MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Geloof me maar, bijblijven bij Snoeperd en LucM is ijdele hoop. Zie het als in het wiel zitten van Contador. Het zal je één bergetappe lukken, misschien twee, maar daarna betaal je de prijs daarvoor. Zie het zo, je staat een nummer of 250 voor op Arrie.

Mja, Contador is niet zo goed meer.

chevy93 schreef:
Geloof me maar, bijblijven bij Snoeperd en LucM is ijdele hoop. Zie het als in het wiel zitten van Contador. Het zal je één bergetappe lukken, misschien twee, maar daarna betaal je de prijs daarvoor. Zie het zo, je staat een nummer of 250 voor op Arrie.

In tegenstelling tot de gemiddelde wielrenner heb ik helemaal geen haast, zelfs als ik pas bij de nummer 1 zit als de nieuwe lijst alweer half af is. Ik ga gewoon van de bergen genieten

Ah, de Van Hummel-techniek dus.

1410 [0747] Jacques Brel - Voir Un Ami Pleurer (1961)
De grootste artiest uit België. En wat kan hij toch prachtige nummers schrijven. Ik heb geen flauw idee waar hij over zingt (Ja, “een vriend zien huilen”), maar het raakt je. En daar muziek uiteindelijk toch om? Een piano en een stem, meer heeft hij niet nodig. Zo mooi.
Cijfer: 7,5

1409 [0979] Bonnie 'Prince' Billy - I See A Darkness (1999)

Snoeperd schreef:
Vergelijkingen zijn er met Songs: Ohia. Dus Chevy, tipje voor jou.
Ik ken Bonnie ‘Prince’ Billy van Palace Music (Viva Last Blues). Zo heel erg imponerend vond ik dat toen niet. Mooie hoge middelmaat.
Dit is overigens wel andere koek, inderdaad. De vergelijking met Songs: Ohia wordt al bij de eerste noten bevestigd. “Muziek waar ik stil van word”, zo klasseerde ik Songs: Ohia en dat groepje wordt nu vergroot met in ieder geval dit nummer en hopelijk binnenkort het album. Niet lullen, maar luisteren!

Cijfer: 8,5

1408 [-------] Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi (2001)
De film is ronduit kut, maar wat een prachtige score. Ik verplicht jullie nu allemaal tot het bekijken van dit filmpje: YouTube - The Piano - Amazing Short - Animation by Aidan Gibbons, Music by Yann Tiersen. Zelden wordt er zulke sterke cinema gemaakt. Jammer dat het zo kort duurt, maar speel het filmpje dan gewoon nog een keer af.
Cijfer: 9

1407 [-------] 65daysofstatic - Drove Through Ghosts To Get Here (2005)
Al drie pianonummers op rij (ik beluister via Spotify waar mogelijk), wat een weelde. Jammer dat ik de beats af en toe wel heel erg hard moet negeren om die te horen. Is over het algemeen nog best te verteren en heeft z’n momenten, maar echt wild word ik hier geenszins van.
Cijfer: 5

1406 [1744] Low - (That's How You Sing) Amazing Grace (2002)
Ik ken de debuutplaat van Low en de laatste. Wat een wereld van verschil is dat, zeg. Ondanks mijn liefde voor het debuut heb ik gek genoeg nooit interesse getoond in de tussenliggende albums. Als ik dit hoor, snap ik daar dan weer niks van. Sfeermuziek van de hoogste plank en zo enorm indrukwekkend. Nog zo’n nummer dat ik aan het “stille” lijstje toe kan voegen.

Cijfer: 8

1405 [1278] Kyteman - Sorry (2009)
Simply amazing. Wederom erg kort, maar wat een prachtige instrumentale nummers zitten er toch in deze ladder. Zo rustig, zo fragiel. 2,5 minuut die aanvoelen als 10 seconden. Even lijkt het los te barsten, maar dan is het alweer klaar. Zeer jammer, maar hier zit wel de kracht van het nummer.

Cijfer: 8,2

1404 [1979] Sonic Youth - Shadow Of A Doubt (1986)
Van Kyteman naar Sonic Youth. Een mooie overgang, me dunkt.
Is Sonic Youth moeilijk te doorgronden of is het gewoon niet mijn ding? Dat laatste is overigens wel wat overdreven, want ik vind het absoluut niet slecht. Ze doen me alleen bijna nooit echt iets. Ik luister het graag, kan er bij tijd en wijle zelfs van genieten, maar achteraf blijf ik altijd met een leeg gevoel achter.
Cijfer: 6

1403 [1890] Gavin Friday & The Man Seezer - You Take Away The Sun (1989)
Instrumentaal meer dan dik in orde, maar die hijgstem verpest het een beetje. Hij legt het er te dik bovenop. “Buuuurning” en “Yeaaarning”.
Cijfer: 5,7

1402 [-------] Howlin' Wolf - Smoke Stack Lightning (1956)
Hoor ik daar The Doors?
Hetzelfde probleem als bij Sonic Youth heb ik hier. Sowieso heb ik daar last van bij de eerdere blues. Ik luister het, vind het bij vlagen geweldig, maar echte indruk maakt het zelden. Nee, geef mij maar iets als The Allman Brothers Band of Stevie Ray Vaughan.

1401 [1148] Hooverphonic - Vinegar & Salt (2000)
Ik moest gelijk aan ABBA denken. Dazzler noemt het “kwaliteitspop”. Daar kan ik me prima in vinden. Verveelt geen moment en ligt zeer aangenaam in het gehoor.

Cijfer: 6,7

En aangezien ik er nu 100 besproken heb, ook van mijn kant de gebruikelijke irritatieopwekkende lijstjes.

Totale score: 6,24*

Beste tiental (7,06*): 1410-1401*
Slechtste tiental (5,57*): 1470-1461
*) Beste tien opeenvolgende nummers: 1412-1403: 7,41*

Top 10:
9,0 1443 ♫ [0255] Antony And The Johnsons - Spiralling (2005)
9,0 1408 ♫ [-------] Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi (2001)
8,5 1493 ♫ [1416] Explosions In The Sky - Yasmin The Light (2001)
8,5 1492 ♫ [1483] Levellers - Liberty Song (1991)
8,5 1477 ♫ [1698] Absynthe Minded - My Heroics, Part One (2005)
8,5 1409 ♫ [0979] Bonnie 'Prince' Billy - I See A Darkness (1999)
8,3 1479 ♫ [0757] Songs: Ohia - Didn't It Rain (2002)
8,2 1412 ♫ [-------] Frank Zappa - Willie The Pimp (1969)
8,2 1405 ♫ [1278] Kyteman - Sorry (2009)

