MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Ik heb me nooit aan de tekst geërgerd... Tuurlijk, het is geen hogere poëzie, maar het klinkt inderdaad juist erg oprecht. Misschien horen daar wel ietwat simpele teksten bij.

niels94 schreef:
Ik heb me nooit aan de tekst geërgerd... Tuurlijk, het is geen hogere poëzie, maar het klinkt inderdaad juist erg oprecht. Misschien horen daar wel ietwat simpele teksten bij.

In dit geval wel ja. Hurt is de afsluiter van The Downward Spiral, een album waarop Trent Reznor één voor één zijn demonen bezingt en uiteindelijk emotioneel uitgekleed achter blijft. Zowel muzikaal als tekstueel hoeft het dan allemaal zo hoogdravend meer. Bij zo'n nummer hoort een tekst die niets te raden overlaat. Maar sowieso vind ik deze tekst eigenlijk wel exemplarisch voor Nine Inch Nails: Reznor's teksten bestaan toch meestal wel uit korte, directe en eerlijke zinnetjes.

Als dat wordt afgedaan als "afgezaagd emogehuil" door hoi123 voelt dat voor mij ook een beetje anachronistisch, aangezien ik kan daarbij moet bedenken aan de 'emo'-muziek die de laatste jaren vrij populair was bij tieners (en aangezien hoi123 ook een tiener is gok ik erop dat hij naar deze stroming verwijst - en niet naar de emocore in het straatje van Fugazi ed.) en die muziek bestond nog helemaal niet toen in 1994 dit nummer uitkwam...

830 [-------] Patti Smith Group - Because The Night (1978)
Patti Smith was één van de boegbeelden van de New Yorkse new wave. Dit is haar bekendste nummer maar geschreven door Bruce Springsteen en gekoppeld aan de voordracht van Patti Smith kan het moeilijk mis gaan.
Cijfer: 8,5

829 [0610] Marianne Faithfull - The Ballad Of Lucy Jordan (1979)
Haar overigens prima comebackhit zal mij altijd bijblijven. Toen ze dat nummer bracht leek ze een oude tante te zijn geworden, een heel verschil met dat meisje van 10 jaar terug. Ook haar stem was totaal veranderd mede door alcohol- en drugsgebruik maar hierdoor klinkt ze doorleefder en authentieker.
Cijfer: 9

828 [1179] Beastie Boys - Sabotage (1994)
Beastie Boys nemen zichzelf gelukkig niet au serieus (itt. Rage Against The Machine), dit klinkt even rauw en brutaal als grappig en inventief.
Cijfer: 8

827 [0504] Oasis - Whatever (1994)
Eén van hun allerbeste songs, staat onbegrijpelijk niet op een regulier album van hen (om hun fans te pesten?). Aanstekelijk Beatles-achtig nummer waarbij de violen een fijne toevoeging zijn.
Cijfer: 9,5

826 [0548] Coldplay - Clocks (2002)
Een geweldige song gekenmerkt door een aanstekelijk pianoriedel, de breekbare zang en sterke melodie. Geef mij maar dit ipv. hun laatste hits.

825 [-------] Dusty Springfield - You Don't Have To Say You Love Me (1966)
Weliswaar een ietsje te georkestreerd maar toch een mooi nummer, natuurlijk voor een groot deel te danken aan de zang van Dusty Springfield.

824 [0465] China Crisis - Wishful Thinking (1984)
Dit blijf ik een fris en aanstekelijk synthipopnummer vinden. Duidelijk in de jaren '80-tijdgeest gebracht maar het klinkt hoegenaamd niet gedateerd.

823 [0926] Tim Buckley - Song To The Siren (1970)
Tim Buckley is een geweldige zanger maar hier wil hij dat met zijn uithalen te fel bewijzen. Die gitaar is wel mooi maar ik heb betere songs van hem gehoord, ik verkies toch zijn werk van voordien.
Cijfer: 6

822 [1051] Pulp - Do You Remember The First Time (1994)
Pulp was de derde hond in de Britpop-tweestrijd Blur-Oasis. Inderdaad ietsje luchtiger dan voornoemde bands maar Pulp doet zeker niet voor onder met dit nummer met sterk refrein.

821 [0558] Michael Jackson - Beat It (1982)
Thriller bevat enkel topsongs en dit vind ik zowat de beste daaruit: geweldig intro, zang, ritme en gitaarsolo van Eddie Van Halen.

herman schreef:
Aangezien ik kan daarbij moet bedenken aan de 'emo'-muziek die de laatste jaren vrij populair was bij tieners (en aangezien hoi123 ook een tiener is gok ik erop dat hij naar deze stroming verwijst - en niet naar de emocore in het straatje van Fugazi ed.) en die muziek bestond nog helemaal niet toen in 1994 dit nummer uitkwam...

Toch wel, namelijk Sunny Day Real Estate met het album Diary:

The album is considered by many to be a defining emo album of the second wave. It has also been called the missing link between post-hardcore and the nascent emo genre.

Maar dat was dan ook een van de eerste in die stijl. De emocore in de stijl van Fugazi is:

Ik bedoelde de emo van groepjes als Panic at the Disco en alles wat daarna kwam. Daar heeft Sunny Day Real Estate toch niets mee te maken? Dat reken ik toch echt onder de emo zoals die in de jaren '90 opkwam (en waar Face Tomorrow een Nederlandse exponent van was). Niet van de emo die de laatste paar jaar zo populair was en meer draaide om uiterlijk vertoon dan om muziek...

Gelukkig is Slint allesbehalve emogehuil:
I miss you.
I've grown taller now.
I want the police to be notified.
I'll make it up to you,
I swear, I'll make it up to you.

Of moet emogehuil per se de "cut"-referentie hebben?
(te flauw?)

herman schreef:
Niet van de emo die de laatste paar jaar zo populair was en meer draaide om uiterlijk vertoon dan om muziek...

Dat noemen ze dan weer de derde emogolf. Sunny Day Real Estate hoort weer bij de tweede emogolf. Moeilijk gedoe allemaal....

herman schreef:
Als dat wordt afgedaan als "afgezaagd emogehuil" door hoi123 voelt dat voor mij ook een beetje anachronistisch, aangezien ik kan daarbij moet bedenken aan de 'emo'-muziek die de laatste jaren vrij populair was bij tieners (en aangezien hoi123 ook een tiener is gok ik erop dat hij naar deze stroming verwijst - en niet naar de emocore in het straatje van Fugazi ed.) en die muziek bestond nog helemaal niet toen in 1994 dit nummer uitkwam...
Mja, anachronistisch is het misschien ook wel, hoewel ik me afvraag of zelfs in deze tijd deze zinnen niet al redelijk vaak gezegd waren, maar wat ik ook bedoel met dat statement is dat het gewoon nogal, ja, zelfmedelijdend (bij gebrek aan betere woorden) klinkt; het ligt er naar mijn mening gewoon te veel bovenop en dan maakt het weinig uit uit welke tijd dit komt.

chevy93 schreef:
Gelukkig is Slint allesbehalve emogehuil:
I miss you.
I've grown taller now.
I want the police to be notified.
I'll make it up to you,
I swear, I'll make it up to you.
Oppassen met wat u zegt, als je aan Slint komt, kom je aan mij.

Persoonlijk vind ik toch echt dat deze regels minder zelfmedelijdend en vooral onorigineel klinken dan die in Hurt, maar ieder natuurlijk zijn mening.

1910. Violent Femmes - Blister in the Sun (1982)

Het debuut van Violent Femmes is weergaloos: indierock lang voordat die term bestond. Blister in the Sun is het bekendste nummer van die plaat, en ook een van de beste. Alleen Add It Up steekt er duidelijk nog bovenuit.

