou halen, want dan ben ik erg lang bezig. Gitaristen die ik in ieder geval mis: Christian Muenzner, Chuck Schuldiner, Richard Thompson, Rory Gallagher, Chris Broderick, Muhammed Suiçmez, Andy LaRocque, Andrew Latimer.
Sneaky Pete Kleinow en Robert Randolph mis ik ook, een pedal steel is nml. ook gewoon een gitaar.
Harry Sacksioni, Bert Jansch en Tommy Emmanuel ontbreken natuurlijk omdat ze weinig solo's spelen.
Dat Akkerman ontbreekt is een schande (wereldwijd is 'ie bovendien best bekend bij gitaristen). Ik heb de man vorig jaar nog live gezien, en dán pas hoor je hoe goed hij echt is. Hij wisselt met het grootste gemak jazz, fusion, blues, rock, prog en klassiek af, en dat doet hij allemaal op gehoor (hij heeft het conservatorium op gehoor doorlopen). Het is erg moeilijk om foutloos te wisselen tussen zulke uiteenlopende stijlen.
Keith Richards heeft eigenlijk ook weinig te zoeken in deze lijst. Hij moet het van zijn riffs hebben, als leadgitarist is 'ie erg matig. Ik had dan tenminste voor een nummer met Mick Taylor gekozen.
Om 'I'm Going Home' van Ten Years After kun je op zich ook niet heen. 'Roy's Bluz' van Roy Buchanan had ik er ook hoog ingezet: YouTube - Roy Buchanan - Roy's Bluz wie was Jimi Hendrix ook alweer?
Van Satriani wordt voor z'n twee bekendste nummers gekozen, i.p.v. de beste solo's.
Ik ga verder maar niet zeggen wie ik uit deze lijst zou halen, want dan ben ik erg lang bezig. Gitaristen die ik in ieder geval mis: Christian Muenzner, Chuck Schuldiner, Richard Thompson, Rory Gallagher, Chris Broderick, Muhammed Suiçmez, Andy LaRocque, Andrew Latimer.
Sneaky Pete Kleinow en Robert Randolph mis ik ook, een pedal steel is nml. ook gewoon een gitaar.
Harry Sacksioni, Bert Jansch en Tommy Emmanuel ontbreken natuurlijk omdat ze weinig solo's spelen.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 12:59 uur
Ten eerste: respect voor chevy, moet een hele klus zijn geweest.
Ten tweede wil ik nog even Andy Gill van Gang of Four noemen hoewel ik weet dat hij geen uitbundige gitaarsolo's op zijn naam heeft staan.
Ten tweede wil ik nog even Andy Gill van Gang of Four noemen hoewel ik weet dat hij geen uitbundige gitaarsolo's op zijn naam heeft staan.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 14:08 uur
Prima Deren Bliksem dat je Andy even noemt, zo hoekig speelt toch bijna niemand.
Andy Gill is nu typisch geen solist, meer Cinnamon Girl dan Like a Huricane.
Andy Gill is nu typisch geen solist, meer Cinnamon Girl dan Like a Huricane.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 17:05 uur
Ik ga niet meer in op de solo's of de besprekingen, maar ter overweging; kijk en luister hier eens naar:
...geeft op z'n minst een andere invulling aan het begrip soleren.
...geeft op z'n minst een andere invulling aan het begrip soleren.
0
geplaatst: 3 mei 2011, 17:19 uur
Begenadigde gitarist, ik ken hem alleen van wat solo werk van hem wat ook zee de moeite waard is 

0
geplaatst: 3 mei 2011, 17:46 uur
Het betreft Mahavishnu Orchestra 2:
McLaughlin: gitaar
Jean-Luc Ponty: ( eerder bij Zappa) viool
Gayle Moran: keyboards
Ralphe Armstrong: bas
Narada Michael Walden: drums
Steven Kindler en Carol Shive: viool
Marcia Westbrook: viola
Phil Hirschi: cello
Steve Frankevich en Bob Knapp: blazers
Het gaat mij met het plaatsen van dit stuk muziek niet om het afzeiken van de solo's in die top 100, nuff said, maar het gaat me meer om de betrekkelijkheid van wat is een goede solo.
Stijn noemt ook nog een paar gitaristen, die ook op hun manier veel van het werk in die top 100 wat schril doen afsteken, als je er een andere meetlat langs legt. Zo ook dit stuk van McLaughlin.
Maar het zijn meestal onbekendere, soms minder makkelijk in het gehoor liggende gitaristen.
Voor wat het waard is.
