MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '00

zoeken in:
Ben zelf niet zo van de live-albums (ben benieuwd of ik aan 20 kom), maar da's wel een leuk idee.

Live-albums

chevy93 schreef:
(quote)
Mee eens. Na de grote finale wil ik een live-album top 40 maken.
Mag het ook live-concerten worden, want ik heb volgens mij nog geen 10 live-albums geluisterd in mijn leven

Concerten zijn toffer dan live-albums, maar ik vrees dat er dan weinig overlap zal zijn...

Streup schreef:
Mag het ook live-concerten worden,
Natuurlijk, zolang er maar een live-album van is gemaakt daarna.

Ik had in het jaren '70 toernooi een live-album op nr 1 staan. Als ik toen niet gemerkt had dat er collectief niet op live-albums wordt gestemd, waren in het jaren '80 toernooi m'n nrs 1 en 2 waarschijnlijk ook wel live-albums geweest.

Ik denk dus niet dat ik echt iets tegen live-alums heb

herman schreef:
Concerten zijn toffer dan live-albums, maar ik vrees dat er dan weinig overlap zal zijn...

Daarentegen kan een live-album groeien, een concert niet. Ook had ik van een paar van mijn favoriete live-albums het bijbehorende concert nooit kunnen zien, dus dan is het album toch echt toffer

Streup schreef:
(quote)
Mag het ook live-concerten worden, want ik heb volgens mij nog geen 10 live-albums geluisterd in mijn leven

Ach gewoon Bob Dylan fan worden

Live-albums, waarom niet? In mijn 00-lijstje zijn er twee terug te vinden en bovendien is Everything, Everything van Underworld ook al vaker genoemd, niet alleen door mij. Wat dat betreft heb ik ook nog wel goede hoop voor dat album.

Wat een martelgang zeg, deze top 20.

Een aantal platen die het net niet gered hebben: Songs for the Deaf, Origin of Symmetry, Spinvis, An End Has a Start, White Blood Cells, Turn on the Bright Lights, Leaders of the Free World en Hypnotize.

Van bijna alle bands/artiesten uit mijn top 20 had ik trouwens ook een andere plaat kunnen kiezen en zo een bijna even sterke top 20 kunnen maken als het eindresultaat. Alleen The Mars Volta staat er stiekem toch twee keer in.

1. Oceansize - Effloresce (2003)
2. The Mars Volta - Frances the Mute (2005)
3. Mastodon - Crack the Skye (2009)
4. John Frusciante - Curtains (2004)
5. The Strokes - is This It (2001)
6. Arctic Monkeys - Whatever Peolpe Say I Am, That's What I'm Not (2006)
7. Damien Rice - O (2002)
8. Patrick Watson - Wooden Arms (2009)
9. The Mars Volta - De-loused in the Comatorium (2003)
10. Radiohead - Kid A (2000)
11. At the Drive-In - Relationship of Command (2000)
12. White Denim - Fits (2009)
13. The Antlers - Hospice (2009)
14. Death Cab for Cutie - Transatlanticism (2003)
15. Tool - Lateralus (2001)
16. The Shins - Chutes Too Narrow (2003)
17. Coldplay - Parachutes (2000)
18. Omar Rodriguez-Lopez - Old Money (2009)
19. The xx - xx (2009)
20. Porcupine Tree - The Incident (2009)

oceanvolta schreef:
Een aantal platen die het net niet gered hebben: Origin of Symmetry, An End Has a Start, Turn on the Bright Lights.

Zonde zeg... Drie platen die bij mij waarschijnlijk wel de top-20 gaan halen. Overigens heb je nog best een mooi lijstje over, hoor

Tot wanneer kunnen we ons lijstje eigenlijk insturen?

Edit: Dank je Chevy.

Zie eerste post.

En nog steeds geen Riverside buiten mijn lijstje

Zal voor velen dan wel niet te uitdagend/vernieuwend zijn. Nou is vernieuwend voor mij geen must; zolang een band mij "raakt" en dan meestal bedoelt hier is emotioneel.

