MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Ja, dat lijkt me wel. Geen idee waarom dat er stond. Zal wel komen, omdat ik altijd aan Byrne moet denken als het om Talking Heads gaat.

Ja, maar die zat hier nu juist niet bij...

Onweerwolf
Ik wist helegaar niet dat Tom Tom Club een Heads side project was.

hoi123 schreef:
The Irrepressibles - In this Shirt (2010)

Tipje: Kijk de verschrikkelijk pretentieuze clip niet bij de eerste luisterbeurt, tenzij tennissende oogklepjesmeiden, drie erotische autowassers – verwacht dit soort dingen toch bij andere clips, maar het zijn mannen dus dan is het blijkbaar kunstzinnig –, een zestigjarige ballerina met een gehaktmolen en seksuele bevrediging door middel van zwarte aurastralen u werkelijk helpen bij het beleven van het nummer.

Ik kan me maar zelden in jouw smaakbeleving vinden en dan uitgerekend dit nummer bevalt goed bij je. Moet niet gekker worden

Dit clipje is eigenlijk niet hun officiële maar ze hebben het wel als zodanig 'geadopteerd' omdat ze het zelf ook schitterend vonden. Mij doet het denken aan het werk van Erwin Olaf en ja dat is niet voor iedereen weggelegd.

In This Shirt is gebruikt voor de korte film The Forgotten Circus en daar een stuk uit is de eigenlijk clip (niet dat die je beter zal bevallen maar goed, het gaat uiteindelijk om de muziek in de ladder):

YouTube - 'The Irrepressibles' - 'In This Shirt' ( From The Film 'The Forgotten Circus')

En voor de zoveelste keer: als ik van 1 nominatie niet gedacht had dat het zou aanslaan is het deze wel. Het is zo'n uitgesproken nummer waar je van moet houden en tot nu toe regent het in dit topic ijzersterke voldoendes

Onweerwolf schreef:
Ik wist helegaar niet dat Tom Tom Club een Heads side project was.

De "ritmesectie" van TH is de basis van Tom Tom Club: bassiste Tina Weymouth en drummer Chris Frantz, in het dagelijks leven tevens een echtpaar.

Onweerwolf
GrafGantz schreef:
(quote)

De "ritmesectie" van TH is de basis van Tom Tom Club: bassiste Tina Weymouth en drummer Chris Frantz, in het dagelijks leven tevens een echtpaar.

Leuk weetje! Weer wat geleerd.

GrafGantz schreef:
Ja, maar die zat hier nu juist niet bij...
Maar daarom denk ik nog wel aan Byrne... Heb sowieso ook heel lang gedacht dat het een mannenband was.

1420 [1271] Ray Charles - I Got A Woman (1954)

Ray Charles is een oudje, en een anthem. Het nummer is lekker rauw en bovendien is de soul fantastisch die deze man brengt. Dit is de soul in de beginjaren. In 1954 namelijk, en daarmee is het gok ik een van de oudste nummer in de lijst. Op die van 1923 na natuurlijk. Ray Charles is een klein genie, bewijst hij wel met dit nummer.

Cijfer: 8

1419 [1116] The Dream Academy - Life In A Northern Town (1985)

Het nummer begint vrij zoet, met zo'n verschrikkelijk gladde stem. Die is niet al te best naar mijn mening. En ook het refrein kan mij niet bekoren. Het is een refrein zoals je die ook hebt in zo'n liedje van de Lion King. Ik weet niet meer precies welk nummer. Daar is het echter leuk. Want er is helemaal niets mis met de liedjes van de Lion King. Dit refrein is echter een stapje minder, het is nog best aardig, maar dit nummer is het gewoon niet.

Cijfer: 5,8

Life in a northern town
1418 [-------] Eminem & Dido - Stan (2001)

