menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1975 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Album Top 20 | Week 31

https://1mekgroep2.files.wordpress.com/2010/10/51.jpg

01 | 01 | 04 | Eagles | One Of These Nights
02 | 04 | 03 | The Beau Brummels | The Beau Brummels
03 | 02 | 04 | Hawkwind | Warrior On The Edge Of Time
04 | 03 | 04 | Uriah Heep | Return To Fantasy
05 | 05 | 04 | Ambrosia | Ambrosia
06 | 06 | 04 | Wings | Venus And Mars
07 | 07 | 04 | The Doobie Brothers | Stampede
08 | 09 | 04 | Neil Young | Tonight's The Night
09 | 10 | 04 | The Rolling Stones | Made In The Shade | The Greatest Hits 1971 - 1975
10 | 08 | 04 | ABBA | ABBA
11 | 15 | 02 | Frank Zappa & The Mothers Of Invention | One Size Fits All
12 | ** | 01 | Fleetwood Mac | Fleetwood Mac
http://hitparade.ch/cdimg/fleetwood_mac-fleetwood_mac_a.jpg
13 | 14 | 04 | Earth & Fire | To The World Of The Future
14 | 16 | 03 | Camel | The Snow Goose
15 | 18 | 02 | Gino Vannelli | Storm At Sunup
16 | 11 | 04 | Deep Purple | 24 Carat Purple
17 | ** | 01 | KC & The Sunshine Band | KC & The Sunshine Band
http://hitparade.ch/cdimg/kc_the_sunshine_band-kc_the_sunshine_band_a.jpg
18 | 19 | 03 | Stephen Stills | Stills
19 | 20 | 02 | Various Artists | Hits For The Millions!
20 | ** | 01 | The Tubes | The Tubes
http://hitparade.ch/cdimg/the_tubes-the_tubes_a.jpg

Martial schreef:
Calypso is al uitgebracht in Nederland, zie hier en dat het dan nog even duurt voor die ook de Top 40 haalt zien we wel vaker gebeuren toch?
Sinds we deze lijsten maken zijn we er ook wel achter gekomen dat een land als Nederland behoorlijk achterloopt op Amerika en Engeland voordat een single ook hier wordt opgepakt uitzonderingen daargelaten overigens.
Enne eind november komt trouwens ook alweer de 'nieuwe' single uit van John Denver

Begin september komt het nieuwe plaatje van de Eagles uit, terwijl dit nummer pas eind november in de Top 40, verschijnt gaan we hier dan ook op wachten met z'n allen?

Anders moeten er eens betere of andere regels komen hoe we dit gaan aanpakken als er andere A-Kantjes in Nederland worden gekozen dan elders …..

Nee, je mist het punt volledig, maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
Het gaat er niet om, dat we (met elke single die is uitgebracht in NL) wachten totdat het in de Top 40 is terecht gekomen.

Waar het om gaat, is dat we eerst de release van I'm sorry nog kunnen meepikken en dan tegelijkertijd Calypso automatisch meer richting verschijningsdatum in de Top 40 kunnen neerzetten.

Als dat september is, kunnen we in november de laatste worp ook weer gebruiken.
Dat loopt dan allemaal mooi vloeiend in elkaar over, je hebt alles meegenomen zonder singles over te slaan en tegelijkertijd alles ook nog eens zo'n beetje in het juiste tijdsvlak geplaatst.

Het gaat hier een beetje om het aanvoelen.....

Ik haal hem wel uit mijn lijst, in november keert die ook niet meer terug, want dan is het weer tijd voor een ander nummer.

60-65% van de keuken/verbouwing is klaar. Nieuwe weeklijst haal ik ook vandaag niet. Misschien nog wel een kleine inhaalslag.

OK, ik wacht het wel af. Wellicht dan deze week Poeha
Ik wacht nog even op johan de witt!

Martial schreef:
Ik haal hem wel uit mijn lijst, in november keert die ook niet meer terug, want dan is het weer tijd voor een ander nummer.

Maar dat hoeft toch helemaal niet?
Het voorstel was alleen de tijdlijn iets aan te passen en dan eerst I'm sorry en dan later Calypso. En in november zien we dan wel weer.

Je mag ook anders kiezen zoals gezegd, maar dan bestaat de mogelijkheid dat verschillende nummers door elkaar gaan lopen en niet echt tot één succes voor John Denver gaan leiden

musician schreef:
OK, ik wacht het wel af. Wellicht dan deze week Poeha
Ik wacht nog even op johan de witt!

johan de witt schreef:
Mijn vorige lijst mag nog een keer mee.

De Music Meter Top 20 van 02-08-1975, week 31!
https://media.hitparade.ch/cover/200/uriah_heep-return_to_fantasy_s_1.jpg

01 (01) 03 Return to fantasy - Uriah Heep
02 (05) 04 Can't give you anything - Stylistics
03 (06) 10 S.o.s. - Abba
04 (02) 05 L'été indien - Joe Dassin
05 (16) 02 Sky high - Jigsaw
06 (07) 02 Spirits in the night - Manfred Mann's Earth Band
07 (12) 03 That's the way I like it - KC & The Sunshine band
08 (04) 04 Poorboy (the greenwood) - Electric Light Orchestra
09 (03) 07 Action - Sweet
10 (11) 05 You go to my head - Bryan Ferry
11 (09) 03 Baby get it on - Ike & Tina Turner
12 (18) 12 One of these nights - Eagles
13 (13) 02 Do it any way you wanna - People's choice
https://media.hitparade.ch/cover/200/america-daisy_jane_s.jpg

