MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '70

zoeken in:
Nog geen van mijn nominaties voorbij zien komen

Ozric Spacefolk
Eigenlijk snap ik de bedoeling niet helemaal van deze game....

Casartelli (moderator)
Ozric Spacefolk schreef:
Eigenlijk snap ik de bedoeling niet helemaal van deze game....

We zetten allemaal onze top-20 van de jaren '70 neer en dan maakt chevy er een mooi totaallijstje van. Onderwijl debiteren we allemaal wat clichés uit onze eigen ivoren muziektoren, hier en daar doet iemand kond van een mooie ontdekking en soms, heel soms, komt er zelfs een verrassend inzicht langs dat de persoonlijke zoektocht ontstijgt. 't Is gewoon net een MuMe-topic.

Tony schreef:
Day at the Races en Night at the Opera zijn a-typische Queen platen die ik in een ver verleden heb aangeschaft en toen goed vond,

Wat zijn dan in jouw ogen dan typische Queen platen?

Ozric Spacefolk
Casartelli schreef:
(quote)

We zetten allemaal onze top-20 van de jaren '70 neer en dan maakt chevy er een mooi totaallijstje van. Onderwijl debiteren we allemaal wat clichés uit onze eigen ivoren muziektoren, hier en daar doet iemand kond van een mooie ontdekking en soms, heel soms, komt er zelfs een verrassend inzicht langs dat de persoonlijke zoektocht ontstijgt. 't Is gewoon net een MuMe-topic.

Aha... De quasi-intellectuele inslag die MusicMeter zo rijk is. Ik heb overigens meningen te over.

Wat gebeurt er intussen met mijn nominaties?!?

De platen die al geweest zijn:

40. Van der Graaf Generator - Pawn Hearts (1971) (40 punten); 7x genoemd Nr. 1 van Status Seeker
39. Stevie Wonder - Innervisions (1973) (40 punten); 8x genoemd Hoogste positie: 3
38. Tom Waits - Closing Time (1973) (40 punten); 8x genoemd Nr. 1 van AOVV
37. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972) (41 punten); 8x genoemd Nr. 1 van frankholst82
36. Rory Gallagher - Irish Tour (1974) (41 punten); 9x genoemd Nr. 1 van Don Cappucino
35. Talking Heads - Fear of Music (1979) (42 punten); 8x genoemd Hoogste positie: 3
34. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970) (43 punten); 8x genoemd Hoogste positie: 2
33. Television - Marquee Moon (1977) (43 punten); 9x genoemd Hoogste positie: 6
32. Joni Mitchell - Blue (1971) (43 punten); 9x genoemd Hoogste positie: 3
31. Supertramp - Crime of the Century (1974) (44 punten); 9x genoemd Hoogste positie: 2
30. Van der Graaf Generator - Godbluff (1975) (46 punten); 9x genoemd Nr. 1 van axel33
29. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971) (46 punten); 10x genoemd Hoogste positie: 7
28. Yes - Close to the Edge (1972) (48 punten); 10x genoemd Hoogste positie: 2
27. Leonard Cohen - Songs of Love and Hate (1971) (48 punten); 10x genoemd Nr. 1 van Slowgaze
26. Pere Ubu - The Modern Dance (1978) (49 punten); 8x genoemd Nr. 1 van fatima, k.grubs
25. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975) (49 punten); 9x genoemd Nr. 1 van jori stes
24. David Bowie - Low (1977) (49 punten); 9x genoemd Nr. 1 van BeatHoven, herman
23. The Doors - L.A. Woman (1971) (50 punten); 10x genoemd Hoogste positie: 3
22. Neil Young - After the Gold Rush (1970) (51 punten); 9x genoemd Nr. 1 van harm1985
21. Queen - A Night at the Opera (1975) (51 punten); 10x genoemd Nr. 1 van ClassicRocker

Mijn lijstje:

*1. David Bowie - Low (24)
2. Can - Tago Mago
3. Fela Ransome Kuti & The Africa '70 - Gentleman
4. Can - Future Days
5. Kraftwerk - Radio-Activity
6. David Bowie - Ziggy Stardust
*7. Television - Marquee Moon (33)
8. Wire - 154
9. Can - Ege Bamyasi
10. David Bowie - "Heroes"
11. Joy Division - Unknown Pleasures
12. Public Image Ltd. - Metal Box
13. Suicide - Suicide
14. Gang of Four - Entertainment!
15. John Cale - Paris 1919
16. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson
17. The Pop Group - Y
18. Harmonia - Musik von Harmonia
19. Black Devil - Disco Club
20. The Stooges - Fun House

Nog 17 platen in de race (Paris 1919 stond 50ste geloof ik), maar volgens mij zijn de meeste kansloos. Ik hoop op 2, 4, 6, 8, 9 en 11.

Op een typische Queen plaat staan 1 of 2 duidelijk op hitpotentie geschreven top 40 nummers, de rest van het album bestaat uit middelmatige opvullers. Genoemde 2 zijn uitzonderingen, omdat hier behoorlijk succesvol een concept wordt neergezet en de mix van rock en vaudeville (alla de Beatles) goed uitpakt.