Ik achte het nummer kansloos. Maar dit nummer heeft boven verwachting goed gepresteerd. Een positie op nummer 1418, daar mag je trots op zijn. En Eminem, hoe slecht R & P hem ook vindt, ik vind dat hij gewoon in onze lijst thuis hoort. Eminem bracht de commerciële hiphop samen met Snoop Dogg en Dr. Dre naar grote hoogten eind jaren '90 en begin van de jaren '00. Met dit nummer was Eminem officieel gevestigd, als die dat al niet was met de hit My Name Is. Daarnaast was het ook de ideale springplank voor Dido, die mede door deze bijdrage een zoveelplatina plaat kreeg. Dit nummer bestaat uit eigenlijk 3 brieven en 1 verse. Het verhaal in dit nummer is verbluffend. Een fan genaamd Stan zendt een brief, hij heeft er al een geschreven waar Eminem niet op heeft geantwoord. In de tweede brief die hij schrijft is hij al wat bozer, omdat Em nog steeds niet reageert, in de derde verse is hij zo ongeveer wanhopig, hij heeft wat op en heeft ruzie met zijn vriendin, aan zijn leven komt een eind doordat hij van de brug rijdt. In de laatste verse reageert Eminem op zijn brief ook in de vorm van een brief en schrijft waarom hij niet reageerde. Hij weet echter niet dat hij zich doodgereden heeft. Hij noemt het wel in de brief. Omdat hij het nieuws opzienbarend vond.
Tussen verhalen door vormt het refrein de rode draad. Een ongelooflijk mooi pakkend stukje uit een liedje van Dido genaamd Thank You. Eminem heeft qua nummer nog betere, maar qua verhaal en nummer is dit heel indrukwekkend.

Clip van Thank You en lyrics van Stan en ook nog een ongecensureerde versie want deze is helemaal niks: Stan (ongecensureerd)

Cijfer: 9,8

1417 [-------] The National - England (2010)

Dat dit een rijtje was om naar uit te kijken bewijst dit nummer wel. The National maakte zonder twijfel het beste van 2010 en wist met schijnbaar groot gemak Boxer te evenaren. Dat is petje af. England is een van de 11 hemelse nummers op het album die hoog in mijn top 10 staat. Het nummer is net als alleen hypnotiserend, de instrumentatie doet wonderen, maar ook de indringende stem van Matt Berninger steelt de show op dit nummer. Elke zin die hij eruit perst geeft hij zoveel emotie mee dat elk stuk van het nummer, elk stuk van het album ook, vreselijk intens is. Dat is ongelooflijk knap. Na 2 minuten komen er al een keer blazers in. Dat is een prachtig stuk. Maar de echte climax die volgt op het eind wekt veel verbazing, zo ongelooflijk mooi, kan dat? Perfect van seconde 1 tot seconde 341.

Cijfer: 10

1416 [0874] Snow Patrol - Chasing Cars (2006)

Een 9,8 en een 10 voor de vorige nummer ,voor Snow Patrol een moeilijk opdracht om in het spoort te blijven. Omdat Chasing Cars nu al voorbij komt komen ze aardig in de buurt. Chasing Cars is een van hun betere nummers. De echte topstatus heb ik nooit echt begrepen. Vooral de zanger kan mij wel bekoren op dit nummer en ook de sfeervolle instrumentatie. Wat ik echt mis is een goed refrein. Ik zit wel de hele tijd te genieten, heb het gevoel naar een klassieker te luisteren. Maar ik wacht steeds op dat moment waar ik uit mijn dak kan gaan. Dat komt helaas niet.

1415 [0632] Spinvis - Smalfilm (2002)

Het vierde nummer waar ik me van te voren op verheugde was deze. Smalfilm van Spinvis is ook zo'n nummer waarvan je denkt: komen we die hier al tegen? Smalfilm is in alle opzichten indrukwekkend. Het nummer knalt er meteen in met de zin 'Ik ben een vrouw van 40 met een sigaret'. De tekst van het nummer is absurd, maar dat is juist de kracht. De titel en de tekst zijn superorigineel, en barsten van de leuke tekstfragmenten. De instrumentatie is ook schitterend. Lekker dromerig namelijk en het bouwt zich steeds op. En telkens als het nummer even in een versnelling gaat is het fantastisch. Spinvis, Nederlands trots, jongens, deze moet echt in de top 500 volgend jaar.

Cijfer: 9,5

1414 [1096] Patti Smith Group - Gloria (1975)

Patti Smith maakt prettige muziek. Ze heeft een rauwe vrouwenstem die ik erg kan waarderen. De muziek is ook nog 'ns lekker deprimerend af en toe. Hoe wel er nog wel genoeg lucht is en dat komt ook door het frisse gitaarspel. De compositie zelf is daarnaast geniaal te noemen want het is een fantastisch meezingbaar nummer met lekkere post-punk invloeden. Gloria is een van de vele hoogtepunten op Horses. En wat een stem heeft ze toch ook!