14 (----) 01 Daisy Jane - America
15 (08) 05 Feel like makin' love - Bad company
16 (----) 01 Come on baby let's go downtown - Neil Young
17 (14) 08 Fame - David Bowie
18 (15) 02 Prima Donna - Uriah Heep
19 (10) 09 Barbados - Typically Tropical
20 (19) 02 The Carpet Crawlers - Genesis

Verdwenen:

At seventeen - Janis Ian
We zullen doorgaan - Ramses Shaffy

En dank uiteraard allemaal maar weer voor de inspanningen die door iedereen is geleverd, 50tracks, ranboy, Martial en johan de witt.
En LucM natuurlijk voor de bespreking van de Tipparade.

Vanwege de vakantie nog even de vermelding van de punten nog even achterwege gelaten.
De terugkeer van Martial doet in ieder geval een aantal nummers goed, Abba, de Eagles en Bryan Ferry zijn er in ieder geval blij mee!

En Sky high van Jigsaw lijkt zowaar een bedreiging voor Return to fantasy van Uriah Heep. Zodra het top 5 werk gaat worden voor iedereen, kan Jigsaw zomaar doorstoten naar de eerste plaats, volgende week!

Tipparade-lijst van week 32, 1975 - top40.nl

1. Jose Luis Perales - Y Te Vas
Kende ik niet, overigens opmerkelijk om een Spaanstalig nummer tot alarmschijf te kiezen. De melodie bevalt mij wel evenals de fleurige accordeon en de zang is niet zonder passie. Leuk zijn ook de tempowisselingen.
Cijfer: 7,5

10. Freddy Fender - Wasted Days and Wasted Nights
Deze man heeft een fijne aparte stem en vooral ritmisch is het een aanstekelijk country-nummer. Met Texas Tornados zou hij begin jaren '90 nog beter werk leveren.
Cijfer: 8

19. Typically Tropical - Barbados
Zomers, vlot en origineel reggae-nummer, oneindig veel beter dan de platte cover door Vengaboys (onbegrijpelijk dat die nog op de radio gedraaid wordt). Vergeet die Vengaboys-cover en herwaardeer het origineel a.u.b.!

20. Uriah Heep - Return to Fantasy
Uriah Heep werd vaak onder hardrock geklasseerd maar hun muziek heeft meer een symfonisch karakter waarbij de orgel een prominente rol speelt. Tevens theatraal maar dat doet niets af van de klasse.

25. Cindy & Bert - Wenn die Rosen erblühen In Malaga
Ook hier is de meligheid niet van de lucht net als de meeste schlagers. Het ritme en arrangementen zijn wel wat origineler.
Cijfer: 4,5

26. Gilbert Becaud - A Little Love and Understanding
Ook Gilbert Becaud waagt zich in het Engels en net als Charles Aznavour hoor ik hem liever in het Frans al kan hij verdienstelijk croonen.
Cijfer: 6,5

27. Mariska Veres - Take Me High
Na het einde van Shocking Blue gaat Mariska Veres solo. Geen onaardige song en haar karakteristieke zang blijft een pluspunt maar het mist de magie van haar vroegere band.
Cijfer: 6,5

28. Stephen Stills - Turn Back The Pages
Intelligente mix van rock, folk, blues en gospel met subtiele arrangementen en aanstekelijke koortjes al moet het onder doen voor zijn werk met Crosby & Nash.

29. Vicky Leandros - Ja, ja, der Peter ist Schlau
Mooie stem maar ze verdient meer dan zo'n simpele meezingschlager. Al zorgen de (Griekse) arrangementen voor meer kleur.
Cijfer: 4,5

30. Lemming - Planet of Love
Dit is mij te simpele glamrock (net als vele songs in dit genre) en vocaal is het ook niet hoogstaand.
Cijfer: 5

De herhaling!
Lig een beetje in discussie met mezelf over wél of niet meelopen met nummers in de herkansing. Ik heb het over:
https://media.hitparade.ch/cover/200/deep_purple-child_in_time_s_2.jpg
https://media.hitparade.ch/cover/200/jim_croce-i_got_a_name_s_6.jpg
https://www.45cat.com/image/544/thumb/the-beach-boys-wouldnt-it-be-nice-1975-t.jpg

Het wordt allemaal maar weer opnieuw uitgebracht, verschijnt in hitlijsten maar slechts een paar geleden hadden we ze ook al, toen origineel. Dus Child in time terug in de Top 40 als gevolg van de Top 100 aller tijden is leuk, maar in 1972 was het ook al een dikke notering.

Ik ben er nog niet uit. Gelukkig heb ik nog weekje.

