MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Richard Burton:

Academy Awards

Nominations

1952 Best Supporting Actor, My Cousin Rachel
1953 Best Actor, The Robe
1964 Best Actor, Becket
1965 Best Actor, The Spy Who Came in from the Cold
1966 Best Actor, Who's Afraid of Virginia Woolf?
1969 Best Actor, Anne of the Thousand Days
1977 Best Actor, Equus

BAFTA Awards

1966 Best Actor, Who's Afraid of Virginia Woolf? / The Spy Who Came in from the Cold

Nominations

1959 Best Actor, Look Back in Anger
1967 Best Actor, The Taming of the Shrew

Emmy Awards

Nominations

1985 Outstanding Supporting Actor in a Limited Series or a Special, Ellis Island

Golden Globe Awards

1953 Most Promising Newcomer – Male, My Cousin Rachel
1978 Best Actor – Motion Picture Drama, Equus

Nominations

1960 Best Actor – Motion Picture Drama, Look Back in Anger
1965 Best Actor – Motion Picture Drama, Becket
1967 Best Actor – Motion Picture Drama, Who's Afraid of Virginia Woolf?
1968 Best Actor – Motion Picture Musical/Comedy, The Taming of the Shrew
1970 Best Actor – Motion Picture Drama, Anne of the Thousand Days

Grammy Award Winner

1975 Best Children's Recording, The Little Prince

Tony Awards

1961 Best Actor – Musical, Camelot
1976 Special Award

Nominations

1959 Best Actor – Play, Time Remembered
1964 Best Actor – Play, Hamlet

... en dan weggezet worden als suffe neuzelaar.

Trots op al zijn prijsjes, maar hij heeft een saaie stem.

Komt dat zien, komt dat zien. Geen enkele onvoldoende dit keer en eigenlijk stuk voor stuk prima of geweldige nummers. Ik vraag me af of ik ziek ben..

1530 [1505] Autechre - VLetrmx21 (1995)

this song is up lifting, as if you have died a peaceful death in your sleep. and your soul looks down on your physical body as it slowly ascends towards the gates of heaven..

Zo viel te lezen bij het filmpje, en eigenlijk kan ik niet anders dan het daar heel erg eens mee zijn. Het nummer bestaat misschien uit net wat te weinig tonen om echt het niveau van meesterwerk te behalen, maar wel is het een mooie, indrukwekkende sfeerschets. Ook mooi hoe de synth (toch?) naarmate het nummer vordert steeds venijniger wordt.
Cijfer: 8

1529 [1420] Autechre - Piezo (1994)

Nog atonaler dan de vorige, maar om de een of andere reden mag ik dit wel. De afstandelijke bliepjes creëren een andere, maar net zo sterke sfeer als het vorige nummer en het stuk wordt mooi uitgeleid met een veel toegankelijker en tonaler einde, dat dan weer enigszins dreigend overkomt. Fijne acht minuten die zo voorbij gaan.
Cijfer: 7,5

1528 [1718] Bon Iver - re: Stacks (2007)

Maar wat is Autechre, wat is eigenlijk bijna alles vergeleken hiermee? Ik kan dit soort muziek moeilijk beschrijven, maar wel kan ik zeggen dat dit zó puur is, zo regelrecht uit het hart komt en zo godsgruwelijk ontroerend is.. De gitaar klinkt wat verlossend en meneer Vernon, eerder op het album nog bijna wolfachtig huilend, heeft alle wanhoop verruild voor een berusting die ik zelden mooier heb gehoord. De tekst is één en al pracht, maar zo ook het buitenaards mooie refrein, de gitaar – ja ik weet het, ik val in herhaling – en natuurlijk de sfeer. De ondanks de ingetogenheid van het nummer zelf allesomvattende sfeer (doet me wat denken aan ene S. Beam) is, ja u raadt het natuurlijk al, maar bij dit soort nummers kan ik niet anders dan in suffe superlatieven vervallen, gewoon hartverscheurend mooi. Liefde, melancholiek, pijn, haat, wanhoop, berusting, in een kleine 7 minuten gegoten. Doe dat maar eens na.
Cijfer: 10+

1527 [0915] Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) (1967)

Natuurlijk valt bijna alles in het niet bij de buitenaards mooie voorganger, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit echt een prima soulnummertje is, door de prettige blazers en door de prima uithalen van Franklin, maar bovenal door het feit dat het nummer niet al te veel daaromheen gebouwd is; er blijft ruimte genoeg over voor de instrumentatie met als resultaat niet alleen de blazers, maar ook het subtiele gitaartje en de op een goede manier aanwezige piano. Prima te doen, eigenlijk meer dan dat.
Cijfer: 7,8

1526 [-------] Atmosphere - Little Man (2005)

Ook al speelt Slug qua lyrics soms wat te veel in op goedkoop sentiment, hij doet het, eerlijk is eerlijk, wel goed. Zijn soepele flow, de mooie voicesample en de tekst weten toch wel wat ontroering op te roepen, ook al weet ik dat het misschien wat makkelijk is. Qua thema heeft Atmosphere dus hun beteren, maar als ik er zoals in hier er wel door geraakt word en de ritmes zo geweldig zijn, is het eigenlijk al niets meer.
Cijfer: 8,5

