MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
1450 [1102] White Lies - Unfinished Business (2009)
Uitstekend nummer. Niet bijster spannend met scheurende gitaarsolo’s, moeilijke drumpartijen of rare stemmen, maar simpele recht voor z’n raap-rock. Als ik het goed begrijp zitten de details in de tekst, maar die heb ik niet zo bestudeerd. Ben wel benieuwd naar het album.
Cijfer: 7

1449 [1823] Ali Farka Touré - Savane (2006)
Bij vlagen heerlijk, bij vlagen toch niet zo interessant. Ruimschoots genoeg voor een voldoende, maar er bekroop me te vaak het gevoel dat het maar wat voortkrabbelt. Wel een pluim voor het brengen van een jazzy folk/rock-nummer.
Cijfer: 6

1448 [-------] Built To Spill - Traces (2006)
Verder dan Perfect From Now On ben ik nog niet gekomen. Gezien de stemmenverdeling ben ik niet de enige. Niet dat dit nummer daar veel verandering in brengt. Het is precies zoals ik gewend ben van ze. Altijd zo’n lekker duister sfeertje, maar toch ook met dat warme randje eromheen. Want spelen kunnen ze zeker.
Cijfer: 7,5

1447 [1385] Neutral Milk Hotel - Oh Comely (1998)
Een mooi hoogtepunt op een verder matig album (kom maar op Arrie, hoi123 en Niels ). Wellicht had ik het ook zo goed gevonden als ze een heel album van dit soort nummers gemaakt zouden hebben. Ondanks dat zijn stem hier ook nog doordringt, blijft het hier beperkt tot paar momenten vol horror en gruwel.
Cijfer: 7,2

1446 [-------] John Cougar Mellencamp - Jack And Diane (1982)
Waar heb ik dat intro toch eerder gehoord?
Dat veelbelovende intro is jammer genoeg wel het enige echt goede aan het nummer. Aan het eind wordt het nog een keertje overgedaan, maar dan is het alweer te laat. De zanger klinkt een beetje futloos. Wellicht moet hij zijn sound nog vinden en is hij nog een beetje zoekende. Zo komt het op mij over in ieder geval.
Cijfer: 5,7

1445 [-------] Anekdoten - Hole (1999)
Wow, dat is me toch even een nummer. Volledige 11 minuten ademloos geluisterd. Precies experimenteel genoeg om niet te vervallen in eindeloos gepingel. Ik zie dat Gravity al op mijn lijstje stond. Komt zeer zeker zeer binnenkort aan de beurt.
Cijfer: 8

1444 [1375] Elliott Smith - Between The Bars (1997)
Kort, maar krachtig. Net zoals dit bericht, dus.
Cijfer: 7,3

1443 [0255] Antony And The Johnsons - Spiralling (2005)
Toevallig vandaag dit album weer gedraaid en wat heeft deze man toch een prachtige stem. Ondanks dat hij een zeer eigenaardige stijl heeft, weet hij mij echt te raken. Als ik dit album met mijn koptelefoon luister, kan ik echt kippenvel krijgen van hem. Echt hemelse muziek.
Cijfer: 9 (geloof mijn eerste, en terecht!)

1442 [0509] Bram Tchaikovsky - Sarah Smiles (1979)
Leuk en vrolijke popachtig (rock)nummer. Vraag me wel af hoe die vorig jaar zo hoog gekomen is. Mist toch een bepaalde X-factor. Zit toch iets teveel in tussen lekker vrolijk en wat rauwer.
Cijfer: 6,3

1441 [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)
Na het uitstekende derde album beluisterd te hebben, kreeg ik weer hoop in Velvet Underground. Dit nummer maakt deze hoop vakkundig kapot. Wat een brok herrie en structuur is weer ver te zoeken. De eerste 5 à 6 minuten zijn slecht, maar nog wel te doen, maar wat volgt, is gewoon absoluut van het slechtste niveau dat ik ken. Na een paar minuten had ik er genoeg van en geskipt naar een normaal stukje. Dat kwam er dus niet meer.
Cijfer: 1 (ook mijn eerste, en zeer terecht! )

chevy93 schreef:
1441 [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)
Na het uitstekende derde album beluisterd te hebben, kreeg ik weer hoop in Velvet Underground. Dit nummer maakt deze hoop vakkundig kapot. Wat een brok herrie en structuur is weer ver te zoeken. De eerste 5 à 6 minuten zijn slecht, maar nog wel te doen, maar wat volgt, is gewoon absoluut van het slechtste niveau dat ik ken. Na een paar minuten had ik er genoeg van en geskipt naar een normaal stukje. Dat kwam er dus niet meer.
Cijfer: 1 (ook mijn eerste, en zeer terecht! )

