Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '80
zoeken in:
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:14 uur
The sound is zo'n band die ik pas 2 jaar geleden heb ontdekt of zo, terwijl ik de hele 80's bij mijn volle verstand heb meegemaakt. Hoe kan het dat ik er nog nooit van gehoord had? Was het zo'n underground muziek in de 80's dan? Ik kwam ook wel eens in een cafe waar ze Simple minds, U2, Talking heads, Love will tear us apart, Killing joke, e.d. draaiden, maar The Sound? Nee dus.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:19 uur
From the Sun Records Music Store: "The Sound were tragically overlooked in their time and have remained unjustly neglected since."
en
From Trouser Press: "It's hard to understand why this London quartet never found commercial success. At their best, the Sound's excellent neo-pop bears favorable comparison to the Psychedelic Furs and Echo & the Bunnymen."
en
From Trouser Press: "It's hard to understand why this London quartet never found commercial success. At their best, the Sound's excellent neo-pop bears favorable comparison to the Psychedelic Furs and Echo & the Bunnymen."
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:21 uur
The Sound was niet echt geweldig bekend nee, maar had destijds wel een fanatieke schare fans, zeker in Nederland. Maar naast The Chameleons wellicht de meest ondergewaardeerde 80s band.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:23 uur
The Sound is volgens mij wel echt een Musicmeter-band, ja. Op deze site een stuk populairder dan gemiddeld.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:23 uur
Juist, dank jullie wel. Echte local hero's dus, hier op MuMe geliefd (via deze site dus ook bij ze terecht gekomen...), in de grote boze buitenwereld genegeerd of in het beste geval inmiddels allang vergeten.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 juli 2011, 14:26 uur
The Sound heb ik een tijdje geleden ook via Musicmeter ontdekt (toevallig net m'n stemmen ingevoerd). Je kan moeilijk om een band met zulke beoordeling heen. Of je nou sceptisch of enthousiast bent, het wekt in ieder geval je interesse als je die cijfers ziet.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:26 uur
Ik kwam er pas achter dat Adrian Borland van The Sound in de 80s heeft opgetreden in een Leidse kroeg waar ik vaak kom. Een kroeg waar het met 50 man al aardig volstaat.
Dranklokaal De WW - dranklokaaldeww.wordpress.com
Ik kende The Sound trouwens al wel voordat ik op MusicMeter aanmonsterde. Een jaar of tien wat losse nummers gedownload (toen het internet wat dat betreft nog in zijn kinderschoenen gestond) en vervolgens de albums nooit kunnen vinden. Toen ze eindelijk op cd werden uitgebracht, waren ze dan weer veel te duur (22 euro meen ik).
Kan me ook het overlijdensbericht van Adrian Borland nog wel herinneren.
Dranklokaal De WW - dranklokaaldeww.wordpress.com
Ik kende The Sound trouwens al wel voordat ik op MusicMeter aanmonsterde. Een jaar of tien wat losse nummers gedownload (toen het internet wat dat betreft nog in zijn kinderschoenen gestond) en vervolgens de albums nooit kunnen vinden. Toen ze eindelijk op cd werden uitgebracht, waren ze dan weer veel te duur (22 euro meen ik).
Kan me ook het overlijdensbericht van Adrian Borland nog wel herinneren.

0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:27 uur
Arrie schreef:
Van de jaren '90 kan ik ook veruit het mooiste lijstje maken. Wat was dat een geweldig decennium, zeg.
Van de jaren '90 kan ik ook veruit het mooiste lijstje maken. Wat was dat een geweldig decennium, zeg.
Redelijk vergeetbaar decennium eerder, zal moeite hebben nog boven de 4,5* te komen in mijn top20, gelukkig kwam electronica toen op, daar zitten nog de nodige pareltjes tussen, de rest was huilen met een bos uien.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:29 uur
Tony schreef:
Juist, dank jullie wel. Echte local hero's dus, hier op MuMe geliefd (via deze site dus ook bij ze terecht gekomen...), in de grote boze buitenwereld genegeerd of in het beste geval inmiddels allang vergeten.
Op elke muzieksite met stemoptie scoort de plaat heel hoog hoor. Big Star lijkt me overigens aanzienlijk meer vergeten dan The Sound