Cijfer: 9,5

1413 [1861] Front 242 - Headhunter (1988)

Wat als eerste opvalt aan het nummer is de heerlijke percussie. Ik had eerst nog niet door dat het een dance-nummer was. Later kreeg ik het door toen ook de nodige electronica de revue passeerden. Het nummer is gewoon heel lekker met de fijne opzwepend ritmes en de stemmen er tussen door. Een Belgisch trots denk ik zo.

1412 [-------] Frank Zappa - Willie The Pimp (1969)

Bij de albumpagina staat ook Captain Beefheart erbij. Ik hoor deze man er ook wel zeker terug in. Ik weet niet precies wat hij doet, maar dingen die op zijn albums te horen zijn hoor ik ook in dit Zappa-nummer terug. Voor de rest is dit nummer fantastisch. Het begin knalt er al gigantisch in bij mij en die gitaarsolo is echt puur genieten. Die is namelijk een van de betere die ik ken. Geweldig nummer. Een brok energie en genialiteit van 9 minuten.

Cijfer: 9,3

1411 [1267] Crowded House - Better Be Home Soon (1988)

Crowded House heeft tot nu toe twee nummer gehad en met wisselende beoordelingen. Deze gaat er vandoor met de beste beoordeling van de drie. Een heerlijk wat triest aanvoelend popnummer waarbij vooral de rustige stukken prachtig zijn. Maar die zijn zo mooi omdat ze worden afgewisseld door een goed up-tempo refrein. Zulke popnummers vind ik erg fijn. Pop hoe het hoort te zijn.

Cijfer: 8,5

Casartelli (moderator)
Snoeperd schreef:

Het nummer begint vrij zoet, met zo'n verschrikkelijk gladde stem. Die is niet al te best naar mijn mening. En ook het refrein kan mij niet bekoren. Het is een refrein zoals je die ook hebt in zo'n liedje van de Lion King. Ik weet niet meer precies welk nummer. Daar is het echter leuk. Want er is helemaal niets mis met de liedjes van de Lion King. Dit refrein is echter een stapje minder, het is nog best aardig, maar dit nummer is het gewoon niet.

Cijfer: 5,8

Het hey-a-la-la-gedeelte in het refrein is een aantal jaar terug nog geleend voor een dancenummer waarvan de naam me even ontschoten is, vandaar misschien de lion king associatie. Verder is dit natuurlijk op het randje van kitsch, maar voor mij toch wel net aan de goede kant. Ik denk dat ik er wel een 7 aan kwijt zou kunnen.

Ik niet dus, het is niet verschrikkelijk maar ik kan hier niet van genieten.

Snoeperd schreef:

Wat ik echt mis is een goed refrein. Ik zit wel de hele tijd te genieten, heb het gevoel naar een klassieker te luisteren. Maar ik wacht steeds op dat moment waar ik uit mijn dak kan gaan. Dat komt helaas niet.

Ik snap wat je bedoelt, maar juist die onderhuidse spanning die het hele nummer door wordt volgehouden zonder ooit los te barsten maakt dit voor mij een van de weinige echt goede Snow Patrol nummers.

Casartelli schreef:
Het hey-a-la-la-gedeelte in het refrein is een aantal jaar terug nog geleend voor een dancenummer waarvan de naam me even ontschoten is, vandaar misschien de lion king associatie. Verder is dit natuurlijk op het randje van kitsch, maar voor mij toch wel net aan de goede kant. Ik denk dat ik er wel een 7 aan kwijt zou kunnen.

Dario G - Sunchyme

Casartelli (moderator)
a ja die

Aantal jaar terug is relatief

Het spreekt overigens niet voor de Talking Heads dat zij achter Tom Tom Club zaten (wist ik ook nog niet), wat een intens irritant nummer is dat, waarbij ik me weer afvraag wat al die 'serieuze' muziekliefhebbers hier toch hebben met die infantiele, melige 80's meuk die dit jaar de ladder overspoelt...

Vele users volgden de top-40 in de jaren '80 toen ze nog in hun jeugdjaren waren en sommige nummers zijn voor hen dan ook jeugdsentiment, eigenlijk begrijpelijk dat de jaren '80-hits relatief goed vertegenwoordig zijn. Meligheid vind je ook terug in de jaren '60, '70 en '90 en van de hitlijsten van de laatste jaren blijft nog minder overeind.

