MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Niet specifiek, want jij houdt over het algemeen wel van Pink Floyd.

Dat kun je wel zeggen, Animals staat in mn top 10

Lukk0
chevy93 schreef:
(quote)
Dat jij het wel goed vindt, maakt het toch des te minder opvallend?

Eigenlijk wel hè. Ik dacht juist dat Motorpsycho zo'n band was waar onze smaken een beetje zouden raken, maar dat valt dus ook tegen.

1580 [1454] Malcolm McLaren - Madam Butterfly (Un Bel Di Vedremo) (1984)

De compositie is in ieder geval goed met een wat weemoedig ondertoontje, terwijl het grootste deel van de compositie toch een redelijk meezing- en genietbaar nummertje is. De spoken word van McLaren is daarnaast ook erg leuk, maar dan de twee vocalistes; de operazang is niet alleen nogal misplaatst, maar ook nogal over de top en pretentieus. De ‘popzang’ heeft juist weer een erg gelikt, te onbrutaal toontje dat me ook niet helemaal bevalt. Moeilijk dus om dit nummer te becijferen; met een andere uitvoering had het veel hoger gekregen en met een andere compositie veel lager.
Cijfer: 6,5

1579 [0910] Kula Shaker - Hey Dude (1996)

De klasse van het vorige erg indrukwekkende en verschrikkelijk denderende nummer van ze wil deze niet behalen; iets meer standaardjes. Maar wel heeft ook dit nummer een soort oervibe in zich, die ervoor zorgt dat het nummer meer rockt dan alle Guns ’n Roses, AC/DC’s en Deep Purples op de hele planeet bij elkaar opgeteld. Dan kan ik wel de enigszins standaard solo als minpunt noemen, maar als het zo geweldig rockt, is het al niet echt belangrijk meer.
Cijfer: 8,5

1578 [1176] MGMT - Time To Pretend (2007)

Grijpt erg terug op de jaren ’80 en heeft ook de cheesyness daarvan. Wel heeft het nummer een wat bevreemdend, psychedelisch sfeertje waardoor het prima uit te luisteren valt. Ook is de gelaagdheid best genietbaar, maar wild enthousiast word ik er niet van. Degelijk middenmotortje, niets minder.
Cijfer: 6

1577 [1306] Red House Painters - Katy Song (1993)

De meeste muziek van ze valt jammer genoeg toch echt in het kader ‘blijkbaar emotioneel maar erg slaapverwekkend’. Maar ik moet eerlijk zijn, want hoewel dit nummer al helemaal op het einde nogal op het middenstuk nogal uitnodigt tot slapen, voel ik hier wel de emotie doorschijnen, ook al beleef ik deze dan ook weer niet mee. Het nummer zelf is daarvoor songtechnisch gewoon te matigjes; een te lang rustig stuk en daarna een nogal teleurstellende climax willen me niet echt in de jubelstemming brengen. Desondanks wel stukken beter dan het meeste werk dat ik al van ze ken.
Cijfer: 6,3

1576 [1607] Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul (1989)

Erg leuk soms, al die rockhiphoppertjes van deze tijd, maar als ze niet puberaal (Beastie Boys, Rage Against the Machine) overkomen, zijn ze gewoon erg saaie en matige popdeuntjes, met vele imperfecties; de veel te stroeve raps en het ook weinig boeiende refrein. Vast leuk in die tijd, nu heel erg saai. Volgende.
Cijfer: 4,5

1575 [1274] Seal - Crazy (1990)

Allereerst; in hoeverre is dit soul? Ik hoor een elektronisch R&B-nummertje, en een niet al te goede ook. Verzuipt onder een veel te grote hoeveelheid zouteloosheid en soms zelfs apathie en de maar al te zuivere en saaie uithalen van Seal weten dit niet echt te compenseren. Het nummer doet daarnaast ook veel te overgeproduceerd (geen enkel rauw of spannend randje te bekennen, op het alleraardigste stukje percussie op het einde na) aan, en het jaren90-sfeertje is hier niet zo genietbaar als bij andere hits.

1574 [1294] Lenny Kravitz - Let Love Rule (1989)

Van hetzelfde mondhoekkwijlopwekkende kaliber als de vorige en daarom niet echt opwekkend. Het nummer ratelt veel te veel door in het begin en het bombastische laatste refrein komt daardoor als het ware te laat; ik ben al ingesukkeld, benieuwd naar de volgende en hopend dat ik niet nog al te veel van dit nummer krijg. Daarnaast is de stem van Kravitz altijd een bijzonder irritante, zeikerige stem geweest, vooral in het dreinende en oersaaie midtempo van dit nummer.
Cijfer: 3,5

1573 [0763] Radiohead - Videotape (2007)

Ietsje beter dan de vorige nummers, maar jammer genoeg ook echt maar ietsje. Deze behoort eigenlijk tot één van de slechtste nummers van Radiohead, en is dat eigenlijk om één hele simpele reden: het pianodeuntje. Komt veel te ongeïnspireerd en wederom wat apathisch over en als daar dan het hele nummer omheengebouwd is, is dat nogal jammer. Daarnaast wordt de zeurende zang van Yorke – vooral op momenten als dit – me soms wat te veel. Maar om lief te blijven; de percussie is erg origineel en goed en zo ook de achtergrondzang. En als laatste heeft het nummer ook een erg apart sfeertje, misschien opgewekt door deze elementen, dat wel voor een voldoende zorgt.

1572 [1463] Mecano - Hijo De La Luna (1990)

Kom op nou, is toch echt de gedachte die ik ook bij dit nummer krijg. Nee, het is niet bar slecht, maar ook deze lijdt onder wat duidelijke minpunten die het nummer verre van genietbaar maken. De om de een of andere reden nogal vervelende vocaliste bezorgt me de kriebels, de instrumentatie is veel te bombastisch en de sfeer heeft wat sprookjesachtigs. Jammer genoeg is het laatste slecht bedoeld; juist daardoor komt het nummer me niet echt geloofwaardig over en kan het woord ‘Eftelingmuziek’ me niet ontglippen. Jammerkes.

1571 [1668] The Mission - Wasteland (1986)

Wat een niet-opbeurende afsluiter (ik zal maar niet in sarcasme vervallen; erg moeilijk op te merken via het internet). Stadionrockerig, geforceerd serieus, fout geluid, vlak, vervelend, kortom: precies zoals ik mijn nummers het liefst niet heb. Zal er voor de rest weinig woorden aan vuil maken.
Cijfer: 2,8

cosmic kid (moderator)
En zo kom je tot een gemiddelde van 5,3 over dit tiental, hoi123. Het valt me eigenlijk nog mee, maar wat zal jij een luisterplezier gehad hebben

edit: en dat komt voornamelijk door Kula Shaker. De overige 9 halen een 4,9 gemiddeld.