Op de live-albums van VU zijn versies van 40 minuten te vinden.
Misschien dat je er dan wat beter in komt?

chevy93 schreef:
1446 [-------] John Cougar Mellencamp - Jack And Diane (1982)
Waar heb ik dat intro toch eerder gehoord?
Dat veelbelovende intro is jammer genoeg wel het enige echt goede aan het nummer. Aan het eind wordt het nog een keertje overgedaan, maar dan is het alweer te laat. De zanger klinkt een beetje futloos. Wellicht moet hij zijn sound nog vinden en is hij nog een beetje zoekende. Zo komt het op mij over in ieder geval.
Cijfer: 5,7

Volgens mij lijkt het intro wel veel hierop: YouTube - Joe Walsh - Life's Been Good

Een 1 voor Sister Ray? Na Venus in Furs het beste nummer van The Velvet Underground. Heerlijk gewoon.

Venus in Furs. Nog zo'n belachelijk slecht nummer.
Sorry, maar dit vind ik echt enorm slecht. Het is gewoon ruim 10 minuten één grote irritante ruis. Dan een keer de compromisloze pannenkoek, maar dit is echt bagger. Had ik al gezegd dat het niet om aan te horen is?

ranboy schreef:
Volgens mij lijkt het intro wel veel hierop: YouTube - Joe Walsh - Life's Been Good
Meh, die ken ik niet, maar misschien heb ik het nummer zelf al eens eerder gehoord. Bijvoorbeeld tijdens het ladderen.

Venus in Furs is één van mijn favoriete nummers ooit Sister Ray zou ook gewoon fenomenaal Stomme Chevy Had ik al ' ' gedaan?

Onweerwolf
Linkjes bijgewerkt van:

Buffalo Springfield - Mr. Soul
Nina Simone - I Put A Spell On You
Venetian Snares - Hajnal
White Lies - Unfinished Business
Frank Zappa - Joe's Garage
Tom Tom Club - Wordy Rappinghood
Wire - Ahead

Wederom bedankt!

hoi123 schreef:

1575 [1274] Seal - Crazy (1990)

Allereerst; in hoeverre is dit soul? Ik hoor een elektronisch R&B-nummertje, en een niet al te goede ook.

Niet, dat was ook niet de bedoeling hoor. Typische Trevor Horn productie. Maar kon je dit nummer niet was een extreem grote nummer 1 hit.

Snoeperd schreef:
Afkraken heeft ook z'n charme

Zo lang dat niet de doelstelling op zich gaat worden.

Onweerwolf
Ik heb de eindstand weer bijgewerkt in het overzichtstopic. De nummers 801 t/m 2000 zijn nu allemaal bekend dus er kan flink op los gereviewed worden!

1760 [0741] Crowded House - Nails In My Feet (1993)

Ik mag wel concluderen dat Crowded House simpelweg niet mijn muziek is. Hoewel dit nog een van hun betere nummers is (van die ik ken iig), kan het me maar matig boeien. De zanger heeft een karakteristieke snik in zijn stem, die de zang nogal over-the-top maakt en mij ook tegen de haren instrijkt. Verder kabbelt de muziek wat voort, met de riff die zo spannend is als vrijdagavondbingo in huize Avondrood. Geef mijn portie maar aan fikkie.

4

1759 [-------] dEUS - Theme From Turnpike (1996)

Mijn mening omtrent dEUS is nog niet definitief gevormd, al weet ik iig wel dat ik niet zo lyrisch over ze ben als sommigen hier. Ik moet binnenkort maar eens een album van ze beluisteren om een goed oordeel te vormen. Dit nummer heeft wel interessante elementen, al vind ik het niet echt denderend. Het heeft een vrij repetitief gitaarritme, al is daar ook een thema voor. Naar het einde wordt het geluid wat voller. De stem van Tom Barman ligt me iig wel. Heb wel het idee dat ik een van de eerste 2 albums moet proberen, die zijn volgens mij wat rauwer.