1525 [-------] Joanna Newsom - Peach, Plum, Pear (2004)

En dan de sprookjeskoningin Joanna. Om te zeggen dat haar stem een love it or hate it-stem zou zijn is al bijna een understatement; haar hoge, kinderlijke stem komt hier meer dan ooit wat krijserig en 3-jarig over. Maar wat houd ik er toch van. Joanna weet met bijna niks – een krakkemikkige clavecimbel, haar stem (op het einde wat bewerkt) en de geniale, poëtische tekst – een hartverwarmend en uniek sfeertje neer te zetten, dat me tegelijkertijd in een euforische en zwaar ontspannen bijna extase zet. En is daar stem daarbij een hindernis? Zeker niet; ik kan haar eenvoudige, liefdevolle composities eigenlijk niet eens meer voorstellen zonder haar warme, totaal eigen en misschien voor u vreselijke stem. Buitenklasse.
Cijfer: 10

1524 [1272] The Frames - What Happens When The Heart Just Stops (2001)

Een nummer dat ik al een tijdje kende, maar ook een tijdje niet meer gedraaid had. De sobere instrumentatie en de rustgevende stem van Hansard bouwen uit van een mooi, ingetogen popliedje tot een wanhopige, luide maar beheerste climax; erg in mijn straatje dus. Erg mooi nummer dat zeker uitnodigt tot herbeluistering van het album en zeker nog wel wat langer had mogen duren. En daarnaast; blazers.
Cijfer: 8,8

1523 [-------] Iron & Wine - Sunset Soon Forgotten (2004)

En weer een geweldig nummer. Deze nominatie van eigen hand komt van het tweede album van Beam, waar de productie vele malen beter (maar niet per sé mooier; ik hield en houd nog steeds verschrikkelijk veel van de gruizige Iron & Wine) was en de nummers iets minder afwisselend qua emotie zijn; allemaal zijn ze vervuld van een soort tederheid die Beam zo geweldig neer kan zetten. Ondertussen vind ik eigenlijk ieder nummer van zijn debuut beter, maar die zijn dan ook echt buitenklasse; deze mag zich ook nog een erg mooi, rustgevend nummer met de ongekende landelijke Iron & Wine-sfeer noemen.
Cijfer: 9

1522 [1499] The Magnetic Fields - All My Little Words (1999)

Nu zou ik mijn belachelijk hoge cijfers-combo kunnen doorbreken door dit nummer met behulp van de nogal knullige tekst af te branden, maar jammer ( ) genoeg straalt ook dit nummer een soort van landelijke rust uit, die de tekst even doet vergeten. Daarnaast is ook de instrumentatie erg genietbaar met zijn subtiele viool en prachtige banjo-riff. Niet de meest hoogstaande muziek uit dit tiental, maar waar vergelijk je het mee?
Cijfer: 7,3

1521 [1251] Oi Va Voi - Refugee (2003)

En we sluiten af met een nummer dat niet onderdoet voor de vorige. De instrumentatie is lekker broeierig en opzwepend met als enige kleine minpunt het ietwat foute Spaanse gitaartje en de zangeres heeft een erg fijne, ontspannen stem die het nummer afmaakt. De soort loungepop die je het liefst tegen zou komen, al helemaal door de ronduit verrukkelijke viool.

Al bij al echt een verschrikkelijk goed tiental, ongeveer alle goede nummers uit de ladder bij elkaar geconcentreerd. Hoe geweldig zou het zijn als de hele ladder dit niveau had..

hoi123 schreef:
Komt dat zien, komt dat zien. Geen enkele onvoldoende dit keer en eigenlijk stuk voor stuk prima of geweldige nummers. Ik vraag me af of ik ziek ben..

Zal ook vast te maken hebben met dat het over het algemeen redelijk jonge nummers (1 uitzondering die dan weer de regel...) zijn.

Maar ik ben blij voor je, hopelijk gaat je nu niet extra verzuren als er wat minders in jou ogen voorbij komt.

1380 [1482] Neu! - Hallogallo (1972)
Het nummer is erg origineel en heeft een psychedelische sfeer maar waarom moet dat tot 10 minuten worden getrokken? Na een tijd had ik er ook genoeg van.
Cijfer: 7

1379 [0705] Antony And The Johnsons - The Lake (2004)
Een sobere pianoballad maar erg pakkend mede door de emotionele en indringende zang van Antony Hegarty. Schitterend nummer, al eindigt het wat onverwacht.

1378 [1082] New Order - Love Vigilantes (1985)
New Order heb ik altijd de link tussen new wave en dance genoemd, twee stromingen die aanvankelijk lijnrecht tegenover elkaar stonden. Dit is een meer poppy gitaarsong van New Order, degelijk maar niet echt opzienbarend.

1377 [1245] Miles Davis - All Blues (1959)
Miles Davis hoort natuurlijk in de MuMe top-2000 thuis en dit is jazz zoals ik het liefst wil horen: even inventief als professioneel, gezellig met melancholieke ondertoon.
Cijfer: 9,5

1376 [1916] Röyksopp - What Else Is There (2005)
Een tijd niet meer gehoord, dit is mede door de kille sfeer typisch pop dat afkomstig is uit Noord-Europa. Dit nummer heeft een aangename melodie en de zang is wel apart.