0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:29 uur
Mwa, ook geen MuMe-band hoor. Volgens mij vergelijkbaar qua populariteit met o.a. The Gun Club, Cocteau Twins en Comsat Angels. Wel populairder dan bijv. Wah!, The Teardrop Explodes of Wall of Voodoo, om maar eens wat te noemen.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:30 uur
Een mooie notering voor Misplaced Childhood maar ik hier toch liever het nog veel betere Clutching At Straws gezien. CAS biedt tenslotte ook nog eens 11 minuten meer van al dat moois wat Marillion ons geeft.... 
Luisteren naar Blind Curve is natuurlijk altijd een aanrader en laat dat dan ook maar volgen door Childhoods End ? en terug naar Bitter Suite en je hebt het beste weer eens gehoord.

Luisteren naar Blind Curve is natuurlijk altijd een aanrader en laat dat dan ook maar volgen door Childhoods End ? en terug naar Bitter Suite en je hebt het beste weer eens gehoord.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:31 uur
Mooie updates verder, van deze lijst. Sonic Youth, Pixies en The Sound zijn hier. Merk wel dat het merendeel van de platen me niet zo ver zegt. Hoe dichter we bij het 'nu' komen, hoe groter de discrepantie tussen mijn eigen favorieten en de algemene consensus, lijkt het wel. Alhoewel mijn top 3 hier nog langs moet komen.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:32 uur
herman schreef:
Big wie?
Je avatar komt er toch wel in, Orbit?
Big wie?

Je avatar komt er toch wel in, Orbit?
Ja, dat lijkt me wel.. met zijn ambient hits collectie

0
Zephyr
geplaatst: 24 juli 2011, 14:34 uur
herman schreef:
Moet je eens kijken wat ze nu voor CD's van The Sound vragen..................
On topic : ik had FTLM wel een stuk hoger verwacht in deze eindlijst dan de 17e stek.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 juli 2011, 14:42 uur
Ja, ik dacht van de week nog laat ik er eens een paar aanschaffen. Dat ging dus mooi niet door. Toen wou ik voor de BBC Recordings gaan, want die zijn 'pas' uit 2004, maar ook dat feest ging niet door.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:56 uur
De laatste update alvorens we naar de top 10 gaan. 
14. Talk Talk - The Colour of Spring (1986) (90 punten) 15x genoemd Nr. 1 van freitzen

Talk Talk was één van die bands die zo populair zijn hier dat je er van tevoren gif op in had kunnen nemen. Ik ben blij dat dit uiteindelijk niet de hoogstgenoteerde plaat van ze is, want zo goed vind ik deze niet. Zeer degelijk en bij vlagen erg goed (Living in Another World), maar legt het op veel fronten af tegen platen als Spirit of Eden en It's My Life.
13. Michael Jackson - Thriller (1982) (91 punten) 18x genoemd Hoogste positie: 3

Ah, Michael, eindelijk. Had het in het begin erg zwaar en zat ergens rond plek 30 (als het niet lager is). Natuurlijk schandalig laag voor een plaat als deze. Veruit het bestverkochte album aller tijden. Kwalitatief zegt dat natuurlijk vrij weinig, maar het geeft wel aan dat deze plaat zeer geliefd is. Ik zou deze in de top 10 verwachten, maar Michael krijgt hier zelden de eer die hem toekomt, vind ik.
12. Prince - Sign 'O' the Times (1987) (92 punten) 14x genoemd Nr. 1 van aERodynamIC, lennon, jeroentjuhh

Dit is die andere plaat die zo'n enorm hoog gemiddelde heeft. Het gemiddelde is slechts 1/35e lager dan die van Queensrÿche. Ik zal aan het eind van deze lijst de gemiddeldes per plaat uit gaan rekenen. Dit was ook een plaat die ik vandaag had willen luisteren, maar ook deze is niet te beluisteren via Spotify.

