MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Voor de free jazz zou ik Mingus wel een pionier willen noemen, voor jazz in het algemeen niet, al is het wel een invloedrijke artiest geweest.

Snoeperd schreef:
1238 [1092] The Shadows - Apache (1960)

Een beetje een one-hit band lijkt mij zo.

Hier moet ik je toch ff corrigeren. The Shadows waren samen met The Ventures de eerste gitaarbands en zijn enorm invloedrijk geweest. Bovendien hebben ze begin jaren '60 best veel hits gehad, waarvan deze wel de bekendste is.

Overigens mooi dat je mijn nominaties van Rachel's en Caravan goed vindt Die laatste is tot mijn vreugde flink gestegen, gezien de positie vorig jaar was ik er bang voor dat ie dit jaar het veld zou moeten ruimen...

Onweerwolf schreef:
(quote)

Min of meer, ik wil dus alle platen die ooit zijn genomineerd maar nooit de bovenste 2000 hebben gehaald samenvoegen en die opnieuw via een nog nader te bepalen systeem rangschikken. Het systeem wat ik in gedachten heb is wel vergelijkbaar met het systeem van de MuMeLadder maar ik wil het hier en daar wat aanpassen en ook wat minder uitgebreid ladderen. Ik wil er bijvoorbeeld een Top 250 met aanbevelingen uithalen, of iets in die richting en dan bv de hoogste 12 ofzo automatisch hernomineren voor de volgende MuMeLadder.

Mooi idee zeker gezien het feit dat dit jaar 9 van mijn 10 nominaties gesneuveld zijn...

Snoeperd schreef:
1228 [-------] Phoenix - Lisztomania (2009)

Dit is blijkbaar compleet langs me heen gegaan. 267 stemmen maar liefst. En ik snap ook wel waarom. Het is zeer fijne poprock. Het zou ook perfect zijn voor op de radio, gelukkig is het wel een spannend genoeg nummer. De zang is zeer interessant. En het refrein is een pareltje. Misschien moet ik maar 'ns wat opzoeken van ze. Het pompeuze einde had wat mij betreft niet gehoeven.

Cijfer: 8,3

Het laatste album van Phoenix kan ik zeker aanraden. Hopelijk kan 1901, na Lisztomania het hoogst gewaardeerde nummer op het album, volgend jaar ook een plaats in de Top 2000 veroveren.

niels94 schreef:
Jazz is al behoorlijk oud, al voordat Charles Mingus begon met muziek maken.

Ataloona schreef:
Jazz bestond toen al gewoon erg lang.

Nou ja.... 'Moderne' jazz bestond nog niet zó lang. Bovendien kan je nog nog steeds een pionier zijn, al bestaat een genre reeds. Of was Miles Davis ook geen pionier? Omdat jazz immers al sinds het einde van de negentiende eeuw bestond?
Qua techniek en instrumentenbeheersing op de bas was Mingus bovendien wel degelijk een pionier.

Omdat beter laat dan nooit:

niels94 schreef:
Nee hoor, mij best Maar hoezo zijn de teksten onbegrijpelijk? Zijn niet heel moeilijk hoor, er wordt gewoon gezegd wat er bedoeld wordt. Pak de lyrics er maar eens bij. Die zijn trouwens ook tamelijk geweldig

Mja, afgezien van het She's busy sucking on my ding-dong kon ik het er vorige keer niet erg goed van afleiden, nu wel als ik efkes goed kijk. Kan trouwens niet echt zeggen dat ik het een fantastische tekst vind.

Ataloona schreef:
Buiten het feit dat hij enorm belangrijk en vernieuwend was, is hij niet echt een pionier.
Is dit een slechte grap?

Ik vond het wel een goeie, eigenlijk.

Onweerwolf
Phoenix is voor mij ook een van de leukste ontdekkingen van de MuMeLadder dit jaar.

hoi123 schreef:
Omdat beter laat dan nooit:

(quote)

Mja, afgezien van het She's busy sucking on my ding-dong kon ik het er vorige keer niet erg goed van afleiden, nu wel als ik efkes goed kijk. Kan trouwens niet echt zeggen dat ik het een fantastische tekst vind.