Musician's Top 50 van 09-08-1975:

01 (02) 03 Spirits in the night - Manfred Mann's Earth Band
02 (01) 03 Return to fantasy - Uriah Heep
03 (03) 05 Baby get it on - Ike & Tina Turner
04 (04) 06 Can't give you anything - Stylistics
05 (05) 03 Waterfall - 10cc
06 (07) 05 That's the way I like it - KC & The Sunshine band
07 (10) 06 Daisy Jane - America
08 (15) 02 Sky high - Jigsaw
https://media.hitparade.ch/cover/200/rod_stewart-sailing_s_1.jpg

09 (----) 01 Sailing - Rod Stewart
10 (06) 07 Action - Sweet
11 (13) 04 Come on baby let's go downtown - Neil Young
12 (16) 03 Turn back the pages - Stephen Stills
13 (14) 06 The Horse - Cliff Nobles
14 (11) 05 Sweet Maxine - Doobie Brothers
15 (08) 07 Do it any way you wanna - People's choice
16 (09) 06 Poorboy (the greenwood) - Electric Light Orchestra
17 (21) 03 Rosanne - Guess Who
18 (20) 03 Pandora's box - Procol Harum
19 (24) 04 Solitaire - Carpenters
20 (25) 03 Back to the night - Joan Armatrading
21 (12) 08 You go to my head - Bryan Ferry
22 (22) 06 Lady in blue - Joe Dolan
23 (23) 04 Mexico - Souther, Hillman & Furay band
24 (30) 04 Tons of time - Golden Earring
25 (36) 03 A little love and understanding - Gilbert Becaud
26 (26) 05 Coconut woman - Sweet Okay Supersister
27 (35) 02 C'mon and love me - Kiss
28 (37) 02 The heart of saturday night - Tom Waits
29 (18) 06 Tush - ZZ Top
30 (17) 08 L'été indien - Joe Dassin
31 (19) 07 Feel like makin' love - Bad company
32 (41) 02 I believe I'm gonna love you - Frank Sinatra
33 (34) 04 It doesn't matter anymore - Linda Ronstadt
34 (33) 04 Scarlet lady - Lucifer
35 (----) 01 Brand new love affair - Chicago
36 (42) 03 One night - Mud
37 (----) 01 The Temple of the King - Rainbow
38 (44) 02 Wasted days and wasted nights - Freddie Fender
39 (----) 01 Du bist mein sofa - Frank Zappa
40 (----) 01 I'm sorry - John Denver
41 (45) 03 A child's prayer - Hot Chocolate
42 (32) 05 Time out - Joe Walsh
43 (43) 03 It's in his kiss - Linda Lewis
44 (----) 01 For the love of you - Isley Brothers
45 (----) 01 Gone at last - Paul Simon with Phoebe Snow
46 (----) 01 Who do you love - Ian Hunter
47 (----) 01 I'm on fire - 5000 Volts
48 (----) 01 What a difference a day makes - Esther Phillips
49 (----) 01 Save a place - Trammps
50 (27) 06 Foot stompin music - Bohannon

Verdwenen:

Get in the swing - Sparks
Holdin' on to yesterday - Ambrosia
Brazil - Ritchie Family
If I only had the words - Billy Joel
Barbados - Typically Tropical
Someone saved my life tonight - Elton John
Always another girl - Silver Convention
Two fine people - Cat Stevens
Somewhere between - Tumbleweeds
S.o.s. - Abba
Foe dee oh dee - Rubettes

Ik kan natuurlijk nog even langdurig de loftrompet steken over Rod Stewart. Dat Sailing na een paar slechte commerciële jaren, zonder sterke hits in de lijsten, zijn definitieve doorbraak zou zijn. Een klassieker die eigenlijk haast zijn weerga niet kent. En dan nog niet eens geschreven door Stewart zelf maar door Gavin Sutherland, de man van de Sutherland Brothers & Quiver. Een band die zelf ook nog wacht op een naderende klassieker. Maar Stewarts kostje was na vandaag wel gekocht, Sailing één van z'n allerbelangrijkste wapenfeiten ooit.

Maar ik was van de week ook getroffen door nummers van twee artiesten waarvan ik gelijk kan zeggen dat ik er geen dagelijkse betrokkenheid mee heb. Rainbow laat ik vanwege Blackmore al sowieso links liggen en Frank Zappa betekent je verdiepen in iets dat meer tijd gaat vergen dan alleen maar het draaien van zijn muziek.

En toch zijn het juist deze twee artiesten die deze week een prima indruk hebben achtergelaten. Zappa bracht een alleraardigste maar ook wat bizarre single uit, voor de Duitse markt. En dus ook een Duitse titel. Heel erg verwend met Zappa singles worden we niet, dus dit is een mooi gebaar.

De muziek van Deep Purple en Ritchie Blackmore, oud gitarist van Deep Purple, blijkt op Rainbows The Temple of the King mijlenver van elkaar te liggen. Blackmore hoeft solo natuurlijk ook helemaal niet naar Deep Purple te klinken, maar zijn hardrockende collega's zullen het nummer toch met wat gefronste wenkbrauwen hebben aangehoord. Het heeft een wat sprookjesachtige achtergrond met muziek die eerder richting rockballad gaat, zoals bijvoorbeeld een softere vorm van Dream on van Aerosmith.

Ik moest na de inbreng van vorige week door Martial er een paar keer naar luisteren. Maar uiteindelijk vind ik het meer dan verdienstelijk gedaan.

musician schreef:
Rainbow laat ik vanwege Blackmore al sowieso links liggen en Frank Zappa betekent je verdiepen in iets dat meer tijd gaat vergen dan alleen maar het draaien van zijn muziek.

De muziek van Deep Purple en Ritchie Blackmore, oud gitarist van Deep Purple, blijkt op Rainbows The Temple of the King mijlenver van elkaar te liggen. Blackmore hoeft solo natuurlijk ook helemaal niet naar Deep Purple te klinken, maar zijn hardrockende collega's zullen het nummer toch met wat gefronste wenkbrauwen hebben aangehoord. Het heeft een wat sprookjesachtige achtergrond met muziek die eerder richting rockballad gaat, zoals bijvoorbeeld een softere vorm van Dream on van Aerosmith.