14. Talk Talk - The Colour of Spring (1986) (90 punten) 15x genoemd Nr. 1 van freitzen

Talk Talk was één van die bands die zo populair zijn hier dat je er van tevoren gif op in had kunnen nemen. Ik ben blij dat dit uiteindelijk niet de hoogstgenoteerde plaat van ze is, want zo goed vind ik deze niet. Zeer degelijk en bij vlagen erg goed (Living in Another World), maar legt het op veel fronten af tegen platen als Spirit of Eden en It's My Life.
13. Michael Jackson - Thriller (1982) (91 punten) 18x genoemd Hoogste positie: 3

Ah, Michael, eindelijk. Had het in het begin erg zwaar en zat ergens rond plek 30 (als het niet lager is). Natuurlijk schandalig laag voor een plaat als deze. Veruit het bestverkochte album aller tijden. Kwalitatief zegt dat natuurlijk vrij weinig, maar het geeft wel aan dat deze plaat zeer geliefd is. Ik zou deze in de top 10 verwachten, maar Michael krijgt hier zelden de eer die hem toekomt, vind ik.
12. Prince - Sign 'O' the Times (1987) (92 punten) 14x genoemd Nr. 1 van aERodynamIC, lennon, jeroentjuhh

Dit is die andere plaat die zo'n enorm hoog gemiddelde heeft. Het gemiddelde is slechts 1/35e lager dan die van Queensrÿche. Ik zal aan het eind van deze lijst de gemiddeldes per plaat uit gaan rekenen. Dit was ook een plaat die ik vandaag had willen luisteren, maar ook deze is niet te beluisteren via Spotify.

0
geplaatst: 24 juli 2011, 14:59 uur
Kom op, Sonic Youth niet eens in de top 10? 
Die had wel een top 5 plaats mogen hebben. Legendarisch album.

Die had wel een top 5 plaats mogen hebben. Legendarisch album.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:01 uur
Late reactie, maar Surfer Rosa ook in de top 40. 1 van mijn favoriete albums ooit, had naar mijn mening wel boven de nog komende Doolittle mogen staan, maar die is ook gewoon erg sterk.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:02 uur
De meningen waren aardig verdeeld over SY. Zelf geef ik de voorkeur aan Bad Moon Rising, Evol en Sister boven Daydream Nation.
Denk wel dat zij een van de 10 artiesten zijn die het meeste genoemd zijn?
Hoe legendarisch een plaat is lijkt me verder moeilijk meetbaar.
Denk wel dat zij een van de 10 artiesten zijn die het meeste genoemd zijn?
Hoe legendarisch een plaat is lijkt me verder moeilijk meetbaar.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:04 uur
Dat weet ik niet, ik ga de statistieken pas na de uitslag maken. Die kans zit er best in, maar vergeet niet dat bands als Marillion, Metallica en R.E.M. ook vaak genoemd worden.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:04 uur
Prince had ik hoger verwacht net als DDN van Sonic Youth.
De Colour of spring vind ik dan weer de mooiste van Talk Talk (bukken)
Maar er komen nog pixies
De Colour of spring vind ik dan weer de mooiste van Talk Talk (bukken)

