MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Zoals ik al zei: kennelijk ben ik gek... Het komt natuurlijk ook niet zo maar op 1433, maar meer dan een 1 kan ik er niet aan kwijt...

Ja, bent flink de weg kwijt hier

1410 [0747] Jacques Brel - Voir Un Ami Pleurer (1961)

Ik zal wel een beetje eentonig worden op Jacques Brel-gebied. Want elk nummer weer ben ik enthousiast en ook nu kan ik daar niet op uitzonderen. Het nummer begint a cappela. Het is prachtig ingetogen. Later komen de strijkers erbij en de piano en krijgt het nummer een fijne wending. Dit nummer is wellicht ietsje minder als het vorige nummer, maar het is o zo prachtig, deze sfeervolle franstalige muziek van Brel. Om Frans te spreken is het stomste wat er is, maar frans luisteren vind ik een genot.

Cijfer: 8,8

1409 [0979] Bonnie 'Prince' Billy - I See A Darkness (1999)

Zo, zo'n nummer verwacht je ook niet hier. Over sfeer gesproken in het vorige nummer, hier is dat zeker ook het geval. De minimale instrumentatie wekt veel spanning op en de indringende stem van Bonnie doet je alleen maar ontroeren, de compositie is geweldig, met stukken waar je je adem inhoud zo mooi, en sommige intieme stukken waar je mee zingt. Vergelijkingen zijn er met Songs: Ohia. Dus Chevy, tipje voor jou.

Cijfer: 9,8

1408 [-------] Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi (2001)

Dit klinkt geweldig, dit ken ik ook van een cd waar wij allemaal piano composities op hebben staan. Vaak op zondag hebben we deze cd op staan en dat vind ik heerlijk. Lekker in de woonkamer zitten lezen onder het genot van prachtige pianomuziek met onder andere dit nummer. De heerlijke melodie op dit nummer valt altijd op op die cd. Het is eigenlijk jammer dat het zo kort duurt. Ik kan hier zo 10,20, 30 minuten naar luisteren als het moet. Zeker met een goed boek erbij.

Cijfer: 9,5

Yann Tiersen

1407 [-------] 65daysofstatic - Drove Through Ghosts To Get Here (2005)

Dit is een zeer boeiend electronic nummer. Het begint rustig en weet mij al meteen in de greep te houden. Het nummer bouwt zich op en wordt hoe langer luisteren hoe mooier. Vooral het rustige stuk voor de climax is erg mooi. Dan komt die climax die dan meer naar rock gaat. Lekker opzwepend en een goed einde van een erg interessant nummer.

Cijfer: 8,3

1406 [1744] Low - (That's How You Sing) Amazing Grace (2002)

Low is een band van klasse, ze hebben een aantal zeer sterke albums en de nummer die tot nu toe voorbijkomen zijn stuk voor stuk sterk. De relaxede Cure-achtige sound is zeker aan mij besteed. Dit nummer heeft fijne instrumentatie, bijna hypnotiserend. Maar eigenlijk vind ik vooral de zang erg goed. Alleen zingen wordt afgewisseld met samenzang en er zitten gewoon een aantal prachtige zangpassages in het nummer. Het nummer duurt me ietsje te lang misschien maar dat mag de pret niet drukken.

Cijfer: 8,5

Amazing Grace

1405 [1278] Kyteman - Sorry (2009)

Live schijnt dit nummer een must te zijn. Op plaat is het ook al best mooi. De basis is de piano en Kyteman vertoont zijn kunsten op de saxofoon. Het nummer is sfeervol en ik kan erg genieten van zijn spel. Het einde is zelfs heel erg mooi. Maar toch begrijp ik de status van dit nummer niet helemaal. Daarvoor vind ik het net niet goed genoeg. Sorry, Kyteman. (inkoppertje)

Cijfer: 7,3

1404 [1979] Sonic Youth - Shadow Of A Doubt (1986)

Bij Sonic Youth maakt het niet uit van welk album een nummer komt, kwaliteit zal het toch wel zijn. Ze hebben een zeer brede discografie, toch hebben ze nooit echt slechte albums afgeleverd, hun laagste gemiddelde hier is 3,27. Dit nummer komt van een album dat 4 sterren scoort. Sonic Youth maakt met Shadow of a Doubt een heel mooi nummer, het bouwt in de rustige stukken een fijne spanning op die dan tot uiting komt in het refrein. Vooral de rustige stukken zijn fijn met lichte percussie. Goed nummer, maar ik mis nog wel iets.

Cijfer: 7,5

1403 [1890] Gavin Friday & The Man Seezer - You Take Away The Sun (1989)

Het nummer opent met strijkers en de sfeervolle stem van de zanger. Daarna komt er fijn gitaargepingel bij en zijn er prachtige zangpassages te ontdekken. Na nieuwsgierigheid heb ik het nog een keer beluisterd en ik kan enkel tot de conclusie komen dat dit gewoon een prachtig nummer is die zichzelf fantastisch naar een climax opbouwt. Ook de instrumentatie kan ik alleen maar bejubelen met vele lagen en vele instrumenten. Mooie stijger in onze top 2000, inmiddels zitten we alweer op nummer 1403!

Cijfer: 9

1402 [-------] Howlin' Wolf - Smoke Stack Lightning (1956)

De jaren '50 zijn nog aardig wat vertegenwoordigd, misschien niet genoeg, ik mis een aantal uistekende jazz-nummers, maar ach. We doen het wel met de nummers die erin staan en dit is dan een heerlijk nummer, het is een beetje een jazzy popnummer dat ook nog eens heel catchy is. Smokestack Lightnin' mag met recht een klassieker uit de jaren '50 genoemd worden, want dit oudje is ontzettend goed, het is lekker luchtig en ik kan hier met volle teugen van genieten. Vooral die ingetogen ooh's zijn te gek.

Cijfer: 9,3

1401 [1148] Hooverphonic - Vinegar & Salt (2000)

Het laatste nummer van dit hondertal alweer. Hooverphonic neemt de taak op om dit hondertal positief te eindigen en doet dat met verve. Vinegar & Salt vind ik een bijzonder sfeervol popnummer dat misschien niet bijster origineel is, maar wel ontzettend goed uitgevoerd. De zangeres heeft een stem om bij weg te dromen en ook de compositie verdiend een zeer goed. Zeer toegankelijk popmuziek met een feel good-feeling.

Cijfer: 7,8

1410 [0747] Jacques Brel - Voir Un Ami Pleurer (1961)
De derde keer dat wij Jacques Brel tegenkomen en voor de derde keer een voltreffer. Passioneel, sfeervol en ontroerend, dit behoort tot de top van het Franse chanson.