Sporadisch sla ik dit topic nog wel eens open, en ik vind het altijd geweldig om die leuke single-hoesjes en -labeltjes uit die tijd terug te zien. En met enige regelmaat stuit ik op nummers waarvan ik me nooit gerealiseerd had dat ze op single waren uitgebracht. Gone at last van Paul Simon bijvoorbeeld, ik had werkelijk geen idee..

En hier hebben we zelfs een persoonlijke favoriet van me waarvan ik niet wist dat-ie op 45 toeren was uitgebracht: Temple of the king van Rainbow. Toen ik het nummer voor de allereerste keer hoorde, dacht ik meteen: single! Maar bij mijn weten was dat nooit gebeurd, ook al omdat het nummer nooit op willekeurig welke Rainbow-verzamelaar was meegenomen. Nou is die eerste Rainbow-LP natuurlijk opgenomen met leden van Elf, de rockband waar Dio tot die tijd in zong. Dus ik heb het idee dat Ritchie Blackmore die eerste plaat - en dus ook dit nummer - achteraf nooit als een volwaardig Rainbow-product heeft gezien. Maar ik vind dit nummer van een werkelijk adembenemende schoonheid. Het heeft inderdaad een sprookjesachtige sfeer, met een vage, mythische tekst, en natuurlijk krijgt het een meerwaarde door de uit duizenden herkenbare stem van Dio, die het nummer werkelijk fantastisch zingt. Het detoneert wel met de rest van het album overigens, al zou Rainbow dat op latere LP's vaker doen, zo'n verstilde ballad opnemen (denk aan Rainbow eyes).

Toch nog maar eens gecheckt op Discogs: daar vermelden ze alleen singletjes uit exotische landen als Bolivia (een 3-track EP, in mono!), Venezuela ('El templo del Rey') en de Filippijnen, wat doet vermoeden dat het in de westerse wereld niet op single is verschenen. Maar volgens de criteria van dit topic kan het dan toch in jullie lijsten komen. Gelukkig maar

Er worden niet veel exemplaren aangeboden, dus het zal best een zeldzaamheid zijn. Het enige exemplaar uit Venezuela maakt je zomaar 176 euro armer. Ik ben nog steeds een redelijk fanatiek single-verzamelaar, maar ik geloof dat ik het in dit geval maar bij de LP en CD houd...

Ja, Colombia, had ik ook gezien.
Je mag, zeker voor bepaalde nummers, best kiezen voor een versie van zeer ver weg.

Wie zou er, vind ik dan altijd een interessante vraag, waar en wanneer aan welke knoppen hebben gedraaid om voor elkaar te krijgen dat zo'n nummer (uitsluitend) in een paar Zuidamerikaanse landen wordt uitgebracht?

Ik bedoel, dictatoriaal geregeerde landen, mensen hadden geen stuiver te besteden. "Verdorven" westerse bands met progressieve, liberale inslag van opstandige aard, daar moesten de plaatselijke overheden toch weinig van hebben?

gaucho schreef:
En met enige regelmaat stuit ik op nummers waarvan ik me nooit gerealiseerd had dat ze op single waren uitgebracht. Gone at last van Paul Simon bijvoorbeeld, ik had werkelijk geen idee..

Heb ik van Simon ook niet in mijn bezit. Ik dacht eerst nog wellicht alleen uitgebracht in de VS. Maar nee, ook gewoon het VK, Duitsland en Nederland.
https://media.hitparade.ch/cover/200/paul_simon_phoebe_snow_the_jessy_dixon_singers-gone_at_last_s.jpg

musician schreef:
Wie zou er, vind ik dan altijd een interessante vraag, waar en wanneer aan welke knoppen hebben gedraaid om voor elkaar te krijgen dat zo'n nummer (uitsluitend) in een paar Zuidamerikaanse landen wordt uitgebracht?

Ik bedoel, dictatoriaal geregeerde landen, mensen hadden geen stuiver te besteden. "Verdorven" westerse bands met progressieve, liberale inslag van opstandige aard, daar moesten de plaatselijke overheden toch weinig van hebben?

Ja, dat soort dingen heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik stuit een enkele keer op vakanties ook wel op dit soort singles en albums, die in jaren zeventig zijn uitgebracht in dit soort destijds dictatoriaal geregeerde landen.

Ik heb eind jaren tachtig wel eens contact gehad met een leeftijdgenoot in Argentinië, een toenmalige vriend van een schoonzus van me. Die wist te vertellen dat rockmuziek in die verschrikkelijke jaren zeventig in Argentinië weliswaar een ondergronds bestaan leidde, maar wel degelijk een factor van betekenis was in het verzet. Live-concerten, vaak illegaal georganiseerd, en het 'samen platen draaien binnen een community' waren een van de weinige mogelijkheden om een gevoel van saamhorigheid en verzet te creëren bij de toenmalige jeugd. Er ontstond ook zoiets als 'rock nacional', een echte Argentijnse rockscene. Misschien speelde muziek (en literatuur) voor die generatie nog wel een belangrijker rol dan voor ons in de jaren zestig en zeventig.