Ozric Spacefolk
Sorry Tony. Wat jij goed vind mag je zelf weten. Daar doe ik geen uitspraak over.

Maar naar mijn mening zijn de platen Queen I t/m News of the World verre van een collectie opvullers.
Hell, van de eerste twee platen werden niet eens hitsingles getrokken.
En Sheer Heart Attack vind ik echt een ongelooflijk goede plaat. Niks geen opvullers.

Ik moet bekennen dat ik de albums voor aNatO en aDatR niet ken, dus die zitten niet in genoemd vuilnisbakje. Ik heb het over Jazz, Hot Space, etc. en ook News of the world, waar ik de hits beduidend beter vind dan de rest van de albums.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:

33. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970) (43 punten); 8x genoemd Hoogste positie: 2
Weer zo'n favoriet van mij. Wat mij betreft ook het beste wat Neil heeft afgeleverd (qua totaalplaatje dan). Mooie, korte nummers die bijna allemaal raak zijn. Staat heel dicht tegen een 5,0* aan.

Dat kun je toch niet helemaal zo zeggen. Neil heeft twee nummers geschreven, en één samen met Stephen. Hij doet ook niet eens mee op alle nummers (hij heeft niets te maken met 'Carry On', 'Teach Your Children', 'Déjà Vu', 'Our House' en '4+20'). Hij drukt natuurlijk wel zijn stempel, ook met zijn gitaarbijdrages op de songs van CSN, maar dan kun je beter zeggen dat je het het beste album vindt waar Neil bij betrokken is.

chevy93 schreef:

22. Neil Young - After the Gold Rush (1970) (51 punten); 9x genoemd Nr. 1 van harm1985
Door de last-minute nummer 1-notering van harm1985 bijna in de top 20. Een veel bejubeld album van ome Neil en we zijn zeker nog niet van hem af. Zelf probeer ik het geniale van dit album nog te zien. Wijsheid komt met de jaren?

Geen paniek. Ook bij mij haalde deze aanvankelijk 'slechts' 3,5*. Had hetzelfde gevoel, en vroeg me een beetje af wat ik met 'Cripple Creek Ferry' en 'Till the Morning Comes' moest. Nu acht ik het onmogelijk dat ik ooit nog lager dan 4,5* ga geven.

Casartelli schreef:
't Is gewoon net een MuMe-topic.
Alleen dan zonder de gebruikelijke non-discussies.

The Doors - LA Woman had ik trouwens zeker top 20 geschat. Verrassend laag staat-ie dus imho.

ClassicRocker schreef:
Van welke 70's klassieker zou Chevy gisteravond genoten hebben? Onderstaande misschien?

http://www.moviemeter.nl/fi...

Dat zou wel normaal geweest zijn. Echter heb ik gekozen voor Smultronst?et (1957) - MovieMeter.nl

Tony schreef:
voor zover door mij beluisterd.
I rest my case.

Ah, die heb ik gisteravond ook gezien

Was mijn 2de Bergman, en weer een succes.

Hou MovieMeter in de gaten voor meer... Want daar zag ik jou (eer?)gisteren ook opeens opduiken.

Ik zal de laptop opstarten waar de uitslag op staat en dan gaan we verder...

Ja, mij pas ingeschreven, naast muziekfanaat ben ik ook filmfanaat

Ozric Spacefolk schreef:
(quote)

Wat gebeurt er intussen met mijn nominaties?!?

Geen idee, er worden ook verder niet om nominaties gevraagd.

Nog niet opgebruikte nominaties kunnen toch gewoon mee naar de jaren 80

En zo te zien Can Herman nog scoren .

niels94 schreef:
Nog geen van mijn nominaties voorbij zien komen
Hier is dan de eerste. En gelijk je nummer 1:
20. Kate Bush - The Kick Inside (1978) (51 punten); 10x genoemd Nr. 1 van El Ninjo, niels94
Helaas recent uit de top 250 gevallen. Een vrouw die amper haters heeft, geloof ik. Je vindt het goed, of je vindt het zo-zo, maar niemand haat haar echt. Misschien heeft dat te maken met haarzelf als persoon. De wijze, coole kikker. The Kick Inside was er eentje die je van tevoren op kon schrijven en ik verwacht ook nog redelijk wat van Hounds of Love in de 80s-editie.

19. Nick Drake - Pink Moon (1972) (52 punten); 10x genoemd Hoogste positie: 2
Five Leaves Left deed het uitzonderlijk goed. Vandaar dat ik verwacht had dat deze het minstens even goed zou doen. Echter behaalt Pink Moon amper de helft van het aantal punten dat Five Leaves Left kreeg. Ook deze heb ik deze week beluisterd en ik vind deze een heel pak beter dan Five Leaves Left.