Flop 10:
4,0 1499 ♫ [1441]Ochre - Infotain Me (2006)
4,0 1457 ♫ [1497] Animal Collective - Summertime Clothes (2009)
4,0 1451 ♫ [1417] Venetian Snares - Hajnal (2005)
4,0 1421 ♫ [1352] Lou Reed & John Cale - Small Town (1990)
4,0 1413 ♫ [1861] Front 242 - Headhunter (1988)
3,0 1494 ♫ [1511] Fuck Buttons - Surf Solar (2009)
3,0 1468 ♫ [1840] Fun Lovin' Criminals - The Fun Lovin' Criminal (1996)
3,0 1432 ♫ [1592] Tom Waits - Big In Japan (1999)
3,0 1426 ♫ [1667] Doves - Snowden (2005)
1,0 1441 ♫ [0938] The Velvet Underground - Sister Ray (1968)

Lukk0
Grappig, ik vind jouw favoriete nummers uit deze 100 bijna zonder uitzondering ook goed, maar jouw minst favoriete vind ik eigenlijk nog beter Big in Japan, Summertime Clothes, Hajnal, Sister Ray, Infotain Me, allemaal

Onweerwolf
Ik kan me eigenlijk wel behoorlijk goed vinden in Chevy's Flop 10, muv Venatian Snares & FLC, de rest heeft van mij ook niet of nauwelijks punten gekregen de afgelopen jaren.

Animal Collective is trouwens wel het absolute dieptepunt.

Ja, ook ik heb gemiddeld genomen meer met die floplijst dan met die toplijst.

1420 ♫ [1271] Ray Charles - I Got A Woman (1954)

Gezellige jaren ’50-muziek die het altijd goed doet bij mij. Noem het nostalgie naar een tijd die je nooit beleefd hebt, want dat is het wel een beetje

7.5

1419 ♫ [1116] The Dream Academy - Life In A Northern Town (1985)

Een ode aan Nick Drake die ik erg kan smaken. Gewoon popmuziek zoals popmuziek hoort te zijn: goede zang, goede melodie en een zekere meezingbaarheid. Dat The Lion King één van de leukste films uit mijn jeugd was, helpt misschien ook een beetje bij mijn waardering voor dit nummer

7.5

1418 ♫ [-------] Eminem & Dido - Stan (2001)

En dan een nummer waar ik minder naar uitkijk om te beluisteren. In mijn tienerjaren stond Eminem en rap in het algemeen gelijk aan de laagste vorm van muziek voor mij. Ik was zo’n rockfan die klaagde dat zijn favoriete bands amper op de radio kwamen terwijl die stomme rappers en boysbands wel gedraaid werden. Nu ben ik ouder en misschien ook een beetje wijzer, en moet ik toegeven dat dit nummer helemaal zo slecht nog niet is. Sterk refrein van Dido, goede raps door Eminem. Ook de tekst verdient een pluim.

7

1417 ♫ [-------] The National - England (2010)

High Violet is een mooi album dat ik eigenlijk veel te weinig luister. Er staan kleine pareltjes op zoals deze. Sfeervol, mysterieus en met een geweldig mooie climax. De plaat ga ik vanavond nog maar eens draaien

8

1416 ♫ [0874] Snow Patrol - Chasing Cars (2006)

Ik ben geen grote liefhebber van deze band, maar dit nummer vind ik echt geweldig. Sfeervol en emotioneel. Terecht een groot succes geworden. Tegelijkertijd is dit het laatste echt goede nummer dat ik van ze ken.

8

1415 ♫ [0632] Spinvis - Smalfilm (2002)

Oei, wat komt mijn favoriet Spinvisnummer vroeg dit jaar. Twee jaar geleden ontdekt dankzij de musicmeterladder, trouwens. Dit nummer moet wel de beste Nederlandstalige tekst hebben sinds de gouden tijden van Boudewijn De Groot en Lennart Nijgh.

7.5
1414 ♫ [1096] Patti Smith Group - Gloria (1975)

Chevy had het helemaal juist toen hij suggereerde dat ik dit wel eens een heel goed nummer zou kunnen vinden. Nooit opende een nummer beter dan op deze prachtsong: eerst die kalme piano en dan een rauwe vrouwenstem die zich afzet tegen georganiseerde religie met de woorden ‘Jesus died for somebodies sins but not mine’. Wat volgt is een geweldige punksong met hier en daar een countrygitaartje. Bij het G-L-O-R-I-A-stukje krijg ik ook altijd gegarandeerd kippenvel. Een meesterwerk!

10 (mijn eerste!)

1413 ♫ [1861] Front 242 - Headhunter (1988)

Eigenlijk vind ik dit best een sterk nummer, en dat niet alleen omdat het gemaakt werd door landgenoten. Gewoon fijne jaren ’80-dance zoals ik het graag hoor. Ironisch dat ik jaren ’80-dance meestal wel erg sterk vind, terwijl de varianten uit de jaren ’90 en ’00 me veel minder doen. Was ik een jaar of 15 eerder geboren, was ik zowaar nog op de dansvloer te vinden bij feestjes

7.5

1412 ♫ [-------] Frank Zappa - Willie The Pimp (1969)

Sommige nummers van Frank Zappa vind ik buitengewoon sterk, andere nummers doen me dan weer niks of vind ik zelfs ronduit slecht. Maar dit heb ik altijd wel een lekker nummer gevonden. Dat mijn aandacht meestal verslapt na een minuut of 5 doet daar geen afbreuk aan.

7

1411 ♫ [1267] Crowded House - Better Be Home Soon (1988)

Voor een Crowded House nummer ben ik altijd te vinden. Vooral de singles zijn ijzersterk. Zo ook deze. Zuivere pop op zijn best, hoewel ik dit niet tot hun sterkste nummers reken.

7

Onweerwolf
Linkjes gefixed:

The Triffids - Kelly's Blues
Fleetwood Mac - Landslide
James Brown - Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine
Alice In Chains - Down In A Hole
Gram Parsons - Return Of The Grievous Angel

Wederom dank!

Onweerwolf
herman schreef:
Overigens zou What Else is There eigenlijk in de remix van Trentemoller in de lijst moeten staan (het was oorspronkelijk een nominatie van mij), maar op een gegeven moment is dat veranderd in het origineel.

Aangepast.

1360 [1502] Genesis - Dancing With The Moonlit Knight (1973)

We trappen af met een gigant uit de progrock. De jaren '70 waren met dit album in volle gang. Dit mag een van de vele goede albums uit de jaren '70 worden genoemd. Je moet een beetje van deze progrock houden. Het album en dit nummer heeft een beetje een middeleeuwse sfeer. Laat het nou net zijn dat ik daar van houd. The Pogues en Midlake stralen die sfeer ook een beetje uit en dat ligt mij erg goed. Dancing with the Moonlight Kit is een mooi stuk epos dat én sterk is in zijn rustige stukken, maar ook tot bloei komt in de wat hardere refreinen die erg energiek zijn. Genesis' beroemde album heb ik stukken geluisterd maar ze hebben me met dit nummer echt over de streep kunnen trekken.