Het voert te ver om er in dit topic uitgebreider op door te gaan, maar een interessant onderwerp is het zeker. Voor de geïnteresseerden die er een goed beeld van willen krijgen, spoorde ik dit artikel op.
Blijft de vraag hoe die westerse, 'verdorven' muziek überhaupt in dit soort landen terechtkwam. Ik bedoel, het waren (meestal) geen importplaten, maar echt lokale persingen. Er was geen internet en - zo begreep ik uit dat schrijfcontact - er bestond ook niet zoiets als een top-40, al werden 'onschuldige' hits nog wel op de radio gedraaid. Wie bepaalde dan waar die jongeren in hun communities naar luisterden? Waarschijnlijk zijzelf, maar het blijft een open vraag...

Enfin, back on topic

Ranboy Top 20 10-8-1975

w32 w31 aw Titel - Artiest
1 1 8 L'été indien - Joe Dassin
2 3 4 Return to fantasy - Uriah Heep
3 2 6 Can't give you anything - The Stylistics
4 5 3 A little love and understanding - Gilbert Bécaud
5 4 11 S.O.S. - Abba
6 7 5 That's the way (I like it) - KC & the Sunshine Band
7 11 3 Spirits in the night - Manfred Mann's Earth Band
8 16 2 Pandora's box - Procol Harum
9 8 5 Poor boy (The greenwood) - ELO
10 6 9 Let the sun shine in (on my world again- Joey Dyser
11 17 2 Sky high - Jigsaw
12 -- 1 Sailing - Rod Stewart
13 15 3 Do it anyway you wanna - People's Choice
14 -- 1 Calypso - John Denver
15 13 5 Baby get it on - Ike & Tina Turner
16 12 5 Harmour love - Syreeta
17 9 7 Action - Sweet
18 -- 1 I'm on fire - 5,000 Volts
19 10 8 Could it be magic - Barry Manilow
20 -- 1 What a difference a day makes - Esther Phillips

In 1975 begon ik niet alleen met het maken van een eigen hitparade, ook begon ik de top 40's uit de krant te knippen en te bewaren. Vanaf september 1975 heb ik dus een vrij sterk gevoel van uit welk jaar en zelfs maand een single stamde. Momenteel regent het hier nieuwe platen uit die periode; zoals gewoonlijk lopen we hier een maand tot (vaak) vele maanden voor op de Nederlandse top 40 en de Nederlandse radio, wat mij altijd een onprettig gevoel heeft, want 'zo was het toen niet'. Voorlopig volg ik nog wel de gemiddelde dateringen van dit topic, omdat ik anders achter de rest aan ga lopen, en dat is niet goed voor de gezamenlijke beleving (lees: weeklijst).

Mijn nummer 20 lijkt onopvallend, een discohitje van Esther Phillips, maar opmerkelijk is dat deze zangeres toen al een lange carrière achter zich had (jazz, soul) en inmiddels 39 was. Nog opmerkelijker is dat de song al uit 1934 dateert, oorspronkelijk Spaanstalig maar in hetzelfde jaar al in het Engels vertaald en opgenomen. En nu in 1975 verdiscood.

50Tracks Top 40 1975 Week 32

01 - 01 - 04 Uriah Heep - Return To Fantasy
02 - 02 - 03 Jigsaw - Sky High
03 - 05 - 03 Manfred Mann's Earth Band - Spirits In The Night
04 - 03 - 09 Uriah Heep - Prima Donna
05 - 04 - 18 Genesis - The Carpet Crawlers
06 - 06 - 13 Eagles - One Of These Nights
07 - 07 - 18 Chicago - Old Days
08 - 09 - 06 Electric Light Orchestra - Poor Boy (The Greenwood)
09 - ---- - 01 Rainbow - The Temple Of The King
10 - 10 - 07 Bad Company - Feel Like Makin' Love

11 - 11 - 06 America - Daisy Jane
12 - 08 - 07 Sweet - Action
13 - 13 - 10 Peter Frampton - Show Me The Way
14 - 14 - 06 David Geddes - Run Joey Run
15 - 19 - 03 Stephen Stills - Turn Back The PAges
16 - 16 - 04 Neil Young - Come On Baby Let's Go Downtown
17 - 20 - 06 The Souther-Hillman-Furay Band - Mexico
18 - ---- - 01 Rod Stewart - Sailing
19 - ---- - 01 The Four Seasons - Who Loves You
20 - 23 - 02 Slade - Thanks For The Memory (Wham Bam Thank You Mam)

21 - 17 - 06 Orleans - Dance With Me
22 - 15 - 07 Thin Lizzy - Rosalie
23 - 18 - 10 Pete Wingfield - 18 With A Bullet
24 - 12 - 06 Stylistics - Can't Give You Anything (But My Love)
25 - 25 - 03 Guess who - Rosanne
26 - 21 - 09 Catapult - Seven Eleven
27 - 30 - 03 Ian Hunter - Who Do You Love
28 - 27 - 08 Ambrosia - Holdin' On To Yesterday
29 - ---- - 01 The Poppees - If She Cries
30 - ---- - 01 Kiss - C'mon And Love Me