Ik voel me net zo'n Egoist Hedonist ...

Once in the middle of the crowd
I stopped
Suddenly I felt so good
Not being on the move

But became an obstruction
In your way

And I was surprised
How fast you could unite
Against me

When you forced me to the ground
And tied my hands
Certain I couldn't disturb
Anymore

‪Riverside - Egoist Hedonist‬‏ - YouTube

Ziehier mijn lijstje:

1. Arcade Fire- Funeral (2004)
2. Johnny Cash- American IV- The Man Comes Around (2002)
3. Fleet Foxes- Fleet Foxes (2008)
4. Bruce Springsteen- Magic (2007)
5. Arcade Fire- Neon Bible (2007)
6. Marillion- Marbles (2004)
7. Bob Dylan- Modern Times (2006)
8. Elbow- The Seldom Seen Kid (2008)
9. Artic Monkeys- Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not (2006)
10. Bombay Bicycle Club- I Had The Blues But I Shook Them Loose (2009)
11. Johnny Cash- American III: Solitary Man (2000)
12. Bruce Springsteen- The Rising (2002)
13. Morrissey- You Are The Quarry (2004)
14. The White Stripes- Elephant (2004)
15. U2- All That You Can’t Leave Behind (2000)
16. Bob Dylan- Love And Theft (2001)
17. Bruce Springsteen- Working On A Dream (2009)
18. Mika- Life In Cartoon Motion (2007)
19. Angus & Julia Stone- A Book Like This (2007)
20. Franz Ferdinand- Franz Ferdinand (2004)

2004 en 2007 zijn hofleveranciers

@ Bravejester Riverside staat nog op mijn lijstje 'nog te checken bands'. Ik denk dat het wel wat voor mij is.

oceanvolta schreef:
@ Bravejester Riverside staat nog op mijn lijstje 'nog te checken bands'. Ik denk dat het wel wat voor mij is.

Bedankt Oceanvolta; daar wordt ik nou vrolijk van vandaag!

Ik ben benieuwd of 1 van hun albums het gaat halen en welke dat dan wordt.

Casartelli (moderator)
Bravejester schreef:
En nog steeds geen Riverside buiten mijn lijstje

Zal voor velen dan wel niet te uitdagend/vernieuwend zijn. Nou is vernieuwend voor mij geen must; zolang een band mij "raakt" en dan meestal bedoelt hier is emotioneel.

Riverside... wat mij betreft tezamen met Ayreon (waarvan in de jaren '90 editie nog iemand zich hardop afvroeg waarom ze zo weinig genoemd werden) ongeveer de meest overschatte progact van de laatste tijd. Binnen het wereldje ("overschat" is natuurlijk wel een relatief begrip als je het vergelijkt met meer wereldse namen als U2 of Nirvana) zie je toch zelden een band zoveel succes hebben met het zo schaamteloos plagiëren van zo'n select groepje bands (ik noem een Pink Floyd en Opeth, maar bovenal Porcupine Tree en Anathema). Second Life Syndrome was hier op MuMe zelfs een matige sensatie buiten de harde progkern, onder het mom van "ik luister al jaren niet meer naar dit soort muziek, maar nu heb ik toch wat spannends gehoord!"

Nou... ja... dat is natuurlijk ook slechts mijn mening.

Al van 18 albums zeker, volgorde zo goed als zeker ook van die 18. Nu nog die laatste 2 opvullen

Persoonlijk maakt het mij niet uit of ze andere bands nadoen ( ik krijg die puntjes maar niet op de e ) zolang het eindresultaat mij maar aanspreekt. En uit mijn top 10 mag blijken dat
Riverside in grote mate doet.