1409 [0979] Bonnie 'Prince' Billy - I See A Darkness (1999)
Passioneel, sfeervol en ontroerend, dat is ook van toepassing op dit nummer. Met het gelijknamige album brak Bonnie 'Prince' Billy ook door.

1408 [-------] Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi (2001)
Een korte piano-compositie die op het eerste gehoor eenvoudig lijkt maar het heeft een prachtige melodie die bijblijft.

1407 [-------] 65daysofstatic - Drove Through Ghosts To Get Here (2005)
Die rustige passages zij wel aardig maar voor de rest doet het mij weinig, teveel bombast waarbij datzelfde akkoord steeds herhaald wordt.
Cijfer: 4,5

1406 [1744] Low - (That's How You Sing) Amazing Grace (2002)
De zangstukken vind ik erg mooi, vooral de samenzang, het heeft een hypnotiserend effect en die heldere gitaarsound past er perfect bij.

1405 [1278] Kyteman - Sorry (2009)
Nu terug een kort instrumentaal nummer, ditmaal op saxofoon. Ook hier draait het vooral om de sterke melodie.
Cijfer: 8

1404 [1979] Sonic Youth - Shadow Of A Doubt (1986)
Gezongen met een nauwelijks verstaanbare fluisterstem met aparte begeleiding om dan open te barsten. Wel origineel maar het raakt mij echter niet wegens gebrek aan een degelijke melodie.
Cijfer: 5,5

1403 [1890] Gavin Friday & The Man Seezer - You Take Away The Sun (1989)
Een sfeervol nummer vanwege de piano en strijkers maar de zanger weet mij minder te bekoren, hij gaat soms over de top en brengt zijn emotie niet genoeg over bij mij.
Cijfer: 6

1402 [-------] Howlin' Wolf - Smoke Stack Lightning (1956)
Howlin' Wolf was één van de grootste bluesmannen in de jaren '50 en hij beschikt over een diepe en rauwe stem. Zeker een klassieker in het blues-genre.

1401 [1148] Hooverphonic - Vinegar & Salt (2000)
Een weelderig gearrangeerd popnummer maar niet te bombastisch en Geike Arnaert heeft een stem als een klok. Hooverphonic op haar best.

Lukk0
Sorry wordt door Kyteman op bugel gespeeld. Heeft inderdaad een wat minder schelle klank dan een 'normale' trompet, maar is toch nog geen saxofoon natuurlijk

Onweerwolf
Linkjes aangepast voor:

Robert Wyatt - Sea Song
The The - The Sinking Feeling
Nick Cave & The Bad Seeds - From Her To Eternity
Suede - The Asphalt World
Bob Dylan - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
The Dream Academy - Life In A Northern Town
Eminem & Dido - Stan
Yann Tiersen - Comptine D'Un Autre Été: L'Après-Midi
Low - (That's How You Sing) Amazing Grace

Mijn top-10 van de nrs. 1401 tot 1500:

1. Bob Dylan - It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) (1965)
2. Antony And The Johnsons - Spiralling (2005)
3. The Kinks - Lola (1970)
4. Joni Mitchell - California (1971)
5. Amy Macdonald - This Is The Life (2007)
6. Bonnie 'Prince' Billy - I See A Darkness (1999)
7. The Decemberists - The Chimbley Sweep (2003)
8. Jacques Brel - Voir Un Ami Pleurer (1961)
9. Absynthe Minded - My Heroics, Part One (2005)
10. Can - Vitamin C (1972)

Bottom-5:

1. Fuck Buttons - Surf Solar (2009)
2. Mogwai - Mogwai Fear Satan (1997)
3. Front 242 - Headhunter (1988)
4. The God Machine - The Hunter (1994)
5. 65daysofstatic - Drove Through Ghosts To Get Here (2005)

Gemiddelde tot nu toe: 7,72

1400 [1142] The Church - Night Sequence (2005)

The Church is de band van die ene instant klassieker. Zouden ze nog meer in petto hebben? Niets nieuws in ieder geval, want dit is een beetje een soort nummer als Under the Milky Way, heel anders maar wel dezelfde sound. Het is dan ook een alleraardigst nummer met een fijn ritme en leuke stukken er tussen. Toch doet het me niet heel veel.

Cijfer: 6,8

1399 [1637] The Triffids - Kelly's Blues (1987)

We vinden een geweldig contrast in dit nummer, heerlijke rustgevende piano, maar daartussen, het begint er ook mee, een stevig bonkende gitaar die lekker hoog is, het maakt het nummer erg fijn, vooral ook met die schreeuw die zeer zeker fantastisch, maar vooral het gitaarspel vermaakt mij heel erg.

Hier een youtubelink: Kelly's Blues

1398 [-------] Fela Kuti - Sorrow, Tears & Blood (1977)

Het is echt geen straf om 10 minuten te luisteren naar Fela Kuti, de man die deze week 73 zou zijn geworden. Helaas is hij niet meer in ons midden. Gelukkig heeft hij genoeg achter gelaten om van te genieten. Zoals dit nummer, dat gewoon, net als zijn andere nummers een heerlijke opzwepende mix is van allerlei muziek. De heerlijke ritmes, de afwisselende zang, alles is om te genieten.

1397 [1783] Sigur Rós - Festival (2008)

Festival komt van het laatste album van Sigur Ros en dit is een nummer volgens het Sigur Ros concept. Het bouwt zich mooi op en om daarna te ontluiken in een climax. Het eerste gedeelte is zeer rustig, de zang van Jonsi is heel rustgevend en zorgt ervoor dat ik goed kan genieten van dit nummer. Na 4 minuten wordt het roer omgegooid met flinke percussie. Het is misschien niet origineel, maar wel lekker. Mooi voor de 'festivals' zullen ze gedacht hebben. Maar het echt bijzondere deel is het hemels mooie eerste deel van het nummer.

1396 [1571] Novastar - When the Lights Go Down On The Broken Hearted (2004)

En daar hebben we Novastar weer. Het gaat om een nummer van zijn tweede album die mij tot nu toe allemaal beter bevallen dan de eerste. Weliswaar is dit glad geproduceerd, maar hier erger ik me er niet aan, wat op het debuut wel het geval is. Dit is gewoon een klasse popnummertje volgens het Novastar-recept. Een paar prachtige zangpassages maken dit nummer tot een goed nummer. Maar ook weer niet al te memorabel.