6,5

1758 [1740] Jethro Tull - Bourée (1969)

De karakteristieke fluit van Ian Anderson in het begin roept het beeld op van meisjes met zomerjurkjes, huppelend door een bloemenwei. Echter weet Jethro Tull die audiovisualisatie niet zo goed te coinen als Harmonium dat bijvoorbeeld kan. Verderop gaat het tempo wat omhoog, en hoor je duidelijk waar een band als Focus goed naar heeft geluisterd. Al met al een aardig nummer, maar de band heeft veel betere.

7

1757 [-------] The Sisters Of Mercy - Some Kind Of Stranger (1985)

Het intro doet hier denken aan Guns 'N' Roses, wat zeker geen positieve associatie is. De rest van het nummer is behoorlijk doordrenkt van bombast, zoals we gewend zijn van The Sisters of Mercy. Dat is niet erg, maar het nummer mist interessante melodielijnen. Slecht is het ook weer niet, vandaar een krappe voldoende.

5,5

1756 [0599] UB40 - Food For Thought (1980)

Ik heb het niet zo op UB40 met blanke Sky Radio-reggae. Het lig qua gevoel mijlenver af van artiesten als Lee Scratch Perry, Augustus Pablo, Toots & the Maytals, reggae zoals reggae bedoeld is. Toegegeven dat dit wel een van hun beste nummers is, met gewoon een lekker ritme. Vandaar dat het nog een 5 krijgt.

5

1755 [1349] Dinosaur Jr. - Little Fury Things (1987)

Het tijdperk van verschijnen kan wel degelijk van invloed zijn op het cijfer. Ik hoor hier duidelijk proto-grunge. Was dat post-grunge geweest, had het cijfer waarschijnlijk 2 punten lager uitgevallen. Dit is wat rauwer en melodieuzer dan zijn tegenhangers van begin 90's. Daardoor bevalt het me waarschijnlijk ook beter. Best een aardig nummer dit, al zal het nooit echt mijn genre worden.

7

1754 [1873] Pavement - Carrot Rope (1999)

Dit is typisch 2e helft jaren '90, toen nerdrock opeens populair was (Weezer, Cake, Nada Surf, New Radicals). Niet bepaald muziek die mij aanspreekt. Dit host rond in zijn mismaakte blijmoedigheid als een mannelijke variant op huppelkutjes. Merk ook dat ik er per luisterbeurt een punt vanaf wil trekken. Eerste keer dacht ik aan een 4,5, de tweede keer kom ik niet verder dan 3,5. Denk dat het verstandig is om dit nummer nooit meer te beluisteren. Trouwens, welke idioot heeft bedacht dat het een goed idee is om je clip op te nemen in gele regenjassen?

3,5

1753 [0673] Robert Wyatt - Sea Song (1974)

Het hors d'oeuvre van de excentrieke gehandicapte Robert Wyatt. Vanaf de eerste bedwelmende keyboardtonen word je meegesleept in een prachtige, edoch ietwat stekelige droom. Buiten de tekst, is ook de begeleiding noemenswaardig. Met grotendeels alleen keyboard en percussie wordt hier een vol geluid neergezet. Het mooiste gedeelte vind ik rond 4 minuten, als Wyatt's zang geen woorden, maar alleen nog keelklanken vormen, begeleid door galmende achtergrondzang en een minimale melodie. Een absoluut meesterwerk dit nummer, onbeschrijfelijk dat dit meer dan 1000 plaatsen is gezakt...

10

1752 [1455] My Morning Jacket - Dondante (2005)

My Morning Jacket heb ik leren kennen door het lo-fi pareltje I Will Be There When You Die (dat overigens ook gewoon in de ladder thuishoort). Het album Z, waarop deze staat, heeft een voller geluid. Soms heeft MMJ de neiging om wat miemelig te worden, door de hoge zang van Jim James, de slepende instrumentatie en de vage teksten. Echter, bij dit nummer klopt het allemaal. Het rustige intro sust je welhaast in slaap, maar dan halverwege gaat het volume omhoog en wordt naar een fenomenale climax toegebouwd. Behoort met Grandaddy's He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot en Wilco's I Am Trying to Break Your Heart tot de absolute hoogtepunten van de Amerikaanse alt-country scene.