1375 [-------] The Sugarcubes - Deus (1988)
Door haar solo-activiteiten is de vroegere band van Björk wat in de vergetelheid beland. Maar dit is nu nog steeds een fris klinkende popsong waarbij het gitaargeluid mij een beetje doet denken aan Pretenders. Zou de Belgische dEUS zijn naam aan dit nummer gebaseerd hebben?

1374 [1955] Archive - Lights (2006)
Diezelfde melodie wordt steeds herhaald waardoor het na een tijd kan vervelen maar het nummer is wel goed opgebouwd, al ben ik nog niet helemaal om.

1373 [1495] Public Enemy - She Watch Channel Zero (1988)
Hiphop hoor ik het liefst als er power zit en in combinatie met rock wat in die tijd wel vaker werd toegepast. Energiek en vermakelijk met prima agressieve raps. Een andere Belgische band kan zijn naam hierop gebaseerd hebben.

1372 [1652] The Flaming Lips - Race For The Prize (1999)
Dit nummer van Flaming Lips klinkt relatief luchtig en toegankelijk. Vlotte en vrij vrolijke popsong met eigenzinnige arrangementen.

1371 [1913] And Also The Trees - Domed (2007)
In deze band heb ik mij nooit verdiept maar ik vind het een interessant nummer, sfeervol en duister met inventieve arrangementen. Wellicht een groeiplaat.

1370 [-------] Raymond Van Het Groenewoud - Je Veux De L'amour (1980)

Deze mix van nederlandstalig en franstalig van Raymond van 't Groenwoud is één van de anthems uit de nederlandstalige popmuziek. Dit is op alle vlakken een klassieker. De prachtige rustige stukken op de piano die dan uitbarsten in een wanhopig refrein, dat refrein is echt ongelooflijk mooi. Je hoort de wanhoop van de zanger gewoon doorklinken in het refrein. Geweldig nummer, mooi dat deze erin is gekomen dit jaar.

1369 [0985] Massive Attack - False Flags (2006)

Massive Attack heeft een aantal leuke nummers, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om een heel album te luisteren. Ook hun magnum opus nog niet. Dit nummer is een wat onbekend nummer uit hun oeuvre denk ik zo. Een verborgen pareltje. Want het is enkel op de bonusdisc van Collected te vinden. Dit minimalistische werkje met de lekkere melancholieke instrumentatie en mooie tikjes is best goed. De zang erover klinkt ook zeer intiem wat alleen maar mooi is, de bridge is ook zeer goed, daar komt de melodie pas echt goed tot uiting. Al met al een fijn stukje muziek.

1368 [0970] Leftfield - Open Up (1995)

De minimale electronics van Massive Attack maken plaats voor de dance tonen van Leftfield. En eigenlijk is allemaal maar matigjes vind ik. Het onderscheidt zich zeker nog wel van de hersenloze dance uit de top 40, maar veel beter dan dat kan ik het niet vinden. Gewoon een stuwend ritme en een irritante stem die ook nog eens soms verschrikkelijk bewerkt wordt. Sorry hoor, maar dit mag er mijn part snel weer uit.

Cijfer: 4,5

1367 [1234] M|A|R|R|S - Pump Up The Volume (1987)

Het niveau van dit rijtje blijft laag met dit nummer, want dan is dit misschien niet irritant, ik ga er wel van gapen. Een beetje nutteloos geneuzel en dit moet dan een goed nummer zijn? Pas na zo'n 3 minuten wordt het eindelijk een beetje leuk, met de stemmen en een wat groovender ritme. Daarvoor is het behelpen. Voor de laatste minuut sleept dit nummer nog net een 5,5 uit.

Cijfer: 5,5

1366 [-------] Television - Little Johnny Jewel (1975)

Television is een band die ik altijd al interessant vond, alleen heb ik nooit de moeite genomen om Marquee Moon is te luisteren. Als ik dit nummer hoor weet ik dat daar verandering in moet komen. Ik heb hem er meteen maar even opgezet. Dit nummer is lichtelijk experimenteel maar vooral heel erg fijn. Wie is die gitarist want dat is me een goeie. Ik kan maar niet genoeg krijgen van dat gitaargepingel. Het klinkt fris, het is afwisselend en er wordt veel gevoel in het gitaarspel gelegd. De zang die sporadisch voorkomt maakt het dan helemaal af. Zonde dat dit niet gewoon op het album staat, maar als bonustrack. Ach, ik voeg hem toch wel toe aan de tracklist.

1365 [-------] David Bowie - Big Brother (1974)

Voor de eerste keer in de ladder komen we glamrockpionier David Bowie tegen. De herkenbare popliederen van David Bowie zijn vrijwel altijd geweldig om te luisteren. Op de albums die ik geluisterd heb heb ik nog geen enkele misser kunnen ontdekken en ook dit is gewoon weer een prachtig werkje op artistiek en muzikaal gebied. Het is een voor hem kenmerkend nummer, zoals we er zoveel horen, maar toch is ieder nummer zo op zich zelf staand en goed dat het niks uit maakt.