McLaughlin: gitaar
Jean-Luc Ponty: ( eerder bij Zappa) viool
Gayle Moran: keyboards
Ralphe Armstrong: bas
Narada Michael Walden: drums
Steven Kindler en Carol Shive: viool
Marcia Westbrook: viola
Phil Hirschi: cello
Steve Frankevich en Bob Knapp: blazers
Het gaat mij met het plaatsen van dit stuk muziek niet om het afzeiken van de solo's in die top 100, nuff said, maar het gaat me meer om de betrekkelijkheid van wat is een goede solo.
Stijn noemt ook nog een paar gitaristen, die ook op hun manier veel van het werk in die top 100 wat schril doen afsteken, als je er een andere meetlat langs legt. Zo ook dit stuk van McLaughlin.
Maar het zijn meestal onbekendere, soms minder makkelijk in het gehoor liggende gitaristen.
Voor wat het waard is.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 mei 2011, 18:22 uur
Wow Oldfart, wat een geweldig stuk muziek! Bedankt voor het plaatsen, ik ga direct op zoek naar werk van deze groep (deel 1 en 2).
Dit vind ik toch tien keer interessanter dan de gemiddelde solo uit deze lijst.
Ben het verder eens met je bericht. Nu heb ik niets tegen een goede blues(rock) solo, of een eenvoudige, maar melodische solo. Wat ik wel een beetje jammer vind is het grote gebrek aan eigenzinnigheid (denk bijv. ook 'Freebird', cliché blueslicks). Échte virtuosen worden daarnaast bijna genegeerd, en dat vind ik toch ook niet helemaal terecht. Vaak worden zij makkelijk afgedaan als klinische pingelaars..
Ook staat er helemaal geen klassieke gitarist in (John Williams bijv.).
Dit vind ik toch tien keer interessanter dan de gemiddelde solo uit deze lijst.
Ben het verder eens met je bericht. Nu heb ik niets tegen een goede blues(rock) solo, of een eenvoudige, maar melodische solo. Wat ik wel een beetje jammer vind is het grote gebrek aan eigenzinnigheid (denk bijv. ook 'Freebird', cliché blueslicks). Échte virtuosen worden daarnaast bijna genegeerd, en dat vind ik toch ook niet helemaal terecht. Vaak worden zij makkelijk afgedaan als klinische pingelaars..
Ook staat er helemaal geen klassieke gitarist in (John Williams bijv.).
0
geplaatst: 3 mei 2011, 18:35 uur
Échte virtuosen worden daarnaast bijna genegeerd, en dat vind ik toch ook niet helemaal terecht.
....ach Stijn, waarschijnlijk de verkeerde lijst
0
geplaatst: 3 mei 2011, 18:48 uur
Dat stuk van Mahavishnu Orchestra is erg interessant, ja.
Stijn heeft wel een punt als hij zegt dat gitaristen die kunnen spelen te snel in het hokje 'notenneukers' worden geduwd. Aan de andere kant denk ik niet dat Neil Young dacht toen hij Cinnamon Girl opnam, 'nu ga ik iets spelen wat over honderd jaar nog op conservatoria onderwezen gaat worden.' Het punt van die solo is juist weer dat die paar noten zo perfect worden neergelegd op die modderige Crazy Horse-groove. Ook dat heeft zijn waarde.
Hoe dan ook, deze discussie lijkt me voer voor een nieuwe toplijst. Wie neemt het voortouw?
Stijn heeft wel een punt als hij zegt dat gitaristen die kunnen spelen te snel in het hokje 'notenneukers' worden geduwd. Aan de andere kant denk ik niet dat Neil Young dacht toen hij Cinnamon Girl opnam, 'nu ga ik iets spelen wat over honderd jaar nog op conservatoria onderwezen gaat worden.' Het punt van die solo is juist weer dat die paar noten zo perfect worden neergelegd op die modderige Crazy Horse-groove. Ook dat heeft zijn waarde.
Hoe dan ook, deze discussie lijkt me voer voor een nieuwe toplijst. Wie neemt het voortouw?

0
geplaatst: 3 mei 2011, 18:54 uur
Wat Neil Young betreft: YouTube - NEIL YOUNG GREY RIDERS 8/17/85
Vanaf 2:05 ongeveer, hij gaat zo op in de solo dat hij vergeet te zingen. Houd 'A Treasure' in je achterhoofd.
Daar zit 100 keer meer bezieling in als The Chain van The Dance uit 1997. Man, wat een steriele passieloze bende, dat is dan een Rock n Roll band, lijkt verdomme wel een teekransje!
Vanaf 2:05 ongeveer, hij gaat zo op in de solo dat hij vergeet te zingen. Houd 'A Treasure' in je achterhoofd.
Daar zit 100 keer meer bezieling in als The Chain van The Dance uit 1997. Man, wat een steriele passieloze bende, dat is dan een Rock n Roll band, lijkt verdomme wel een teekransje!
* denotes required fields.