Cijfer: 8,8

1359 [1689] The Chemical Brothers - Leave Home (1995)

Het eerste nummer beviel voor geen meter. Dit nummer belooft alvast veel meer. Het begin is namelijk heerlijk, een lekker funky begin met een lekker tekstfragment: The Brother's gonna work it out. Daarna komt er extra instrumentatie invallen en wordt het helemaal vet. Daarna vervalt het nummer een beetje in eentonigheid, daar bedoel ik mee dat het nummer niet veel meer te bieden heeft. Maar met zo'n refrein en beat is dat echt niet erg.

1358 [1136] The Shangri-Las - Leader Of The Pack (1976)

Een aardig jaren '60 girlgroup liedje. De scherpe ietwat valse vrouwenstemmen zijn erg fijn, en voor de rest is het nummer gewoon erg goed in het gehoor liggend. Wat je dan hebt is een aanstekelijk popnummer, maar grote genialiteit is dit bij lange na niet, wel een goed tussendoortje.

Cijfer: 7,3

1357 [-------] Atmosphere - Painting (2008)

Atmosphere komt weer langs. Painting is een van de buitenaards goede nummers op hun album met de lange titel. Slug leidt je met zijn zeer goed klinkende raps zoals altijd door het nummer heen. Ant laat met zijn beat zien dat Slug en Ant het perfecte duo zijn. Hij ondersteunt rapper Slug namelijk fantastisch. Hij heeft op Painting een beat gemaakt waar de flow van Slug meesterlijk tot zijn recht komt. En dat is toch ook wel het sterke punt van Atmosphere. Je hoort een echt duo. Zonder Slug is er geen Atmosphere, zonder Ant ook zeer zeker niet. Painting is voor mij niet het beste nummer van het album, dat zal voor iedereen trouwens anders zijn, maar het is een van die sterke nummers die allemaal met een 10 beoordeeld moeten worden.

Cijfer: 10

1356 [-------] Damien Rice - 9 Crimes (2006)

The Blower's Daughter is volledig onbegrijpelijk verdwenen uit onze lijst. Eeuwig zonde natuurlijk. Daardoor moeten we het doen met dit nummer. Met alle respect, dit is ook een mooi nummer, maar het kan de hemelsheid van bovengenoemde nummer niet benaderen. Het nummer heeft sowieso even nodig om los te komen. De eerste minuten lijkt het wel een beetje a capalla gemompel. Pas als de instrumentatie wat heviger wordt komt het nummer echt goed tot z'n recht. Dan kan ik er erg van genieten.

Cijfer: 7,8

1355 [0644] The Feelies - Loveless Love (1980)

Eindelijk een nummer van Crazy Rhythms. Het gaat om Loveless Love. Op Crazy Rhythms lijken de Feelies voor mij het meest scherp uit de hoek te komen. Dit nummer is gebouwd op een heerlijke vlotte gitaarriff die fris klinkt. Daardoor is het nummer sowieso al fijn om te luisteren. Al dat gitaargepingel, daar wordt je vrolijk van. De zang is daarna ook nog lekker en dat einde is meer dan geweldig.

1354 [0922] Robert Palmer - Best Of Both Worlds (1978)

Dit nummer van Robert Palmer is een leuk zomers nummertje maar wat hier nou zo goed aan is dat dit in onze ladder moet staan weet ik niet. Het nummer is lekker vrolijk dat wel. Maar na 1 luisterbeurt kan ik hier niet het goeie van inzien. Misschien komt dat als ik het nog een keer luister.

1353 [1937] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004)

Dit nummer van Kasabian is des te leuker dan het vorige nummer, ook hier speelt zomerse vrolijkheid troef. Maar hier is het wel goed uitgevoerd. Het is namelijk zo lekker als maar kan. Het heerlijk stuwende ritme + melodie is al fantastisch. Maar het buitengewoon lekkere refrein maakt het nummer helemaal af. Dit is het nummer waar Kasabian beroemd mee is geworden. En kijk wat de band nu nog allemaal heeft bereikt, twee absurd goede platen werden er gemaakt in 2009 en 2011. Deze band weet de perfecte balans tussen commercieel en alternatief beheersen. Erg knap.

Cijfer: 9,3

1352 [1141] Jethro Tull - Thick As A Brick (1972)

We luisteren hier naar een verkorte versie van dit nummer. Op het album duren de parts 1 en 2 elk zo'n 22 minuten. Ik beoordeel dan ook maar op hoe ik het album Thick as a Brick ken. Dat is namelijk een aaneenschakeling van originele, fijne en veelal prachtige passages. In deze 6 minuten hoor je al hoe veelzijdig de nummers zijn. Ook weet Jethro Tull net als Genesis perfect die middeleeuwse sfeer neer zetten. Ook wordt het gebruikmaken van veel instrumenten niet geschuwd. Je komt van alles tegen. De kenmerkende panfluit van deze band, maar ook een scheurende keyboardsolo en violen en ik vergeet vast en zeker van alles en nog wat.

1351 [1368] M.I.A. - Paper Planes (2007)

We sluiten af met een extreem lekker nummer dat niet voor niets een geweldig hit werd. M.I.A. en haar producers leveren een fijne laidbackbeat af en M.I.A. weet precies wat ze daar mee aan moet. Ze zingt er namelijk scherp en dromerig overheen. In het refrein wordt je alle kanten opgegooid, zang, schoten, money en vervolgens het fijnste zinnetje van het hele nummer: 'And take your moneyyyyyy.' Ik heb haar album laatst maar meteen op m'n ipod gezet. Ik was er door dit nummer erg benieuwd naar geworden. En ook omdat het in het boek van 1001 beste albums volgens een of ander iets stond.

Op twee minder interessante nummers na een geweldig rijtje

Snoeperd schreef:

en ik vergeet vast en zeker van alles en nog wat.

Ja, het cijfer

Snoeperd schreef:

en ik vergeet vast en zeker van alles en nog wat.

Je vergeet ook dat Ian Anderson dwarsfluit speelt en geen panfluit

1360 [1502] Genesis - Dancing With The Moonlit Knight (1973)
Dit is zoals progrock moet klinken: passioneel en sfeervol en niet te overdreven bombastisch, mij doet het ook een beetje denken aan de middeleeuwen. Peter Gabriel heeft een innemende en tegelijk krachtige stem en de instrumentale stukken zijn soms om van te smullen.