1364 [1651] Gram Parsons - Return Of The Grievous Angel (1974)

Het vorige nummer dat langskwam van hem was best leuk, wat me dus doet verheugen op dit nummer. En dit nummer is dan ook nog eens vele malen beter. Het duet tussen deze man en vrouw op dit nummer is gruwelijk mooi. Je droomt je weg door dit hippienummer heen. De mooie gitaarakkoorden plus pianospel en de mondharmonica geven het nummer de nodige sfeer mee. Die sfeer wordt ook nog eens perfect verwoord en gezongen. Echt een klasse folk nummer dit met een prachtig refreintje.

Gram Parsons

1363 [1013] Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain (1969)

Townes van Zandt is een emotieopwekker. Dat doet hij bij mij elke keer dat ik zijn titelloze album luister weer. Hij kan als geen ander emotie in zijn stem leggen en ook nog zijn kunstje doen door fantastische composities te maken. Ook dit nummer is daar geen uitzondering op. Townes van Zandt op de gitaar, af en toe een ander instruementje en dan daar zijn prachtige stem overgegoten. Meer is er niet nodig om Townes van Zandt goed tot zijn recht te laten komen. Een pareltje is dit.

1362 [1398] Boards Of Canada - Dayvan Cowboy (2005)

Boards of Canada, ook electronic. Maar dit keer ben ik er wel gerust op dat ik geen onvoldoende hoef uit te delen. Boards of Canada kwam al een keer langs met een alleraardigst nummer.. Ook deze aaneenschakeling van mooie muziekfragmenten is erg fijn, na de eerste minuut wordt het roer compleet omgegooid en daar begint het echte nummer eigenlijk voor mij. Dit stuk, gedirigeerd door de gitaar is voor mij een erg goed stuk muziek. Ook de fijne percussie helpt daar aan mee. Deze ambient bevalt mij wel. Ik ga denk ik wel een keer wat van ze opzoeken.

1361 [1608] Swans - Better Than You (1991)

Dit nummer maakt een sprong in de top 2000. Zou het door de goede comeback van deze groep komen? Wie weet. Het is namelijk ook niet gek als je gewoon zegt dat het door de muziek komt. Daar is niks mis mee namelijk. Ik vind het een sfeervol rustig rocknummer met een zanger die een mooie zware stem heeft. Daarnaast heeft dit nummer een geweldige onheilspellende gitaarriff die dit nummer van uitstekende muzikale ondersteuning voorziet.

Cijfer: 8,8

LucM schreef:

1375 [-------] The Sugarcubes - Deus (1988)
Zou de Belgische dEUS zijn naam aan dit nummer gebaseerd hebben?

Het antwoord is ja. Dat zei Tom Barman in de Belpop-documentaire die deze maand op TV is geweest.

Ooit stond ik nog vlak achter LucM en Snoeperd. Eén week vakantie is funest voor die riante uitgangspositie.

1430 [0872] The Kinks - The Village Green Preservation Society (1968)
The Kinks, vaak garant voor lekker korte liedjes. Toch zelden echt zo goed dat ik ze zou eren met een plek bij de beste 2000. In iets mindere mate vind ik dit ook terug bij The Byrds. Los zijn de nummers vaak zo kort dat het moeilijk is te imponeren. Wat dat betreft doen The Beatles het toch beter.

Cijfer: 6,5

1429 [-------] Sigur Rós - Sæglópur (2005)
Takk.. is een moeilijk album. Buiten het feit dat het album te veel van die irritante achtergrondgeluidjes heeft, is het voor de rest een stuk minder imposant dan ( ) en Agaetis Byrjun. Ik grijp dan ook vele malen vaker naar die albums, omdat die me als geheel een stuk meer doen. Dit is dan weer één van de betere. Als het begint krijg je eerder genoemde problemen, maar zodra die drums instarten, krijg je een prachtig bombastisch nummer. Het subtiele wat ze zo geweldig maakt, is dan wel vanaf, maar daardoor nog niet verpest. Bovendien, als je die laatste minuten hoort…
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit gaat klinken bij Inni. Kan niet wachten!

Cijfer: 7,2

1428 [1703] Donny Hathaway - He Ain't Heavy, He's My Brother (1971)
Soul van de bovenste plank? Ja, voor de eerste 3 à 4 minuten wel. Daarna takelt het langzaam af. Met name vanwege het gebrek aan variatie. Zo af en toe hoor je dat hij veel in zijn mars heeft, maar dan neigt het toch te veel naar de gebruikelijke soul-clichés (eentonig, overdreven emotie en de zogenaamde groove). Hoe meer ik van dit soort artiesten luister, des te meer respect ik krijg voor Marvin Gaye. Eén van de weinige soul-artiesten die mij altijd kan boeien.