1395 [0762] Animal Collective - My Girls (2009)

Animal Collective is eigenlijk typisch zo'n band die veel in de onderste 1000 van de ladder te vinden is. Dat komt denk ik doordat een gedeelte van Musicmeter het geweldig vind en deze band op handen draagt. Maar ook een deel, die het niet kent, zal niet snel punten geven aan een nummer van ze. Ik moet zeggen dat het bij mij ook niet altijd meteen klikt. Maar hun album Strawberry Jam draai ik nu al een aantal weken regelmatig.
Dit nummer is gebouwd op een heerlijke electronische beat die bijna hypnotiserend is. De kenmerkende zang van deze band wordt daar overheen gegooid. Het hele nummer heeft een fantastische groove. Tel daar een fijn refrein bij op en een aantal interessante wendingen en je hebt weer een topnummer van ze. Binnenkort gaat dit album ook zeker zijn luisterbeurten krijgen.

1394 [0953] Tom Waits - Diamonds & Gold (1985)

Tom Waits is zo'n artiest die ik door de top 2000 alleen maar meer ben gaan waarderen, ik vond zijn nummers al mooi, maar sinds ik de top 2000 bespreek heb ik alleen nog maar meer mooie nummers gehoord. Dit nummer kende ik daarentegen al. Het is een geweldig nummer van het album Rain Dogs. Het is een nummer dat lekker rateld met dat goddelijke gitaartje. En vooral het refrein vind ik ongekend mooi. Hier de tekst. Echt fantastisch gezongen.

What some men will do here for diamonds
What some men will do here for gold
They're wounded but they just keep on climbin'
And they sleep by the side of the road

1393 [1864] Kraftwerk - Tour De France Étape 2 (2003)

Kraftwerk is een groep die in mijn vriendenkring ook wel gewaardeerd word. Daarom draaien we dit nogal eens. Ook dit nummer valt daar goed. Volgens mij zit dit nummer onder Pro Cycling Manager al weet ik dat niet zeker. Het is een perfecte soundtrack want het is een heerlijk voortdrijvend nummer dat een fijne melodie heeft. Ook de bassen vallen mij positief op. Laatse pluspuntje is de Franse zang die een goede toevoeging is.

1392 [1846] Gorillaz - Hong Kong (2007)

Een D-kantje van de Gorillaz in de lijst. Dat is knap. Ik weet niet hoe hoog het gehalte b-kantjes in onze lijst is, maar dat zullen er wel niet veel zijn. Hong Kong voelt totaal niet aan als b-kantje. Het is een ontzettend sterk nummer. De repetitieve instrumentatie is ten eerste al geweldig. Heerlijk dat gitaargepingel. Damon Albarn zingt wat hoger dan normaal en wat kan hij toch mooi zingen. Ook dit nummer is hij weer fantastisch bij stem. Daarnaast is de spanning die wordt opgewekt ook nog 'ns fantastisch. Geweldig rustig popnummer. Heerlijk, heerlijk.

1391 [1882] Captain Beefheart And His Magic Band - Big Eyed Beans From Venus (1972)

Ik hoopte eigenlijk dat het een nummer van Trout Mask Replica zou zijn, maar helaas. Dit is toch een behoorlijk simpeler en toegankelijker nummer. Het is zeker een fijn nummer. Maar toch kan ik vele nummers opnoemen van hem die veel leuker zijn. Dit is niet echt interessant of verrassend. Dat mis ik een beetje.

1560 [1828] Rush - Xanadu (1977)

Mja, ik moet wel toegeven dat het iets minder klinisch dan de vorige nummertjes klinkt, maar het doet instrumentaal wel heel erg jolig aan (procliché nummertje 1), terwijl het wel heel erg plechtig probeert te klinken. Ook heeft de zanger een godsgruwelijk vervelende stem (progcliché nummertje 2) en is het instrumentaal véél te langdradig (progcliché nummer 3). Dat het nummer veel te lang duurt (nummer 4) geeft het uiteindelijk de doodsteek; het niveau ligt maar iets hoger dan de vorige langskomende nummers.
Cijfer: 3,5

1559 [0972] Faithless - God Is A DJ (1998)

Beter dan, maar ook niet te vergelijken met de verschrikkelijke stampnummertjes die de lijst domineerden, dus ik zal het vanaf nu niet meer doen. Dit nummer heeft namelijk ook zijn imperfecties; de plechtige spoken word is een beetje misplaatst bij de opzwepende drumbeat en ondanks zijn originaliteit heeft het nummer toch een beetje een fout sfeertje. Wel heeft het nummer een lekker bombastisch laatste minuutje en is het allemaal niet heel erg vervelend om naar te luisteren; een redelijk dancehitje en ik denk al helemaal als je op dansgerechtigde leeftijd was in de tijd dat dit populair was.
Cijfer: 6,5

1558 [1363] Soundgarden - The Day I Tried To Live (1994)

Degelijk rockballadje, maar het faalt wel in het voor mij belangrijkste opzicht; door de meezingbare zanglijntjes is het nummer niet echt ontroerend en het doet allemaal iets te hitgevoelig en – ondanks het geschreeuw – iets te bijgeschaafd aan om echt oprecht over te komen. Wel zijn de soms lekker dissonante gitaar- en basspartijen erg prettig en de tekst kan emo-achtiger.

1557 [0579] The Romantics - What I Like About You (1980)

Pretentieloos, tekstueel schattig en lekker meezingbaar nummertje, maar volgens mij zijn wel voorbij het punt dat dit soort oersimpele en niet extreem (positief) emotionele nummers erin horen te staan. Ik laat het in ieder geval niet merken in m’n beoordeling –ik probeer het ladderverband er altijd zo min mogelijk bij te betrekken- want dit is nogmaals een geinig meezingertje met een erg fijn gitaarlijntje. Niet zo euforisch dat ik knuffelneigingen krijg, wel best leuk om naar te luisteren.

1556 [1124] Alphaville - Sounds Like A Melody (1984)

Melig, gedateerd en vlak ’80-geneuzel. Het synthgebruik is pijnlijk slecht en de zanger bevestigt alle vooroordelen met zijn vreselijk dramatische gezeik. Verder weinig over te zeggen.
Cijfer: 2

1555 [1983] Buggles - Lenny (1982)

Alhoewel het misschien enigszins pretentieus overkomt, is dit wel de 80’s-pop waar ik het liefste naar luister; zangers zonder extreem drama en gebreken aan kazige lijntjes en geveinsde vrolijkheid doen het altijd wel goed bij mij. Wel staat de ietwat vervelende synth wel te veel op de voorgrond, maar ik vergeef het ze, ook door de eigenlijk gewoon heerlijke coupletten.