Maar er komen nog pixies

0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:08 uur
Ik heb even gekeken bij RateYourMusic en daar is dit de top 10 van de jaren ´80:
1. Pixies - Doolittle
2. The Smiths - The Queen Is Dead
3. Joy Division - Closer
4. Talking Heads - Remain In Light
5. Tom Waits - Rain Dogs
6. Sonic Youth - Daydream Nation
7. Metallica - Master Of Puppets
8. The Cure - Disintegration
9. Metallica - Ride The Lightning
10. Pixies - Surfer Rosa
Zelfs 2 albums van de Pixies in de top 10. Ook Sonic Youth en Tom Waits staan veel hoger. Erg goede top 10 als je het mij vraagt. Nummer 2 en 3 ken ik niet.
1. Pixies - Doolittle
2. The Smiths - The Queen Is Dead
3. Joy Division - Closer
4. Talking Heads - Remain In Light
5. Tom Waits - Rain Dogs
6. Sonic Youth - Daydream Nation
7. Metallica - Master Of Puppets
8. The Cure - Disintegration
9. Metallica - Ride The Lightning
10. Pixies - Surfer Rosa
Zelfs 2 albums van de Pixies in de top 10. Ook Sonic Youth en Tom Waits staan veel hoger. Erg goede top 10 als je het mij vraagt. Nummer 2 en 3 ken ik niet.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:08 uur
Talk Talk's beste albums is altijd moeilijk. Waar anderen hun synthpop prefereren, vinden anderen de pop met de latere ambient invloeden weer mooier. En daar vinden anderen (zoals ik) hun 2 laatste, experimentele, jazzy, kippevel bezorgende en vooral beste platen (
) weer beter. (en ze waren daarmee ook nog eens trendsetters en de eersten in het genre wat men later post-rock zou noemen)
) weer beter. (en ze waren daarmee ook nog eens trendsetters en de eersten in het genre wat men later post-rock zou noemen)
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:10 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Buiten Sweet Child O'Mine (en toevallig Paradise City in de MuMe Ladder) scoren ze amper punten in de ladders/KO's op het forum. De top 250 is toch vooral een graadmeter van de inactieve gebruikers en niet zozeer van de forummers. Toch nog even hierop reageren. Ik ben het niet met je eens Chevy. Top 250 is veel meer dan enkel een graatmeter voor inactieve MuMe'ers. Niet iedereen die wel regelmatig actief is op MuMe is ook erg druk op forums. Ik bijvoorbeeld. Zoveel forums (fora) bezoek ik niet (ik weet niet eens wat MuMe ladder is. Ik reageer veel meer bij albums). En bovendien, MuMe is meer dan de die hards op MuMe. Anderen doe je toch tekort door de kleine minderheid van MuMe die hards als graatmeter te beschouwen. We moeten toch niet elitair gaan worden.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:12 uur
Rogyros schreef:
Anderen doe je toch tekort door de kleine minderheid van MuMe die hards als graatmeter te beschouwen.
Anderen doe je toch tekort door de kleine minderheid van MuMe die hards als graatmeter te beschouwen.
Dit is toch niet Vismeter?

0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:12 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik heb even gekeken bij RateYourMusic en daar is dit de top 10 van de jaren ´80.
Als je hier kijkt bij de 80s toplijst en de kanslozen een beetje weghaald, krijg je deze top 10:Ik heb even gekeken bij RateYourMusic en daar is dit de top 10 van de jaren ´80.
01. Joy Division - Closer (1980)
02. The Smiths - The Queen Is Dead (1986)
03. The Sound - From the Lions Mouth (1981)
04. Pixies - Doolittle (1989)
05. Talking Heads - Remain in Light (1980)
06. The Feelies - Crazy Rhythms (1980
07. Talk Talk - The Colour of Spring (1986)
08. The Sound - Jeopardy (1980)
09. Tom Waits - Rain Dogs (1985)
10. David Sylvian - Secrets of the Beehive (1987)
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:13 uur
StopMakingSenseo schreef:
Mwa, ook geen MuMe-band hoor. Volgens mij vergelijkbaar qua populariteit met o.a. The Gun Club, Cocteau Twins en Comsat Angels. Wel populairder dan bijv. Wah!, The Teardrop Explodes of Wall of Voodoo, om maar eens wat te noemen.
Kijk eens naar de stemmenaantallen. Het is van The Sound wel vooral het album From the Lions Mouth die zo populair is, maar die heeft bijna 450 stemmen. The Gun Club, Cocteau Twins en Comsat Angels komen lang niet aan een album met zoveel stemmen... The Sound is op MuMe toch duidelijk een stuk populairder.
0
geplaatst: 24 juli 2011, 15:14 uur
chevy93 schreef:
12.Prince - Sign 'O' the Times (1987)....... Dit was ook een plaat die ik vandaag had willen luisteren, maar ook deze is niet te beluisteren via Spotify.
12.Prince - Sign 'O' the Times (1987)....... Dit was ook een plaat die ik vandaag had willen luisteren, maar ook deze is niet te beluisteren via Spotify.
Deze plaat behoort natuurlijk gewoon orgineel in je platenkast te staan

* denotes required fields.