Misschien even wat verduidelijkingen: Cooking up the down pipe gaat over het klaarmaken van 'smack', de 'mainline' is het bloedvat waarin deze drug geïnjecteerd wordt. De rest lijkt toch vrij duidelijk? Even een paar zinnetjes uitleggen waardoor het geheel misschien nog duidelijker wordt:

'They're busy waiting for her sailor
Who's big and dressed in pink and leather'

Ze hebben dus afgesproken met een matroos o.i.d., die in 'roze en leer' gekleed is... spreekt voor zich denk ik.

'Cecil's got his new piece
He cocks it shoots it between three and four
He aims it at the sailor
Shoots him down dead on the floor
Oh you shouldn't do that
Don't you know you'll stain the carpet'

De 'new piece' is neem ik aan een pistool of geweer, de rest lijkt me ook duidelijk. De 'sailor' wordt neergeschoten en het kan niemand ene ruk schelen, hij maakt zich meer zorgen om het tapijt dan de dode.

'On no man I haven't got the time-time
Too busy sucking on a ding-dong
She's busy sucking on my ding-dong'

Eén grote orgie, iedereen zuigt aan iedereens 'ding-dong's' (hieruit blijkt de homoseksualiteit, naast die sailor, die in het nummer zit ook).

'Now who is that knocking
Who's knocking at my chamber door
Now could it be the police
They come and take me for a ride-ride
Oh but I haven't got the time-time
Hey hey hey she's busy sucking on my ding-dong'

De politie klopt aan, maar dat is hij al snel weer vergeten kennelijk (de invloed van de drugs straalt van het hele nummer af) want zijn gedachten gaan per direct weer naar de orgie die op het moment bezig is.

Verder nog wat herhalingen en dingen die op hetzelfde neerkomen. Het enige dat ik zelf niet begrijp is de rol van Sister Ray en wie dat is. Misschien weet iemand anders dat. Lijkt mij weinig dubbelzinnig, deze tekst. Verder ook weinig hoogstaand misschien, maar het versterkt wat mij betreft wel de sfeer van het hele nummer. Vind het een best sterke tekst dus.

Ach, die paar metaforen schelen voor de rest wel, al vraag ik me ook nog erg af wie Sister Ray is. Voor de rest is het nu wel duidelijk, dank.

Dit zegt Lou Reed er zelf over:
"'Sister Ray' was done as a joke— - no, not as a joke - —but it has eight characters in it and this guy gets killed and nobody does anything. It was built around this story that I wrote about this scene of total debauchery and decay. I like to think of ‘Sister Ray' as a transvestite smack dealer. The situation is a bunch of drag queens taking some sailors home with them, shooting up on smack and having this orgy when the police appear."

chevy93 schreef:
(quote)
Is dit een slechte grap?

Een invloedrijke artiest is niet automatisch een 'pionier voor een genre', tenminste, ik neem aan dat je dat als slechte grap ziet? Wat Ataloona denk ik wil zeggen is dat Charles Mingus erg belangrijk was en ook veel nieuwe dingen heeft gedaan in het al bestaande jazz, maar dat maakt je nog geen pionier van het gehele genre. Hoogstens van subgenres, zoals bijvoorbeeld free-jazz (dat zegt Titmeister tenminste). Ikzelf ben een totale jazz leek, dus mij moet je er verder niet al teveel over vragen

chevy93 schreef:
(quote)
Is dit een slechte grap?

Waar heb je het over ''Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zodat hij daar zijn weg moet vinden zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.'' Misschien binnen de free-jazz, (waar ik hem ook niet echt een pionier vind, er waren immers al wel wat ''vrijere'' dingen gedaan voordat Mingus echt de free-jazz inging, ik noem Sounds van Roscoe Mitchell bv.) maar niet echt in de jazz in zijn algemeenheid.

Yann schreef:

Qua techniek en instrumentenbeheersing op de bas was Mingus bovendien wel degelijk een pionier.