1554 [1695] Procol Harum - Grand Hotel (1973)

Voor zover je vooroordelen over en een hekel aan de jaren ’70 kan hebben (ik heb dat zeker niet), bevestigt dit nummer die wel allemaal; allemachtig, wat komen hier ongelooflijk kitschy stukken voorbij met die verschrikkelijk cliché piano en het lachwekkend plechtige kerkgezang. Niet bepaald mijn smaak.
Cijfer: 3,3

1553 [0897] The Smashing Pumpkins - Porcelina Of The Vast Oceans (1995)

Het vertrouwde Pumpkins-gerag is altijd heel prettig om naar te luisteren, maar ik moet wel toegeven dat het hier iets te veel uit de lucht komt vallen na het rustige intro. Voor de rest ontbreekt het wel wat aan sfeer, zoals altijd bij Pumpkin-nummers, en ook is het gekrijs van Corgan soms op of zelfs net wat over het randje, maar met zulk bevredigend gerag kan ik eigenlijk niets anders dan het ze allemaal vergeven, hoe saai het ook moet zijn. Heel erg prettige hardrock.

1552 [0806] Oasis - Live Forever (1994)

Enigszins merkwaardig, maar bij Gallagher heb ik eigenlijk vooral last van de zang bij woorden als ‘Maybeeeeee’ of ‘Lateleeeeee’, en jammer genoeg komen deze maar al te vaak voor. Als daar niet op gelet wordt, is het best wel een lekker meezingbaar britpoppertje, maar het moge duidelijk zijn dat deze band nooit echt een favoriet van mij geweest is of zal worden. Wel leuk en niets meer. Zesje doen.

1551 [1003] Nirvana - Heart-Shaped Box (1993)

Veegt de vloer aan met ieder slap powerballadje dat slappe pogingen doet om ook zo populair en emotioneel over te komen. Krachtig, gedurfd, zwaar deprimerend maar toch heeft het een bepaalde verwrongen catchyness die het nummer eigenlijk nog ongemakkelijker om naar te luisteren maakt. Staat ook mijlenver boven het aardige, maar nogal puberale niveau van Nevermind, dit pijnlijke, donkere en ook gewoon prachtige stukje uitzichtloosheid.

1400 [1142] The Church - Night Sequence (2005)
Een nummer van 20 minuten en 20 minuten geeuwen geblazen wegens te eentonig en te spanningsloos. Voor mij een lange en vervelende zit.
Cijfer: 3,5

1399 [1637] The Triffids - Kelly's Blues (1987)
Die gitaarsound en piano hier vind ik ook geweldig en kleuren het behoorlijk sterke nummer, enkel de drums vind ik minder.

1398 [-------] Fela Kuti - Sorrow, Tears & Blood (1977)
Ook dit is net als het vorig nummer in de lijst van hem 10 minuten durende afro-jazz. Die mooie piano valt op maar in het geheel weet dit nummer mij iets minder te boeien.

1397 [1783] Sigur Rós - Festival (2008)
Een typisch Sigur Rós-nummer - rustig beginnend en naar een climax opbouwend met die karakteristieke hoge zang - maar erg prachtig, sfeervol met geweldige percussie. Ik ken weinig bands die zo uniek klinken als Sigur Rós.

1396 [1571] Novastar - When the Lights Go Down On The Broken Hearted (2004)
Eén van de grootste Belgische singer-songwriters uit de naughties en dit nummer bewijst weer zijn compositorische en vocale klasse. Het enige wat je als negatief kunt aanhalen is dat het een ietsje te glad geproduceerd is.

1395 [0762] Animal Collective - My Girls (2009)
Eigenlijk zowat het nummer waarmee ik Animal Collective ontdekte en hun combinatie van close-harmoniezang en elektronica vind ik erg uniek, het klinkt ook nog melodieus en fris.

1394 [0953] Tom Waits - Diamonds & Gold (1985)
Tom Waits kan ik zelden betrappen op een zwak nummer. Ook dit is een apart gearrangeerd nummer met unieke rauwe stem waarbij vooral de prachtige tekst opvalt.

1393 [1864] Kraftwerk - Tour De France Étape 2 (2003)
Kraftwerk was één van de grondleggers van de elektronische muziek, dit is een come-back-nummer. Niet onaardig maar het klinkt mij te monotoon en heeft niet de magie van vroeger werk.
Cijfer: 5,5

1392 [1846] Gorillaz - Hong Kong (2007)
Een relatief rustig nummer met weinig elektronica maar wel een opvallende gitaarsound die een oosterse sfeer brengt wat de titel ook aangeeft. Damon Albarn vind ik hier ook op zijn best zingen.

1391 [1882] Captain Beefheart And His Magic Band - Big Eyed Beans From Venus (1972)
Dit klinkt nog een stuk bizarder dan Frank Zappa (waarmee hij vaak wordt vergeleken) maar in tegenstelling tot Zappa weet hij mij niet te raken wegens te weinig melodieus en te rommelig, het zal nooit klikken tussen mij en Beefheart al geef ik toe dat zijn stijl uniek is.

Matig tientalletje weer.

1550 [0592] Deep Purple - Smoke On The Water (1972)

U wilt niet weten hoe erg ik mijn best doe om de associatie van ‘Kijk, ik kan gitaar spelen! *speelt dit riffje stroef’’ uit mijn hoofd te bannen, maar na dat tientallen keren te hebben gehoord is het bijna onmogelijk. Gelukkig is dat niet het enige wat me zo irriteert aan het nummer, (anders zou ik niet meer serieus te nemen zijn) want dit is ongeveer het summum van saaie hardrock met de verschrikkelijk vlakke productie en de ellenlange gitaarmasturbatie. Niet het schandaligste nummer dat deze band eruit heeft geperst, de coupletten zijn namelijk hoewel nogal saai niet irritant, wel gewoon nog een gevalletje hoe-kan-dit-een-legende-zijn. Wat mij betreft dalen ze nog wat door.
Cijfer: 4

1549 [0498] The Velvet Underground - Sweet Jane (1970)

De nummers van Loaded hebben niet de experimenten van de eerste albums, maar wel de lekkere zeurstem van Reed en de zoete gitaarpartijen die de eerste albums (soms) hadden en daarom is het toch nog typisch Velvet Underground. Het is minder hoogstaand, hypnotiserend en vooruitstrevend, dat wel, maar als er zo’n lekker popliedje uit komt rollen ben ik weer stil.

1548 [0427] Jacques Brel - Amsterdam (1964)

De passie is altijd meer dan duidelijk hoorbaar bij meneer Brel, maar dit nummer is net een iets te grote lading onsubtiele bombast om echt genietbaar te zijn voor mij. Het is niet storend en ook zeker niet slecht, maar met een iets andere invulling en misschien een iets eigenzinnigere instrumentatie was het opvallender geweest. Nu is het wel een degelijk nummertje, maar niet meer.