Ach, het kan erger. Ik heb wel eens 4,9 gehad, in totaal.

Was inderdaad niet het fijnste tiental, maar het blijft leuk om ze te bespreken.

Afkraken heeft ook z'n charme

Het rijtje liet op zich wachten want er was ingebroken en vanmorgen werd ik aangereden. Oftewel, ik was even met andere dingen bezig. Misschien door de gebeurtenissen dat ik wat negatiever ben, want ik deel maar liefst 2 onvoldoendes uit.

1450 [1102] White Lies - Unfinished Business (2009)

White Lies werd in 2009 erg gehypet. Dat was terecht, want ze leverden een buitengewoon sterk album af. Niet voor niets staan ze vaak in de top 2000, maar dat zullen we nog wel merken. White Lies brengt je met hun nummer terug naar de jaren '80, het heeft new-wave invloeden en ook hoor je New Order en Joy Division af en toe. Toch klinkt het heel modern. De productie is erg gelikt maar dat werkt wel bij deze muziek. Het is donkere muziek, maar de goede refreinen en frisse melodieën zorgen er toch voor dat het allemaal zeer makkelijk wegluistert. Unfinished Business is een van die liederen die geweldig is. Onder andere het refrein zorgt ervoor dat dit nummer zo goed is, lekker breekbaar, maar ook fantastisch om mee te zingen.

Cijfer: 9,3

Unfinished Business
1449 [1823] Ali Farka Touré - Savane (2006)

Een oude bekende, deze kwamen we rond de 1900 al tegen. Doel voor hem is om mij nu wel te overtuigen want dat deed het vorige nummer niet. Laat ik eerst zeggen dat dit al veel memorabeler is. Het gitaarspel doet me goed, en het zingen in het Frans werkt alleen maar nog beter. Het gitaarspel neigt soms bijna naar Indiaas achtig, maar toch heeft het hele nummer een Afrikaanse sfeer, maar niet die vrolijke Afrikaanse muziek die we ook kennen, eerder een lied dat de duistere kanten van Afrika blootgeeft. Er is een Afrika van verschil tussen het vorige nummer en dit nummer. Het weet qua sfeer, gitaarspel en zang alleszins te overtuigen. Het maakt me zelfs benieuwd naar het album.

1448 [-------] Built To Spill - Traces (2006)

We blijven in 2006. Zijn er nog meer vergelijkingen met het vorige nummer? Nee. Het heeft allebei goed gitaarspel, maar daar houdt het ook op.
Dit nummer wordt voortgestuwd door heerlijke melodieën, het is een lekker gejaagd nummer, maar het melodieuze wordt niet uit het oog verloren. Traces is een zeer fris rocknummer met fijne tempowisselingen en de zang mag er zijn.

Cijfer: 7,8

1447 [1385] Neutral Milk Hotel - Oh Comely (1998)

Als een stel aasgieren zullen waarschijnlijk straks de reacties binnenstromen op Neutral Milk Hotel. Zeker als users als Arrie, niels94 en hoi123 te vinden zijn. Neutral Milk Hotel is een van de populairdere bands bij de users die veel actief zijn en wie ben ik om dat erg te vinden. Neutral Milk Hotel is ten slotte gewoon een unieke band die met In an Aeroplane Over the Sea de wereld ( lees: het kleine gedeelte waar alternatieve muziek gewaardeerd wordt) op zijn kop zette.
Neutral Milk Hotel heeft met bewerking van instrumenten en het vals laten klinken een sound kunnen vinden die mij precies doet denken aan de jaren '40 en '50 in Holland. Ik weet niet wat het is, maar de sfeer en de nummers doen mij gewoon daar ook denken. Het is dan ook onderwerp van veel teksten.
8 minuten lijkt wat veel, maar die gaan zo voorbij. De eerste 6 minuten is het gewoon een zeer goed popnummer waar Jeff Mangum catchy as hell zingt maar ook emotioneel top zingt. Een goede kruising dus. Hemels wordt het echt na 6 minuten. Dit kan ik zo neerzetten als een van de mooiste momenten op het album. De blazers komen erin en meteen krijg je de rillingen, zo mooi is het. De twee minuten daarna ben je even nergens anders te bekennen dan in het nummer en de sfeer die Neutral Milk Hotel uitstraalt. Na deze 8 minuten ben ik sprakeloos.

Cijfer: 9,5

1446 [-------] John Cougar Mellencamp - Jack And Diane (1982)

Jack and Diane is zo'n nummer die wel een grote hit zal zijn geweest in Amerika. Het klinkt namelijk zo Amerikaans als maar kan. Het heeft een lekkere Amerikaanse range feeling met uitgestrekte vlakten waar mannen met hoeden het paard grote snelheid laten maken. De eerste 2 minuten zijn daarmee erg goed. Het wordt echter verpest door het 2de stuk, want daar vergaat het nummer in een 'zing maar mee met z'n allen'- gedeelte wat echt verschrikkelijk is.

Cijfer: 7,3

1445 [-------] Anekdoten - Hole (1999)

Anekdoten, progrock gemengd met moderne rock volgens de albumpagina. Het is inderdaad eigenlijk gewoon rock, maar dan verpakt in een nummer van over de 10 minuten. Het nummer knalt meteen uit de boxen om daarna rustiger te worden. Dit wisselt zich de hele tijd af tijdens het nummer. Het nummer klinkt bovendien lekker melancholisch en ze zetten een goed sfeertje neer. Dat was het positieve. Het negatieve is dat de song gewoon veel en veel te lang is om te boeien en het ontbreekt aan echt mooie stukken, daardoor is dit nummer een lange zit waarbij ik blij was toen het was afgelopen.

Cijfer: 5

1444 [1375] Elliott Smith - Between The Bars (1997)

Voor ik het weet is dit nummer alweer voorbij en ik weet eigenlijk niet goed wat ik ervan moet vinden. Het is niet irritant, het is niet slecht, het is niet goed, het is ook niet helemaal niks. Maar het is eigenlijk een beetje saai, het is wat ik eerst had met Wasn't Born to Follow. Daar hoorde ik niks in. Dit nummer ga ik dus niet afbranden, maar voor nu is het wel een kleine onvoldoende.