1359 [1689] The Chemical Brothers - Leave Home (1995)
Chemical Brothers was in de jaren '90 zonder twijfel één van de belangrijkste dance-leveranciers. Dit nummer is energiek met funky bassriff en het swingt nog steeds.

1358 [1136] The Shangri-Las - Leader Of The Pack (1976)
Dit nummer is afkomstig uit 1964 toen meidengroepen in waren. Charmant meidenpopnummer met veel drama in verwerkt.

1357 [-------] Atmosphere - Painting (2008)
Weer een Atmosphere-nummer en weer een voltreffer, vooral de arrangementen (orgel en gitaar) vind ik prachtig en er wordt met gevoel gerapt. Ik bezit niet veel hiphop-albums maar als ik er één zal aanschaffen zal het Atmosphere zijn.

1356 [-------] Damien Rice - 9 Crimes (2006)
Het werd een onwaarschijnlijke hit maar het is ook een erg emotioneel en pakkend nummer, erg droevig maar o zó mooi.

1355 [0644] The Feelies - Loveless Love (1980)
De zang doet mij aan Lou Reed denken maar het zijn vooral de speelse en rinkelende gitaren die ik het interessantst vind.

1354 [0922] Robert Palmer - Best Of Both Worlds (1978)
Toen had je een grote hit nodig om definitief door te breken en dat deed Robert Palmer met dit nummer. Erg slim in elkaar gestoken met aanstekelijke gitaarriff en achtergondkoortjes en Robert Palmer vind ik een prima warme stem hebben.

1353 [1937] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004)
Stukken beter dan Fire, dit heeft tenminste een degelijk refrein en het is ook subliem gearrangeerd zoals die orgel, baslijn en achtergrondkoor.

Eigenlijk een 44 minuten durend werkstuk dat een gans album in beslag neemt maar deze kortere versie is ook interessant. Klinkt folky en middeleeuws met volstrekt unieke sound waarbij de dwarsfluit een belangrijke rol speelt.

1351 [1368] M.I.A. - Paper Planes (2007)
Dit heb ik altijd een erg leuk nummer gevonden door het aparte ritme en arrangementen (die geweerschoten!), het klinkt charmant en scherp tegelijk.

1520 [-------] Bat For Lashes - Horse and I (2006)

Eigenzinnig nummertje met bijbehorende instrumentatie – opzwepende klavecimbel en marcherende drums – plus een spannende zangeres. Eigenlijk helemaal mijn straatje dus, maar ook ik moet toegeven dat het me niet helemaal grijpt. Het ligt voor mij niet helemaal, zoals Snoeperd zegt, aan dat de instrumentatie te veel op de achtergrond ligt, aangezien die zeker opvalt bij mijn luisterbeurten. Maar wel heb ik wat het gevoel dat het nummer nog net iets te veel rond de vocale acrobatiek van de zangeres gebouwd is; natuurlijk is de instrumentatie ook spannend, opvallend en apart, maar het lijkt, hoe tegenstrijdig ook, toch een soort tweede rang te hebben – misschien is dat ook wat Snoeperd bedoelt. Wel aardig nummertje dus, maar niet bijzonder memorabel.

1519 [-------] Jerry Lee Lewis - Whole Lotta Shakin' Going On (1957)

Wederom een gevalletje van precies hetzelfde als het vorige nummer van de artiest. Lekker antieke bluesrock die wel geinig overkomt, maar wel heel erg standaard in elkaar zit door het wanhopige leunen op het bluesschema. De pianosolo doet daarnaast ook niet helemaal overtuigend aan.
Cijfer: 5

1518 [-------] Maceo & The Macks - Soul Power 74 (1973)

Nogal saaie, niet heel erg funky funk. Wel leuke saxsolootjes, maar ik kan hier moeilijk langer dan een minuut mijn aandacht bij vasthouden.
Cijfer: 5,3

1517 [1676] Jeff Alexander - Come Wander With Me (1964)

Ja, het is wel enigszins slaapverwekkend, maar wel op een goede manier. Zoals eerder beschreven is dit een soort slaapliedje, maar het heeft een broeierige ondertoon, die doet vermoeden dat er iets niet helemaal goed is. De bezwerende stem van mevrouw Alexander (aparte voornaam) is perfect bij deze eigenzinnige, verstilde folk en brengt me zelfs in een soort roes. Het stille instrumentale uitleidinkje is ook erg mooi maar zal ik dan weer niet al te veel op letten vanwege het feit dat deze niet bij het nummer hoort. Al met al dus een ronduit prachtige, stille afwisseling hier.
Cijfer: 9,5

1516 [0886] Kings Of Leon - Sex On Fire (2008)

Een beetje een ruwe manier om uit mijn roes gewekt te worden; erg subtiel is anders bij deze opvolger. Toch is dit nummer wel een erg lekker nummertje dat ondanks zijn hitpotentie nog best een eigen gezicht heeft. De zanger heeft wel een iets te gewenst ruw stemmetje en de bass had iets geïnspireerder gemogen, maar meezingbaar (ook al laat mijn gemoed door het vorige nummer dat nog niet helemaal toe) is het zeker en al bij al kunnen de rockhits van de afgelopen jaren tig keer irritanter zijn dan deze.
Cijfer: 6,8

1515 [1644] Soulwax - Too Many DJ's (1999)

IDance-invloeden zijn in de eerste twee minuten niet heel erg te horen, maar na een sympathiek rocknummertje krijgen we deze wel voorgeschoteld. Erg slecht of geforceerd, zoals in een te groot aantal crossovers, zijn ze niet, wel een beetje onpassend. In ieder geval een best lekker, voor het grootste deel rocknummertje met bovendien ook een erg catchy refrein dat wederom een leuke maar niet bepaald schokkende afwisseling is.
Cijfer: 6,5

1514 [1242] Rufus Wainwright - Going To A Town (2007)

Voor een anti-Amerika nummertje ben ik vaak te vinden en ook al druipt de boosheid of kritiek muzikaal niet van dit nummer af – het doet me eerder denken aan een droevig break-up-nummertje maar dan beter, al was dat misschien ook wel de bedoeling – wel klinkt heeft het nummer een genietbare instrumentatie en de aparte stem van Wainwright bevalt me zo’n factor tien beter dan die van zijn familielid (toch?) Martha. Het is misschien allemaal wel een beetje té standaard folkpopperig zoals hip is in het afgelopen decennium en allemaal niet echt met een eigen stijl, maar eerlijk gezegd mag ik het geluid wel en ook door de strijkers vergeef ik het meneer Wainwright allemaal wel.