1547 [0602] Muse - Time Is Running Out (2003)

Het valt nauwelijks te onderbouwen maar om de een of andere bizarre reden kan ik de nummers van Absolution stukken beter uitstaan dan de andere albums, hoewel dat gevoel een tijdje geleden stukken sterker was. Deze zal geen erg lage onvoldoende krijgen, maar op het moment dat deze meneren hun zanger met een liefdevolle schop onder de reet wegtrappen en de bombast met zo’n factor 10 verlagen, zal ik best wel overtuigd zijn; de instrumentatie is vooral hier best aardig en ondanks het feit dat ik echt niet begrijp hoe je dit zo geweldig kunt vinden, zijn het best meezingbare deuntjes. Toch behoort deze niet tot de beteren van Absolution.
Cijfer: 5,3

1546 [0685] Fleetwood Mac - Landslide (1975)

Na een derde luisterbeurt kan ik concluderen dat ik weinig muziek ken die zo langs me heen glijdt als dit. Nicks heeft een verschrikkelijk saaie stem, de gitaararrangementen kunnen moeilijk meer kabbelend worden en idem dito voor de melodie. Goede slaapmuziek, slechte laddermuziek.
Cijfer: 3,8

Landslide
1545 [0481] Morrissey - First Of The Gang To Die (2004)

Volgens mij is het niet de bedoeling dat een op zich wel aardig poprocknummertje na 3 minuten verschrikkelijk begint te vervelen. Aardige maar veel te saaie compositie, nauwelijks spannender dan de vorige ondanks de rammende drums en pielende riffjes. Vocale acrobatiek op het einde doet me al helemaal afhaken.

1544 [-------] Simple Minds - Love Song (1981)

Fout, fouter, foutst. Ik krijg enigszins doe-de-robot-neigingen bij het horen van dit nummer en Simple Minds in het algemeen en met alle wil van de wereld kan ik niet verder komen dan soms wel aardige popsongs. Deze ligt nog ver onder dat niveau; door de vlakke ’80-productie, de inwisselbare melodie en zanger, de matige tekst, alles bij elkaar moet ik jammer genoeg niet voor de eerste keer het plakkaatje ‘nogal overgewaardeerd’ opplakken.
Cijfer: 3

1543 [-------] A Flock Of Seagulls - Space Age Love Song (1982)

Ook al was mijn eerste reactie nogal wanhopig (niet onrechtvaardig overigens bij het zoveelste nummertje met een spekgladde productie en nogal vervelende synths), ik kan deze eigenlijk stukken beter waarderen dan de vorige. Oké, het lijdt wel onder de typische minpunten van al de popmuziek uit dit decennium, maar minder en bovendien zit deze compositorisch prima in elkaar met de ijzige gitaar, de atypische structuur en de prima zanger. Ik zal het niet uit mezelf opzetten, maar toch is dit wel een pak beter dan de rest van dit soort muziek.

1542 [1172] Metallica - Enter Sandman (1991)

Wel een leuke afwisseling in de lijst, maar ook wel weer nogal puberaal en (metal)kitscherig. De schreeuwende zang van Hetfield is daarnaast ook niet echt om blij van te worden en anders is de vervelende solo dat wel. Ook allemaal weinig subtiel; metal heeft zo zijn betere muzikanten.

1541 [1115] Van Halen - Runnin' With The Devil (1980)

Eigenlijk net zo puberaal en kitscherig als de vorige en misschien nog wel een standje stompzinniger maar er is één verschil: hier was ik een jaartje geleden ongelooflijk fan van. Een laag cijfer is dus eigenlijk onmogelijk om te geven, als ik – ja ik weet het, een jaartje is voor u niet echt veel, voor mij wel – gewoon de herinneringen die ik aan dit nummer heb meetel. Gewoon erg lekkere puberale meeschreeuwrock en dat heeft ook wel zijn charme.

1390 [0438] John Coltrane - My Favorite Things (1960)

Ik heb net zijn prachtige album A Love Supreme ontdekt. Vooral de eerste 2 nummer veel geluisterd. Echt prachtig. Onbegrijpelijk dat alleen dit nummer van hem erin staat en niet een Acknowledgement. Dit nummer is ook zeer goed. Met vooral die heerlijke dwarsfluitsolo die mij vermaakt. Maar ook de aandrijvende percussie eronder is erg goed en ook John Coltrane op zijn blazer is fantastisch.

1389 [-------] John Cale - Paris 1919 (1973)

Deze artiest ken ik nu van zijn samenwerking met Lou Reed. Deze vind ik beter dan die samenwerking. Vooral het erg fijne ritme en de leuke zang vallen op. Paris 1919 is een schoolvoorbeeld van een goed eigenzinnig popnummer.

1388 [1858] 13th Floor Elevators - Slip Inside This House (1967)

Fijn maar beetje standaard en lang rocknummer. Maar ach, wat maakt het uit, het luistert lekker weg en en die stem van die zanger is erg goed, lekker scherp randje. Zo'n zanger zou ik live wel eens aan het werk willen zien. Ook is het zo dat hoe langer ik het nummer luister hoe leuker ik het ga vinden. Die lengte maakt dus niks uit.

1387 [0987] James Brown - Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine (1970)

Een van de nummers die ik ken van James Brown. Hij doet wel onder voor zijn magnum opus qua songs. Maar Sex Machine is een fantastisch groovend nummer dat één groot swingfeest is. Van alleen al die riff ga je watertanden, en James Brown maakt het met zijn lekkere zang helemaal af.

Sex Machine

1386 [0721] Alice In Chains - Down In A Hole (1992)

Dirt van Alice In Chains staat al lang in mijn iTunes maar heb het nooit beluisterd. Ook niet toen Niels94 me laatst een geweldig nummer van een ander album liet horen. Check My Brain heet dat nummer, dat is geweldig. Maar het heeft me niet ertoe bewogen dat ik Dirt ging luisteren. Als dit nummer goed is ga ik het luisteren.
En... dit nummer laat een heel ander geluid horen. Het is een stukje rustiger. Ik vind het zeker een goed nummer, de sound van dit nummer bevalt me goed. Ook is het zeer strak gespeeld en de zanger heeft een goede rockstem. Het kan niet tippen aan dat andere nummer maar dit nummer is kwalitatief zeer goed, een beter refrein heeft het wel namelijk.

down in a hole

1385 [1691] Modest Mouse - Float On (2004)

Dit een zeer sterk popnummer. Het is lekker vrolijk en het komt voor mij niet echt kitscherig over of zo. Ik vind het een fijn popnummertje die ik zeker nog eens zal opzetten als ik een vrolijk popnummer wil horen.

1384 [1256] Doves - Catch The Sun (2000)

Deze gasten staan er vrij vaak in, tot nu toe hebben ze me er nog niet van kunnen overtuigen om een album van ze te luisteren. De nummer klinken allemaal wel leuk, maar daar blijft het ook bij. Het is mij allemaal teveel van hetzelfde, gewoon een opzwepend rocknummertje met wat melancholiek en een weinig bijzondere zanger. Wel leuk, maar niks memorabels.