1420 [1271] Ray Charles - I Got A Woman (1954)
Dit wordt als R&B bestempeld (en dan bedoel ik rhythm and blues en niet de gelikte arrenbie) en is de voorloper van de soul en rock'n roll. Klinkt misschien ouderwets maar erg gezellig en de zang en voordracht van Ray Charles zijn uniek.

Het nummer en vooral de samenzang klinken mij te gelikt en dat is het enige minpunt van dit toch wel mooi en sfeervol nummer.
Cijfer: 7

1418 [-------] Eminem & Dido - Stan (2001)
Ik heb - eerlijk gezegd - niet zo veel met MNM maar de combinatie met Dido (waardoor zij doorbrak) vind ik wel geslaagd vooral vanwege de prima tekst.
Cijfer: 7,5

1417 [-------] The National - England (2010)
Een band die in de loop der jaren duidelijk is gegroeid, hun laatste album vind ik uitstekend. Matt Berninger weet de emotie beter dan voordien over te brengen en melodisch en instrumentaal weet The National hier te overtuigen.

Dit vind ik zowat één van de laatste echt goede nummers van Snow Patrol. Even sfeervol als radiovriendelijk, ik mag dit nog steeds graag horen.

1415 [0632] Spinvis - Smalfilm (2002)
Het nummer valt op door de erg originele en vrij absurde tekst die ervoor zorgt dat het nummer blijft boeien al vind ik de zang wat minder.

1414 [1096] Patti Smith Group - Gloria (1975)
Dit is meer bekend in de versie van Them (zullen wij later aantreffen) en die vind ik wat beter maar Patti Smith heeft daar een eigen versie van gemaakt met haar aparte rauwe zang. Al verkies ik de eigen nummers uit haar debuut.
Cijfer: 7,5

1413 [1861] Front 242 - Headhunter (1988)
Zulke productie geeft de reden aan waarom ik minder heb met de muziek in die periode. Voor die tijd wel baanbrekend maar het klinkt mij te mechanisch en te emotieloos en de drums vind ik nu lelijk klinken en drukken de song achterover.
Cijfer: 4

1412 [-------] Frank Zappa - Willie The Pimp (1969)
Captain Beefheart leent vocale medewerking aan dit nummer maar het is vooral de gitaarsolo die briljant is en van de eerste noot tot de laatste boeit.
Cijfer: 9

1411 [1267] Crowded House - Better Be Home Soon (1988)
Voor pure en pakkende popsongs ben je bij Crowded House op het juiste adres, zij hebben duidelijk goed naar The Beatles geluisterd. Luchtige en radiovriendelijke pop met melancholieke ondertoon en prima vocalen.

Onweerwolf
LucM schreef:
Vele users volgden de top-40 in de jaren '80 toen ze nog in hun jeugdjaren waren en sommige nummers zijn voor hen dan ook jeugdsentiment, eigenlijk begrijpelijk dat de jaren '80-hits relatief goed vertegenwoordig zijn. Meligheid vind je ook terug in de jaren '60, '70 en '90 en van de hitlijsten van de laatste jaren blijft nog minder overeind.

Goed punt dit.

----------

Vanmiddag mijn huis eens flink schoongemaakt en ondertussen met volle teugen genoten van nummers 1639 t/m 1566.

Nu flesje wijn.

Snoeperd schreef:
Hij weet echter niet dat hij zich doodgereden heeft. Hij noemt het wel in de brief. Omdat hij het nieuws opzienbarend vond.

Dan begrijp je het verkeerd, hij komt er namelijk tijdens het schrijven achter, hij zegt letterlijk iets als: his name was... it was you. Damn. Verder een erg goed nummer uiteraard

Onweerwolf
Overigens kwam laatst mijn shuffle weer eens aanzetten met Jelle, van Slimmer Schemer feat. Tido, de coverversie van Stan. Wat mij betreft wel een van de allerleukste parodieën van de afgelopen jaren.

Titmeister schreef:
Aantal jaar terug is relatief

Het spreekt overigens niet voor de Talking Heads dat zij achter Tom Tom Club zaten (wist ik ook nog niet), wat een intens irritant nummer is dat, waarbij ik me weer afvraag wat al die 'serieuze' muziekliefhebbers hier toch hebben met die infantiele, melige 80's meuk die dit jaar de ladder overspoelt...