Cijfer: 5,3

1443 [0255] Antony And The Johnsons - Spiralling (2005)

Een zeer grote favoriet van mij die jammerlijk veel gedaald is. Antony Hegarty is de meester in het maken van emotionele popliedjes. Velen zullen zeggen: grafstem. Niks aan. Maar deze muziek zit zo fantastisch in elkaar. Je luistert naar de muziek. Maar tegelijkertijd zit je er midden in. Elke vezel van mijn lijf reageert op de fantastische muziek van deze man. In dit nummer is het niet voor niets dat elke zin ontzettend prachtig is. En dat geldt eigenlijk voor het hele album op een paar uitzonderingen na. Ik ken niet veel muziek die zo perfect is als deze. Het album valt nu net buiten mijn top 10 maar hij heeft er vaak genoeg ingestaan en zal er nog vaak genoeg in komen te staan. Dit is het betere werk. Als je muziek meet van het emotieloze nieuwbouw die je veel ziet tot aan de hemelpoort, dan klopt deze muziek bij de hemelpoort aan de deur.

Cijfer: 10

1442 [0509] Bram Tchaikovsky - Sarah Smiles (1979)

Dit nummer had het geluk dat het twee keer geluisterd werd. Dat kwam doordat ik de eerste keer snel weg moest. Een tweede kans krijgt het dus. In eerste instantie vond ik het een wat vlak nummer. Maar de tekstpassages ontpoppen zich allemaal tot fijne zinnetjes die stuk voor stuk lekker klinken. Zo ontdek ik de tweede luisterbeurt een fijn refreintje en is het nummer helemaal niet meer vlak. Is Tchaikovsky niet van het zwanenmeer? Het zwanenmeer had zeker een 9,5 gekregen.

Cijfer: 8,3

1441 [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)

Hier hebben we de Velvet Underground weer, met heerlijke rammelende gitaarrock die ook nog eens een geweldige compositie bevat. Lou Reed is weer lekker aan het babbelen, al met al is dit gewoon weer een verschrikkelijk fijn nummer van een van de groten, we hebben het namelijk over Thé Velvet Underground.

Snoeperd schreef:

Het heeft een lekkere Amerikaanse range feeling

Ranch.

1440 [-------] Florence And The Machine - Dog Days Are Over (2008)

Florence and The Machine was leverde een van de leukste popalbums van 2008 af. De nummers zijn veelal vrolijk en opgewekt zonder irritant te worden en ze worden vol passie gezongen door een vrouw met een heerlijke stem.
Dit nummer wordt ondersteunt door een heerlijke beat en de daarover gezongen teksten die ietwat gejaagd zijn klinken super. En ten slotte is het refrein super catchy en dat is hier alleen maar een pluspunt.

Cijfer: 8,8

1439 [1167] The Decemberists - The Chimbley Sweep (2003)

Na twee nummers van 10 minuten bewijzen The Decemberists ook korte nummers te kunnen maken. Dat deze band door de jaren heen kwaliteit blijft leveren bewijzen de nummers in de ladder wel. We hebben drie nummer gehad, maar allen komen ze niet van het beroemdste album maar van drie andere verschillende albums. Dit nummer komt uit 2003. Je zou dit best wat indierockerig kunnen noemen. Het heeft een heerlijk stuiterend riff en de catchy zinnetjes die ik persoonlijk kenmerkend vind voor de indierock van de jaren '00. Toch is het nummer typisch Decemberists. De vorige nummers waren meeslepend, deze niet. In ruil daarvoor krijg je wel een nummer die je meesleept naar de heerlijke indierock.

1438 [1755] Dead Can Dance - Frontier (1984)

Van deze band heb ik wat in iTunes staan. Vond ik de muziek dan mooi? Nee. Ik werd aangetrokken door de albumcover van een van de albums. Daar onder stond een flink gemiddelde, daarna heb ik er niet meer naar omgekeken. Gewoon geen tijd gehad. Dit nummer heeft dus de eer het eerste beluisterde nummer te zijn. Helaas komt het niet van het album met de mooie cover.
Over het nummer: Het heeft een zeer ijzige sfeer en zou die albumcover precies kunnen zijn, dezelfde sfeer. Het is vooral de zang die die sfeer met zich meedraagt. Ik weet niet of het kenmerkend is voor deze band, maar het bevalt. Voor de rest kan ik niet veel zeggen over de compositie.

Cijfer: 7,5

1437 [-------] Frank Zappa - Joe's Garage (1979)

Helemaal in de staart hoorden we Frank Zappa. Het ging daar om een vrij experimenteel nummer. Hier betreft het een popnummer. Het heeft een lichte jazzy inslag wat ervoor zorgt dat het nummer heerlijk wegluistert. Deze pop kant van Frank Zappa bevalt heel goed. Het refrein is echt heel er goed, en zeer meezingbaar ( In Joe's garaaage). Enkel de vervormde stem is misschien experimenteel maar we hebben Zappa echt wel wat gekkere dingen zien. Dat weten we allemaal.

Cijfer: 9

Joe's Garage

1436 [-------] Madness - My Girl (1979)

'My Girl's mad at me'. Ja, dit klinkt bekend. En laat het ook nog eens erg leuk zijn. Madness is een van de pionieren van de zogenaamde ska. Dit nummer heeft zo ook zijn ska-invloeden. Het is zeer vlot, het heeft dan ook een lekker vlot pianodeuntje. Daarnaast is het refrein erg goed. Hoe bovenstaande zin wordt gezongen is gewoon vreselijk fijn. Skatussendoortjes doen me goed.

1435 [0603] Beck - Loser (1994)

Ik heb Beck al meer dan een jaar in mijn itunes staan maar ik moet bekennen dat ik de muziek nooit heb kunnen/willen luisteren. Dit nummer is zeker goed. Beck manoeuvreert zich soms bijna rappend door het nummer. Maar het refrein concentreert zich vooral op het belachelijk goede refrein. Yeahhh, I'm a loser baby. Heerlijk zweverig. Het refrein is fantastisch. Dus daar is het nummer ook op geconcentreerd. De productie is daarom misschien ook wel weinig bijzonder.