1383 [1684] Melanie & The Edwin Hawkins Singers - Lay Down (Candles In The Rain) (1969)

Het begint veelbelovend, de rustige stukken zijn mooi en intiem. Daarna knalt het refrein er veel te veel in waardoor het eigenlijk niet goed meer is. Ook het meezingrefrein, een beetje net als bij Lola van The Kinks is niet goed. Lola heeft een fantastisch refrein. Hier vind ik het gewoon niet mooi. Een 8 voor de rustige stukken en een 4 voor het refrein maakt een 6.

1382 [0984] The Shins - So Says I (2003)

The Shins vind ik een van de leukste bandjes van de jaren '00. Ik ken niet veel bands die veel frisser klinken als The Shins. De hele sound van The Smiths is geweldig. Beetje rock vermengd met een heerlijk poppy sausje. Dit nummer is ontzettend strak. Lekker rockend. Maar juist de belangrijke popelementen zitten er ook in verwerkt. Prachtige zang, af en toe wat harmoniezang en lekker rinkelende gitaren. So Says I is een van de vele prachtige nummers van The Shins, lekker opzwepend en fijn om mee te zingen.

1381 [1350] Goldfrapp - Utopia (2000)

Goldfrapp is ook zeker een mooie band uit de jaren '00. Dit nummer begint al zo mooi, die prachtige strijkers en dan dat prachtig gezongen 'It's a strange day'. Daarna ontpopt het nummer zich tot een sterk popnummer met een heerlijke melodie, die tikjes op de achtergrond zijn echt goddelijk. Het is een fijn gelaagd nummer dat laat zien hoe briljant een popnummer kan zijn. Samen met The Shins laten ze even zien hoe je een waanzinnig popnummer moet maken.

Mooi rijtje met mooie cijfers

1390 [0438] John Coltrane - My Favorite Things (1960)
Met John Coltrane komen wij een Jazz-virtuoos tegen. Het knappe is dat dit tegelijk professioneel en speels klinkt. Met name die piano vind ik schitterend.

1389 [-------] John Cale - Paris 1919 (1973)
Van Lou Reed bezit ik ettelijke albums, van John Cale nog geen. Dit is alleszins een aparte en tijdloze song met ritmische violen en ook goed gezongen. Van deze man moet ik ook eens een album aanschaffen.

1388 [1858] 13th Floor Elevators - Slip Inside This House (1967)
De zang vind ik ook erg goed, diep met een tikkeltje soul. De compositie had vanwege de lengte iets meer afwisseling mogen hebben, daar zorgt enkel die overigens prima gitaarsolo voor.
Cijfer: 7

1387 [0987] James Brown - Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine (1970)
Eén van zijn bekendste nummers, dit is eigenlijk rap avant-la-lettre en die gitaarriff en ritme zijn natuurlijk onweerstaanbaar.

1386 [0721] Alice In Chains - Down In A Hole (1992)
Hun songs worden vaak gekenmerkt door een slepend tempo en erg donkere sfeer. Dit is weliswaar deels akoestisch maar typisch Alice In Chains.

1385 [1691] Modest Mouse - Float On (2004)
Dit heeft een wat funky ritme waarbij de drums sterk naar voren komen. Vrolijke popsong met leuk gitaartje.

1384 [1256] Doves - Catch The Sun (2000)
Vrij stevige rock met aanstekelijk refrein maar met een duistere ondertoon. Hun songs vind ik doorgaans goed te pruimen waaronder deze maar je moet ze enkele keren beluisteren.

1383 [1684] Melanie & The Edwin Hawkins Singers - Lay Down (Candles In The Rain) (1969)
Het gospelachtige refrein is erg meezingbaar, dit werd daardoor ook haar grootste hit. Natuurlijk roept Melanie associaties op met hippies en Woodstock maar het is niettemin een tijdloze song.

1382 [0984] The Shins - So Says I (2003)
Ook ik vind the Shins één van de leukste bands uit de jaren '00 met hun sixtiessound, dit klinkt erg fris met uitstekende vocalen en aangenaam rinkelende gitaren.

1381 [1350] Goldfrapp - Utopia (2000)
Utopia van Goldfrapp heb ik altijd vergeleken met Hooverphonic, dit heeft ook die zwoele sfeer en die typische zang. Alleen komt hier iets meer elektronica bij te pas.

hoi123 schreef:
1547 [0602] Muse - Time Is Running Out (2003)

en de bombast met zo’n factor 10 verlagen,
Wat mij betreft juist hun meest bombastische album. Niet zo gek ook gezien het thema. Het is wat subtieler, maar juist dat geeft het bombasme die subtiele lading die de overige albums altijd wel ergens missen. Ook ik vind dit veruit hun beste album.

hoi123 schreef:
1542 Metallica - Enter Sandman (1991)
maar ook wel weer nogal puberaal en (metal)kitscherig. De schreeuwende zang van Hetfield is daarnaast ook niet echt om blij van te worden en anders is de vervelende solo dat wel. Ook allemaal weinig subtiel; metal heeft zo zijn betere muzikanten.

1541 Van Halen - Runnin' With The Devil (1980)
Gewoon erg lekkere puberale meeschreeuwrock en dat heeft ook wel zijn charme.
Het zal wel aan mij liggen. Het verschil tussen een zware onvoldoende (heel zwaar kut) en een ruime voldoende (best goed) is blijkbaar dat je het een jaartje geleden wel goed vond.

Overigens denk ik dat dat tiental erg hoog zou scoren als het gaat om het hoogste gemiddelde per tiental. Stonden ze maar een plek of 50 hoger.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Het is overigens Florence + The Machine en niet Florence and the Machine.

Inmiddels aangepast. Dit staat fout op Wikipedia vandaar

chevy93 schreef:
Wat mij betreft juist hun meest bombastische album.
Zal wel, ik zeg ook niet dat Absolution niet bombastisch is.

chevy93 schreef:
Het zal wel aan mij liggen. Het verschil tussen een zware onvoldoende (heel zwaar kut) en een ruime voldoende (best goed) is blijkbaar dat je het een jaartje geleden wel goed vond.
Tja, voor een deel wel - ik heb nogmaals gewoon fijne associaties bij het horen van dit nummer, maar nog een factor die ik zie ik nu niet in het stukje heb vermeld, is dat bij Van Halen het speelplezier en de vrolijkheid er echt vanaf druipt en dat hoor ik bij Metallica's vlakke stampstampmuziek niet goed.