9,5

1751 [1366] Johan - Day Is Done (2001)

Gaap! Dat is mijn eerste indruk van dit nummer. Een Beatles-vertolking in de 21e eeuw, Oasis met betere zanger, zo origineel als een koe in een weiland dus. Die echozang/handclaps halverwege kunnen verder echt niet. Volgend nummer graag!

3

Dead link:

YouTube - Robert Wyatt - Sea Song

Onweerwolf
Titmeister schreef:
Trouwens, welke idioot heeft bedacht dat het een goed idee is om je clip op te nemen in gele regenjassen?

Wellicht was Thom Yorke een inspiratie? Die trad op Pinkpop '96 namelijk op in een geel regenpak.

Ja, dat was

Onweerwolf schreef:
(quote)

Wellicht was Thom Yorke een inspiratie? Die trad op Pinkpop '96 namelijk op in een geel regenpak.

Tsja die staat ook niet bepaald bekend om zn modieuze kleding Itt Pavement maakt ie dan wel weer goede muziek

Titmeister schreef:
zo origineel als een koe in een weiland

Titmeister schreef:
(quote)

Tsja die staat ook niet bepaald bekend om zn modieuze kleding Itt Pavement maakt ie dan wel weer goede muziek

En hij stond vooraan op het podium tijdens een wolkbreuk, dus het was ook wel nodig dat pak.

Casartelli (moderator)
Jammer genoeg wordt een koe die daadwerkelijk in een weiland staat er niet echt gebruikelijker op. 't Is al bijna weer origineel te noemen.

Niettemin vind ik Day Is Done ook niet direct het sterkste nummer van het verder best sympathieke bandje Johan. Het is het soort nummer waar "beatlesque" een wat al te verstikkend descriptief wordt (even een mental note gemaakt dat ik deze oneliner ga gebruiken in het geval ik volgend jaar ook mee ga oreren over onze Top 2000).

Dat beatlesque is de reden waarom ik Day Is Done prima vind, melodisch en vocaal vind ik het een heel sterk nummer en Johan komt eerlijker en sympathieker over dan een band als bv. Kane (die in tegenstelling tot Johan wel succes boekt).

Onweerwolf schreef:
Ik heb de eindstand weer bijgewerkt in het overzichtstopic. De nummers 801 t/m 2000 zijn nu allemaal bekend dus er kan flink op los gereviewed worden!
Ah mooi, tot nu toe moest ik me wel heel erg inhouden!

Onweerwolf
LucM schreef:
Dat beatlesque is de reden waarom ik Day Is Done prima vind, melodisch en vocaal vind ik het een heel sterk nummer en Johan komt eerlijker en sympathieker over dan een band als bv. Kane (die in tegenstelling tot Johan wel succes boekt).

Johan en Kane! Da's toch ook geen vergelijking man!

Het probleem wat ik met Johan heb is dat hun muziek op zich best heel erg goed is maar niet opzienbarend, dat wil zeggen, na een paar keer heb je het wel gehoord. Het heeft niet echt eeuwigheidswaarde voor mij en om eerlijk te zijn geldt dat voor heel van de bands uit de Excelsior stal. Het label grossiert in plaatjes die bol staan van de charmante degelijkheid maar die zelden boven de subtop uitsteken als je vanuit internationaal perspectief kijkt. Grote uitzondering voor mij is Daryll-Ann waarvan ik alles (maar dan ook echt alles) fantastisch vind. Helaas heeft Daryll-Ann al hun MuMeLadder noteringen verloren dit jaar.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:

+1

Verder heeft Johan nog wel een redelijk cultsucces gehad, in Nederland althans. Er was best enige aandacht voor in de pers en op radiostations als 3FM en Kink FM. Pergola behaalde nog een Gouden Plaat. Dat is al bij al al heel wat meer dan een hoop andere bands...

Titmeister schreef:

1753 [0673] Robert Wyatt - Sea Song (1974)

Het hors d'oeuvre van de excentrieke gehandicapte Robert Wyatt.

Het doet wel verlangen naar het hoofdgerecht, ja.

Ik ben het wel eens met Onweerwolf dat bands zoals Johan een schrijnend gebrek aan uniciteit tentoonstellen. Dat is voor mij al een reden om mij er niet in te verdiepen. Soms levert het een redelijk resultaat op, maar het gevoel van 'dit is eerder en beter gedaan' blijft overheersen. In het geval van Day is Done vind ik het ook gewoon een saai nummer...

remcodulac schreef:
(quote)

Het doet wel verlangen naar het hoofdgerecht, ja.