1513 [1704] Cocteau Twins - Iceblink Luck (1992)

Niet het mysterieuze, plechtige geluid van Treasure, eerder een soort van wanhopige poging tot populariteit die bij vlagen ronduit lelijk klinkt. Blijkbaar hadden ze zich hier helemaal verloren, want nergens kan het ook maar een beetje het niveau van sommige nummers die ik van ze ken halen. Een beetje aandoenlijk.
Cijfer: 3

1512 [-------] iLiKETRAiNS - Terra Nova (2006)

Volgens mij veel meer postrock dan progrock als ik zo naar de stuwende gitaren en climaxen kijk, maar dan wel postrock van het soort waar ik niet echt blij van word; de zanger heeft een enigszins lachwekkende stem (dat is dan weer wel proggy) en het is vooral qua opbouw wel heel erg standaard voor het genre. Leuk dat ze historische feitjes in het nummer verwerken, maar als ik ook die eigenlijk muzikaal totaal niet terughoor, kan ik niet veel verder komen dan nog een puntje van interessantdoenerij. Een enigszins goedkope vastklamping aan de over het algemeen wel goede postrockbands die de afgelopen tijd populair zijn.
Cijfer: 4,3

1511 [-------] Common Sense - I Used To Love H.E.R. (1994)

Wat je ook van dit nummer kan zeggen, de tekst is geniaal tot in het oneindige; menig legendarisch MuMebandje kan hier echt niet aan tippen met de constante metafoor die door heel erg veel hiphopartiesten hierna nog is nagedaan. Toch moet ook ik zeggen dat muzikaal dit nummer iets te weinig te bieden heeft om er ook echt in op te kunnen gaan; het is allemaal iets te repetitief en Common Sense qua ritme niet spannend genoeg. Slecht wordt het nergens, maar met een nogmaals zo fantastische tekst had er echt iets beters gemaakt van kunnen worden. Wel, door de invloed, tekst en door de erg genietbare sample kan ik een laag cijfer geven mezelf en de hiphopperts die dit topic volgen echt niet aandoen.

hoi123 schreef:
nummertje ... nummertje ... gevalletje ... saxsolootjes ... nummertje ... rocknummertje ... rocknummertje ... nummertje

No offense, maar begrijp opeens een beetje beter waarom je besprekingen soms wat denigrerend overkomen...

Hahaha, ik heb iets met verkleinwoordjes zie ik nu.

Sorry, heb de nare gewoonte om eens in de zoveel tijd een bepaald woord (te) vaak te gebruiken. Zal erop letten.

Ja mannetje, daar zet Herman je eventjes in je hemdje.

Klinkt inderdaad behoorlijk denigrerend.

Hopen dat hier geen bezempje doorheen gaat.

Hij geeft dit nummers anders behoorlijke cijfers (en dan niet op de Schaal van Snoeperd ).

En dan was ik "stemmetje" nog vergeten...

En ach, hoge cijfers... Hij heeft op elk nummer wel iets aan te merken.

1510 [-------] Little Richard - Long Tall Sally (1956)

Ik blijf erbij; bluesschema’s zijn echt niks voor mij en ik vraag me dan ook af waarom een man die een nummer als dit zo ongelooflijk kan laten rocken compositorisch niet met iets beters op de proppen kan komen. In tegenstelling tot Jerry Lee Lewis is dit namelijk wél zo swingend als de pest en de vrolijkheid komt zo’n factor tien beter over. Enigszins jammer dus van de enigszins afgezaagde compositie, maar lekker is dit liedje zeker, als is het maar door de verrukkelijke blazersolo.

1509 [-------] Get Well Soon - I Sold My Hands For Food So Please Feed Me (2008)

Nog een titel die ik van plan was binnenkort te checken, al was het maar door de titels, die om de één of andere reden een geweldige aantrekkingskracht op me uitoefenen. Dit is een ietwat postrockerig nummer dat met een ingetogen en erg mooi gitaartokkeltje begint en uitbouwt tot een bombastische maar beheerste climax, allemaal bijeengehouden door de lage, sobere zang van Konstantin Gropper, die het nummer totaal zijn eigen gezicht geeft. Instrumentaal had dit misschien iets origineler mogen zijn, maar met zo’n mooie sfeer vergeef ik het ze/hem.
Cijfer: 8,3

1508 [1992] Pavement - Summer Babe (Winter Version) (1992)

Pavement presteert eigenlijk nooit onder het niveau ongelooflijke sympathieke, zomerse en vrolijke meezingers en hier zitten ze dan ook echt niet daaronder. Weliswaar ook niet ver daarboven; de aanstekelijkheid is niet zo overdonderend als bij sommige van hun nummers (de meespringneigingen blijven nog even uit) en hoewel de rommeligheid nog net zo charmant als altijd is, is de samenzang niet helemaal geslaagd. Maakt niet uit, want ook dit niveau is niet bijzonder gebruikelijk in de ladder en is dus ook zeker welkom.

1507 [1618] TV On The Radio - Staring At The Sun (2004)

Precies de soort pop die ik heel erg mag. Spacy bewerkte stemmen maar ondertussen wel een belachelijk catchy refreintje en basslijn, heel erg goede zang maar nergens te uitsloverig met een geweldige, pretentieloze popsong als resultaat. Erg in de stemming hiervoor, maar volgens mij ook als ik dat niet zo zijn muziek die perfect in mijn straatje ligt en echt verschrikkelijk lekker klinkt.

1506 [1782] Mogwai - Auto Rock (2006)

Het moge duidelijk zijn: ik heb een ongelooflijke voorliefde voor dreunende drums. Toch moet ik, als ik heel hard m’n best doe om niet in mijn knuffelmodus door de heerlijke maar eenvoudige drums te komen, wel opmerken dat dit nummer compositorisch niet bepaald goed in elkaar zit en daarnaast ook enigszins sfeerloos is. Niet de beste postrock (merk toch dat ik de laatste tijd steeds kritischer naar het genre ga kijken), wel best lekker maar ook niet meer dan dat.
Cijfer: 6,5 (heel punt optel door de drums)

1505 [1854] Les Negresses Vertes - Voilà L'été (1988)

Waar Beirut in ieder geval deels zijn inspiratie vandaan heeft gehaald is nu in ieder geval duidelijk met de erg lekkere blazers en mooie accordeon. Toch weet deze me niet zo in de feeststemming te brengen als het liedje bijna 500 nummers hiervoor (wat gaat de tijd toch snel), vanwege de zanger die hier niet zo euforisch overkomt maar ook door het feit dat het allemaal toch wel iets te knus, gezellig Frans overkomt. Redelijk authentieke muziek, maar hier toch echt iets te kneuterig om helemaal te overtuigen.