1909. Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs (2003)

Toevallig kwam Oceansize ook net langs in mijn eigen Top1250. Daarin kies ik voor twee andere nummers van hun prima debuutplaat, maar ook dit grotendeels instrumentale werkje mag er wezen.

1908. The Modern Lovers - Pablo Picasso (1976)

Heerlijk proto-punknummer. Ooit leren kennen via een verzamelaar, maar ook het album is een absolute aanrader.

1907. Wilco - How to Fight Loneliness (1999)

Toch al het tweede behoorlijk pakkende Wilconummer binnen het eerste honderdtal, en dat terwijl de platen die ik van ze geluisterd heb me nooit echt hebben gegrepen. Dit is een prachtig liedje. Huiswerk!
Cijfer: 9-

1906. Snow Patrol - Just Say Yes (2009)

Dit soort stadionrock mag van mij ook best buiten de lijst blijven. Nog veel flauwer dan een matig Coldplaynummer. Terwijl ze het best kunnen, want een nummer als Run blaast juist het hele oeuvre van eerdergenoemde referentie omver.
Cijfer: 3

1905. Antony and the Johnsons - One Dove (2009)

Sorry aan de fans, maar van Antony krijg ik toch echt best wel jeuk. Ik hoor best dat het wat in zijn/haar mars heeft, maar je moet ervan houden. En dat doe ik niet.
Cijfer: 4,5

1904. Black Sabbath - Planet Caravan (1970)

Leuk nummer dit, altijd een beetje bevreemdend om na Paranoid te horen. Bijna een soort ambient of krautrock, moeilijk te plaatsen in elk geval. Maar het heeft wel wat. Behoorlijk wat zelfs.
Cijfer: 7,5

1903. Electric Light Orchestra - 10538 Ouverture (1971)

Grappig, dit kende ik nog niet. Ik vind de nogal gelikte ELO-sound altijd wel wat hebben, maar op hun debuut klonken ze duidelijk nog wat minder doorgeproduceerd. Dat werkt op zich ook prima, zo blijkt hier.

1902. Fields Of The Nephilim - Last Exit For The Lost (1988)

Ik val - buiten genres als folk - niet zo heel snel over een stem. Maar die zang van Fields of the Nephilim trek ik toch echt heel slecht. Ooit wel eens een veel recenter album beluisterd en daar stuitte ik op hetzelfde probleem. Muzikaal vind ik dit best in orde, maar die rare grommerd die haalt alle sfeer weg in plaats van dat hij eraan bijdraagt.
Cijfer: 4,5

1901. Pavement - Gold Soundz (1994)

Een band waarin ik toch nog steeds niet het geniale hoor dat veel smaakgenoten erin ontwaren. Leuk nummertje, maar ik kom toch niet echt verder dan dat. Blijft toch voor mij mijlenver achter tijd/genregenoten als Built to Spill, Pixies en Modest Mouse hangen.
Cijfer: 7

Top 10 van de eerste 100 nummers:

Yello - Desire (10)
Suede - Pantomime Horse (10)
The Decemberists - The Mariner's Revenge Song (10-)
Les Négresses Vertes - Zobi la Mouche (10-)
Yello - Bostich (10-)
The Coral - Dreaming of You (9,5)
Violent Femmes - Blister in the Sun (9)
Scott Matthew - White Horse (9)
The Modern Lovers - Pablo Picasso (9)
Theatre of Hate - Do You Believe in the West World (9-)

Flop 10:

Yes - Awaken (3)
Snow Patrol - Just Say Yes (3)
Genesis - Duke's Travels (3+)
Frank Zappa - Cosmik Debris (3,5)
Coldplay - Amsterdam (3.5)
The Mothers of Invention - Little House I Used To Live In (3,5)
Jimi Hendrix - Machine Gun (4)
Fields Of The Nephilim - Last Exit For The Lost (4,5)
Maxïmo Park - Apply Some Pressure (4,5)
Jerry Lee Lewis - Great Balls Of Fire (4,5)

820 [0591] Prince & The Revolution - Purple Rain (1984)

Best raar eigenlijk dat Prince z'n bekendste nummer zo laag staat. Sign O' the Times deed het dit jaar fantastisch, maar dit nummer blijft achter. Niet zo geliefd als bij het mainstreampubliek dit nummer dus.
Het is een prachtig nummer, naast het bekende refrein heeft dit 9 minuten durende epos meer te bieden. Het is sfeervol, mooie arrangementen. Subliem gitaarspel ook van Prince.

819 [0595] The Police - Spirits In The Material World (1981)

Police heeft vele geniale nummers gemaakt die goed vallen onder mainstream -en alternatief publiek. Een knappe prestatie. Dit nummer is vooral populair op Musicmeter. Het is niet in de Radio 2 Top 2000 te vinden maar scoort hier een mooie 819de plaats. Spirits in the Material World is een subliem popnummer op refrein-en melodie gebied.

818 [-------] Prince - Controversy (1981)

Een nummer met een catchyheid als deze is voorbestemd om een hit te worden. Het heeft een opzwevend ritme, een lichte, heerlijke melodielijn, afwisselende zang: overdubte zang, mooie uithalen en sterk zuiver gezongen stukken. Prince bewijst met dit nummer dat hij fantastisch gitaar kan spelen, die gitaarriffjes zijn stuk voor stuk briljant.

Controversy

817 [0561] Electric Light Orchestra - Can't Get It Out Of My Head (1974)

Electric Light Orchestra of korter gezegd ELO, was een popband uit de jaren '70. Livin' Thing was een topnummer, die kwam laats langs. Dit nummer is veel te slap om goed te zijn. Het refrein gaat serieus na één luisterbeurt al vervelen en klinkt veel te zeikerig. Ik heb veel beter gehoord van deze band, onder andere Mr. Blue Sky, die ook nog langs gaat komen.

Cijfer: 5

816 [1280] Aerosmith - Dream On (1973)

Dit nummer was al best beroemd, waar werd nog een stuk beter gewaardeerd door een rapper genaamd Eminem. Hij leende het refrein+instrumentatie voor een erg mooie hiphop-versie. De hele versie van Sing for the Moment heet Dream On en is van Aerosmith. Het nummer is erg mooi, er zijn steeds fijne opbouwen naar het refrein toe, dat refrein is van 24-karaats goud, geen wonder dat Eminem voor dit refrein heeft gekozen. Meesterlijk gewoon!

Cijfer: 9,3

Hoor hier de versie van Eminem:

Sing For the Moment

815 [1113] Herman's Hermits - No Milk Today (1966)

Het zou makkelijk kunnen dat de jaren '60 mijn hoogst beoordeelde decennium van deze lijst is. Dat zou ik niet raar vinden, in een jaar tijd zijn de jaren '60 uitgegroeid tot mijn favoriete decennium samen met de jaren '00. De jaren '60 hebben erg veel nummers waar je spontaan verliefd op wordt. Dit is precies zo'n nummer. Simpel refreintje, maar o zo fijn. Het is erg dromerig wat het erg verslavend maakt. Ik heb het vandaag al 3x opgezet, zegt genoeg.

Cijfer: 9,3

No Milk Today

814 [0689] Grant Lee Buffalo - Fuzzy (1993)

Fuzzy is gemaakt in de grunge-periode. Hoewel het niet de rauwheid van de grunge heeft, heeft het wel de indringendheid van bijvoorbeeld de liedjes van Pearl Jam. Ik vind de zanger van deze band erg goed. Vooral zijn uithalen vind ik van formaat. Ook een mooie compositie.