1434 [0748] Bob Dylan - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) (1965)

En daar is onze songwritermuzikant numero 1 weer. Ik denk dat velen wel van mening zijn dat dit een van de beste songwriters is die er is. Hij schreef een indrukwekkend oeuvre bij elkaar en een aantal van zijn meesterwerken is te bewonderen in onze top 2000. Dit nummer komt uit zijn hoogtijdagen. Het nummer bestaat vooral uit mooie snel gezongen tekst passages, er wordt daar heel snel in gezongen, rap in de jaren '60! Deze worden afgewisseld met fijn gitaarspel. Het nummer heeft een tekst waar je enkel voor kan klappen. Toch moet ik beoordelen op de muziek en ik moet concluderen dat ik dit iets minder vind als de vorige nummers die we tegenkwamen waar meer emotie in zat. Maar verre van slecht dit hoor. Einde is ook nog even sterk.

1433 [-------] Tom Tom Club - Wordy Rappinghood (1981)

Dit nummer had veel beter kunnen zijn. Ten eerste begin ik even met de goede punten. De heerlijke funky melodie met fijn baslijntje. Ook de droge zang vind ik super.
Maar het nummer wordt helaas om zeep geholpen door de kinderachtige whoo hie's en whoo ha's. Dat is leuk om mee te zingen in de auto of op feesten, maar nu werkt het alleen maar ontiegelijk irritant. Leuk voor in gezelschap. Maar in eenzaamheid. Nee.

Wordy Rappinghood

1432 [1592] Tom Waits - Big In Japan (1999)

Knap hoor, na zoveel jaar albums maken met een album als deze aankomen. Een dikke vier sterren en bijna 300 stemmen. Petje af. Dit nummer heet Big In Japan. Zou hij Alphaville gecoverd hebben? Groot gelijk zou die hebben, aardig popnummer dat, maar veel te zoutloos geproduceerd en uitgevoerd. Deze Big In Japan, het is een zelfgeschreven nummer, is veel beter. De lekker rauwe stem van Waits balanceerd tussen soms rauw geschreeuw maar ook tussen rauwe melodieusheid. De kenmerkende krakende blues en blazers zijn ook van de partij en je hebt zo alweer een topnummer van Waits. Het is ook niet zo moeilijk goede nummers tappen uit zijn oeuvre. Want man, wat heeft die man een discografie om trots op te zijn.

1431 [1206] Carole King - It's Too Late (1971)

Het rijtje is alweer voorbij na dit nummer. Ik zat me te verheugen op het nummer van The Kinks, maar die komt dus pas het volgende rijtje. Caroline King mag dit rijtje namelijk afsluiten. Carole King weet wel hoe ze pop moet maken. Dit nummer is dromerig, heeft prachtige arrangementen en goed instrumentgebruik en de stem is goed, niet heel bijzonder, maar het ondersteunt dit popnummer op goede wijze. Het refrein is op z'n minst goed te noemen, maar ik moet dit al snel bijstellen naar geweldig. Dit lijkt me echt zo'n artieste waar veel meisjes naar luisterden, maar ook ik als mannelijk persoon, kan dit goed waarderen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ranch.

Ow ok. Range vind ik eigenlijk veel logischer maar goed. Als het ranch is...

Het ligt eraan wat je bedoelt natuurlijk. Als je "bereik" bedoelt i.p.v. zo'n typisch Amerikaanse koeienboerderij moet je vooral "range" gebruiken...

kiezen*.

chevy93 schreef:
kiezen*.

ha nee, ik miste gewoon wat letters

1450 [1102] White Lies - Unfinished Business (2009)
White Lies was inderdaad een hype maar deze band neem ik niet erg serieus wegens te weinig origineel (teveel een Editors-kloon) en te gelikt. Dit nummer vind ik desondanks niet slecht mede door die orgel.

1449 [1823] Ali Farka Touré - Savane (2006)
Wel heel aparte sound en sfeervol - het doet mij inderdaad denken aan de Afrikaanse savanne - maar het duurt iets te lang.

1448 [-------] Built To Spill - Traces (2006)
Een nummer dat mij onbekend was. Het klinkt fris en melodieus met degelijk gitaarspel maar echt memorabel is het ook niet.

1447 [1385] Neutral Milk Hotel - Oh Comely (1998)
Een akoestisch nummer met de karakteristieke schijnbaar valse zang van Jeff Mangum. Het heeft een retrosfeer door de inkomende blazers en violen.
Cijfer: 8

Zit zowat in de hoek van Bruce Springsteen maar zijn stem is een stuk vlakker en kan mij minder boeien. Dat meezingstuk met pompeuze drums had men beter achterwege gelaten.

1445 [-------] Anekdoten - Hole (1999)
Vrij melancholiek progrocknummer maar ze mochten gerust wat inventiever uit de hoek komen dan gewoon rustige met bombastische stukken vermengen.
Cijfer: 5

1444 [1375] Elliott Smith - Between The Bars (1997)
Stilistisch te vergelijken met Nick Drake, somber, breekbaar en ingetogen maar tenslotte kruipt het nummer onder je huid.

1443 [0255] Antony And The Johnsons - Spiralling (2005)
Geweldige zang, Antony Hegarty legt enorm veel gevoel in zijn zang, hij kan je aan het huilen brengen. Als het nummer ook nog prachtig is kan het niet stuk voor mij.

1442 [0509] Bram Tchaikovsky - Sarah Smiles (1979)
Een prettige melodie heeft dit fris klinkend nummer, ook de (samen)zang overtuigt en dan is er ook nog die mooie gitaarsolo.

1441 [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)
Je moet er natuurlijk de tijd nemen voor dit werkstuk dat meerdere luisterbeurten vergt. Dit klinkt op het eerste gehoor noisy en zwaar maar het is erg knap in elkaar gestoken met een boeiende samenwerking van gitaar en orgel.

1460 [1743] The Frames - Fitzcarraldo (1996)
Er zijn van die nummer die helemaal compleet zijn. Een band die volledig op elkaar afgestemd is en waarbij je de instrumenten individueel ook kunt horen schitteren. Of je nou die fenomenale baslijn neemt of de schitterende klanken van de viool en cello, het maakt allemaal niet uit.

1459 [1208] The Kinks - Lola (1970)
Een echte klassieker, maar eentje die niet helemaal aan mij besteed is. Sowieso heb ik niet zo’n hele hoge pet op van The Kinks. Zo heel af en toe vind ik het best een aardig nummer, maar het is iets te simpel.
Edit: Er is blijkbaar voor de live-versie gekozen. Dat is een heel ander verhaal, want hier komt het nummer een heel stuk beter tot zijn recht. Vooral het gitaarspel is nu echt sterk. Cijfer verhoogd.

