MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
870 [1019] Soundgarden - Jesus Christ Pose (1991)
Ooit aangeraden door herman als “muziek die wel op Pearl Jam lijkt”. Destijds niet veel met Soundgarden gegaan (ik ging destijds voor Alice in Chains). Black Hole Sun vind ik nog altijd mooi, maar dit is niet waar ik op hoopte. Net zoals Alice in Chains (en veel tijdgenoten) weet ook Soundgarden maar op momenten te imponeren. Ze hebben het in zich één, misschien twee, nummers te vlammen, maar voor de rest is het niet meer dan aardige middelmaat. Misschien luister ik nu gewoon het verkeerde nummer, maar in ieder geval is dit niet echt iets waardoor ik gelijk het album wil beluisterne.

Cijfer: 5,7

869 [-------] Depeche Mode - Just Can't Get Enough (1981)
Zoutloos popnummer van een band die de bombastische sound hier blijkbaar nog moest vinden. Stiekem wel een beetje catchy, maar nog altijd bij lange na niet het niveau wat ze een paar jaar later wel zouden halen.

Cijfer: 5,5

868 [1567] Jethro Tull - Locomotive Breath (1972)
Pianointro en dan die heerlijk stuwende bas. En om het af te maken hun befaamde fluit. Enorm opzwepend nummer waarbij ik niet stil kan zitten.

Cijfer: 7,5

867 [0854] The Beatles - Helter Skelter (1968)
Dat ik een nummer zou tegenkomen van The Beatles wat ik nog nooit had gehoord, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ruim 50 nummers van The Beatles in de Top 2000, maar geen daarvan is Helter Skelter. Ik prefereer toch de Beatles die gingen voor de perfecte popsong. Hoewel het zeker goed rockt, is dit niet iets wat ik echt goed kan vinden. Best aardig, meer niet.

Cijfer: 6,3

866 [0368] Chris Isaak - Wicked Game (1989)
Scenario 1:
Wild at Heart. Een aardige roadmovie van David Lynch met de schitterende Laura Dern, maar wat belangrijker is, is deze scène:

Ja, Lynch wist dat Chris Isaak hier een juweeltje had gemaakt. Door Wild at Heart werd Wicked Game een hit en door Wild at Heart heb ik mogen genieten van dit nummer. Op de achtergrond speelde een prachtig nummer en ik weet nog dat ik dacht dat dat schitterende nummer naar de voorgrond gehaald moest worden. Ik heb de titel gelijk opgezocht (volgens mij zelfs al tijdens de film) en de rest volgde gauw.
Het was ook niet de eerste keer dat Lynch voor Isaak koos. In Blue Velvet gebruikte hij ook al Livin’ For Your Lover en Gone Ridin’ van Chris Isaak. En een aantal jaar later zou Chris Isaak ook een filmrol krijgen in de film van Twin Peaks (als Special Agent Chester Desmond).

Scenario 2:
Als ik van voetbal kom, is het alleen tussen mij en m’n iPod. Vaak kies ik dan nummers die ik weergaloos vind en vooral in de winter (wanneer het in het donker fietsen is) doe ik dit eigenlijk altijd. Van voetbal tot huis de volledige versie van Echoes draaien of maar gewoon wat nummers aanklikken. Regelmatig kies ik ook voor dit nummer. Vanaf die eerste jankende gitaaruithaal tot de laatste Nobody loves no one 5 minuten lang kippenvel. Met het risico grappen over mijn geaardheid te verwachten zeg ik het toch maar: bij de manier waarop Chris hier zingt, kwijn ik helemaal weg. Kippenvel gegarandeerd. Zoek ook eens de unplugged versie op YouTube.

Scenario 3:
Sinds een aantal maanden hebben wij hier een zender genaamd 192 TV. Zowaar kwam daar Wicked Game, destijds al één van mijn favoriete nummers, langs. Gek, want die zender zendt doorgaans alleen maar 60s- en 70s-spul uit. Anyway, de clip had ik nog nooit gezien en wat een intrigerende clip, zeg. Eén van de beste die ik gezien heb. Ondanks dat hij Helena Christensen verleidt, voelde ik ‘t zelf. Het helpt natuurlijk ook dat Helena Christensen een onwaarschijnlijk mooie vrouw is (destijds ongeveer 20 jaar).