813 [0352] Saybia - The Day After Tomorrow (2002)

Ook echte radiomuziek staat er in bij ons. Ik hoor dit nummer nogal eens op de radio. Het is dan ook een leuk nummer dat onder een breed publiek populair is, mij is het iets te braaf en heeft het net niet genoeg echt leuke momenten.

812 [1543] Echo & The Bunnymen - All My Colours (1981)

Heel veel dat ik van Echo & the Bunnymen hoor vind ik beter dan de Killing Moon. Dit nummer ook. All My Colours grijpt je bij de keel door de emotionele stem van de zanger. Instrumentaal is het verder fantastisch. De drums vallen op. De uithalen vind ik het mooist, prachtig!

Cijfer: 8,8

811 [-------] Oasis - Don't Look Back In Anger (1995)

Mijn andere nominatie is op nummer 811 gestrand. Geen slechte prestatie vind ik.
Ik zou het nu niet zo snel meer nomineren, maar destijds was dit een van mijn favoriete nummers en vond ik het raar dat deze er nog niet in stond.
Vooral het refrein is meesterlijk. Elke keer kan ik weer luidkeels meezingen met het ongelooflijk schitterende refrein. Dit nummer is Oasis' beste nummer, vanaf luisterbeurt nummer 1 was ik diep onder de indruk. Ik heb niet eens gehad over de mooie gitaarriffs en de topopbouwen naar het refrein toe en de meeslependheid van het nummer.

Cijfer: 10

Nog even reclame maken:

Om de nominaties van dit jaar alvast onder de aandacht te brengen heb ik een niet moeilijk, doch erg sympathiek en leuk spelletje bedacht om deze nummers te beoordelen.

Het MuMeladder Nominaties Beoordeelspel

Lukas schreef:

1921. William Bell - I Forgot To Be Your Lover (1968)

Kijk, dit vind ik toch al een stuk pakkender dan de twee soulnummers die al eerder voorbij kwamen. Domweg omdat het een veel beter liedje is, als je het mij vraagt. Want zingen kunnen ze allemaal wel...

Hij is mooi he

Ik had mij voorgenomen om na deze vakantie bij de 1000 te zijn, maar ik vrees dat dat niet meer gaat lukken. Reden? “Wil je .. werken?”

1210 [1225] Röyksopp - Eple (2001)
Het zou makkelijk zijn om dit weer af te doen als zo’n nummer met van die irritante bliepjes etc. en dat zou ik ook gedaan hebben, ware het niet dat dit nummer best leuk klinkt. Het duurt een minuutje om erin te komen, maar langzaam ga je op in de muziek en stoort het bliepjesgehalte me niet zoveel. Ik moet daar wel bij toevoegen dat het overtuigingsgehalte wel erg laag is. Waarom dit zo goed zou moeten zijn, is me echt een raadsel.

Cijfer: 5,6

1209 [0461] Madrugada - Majesty (2002)
Madrugada is zo’n typische net-niet band. Heel goed, past perfect in mijn straatje, maar ze maken toch niet de favoriete muziek waar ik naar op zoek ben. Majesty is daar wel een lichte uitzondering op, maar ook bij Majesty blijft het toch te braaf.

Cijfer: 7,0

1208 [0614] The Kinks - Dedicated Follower Of Fashion (1966)
Geef mij maar The Beatles of The Byrds, The Kinks vind ik niet zo denderend. Dat dit vorig jaar nog de hoogste groep wist te halen, is mij echt een raadsel. Blijkbaar mis ik heel veel. Vrij simpel en best aardig typisch 60’s popliedje. Niet meer, niet minder. Wellicht zit er iets geniaals verscholen in de tekst?

Cijfer: 6,0

1207 [-------] Nick Cave And The Bad Seeds - Oh My Lord (2001)
Weer eens een goed nummer van Nick Cave. Hier hoor je zijn subtiele kant. De kant die ik goed kan waarderen. Onterecht hou ik mijn hart altijd vast bij Nick Cave, want hij heeft aardig wat goede nummers gemaakt. Oh My Lord is daar een van. Rustig, gevarieerd, warm en gevoelig zijn woorden die zo in mij opkomen.

Cijfer: 7,6

Hier een YouTube-link

1206 [1597] Wipers - When It's Over (1981)
Wederom een sterk nummer van de Wipers. Die onderhuidse spanning is wederom aanwezig en ik heb hier ook absoluut geen problemen met het gitaarwerk. Overklast Youth of America!

Cijfer: 7,4

When It’s Over. Weet niet of Snoeperd al een nieuwe link had gegeven.

1205 [1591] Marlena Shaw - California Soul (1969)
Typische 60’s-soul, maar wel goede. Rijk gearrangeerd en een heerlijke stem. Niet al te spannend en niet de gevoeligheid die mij aantrekt in soul, maar door het jazz-randje een prima nummer.

Cijfer: 6,4

1204 [-------] James Brown - I Feel Good (I Got You) (1965)
De ‘Godfather of Soul’ komt langs met één van zijn vele funky meesterwerken. Door mij bekend vanwege de Astérix & Obelix-film (Missie Cleopatra), geweldige scène. Haalt het bij lange na niet bij het eerder langsgekomen Sex Machine, maar ik snap dat men dit geweldig vindt.

Cijfer: 6,5

1203 [-------] Laurie Anderson - O Superman (For Massenet) (1981)
Ik had al eerder het voorrecht om dit nummer uitgebreid tijdens de laddercompetitie te beoordelen. Jippie! Ik vind het een schijtirritant nummer met een stom gecomputeriseerde stem en dat ‘ha ha ha ha’ de hele tijd tussen door. En dan zitten we pas op 3 minuten.
Voor de overige 5 minuten zit ik mezelf op te vreten en het blijft maar doorkrabbelen. Schijt aan dat ik me zit op te vreten, blijven ze maar doorpingelen.

Cijfer: 1,5

1202 [0625] The Pogues - Thousands Are Sailing (1987)
Het Ierse druipt er vanaf. Je hoort de Ierse folkinvloeden duidelijk door het nummer heen. Lekker vrolijk. En een heerlijk accent trouwens. Ja, hier kan ik wel van genieten.

Cijfer: 7,2

1201 [-------] The Avalanches - Frontier Psychiatrist (2000)
En wat hebben we hier dan opeens? Hoe omschrijf je dit soort muziek het beste? Tripmuziek. Muziek waar je helemaal ingezogen wordt en je achteraf afvraagt waar je toch was de afgelopen 5 minuten. Dat had ik dus vandaag. Twee keer.

Cijfer: 7,3

Leuk dat je de Avalanches zo waardeert. Voor mij met stip het meest verslavende nummer uit de ladder

1520 ♫ [-------] Bat For Lashes - Horse and I (2006)

Een eigen nominatie! Leuk dat dit nummer het heeft gehaald, en niet eens zo heel laag… Zou nu misschien een ander nummer van haar hebben genomineerd, maar deze is ook erg mooi. Prachtig gezongen (soms heeft het wat weg van Björk), mooie sfeer (ietwat mysterieus), fijne instrumentatie. Prima tekst ook, niet heel bijzonder, maar het past goed bij de sfeer. Een beetje sprookjesachtig allemaal, een beetje dromerig, ik hou er ontzettend van.