Dichterlijke vrijheid

Onweerwolf schreef:

Je hebt gelijk, dit is een belediging van Johan.

1570 [-------] Supertramp - A Soapbox Opera (1975)

Stukken minder vreselijk dan sommige groten in dit genre, maar ook al worden de meeste progclichés hier niet echt bevestigd, die van de vervelende zanger wordt dat zeker; vooral in de wat hardere stukken zijn rillingopwekkend. Wel is de instrumentatie goed te doen, vooral de drums en de weliswaar misschien wat dramatische violen klinken best lekker. Duurt in ieder geval niet al te lang.
Cijfer: 6,5

1569 [0870] TC Matic - Oh La La La (1981)

Verschrikkelijk melig deuntje dit. Vooral bij het ge-ohlala klinkt de zang zo verschrikkelijk slecht – volgens mij is dit ook zo bedoeld – dat ik me serieus afvraag of deze band hier zelf ook wel echt achterstaat. Gitaarriffje is daarintegen wel leuk en de bass is bij vlagen zelfs gewoon lekker, maar met zo’n over de top van de top uitvoering kan het eigenlijk al niet meer goed gaan.
Cijfer: 4,5

1568 [1583] The The - The Sinking Feeling (1983)

Hoewel de eerste tonen me enigszins deden denken aan een of andere platte dancehit uit de afgelopen jaren, is dit nummer meer dan genietbaar. Alle elementen, de aparte instrumentatie – ze hebben echt niet alleen maar de synth te bieden – en zang, de geweldige productie en de eigenzinnige melodieën, maken nieuwsgierig naar meer. Lekker apart en fris nummertje dit, had ik eigenlijk best wel een behoefte aan. Hoog cijfer dus inbegrepen.
Cijfer: 9

1567 [1794] Nick Cave And The Bad Seeds - From Her To Eternity (1984)

Heerlijk, heerlijk, heerlijk. Het album Let Love In is blijkbaar totaal niet representatief voor de beste man; dit is niet het eerste langskomende nummer waarvan ik spontaan onder mijn bureau zou willen kruipen en er niet meer vandaan komen. De verschrikkelijk enge instrumentatie (die piano ) de epileptische zang van Cave, en natuurlijk gewoon het hele sfeertje is zo heerlijk dat ik meteen aan het pindakazen ga slaan na het bespreken. Geweldig.
Cijfer: 9,5

1566 [-------] Novastar - The Best Is Yet To Come (2000)

Gelikte geliktheid die doet denken aan de vervelende, geforceerd melancholieke radiohitjes – ik zal maar niet zeggen welk station. Ik word eigenlijk een beetje moe van dit soort oer- oerdegelijke ‘klasse’ en ‘emotie’.
Cijfer: 2,5

1565 [-------] Earth And Fire - Song Of The Marching Children (1971)

Grappig om te bedenken dat het Jerney Kaagman is die hier zingt, ik kan haar oervervelende botoxkop – al zal ze dat toen wel niet gehad hebben – echt niet in dit soort muziek denken. Voor de rest een enigszins matig prognummertje, met deze keer een nieuw nogal storend cliché; de bombast. En dan hebben we ook nog eens de veel, veel, veel te lange lengte en melige synthdeuntjes. Maar laat ik lief zijn; het nummer zit compositorisch best goed in elkaar.
Cijfer: 5,8

1564 [-------] Suede - The Asphalt World (1994)

Valt moeilijk anders te beschrijven dan negeneneenhalve minuut vol met gezellige bombast en huilende instrumenten en zang. Je kan de emotie erin horen en ervan genieten en je kan je er aan kapot ergeren en ik zit er lekker tussenin; het doet me allemaal nogal weinig door het totale gebrek aan subtiliteit, maar vooralsnog doen mijn oren nog geen pijn van de pretenties en moet ik eerlijk gezegd opmerken dat het allemaal nogal langs me heen is gegaan. Een beetje een overload aan emotie, dit dus.
Cijfer: 5,5

1563 [-------] The Irrepressibles - In this Shirt (2010)