Hier ben ik het wel mee eens, maar ik bedoelde vooral qua jazz in zijn algemeenheid.

1230 [-------] Charles Mingus - Better Git It In Your Soul (1959)
Met de jazz van Charles Mingus ben ik nog niet vertrouwd. Het klinkt wel vitaal en professioneel. Sommige stukjes vind ik boeiend maar niet allemaal.
Cijfer: 7,5

1229 [1010] Sex Pistols - Anarchy In The U.K. (1976)
Destijds waren Sex Pistols volledig aan mij voorbijgegaan maar ik vind het nu vermakelijk al vind ik hun volgende singles nog wat beter. Die snerende zang van Johnny Rotten is tenslotte uniek en vind ik zelf grappig klinken.
Cijfer: 8

1228 [-------] Phoenix - Lisztomania (2009)
Voor mij totaal onbekend, het blijkt een Franse band te zijn maar dit klinkt als een britpopband met een snufje elektronica. Zeker de moeite waard maar echt opzienbarend is het ook niet.
Cijfer: 7

1227 [1114] Duffy - Warwick Avenue (2008)
Rockferry was een uitstekend debuut waar dit nummer vandaan komt. Dit softsoulnummer is met veel gevoel gezongen en ook prima geproduceerd.
Cijfer: 8,5

1226 [0582] Johnny Cash - A Boy Named Sue (1969)
Het is de verhalende en grappige tekst die het hem doet, overigens is zijn diepe praatzang ook uniek.

1225 [1086] Tears For Fears - Head Over Heels (1985)
Shout hebben wij gehad, dit komt eveneens uit hun succesalbum Songs from the Big Chair. Even vakkundige als aanstekelijke popsong in de (jaren '80) tijdgeest maar toch tijdloos.

1224 [-------] Rachel's - Water From The Same Source (2003)
Inderdaad symfonisch getinte postrock, dit was voor mij onbekend maar ik vind het een mooi romantisch werkstuk met treffende piano en violen.

1223 [0765] Belle & Sebastian - Get Me Away From Here, I'm Dying (1996)
Een zoveelste nummer van Belle & Sebastian en - het wordt afgezaagd - een zoveelste parel. Luchtige folky popsong dat fris blijft klinken.
Cijfer: 9

1222 [1288] The Jam - Down In The Tube Station At Midnight (1978)
The Jam is toch een vrij bekende postpunkband rond zanger Paul Weller. Energiek en erg fris, klinkt erg Brits, zowat de link tussen punk en britpop.

1221 [1984] Caravan - In The Land Of Grey And Pink (1971)
Tijdloze compositie, uitstekend geproduceerd met heldere klank en prima gitaarsolo. Ook de vrij zoete maar aangename zang is het vermelden waard.

Ataloona schreef:
''Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zodat hij daar zijn weg moet vinden zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.''
Het feit dat je hem enorm belangrijk en vernieuwend noemt, maakt hem dus een pionier, me dunkt. Hoe kun je vernieuwend zijn zonder dat je (één van) de eerste bent die een gebied betreedt? Het zit al in het woord: vernieuwend.

Nou nee, zoals ik al eerder zei, vind ik hem geen pionier. (in de algemene jazz, waar we het dus over hadden) In de free-jazz vind ik het nog discutabel. (al was hij zeker niet een van de eersten, eerder invloedrijk) Echter was hij vooral erg vernieuwend na de late 50's (iig na '56) terwijl de jazz (in zijn algemeenheid) echter al gevormd was. Vernieuwend dus, zonder dat hij echt een pionier in de algemene jazz is. Zoals je wellicht ziet, benadruk ik vooral algemene jazz

Dus jij vindt bands als Radiohead, Nirvana en Joy Division ook geen pioniers? De rockscene bestond immers al.

Jawel, maar die namen hebben vrij weinig met Mingus te maken.

Die namen niet, maar de situatie wel. Iemand die je als "erg vernieuwend" beschrijft, vind ik een pionier.