31 - 31 - 03 New Birth - Dream Merchant
32 - 32 - 04 Clifford T. Ward - Jig-Saw Girl
33 - 33 - 03 Hot Chocolate - A Child's Prayer
34 - 24 - 05 Doobie Brothers - Sweet Maxine
35 - 40 - 03 Freddy Fender - Wasted Days And Wasted Nights
36 - 36 - 02 The Undisputed Truth - Higher Than High
37 - 37 - 02 Procol Harum - Pandora's Box
38 - ---- - 01 Bob Seger - Katmandu
39 - ---- - 01 5000 Volts - I'm On Fire
40 - ---- - 01 The Main Ingredient - The Good Old Days (Do You Remember)

50Tracks Polderpop Top 15 1975 Week 32

01 - 01 - 10 - Bots - De Man
02 - 02 - 09 - Catapult - Seven Eleven
03 - 03 - 08 - Water - Holiday Hideaway
04 - 04 - 08 - Limousine - Seventy-Five
05 - 06 - 03 - Tumbleweeds - Somewhere Between

06 - 05 - 07 - Lion - But I Do / You've Got A Woman
07 - 09 - 04 - Lucifer - Scarlet Lady
08 - 08 - 04 - Golden Earring - Tons Of Time
09 - 07 - 06 - Red White 'N Blue - Master Of Planning
10 - 10 - 12 - Holland - Magic Mary

11 - ---- - 01 - Lemming - Planet Of Love
12 - 12 - 13 - Het Simplisties Verbond - Zoek Jezelf
13 - 14 - 02 - Mariska Veres - Take Me High
14 - ---- - 01 Ginny Royce - Wonderboy
15 - 15 - 02 - Eastwood - Dance All Night Long

Hopelijk gaat een nieuwe lijst nog lukken voor 20.00 vanavond, johan de witt, Martial en Poeha!

LucM schreef:

30. Lemming - Planet of Love
Dit is mij te simpele glamrock (net als vele songs in dit genre) en vocaal is het ook niet hoogstaand.
Cijfer: 5

Dit is overigens wel het B-kantje Shout, beste Luc
De A-kant Planet Of Love lijkt onvindbaar?

http://media.singsnap.com/images/top40.png

WEEK 32

01 | 01 | 02 | Jigsaw | Sky High
02 | 02 | 03 | Uriah Heep | Return To Fantasy
03 | 04 | 04 | KC & The Sunshine Band | That's The Way (I Like It)
04 | 03 | 09 | ABBA | S.O.S.
05 | 08 | 04 | The Stylistics | Can't Give You Anything (But My Love)
06 | 07 | 05 | Tavares | It Only Takes A Minute
07 | 10 | 03 | Harpo | Moviestar
08 | 06 | 07 | Earth, Wind & Fire | That's The Way Of The World
09 | 09 | 06 | Joe Dassin | L'été Indien
10 | 18 | 02 | Manfred Mann's Earth Band | Spirits In The Night
11 | 05 | 05 | Bryan Ferry | You Go To My Head
12 | 25 | 02 | The Poppees | If She Cries
13 | 11 | 05 | Orleans | Dance With Me
14 | 29 | 02 | Rainbow | Temple Of The King
15 | 16 | 04 | People's Choice | Do It Any Way You Wanna
16 | 23 | 02 | Neil Young | Come On Baby Let's Go Downtown
17 | 12 | 11 | Eagles | One Of These Nights
18 | 31 | 02 | Black Blood | A.I.E. (A'mwana)
19 | 19 | 05 | The Souther-Hillman-Furay Band | Mexico
20 | 14 | 06 | Barrabas | Hi-Jack
21 | 21 | 06 | Limousine | Seventy-Five
22 | 24 | 04 | America | Daisy Jane
23 | 30 | 02 | Procol Harum | Pandora's Box
24 | ** | 01 | Rod Stewart | Sailing
25 | 15 | 11 | Ambrosia | Holdin' On To Yesterday
26 | 33 | 02 | The Beau Brummels | You Tell Me Why
27 | ** | 01 | Albert Hammond | Down By The River [Newly Recorded Version]
http://hitparade.ch/cdimg/albert_hammond-down_by_the_river_[newly_recorded_version]_s.jpg
28 | 36 | 02 | 5000 Volts | I'm On Fire
29 | 38 | 02 | Dr. Feelgood | Back In The Night
30 | 33 | 02 | Matia Bazar | Stasera... Che Sera!
31 | ** | 01 | The Outlaws | There Goes Another Love Song
http://hitparade.ch/cdimg/the_outlaws-there_goes_another_love_song_s.jpg
32 | 37 | 02 | The Trammps | Save A Place
33 | 17 | 09 | Galaxy-Lin | Long Hot Summer
34 | 22 | 09 | Typically Tropical | Barbados
35 | ** | 01 | Tom Waits | (Looking For) The Heart Of Saturday Night
36 | 27 | 07 | Catapult | Seven Eleven
37 | ** | 01 | Art Garfunkel | I Only Have Eyes For You
38 | 40 | 02 | Michael Murphey | Carolina In The Pines
39 | 26 | 08 | Bots | De Man
40 | ** | 01 | The Beach Boys | Wouldn't It Be Nice