Cijfer: 7

1458 [0875] Edwyn Collins - A Girl Like You (1994)
Lekker rustig, maar voor de rest niet bijster interessant. Krabbelt grotendeels maar wat voort.

Cijfer: 5,5

1457 [1497] Animal Collective - Summertime Clothes (2009)
Zenuwlijersmuziek. Al die extra (‘subtiele’) details slaan volledig de plank mis. Ik krijg hierbij de neiging om van de ene kant van de kamer naar de andere kant te rennen. Zonder redenen. Steeds die irritante geluiden op de achtergrond.

Cijfer: 4

1456 [1679] Traffic - Dear Mr. Fantasy (1967)
Is het rock? Is het jazz? Is het blues? Is het folk? Een beetje van alles. Scheurende gitaar, klinkende drums, een blues/jazz-achtig basloopje en een mondharmonica die af en toe om de deur komt kijken. Meer hoeft het ook niet te zijn. Zo simpel is muziek dan weer wel.

En ben ik de enige die de vergelijking hoort tussen Bowie (met name op Ziggy Stardust)?

Cijfer: 7,2

1455 [0732] Tom Waits - Time (1985)
Oh, daar is mr. boring weer. Maar zonder gekheid, zo erg is dit nummer niet. Het refrein is wel erg pijnlijk, maar de coupletten zijn best sterk en op deze manier zingt hij op een manier dat ik ook echt wat voel bij zijn muziek.

1454 [1889] Slint - Washer (1991)
Oh wat bevat die eerste minuut mooie muziek. Ze kunnen het dus wel! Ook het vervolg is uitstekend te doen. Het blikken geluid en de minimalistische manier doen me denken aan Songs: Ohia. Prachtig. 9 minuten ademloos luisteren. Ik ga me zeer binnenkort weer eens wagen aan Spiderland.

1453 [1820] Cocteau Twins - Blue Bell Knoll (1988)
Mooie korte van ze. Meestal vind ik hun nummers aardig tot redelijk, maar zelden goed. Deze kan ik echter wel onder de laatste categorie scharen. Het is meer dan alleen een muur van geluid. Ik voel ook echt de sfeer van het nummer. Toegegeven, die gitaar klinkt wel heel erg lekker.

1452 [1579] Blur - Out Of Time (2003)
Twee keer beluisterd, twee keer een “het heeft wel iets”-gedachte gehad. Tijdens hij nummer verwachtte ik ook echt een hoog cijfer uit te delen, maar als ik er dan een paar minuten later aan dacht, wist ik al niet meer waar het nummer over ging. Wellicht is dat het probleem van Blur. Ze springen er nooit echt uit.

1451 [1417] Venetian Snares - Hajnal (2005)
Juist ja. Af en toe nog best aardige stukken. Met name de drumachtige sample(s) kan ik zeer goed waarderen. Ook de strijkers vind ik erg mooi, maar dat is logisch. Echter toch weer hetzelfde verhaal als bij Animal Collective. Alleen dan met (hoge) pieken, erg goed, en (diepe) dalen, zeer matig.

Cijfer: 4

De live-versie van Lola dateert nochtans van 1980, de oorspronkelijke studioversie van 1970 (zoals het daar staat en ik heb mijn cijfer daarop gebaseerd). Overigens vind ik de 1970-versie van Lola beter omdat de subtiliteit meer tot zijn recht komt.

chevy93 schreef:

1457 [1497] Animal Collective - Summertime Clothes (2009)

Zenuwlijersmuziek. Al die extra (‘subtiele’) details slaan volledig de plank mis. Ik krijg hierbij de neiging om van de ene kant van de kamer naar de andere kant te rennen. Zonder redenen.

Ik heb me in eerste instantie ook gebaseerd op de studioversie, maar toen ik ging kijken of er toch niet voor de live-versie gekozen was (welke toch de bekendste is), bleek de YouTube-link naar de live-versie te gaan. Welke volgens de titel overigens uit '79 komt.

1440 [-------] Florence And The Machine - Dog Days Are Over (2008)
Dit nummer was ik uit het oog verloren. Inderdaad met passie gezongen, energiek met heerlijke beats.

1439 [1167] The Decemberists - The Chimbley Sweep (2003)
Met zulke prettige en vlotte melodie en ritme ben ik in de wolken en die accordeon vind ik ook een prima idee.

1438 [1755] Dead Can Dance - Frontier (1984)
Moeilijk iets te zeggen over dit nummer. Ik vind het wel erg origineel maar die ijzige sfeer ligt mij minder.

1437 [-------] Frank Zappa - Joe's Garage (1979)
Een meer poppy nummer van Frank Zappa, inderdaad licht jazzy getint maar erg aangenaam en toegankelijk met grappige tekst.

1436 [-------] Madness - My Girl (1979)
Madness was mede verantwoordelijk voor de populariteit van ska rond die periode. Vlot nummer met geweldige piano.

1435 [0603] Beck - Loser (1994)
Het nummer waarmee Beck doorbrak, mede door de combinatie van rap en rock wat vaak werd toegepast in de jaren '90. Onweerstaanbaar meezingrefrein.

1434 [0748] Bob Dylan - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) (1965)
Dit nummer heeft een grimmige sfeer en vooral veel zeggingskracht mede door de tekst en zijn unieke voordracht, en dat met enkel zang, gitaar en mondharmonica, dit bewijst de klasse van Bob Dylan.

1433 [-------] Tom Tom Club - Wordy Rappinghood (1981)
Voor mij een guilty pleasure. Misschien wat fout maar ik vind het vooral grappig en onweerstaanbaar.

1432 [1592] Tom Waits - Big In Japan (1999)
Een rauw en vrij absurd nummer van Tom Waits met scheurende gitaar en holle drums. Toch ben ik meer gecharmeerd door de jazzy of ballad-achtige kant van hem.

1431 [1206] Carole King - It's Too Late (1971)
Carole King schreef vele nummers voor anderen voordat ze solo doorbrak en dat deed ze met dat nummer. Tijdloos gewoon.

Gelijk weer 20:

1780 [1515] Primal Scream - Movin' On Up (1991)

Primal Scream haalt duidelijk van verschillende plaatsen de mosterd: we horen hier een funky dance-ritme, een rockgitaartje en een gospelkoor. Dat alles is versmolten tot een prettig in het gehoor liggend nummer. Helaas mist het nummer enigszins urgentie, waardoor het een tikkeltje gezapig wordt. Sowieso staan op het sterke Screamadelica veel betere nummers, waaronder het psychedelische Higher than the Sun (Dat dit jaar helaas uit de ladder is verdwenen), het stuwende Don't Fight, Feel It en het anthem van generatie X Come Together.