Oké, ik niet altijd.

chevy93 schreef:
Die namen niet, maar de situatie wel. Iemand die je als "erg vernieuwend" beschrijft, vind ik een pionier.

Degene die New York stichtte, was een pionier. Degene die nieuwe wijken voor New York ontwerpt, al is die misschien bepalend voor het uitzicht, niet. Flauwe illustratie misschien, maar hopelijk wordt het wel duidelijk hoe ik er tegenaan kijk. Iemand die vernieuwend is hoeft niet automatisch een pionier te zijn. Charles Mingus is wat mij betreft niet verantwoordelijk voor het introduceren van de fundamenten van de jazz. Hij heeft wel degelijk een grote invloed gehad op het genre, maar dat maakt hem wat mij betreft geen pionier. Hoogstens van kleine manier van aanpakken of subgenres binnen de jazz, maar zeker niet van het gehele genre.

Wat een muggen gezift. Niels en Ataloona, tenzij jullie echt alleen muzikanten als Bunk Johnson, Alphonse Picou, Buddy Bolden, Fletcher Henderson, et al. als de pioniers van jazz beschouwen, kan je beter helemaal niet spreken van 'de jazz'. Daarmee doe je tal van muzikanten tekort, die toch werkelijk grensverleggende dingen hebben gedaan (Bird, Miles Davis, Trane - om maar een paar van de meest voor de hand liggende voorbeelden te noemen). De algemene jazz, wat is dat überhaupt? Jazz kent tig verschillende subgenres, die soms van elkaar verschillen als dag en nacht. Met andere woorden, veel muzikanten hebben niet een nieuwe wijk van New York ontworpen, maar nieuwe delen van Noord-Amerika ontdekt.

1220 [1425] The Alan Parsons Project - Eye In The Sky (1982)

Dit project associeer je natuurlijk altijd meteen met Old and Wise. Als je dit dan hoort is het heel wat anders. Het begint met een fijne beat en de huilende gitaar er door heen is goed. Dan is de beat even helemaal kaal, wat zeer goed klinkt. En daarna wordt de beat weer aangekleed en begint de zanger te zingen. Mierzoete zang, net als bij Old and Wise. Het overgedubte refrein vind ik zeer geslaagd. Het is misschien wat over de top, maar daar heb ik lak aan. Het klinkt gewoon erg mooi. Een zoet popnummer dus, maar ik lust er wel pap van.

Cijfer: 8,3

1219 [0884] Tindersticks - Tiny Tears (1995)

Dit nummer heb ik laatst gebruikt voor CKV toen ik een muziekstuk bij een schilderij moest zoeken. Waarom? Dit zit vol sfeer. Het nummer ademt een doodse donkere sfeer. Laat dat schilderij nou ook niet al te vrolijk zijn. Ik vond het er perfect bij passen. Naast dat het er bij past vindt ik dit gewoon een prachtig nummer. Dat refrein is fantastisch, en dan ook nog gezongen door die zware stem. Geweldig! Hulde aan Tindersticks

1218 [0650] Muse - Butterflies And Hurricanes (2003)

Muse boeit mij meestal wel, al heb ik nog geen topalbum van ze gevonden. Het zijn vooral nummers die ik mooi vind. Muse komt hier met een zeer spannende combi tussen rustig in de coupletten en bombast in de refrein. Het verzuipt niet in de bombast wat bij sommige nummers nog wel eens wil gebeuren. Het heeft dan ook een paar passages die bijna als klassiek aanvoelen. Die bridge is prachtig. Zeer goed nummer van Muse, ik ga Absolution binnenkort luisteren.

1217 [1055] Bob Dylan - Blowin' In the Wind (1962)

Blowin' in the Wind vind ik een erg mooi folky nummer, iedereen zal dit ook mooi vinden denk ik. Toch een vrij neutraal nummer voor Dylan's doen. Toch weet hij het spannend genoeg te houden, en alleen Dylan met de gitaar, dat klinkt geweldig.