Cijfer: 5,8

1427 [-------] Porcupine Tree - Open Car (2005)
Van alle geweldige nummers die ze gemaakt hebben, waarom in godsnaam dit nummer? Een vrij doorsnee nummer die volledig verbleekt bij de rest wat ze gemaakt hebben. Zit nota bene ingebouwd tussen het uitstekende Mellotron Scratch en het fenomenale Start of Something Beautiful. Misschien wel het minste nummer van het album. Bij vlagen schijnt er kwaliteit tussendoor en het blijft Porcupine Tree…

Cijfer: 6

1426 [1667] Doves - Snowden (2005)
Dus… Een boel herrie, weinig inhoud. Vrij irritante sound en die paar kleine goede stukjes tussendoor ben ik gauw weer vergeten.

Cijfer: 3

1425 [1546] Leonard Cohen - Closing Time (1992)
Cohen? Dat is toch die man van die monotone, gevoelige liedjes? Een soort vrolijke poppy liedje met zo’n zaaie stem? Dat is als Lady Gaga die Hurt van Johnny Cash gaat zingen. Het werkt gewoon niet. Ik kreeg even zelfs de rare gedacht om te zeggen dat ik liever de versie van Tom Waits hoor, maar zo erg is het gelukkig niet. Zo heel sporadisch nog wel een goed stukje, maar over het algemeen is het veel te popie-jopie.

Cijfer: 5

1424 [1413] Can - Vitamin C (1972)
De eerdere nummers/albums die ik ken van Can zijn over het algemeen erg sterk. Het repetitieve karakter is vaak net genoeg en het experimentele gehalte heeft vaak net wel/net niet de goede balans. Bij deze slaat het dan weer uit naar de “net wel”-groep. Hoewel de zang mij hier niet kan boeien, is het instrumentaal wel dik in orde. Met name het drumwerk valt in positief opzicht op.

Cijfer: 6,3

1423 [-------] Foals - Spanish Sahara (2010)
Leuk, deze artiest is blijkbaar totaal langs me heengegaan. Aan het begin dacht ik dat het een soort postrock was, maar dat leek me sterk. Of het nou 6 minuten echt goed is? Nee. Op zo’n ⅔ van het nummer is de aandacht wel zo’n beetje weg en glijdt de rest van het nummer voorbij. Heel hoge verwachtingen aan het begin, maar te veel van hetzelfde en datzelfde is niet imposant genoeg.

1422 [0944] The Jimi Hendrix Experience - Third Stone From The Sun (1967)
Het duurt even voordat deze gitaargod z’n kunsten begint te vertonen, maar als hij eenmaal loskomt, is het weer op en top Jimi. Het stuurloze getokkel wat hem normaal zijn charme geeft, krijgt hier af en toe iets te veel de overhand. Er staat ook beters op de plaat, maar zoals wel vaker duurt het bij hem even.

Cijfer: 6,1

1421 [1352] Lou Reed & John Cale - Small Town (1990)
Lou Reed en John Cale. Velvet Underground werd ook pas goed, nadat Cale wegging, dus waarom zou je ze weer willen herenigen? Hij zingt voor geen meter, de piano is zo simpel en slecht gestemd dat ik het bijna zelf had kunnen schrijven. We gaan toch geen nummers de ladder in werken, omdat het toevallig door twee overschatte muzikanten gemaakt is?
Cijfer: 4

Lou Reed en John Cale overschat? Leonard Cohen saai? Tom Waits slecht?

Hoewel je gewoon eerlijk je mening geeft, doet het voor mij wel een beetje pijn om dat te lezen.

Natuurlijk komen de beste nummers van deze artiesten nog, dus hopelijk draai je nog bij

Snoeperd schreef:

Echt een klasse folk nummer dit met een prachtig refreintje.

Dit gaat misschien schrikken worden voor je maar je hebt zojuist een heel hoog cijfer gegeven aan een van de grootheden uit de country(rock). Wellicht dat je het voor je eigen gemoedsrust maar "folk" genoemd hebt?

ArthurDZ schreef:
Lou Reed en John Cale overschat? Leonard Cohen saai? Tom Waits slecht?

Hoewel je gewoon eerlijk je mening geeft, doet het voor mij wel een beetje pijn om dat te lezen.

Ik lach er heel hard om en haal vervolgens m'n schouders op. Misschien een tip voor het vervolg van dit topic?

ArthurDZ schreef:
Zo voel ik me ook eens als Roeland.

Natuurlijk komen de beste nummers van deze artiesten nog, dus hopelijk draai je nog bij
Hoewel ik mijn mening over Tom Waits nu al 3x behoorlijk duidelijk geformuleerd heb, ben ik het met je eens als het gaat om Cohen en Reed. De smartlap is een schitterend nummer (en zo heeft hij er wel meer gemaakt hoor) en ook van Cohen zijn er een boel nummers die ik zeer goed vind (o.a. Suzanne). Songs of Leonard Cohen heb ik dan ook beloond met een dikke, vette 3,0*!

Edit: Tom Waits is niet slecht, wel behoorlijk saai. Maar dat was wel duidelijk inmiddels, toch?

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik lach er heel hard om en haal vervolgens m'n schouders op. Misschien een tip voor het vervolg van dit topic?

Misschien moeten wij maar eens inhaken hier, zodat het niveau van de besprekingen wat naar omhoog gaat

Weet je wat, laat ik dat vanaf nu gewoon doen. Op mijn eigen tempo. We zien wel hoelang ik het volhoud...