Oh ja, niet op Google zoeken naar plaatjes van haar, maar de clip kijken (audio is wel wat matig, de productie is juist één van de sterkste die ik ken):

Hoe fout misschien ook. Wat een schitterende clip. Iets wat hij (= Herb Ritts) later over zou doen met Michael Jackson & Naomi Campbell in In The Closet (helaas is het nummer wat minder waardoor de clip minder goed door komt).

En ondertussen heb ik het nummer nu al vijf of zes keer achter elkaar gehoord ofzo.

Cijfer: 9,6

865 [0416] dEUS - Nothing Really Ends (2001)
Ah, altijd leuk om wat nieuws te ontdekken van dEUS. Het gaat hier zo te lezen om een non-album single dat ergens tussen het derde en vierde album in uitgegeven is. Rock, maar wel subtiel genoeg om niet te vervallen in cliché gitaargeweld.

Cijfer: 6,7

864 [1333] Wire - I Should Have Known Better (1979)
Van het sterk geproduceerde werk van dEUS naar de rauwe productie van Wire. Een wereld van verschil, maar de beleving is eigenlijk minstens zo intens. Vooral het opzwepende drumwerk valt me op. De ronkende gitaar is natuurlijk een mooie bijkomst, maar het is vooral de ritmesectie die hier de show steelt. En de zang? Ik zou bijna zeggen dat het nummer zonder even goed zou zijn. Misschien wel beter!

Cijfer: 7,2

863 [-------] Manic Street Preachers - The Everlasting (1998)
Oei, dat had ik niet verwacht. Een goed nummer had ik verwacht, maar dit nummer heeft me echt gepakt, zeg. Wat doet dit weergaloze nummer zo’n 700 plaatsen lager dan dat stukken mindere Motocycle Emptiness?

Cijfer: 8,0

862 [-------] Fatboy Slim - Praise You (1998)
Hoe ik dit precies moet classificeren weet ik niet, maar dat maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt, is het feit dat ik hier weinig over te melden heb. Ik heb het een aantal keer beluisterd, maar ik weet er niks over te zeggen. Slecht is het allerminst, dus vandaar hoop ik dat mijn cijfer aangevuld met eigen ervaringen het gebrek aan inhoud rechtvaardigt.

861 [-------] Adamski & Seal - Killer (1990)
Typisch Radio Veronica-nummer. Inmiddels als vaak gehoord en op z’n tijd een leuk nummer. Beetje simpel stampwerk, maar wel effectief. Soms is het wel een zeiknummer, maar even vaak is het er echt eentje waar je het volume bij omhoog gooit.

Cijfer: 6,4

chevy93 schreef:
866 [0368] Chris Isaak - Wicked Game (1989)

Cijfer: 9,6

chevy93 schreef:

865 [0416] dEUS - Nothing Really Ends (2001)
Ah, altijd leuk om wat nieuws te ontdekken van dEUS. Het gaat hier zo te lezen om een non-album single dat ergens tussen het derde en vierde album in uitgegeven is. Rock, maar wel subtiel genoeg om niet te vervallen in cliché gitaargeweld.

Ja, paar jaar na The Ideal Crash uitgebracht. Vervolgens is de line-up van de band nogal veranderd, en werd er een nieuw album opgenomen, waar Nothing Really Ends ook op werd geplaatst, naar het schijnt in iets aangepaste vorm, maar ik heb de verschillen nog steeds niet ontdekt. (kan iemand wellicht twee YouTube-filmpjes oid geven met daarop de verschillende versies? Ik heb de verzamelaar uit 2001 en het album uit 2005 allebei in de kast staan, en de versies letterlijk naast elkaar gehouden, en ik hoorde het niet).

En wat Micha zegt.

Arrie schreef:
Ja, paar jaar na The Ideal Crash uitgebracht. Vervolgens is de line-up van de band nogal veranderd, en werd er een nieuw album opgenomen, waar Nothing Really Ends ook op werd geplaatst, naar het schijnt in iets aangepaste vorm, maar ik heb de verschillen nog steeds niet ontdekt. (kan iemand wellicht twee YouTube-filmpjes oid geven met daarop de verschillende versies? Ik heb de verzamelaar uit 2001 en het album uit 2005 allebei in de kast staan, en de versies letterlijk naast elkaar gehouden, en ik hoorde het niet).