1540 [1171] Therapy? - Diane (1995)

De strijkers zijn erg leuk gevonden, maar ondanks dat ik merk dat ze goed hun best doen om het nummer ongemakkelijk en lekker duister te maken – de enigszins verziekte tekst helpt daar in ieder geval sowieso bij – maar de zanger verpest echt het gehele nummer; een veel te uitsloverige en onpassende stem die meteen die violen naar kitsch laat neigen. Voor dit soort nummers heb je een brommende, zachte stem nodig die het ook daadwerkelijk ongemakkelijk maakt om ernaar te luisteren en geen Idols-waardig vocaal acrobaatje. Had stukken beter gekund.

1539 [0360] Jeff Wayne & Justin Hayward - The Eve Of The War (1978)

Het begin met spoken word, waar ik meestal best wel een liefhebber van ben, belooft al niet te veel goeds met een veel te BBC-associaties-opwekkende, suffe neuzelaar. De opeenvolgende negen minuten vallen slecht anders te beschrijven dan verschrikkelijk over de top, glitterleren-broekerig en zo nu en dan behoorlijk lachwekkend met vooral die tenenkrommende zang. Ik ken zo wat betere soundtracks..
Cijfer: 2,5

1538 [0840] Faith No More - Epic (1989)

De associaties met Red Hot Chili Peppers zijn zeker te begrijpen maar dat maakt het niet per sé een goed nummer; de coupletten zijn jammer genoeg nét iets te vergelijkbaar met Rage Against the Machine om het nummer ook echt genietbaar te kunnen maken en het – net zoals RHCP vaak hebben – nogal onpassende refrein maakt het er ook niet beter op. Twee saaie solootjes en slechte refreintjes, quasi-emotionele en niet bepaald overtuigende piano-uitgeleiding en een onvoldoende van mijn kant.

1537 [0174] Depeche Mode - A Question Of Time (1986)

Hoe graag had ik nu de lage-cijfers-combo doorbroken en een enigszins hoge voldoende uitgedeeld, maar sorry. Het gebruikelijke bij dit soort muziek; te vervelende, galmende zang, te gedateerd, te suf, te mechanisch. Wel moet ik toegeven dat het synthmotiefje best degelijk is en dat er stukken meer sfeer in te vinden is dan bij het gros van Depeche Mode’s nummertjes. Nog net een voldoende dan maar, voor het feit dat het echt stukken beter irritatieloos uit te luisteren valt dan de meeste van dit soort nummers en ook omdat de stampende drums in de laatste minuut best leuk zijn.
Cijfer: 5,8

1536 [-------] LCD Soundsystem - All My Friends (2007)

Mja, ik mag dit soort muziek wel. Enige diepgang hoef je niet bepaald te vinden in dit soort nummertjes, maar vrolijk klinkt het zeker, mede door het erg fijne stuwende pianootje, de opzwepende percussie en de prima zangkwaliteiten van meneer wie-dan-ook. Niet erg hoogstaande, maar dansbare, meezingbare en frisse afwisseling hier.

1535 [1421] Tim Buckley - Lorca (1970)

En nu heb ik geen excuses meer, zodra ik weer kan ga ik onmiddellijk iets van de beste man opzoeken. Een betoverend (bij gebrek aan andere woorden, iemand een betere vertaling voor haunting, het eerste woord dat hier bij me opkwam?) en vooral erg dreigend nummer, dat stapje voor stapje dichter in je hoofd komt en iedere ruimte in je hoofd opvult. Geniaal, vooruitstrevend en door de onheilspellende, geweldige zang van Buckley sr. en verwrongen instrumentatie (een warm jazzpianootje heeft nog nooit zo eng geklonken) erg uitnodigend om alle lichten aan te doen en onder stoelen, tafels of bureau’s te gaan kruipen, beter kan ik het echt niet beschrijven.

1534 [-------] Ernie Hines - Our Generation (1972)

Aardig maar véél te doorsnee en véél te zoet soulnummertje dat zichzelf dan weer wel enigszins funky mag noemen door het lekkere funkgitaartje. Voor de rest bar weinig speciaals aan, maar wel lekker hoor.
Cijfer: 6,3

1533 [1384] Tortoise - TNT (1998)

Misschien iets te loungy en jazzy om ook op emotioneel vlak indruk te maken, maar dit nummer is nog steeds echt een geniaal potje dissonant jammen. Het moet je smaak zijn en het is soms misschien wat te priegelig, maar ik word er heel erg blij van, vooral van het godsgruwelijk lekkere gitaarriffje en de heerlijke blazers op het eind. De onbegrensde aanbidding door sommige users kan ik (nog) niet begrijpen, maar genietbaar is dit nummer zeker al.

1532 [-------] Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) (1960)

Heel schattig maar oh zo saai liefdesliedje. Orbison lepelt zo’n knullig tekstje op dat ik hem heel graag over zijn bolletje zou willen aaien en de instrumentatie is passend gelikt. Niet heel erg slecht, maar duidelijk is in ieder geval dat meneer Orbison niet zo van die enge, duivelse durf was.
Cijfer: 5,3

1531 [1847] Vic Chesnutt - Debriefing (2007)

Lekker emotioneel nummer; de niet helemaal perfecte zanger weet toch lekker treurig over te komen en de heerlijke, pijnlijke en snijdende gitaren over de rustige bass geven het nummer een redelijk uniek geluid. Was nog beter geweest met iets minder akoestische gitaar+stem (normaal gesproken niets mis mee, maar de zanger kan nogmaals nog wel voor wat irritaties zorgen), maar ook nu gewoon een genot. In ieder geval twee hele punten optel voor de geweldige uitbarstingen.

Lorca gaan luisteren Roeland, niet voor niets mijn favoriete album

De originele versie van Diane kun je ook wel gaan luisteren, harde noiseachtige rock van Hüsker Dü

1380 [1482] Neu! - Hallogallo (1972)

Dat eerste nummer van Neu! was aardig, maar ik was het alweer totaal vergeten, totdat ik deze naam weer voorbij zag komen. Dit kende ik al. Alle twee de nummers nog eens opgezet en ik moet zeggen dat dit nummer een pak beter is. Het heeft een bepaalde groove die erg lekker is. Het hele nummer bezit een frisse sound en alles is zeer strak gespeeld. Na een tijdje heb ik er wel weer genoeg van, en dat is meteen het grootste kritiekpunt, het is een beetje saai.

1379 [0705] Antony And The Johnsons - The Lake (2004)

Naast de pareltjes op de albums heeft Antony Hegarty ook een paar briljante nummers op EP. Wat dacht je van I Fell In Love With a Dead Boy. En deze dus ook. The Lake is een hemels nummer en eigenlijk is het balen dat het niet op I Am a Bird Now staat. De gedachte alleen al dat dit dat album zou afsluiten doet me watertanden. En dan mag het best Bird Guhl vervangen. Toch het minste nummer vind ik. De pianoballads van Antony vind ik nog altijd de mooiste, de gevoelige stem van Antony manoevreert zich een weg tussen de heldere mooie pianoklanken en soms raakt hij je diep in je hart. Een van de beste emotieopwekkers op zanggebied. The Lake is misschien wel nog beter dan One Dove en wordt beloond met een 9,8.