1504 [1672] St. Germain - Rose Rouge (2000)

Loungert waar ik wel herinneringen aan heb (werd altijd in de auto gedraaid), maar toch moet ik achteraf wel toegeven dat het echt niet mijn muziek is. Te lamlendig, ondanks de redelijk spastische lichte drums, zodat het op een gegeven moment ronduit vervelend wordt. Stemsample is ook niet al te veel soeps, dus al bij al niet het opwindendste wat ik hier ben tegengekomen.
Cijfer: 4,3

1503 [-------] Athlete - Wires (2005)

Muziek die echt te veel associaties opwekt van die ene muzikaal oppervlakkige vriendin die trots verkondigt dat ze 'net zoals ik is, want ze luistert naar alternatieve muziek' opwekt om ook maar een beetje overtuigend te zijn. Vlakke ballad die gemaakt lijkt te zijn om te scoren en in ieder geval op ieder vlak geforceerd overkomt. Volgende.
Cijfer: 3

1502 [1514] Great Lake Swimmers - Merge, A Vessel, A Harbour (2003)

Ah, lang geleden dat ik echt kippenvel kreeg in dit topic. Het was natuurlijk al te raden dat ik dit goed zou vinden, maar ik moet het cliché dan toch echt bevestigen; de ijle zang, de eenvoudige maar prachtige gitaarpartijen en gewoon de hele grauwe sfeer die uitgestraald wordt; dit is muziek die me perfect ligt en zo veel emotie en sfeer uitstraalt dat de liefdevolle mode weer eens aan gaat. Heel erg mooi.

1501 [-------] Novastar - Because (2008)

En oh, wat mag ik dit soort muziek niet. Geforceerd is wederom het sleutelwoord en aan alle kanten bijgeschaafd het motto. Hitgevoelig, ongeïnspireerd refrein erbij en we staan in de toplijst; jammer.
Cijfer: 3,5

...En ik ben op één vierde.

Staatischtiecken:

Het gemiddelde lag deze keer op 6,30, wat het op één na hoogste gemiddelde is tot nu toe, dus ik ben goed bezig. al moet ik zeggen dat één tiental het gemiddelde ook wel heel erg omhoog trekt
Het beste tiental was dat van 30 t/m 21 met 8,5 (!), wat het waarschijnlijk één van de beste tientallen maakt die we de komende tijd, misschien wel in de hele ladder zullen meemaken.
Het slechtste tiental had een gemiddelde van 3,5 punt lager: 80 tm 71 met 5,27.

Vorige gemiddeldes:
2000 t/m 1901: 6,62
1900 t/m 1801: 6,06
1800 t/m 1701: 6,23
1700 t/m 1601: 6,05
1600 t/m 1501: 6,30

Totale gemiddelde: 6,25

Top-10: (* betekent ontdekking)
1. Bon Iver – Re: Stacks (10)
2. Joanna Newsom – Peach, Plum, Pear (10)
3. Tim Buckley – Lorca (9,8)*
4. Jeff Alexander – Come Wander With Me (9,5)*
5. Nick Cave and the Bad Seeds – From Her to Eternity (9,5)*
6. Great Lake Swimmers: A Merge, A Vessel, A Harbour (9,5)
7. Nirvana – Heart-Shaped Box (9,5)
8. Kate Bush – The Sensual World (9,5)*
9. Godspeed You! Black Emperor BBF3 (9,5)*
10. Johan – Tumble and Fall (9,5)*

Flop-10:
1. Roger Daltrey – Giving It All Away (1,3)
2. Muse – Citizen Erased (1,8)
3. Alphaville – Sounds Like A Melody (2)
4. Jeff Wayne & Justin Hayward – The Eve Of The War (2,5)
5. Novastar – The Best Is Yet to Come (2,5)
6. Temple of the Dog – Hungerstrike (2,5)
7. The Mission – Wasteland (2,8)
8. Simple Minds – Love Song (3)
9. Athlete – Wired (3)
10. Cocteau Twins – Iceblink Luck (3)

Misschien later nog een statistiekske over de eerste 500 nummers.

hoi123 schreef:
Misschien later nog een statistiekske over de eerste 500 nummers.
Doe maar niet.

hoi123 schreef:

3. Tim Buckley – Lorca (9,8)*

Ga nou maar 't album luisteren!

1350 [0850] Radiohead - Reckoner (2007)

Na een pauze van een paar dagen ( naar Köln geweest) trappen we dit rijtje af met Radiohead. Het is de eerste keer dat we de grootste band van Musicmeter tegenkomen als je solo en samenwerkingen niet meetelt.
Reckoner behoort voor mij tot het mooiste op In Rainbows. Dat album wil mij nog niet helemaal inpakken maar los vind ik de nummers eigenlijk wel stuk voor stuk de moeite waard. Dit nummer loopt op een drijvende melodie die erg mooi is. Daarnaast is het nummer heel erg prettig om te luisteren door de hoge achtergrondzang steeds van Thom Yorke. Ik vind dat hij zijn stem hier erg goed gebruikt. Meeslepend en een hoofdrol voor Thom Yorke.

1349 [0966] Pulp - Something Changed (1995)

Ondanks goede reacties die ik gehoord heb over Pulp en dat ik erg van britpop houd heb ik dit nog niet beluisterd. Dit nummer belooft alvast veel voor het album Different Class. Dit is echt britpop uit de hoogtijdagen. Het is een fijn easylistening nummer dat erg goed mee te zingen is. En dat is dan ook eigenlijk wat britpop moet zijn. Niet al te moeilijke muziek, maar wel mooie liederen die fijn zijn om mee te zingen. Pulp, die band ga ik snel ontdekken.

1348 [0761] Saybia - Stranded (2004)

Saybia heb ik wel eens van naam gehoord, maar nog nooit iets beluisterd. Ik word flink omvergeblazen door dit nummer. Allereerst een compliment voor die zanger. Die zanger is ongekend goed. De hoge zang die hij kan opzetten is bijna kippevelgevend, maar het rauwe van zijn stem in het begin van het nummer is al even hemels. Met de juiste instrumentatie van de band kan dit nummer toch wel uitgroeien tot een van mijn favoriete nummers. De instrumentatie voldoet zeker, die piano op de achtergrond is zeer mooi. Prachtige ontdekking.

1347 [-------] Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You (1978)

Op Here, My Dear liet Marvin Gaye eigenlijk een beetje voor het laatst zijn grootse talent zien. Voor mij mag dit album een beetje tot de grote drie van Marvin Gaye gerekend worden. Met What's Going On natuurlijk op de 1ste plaats en deze op de tweede. Dit nummer is er een die je even moet ontdekken. Maar na meerder luisterbeurten ontluikt zich een pracht van een nummer. Vele zanglagen en afwisselingen kenmerken dit nummer. En Marvin Gaye, wat een grootheid, staat zeker in mijn top 5 favoriete stemmen.