Misschien heb ik nog de mp3 van Nothing Really Ends toen ie voor het eerst op de Belgische radio werd gedraaid. Die heb ik destijds erg veel gedraaid. De verzamelaar uit 2001 heb ik nooit gehoord, maar wat me van de versie op Pocket Revolution opviel was dat de klankkleur iets anders was (zodat ie beter bij de rest van het album paste wat dat betreft).

860 [0983] Clannad - Theme From Harry's Game (1982)
Eén van de paar soundtracks die in de Top 2000 staan. Waarom deze er nou tussen staat, heb ik eigenlijk nooit gesnapt. De serie is nou niet bepaald goed bekeken te oordelen naar het stemmenaantal op MovieMeter (2). Toch was dit blijkbaar een hit en kan ik beter de vraag stellen waarom dit nummer een hit geworden is. Of was dit wel degelijke een populaire serie?

Hoe dan ook, toen ik dit nummer voor het eerst hoorde, snapte ik wel waarom deze zo nodig in de Top 2000 moet staan. Een prachtige score van een serie die ik gelijk op ga zoeken. Geen nummer dat ik uit kan leggen in woorden, maar dit is typische wegdroommuziek.

Cijfer: 7,3

Ik heb overigens een 4,5-minuut durende versie beluisterd.

859 [0707] Neil Diamond - Girl, You'll Be A Woman Soon (1971)
En we gaan rustig door met het etaleren van mijn filmliefhebberij. Dit nummer associeer ik met Pulp Fiction. Geen bijster speciaal nummer en dit origineel is wat minder dan de Pulp Fiction-versie (die van Urge Overkill). Die heeft een mooi vol geluid en de zanger klinkt wat minder oubollig dan Neil Diamond. Evengoed is dit ook een sterk nummer en ik vind het leuk dat dit soort nummers hoog kunnen eindigen.

Cijfer: 7,2

858 [1284] Deep Purple - Highway Star (1972)
Van alle nummers die in groep B eindigen, maar die toch echt in groep A horen, is dit toch wel een van de grootste blunders. De albumversie die net iets minder is dan die van Made in Japan straalt zoveel power uit en ik ken geen nummer waar ik meer energie van krijg. Bij de Made in Japan-versie dacht ik eerst zelfs dat de Hammondsolo van Jon Lord een gitaarsolo was van Ritchie Blackmore. Zo goed heeft hij het geluid van een gitaar weten na te bootsen. Ik geloof dat ik er pas achter kwam bij de Classic Albums-docu van Machine Head (aanrader!). Deep Purple op z’n hoogtepunt, alle leden spelen hier op hun best. Het grote verschil met Child in Time is dat ze daar op de beurt hun klasse tonen en bij Highway Star heb ik toch meer het gevoel dat het een groepsproduct is. Weergaloos!

Leuk detail (ik lees het nu op de Wiki), het gitaarspel van Blackmore is gebaseerd op werk van Bach.

Cijfer: 9,7

857 [1118] The Jesus And Mary Chain - April Skies (1987)
Van Deep Purple naar nog zo’n heerlijk opzwepend nummer. Prachtig vol geluid door met name de bas. Maar ook hier weer een nummer waarbij ieder lid van schitteren. Ook het scheurende gitaarwerk en het drumwerk mogen er zeker zijn. Na eerder tweemaal een 6,8 te hebben gegeven, kan ik nu toch wel zeggen dat dit een band is die mijn interesse heeft. Op de lijst!

Cijfer: 7,6

856 [0809] Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)
In een lijst van beste intro’s zal Californication hoog scoren. In een lijst van beste teksten ook en al helemaal in een lijst met beste videoclips. Want dit is puur jeugdsentiment voor mij. Als 6- of 7-jarig jochie keek ik graag naar MTV en TMF. Deze clip was erg indrukwekkend. Het was net een interactieve clip, maar iedere keer kwam ik bedrogen uit en bleek de clip hetzelfde te zijn. Desondanks genoot ik met volle teugen van de clip. Net als die screensaver met die buizen of een onbekendere screensaver met een achtbaan. Daar moet ik opeens aan denken.