1216 [-------] Rose Royce - Love Don't Live Here Anymore (1978)

Als muziekgroep heb ik nog nooit van deze naam gehoord. Dat dit in de lijst hoort hoor je meteen. Dit is echt zo'n nummer om verliefd op te worden. Sympathiek zangeresje, lekker bandgeluid en een compositie om van te smullen. Dat refrein is geweldig zeg. Klasse.

1215 [0554] Lou Reed - Vicious (1976)

Walk on the Wildside en Perfect Day zijn natuurlijk de grote klassiekers van Transformer. Daaronder staan eigenlijk ook allemaal kleine klassiekers. Vicious is ook een grote favoriet van mij op dat album. Het heeft een fijn refrein en die scheurende gitaar die er in zit is geweldig. Vicious is een topopener.

Cijfer: 8,8

1214 [-------] Ann Peebles - I Can't Stand The Rain (1974)

I Can't Stand the Rain is een soulklassieker. Ann Peebles draagt het nummer op grootste wijze met een prachtige stem. Het nummer heeft een groove die je helemaal vrolijk maakt. Het is niet dat je aan het swingend bent, maar op de stoel voor je laptop ben je helemaal aan het meebewegen op deze fantastische soulmuziek van Ann Peebles.

1213 [1575] Johnny Cash - Delia's Gone (1994)

Ik weet eigenlijk nooit zo goed wat ik moet zeggen bij Johnny Cash. Ik ken de muziek eigenlijk nooi goed genoeg om echt een goede beoordeling te geven. Laat dit wel zo'n nummer zijn die meteen aanslaat. Voor Johnny Cash begrippen is het een vrij opgewekt nummer. Maar toch blijft het een trieste ondertoon hebben. De kracht zit in het refrein. Het is een uitmuntend refrein. Simpel maar treffend.

1212 [0828] Cat Stevens - Morning Has Broken (1972)

Cat Stevens, ik heb er nog nooit van gehoord. Toch bevalt zijn stijl van muziekmaken me wel. Hij heeft een mooi stemgeluid en wordt goed ondersteund door de lichte instrumentatie. Het vrolijke gitaartje met de piano vind ik een uiterst goede combinatie. Het minpunt is dat ik nog niet echt een goede song kan ontdekken.

Cijfer: 7

1211 [1259] Fish - The Company (1990)

Op zich heeft dit nummer wel een leuk geluid. Een beetje Amerikaans achtig. Sommige stukken zijn ook wel goed. Maar een aantal stukken vind ik over de top, bijvoorbeeld die viool vind ik echt niet passen en dat refrein is puur gemaakt om mee te zingen, ik vind het refrein enkel irritant. Ik vind het nummer te groots klinken, terwijl dat er niet bij past. Volgend jaar mag deze lager. Er zijn wel genoeg Fish fans blijkbaar en de albums krijgen ook goede beoordelingen. Is er een Fish fan die kan vertellen wat hij er goed aan vind?

Cijfer: 5

1220 [1425] The Alan Parsons Project - Eye In The Sky (1982)
Vrij gelikte progrock dat ook vrij rustig kabbelt maar smaakvol en inventief met mooie zoete vocalen en aanstekelijke melodie. De albumversie met de intro Sirius is wel te prefereren.

1219 [0884] Tindersticks - Tiny Tears (1995)
Even romantisch als donker met erg sublieme (viool)arrangementen en die zware stem verhoogt de sfeer nog. Klasse!

1218 [0650] Muse - Butterflies And Hurricanes (2003)
Hier wordt de kenmerkende bombast inderdaad grotendeels achterwege gelaten, dit klinkt vrij luchtig voor hun doen. Wel symfonisch getint, mede door dat toch wel prachtige piano-tussenstuk.

1217 [1055] Bob Dylan - Blowin' In the Wind (1962)
Wie kan dit nummer in 's hemelsnaam niet kennen en niet mooi vinden? Legendarisch nummer van een al even legendarisch artiest, ontelbare keren gecoverd bovendien.
Cijfer: 9,5

1216 [-------] Rose Royce - Love Don't Live Here Anymore (1978)
Hoewel Rose Royce vooral bekend staat als funk/disco-groep is dit softsoulnummer het meest bijgebleven. Heel mooie zang en het heeft een zwoele sfeer mede door de zachte strijkers. Later gecoverd door Madonna maar deze versie vind ik merkelijk beter.