En chevy, onze smaken verschillen. Het is je vergeven

Omdat ik een rijtje wil waarbij er minstens één overtuigend nummer zit, nog maar eentje:

1420 [1271] Ray Charles - I Got A Woman (1954)
Hier in Hilversum beter bekend van de sample van Kanye West. Beide nummers spreken me overigens niet bijzonder aan. Ray Charles is een held, dat concludeerde ik na Ray gezien te hebben. Maar hij kan beter dan dit. Dit is nog te kaal en te weinig overtuigend. Het geeft niet, hier was hij nog (relatief) jong en moest hij nog iets meer rijpen. En een nummer dat in een Dire Straits-nummer voorkomt, kan natuurlijk nooit een onvoldoende krijgen.
Cijfer: 5,5

1419 [1116] The Dream Academy - Life In A Northern Town (1985)
Een soort Pet Shop Boys-achtig nummer dat bij vlagen heerlijk popachtig is, maar even vaak zo’n ongelofelijke anonieme sound heeft dat je je afvraagt wat een nummer als deze in deze lijst doet. The Pet Shop Boys meets Lion King, dat was het eerste wat me te binnen schoot. Deze bespreking is net zo warrig als mijn mening over dit nummer.
Cijfer: 6,3

1418 [-------] Eminem & Dido - Stan (2001)
Eminem en Dido. Zij lieten zien dat een op het eerste oog belachelijke combinatie erg goed kan werken. Was dit nummer allang vergeten en zeer leuk om dit weer eens terug te horen. Ik moet ook zeggen dat ik zijn stem bijna niet herken. Prachtige laydown-beat en de haast perfecte afwisseling tussen rap en pop. Dit is het nummer dat laat zien dat dit dus WEL kan. En dat potverdomme bijna 7 minuten lang!

1417 [-------] The National - England (2010)
De afgelopen tijd heb ik een mooie omslag gemaakt met The National. Van overschatte rockband ging ik naar “hier heb ik wel waardering voor”. Boxer is een prima album en ook de nieuwe nummers kan ik telkens goed waarderen. Zo ook deze. Heel rustig en met beleid gespeeld.

1416 [0874] Snow Patrol - Chasing Cars (2006)
Moet ik hier iets interessants over vertellen? Kennen we niet alles al van dit nummer? Het is gewoon een zeer sterk nummer en één van de beste songs wat de afgelopen jaren mainstream is geworden. Het album daarentegen… bijzonder zwak.
Cijfer: 8,0

1415 [0632] Spinvis - Smalfilm (2002)
Absoluut één van zijn beste nummers. Het volledige album is mij iets te veel van het goede, maar ik geniet erg vaak van zijn stijl. Met name zijnteksten zijn spot on.

1414 [1096] Patti Smith Group - Gloria (1975)
Ik heb echt totaal geen idee wat ik hierbij moet schrijven. Behalve dat het me totaal niks doet. Ik kan natuurlijk een heel lulverhaal gaan houden en er allemaal nietszeggende begrippen bijhalen, maar dat is niet leuk voor Arthur, want dat doet hem pijn.

Op dit album heet ze nog gewoon Patti Smith

1413 [1861] Front 242 - Headhunter (1988)
Even dacht ik bij de naam aan Lessons in Love. Een heerlijk nummer, maar dat is natuurlijk Level 42.
Front 242 kwam een aantal weken geleden opeens, tot ieders verbazing, voorbij als “essentiële klassieker”. Veel bombasme en nog meer zogenaamd interessante samples, maar eerlijk gezegd is dit maar een slecht nummer. In de jaren ‘80 misschien blits en stoer, anno 2011 stelt dit bijzonder weinig voor. Echt zo verschrikkelijk jaren ‘80. Nog gedateerder dan The Final Countdown.

Cijfer: 4

1412 [-------] Frank Zappa - Willie The Pimp (1969)
Ik heb besloten dat mijn interesse Hot Rats gaat vallen of staan met dit nummer. De oplettende MuMe’er had al gemerkt dat ik dit nummer beluisterd had voor de Laddercompetitie, maar erg veel indruk heeft het niet gemaakt. Tijd voor een herkansing dus.
Het begon een beetje aarzelend, hij kan echt niet zingen. :’)
Maar voor ik er erg in had, zat ik al 5 minuten lang te swingen. En toen was het nummer alweer voorbij. En nog een keer (want voor ik er erg in had, had ik hem twee keer beluisterd!). Zeer content met het herbeluisteren van deze topper in wording.

Cijfer: 8,2

1411 [1267] Crowded House - Better Be Home Soon (1988)
Crowded House is altijd goed om mee af te sluiten. Dit album ken ik dan weer niet. Ze staan 9 van de 10 keer garant voor een lekkere, warme, om vrolijk van te worden chanson. Ook ditmaal geen uitzondering op die regel. De ene nog mooier dan de andere.

ArthurDZ schreef:
En chevy, onze smaken verschillen. Het is je vergeven
Ik zie nu je top 10 pas. Dat moet inderdaad pijn doen.
Maar je bent één van de weinige mensen die Dire Straits begrijpt, dus ik respecteer je en daarom wil ik ook mijn excuses aanbieden.