1378 [1082] New Order - Love Vigilantes (1985)

New Order staat er vaak in. Misschien staan de leden van New Order er wel het meest in de ladder van iedereen als je de Joy Division-nummers erbij optelt. Dat Joy Division nog een tweede leven had onder de naam New Order bewezen ze wel. Ze schreven nog vele fantastische nummers. Vandaar ook de vele noteringen in de ladder. Dit nummer bevalt me dan iets minder. Ik mag de donkere kant van Joy Division wat meer. Dit is zeker aardig maar niet memorabel genoeg.

Cijfer: 7

1377 [1245] Miles Davis - All Blues (1959)

Miles Davis staat er natuurlijk met So What in. Maar er staat dus ook een tweede nummer in. All Blues, voor mij met So What de leukste thema's op Kind of Blue. Een album die me nog niet echt heeft weten in te pakken. Iets wat A Love Supreme wel een beetje deed. Toch is dit nummer erg mooi. Met een paar fantastische passages. De rustige stukken vind ik vooral erg mooi.

1376 [1916] Röyksopp - What Else Is There (2005)

Dit is een leuk dromerig popliedje van deze Röyksopp. Deze vrouw heeft een prettige stem om naar te luisteren en het is dus allerminst een slecht nummer en geenszins een nummer om met tegenzin te luisteren. Ook is de zangeres generlij ziek en noch dood. Ik zal het dan ook zeker niet nalaten wat van haar werk op te zoeken.

1374 [1955] Archive - Lights (2006)

Ik weet dat veel mensen hier op musicmeter helemaal weg zijn van deze band, maar echt kennen doe ik ze niet. Ik ken Bullets wel en nog een aantal nummer, klinkt interessant maar er was geen echte klik. Dit nummer begint zeer sfeervol met mooie heldere klanken. Dat minimale ligt mij wel. De beat wordt daarna steeds heviger, op gegeven moment is het zo ongeveer dansbaar. Maar nog steeds klinkt het allemaal erg fijn. Na dat bijna dansbare stukje komt een zo nodig nog fijner stukje. Over een zeer fijne drumbeat worden mooie klanken verspreid. De melodie die de basis vormt voor het nummer is schitterend. Het maakt het nummer helemaal niet erg om hier 18 minuten naar te luisteren. Dit is één groot epos, het is één grote energiebron, vandaar misschien ook Lights, het nummer blijft maar doorgaan en doorgaan. En hoe, dit nummer heeft een grote drijvende kracht. De zang is ook nog een belangrijke toevoeging aan het geheel. Lights is een van de grootste ontdekking uit de ladder, en opent voor mij de wereld van Archive, waar ik nog heel veel mooie nummers hoop te ontdekken.

1375 [-------] The Sugarcubes - Deus (1988)

Hier hebben we ook een zeer leuke artiest aan het werk. Een nog veel leukere eigenlijk. Ik mag het soort zangeresjes als deze heel erg. Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met the Do met een streepje tussen de o. Deze zangeressen hebben een erg geile stem wat het nummer natuurlijk erg lekker maakt om te luisteren. Daarnaast heeft het nummer ook nog eens een aantrekkingsfactor 10 en het feest is compleet.

1373 [1495] Public Enemy - She Watch Channel Zero (1988)

Hier word ik blij van. Naar mijn mening het beste nummer dat ik ken van deze groep. Het heeft een heerlijk scheurende beat die ook nog eens zeer energiek is. Ook de raps zijn goed en het plezier en de energie van de rappers straalt er vanaf. Het refrein is dan ook nog fantastisch. Echt een tophiphopnummertje dit.

1372 [1652] The Flaming Lips - Race For The Prize (1999)

Ik weet niet of ik al nummers van The Flaming Lips heb gehoord, maar dit klinkt heel erg goed. Het is een fris popnummer die in de ietsje hardere stukken toch een lekker gierende gitaar bevat. Het nummer is vrij zoet, maar dat is bij dit nummer juist erg leuk, ook omdat alles geweldig strak gespeeld wordt. Vooral die gitaar zoals ik al zei is genieten. De zanger(s) hebben erg fijne stemmen, al met al een topbandje dus. Ook al baseer ik dat op één nummer. Ik ben hier erg benieuwd naar geworden.

1371 [1913] And Also The Trees - Domed (2007)

And Also the Trees, een rockband waar ik door het begin van dacht met een postrock band te maken, maar al snel wordt duidelijk dat dit niet echt het geval is. Het is gewoon een zeer mooi opbouwend melodieus rocknummer. Door die zware bas doet het me een beetje denken aan A Light So Dim dat laatst voorbij kwam.Het nummer heeft een bepaald geluid dat mij erg ligt. Dat komt mede door de prachtige violen soms op de achtergrond. Daarnaast is het ook nog eens behoorlijk afwisselend.

Snoeperd schreef:
1375 [-------] The Sugarcubes - Deus (1988)

Ik mag het soort zangeresjes als deze heel erg. Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met the Do met een streepje tussen de o.

Dit zangeresje staat toevallig bekend als Bjork, met puntjes op de o.

Snoeperd schreef:
1376 [1916] Röyksopp - What Else Is There (2005)

Deze vrouw heeft een prettige stem om naar te luisteren en het is dus allerminst een slecht nummer en geenszins een nummer om met tegenzin te luisteren. Ook is de zangeres generlij ziek en noch dood. Ik zal het dan ook zeker niet nalaten wat van haar werk op te zoeken.

Je bedoelt dat je nog niks kent van The Knife en/of Fever Ray?

The Knife zeker wel, deze zangeres is mij onbekend. Of is dit ook de zangeres van The Knife. Die hebben namelijk een geweldige zangeres.

Ja, dat is dezelfde zangeres. Ze heeft inderdaad niet zo'n opvallende stem, dus ik kan me voorstellen dat je hem niet meteen herkende.

Overigens zou What Else is There eigenlijk in de remix van Trentemoller in de lijst moeten staan (het was oorspronkelijk een nominatie van mij), maar op een gegeven moment is dat veranderd in het origineel.

Oh, da's zonde dan. Die remix een nog een flink pak beter dan het origineel.

Heb het even teruggezocht. Het was een nominatie van Luc011190, niet van mezelf, uit 2007.

Snoeperd schreef:
Naar mijn mening het beste nummer dat ik ken van deze groep.

Vind ik ook

Gast
geplaatst: vandaag om 11:34 uur

geplaatst: vandaag om 11:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.