1346 [1329] Boards Of Canada - Amo Bishop Roden (2000)

Alweer Boards of Canada. Het is voor mij niets nieuws onder de zon. Gewoon weer een mooi ambient nummer met een fijn sfeertje erom heen. Ik moet wel zeggen dat het nummer me niet echt helemaal raakt. Ik vind het wel mooi maar er is niet echt gevoel ofzo.

1345 [1852] The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) (1996)

The Smiths konden geweldige b-kantjes maken. Dat kunnen The Smashing Pumpkins dus ook. The Aeroplane Flies High vind ik tot nu toe het beste nummer dat ik ken van The Smashing Pumpkins en is eigenlijk het eerste nummer dat ik fantastisch vind van ze. De rest vind ik meestal maar zo zo. Ten eerste heeft een heerlijke zware baslijn. Daarnaast vind ik vooral die uitbarstingen van de zanger die schitterend ondersteund worden door de beukende drums geweldig.

Aeroplane Flies High

1344 [0887] Ultravox - Reap the Wild Wind (1982)

Ultravox is natuurlijk bekend van het ultrabekende Vienna. Ze mogen het dan na hebben gelaten om een echt klassiek album uit te brengen. Maar ze hebben nog wel wat mooie nummers geschreven. Deze bijvoorbeeld. Het heeft een laidback melodie, en daarbij is de zang die daar overheen is gegoten van buitenklasse. Het refreintje is erg goed en blijft lekker in je hoofd hangen. Nu nog het nummer Vienna ontdekken.

1343 [1081] The Cardigans - My Favourite Game (1998)

The Cardigans, nog nooit van gehoord dus wist niet waar ik aan toe was. Na zo'n 5 seconden weet je dat wel. Want alleen al aan die riff kan je horen waar je hier mee te maken heeft. Die riff kan je makkelijk een klassieker binnen de gitaarriffs noemen. Hoewel bij deze gitaarriffs rauw heel mooi is ( Denk aan 7 Nations Army) is hier gekozen voor een totaal niet rauw geluid. Dat vind ik juist bij dit nummer erg passen. De riff is namelijk vrij relaxed en daar past een niet rauw geluid bij. Ook de zangeres, die een fantastische stem heeft vraagt om een goed geproduceerd geluid. Ook hierdoor wordt het nummer niet springerig en dat is alleen maar goed.

My Favourite Game

1342 [1085] Belle & Sebastian - Dress Up In You (2005)

Ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat Belle & Sebastian tot nu toe de meeste noteringen heeft gehad. Gelukkig is deze band fantastisch en geldt 'hoe meer hoe beter'. Hun vorige nummers waren steeds een beetje van hetzelfde. Dat is trouwens geen verwijt, ik bedoel meer hetzelfde geluid.
Hier laten ze toch een ander geluid horen. Waar ik de vorige nummers beklemmend vond is dit een stuk luchtiger liedje. Dit nummer heeft een fijne popmelodie en daarnaast is de zang weer van hoog niveau. Het is erg vrolijk door het leuke pianodeuntje, de verleidelijke zang ( mooi duet!) en de blazers zijn een fantastische toevoeging. Dit exotische uitstapje (misschien wat overdreven) is een hele goeie.

1341 [-------] Boudewijn De Groot - Eva (1968)

Eerst had ik niet zoveel met Boudewijn de Groot, ik vond Avond maar een beetje min tussen al die groten in de radio 2 top 2000. En ook met Testament had ik niet zoveel.
Het balletje ging pas rollen toen ik Verdronken Vlinder luisterde, ik was verkocht. Ik was overrompeld. Maar daarover later meer, want dat nummer komen we zeker nog tegen. Ook Avond is nu fantastisch, een van de beste uit de top 10 van de radio 2 top 2000. Maar vooral het album Voor de Overlevenden heeft een grote indruk gemaakt. Een paar toppers en een fijne ouderwetse sound. Dit nummer is vrij anders. Het is vrij rustig. Het is zo'n rustig nummer dat zich na meerdere luisterbeurten pas echt ontluikt. Ik vind dit een prachtig nummer. De violen op de achtergrond geven een geweldige sfeer mee. Daarnaast is de zang prachtig, de stem van Boudewijn de Groot is een fijne luisterstem, maar hij kan je ook weten te ontroeren met zijn stem.

hoi123 schreef:
Ik blijf erbij; bluesschema’s zijn echt niks voor mij en ik vraag me dan ook af waarom een man die een nummer als dit zo ongelooflijk kan laten rocken compositorisch niet met iets beters op de proppen kan komen. In tegenstelling tot Jerry Lee Lewis is dit namelijk wél zo swingend als de pest en de vrolijkheid komt zo’n factor tien beter over.

hoi123 schreef:
Niet de beste postrock (merk toch dat ik de laatste tijd steeds kritischer naar het genre ga kijken)

Ah, de dag komt nabij dat je het nut zult inzien van simpel, swingend en to the point, mijn zoon

1350 [0850] Radiohead - Reckoner (2007)
Radiohead komt voor de tweede maal in de lijst. Wat mij opvalt zijn de avontuurlijke arrangementen die elke Radiohead-song apart inkleuren maar de klagende zang van Tom Yorke zorgt steeds voor herkenbaarheid. Meeslepend nummer, wellicht één van hun beste.

1349 [0966] Pulp - Something Changed (1995)
Britpop anno 1995 was niet alleen Blur en Oasis, ook Pulp was van de partij. Dit klinkt subtieler en meer relaxt waarbij Pulp meer door Bowie lijkt beïnvloed dan door bands uit de jaren '60 maar het is bovenal een sublieme en aangename popsong.

1348 [0761] Saybia - Stranded (2004)
Afkomstig uit Denemarken, tot nu toe heb ik mij niet verdiept in deze band. De zang is emotioneel en indringend en door de gepaste instrumentatie en sterke melodie klinkt deze ballad zoals een ballad moet klinken.

1347 [-------] Marvin Gaye - When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You (1978)
Op het eerste gehoor lijkt het nummer voort te kabbelen maar de zangpartijen en de prominente aanwezigheid van een zwoele sax op de achtergrond maken het een prima softsoulsong.

1346 [1329] Boards Of Canada - Amo Bishop Roden (2000)
Een sfeervol ambient nummer, leuk voor op de achtergrond maar meer ook niet, het biedt te weinig afwisseling door datzelfde akkoord te herhalen.