1370 [-------] Raymond Van Het Groenewoud - Je Veux De L'amour (1980)
Oorspronkelijk een nummer van Robert Charlebois waarvan Raymond Van Het Groenewoud een Nederlandstalige versie heeft gemaakt, klinkt grappig en wordt met veel passie gebracht.

1369 [0985] Massive Attack - False Flags (2006)
Weinig bekend nummer van Massive Attack maar toch de moeite waard vanwege de melancholieke elektronische begeleiding en ingetogen zang. Niet tot hun beste behorend maar misschien moet ik dit nummer nog vaker beluisteren.

De zang is van John Lydon voor zover je ze niet herkent. Een stevig elektronisch dance-nummer met prima baslijn, inderdaad beter dan de gemiddelde top-40 dance in die tijd. Enkel dat slotstuk had voor mij niet gemoeten.

1367 [1234] M|A|R|R|S - Pump Up The Volume (1987)
Ook dit is prima dancevoer waarbij op inventieve wijze verschillende samples worden verwerkt, ook hier een prima baslijn.

1366 [-------] Television - Little Johnny Jewel (1975)
Van hen bezit ik enkel hun debuut waar dit nummer niet opstaat, ik kende het dus niet. Inderdaad prima gitaarwerk maar de song weet mij iets minder te boeien dan het werk van hun debuutalbum.

1365 [-------] David Bowie - Big Brother (1974)
Dit nummer en het album Diamond Dogs legt zowat de link tussen glamrock en de komende new wave. Het klinkt futuristisch en ook wat onheilspellend maar typisch Bowie door zijn kenmerkende zang.

Gram Parsons brengt hier pure country met steelgitaar en viool, emotioneel gezongen met Emmylou Harris als tweede stem, dit is country zoals het moet klinken.

1363 [1013] Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain (1969)
Deze man kan ook veel emotie in zijn stem leggen, dit is pure passie en dan is het ook nog een prachtige compositie met sobere maar passende begeleiding.

1362 [1398] Boards Of Canada - Dayvan Cowboy (2005)
Nu weer wat anders: elektronische muziek. Daar hecht ik vooral belang aan de sfeer en die is zeker aanwezig en het is ook knap opgebouwd waardoor het niet verveelt.

1361 [1608] Swans - Better Than You (1991)
Moeilijk te beoordelen dit, het klinkt onheilspellend en passioneel maar soms ook te bombastisch, tegen het einde begon het mij bovendien te vervelen.

chevy93 schreef:

1415 [0632] Spinvis - Smalfilm (2002)
Absoluut één van hun beste nummers. Het volledige album is mij iets te veel van het goede, maar ik geniet erg vaak van hun stijl. Met name hun teksten zijn spot on.

Zijn, zijn en zijn.

chevy93 schreef:
Veel bombasme

Hij's leuk. Doe mij ook zo'n woordenboek

Oh ja.
Zijn nummers zitten ook altijd zo in elkaar als een bandnummer.

Bombasme is overigens een veel leuker woord dan bombastisch. Dat was geen uitglijder.

Bombast

Onweerwolf
chevy93 schreef:
1414 [1096] Patti Smith Group - Gloria (1975)
Ik heb echt totaal geen idee wat ik hierbij moet schrijven. Behalve dat het me totaal niks doet. Ik kan natuurlijk een heel lulverhaal gaan houden en er allemaal nietszeggende begrippen bijhalen, maar dat is niet leuk voor Arthur, want dat doet hem pijn.

Op dit album heet ze nog gewoon Patti Smith

Niet volgens wikipedia.

GrafGantz schreef:
(quote)

Zijn, zijn en zijn.

Of niet natuurlijk, dat is de vraag.

Onweerwolf schreef:
Niet volgens wikipedia.
Wel volgens MuMe. Ik neem aan dat dat destijds gecontroleerd is. Ook op de hoes wordt gesproken over Patti Smith zonder Group.

Op de single wel:

(afbeelding)

Onweerwolf
op Wikipedia staat dat Horses het eerste album is van Patti Smith Group.

Uit luiheid heb ik maar besloten om met mijn besprekingen te beginnen vanaf 1430

1430 ♫ [0872] The Kinks - The Village Green Preservation Society (1968)

Het gelijknamige album en de opvolger hiervan staan al eeuwen op mijn ‘te beluisteren-lijstje’, maar het komt er om één of andere reden nooit van. Dit vind ik wel een aardig nummer met een gezellig, ‘kerstmarkt op het dorpsplein’-achtig sfeertje. Ik heb al vernomen dat elk nummer op The Kinks Are The Village Green Preservation Society min of meer zo klinkt. Dat beloofd alvast!