PolderPop Top 15

WEEK 32

01 | 01 | 09 | Galaxy-Lin | Long Hot Summer
02 | 02 | 06 | Limousine | Seventy-Five
03 | 03 | 06 | Catapult | Seven Eleven
04 | 04 | 06 | Dimitri Van Toren | Suzan, Jaag De Katten Uit Je Warme Bed
05 | 07 | 02 | Mariska Veres | Take Me High
06 | 06 | 05 | Red White 'N Blue | Master Of Planning
07 | 05 | 09 | Bots | De Man
08 | 10 | 02 | Lucifer | Scarlet Lady
09 | 12 | 02 | Eastwood | Dance All Night
10 | ** | 01 | Kraaijeveld | Johnny Do It Faster
http://hitparade.ch/cdimg/kraaijeveld-johnny_do_it_faster_s.jpg
11 | 14 | 02 | Tumbleweeds | Somewhere Between
12 | 09 | 11 | Het Simplisties Verbond | Zoek Je Zelf
13 | ** | 01 | Conny Vandenbos | Drie Zomers Lang
14 | 11 | 03 | Ciska Peters & Ronnie Tober | Naar De Kermis
15 | ** | 01 | Nick MacKenzie | Tell The World
http://hitparade.ch/cdimg/nick_mackenzie-tell_the_world_s.jpg

Week 32

01 03 06 Joe Dassin - L'été indien #1
02 02 08 David Bowie - Fame
03 01 09 ABBA - S.O.S. #1
04 08 05 T. Rex - New York City
05 12 06 Bryan Ferry - You Go to My Head
06 13 04 Electric Light Orchestra - Poorboy (the greenwood)
07 14 03 Neil Young - Come On Baby Let's Go Downtown
08 05 09 Janis Ian - At Seventeen
09 06 09 Typically Tropical - Barbados
10 07 06 NEU! - Isi

11 11 06 Be-Bop Deluxe - Maid in Heaven
12 15 04 Robert Palmer - Sneakin' Sally Through the Alley
13 18 02 Jigsaw - Sky High
14 19 02 Minnie Riperton - Inside My Love
15 20 02 Nino Ferrer - Le Sud
16 09 12 Roy Harper - When an Old Cricketer Leaves the Crease #3
17 10 10 Svenne & Lotta - Bang-A-Boomerang
18 04 11 Ramses Shaffy - Wij zullen doorgaan
19 16 04 Sparks - Get in the Swing
20 — 01 Conny Vandenbos - Drie Zomers Lang

musician, ik ga het niet redden. Kan er nu aan beginnen, maar heb niet veel puf meer

Deze heb ik alvast wel.

*Buiten mededinging*

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV

Top 40 1975 - week 28: (12 juli 1975)

01 (02) [07wk] Napoleon Jones - Lazy Love #1
02 (04) [06wk] Shocking Blue - Gonna Sing My Song
03 (01) [07wk] Eagles - One of These Nights #1
04 (06) [03wk] Elton John - Someone Saved My Life Tonight
05 (08) [05wk] Aerosmith - Sweet Emotion
06 (05) [07wk] Bee Gees - Jive Talkin' #1
07 (13) [02wk] David Bowie - Fame
08 (03) [09wk] Juan Carlos Calderón - Bandolero
09 (09) [04wk] Paul De Senneville & Olivier Toussaint - Dolannes Melodie
10 (11) [05wk] Donald Byrd - Think Twice

11 (16) [02wk] Earth, Wind and Fire - That's The Way of The World
12 (07) [06wk] 10CC - I'm Not in Love
13 (14) [03wk] ABBA - SOS
14 (12) [04wk] Hamilton, Joe Frank & Reynolds - Fallin' In Love
15 (10) [05wk] Retta Young - (Sending Out An) S.O.S.
16 (20) [02wk] C.W. McCall - Classified
17 (---) [01wk] The Temptations - Glasshouse
18 (---) [01wk] Rockin' Horse - Love Do Me Right
19 (---) [01wk] Linda Carr & The Love Squad - Highwire
20 (---) [01wk] Captain & Tennille - Love Will Keep Us Together

Verdwenen:
The Doobie Brothers - Take Me In Your Arms #1 (10 wk)
Orleans - Let There Be Music (10wk)
Status Quo - Roll Over Lay Down #1 (07 wk)
Ambrosia - Holdin' On To Yesterday (05 wk)

De Music Meter Top 20 van 09-08-1975, week 32!
https://media.hitparade.ch/cover/200/uriah_heep-return_to_fantasy_s_1.jpg

01 (01) 04 Return to fantasy - Uriah Heep
02 (05) 03 Sky high - Jigsaw
03 (06) 03 Spirits in the night - Manfred Mann's Earth Band
04 (04) 06 L'été indien - Joe Dassin
05 (02) 05 Can't give you anything - Stylistics
06 (03) 11 S.o.s. - Abba
07 (07) 04 That's the way I like it - KC & The Sunshine band
08 (08) 05 Poorboy (the greenwood) - Electric Light Orchestra
09 (16) 02 Come on baby let's go downtown - Neil Young
10 (10) 06 You go to my head - Bryan Ferry
11 (11) 04 Baby get it on - Ike & Tina Turner
12 (14) 02 Daisy Jane - America
https://media.hitparade.ch/cover/200/rod_stewart-sailing_s.jpg

13 (----) 01 Sailing - Rod Stewart
14 (09) 08 Action - Sweet
15 (13) 03 Do it any way you wanna - People's choice
16 (17) 09 Fame - David Bowie
17 (12) 13 One of these nights - Eagles
18 (----) 01 The Temple of the King - Rainbow
19 (----) 01 A little love and understanding - Gilbert Becaud
20 (----) 01 New York City - T. Rex

Verdwenen:

Feel like makin' love - Bad company
Prima Donna - Uriah Heep
Barbados - Typically Tropical
The Carpet Crawlers - Genesis

En dank uiteraard allemaal maar weer voor de inspanningen die door iedereen is geleverd, 50tracks (terug van vakantie), ranboy, Martial en johan de witt.
En LucM natuurlijk voor de bespreking van de Tipparade.
Poeha krijgt uiteraard alle tijd van de wereld, het is alleen jammer dat z'n lijsten geen punten voor de gezamenlijke Top 20 opleveren.