Zie de reactie van LucM, gekoppeld aan het feit dat jij het volgens mij was die in de dance KO op dat infantiele Eiffel 65 nummer (i'm blue dabadie dabadoo) stemde vanwege jeugdsentiment. Dat was voor mij dus ook onbegrijpelijk, wat een ongelooflijk prutnummer is dat

Dat nummer van Eiffel vind ik veel meliger en infantieler klinken dan dat van Tom Tom Club.

Ja, me dunkt.

Onweerwolf
Eiffel 65 zat bij mij helemaal aan het einde van die periode die nu jeudgcement oplevert dus die trek ik ook nog wel goed.

Stond ook in de MuMeLadder in 2007 nietwaar, of vergis ik me nu?

Geen idee, m'n geheugen is niet optimaal wat betreft debiele nummers

GrafGantz schreef:
(quote)

Zie de reactie van LucM, gekoppeld aan het feit dat jij het volgens mij was die in de dance KO op dat infantiele Eiffel 65 nummer (i'm blue dabadie dabadoo) stemde vanwege jeugdsentiment. Dat was voor mij dus ook onbegrijpelijk, wat een ongelooflijk prutnummer is dat

Tsja ik begrijp (hopelijk) dat e.e.a. door jeugdsentiment komt. Echter hoor je mij niet zeggen dat Blue een goed nummer is. Hij stond in de Dance KO tegenover een matig nummer van Cassius en dan stem ik uit jeugdsentiment. In de ladder zal ik niet zo snel op Blue stemmen, laat staan dat ik het in me hoofd haal om het te nomineren... Kennelijk weegt voor de 80's-generatie jeugdsentiment veel zwaarder mee dan kwaliteit. Midlife crisis?

LucM schreef:
Dat nummer van Eiffel vind ik veel meliger en infantieler klinken dan dat van Tom Tom Club.

Tsja jij vind alles wat ouder is sowieso beter. Veel infantieler dan Wordy Rappinghood vind je ze niet. Als ik dan kijk wat voor parels daaronder zijn beland, laat staan helemaal niet in de ladder zijn gekomen, stemt me dat wel treurig...

Titmeister schreef:
Kennelijk weegt voor de 80's-generatie jeugdsentiment veel zwaarder mee dan kwaliteit. Midlife crisis?

Ha nee, de hitparademuziek was toen gewoon beter. En ik ben zelf eigenlijk meer 90's-generatie trouwens, en dus ook nog te jong voor een midlife crisis.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ha nee, de hitparademuziek was toen gewoon beter. En ik ben zelf eigenlijk meer 90's-generatie trouwens, en dus ook nog te jong voor een midlife crisis.

Mja dat ontken ik niet, maar gedrochten als Tom Tom Club en Tenpole Tudor zouden momenteel ook kwalitatief tot de onderste regionen van de top 40 behoren, en die staan wel in de ladder. De meuk uit de 90's staat er niet in, ik denk dat iemand finaal afgebrand zou worden als ie Vengaboys of 2 Unlimited zou nomineren, terwijl die vergelijkbaar zijn. Vandaar mijn opmerking...

Wordy rappinghood is een bijzonder geestige song vol woordspelingen en alleen in dat opzicht al onvergelijkbaar met Vengaboys of 2 Unlimited. Maar ook muzikaal is het fris en origineel. Je zou het een grap op niveau kunnen noemen, terwijl ik bij de Vengaboys geen grap kan ontdekken, en ook geen niveau...

Kennelijk ben ik gek, maar ik vind Wordy Rappinghood noch geestig, noch fris, noch origineel, noch niveau bevatten. Wat betreft doorstaat het de vergelijking met 2 Unlimited en Vengaboys prima...

Meestal kan ik me wel aardig in je mening vinden, maar hier ben ik het toch volledig eens met de beschrijving van ranboy. Ik vind het een dermate leuk nummer, net als de andere single Genius of Love, dat ik zelfs het album wel eens heb opgezocht.

Tenpole Tudor staat voor mij dan wel weer op het niveau 2 Unlimited en Eiffel 65. Gewoon makkelijke hitparademuziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.