18. Neil Young - On the Beach (1974) (56 punten); 11x genoemd Nr. 1 van Stijn_Slayer, Tony
Helaas voor Stijn. De eeuwige Young-klassieker is hoger geëindigd dan On The Beach. Zelf vind ik dat On The Beach niet eens in de buurt komt van Harvest, maar On The Beach is dan ook niet helemaal mijn ding. Men noemt deze "eerlijker" en "emotioneler", maar dat zijn geen zaken die bij mij hoog in het vaandel staan. Toch is de 18e plek een mooie prestatie en dat had ik van te voren zeker niet verwacht.

Sterker nog, Pink Moon had ik ook in mijn top 20 staan

Nouja, verdient dat beide erin staan.

Een mooie plaatst voor On the Beach, wat een van de beste van Neil is en wat mij betreft toch wel een stuk mooier dan Harvest.
Ik had het nog donkere broertje van On the beach in mijn lijst.

chevy93 schreef:
(quote)
.

Men noemt deze "eerlijker" en "emotioneler", maar dat zijn geen zaken die bij mij hoog in het vaandel staan.

Als je dan tegen alle principes in dit topic maar eerlijk doet

@ chevy

Itt. Queen heb ik alles van Dire Straits t/m Broters in Arms (meest op cassettebandjes gelukkig) meer dan eens beluisterd. Bleef toen al niet hangen. Met Money for Nothing (hoe treffend, die zelfkennis) ben ik definitief afgehaakt en heb al mijn Dire Straits tapejes overspeeld met voor mij veel leukere muziek.

17. Neil Young - Harvest (1972) (61 punten); 11x genoemd Nr. 1 van Co Jackso
Want de hoogste van hem vinden we op 17. Eigenlijk stond deze 15e, maar door mijn fout wat betreft de top 20 van rock-rick gingen Red en Zep IV hem nog langszij. Daar waar On The Beach het eerste gat sloeg met zijn voorganger (4 punten) doet Harvest daar een schepje bovenop. Hoewel 5 punten nog steeds door één persoon kan veranderen. Ik vind dit zijn beste met een constant hoog niveau en geen missers.

16. King Crimson - Red (1974) (63 punten); 13x genoemd Nr. 1 van oceanvolta
Precies wat ik gehoopt had. Een mooie hoge notering voor Red. Ik had absoluut niet de verwachting dat deze top 10 zou scoren, maar er dicht tegenaan moest toch mogelijk zijn. Het verschil met de nummer 10 is slechts 8 punten. Ik heb er nog over gedacht om deze in mijn top 20 te zetten, maar deze is (net zoals Who's Next) net afgevallen.

15. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971) (63 punten); 14x genoemd Hoogste positie: 2
1x meer genoemd dan Red en daarom op 15. Hun debuut en het vervolg daarop konden geen potten breken. Ook nummer 3 kon dat niet (nog niet eens top 100!). Physical Graffiti deed het iets beter door 62e te worden. Dit was hun laatste hoop, maar waarschijnlijk ook de grootste kanshebber. Vaak gehekeld vanwege het doodgedraaide Stairway to Heaven. Echter minstens 10 keer zo vaak geliefd. En dat blijkt. Deze 15e plek getuigd ervan dat het nog altijd een zeer geliefd album is. Stiekem had ik hoger verwacht, maar gezien de uitslag van de 60's ben ik zeer content met deze 15e plek.

Volgende update is niet over een uur, maar wanneer ik terug ben van fitnessen. Daarentegen zullen de updates elkaar daarna snel(ler) opvolgen.

Kate Bush en King Crimson in de top 20 Mijn twee favorieten, ik ben een gelukkig man .

Leuk dat Red zo hoog staat, had ik niet verwacht. Had hem zelf niet in mijn lijst, maar het is wel een topalbum. En stiekem ben ik wel blij dat we Neil Young en Led Zep niet in de top 10 terugvinden. Ik verwacht daar nog wel 3 keer Pink Floyd.

Ah nummer 2 uit mijn lijst (Harvest). Ik verwacht nog Animals, Tago Mago, Unknown Pleasures en Born to Run en heel misschien Rock Bottom, maar daar houdt t waarschijnlijk wel mee op...

Can, Pink Floyd & Joy Division in de top-10, graag.
Hoera voor "Pawn Hearts", jammer voor "Queen II".
Goed bezig, chev.

Ziggy, Hunky Dory, Berlin; leuk dat die zo hoog geëindigd zijn!! Heb mijn hoop op Big Star begraven; die ster, hoe groot ook, staat gewoon te ver weg voor de "harde kern" die aan kortzichtigheid niet onderdoet voor de rest van het gepeupel hier op MuMe. Dat vind ik nou jammer!!

Verder heb ik wel goede zin vandaag hoor, tis weer een mooie lijst aan het worden, maar ben nog niet echt verrast door onbekende titels.

En de jaren '80 zie ik in de verte ook alweer opdoemen, niet dat jullie dat al zien...

Misterfool
De jaren 80 staat samen met de jaren 70 op 1 als favoriete muzikaal decenium. . Dus daar komt ook nog heel veel mooie muziek uit.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:48 uur

geplaatst: vandaag om 08:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.