En de ene keer dus een Duitse single hoes van Sailing van Rod Stewart, bij mijzelf plaatste ik de Nederlandse hoes.

Mooi, al die onderscheiden. En door een nogal scheve puntenverdeling, gelijk in de lijst ook al ruimte voor Rainbow, Gilbert Becaud en T. Rex.
De laatste klinkt nog enigszins ouderwets, begon met z'n hits in 1971. Maar ik weet niet of dat gevoel wordt gedeeld, maar ik heb het gevoel dat er onmetelijke onderscheiden zitten tussen alles tussen de jaren 1970 en 1975. Wat een contrasten. Een handjevol artiesten die dan nog ieder jaar overleven. Maar het merendeel blijft toch vaak nieuw.

En daarom klinkt T. Rex weer ouderwets bekend, zelfs al is zijn werk feitelijk nog maar een paar jaar oud.

musician schreef:

De laatste klinkt nog enigszins ouderwets, begon met z'n hits in 1971. Maar ik weet niet of dat gevoel wordt gedeeld, maar ik heb het gevoel dat er onmetelijke onderscheiden zitten tussen alles tussen de jaren 1970 en 1975. Wat een contrasten. Een handjevol artiesten die dan nog ieder jaar overleven. Maar het merendeel blijft toch vaak nieuw.

Ja, dat gevoel deel ik wel, dat er in 5 jaar tijd veel aan de sound van de muziek veranderde, en ook aan de artiesten. Dat geldt zeker ook voor 1975 naar 1980, wat een verschil is dat. 1980 naar 1985 is ook erg verschillend, daarna wordt het steeds minder (in mijn beleving). De laatste 20 jaar zijn er alleen nog maar nuance-verschillen. Of ligt het aan mijn leeftijd?
Van muziek tussen zeg 1970 en 1986 kan ik bijna tot op het jaar zeggen uit welk jaar het komt, zelfs als ik het nog nooit gehoord heb....

ranboy schreef:
...daarna wordt het steeds minder (in mijn beleving). De laatste 20 jaar zijn er alleen nog maar nuance-verschillen. Of ligt het aan mijn leeftijd?
Daar kan ik me goed in vinden. En uiteraard, als je wat meer gaat inzoomen binnen die laatste 20 jaar zijn daar ook vast meer verschillen te ontdekken, maar globaal gezien kan ik je goed volgen met die opmerking.

Ik ben bang dat het wel een beetje aan onze leeftijd ligt. Mijn kinderen weten precies uit welk jaar muziek uit de afgelopen ca. 10 jaar komt. Behalve van de echt grote, m.n. Beatles en Queen, vinden zij dan weer dat 60s -80s muziek meestal nogal op elkaar lijkt. Behalve mijn middelste die pakt via films alle mogelijke muziek op.

Zal dat dan toch aan de leeftijd liggen. Ik weet het ook allemaal nog van de periode '65 tot '82. Daarna ontstaan er leemtes omdat je van heel veel muziek het ook niet meer wilt of hoeft te weten wanneer het genoteerd stond in de Top 40.

Wat heb je aan de kennis, is ook altijd een boeiende vraag. De muziek herinnert je aan je deed in je jeugd, zal wel de achterliggende oorzaak zijn. Zwembad, strand met muziek uit transistorradiootjes. Een Veronica Drive In Show in je stad met veel herrie er om heen maar waar je niet naar toe mocht omdat je te jong was.

Is absoluut de leeftijd. Ik beleef dat als 56-jarige precies als jullie. Bij mij ligt de afkapgrens qua hitparadekennis eigenlijk rond de tijd dat ik stopte met het kopen van singles, zo rond 1991/1992, niet toevallig de tijd dat de vinylsingle werd opgevolgd door de CD-single, waar ik nooit wat mee gehad heb.

Ik heb wel het gevoel dat er in vroeger tijdvakken een veel grotere geluidstechnische progressie zit dan in pakweg de laatste twintig jaar. Dus los van de kwaliteit van de muziek. Nummers uit pakweg 1985 klinken vaak heel anders dan pakweg 1980 of zeker 1975. Komt ook omdat die jaren-tachtig producties vaak zo enorm afwijken van andere deccennia: synthesizers, vocoders en die harde, holle drumklank waren toen erg in de mode en dateren een nummer uit die tijd heel sterk.

Tegenwoordig heb ik het idee dat er geluidstechnisch niet zoveel verschil zit tussen een productie uit pakweg het jaar 2000 of het jaar 2010. Maar misschien is ook dat een kwestie van leeftijd en beleving en ervaart een twintiger of dertiger dan weer heel anders...

Ik kan me bijv. nauwelijks voorstellen dat iemand het verschil niet hoort tussen een opname uit de jaren zestig en de jaren tachtig. Maar 50tracks geeft hierboven aan dat veel jongeren dat onderscheid dus niet zo scherp zien.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:35 uur

geplaatst: vandaag om 17:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.