1519 ♫ [-------] Jerry Lee Lewis - Whole Lotta Shakin' Going On (1957)

Een geinig rock and roll-nummer, met leuke piano. Verder klinkt het gewoon als een typisch rock and roll-nummer van die tijd. Lekker up-tempo, en dansbaar, maar echt bijzonder wil dit nummer niet worden. Piano is het belangrijkste en ook meteen het leukste, want Jerry zelf vind ik qua stem niet heel bijzonder in dit nummer. Verder heeft dit nummer toch te weinig om zich te onderscheiden van de muziek van tijdsgenoten Chuck Berry, Little Richard, of Fats Domino, die ik een stuk meer waardeer. Maar ach, 't is best geinig.
Cijfer: 5,5

1518 ♫ [-------] Maceo & The Macks - Soul Power 74 (1973)

Een lekker funknummer, met een hoofdrol voor de blazer, Maceo Parker zelf dus. Het swingt lekker, altijd fijn op een feestje ouzo. Ik luister er zelf ook wel graag naar, al is er ook een hoop funk waar ik niet zoveel mee kan. Dit hangt er een beetje tussenin, ik neig zelf meer naar de dingen van bijv. Parliament. Dit klinkt verder wel lekker, maar ik zou het niet zo snel zelf opzetten. Te veel focus op slechts de blazer, die wat solo's neerzet. Toch fijn om eens in de zoveel tijd te horen.

1517 ♫ [1676] Jeff Alexander - Come Wander With Me (1964)

Dit vind ik nou een erg fijn liedje! Erg sfeervol, licht jazzy. Wellicht niet de beste zangeres (blijkbaar gewoon een actrice uit de serie waar het voor geschreven is), maar dat maakt me niet zoveel uit. Het klinkt wel erg puur, en het weet me wat te doen. Erg romantisch, en lieflijk liedje. Het is gek, je zou kunnen zeggen dat het een slecht liedje is, maar de sfeer weet me gewoon te pakken.

1516 ♫ [0886] Kings Of Leon - Sex On Fire (2008)

Helemaal geen slecht nummer, het is alleen zo jammer dat de Kings of Leon ineens razend populair worden na een knieval naar de commercie. Wat dat betreft heb ik liever de ietwat rauwere ongecompliceerde rock van de eerste twee albums. Dit is helemaal gladgestreken. Verder wel fijn, maar het mag meer rocken. Daar heeft Caleb ook de stem voor. Het gitaartje tijdens het refrein is leuk, maar had wat meer op de voorgrond gemoeten. De coupletten zijn overigens wel wat aan de saaie kant.

1515 ♫ [1644] Soulwax - Too Many DJ's (1999)

Een lekker stevig rocknummer. Iets waar ik deze naam niet meteen mee had geassocieerd. Het klinkt allemaal lekker, hoewel het ook wat oppervlakkig klinkt. Gewoon een standaard rocknummer. Klinkt wel een beetje in de stijl van andere Belgische rockbands (zoals dEUS). Maar dit is niet iets waar ik heel enthousiast van.

1514 ♫ [1242] Rufus Wainwright - Going To A Town (2007)

Rufus Wainwright vind ik een best aardige zanger, maar ik heb nooit echt een klik gehad met zijn muziek. Dit is gewoon een rustig liedje wat goed in elkaar zit en waar nauwelijks een buil aan te vallen is. Maar het springt er ook niet echt uit. Ik had liever wat meer emotie gehoord. Pas aan het einde wordt het echt wat moois, omdat het dan wat bombastischer wordt. Maar verder kabbelt het liedje maar voort.

1513 ♫ [1704] Cocteau Twins - Iceblink Luck (1992)

Cocteau Twins is alleen al een goede band door de geweldige zangeres Elizabeth Fraser (ook bekend van Massive Attack - Teardrop). Die geeft in d'r eentje de nummers al meteen een bijzondere lading, een bijzondere sfeer. Zij heeft een bepaald stemgeluid dat nummers iets extra meegeeft. Verder is het ook gewoon een mooi dromerig liedje. Gewoon een mooi popliedje, met een geweldige zangeres, en prima instrumentatie.

1512 ♫ [-------] iLiKETRAiNS - Terra Nova (2006)

Donkere muziek die wat wegheeft van de wave-bands uit de jaren '80 (en eind jaren '70), maar dan in een fris jasje gestoken. Mooi gitaargeluid. De zanger heeft wel typisch zo'n donkere post-punkstem, en in dit geval vind ik de zang te vlak. Maar verder zit het goed. Instrumentaal heeft het ook wel een post-rock-geluid, waar ik vaak niet zo mee heb. Maar zo in een liedje verpakt vind ik het een stuk beter te behapstukken. Een soort post-punk gecombineerd met post-rock. Door de zang toch geen hoog cijfer.

1511 ♫ [-------] Common Sense - I Used To Love H.E.R. (1994)

Prachtig nummer. Tekstueel eén van de hoogtepunten in de hip-hop. Mooie subtiele beat, die erg melancholisch maar ook warm aandoet, en erg natuurlijk klinkt. Common klinkt wel een beetje alsof ie verkouden is, maar dat mag de pret niet drukken, want wat ie rapt is ontzettend goed. Hij rapt over hip-hop alsof het een vrouw is. Mooie vergelijking, die hij prima uitwerkt.

820 [0591] Prince & The Revolution - Purple Rain (1984)
De lange albumversie vind ik een stuk interessanter dan de verkorte singles-versie want dat eindakkoord is gewoon subliem. Eigenlijk is dat het ganse nummer, ik vind het ook vreemd dat die zo laag staat.

819 [0595] The Police - Spirits In The Material World (1981)
Destijds één van de populairste bands, hadden een eigen geluid maar hun songs waren aanstekelijk genoeg voor het grote publiek. Zo ook dit nummer waarbij de piano en synths een fijne toevoeging zijn.

818 [-------] Prince - Controversy (1981)
Een swingende en funky Prince met daarbij een geniale gitaarriff, toen al controversieel goed. Ook hier verkies ik de lange albumversie.

817 [0561] Electric Light Orchestra - Can't Get It Out Of My Head (1974)
Afkomstig uit hun meesterwerk Eldorado waarmee ELO definitief doorbrak. Symfonisch getinte ballad met een melodie die niet uit het hoofd te krijgen is, meesterlijk gearrangeerd.

816 [1280] Aerosmith - Dream On (1973)
Hun doorbraakhit hoewel Aerosmith bekend is als hardrockband. Heel sterk refrein en zang, dit kan ik veel meer waarderen dan hun latere kwijlballad I Don't Want to Miss a Thing.

815 [1113] Herman's Hermits - No Milk Today (1966)
De jaren '60 zijn net als Snoeperd ook mijn favoriete decennium wat de hitsingles betreft. Dit is - vooral door de zang en melodie - een erg charmant popliedje waar ik zelfs na honderden keren draaien nog steeds geen genoeg van heb.

814 [0689] Grant Lee Buffalo - Fuzzy (1993)
Deze band die als postgrunge werd bestempeld is na deze hit snel in de vergetelheid beland maar dit ballad is een terechte evergreen met een toch wel vrij aparte gitaarsound.

813 [0352] Saybia - The Day After Tomorrow (2002)
Weer een rockballad maar de ballads in dit topic kan ik globaal meer waarderen dan de ballads in de Radio 2 Top 2000. Misschien niet erg origineel maar wel een degelijk en radiovriendelijk nummer zonder meer.

812 [1543] Echo & The Bunnymen - All My Colours (1981)
Toch wel één van de beste new wave bands in de jaren '80 maar echt veel succes was hen echter niet gegund. Vocaal en instrumentaal vind ik volledig kloppen met inderdaad schitterende drums.

811 [-------] Oasis - Don't Look Back In Anger (1995)
Het leunt wel te sterk op the Beatles maar onder het motto 'beter goed gejat dan slecht zelf bedacht' is dit een bijzonder aanstekelijk nummer met geweldig refrein en gitaarriffs.