Tipje: Kijk de verschrikkelijk pretentieuze clip niet bij de eerste luisterbeurt, tenzij tennissende oogklepjesmeiden, drie erotische autowassers – verwacht dit soort dingen toch bij andere clips, maar het zijn mannen dus dan is het blijkbaar kunstzinnig –, een zestigjarige ballerina met een gehaktmolen en seksuele bevrediging door middel van zwarte aurastralen u werkelijk helpen bij het beleven van het nummer. Deze deden dat mij niet; bij eerste beluistering een paar weekjes geleden bleef dit steken op ver over de top, kitscherig en veel te emotioneel. En nu, een tijdje later, is het dat misschien wel nog steeds, maar het is wél erg mooi door de prachtige strijkers, de op een mooie manier aparte zanger (Anthony, maar dan mooi) en de heerlijke sfeer. Iets te over de top om echt tot mijn favoriete nummer ooit te betitelen, maar erg mooi is dit zeker.
Cijfer: 9,3

1562 [0615] Bow Wow Wow - Do You Wanna Hold Me (1983)

Schattig jaren-80-poppertje (alhoewel het nummer niet zo jaren-80 overkomt, vind het meer een 70’s-sfeertje hebben) dat natuurlijk niet echt geweldig is en natuurlijk is het ook wel een beetje pijnlijk dat deze boven zoveel verschrikkelijk geniale nummers staat, maar lekker is het wel. Niet meer dan dat.
Cijfer: 7

1561 [1281] Muse - Citizen Erased (2001)

Muse, de band die songtechnische matigheid verbloemt door gekrijs, gehijg en geram en daar ook nog eens geweldig mee wegkomt. Niet bij mij; de – ja, ik heb het al vaker gezegd, ja, ik moet het toch echt nog een keer zeggen – afschuwelijke zang van Bellamy (wanneer leert die man eens hoe je fatsoenlijk moet ademhalen) is al een reden om dit een erg laag cijfer te geven en anders is de bommerdebombastische instrumentatie dat wel. Niks goeds aan te noemen.
Cijfer: 1,8

Vervangingen voor Spotify/linkjes met betere kwaliteit:

YouTube - The The - The Sinking Feeling

YouTube - Nick Cave and the Bad Seeds - From Here to Eternity

YouTube - Suede-The Asphalt World (with lyrics)

1440 [-------] Florence + The Machine - Dog Days Are Over (2008)
Eerder dit jaar, tijdens het Super Tip Topper-spel hoorde ik dit album al. Destijds was ik ook niet zo onder de indruk van dit nummer. Het hele album vond ik maar zozo, met uitzondering van het slotnummer (You’ve Got The Love). Leuk voor een keertje, maar voor de rest niet zo interessant. Kan geen negatieve punten ontdekken, dus wel een voldoende.
Het album komt overigens uit 2009. Ik weet niet of dit eerder al op single uitgebracht is?
Cijfer: 5,5

1439 [1167] The Decemberists - The Chimbley Sweep (2003)
Eerder gaf ik ze al een 7,0 voor het heerlijke California One. Nu komt daar weer een prima cijfer bij. Een erg aangename groep om naar te luisteren. Ook echt zo’n groep die je in eerste instantie niet helemaal begrijpt, maar steeds meer gaat waarderen. Ben benieuwd of ze mij kunnen blijven overtuigen en of die groeipotentie inderdaad waargemaakt gaat worden.

Cijfer: 6,5

1438 [1755] Dead Can Dance - Frontier (1984)
Zo’n band die ik vaak (heel vaak) langs heb zien komen, met name bij users als Mjuman en herman. Het intro deed me denken aan Desert Rose (inderdaad, die van Sting ), maar deze is een stuk spannender. Een zeer hypnotiserende, dreigende sfeer met een klein tropisch randje. Geen idee waar ze over zingt, maar het klinkt als… als wat eigenlijk? Een wanhoopskreet? Roept ze (een) God aan? Doet ze een regendans? Doet het ertoe? Nee. 3 minuten die voelen als 30 seconden.
Cijfer: 7,5

1437 [-------] Frank Zappa - Joe's Garage (1979)
Moet dit dan die virtuoos zijn? Die pretentieuze man die met z’n ‘wijze’ quotes de harten van al die alternatievelingen (of raak ik hier een gevoelige snaar? ) weet te veroveren? Een saai poppy nummer waar ik geen moment van onder de indruk was. Eén positief punt: geen ruwe randjes. Hierdoor wordt het niet vervelend dit nummer te beluisteren.