8

1779 [1896] Gang Of Four - Damaged Goods (1979)

Wie dit beluistert, hoort duidelijk waar bands als The Arctic Monkeys en Kaiser Chiefs inspiratie vandaan halen. Door de catchy riff wordt het nummer heel pakkend, daarbij bivakkerend op de scheidslijn van punk en pop. Zoals dat inderdaad later nog veel vaker is gedaan.

7,5

1778 [1655] Wire - Ahead (1987)

Wire is volgens mij een band die wel in mijn straatje moet liggen. Het intro van dit nummer klinkt ook wel lekker donker a la Joy Division, maar de gitaar die er dan inkomt is wel weer vrij standaard jaren '80 altrock. Ook de zang vind ik vrij matig. Al met al doet dit nummer me niet veel

6

1777 [1638] The Feelies - Slipping (Into Something) (1986)

Ik merk toch wel een duidelijk voorkeur voor 80's muziek op MuMe en in het bijzonder in de Ladder. Zo'n band als The Feelies, daar hoor ik buiten MuMe nooit wat over. Dat kan natuurlijk ook aan mijn beperkte muzikale kader liggen Dit klinkt een beetje als the Waterboys, eigenlijk wel aangenaam, al vind ik de zang te vlak.

7

1776 [1221] Bat For Lashes - Daniel (2009)

Nog zo'n typische MuMe-act is deze dame met haar ijle zang en gothic-influenced pop. Hoewel ik het nummer al vaker heb gehoord, slaat het wonderwel aan. Mevrouw Khan heeft een aangename stem en de sprookjesachtige sfeer sluit goed aan bij de uptempo ritme-sectie. Ook nog een viooltje erbij, ja dit is zeker een ontdekking! Maar eens een album van gaan luisteren...

9,5

1775 [1449] Prefab Sprout - Appetite (1985)

De euforie wordt al snel bedorven door de volgende worp van 80's-pulp-band Prefab Sprout. Enige hoop op verbetering wordt al snel de kop ingedrukt door de ontzettend kazige synths van het intro. Ik heb het uitgezeten, maar vrolijk word ik er absoluut niet van. Toch een iets betere score dan de vorige keer, omdat deze iets ingetogener en iets minder glazuuraantastend is.

3

1774 [0759] Tim Buckley - The River (1969)

Dit nummer kende ik nog niet van Tim Buckley, maar is een mooie ontdekking. Het arrangement is hier al wat minder traditioneel dan in zijn oudere werk. De melancholische zang past goed bij de minimale begeleiding, waardoor een mystiek sfeertje ontstaat. Zo hoor ik Buckley graag!

9

1773 [-------] Ride - Dreams Burn Down (1990)

Ride is typisch een band die ik goed vind, maar nooit geweldig. Dat is zeker ook op dit nummer van toepassing. In tegenstelling tot MBV weet Ride wel de juiste hoeveelheid effect toe te passen. Jammer dat de zang vrij matig is en het nummer ook niet helemaal loskomt. Overigens lijkt het intro wel op met effecten bewerkte versie van Coldplay's In My Place, of ben ik de enige die dat erin hoort?

6,5

1772 [1606] Bob Dylan - Most Likely You Go Your Way (And I'll Go Mine) (1966)

De eerste keer Bob Dylan, en ik moet zeggen, dit is ook niet bepaald zijn beste nummer. Vrij uptempo voor zijn doen, het klinkt welhaast een beetje carnavalesk. Op zich wel grappig om even te horen, maar bij te vaak luisteren wordt het wel irritant. Overigens doet de Grooveshark-link het niet en kan ik ook geen andere vinden...

6

1771 [0905] Bob Dylan - Simple Twist Of Fate (1975)

Bij het volgende Dylan-nummer verbaas ik me wel dat dit zo laag staat. Voor mij staat dit in de top 10 van hem. Vrij ingetogen, maar wel doeltreffend. En met een van zijn beste mondharmonicasolo's

9

1770 [1690] Curtis Mayfield - The Makings Of You (1970)

Ik ben een groot Curtis Mayfield-liefhebber, maar ik prefereer toch zijn meer funky of politiek geëngageerde nummers. Dit is toch iets te zoet voor mijn smaak. Sterker nog, samen met Miss Black America is het de reden dat ik Curtis geen 5* geef. Niet geheel ontoevallig zijn beide nummers odes aan zijn dochter. Kennelijk hou ik niet zo van kinderliedjes, want Isn;t She Lovely vind ik bv. ook het minste nummer van Songs in the Key of Life. Vooruit, omdat het Curtis, een krappe voldoende.

5,5

1769 [-------] Screamin' Jay Hawkins - I Put A Spell On You (1956)

Het origineel van deze evergreen, die maar liefst in 3 versies in de ladder staat. Binnen het inmiddels vrij oubollige rock&roll-genre weet Hawkins hier toch met beperkte middelen een donkere en rauwe sfeer neer te zetten, die past bij het nummer. Toch vind ik Nina Simone en CCR het beter doen.

6,5

1768 [1725] A Place To Bury Strangers - I Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart (2009)

Waar de vorige APTBS behoorlijk meeviel, valt deze weer tegen (of voldoet aan de verwachtingen). Er zit weer een best aardige melodie in, maar de drum is mij te machinaal en hol en aan het einde wordt het mij te veel herrie.

4,5

1767 [-------] Gang Starr - Full Clip (1999)

Ondanks de combinatie van een goede dj en een goede mc, weet Gang Starr me toch zelden echt te raken. Dit nummer begint uitstekend, met een fijne sample van Cal Tjader heeft een lekkere laidback sound. Helaas begint het truukje na een tijdje te vervelen: rhyme, scratch, refrein. Goed nummer, maar weer niet geweldig.

8

1766 [1880] Bessie Smith - Nobody Knows You When You're Down And Out (1923)

Zeer leuk dat dit er in staat! Tijd voor een klein geschiedenislesje bij het oudste nummer in de lijst. Bessie Smith was een van de grootste supersterren (letterlijk en figuurlijk) van de roaring 20's, in een tijd dat het niet zo makkelijk was voor zwarte vrouwen om carrière te maken als professionele zangeres. Ter illustratie: veel blanke jazz- en bluesvertolkers traden in die tijd 'blackfaced' (met zwart geschminkte gezichten) op, want in nachtclubs en schouwburgen kwam je destijds als Afro-Amerikaan nog niet in. Bessie Smith kwam vanuit een zeer arme achtergrond en vocht zich door alle vooroordelen heen. Daarover gaat ook dit nummer. Een zeer invloedrijk figuur dus, die het pad heeft geplaveid voor Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Nina Simone e.d. In die context dit nummer beluisterend kun je daar alleen maar bewondering voor hebben. Bijna een eeuw na dato klinkt het wel gedateerd, maar nog steeds krachtig. Lof voor degene die dit heeft genomineerd!