1510 ♫ [-------] Little Richard - Long Tall Sally (1956)

Kijk, dit is nog eens geweldige rock and rol! Knalt er meteen in door de krachtige stem van Little Richard. Zijn stem tilt al zijn muziek naar een hoger niveau, maar ook instrumentaal gezien swingt het lekker. Erg lekker, en niet eens z'n beste nummer. Een terechte klassieker! Wat een kracht zit er in deze muziek.

1509 ♫ [-------] Get Well Soon - I Sold My Hands For Food So Please Feed Me (2008)

Het debuutalbum van Get Well Soon vond ik toentertijd best leuk, maar draai ik eigenlijk nooit meer. Geen idee waarom, heb laatst nog wel een nummer opgezet. Weet wel dat ik de zanger de zwakke schakel van het geheel vond. Beetje emotieloze stem. Die stem is ook weer het probleem in dit nummer. Het nummer bouwt wel mooi op. Mooie instrumentatie met leuke belletjes. Ook wel een beetje post-rockachtig bij vlagen (geldt voor de rest van het album totaal niet). Dit nummer is helaas verder echt behoorlijk saai, saaie stem, gebeurt te weinig. Langzame opbouw die naar niks leidt. Eén van de minste nummers van het album.
Cijfer: 4

1508 ♫ [1992] Pavement - Summer Babe (Winter Version) (1992)

En weer eens een geinig popliedje van Pavement, altijd leuk. Beetje lo-fi, wel aardig liedje. Jammer dat er een gitaarsolo in moet zitten, want deze band is altijd wel van de compacte liedjes. Het is verder wel een pakkend liedje, waar de drums wel wat overheersen. Verder niet heel bijzonder, maar toch leuk als dit langskomt.

1507 ♫ [1618] TV On The Radio - Staring At The Sun (2004)

Interessant nummer. Dromerig nummer met sterke zang, maar toch behoorlijke bas. Verder absoluut een sterke compositie, waarbij er nog sfeervol gitaarspel bij komt. De reden dat ik dit erg goed vind, is vooral de dromerige sfeer die er wordt neergezet, en de sterke zanger plus bijpassende achtergrondzang. Maar het is ook gewoon een aanstekelijk popliedje.

1506 ♫ [1782] Mogwai - Auto Rock (2006)

Een liedje dat begint als een pianoliedje, maar waarbij steeds meer instrumenten bijkomen, en het steeds intenser wordt. Er wordt dus sterk opgebouwd naar een climax, zoals het post-rock betaamt. Maar zulke instrumentale post-rock doet mij meestal niet zoveel. Ook deze keer niet, ik vind het vooral erg saai. Een standaard trucje, en sfeer en emotie zijn nergens te bekennen.
Cijfer: 3

1505 ♫ [1854] Les Negresses Vertes - Voilà L'été (1988)

Een lekker zomers nummer. Een Franse groep, en dat hoor je. Lekkere vrolijke melodietjes erin, en door de instrumenten die gebruikt zijn klinkt het toch heel eigen. Het heeft een heel luchtige sfeer, zoals dat hoort bij zomerse muziek. Volgens mij betekent de titel ook iets in de trant van: hier is de zomer! De zanger is niet heel bijzonder, maar doet z'n werk, en zo af en toe zijn er wat subtiele dingen in de instrumentatie te horen die het helemaal afmaken (subtiel gitaartje, of wat achtergrondzang). En dan denk je dat het afgelopen is, komt er ook nog eens een leuke versnelling in het nummer.

1504 ♫ [1672] St. Germain - Rose Rouge (2000)

Een soort van jazz in een modern jasje. Een behoorlijke laag lounge eroverheen. Veel herhaling ook. Wat voorzichtig getoeter, en verder vooral een beat, en dan nog af en toe een zangsampletje. Het klinkt allemaal erg lekker, al moet dit geen heel album lang duren. Dit nummer van 7 minuten gaat na een tijdje al wat vervelen, maar gelukkig klinkt het ontzettend lekker.

1503 ♫ [-------] Athlete - Wires (2005)

Een beetje Coldplay/Snow Patrol-achtig popliedje, met een vleugje Radiohead (het elektronische). Vooral erg aan de saaie kant dus, omdat de zang totaal niet interessant is, en ik er geen emotie in hoor, en de instrumentatie zo doorsnee als wat klinkt. Het hele nummer klinkt eigenlijk behoorlijk standaard. Raar dat dit geen bekende band is. Gelukkig maar, want het is zeer matig.
Cijfer: 3,5

1502 ♫ [1514] Great Lake Swimmers - Merge, A Vessel, A Harbour (2003)

Kijk, dit is nog eens mooie muziek! Prachtig ingetogen folkliedje met breekbare zang, en werkelijk prachtige melodieën. Dit is muziek die me raakt. Het klinkt gewoon zo puur en zo oprecht, en zo emotioneel. Ik kan het nauwelijks uitleggen, maar de melancholische sfeer, de oprechte emotie, het komt heel erg aan. En dan die prachtige tekst die ik niet helemaal begrijp, maar iets met de dood te maken heeft. Wauw.
Cijfer: 10

1501 ♫ [-------] Novastar - Because (2008)

Een nummer van een album dat slechts 2,5* scoort, en ik nogal saai vind. Het is allemaal zulke oppervlakige pop. Deze is best te doen. Er lijkt nog wat pit in te zitten, door de instrumentatie. Rockende gitaren. Het liedje zelf stelt niet veel voor, maar het instrumentale tussenstuk is best mooi. Novastar zingt het ook best leuk. Dit is één van de weinige Novastar-nummers die wat mij betreft niet vervalt in saaiheid.

Statistieken over 1600-1501

Top 10

1. Great Lake Swimmers - Merge, A Vessel, A Harbour
2. The Irrepressibles - In This Shirt
3. Tortoise - TNT
4. Johan - Tumble and Fall
5. A Flock of Seagulls - Space Age Love Song
6. Therapy? - Diane
7. Mecano - Hijo de la Luna
8. Morrissey - First of the Gang to Die
9. Bat for Lashes - Horse and I
10. Ernie Hines - Our Generation

Flop 10

1. Oasis - Live Forever
2. Jeff Wayne & Justin Hayward - The Eve Of The War
3. Metallica - Enter Sandman
4. Radiohead - Videotape
5. Procol Harum - Grand Hotel
6, Mogwai - Auto Rock
7. Athlete - Wires
8. Get Well Soon - I Sold My Hands For Food So Please Feed Me
9. Van Halen - Runnin' with the Devil
10. Novastar - The Best is Yet to Come

Mooiste nieuwe binnenkomers

Earth & Fire - Song of the Marching Children
Suede - The Asphalt World
The Irrepressibles - In This Shirt
A Flock of Seagulls - Space Age Love Song
LCD Soundsystem - All My Friends
Ernie Hines - Our Generation
Iron & WIne - Sunset Soon Forgotten
Bat for Lashes - Horse and I
Common Sense - I Used to Love H.E.R.
Little Richard - Long Tall Sally

Jammerlijkste dalers (tussen haakjes hoeveel plaatsen het nummer gedaald is)

The Byrds - Wasn't Born to Follow (1258)
Neneh Cherry - Manchild (826)
Bow Wow Wow - Do You Wanna Hold Me (947)
The Romantics - What I Like About You (978)
Jacques Brel - Amsterdam (1121)
Muse - Time Is Running Out (945)
Fleetwood Mac - Landslide (861)
Morrissey - First of the Gang to Die (1064)

Mooiste stijgers (tussen haakjes hoeveel plaatsen het nummer gestegen is)

Bauhaus - She's in Parties (54)
Johan - Tumble and Fall (25)
Urban Dance Squad - Deeper Shade of Soul (31)
Nick Cave & the Bad Seeds - From Her to Eternity (227)
Buggles - Lenny (428)
Cocteau Twins - Iceblink Luck (191)
TV on the Radio - Staring at the Sun (111)
Les Negresses Vertes - Voilà L'été (349)

Gemiddeldes

2000-1901: 6,96
1900-1801: 7,11
1800-1701: 6,96
1700-1601: 6,51
1600-1501: 6,99

Ik wou net een beginnetje aan het laatste tiental van de honderd doen, maar toen zag ik dat ik daar al klaar mee was. In plaats van een tiental dus wat gezellige statistiekjes. Ook leuk.