7.5

1429 ♫ [-------] Sigur Rós - Sæglópur (2005)

Sigur Rós is een band waar ik echt niks mee heb. Al is het maar omdat ik nog altijd niet helemaal doorheb hoe je die bandnaam nu precies uitspreekt, laat staan de titels van hun nummers. Bij geen enkel stuk muziek dat ik tot nu toe van ze hoorde werd ik warmer of kouder. Ik ben dan ook verheugd om te melden dat dit het eerste nummer van de band is waarbij het ‘klikt’

6.5

1428 ♫ [1703] Donny Hathaway - He Ain't Heavy, He's My Brother (1971)

Ik heb bij dit nummer een beetje hetzelfde commentaar als chevy voor mij. Sterk begin hoor, maar hoe langer het duurt, hoe minder het boeit. De titel is ook best wel grappig, maar dit terzijde.

5.5

De punten gaan in dalende lijn. Geef ik het volgende nummer mijn eerste onvoldoende?

1427 ♫ [-------] Porcupine Tree - Open Car (2005)

Het antwoord is: nee! Hoewel ook Porcupine Tree een musicmeterlieveling is waar ik de genialiteit nog van moet inzien, vind ik dit nummer best goed. Niet zo goed dat ik nu heel snel al hun albums wil checken, maar als dit nummer op de radio zou voorbijkomen, zou ik niet van post veranderen.

6

1426 ♫ [1667] Doves - Snowden (2005)

Volgens mij heb ik dit nummer wel al eens beluisterd, maar is het toen niet blijven hangen. Na een aantal herbeluisteringen snap ik alweer waarom: net als het vorige nummer in dit rijtje is dit nummer wel aardig, maar niet aardig genoeg om me nieuwsgierig te maken naar de band, laat staan dat ik dit nummer nog vaak zou herbeluisteren. Gewoon doorsnee in mijn oren

6

1425 ♫ [1546] Leonard Cohen - Closing Time (1992)
Ik vind, in tegenstelling tot bepaalde mensen hier, Leonard Cohen allesbehalve saai. Geweldige teksten, geweldige begeleiding, een geweldig mooie en karakteristieke stem en geweldig leuke achtergrondzang die dit nummer helemaal... euh... geweldig maakt. En dit is nog niet eens zijn beste!

9.5

1424 ♫ [1413] Can - Vitamin C (1972)

Krautrock is een nog onontgonnen gebied voor mij, maar daar moet maar eens snel verandering in komen. Ik heb al een aantal erg indrukwekkende stukken muziek gehoord in dat genre. Zo ook dit nummer. Ongelofelijk fijn nummer.

8

1423 ♫ [-------] Foals - Spanish Sahara (2010)

Hier had ik dus nog nooit van gehoord, bijgevolg had ik dus totaal geen idee wat ik hierbij kon verwachten. Het blijkt lekker sfeervolle Americana te zijn, met vooral een erg sterke climax. Die hese hoge zangstem vind ik ook wel wat hebben

7

1422 ♫ [0944] The Jimi Hendrix Experience - Third Stone From The Sun (1967)

Jimi gaat de psychedelische tour op. Zijn gitaarspel steekt er als vanouds weer met kop en schouders bovenuit, vooral wat later in het nummer. Voor mij één van zijn beste nummers

8

1421 ♫ [1352] Lou Reed & John Cale - Small Town (1990)

Wat hou ik toch van Lou’s praatzang. Heerlijk nonchalant! Met John heb ik nu en dan wat moeite, maar op dit nummer is zijn vaudeville-pianotje heerlijk onweerstaanbaar. Leuke tekst ook.

7.5

herman schreef:
Overigens zou What Else is There eigenlijk in de remix van Trentemoller in de lijst moeten staan (het was oorspronkelijk een nominatie van mij), maar op een gegeven moment is dat veranderd in het origineel.

Jammer, want die remix vind ik ook veel beter. Kunnen we dat niet alsnog terugveranderen?

Snoeperd schreef:

De minimale electronics van Massive Attack maken plaats voor de dance tonen van Leftfield. En eigenlijk is allemaal maar matigjes vind ik. Het onderscheidt zich zeker nog wel van de hersenloze dance uit de top 40, maar veel beter dan dat kan ik het niet vinden. Gewoon een stuwend ritme en een irritante stem die ook nog eens soms verschrikkelijk bewerkt wordt. Sorry hoor, maar dit mag er mijn part snel weer uit.

Cijfer: 4,5

Lol, das al de 2e keer dat je onbewust je ergernis uitspreekt over de stem van John Lydon (eerder ook al bij P.I.L.) Ben het overigens wel helemaal met je eens, Lydon klinkt als een gemartelde hamster...

Wacht, zeg je hier nu dat ik wel van gemartelde hamsters hou? Dat neem je terug

Ieder zn eigen voorkeuren, Micha

ArthurDZ schreef:
Uit luiheid heb ik maar besloten om met mijn besprekingen te beginnen vanaf 1430
Alleen maar, omdat je een aantal dingen gelijk recht wilde zetten?

Misschien dat orbit ook mee gaat doen als ik negatieve dingen over The Cure ga zeggen.

chevy93 schreef:
(quote)
Alleen maar, omdat je een aantal dingen gelijk recht wilde zetten?

Nee, echt uit luiheid hoor, om niet hopeloos achterop te beginnen. Dat er ondertussen ook bepaalde dingen zijn rechtgezet is gewoon mooi meegenomen

Gast
geplaatst: vandaag om 13:06 uur

geplaatst: vandaag om 13:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.