8,5

1765 [1217] Neu! - Negativland (1972)

Ah Neu! Zeker geen muziek voor iedereen, door het gebrek aan herkenbare structuren, vrijwel gebrek aan enige vorm van melodie en experimentele instrumentarium. Desondanks vind ik dit een ijzersterk nummer. Het ritme blijft rondzoemen in je hoofd en langzaam, maar zeker bouwt het zich op tot grote hoogte. Erg sterk drumwerk ook. Van onmiskenbare invloed op de latere electronic.

9,5

1764 [1381] Fad Gadget - Collapsing New People (1984)

Fad Gadget, de band van Frank Tovey, past binnen een rijtje excentrieke postpunk-bands van begin jaren '80. Overduidelijke synthesizers en staccato slagwerk geven het typische 80's sfeer mee, maar de zang van Tovey is sterk en nummer zit erg goed in elkaar. Een van de hoogtepunten uit het genre voor mij.

9

1763 [1972] LCD Soundsystem - Daft Punk Is Playing At My House (2005)

Destijds vond ik dit nummer erg leuk, maar mijn interesse in electroclash is behoorlijk tanende. Vind het nummer nu iets te rockerig en te schreeuwerig, alhoewel de beat prima is.

6

1762 [1610] Tuxedomoon - In A Manner Of Speaking (1985)

Nog zo'n bijna vergeten wave-klassieker. Tuxedomoon gaat op de iets gevoeligere toer dan Fad Gadget, maar ook bij dit nummer is het raak. Hoewel ietwat over-the-top, blijft dit nummer wel in je hoofd spoken.

8

1761 [1764] Irma Thomas - Breakaway (1964)

We sluiten af met lekker swingend soulnummer, nog steeds een krachtig nummer met sterke zang en fijne handclaps.

7,5

Dooie link:
YouTube - Wire - Ahead

1430 [0872] The Kinks - The Village Green Preservation Society (1968)

Dit nummer van de Kinks is het titelnummer van het sublieme album uit 1968. Het is een album vol met prachtige popliedjes zoals deze. Naar mijn mening kan dit zo naast een Rubber Soul van de Beatles.
De zoete pop is vermengd met een meestal wat rauwe popsound. Daardoor klinkt het niet te zoet. Want de refreinen zijn allemaal erg poppy. Maar dat is wat dit nummer en het album leuk maken, gewoon lekker meezingen op prachtige popliedjes die goed in elkaar gestoken zijn. Wie zingt er nou niet mee met de titel van dit nummer? Geweldig, zoals het hele album. Aanrader voor iedereen.

1429 [-------] Sigur Rós - Sæglópur (2005)

De Sigur Ros van Takk... is mij totaal onbekend. Dit nummer bevalt aardig, vooral het begin is wel mooi met dat pianospel. De kopstem is misschien iets te hoog, maar irriteert niet. Daarna komt er ineens veel bombast in. Dat vond ik in het begin niet heel goed, maar de zang van Jonsi maakt ook veel goed, want die vind ik in die bombast namelijk er boven uit steken, in positieve zin. Want het is erg mooi. Als ik in die bombast ook nog een goede melodie ontdek kan dit zomaar uitgroeien tot een favorietje. Nu nog niet.

1428 [1703] Donny Hathaway - He Ain't Heavy, He's My Brother (1971)

Ik heb voor de makkelijkheid even de live-versie op Youtube geluisterd, die zal wel niet veel verschil want hier klinkt zijn stem ontzettend goed. We luisteren duidelijk weer naar soul van de bovenste plank. Want deze Donny Hathaway weet mij te ontroeren. De sfeervolle piano is de perfecte ondersteuning voor deze man. Hij legt al het gevoel dat hij heeft in dit nummer en daarmee weet hij me alleszins te overtuigen. Het nummer maakt me meteen razenbenieuwd naar andere nummers van deze soulartiest. De applauzen zijn in de live-versie dan ook meer dan terecht.

1427 [-------] Porcupine Tree - Open Car (2005)

Geen lang nummer van Porcupine Tree deze keer. Het klokt 4 minuten, als een normaal popnummer. Dit is een nummer dat bestaat uit goede rustige coupletten, de zang klinkt gewoon erg lekker. Het refrein is eigenlijk een versnelling in het tempo en een wat voller geluid, het gaat wat harder opeens. Daarnaast is er een rustige bridge die zeer mooi is, waar heel breekbaar wordt gezongen, wat Steven Wilson als geen ander kan. Zeer mooi nummer van Porcupine Tree verpakt in 4 minuten.

1426 [1667] Doves - Snowden (2005)

Een flinke dosis 2005 in dit rijtje, dit is al het derde nummer uit dat jaar. Snowden is het tweede nummer dat we tegenkomen van deze band en gelijk ook een stuk sterker naar mijn mening. Snowden kan mij wel bekoren door de kruising tussen melancholiek en aan de andere kant de gejaagdheid van het nummer. Nog steeds zal het niet mijn favoriete nummer worden, maar een verbetering is het wel.

1425 [1546] Leonard Cohen - Closing Time (1992)

De Leonard Cohen die ik ken is van de prachtige emotionele songwritermuziek. Dit ligt mij iets minder. Het is zeker niet slecht. Want de strijkers in combinatie met de stem van Cohen en vrouwelijke zang heeft ook z'n charme, maar ik prefereer toch nummers als Suzanne.

Cijfer: 6,8

1424 [1413] Can - Vitamin C (1972)

Net als Porcupine Tree komt ook Can met een kort nummer die eigenlijk niks onderdoet voor het langere werk. Het is een heel cool nummer, het heeft een fantastische drumbeat. Daarover wordt een breed palet aan geluiden toegevoegd en de zang is ook al zo lekker. 'Hey You! You're losing, You're losing! Hoezo geweldig?