Wederom een prima honderdtal; hoewel het gemiddelde anderhalf tiende lager dan de vorige honderd lag, scoort het met 6,73 nog steeds een ruime voldoende. Beste tiental was 1350 tot en met 1341 met een gemiddelde van 7,33, de slechtste tien waren 1380 tot en met 1371 (5,62).

Lijst van gemiddeldes tot nu toe:

Vorige gemiddeldes:
2000 t/m 1901: 6,62
1900 t/m 1801: 6,06
1800 t/m 1701: 6,23
1700 t/m 1601: 6,05
1600 t/m 1501: 6,30
1500 t/m 1401: 6,88
1400 t/m 1301: 6,73

Totale gemiddelde: 6,41.

Top-10: (* betekent ontdekking)

1. Nick Drake – Fruit Tree (10)
2. Boards of Canada – Davyan Cowboy (10) *
3. Archive – Lights (9,9) *
4. The Strokes – Last Nite (9,5)
5. Smashing Pumpkins – The Aeroplane Flies High (9,5)*
6. Radiohead – Reckoner (9,4)
7. Bill Withers – Harlem (9,4)*
8. Harmonium – Histoires sans Paroles (9,4)*
9. Modest Mouse – Float On (9,2)*
10. The Feelies – Loveless Love (9,2)*

Flop-10:

1. The Sisters of Mercy – Marian (Version) (1)
2. Kraftwerk – Tour De France Étape 2 (2,2)
3. ABBA – Eagle (2,3)
4. And Also the Trees – Domed (2,7)
5. Kasabian – L.S.F. (Lost Souls Forever) (2,8)
6. Antony and the Johnsons – The Lake (3)
7. The Gathering – Strange Machines (3)
8. Tears for Fears – Shout (3,1)
9. The Church – Night Sequence (3,2)
10. Raymond van het Groenewoud – Je Veux de l’ Amour (3,4)

Morgen vertrek ik op een weekendje Limburg, dit weekend wordt mijn vergrote achterstand dan weer een beetje ingehaald. Tot dan.

1900. Dr. Dre & Snoop Dogg - Still D.R.E. (1999)

Iets uit mijn eigen Top 40-tijd. Hiphop trok me toen over het algemeen niet zo; ik kan dit nu eigenlijk meer waarderen dan toen. Leuke instrumentatie ook vooral.
Cijfer: 8-

1899. The Pogues - Dirty Old Town (1985)

Die Schotse ik-ben-mijn-voortanden-kwijt-folk is best grappig om eens een keer te horen, maar ik grijp uit mezelf toch maar zelden naar The Pogues. Niet slecht hoor, maar meestal iets te lomp voor mijn gemoedstoestand.

1898. Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly (2006)

Dit is de zanger van The Frames met een Tsjechische schone, als ik me dat goed herinner. De plaat heeft op een of andere manier nooit mijn pad gekruist. Echt spijt heb ik nog niet: ik heb folk liever iets kaler, al is het best mooi.
Cijfer: 7-

1897. The KLF - Last Train To Trancentral (Live From The Lost Continent) (1990)

Ooit wel eens de befaamde plaat van The KLF geprobeerd, maar dat kon me niet echt boeien. Dit is derhalve een aangename verrassing, want dit mogen ze gerust draaien op feestjes waar ik te gast ben.
Cijfer: 8+

1896. Mad Season - Wake Up (1995)

Een vrij bekende naam die ik altijd volledig links heb laten liggen. Zit voor mijn gevoel ergens tussen de grunge en de indierock en is daarmee een typisch product van de jaren negentig. Ik ben nog niet helemaal overstag, maar het nummer neemt mooi de tijd en het gitaarwerk is subliem. Wel iets dat je vaker dan één keer moet luisteren voor een goed oordeel.
Cijfer: 7+

1895. The Prodigy - Everybody In The Place (155 And Rising) (1992)

Ook al aardig voor een feestje, maar haalt het toch niet bij de bekendere hits van The Prodigy. Toch best leuk.

1894. Agnes Obel - Just So (2010)

Een naam die ik de laatste tjd vrij vaak heb horen vallen. Het nummer doet me in de verte denken aan 1234 van Feist. Aangename sound, ik wil hier wel meer van horen. Dan hoop ik wel dat dit wordt afgewisseld met nummers die iets minder luchtig klinken.
Cijfer: 8-

1893. Tim Buckley - Once I Was (1967)

Een van de weinige nummers in dit tiental die ik wel goed ken. Het verbaast me dat dit zo laag staat, want het Buckley op zijn mooist én toegankelijkst. Zijn stemgebruik is prachtig, vooral in de refreinen.
Cijfer: 9+

1892. The Shins - Phantom Limb (2007)

The Shins gaan er bij mij altijd wel in. Hun drie platen zijn sterk aan elkaar gewaagd en bevatten louter ontwapenende, melodieuze popliedjes. Phantom Limb is in dat oeuvre een goede subtopper, en daarmee gegarandeerd een van de betere laddernummers.
Cijfer: 9-

1891. The Move - Blackberry Way (1968)

Van nieuwe jaren '60-pop gaan we naar de échte muziek van toen. Dit nummer heeft een beetje twee gezichten: de coupletten klinken krachtig, interessant en verrassend, maar het refreintje doet dat absoluut niet en is nogal cheesy.

1970 [-------] Yo La Tengo - Autumn Sweater (1997)

Een band (?) die ik alleen maar van naam ken, wat een beetje gek is, want dit type melancholieke Amerikaanse geeks zitten toch wel redelijk in mijn straatje. Wat een fijn nummer! Waarom heeft nooit eerder iemand me dit aangeraden?

Cijfer: 8,1

1969 [-------] System Of A Down - Toxicity (2001)

Een vriend van me plukte ooit willekeurig het debuut van System Of A Down uit de schappen in de platenzaak. We hebben ze daarna nog als piepjonge band op Dynamo Open Air gezien, en zagen daarna met verbazing hoe ze met het tweede album (waarvan dit de titeltrack is) explodeerden tot wereldfenomeen, en vervolgens tot gemeenplaats. Niet slecht voor een bandje dat zulke (relatief) spastische rock maakt. Het tekent ook hun vermogen om sterke, aansprekende melodieën te combineren met gepeperd gitaargeweld. Eerlijk gezegd: dit soort muziek draai ik bijna nooit meer, maar ik heb er fijne herinneringen aan, en muzikaal blijft het toch redelijk overeind staan.

1968 [-------] Björk - Hunter (1997)

Met Björk heb ik een wat afstandelijke relatie. Ik waardeer haar moderniteit en haar lekker eigenwijze manier van doen zonder dat ik het resultaat echt vaak geweldig vind. Ook dit nummer, op Mume erg populair onder andere door de bijzondere videoclip, doet het voor mij toch niet echt. Spannend muziekje, maar laten we eerlijk zijn, als je kat dit op de vensterbank zou doen zou je hem naar de zolder jagen.

1967 [-------] Trentemøller - Shades Of Marble (2010)

Volkomen buiten mijn referentiekader, het meest zinnige wat ik erover kan zeggen is dat ik het bijna zonde ga vinden dat ik zelden naar dit soort muziek luister, want dit is een erg lekker avondnummertje.