Heeft er waarschijnlijk ook veel mee te maken dat een zangstem voor mij nog steeds heel belangrijk is en de stem van Mariusz sprak me direkt aan. Dat hij ook anders kan dan wat hij laat horen bij Riverside kunnen we goed horen bij Lunatic Soul. Het eerste album daarvan staat ook niets voor niets in mijn top 20 terwijl muzikaal dit toch vaak ver verwijderd is van Riverside.

We zullen zien of ze later deze week nog meer genoemd gaan worden ( en dan hopelijk wel in de lijstjes )

Geheel terzijde; van U2 vind ik veel nummers best goed maar beste band ter wereld zijn ze voor mij niet. En Nirvana ( en dan ook weer vooral de stem van Kurt Cobain ) doet dus helemaal niets met me ( in positieve zin dan ).

Casartelli (moderator)
Bravejester schreef:
Geheel terzijde; van U2 vind ik veel nummers best goed maar beste band ter wereld zijn ze voor mij niet. En Nirvana ( en dan ook weer vooral de stem van Kurt Cobain ) doet dus helemaal niets met me ( in positieve zin dan ).

Nou, dan zijn we het daar alvast over eens.

Stijn_Slayer schreef:

Wacht maar tot de echte SMiLE uitkomt.
''According to Al Jardine, Capitol Records plans to finally release a Beach Boys version of the album during the summer of 2011. These reports were confirmed on March 11, 2011, with a tentative release date of July 12, 2011. This date was later pushed back to August 9 as the producers needed more time to complete the missing bits of the album.''

Dat is niet DE echte versie, maar EEN versie. Er is in 1967 niet een kant-en-klare versie gemaakt, maar er zijn alleen een heleboel fragmenten opgenomen, die nog in elkaar moeten worden gezet. Je kunt er als je wilt zoveel versies van maken als je wenst. Maar Brian zelf heeft op een bepaald moment besloten dat de 2004-versie zijn uiteindelijke versie is. En daarmee ook de mijne. Dat bedoelde ik dus.

Bij het beluisteren van een aantal 00's-albums uit de top 250 merk ik toch wel dat er veel albums in staan waar ik mijn vraagtekens bij zet. Albums als Silent Alarm zijn toch absoluut niet top 250-waardig?

Wikken en wegen, strepen, terug zetten, enz. enz. ..... pff, hier is dan m'n lijst:

1. Elbow and the BBC Concert Orchestra - The Seldom Seen Kid Live at Abbey Road (2009)
2. Saybia - The Second You Sleep (2002)
3. Marillion - Marbles (2004)
4. Tim Christensen - Honeyburst (2003)
5. U2 - All That You Can't Leave Behind (2000)
6. Coldplay - Parachutes (2000)
7. Keane - Under the Iron Sea (2006)
8. Editors - The Back Room (2005)
9. Johan - Pergola (2001)
10. Tom Helsen - More Than Gold (2004)
11. Radiohead - In Rainbows (2007)
12. Paul McCartney - Chaos and Creation in the Back Yard (2005)
13. The Boxer Rebellion - Union (2009)
14. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)
15. Bruce Springsteen - Magic (2007)
16. Keane - Hopes and Fears (2004)
17. The Finn Brothers - Everyone Is Here (2004)
18. Aimee Mann - Lost in Space (2002)
19. The National - Boxer (2007)
20. Arcade Fire - Funeral (2004)

Opvallend: Veel nieuwe artiesten/bands duiken op bij mijn favorieten (12 van bovenstaande artiesten kwamen niet eerder in een lijst van me voor). En opeens zijn 2 artiesten die het ook goed deden in mijn 70's lijst weer terug: Bruce Springsteen en Paul McCartney (al kreeg Macca ook al een plaatsje in m'n '90's lijst) !!