1423 [-------] Foals - Spanish Sahara (2010)

Een nieuwe in de lijst uit 2010. De Foals. Ze zijn vorig jaar helemaal langs me heen gegaan. Ik heb ze ook amper gehoord. Als ik dit nummer had gehoord had ik vast anders gedacht. Want dit is gewoon een zeer zalig poprocknummer dat zich fantastisch opbouwt. Het heeft een fijne lichte sound. Het nummer heeft een vlotte baslijn en daarover gaan ik gok electronics, ze eisen echter geen hoofdrol op maar zorgen voor erg lekkere instrumentatie. De zang is zoals je ze vaak hoort in dit soort nummers. Mooi en breekbaar. Ik ga hier beslist wat van opzoeken.

1422 [0944] The Jimi Hendrix Experience - Third Stone From The Sun (1967)

Jimi Hendrix, artiest die weinig fout kan doen. Met zijn heerlijke gitaargetokkel weet hij bijna ieder nummer om te toveren tot een magisch nummer. Deze zal ik niet snel als favoriet aanwijzen. Het is wel lekker melodieus. Maar ik mis iets aan het nummer waarbij ik normaal bij een Hendrix nummer helemaal uit mijn dak ga. Hij heeft betere nummer, ook het album Are You Experienced heeft betere nummers. Maar ik vermaak me hier nog altijd hartstikke mee. Lekker groovend dat is het namelijk wel. En het gitaarspel op einde, ja daar ga ik wel van uit mijn dak.

1421 [1352] Lou Reed & John Cale - Small Town (1990)

Een grootheid mag je Lou Reed zeker noemen. Deze keer is het een nummer samen met John Cale. Het is eigenlijk nogal simpel. Ik zou bijna kunnen zeggen een smartlap. Maar wel een goeie. Want het is gewoon lekker meepraten/zingen met Lou Reed onder begeleiding van ik gok dan John Cale. Want anders weet ik niet wat die gozer doet. Simpel maar goed. Kort maar krachtig.

Spanish Sahara is inderdaad een prachtige nieuwe binnenkomer in de lijst.

Snoeperd schreef:
onder begeleiding van ik gok dan John Cale. Want anders weet ik niet wat die gozer doet.
Weet je wel wie John Cale is?

Snoeperd schreef:

Een grootheid mag je Lou Reed zeker noemen. Deze keer is het een nummer samen met John Cale. Het is eigenlijk nogal simpel. Ik zou bijna kunnen zeggen een smartlap. Maar wel een goeie. Want het is gewoon lekker meepraten/zingen met Lou Reed onder begeleiding van ik gok dan John Cale. Want anders weet ik niet wat die gozer doet. Simpel maar goed. Kort maar krachtig.

Cale speelt inderdaad piano op dit nummer.

Lukk0
chevy93 schreef:
(quote)
Weet je wel wie John Cale is?

Schijnbaar niet, zijn stukje leest alsof John Cale de eerste de beste knakker is met wie Lou Reed uit liefdadigheid eens een keer een nummertje opgenomen heeft

Lou Reed mag de naam hebben, maar John Cale is in mijn ogen de grootheid van de twee. De lijst met artiesten waarmee hij samengewerkt heeft is echt niet te geloven en zijn solowerk is ook nog eens sterker. Hij heeft alleen geen Perfect Day of Walk on the Wild Side gemaakt.

Daarom juist, maar ik vroeg me af of het gekscherend bedoeld was of dat hij echt niet weet wie hij is. Zo zou ik bij een duet van Mark Knopfler & Bob Dylan ook wel iets in de trant van 'Oh, en die Bob is ook best aardig' kunnen zeggen.

Nou, voor het nummer wist ik niet wie het was, maar het is gewoon dat hij alleen piano speelt. En is het dan zo'n schande als je niet weeet wie hij is?

1430 [0872] The Kinks - The Village Green Preservation Society (1968)
Op het eerste gehoor een eenvoudig en meezingbaar nummer maar met diepgang en een rauw randje. The Kinks hebben in de jaren '60 enkel goede singles uitgebracht en dit is er één van.

1429 [-------] Sigur Rós - Sæglópur (2005)
De zeer hoge zang is apart en kenmerkend voor Sigur Rós, melodisch zit het ook goed maar bij momenten vind ik de bombast teveel de overhand nemen waardoor dit niet tot mijn favoriete Sigur Rós-nummers behoort.

1428 [1703] Donny Hathaway - He Ain't Heavy, He's My Brother (1971)
Dit nummer ken ik meer in de versie van the Hollies (1969), de soulversie van Donny Hathaway mag er ook zijn met sfeervolle pianobegeleiding en prima zang dat live ook beter tot zijn recht komt.

1427 [-------] Porcupine Tree - Open Car (2005)
Dit is steviger dan ander werk van hen, meer rechttoe-rechtaan en neigt naar metal. Toch wat te gewoontjes voor hun doen, Porcupine Tree heeft betere songs gebracht.

1426 [1667] Doves - Snowden (2005)
Het doet mij qua sound sterk denken aan Coldplay ten tijde van X&Y dat - toeval of niet - ook in 2005 uitkwam. Even melancholiek als bombastisch met heldere, aan U2-referende gitaargeluid.

1425 [1546] Leonard Cohen - Closing Time (1992)
Deze Canadese bard stelt zelden teleur, mooie melodie waarbij de strijkers en vrouwelijke zang het nummer een extra dimensie geven.

1424 [1413] Can - Vitamin C (1972)
Dit nummer wordt vooral gedragen door de geweldige drums en de zang klinkt hier ook beter en emotioneler dan hun andere nummers. Wanneer een Doors-orgel komt aanzetten kan het niet meer stuk voor mij.

1423 [-------] Foals - Spanish Sahara (2010)
Voor mij tot nu toe onbekend, prima opgebouwd rocknummer met wat elektronica, schitterende tekst. Nodigt mij uit om iets meer van deze band te beluisteren.

1422 [0944] The Jimi Hendrix Experience - Third Stone From The Sun (1967)
Klinkt een tikkeltje jazzy en vooral experimenteel maar het gitaarwerk van Jimi Hendrix is wederom erg inventief en boeiend waardoor hij vele generaties heeft beïnvloed, al reken ik dat ook niet tot zijn beste nummers.

Een kort en simpel nummer met de staccato-piano van John Cale en de praatzang van Lou Reed. Niet echt bijzonder maar zeker de moeite waard.

Snoeperd schreef:
En is het dan zo'n schande als je niet weeet wie hij is?
Nee hoor, maar het is wel opmerkelijk dat je hem in een duet met Lou Reed als "die gozer" definieert.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:06 uur

geplaatst: vandaag om 01:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.