Cijfer: 6,8

1966 [-------] Bruce Springsteen - Racing In The Street (1978)

Bruce zal nooit echt mijn soort artiest worden, maar wie zijn loopbaan niet op zijn minst respecteert heeft geen verstand van popmuziek (‘wooee, stoere woorden, Sandokan!’). Darkness At The Edge Of Town is een prettige plaat en dit is misschien wel het beste nummer daarvan, dus waarom zo laag? Waarschijnlijk dat de liefhebbers van de meer bombastische Bruce andere nummers verder naar boven hebben gestemd. Zonde. Ik merk dat als ik een beetje moe ben, zoals nu, ik wel een beetje extra gevoelig wordt voor dit soort ‘droefnis in een pickup-truck’-sfeertjes, waar ik me dan weer een beetje aan ga ergeren, omdat ik me gemanipuleerd voel. Maar vooruit, toch een mooie voldoende voor The Boss

Cijfer: 7,7

1965 [1240] Sex Pistols - God Save The Queen (1977)

Kunnen we kort over zijn: punk als muziekvorm, levensstijl of filosofie laat me echt meer dan koud, maar rock ’n roll vind ik leuk, en dit is een puike rock ’n rollklassieker. Je mist zo achter de computer alleen een paar dronken vrienden, en een tafel om omver te schoppen.

Cijfer: 7,8

1964 [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)

Die gasten heb ik ooit nog gezien in het voorprogramma van Blur. Deze Britse cocktail van carribisch en indie-melancholie vond ik toen ook al erg charmant. Maar is charmant een echt compliment? Ik had ze zo mee naar huis willen nemen. Maar een plaat ervan kopen? Nee, dat nou weer niet.
Ik ben sindsdien niet van mening veranderd.

Cijfer: 6,1

1963 [1957] The Breeders - Safari (1992)

The Breeders herinner ik me meer als een soort fenomeen dan als een band die bijzonder serieus werd genomen indertijd, dus ik verbaasde me een beetje toen bleek dat er nog aardig wat volgers zitten op Mume. Een ding met The Breeders is dat je ze vaak heel graag leuk wílt vinden, maar dat ze zelf daar niet altijd aan meewerken. Die hele ‘we don’t care’-benadering van rock hoort ook wel een beetje bij de jaren negentig, in de loop der jaren ben ik me er wel een tikkeltje aan gaan ergeren. Tegelijkertijd hoor ik in het moderne ‘elk geluidje op het juiste hippe plekje!’-tijdperk weer veel te weinig van dit soort lekker gruizige, authentieke rock. Moeilijk. Dit nummer is op zich wel charmant.
Kijk, daar heb je het weer. ‘Charmant’.

1962 [1658] Rainbow - Stargazer (1976)

Dan weer niet echt mijn soort rock, deze sterk naar Led Zep neigende track, al zit je er meteen lekker in met een goede drumintro en een aantrekkelijk riff. Na een minuut of drie heb ik het wel weer een beetje gehad, die manier van zingen is niet de mijne (ik hou niet eens van Robert Plant zelf), en de productie klinkt bij vlagen een beetje gedateerd. Maar ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat hier een stel prima muzikanten bezig zijn. Kom me op een festival een keer uit mijn tent plukken als deze band ergens speelt, en dan gaan we samen bier drinken en onze blonde lokken door de lucht laten wapperen gelijk motorrijders die in de woestijn op zoek zijn naar de vrouw met de magische eenhoorn, yeah!

Cijfer: 6,3

1961 [1927] Jóhann Jóhannsson - IBM 1401 Processing Unit (2006)

Dit nummer was al tien minuten afgelopen voordat ik doorhad dat er geen muziek meer opstond. Geen mens gaat dus iets aan mijn oordeel hierover hebben? Dacht ik ook niet, nee.

Cijfer: -

Sandokan-veld schreef:
1964 [1772] The Coral - Dreaming Of You (2002)

Die gasten heb ik ooit nog gezien in het voorprogramma van Blur.

Verrek, daar was ik ook

Snoeperd schreef:
Niet zo geliefd als bij het mainstreampubliek dit nummer dus.

LucM schreef:
ik vind het ook vreemd dat die zo laag staat.

Ook onder Prince fans niet echt geliefd hoor. De meeste fans vinden het een verplicht, afgezaagd nummer. Toch blijft het zeker live sterk overeind staan en bezorgt het toch weer kippenvel en dat geven diezelfde fans dan ook wel weer toe. Maar het is van zijn grote hits denk ik de minst geliefde.
Zelf kan ik er nog steeds van genieten overigens. Ik behoor dus niet tot het anti-kamp.

Onweerwolf
Gefixed:

Procol Harum - Conquistador
Beastie Boys - Sabotage
Coldplay - Clocks
Prince - Controversy
Herman's Hermits - No Milk Today
Nick Cave And The Bad Seeds - Oh My Lord
Wipers - When It's Over

GrafGantz schreef:
(quote)

Verrek, daar was ik ook

Hey, bluetooth highfive met terugwerkende kracht!
Was wel een goed concert vond ik, ondanks dat Coxon toen de band al had verlaten en ze speelden in die rare, kitscherige zaal vlakbij de HMH.

Doen we er nog tien? We doen er nog tien.

1960 [1899] Donny Hathaway - Giving Up (1971) [/quote]

Het werk van deze man is een betrekkelijk nieuwe ontdekking van mij, ik heb de laatste maanden aardig wat van Hathaway beluisterd (vooral zijn livealbums). Helaas is zijn oeuvre niet al te groot geworden, omdat in 1979 een geestesziekte (waarschijnlijk) hem noodlottig werd.
Dat de impact van zijn korte leven nog steeds voelbaar is, kan begrepen worden door iemand die even de tijd neemt om te gaan zitten voor een nummer als dit. Eerlijk gezegd heb ik meestal een voorkeur voor wat meer compacte en ingetogen nummers, maar als Donny Hathaway zijn mond opendeed, hoefde je je niet meer af te vragen waarom dit soort muziek ‘soul’ wordt genoemd.
Veel en veel te laag, dit.

Cijfer: 8,8

1959 [-------] Marc Almond - Nijinsky Heart (2010)

Ik geloof dat Aerodynamic de grote Almond-profeet van het forum is? Zelf identificeer ik de man vooral met Soft Cell, een beetje die hoek van jaren tachtig en synths, niet bepaald mijn niche. Ik was daarom ook wel positief verrast toen ik dit nummer een paar maanden geleden voor het eerst hoorde: uitstekend gearrangeerd, lekker tegendraads, swingend popnummer. Zeer muzikaal opgezet en toch zeer meeslepend en catchy. Hernieuwde kennismaking bevestigde zojuist mijn positieve indruk, ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst dieper in het werk van deze man ga duiken als dit exemplarisch is voor de kwaliteit ervan.

Cijfer: 9,1

1958 [-------] Marillion - Somewhere Else (2007)

De link die ik aanklikte leidt naar een liveversie op Spotify, van het album ‘Tumbling Down The Years’. Ik weet niet of dit de genomineerde versie was of de enige die beschikbaar was?
Ik ben geen Marillion-kenner, wel was er een lichte angst om na zo’n sterk beginnend tiental in een progdraak vast te komen. Onterecht, zo bleek, en niet alleen maar omdat het nummer zich beperkt tot een behapbare 7 ½ minuut. ‘Somewhere Else’ bleek tevens een uitermate fijne oefening in weltschmerz, fraai ondersteund door grote pianoakkoorden en zacht huilende gitaarnoten. Geen nummer zonder zwakheden (met die manier van zingen kan ik niet zoveel), maar vooral de eerste vier minuten vond ik erg fijn luisteren. Het houdt niet op, deze update!