Cijfer: 4,5

1436 [-------] Madness - My Girl (1979)
Madness ken ik alleen van die overbekende hit. Kan ook niet zeggen dat ik sta te trappelen om deze band in te duiken. Het is in ieder geval totaal anders dan One Step Beyond, maar nog altijd niet eens waar ik echt op sta te wachten. Nietszeggend popnummertje waar ik absoluut niet van kan genieten. Gaat voorbij en nog geen 10 seconden na het nummer bekruipt je het “wat heb ik net eigenlijk geluisterd?”-gevoel. En dan bedoel ik niet de goede versie daarvan.

Cijfer: 5

1435 [0603] Beck - Loser (1994)
Was ik daar mooi ingestonken. Heb hem verward met Jeff Beck en had een portie mooi gitaarwerk te horen. In plaats daarvan krijg je een soort halve rap waarbij echt zo’n beetje alles slecht is. Alleen de tekst is wel heel sterk. En stiekem werkt het af en toe toch best aanstekelijk. Maar dit versta ik niet echt onder “bij de beste 1500 ooit”.

Cijfer: 5

1434 [0748] Bob Dylan - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) (1965)
Twee maal Stalins helden, hij kan z’n geluk niet op bij dit tiental. Deze kan ik in ieder geval beter hebben. Over het algemeen kan ik Bob nooit zo lang hebben, maar zo af en toe zijn er van die uitzonderingen. Dit nummer is zo’n uitzondering. Ondanks dat hij qua timing niet altijd sterk is (no shit, Sherlock!), vind ik zijn manier van zingen best goed. De tekst vind erg moeilijk te beoordelen. Enerzijds een heel sterke tekst, maar aan de andere kant oogt het wel erg simpel. Een beetje van het niveau “er was eens een beer, hij zag een heer, hij zei tegen de meneer: vindt u het ook niet zo’n lekker weer?” Dat is het uiteraard niet en als je de teskst erop nahoudt, kun je dit onmogelijk zo neerzetten, maar zo voelt het wel. Dilemma!

Cijfer: 6
YouTube - Bob Dylan - It's All Right, Ma (I'm Only Bleeding) (YouTube is makkelijker, lijkt me)

1433 [-------] Tom Tom Club - Wordy Rappinghood (1981)
Een soort side(?)project van de twee leden van Talking Heads. Best een grappig nummer. Hoorde het dit jaar ook al tijdens het ladderen. Je hoort ook echt dat het leden van Talking Heads zijn. Een zeer aanstekelijk nummer dat iets te lang doorgaat. “You don’t stop”, ze hebben geen gebrek aan zelfkennis.
Cijfer: 6,2

1432 [1592] Tom Waits - Big In Japan (1999)

[quote=”LucM”]Zou hij Alphaville gecoverd hebben? Groot gelijk zou die hebben, aardig popnummer dat, maar veel te zoutloos geproduceerd en uitgevoerd. [/quote]Grapjas, Big in Japan is één van de beste nummers ooit.
Dit is pas drama. Die rare stem van hem… waarom? De heer Waits geeft een stoomcursus “hoe een nummer niet moet klinken”.

Cijfer: 3

1431 [1206] Carole King - It's Too Late (1971)
Carole King heeft een prachtige stem. Hier bevestigt ze dat maar weer eens. Vaak schrijf ik deze stukjes tijdens het beluisteren, maar bij haar heb ik gewoon niks gedaan en geluisterd. Want tijdens dit soort zwoele popmuziek kun je niks anders doen. Prachtig.
Cijfer: 7,7

Het is overigens Florence + The Machine en niet Florence and the Machine.

Joe's Garage (het nummer) is niet veel bijzonders nee. Heeft veel mooiere dingen gedaan. (vooral zijn werk bij The Mothers of Invention was geweldig)

Joe´s Garage werkt als apart nummer inderdaad niet echt. In het geheel is het wel geweldig, Joe´s Garage is echt een geweldig album!

chevy93 schreef:

1433 [-------] Tom Tom Club - Wordy Rappinghood (1981)
Een soort side(?)project van de twee leden van Talking Heads. Je hoort ook echt dat de mannen van Talking Heads zijn.

Je hebt hoop ik wel door dat het hier om een zangeres (en bassiste) gaat en niet om een kerel met een hoge stem?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:32 uur

geplaatst: vandaag om 05:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.