1345 [1852] The Smashing Pumpkins - The Aeroplane Flies High (Turns Left, Looks Right) (1996)
Een minder bekend Smashing Pumpkins-nummer dat niet op een album werd opgenomen, het is ook niet hun beste. Het komt mij vooral op melodisch vlak minder geïnspireerd over al vind ik de donkere bas en de gitaarsolo op het einde wel een pluspunt.

1344 [0887] Ultravox - Reap the Wild Wind (1982)
Natuurlijk bekend van Vienna en zulke klepper zouden ze nooit meer uitbrengen maar dit is toch wel een aanstekelijk synthipopnummer zoals er meer dat jaar werden uitgebracht.

1343 [1081] The Cardigans - My Favourite Game (1998)
The Cardigans uit Zweden brachten luchtige en aanstekelijke europop en dit behoort tot de betere hitparadepop van de jaren '90, fris met een vleugje kitsch.

1342 [1085] Belle & Sebastian - Dress Up In You (2005)
Dit klinkt meer poppy en minder folky dan de nummers uit hun beginperiode. Toch vind ik dit een erg aangenaam luchtig en vrolijk liedje en die blazers in het midden vind ik ook subliem en zorgen voor afwisseling.

1341 [-------] Boudewijn De Groot - Eva (1968)
Dit klinkt bevreemdend en duister met symfonisch getinte begeleiding die de sfeer maximaal ten goede komt. Tekstueel is het een juweeltje en Boudewijn De Groot heeft een warme stem met unieke frasering.

1340 [1851] Harmonium - Histoires Sans Paroles (1975)

Een mooi en sfeervol werkje van een band waar ik werkelijk nog nooit van heb gehoord. Het is nummer van fijn gitaargepriegel. 8 minuten luisteren lukt nog net, want echt bijzonder is ook weer niet. Mooie franse zang had het nummer goed gedaan.

Cijfer: 7

1339 [1252] Blur - No Distance Left To Run (1999)

Dit zal de eerste zijn van twee Blur-nummers in dit rijtje. Dat wordt zeker vergelijken. Dit nummer is een mooi en rustig nummer met een hoofdrol voor Damon Albarn die werkelijk schitterend zingt in dit nummer. No Distance Left to Run is een zeer geslaagd nummer, mooie rustige nummer maken, dat kon Blur ook.

1338 [1815] The Impressions - People Get Ready (1965)

Ik had een funkfest verwacht, maar dit prachtige soul-nummer wordt kleingehouden. Deze groep, met o.a. Curtis Mayfield laat hier een fantastisch nummer horen. Er zijn genoeg kippevel momenten en de zanglijnen lopen mooi over elkaar, door elkaar heen. Ik denk dat ik eens een Greatest Hits van deze mannen ga luisteren.

1337 [0701] Elbow & The BBC Concert Orchestra - The Fix (Live @ Abbey Road '09) (2009)

Niet de albumversie van dit nummer, maar de live versie. Ach, wat maakt het ook uit, beide versies zijn ronduit fantastisch. Dit behoort tot het beste van het album The Seldom Seen Kid, dat sowieso eigenlijk alleen maar hoogtepunten kent. Elbow is met dit album terecht uitgegroeid ( en ze groeien nog steeds) tot een grote(re) band. Het nummer begint prachtig ingetogen. Met drums en basgitaar. De zang is daarna heel erg mooi, bijna kippevelgevend zo mooi. Het mooie aan de liveversie vind ik, dat de koortjes en de zanglijnen van de zangers nog beter tot z'n recht komen. Dit nummer en het album van Elbow is monumentaal. En dit groots opgezette live album mag tot een van de beste ooit gerekend worden. Ik kan gewoon niet anders dan een 10 geven. Het loopt trouwens mooi op mijn cijfers.

Cijfer: 10

1336 [0921] Doves - There Goes The Fear (2002)

Alweer the Doves, een beetje een overkill hoor. Ik heb nog geen enkel goed nummer gehoord van ze ook. Alle nummers tot nu toe hoeven van mij volgend jaar niet meer terug te komen. Dit nummer mag dan wel blijven. Dit is een fijn opgewekt vlot popnummer. Dat het dan net iets te lang duurt neem ik maar voor lief. In ieder geval eindelijk een fijn nummer van deze band.

1335 [0998] Björk - Army Of Me (1995)

Björk verrast mij in de Song van het jaar competitie al met het nummer Crystalline, kijken of dat ook lukt met dit nummer. Ja, dat lukt haar makkelijk. Ze slaagt. Het nummer vindt ik qua instrumentatie dan niet zo bijzonder. De beat is gewoon lekker vlot en ondersteunt het nummer goed. Het is vooral Björk die zelf erg goed zingt. Het refrein mag er zijn. Dat is namelijk een fantastisch combinatie van in je hoofd hangend blijvend en van een mooi refrein. Errug goed.

1334 [-------] The Sisters Of Mercy - Marian (Version) (1985)

De vergelijkingen met Joy Division zijn weer treffend. Het eerste nummer maakte een verpletterende indruk, en draai ik nu nog steeds vrijwel dagelijks. Dit nummer maakt niet die verpletterende indruk. Maar is potverdomme een fantastisch nummer. Vooral het refrein met het steeds gezongen worden van de titel is schitterend. Ook is nummer vlot en dat doet het zeker goed.

1333 [1312] The Psychedelic Furs - Pretty In Pink (1981)

Dat dit uit de jaren '80 komt is niet zo moeilijk te herkennen. De clip en het begin van het nummer voorspellen dat al meteen. De sound is zo kitscherig als maar kan natuurlijk. Vooral die zang die bijna tot het irritante is. Gelukkig is dat het niet. De zang is dan wel kitscherig, de zware zang ligt toch prettig in het gehoor. Voor de rest kan ik niet echt een goed refrein ofzo herkennen.

1332 [0860] The Supremes - Stop In The Name Of Love (1965)

Supremes, misschien wel jaren '60 meidengroepje nummer 1. Zij hebben toch nog wel veel kwaliteitsnummers uitgebracht. de vrouwenstemmen op dit nummer zijn heerlijk en ook de compositie is zeer geslaagd. Op het einde ook geen irritante meezingperikelen gelukkig en dat is maar goed ook.

1331 [0499] Blur - End Of A Century (1994)

En zoals ik al zei, Blur kwam twee keer voor in dit rijtje. Ondanks dat het vorige nummer ook goed was overklast dit nummer dat nummer. End of a Century is een schoolvoorbeeld van een britpopnummer (en Parklife een schoolvoorbeeld van een britpopalbum). De scherpe zang van Damon Albarn is treffend en het meezinggehalte ligt op grote hoogte. En dat is ook een beetje de definitie van britpop. Prachtige poprocknummers met meezinggehalte.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.