Net buiten de boot vielen (willekeurige volgorde):
Editors - An End Has a Start (2007)
Coldplay - Viva La Vida Or Death and All His Friends (2008)
Bruce Springsteen - The Rising (2002)
Angus and Julia Stone - A Book Like This (2007)
Fanfarlo - Reservoir (2009)
Herbert Grönemeyer - Mensch (2002)
Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)
Muse - Origin of Symmetry (2001)
Novastar - Another Lonely Soul (2004)
Snow Patrol - Final Straw (2003)
The Killers - Hot Fuss (2004)
The Mary Onettes - The Mary Onettes (2007)
Tears for Fears - Everybody Loves a Happy Ending (2004)

chevy93 schreef:
Bij het beluisteren van een aantal 00's-albums uit de top 250 merk ik toch wel dat er veel albums in staan waar ik mijn vraagtekens bij zet. Albums als Silent Alarm zijn toch absoluut niet top 250-waardig?

Is wel een plaat die ontzettend populair was. Bij mij staat ie momenteel ook niet meer in de top 250 (als ik die zou maken), maar hij stond wel kortstondig in mijn top 10. He-le-maal stuk gedraaid in 2005. Weet nog wel dat ik dat jaar op Dour was en ik een kopietje had gebrand en mee had genomen: met een paar mensen zongen we alles woord voor woord mee en konden we de plaat wel dromen. Voor mij is het nu behoorlijk uitgewerkt, maar misschien dat er veel mensen nog steeds graag naar luisteren.

Volgens mij een kwestie van "destijds erg populair en in de top 10 gezet". Nu zijn die users er niet meer, maar hun top 10 blijft staan. Zelfde vind ik ook van Hot Fuss van The Killers. Best een grappige plaat, maar absoluut geen top 250-plaats waard (dus zeker geen top 100!). Alleen vaak beluisterd en als iets vaak beluisterd wordt, zitten er altijd wel mensen tussen die het in hun top 10 zetten. Het gemiddelde is ook niet bepaald superhoog.

Het zal wel meespelen, maar ik kom (irl) nog steeds mensen tegen die beide bands erg goed vinden. Met name The Killers is erg populair onder veel 30'ers.

The Killers vond ik altijd al behoorlijk overschat. Bloc Party vond ik tussen al die nieuwe Engelse bandjes toentertijd een zeer frisse indruk maken. Helaas was de magie na Silent Alarm snel uitgewerkt...
Ik vind overigens wel veel sterke albums in deze lijstjes terug waardoor ik toch de drang krijg om mijn lijstje te reviseren. Sigur Rós, Tim Christensen, The Finn Brothers, oh oh oh, the horror....

Slowgaze schreef:
Live-albums, waarom niet? In mijn 00-lijstje zijn er twee terug te vinden en bovendien is Everything, Everything van Underworld ook al vaker genoemd, niet alleen door mij. Wat dat betreft heb ik ook nog wel goede hoop voor dat album.
Dat was inderdaad één van de live albums die ik gehoord heb. Meteen ook in mijn top20. Vooral doordat Rez erop staat.

chevy93 schreef:
Zelfde vind ik ook van Hot Fuss van The Killers. Best een grappige plaat, maar absoluut geen top 250-plaats waard (dus zeker geen top 100!). Alleen vaak beluisterd en als iets vaak beluisterd wordt, zitten er altijd wel mensen tussen die het in hun top 10 zetten. Het gemiddelde is ook niet bepaald superhoog.

Toevallig heb ik Hot Fuss (een van mijn weinige 5-sterrenalbums) gisteren weer eens opgezet en dat deed me goed. Dit is inderdaad een plaat die ik behoorlijk grijs heb gedraaid en daardoor vrij makkelijk een plek in mijn top-10 heeft veroverd. Maar desondanks is het gewoon een erg goed album.
Na gisteren ben ik echter tot de pijnlijke conclusie gekomen dat het album toch wat minder goed is dan ik al die tijd heb gedacht/gehoopt... Het zijn nog steeds allemaal lekkere nummers die ik woord voor woord meezing, maar de kwaliteit druipt er niet bepaald vanaf. Au...

Vandaar dat Hot Fuss in mijn lijst toch een paar plekken lager zal staan dan in mijn top-10.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.