1957 [1205] Gnarls Barkley - Crazy (2006)

Is gewoon een van de weinige echte evergreens die de 21e eeuw tot dusver heeft opgeleverd. Het enige negatieve wat je erover zou willen zeggen is dat de enorme airplay het liedje niet alleen goed heeft gedaan, vooral het refreintje heb ik nu wel een beetje gehoord, ondertussen.

Cijfer: 8,1

1956 [1853] Maxïmo Park - Apply Some Pressure (2005)

Ten tijde van het uitkomen van deze plaat werd de band erg gesmaakt door liefhebbers van toffe rock, dus heb ik toen ook al we geprobeerd me hierin te verdiepen. De klik werd helaas niet gemaakt. Ik hoor alleen een stel aanstellers een soort wollige en melige spasmes maken. Gaat pas tegen het einde echt een beetje swingen, en dan heb ik me al te lang moeten ergeren aan die schelle gilletjes die blijkbaar voor zang moeten doorgaan hier. Hier kan ik weinig mee dus.
Het kon ook niet blijven duren.

Cijfer: 4,8

1955 [1810] Spinvis - Wespen Op De Appeltaart (2007)

Het is wel grappig dat juist dit nummer, een non-albumtrack gemaakt ten behoeve van een actie voor de geestelijke gezondheidszorg, zo vaak opduikt als Spinvis-favoriet en zelfs in deze lijst terugkomt. Spinvis kan zich inleven in het hoofd van iemand die psychisch niet in orde is, en dan toch aankomen met een songtekst die een snaar raakt bij een grote groep mensen. Sterker nog, die angstaanjagend herkenbaar is. ‘Wespen op de appeltaart/ de koffie komt voorbij.’ De begeleiding, zonnig met een duidelijke droevige ondertoon, versterkt nog verder dat rare lullige Hollandse sfeertje van gras tussen je boterhammen. ‘Ik hoop maar dat er roze koeken zijn’ is inmiddels een klassieke Nederlandse tekstregel. Mensen die Grote Poëzie willen gaan schrijven zouden daar eens een tijdje bij moeten stilstaan.

Cijfer: 7,9

1954 [1719] Andrew Bird - Imitosis (2007)

‘We are all basically alone.’ Om maar even mijn druilerige vrije dag op te vrolijken, zeg maar. Nou ja, laat ik niet pretenderen vies te zijn van een beetje melancholie. Bij zijn vorige nominatie verwonderde ik me erover dat hij zo apart bleek te zijn, en ook hier slaagt hij er goed in om met kleine afwisselingen de liedjes wat extra’s mee te geven, en de volledige speelduur te laten boeien. Dat ondanks de aparte teksten de liedjes zelf volgens een redelijk klassiek recept geschreven zijn, is dan juist weer een mooi contrast daarmee. Meer dan aardige muzikant, is mijn voorlopige conclusie dan.

1953 [1476] PJ Harvey - Angelene (1998)

Is This Desire is wel een aardige plaat, maar de meeste nummers gaan ook vrij snel weer vervelen, met uitzondering van het monumentale ‘The Garden’, dat we hopelijk nog ergens tegenkomen. Angelene vind ik een aardig liedje voor op de achtergrond, maar ik hoor niet helemaal waarom de user in kwestie juist dit nummer van de fascinerende Polly Jean Harvey in het zonnetje wilde zetten?

Cijfer: 6,4

1952 [0751] Grandaddy - Collective Dreamwish Of Upperclass Elegance (1997)

Soms zijn er bandjes van wie je eigenlijk alles goed vindt, maar bij wie je toch er niet aan toe komt om je er verder in te verdiepen. De liedjes die ik hoorde van Grandaddy vond ik destijds al geweldig, maar toch heb ik om een of andere manier (‘ah… time, cash, art and patience!’) nooit een plaat van ze aangeschaft.
Nu ze alweer enige jaren ter ziele zijn en ik op via deze ladder ze opnieuw mag ontmoeten, moeten we toch wel twee dingen concluderen: 1) Grandaddy is invloedrijke en redelijk tijdloze band gebleken, en 2) In die tijd had ik Under The Western Freeway zeker moeten aanschaffen, te oordelen naar dit prachtige stukje herfstbruine sipheid. Mooie titel voor een liedje, ook.
Om maar even toe te geven dat ik niet altíjd gelijk heb.
Nou ja, vroeger niet, dan.

Cijfer: 8,6

1951 [-------] Yello - Desire (1985)

Goede herder, zeg, het is wel weer een hoop droefnis, deze update. Mijn synoniemen voor ‘melancholie’ beginnen nu toch echt op te raken. Het zou misschien beter zijn als we in 2012 allemaal iets minder achter internet zouden zitten en wat meer naar buiten gingen om zonlicht te vangen en wat te flirten met jongens of meisjes naar keuze.

Nou goed, hier dit nummer is dan eerder schemerig dan melancholisch, daarvoor heeft het te veel… Ironie? Stijl? Echt treurig is dit niet, je hebt niet het idee dat ze zichzelf al te serieus nemen, wat wel een veel voorkomende valkuil is. Het heeft wel iets stroperigs, een soort bleke mannen in zwarte regenjassen/ synthjazz sfeer die ik zelf niet zo heel interessant vind. Ik zou niet zeggen dat ik het een slecht nummer vind, maar zie ook geen reden om dit een tweede keer te draaien.

Cijfer: 6,3

Sandokan-veld schreef:
ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst dieper in het werk van deze man ga duiken als dit exemplarisch is voor de kwaliteit ervan.

Ja hoor zegt deze 'profeet'. Ik heb voor dit jaar twee nieuwe nummers toegevoegd van twee albums die je zeker maar even moet beluisteren: Mother Fist and Her Five Daughters en Torment and Toreros (onder de naam Marc and the Mambas). Vergeet zeker ook het album Varieté waar dit nummer van afkomstig is niet.

Ik blijf me maar verbazen over de enorm hoge waardering van dit nummer in dit topic en ben blij dat mensen er toch opeens anders tegenover staan. Ik roep dat al jaren maar er was blijkbaar een MuMe-ladder voor nodig om dat door te laten dringen

Ik hoop dat dit nummer in 2012 wat kan stijgen op de ladder en er niet na 1 jaar al weer uit ligt.

Mijn complimenten aan alle deelnemers hier. Nooit gedacht dat iedereen dit vol zou houden

Oké, bedankt, zet ik op mijn luisterlijstje. Wat mij betreft mag Nijinksy Heart een stuk hoger, maar helaas kan ik het stemtempo in de ladder niet bijhouden, dus dit jaar ben ik wederom alleen de klagende man achteraf.

Onweerwolf
Ik wilde graag even mededelen dat ik, overigens niets ten nadele van de andere reviewers, de stukjes van Sandokan-veld enorm fijn vind om te lezen.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Ja hoor zegt deze 'profeet'. Ik heb voor dit jaar twee nieuwe nummers toegevoegd van twee albums die je zeker maar even moet beluisteren: Mother Fist and Her Five Daughters en Torment and Toreros (onder de naam Marc and the Mambas). Vergeet zeker ook het album Varieté waar dit nummer van afkomstig is niet.

Varieté is hier, nadat ik hem even een tijd heb laten rijpen, recentelijk toch weer via een achterdeurtje mijn rotatielijst ingedoken. Ik vind het een erg fijne plaat, eentje waarvan ik weet dat 'ie al zijn geheimen nog lang niet heeft prijsgegeven en dat laten we lekker rustig gebeuren zonder het te overhaasten.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:05 uur

geplaatst: vandaag om 16:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.