1215 [0554] Lou Reed - Vicious (1976)
Dit nummer komt uit zijn doorbraakalbum Transformer en dateert van 1972. Geweldige rocksong, vooral die scheurende gitaar die ook erg inventief is.

1214 [-------] Ann Peebles - I Can't Stand The Rain (1974)
Werd enkele jaren later een hit voor Eruption, het origineel leerde ik achteraf kennen. Ann Peebles heeft een aparte en expressieve soulstem, jammer dat ze niet meer bekend was.

Enkel akoestische gitaar en zijn diepe stem. Klinkt op het eerste gehoor vrolijk maar het heeft een droevige tekst. Simpel maar treffend, wat Snoeperd zegt.

1212 [0828] Cat Stevens - Morning Has Broken (1972)
Cat Stevens was een erg populaire singer-songwriter in de jaren '70 totdat hij zich tot de islam bekeerde. Zeer herkenbare zang en subliem pianospel, het is de eenvoud dat het nummer siert.

Less is more, dat blijkt uit de twee vorige songs waardat hier de overproductie het minpunt is waarbij de violen veeleer afbreuk doen aan het nummer. Het klinkt mij ook wat te theatraal.
Cijfer: 5,5

Snoeperd schreef:

Is er een Fish fan die kan vertellen wat hij er goed aan vind?

Hm, zowel door jou als LucM word dit duidelijk als laagste van dit tiental beoordeeld, terwijl het bij mij precies andersom zou zijn. Ik ben niet echt een Fish-fan (al heeft hij bij Marillion nog best wat moois gemaakt), maar door dit nummer werd ik de eerste keer volledig gegrepen. Ik zat al snel mee te deinen op de driekwartsmaat. Soms vind ik Fish als zanger te overdreven, soms juist te saai, soms kan ik niks met de rest van de muziek; hier was het in één keer goed. Het komt recht vanuit zijn hart. Doordat het slechts vier minuten duurt wordt het niet te bombastisch, voegen alle instrumenten iets toe en klinkt het als geheel gewoon erg fraai en uniek. Voor mij de reden om me aan zijn bekendste solowerk te wagen, zonder al te veel succes helaas.

Snoeperd schreef:
Dit project associeer je natuurlijk altijd meteen met Old and Wise. Als je dit dan hoort is het heel wat anders.
Ik weet niet hoeveel je kent van The Alan Parsons Project, maar het is eerder Old and Wise dat "heel wat anders" is.

Snoeperd schreef:

Voor Johnny Cash begrippen is het een vrij opgewekt nummer.

Ja, echt een dolle boel:

First time I shot her I shot her in the side
Hard to watch her suffer
But with the second shot she died
Delia's gone, one more round Delia's gone

@ Yann, het ging mij in dit geval niet specifiek om jazz, ik probeerde puur uit te leggen waarom ik vind dat een invloedrijke artiest niet automatisch hetzelfde is als een pionier. Maar laten we er nu maar weer over ophouden en teruggaan naar de top 2000:

Vicious

Onweerwolf
Linkjes aangepast voor:

Marillion - Neverland
13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
Kashmir - Rocket Brothers
Ray Charles - Georgia On My Mind
The Spencer Davis Group - Gimme Some Lovin'

Wederom bedankt!

chevy93 schreef:
(quote)
Ik weet niet hoeveel je kent van The Alan Parsons Project, maar het is eerder Old and Wise dat "heel wat anders" is.

Ja, dat is misschien wel ook zo. Maar ik bedoel dat veel mensen deze band gewoon kennen van het nummer Old and Wise en dat velen andere nummers niet kennen. Dan is dit toch andere koek dit nummer. Snap je?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:41 uur

geplaatst: vandaag om 17:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.