En inderdaad, die live-versie die Snoeperd eerder postte is verplicht luister- en kijkmateriaal!

Cijfer: 8,7

855 [1749] Phil Collins - In The Air Tonight (1981)
Phil Collins kende ik van You Can’t Hurry Love en Can’t Stop Loving You. Later kwamen daar nummers als Mama en In The Air Tonight bij. Die meezingers bleven, maar deze nummers pakten me niet. Wellicht omdat ik de betekenis ervan niet kende. En hoewel ik nog steeds kan genieten van die meezingers, is dat toch ook steeds minder. Die simpele nummers (o.a. ook Simply Red en Backstreet Boys) steken toch flink af bij het geweld van In the Air Tonight. Maar ook In the Air Tonight heeft nooit bijzonder mijn aandacht gehad (ondanks hoge Top 2000-noteringen en dat zegt toch wel wat), totdat ik de referentie hoorde in Stan van Eminem. Hoewel Phil Collins alles ontkent van het “verdronken man”-verhaal is het toch een verhaal dat ik er niet meer los van kan zien. Nog steeds vind ik het geen topper, maar de duistere aard van het nummer spreekt me nu veel meer aan dan vroeger.

854 [0906] The Smashing Pumpkins - Silverfuck (1993)
Keiharde rock vermengt met subtiele tussenstukjes met diepe, zeer diepe bas. Niet zo gek ook gezien zijn invloed bij Simon Gallup van The Cure. De harde stukken heb ik vaak wat minder mee, maar zodra ze met veel nuance sfeer proberen te creëren mogen zijn wat mij betreft met de beste meedoen.

853 [0421] R.E.M. - Swan Swan H (1986)
852 [0580] R.E.M. - What's The Frequency, Kenneth (1994)
Allebei typisch R.E.M., de een wat korter dan de andere. Swan Swan H. (volgens mij hoort die . erbij) de rustige kalmte van R.E.M. waarin Stipe toont een heerlijke zeurstem te hebben. What’s The Frequency, Kenneth is de rockkant van R.E.M. waarin Stipe minder op de voorgrond is en waarbij het meer draait om de instrumenten. Ik ken van allebei genieten, maar tegelijkertijd vind ik allebei de kanten niet interessant genoeg om er echt in te duiken. R.E.M. is typisch zo’n band die ik draai als ik niets anders weet.

Cijfer: 6,6

851 [1286] 2 Belgen - Lena (1985)
De Belgen doen het vast beter dan de Nederlanders in onze lijst (statistiekje? ). Vrolijk popnummer dat wel heel duidelijk uit de 80s komt (die beschrijving gebruik ik wel erg vaak, maar ik weet geen alternatief ). Een love/hate-it stem die echt heerlijk is om naar te luisteren. Qua stijl doet het me overigens erg denken aan een combinatie tussen Alphaville en The Nits. Hoe vaker ik dit nummer beluister, hoe leuker het wordt!

Op Wikipedia staat dat hun eerste single, in 1982, Quand le film est triste / Lena was. Kortom: hoort het jaartal geen 1982 te zijn?

460 [1562] Motörhead - Ace Of Spades (1980)
Destijds zowat de hardste band op aarde, het klinkt erg ruig alsof de zanger een aantal abcessen in zijn keel heeft. Maar melodisch en ritmisch vind ik het ook een sterk nummer.
Cijfer: 8,5

459 [0472] Simple Minds - Hunter And The Hunted (1982)
New Gold Dream is voor mij het hoogtepunt van Simple Minds. Dit is niet het beste nummer daaruit maar is wel erf sfeervol waarbij de synths het nummer gepast inkleuren.

458 [0212] Buffalo Springfield - For What It's Worth (1967)
Zowat één van de grootste hippiesongs ooit, natuurlijk een typische sixtiesplaat maar nu nog zeer aangenaam om te beluisteren. Zowel de stemmen als die gitaar als de tekst vind ik subliem.
Cijfer: 9

457 [0618] Madrugada - Black Mambo (2001)
Van Madrugada heb ik vooralsnog niet veel beluisterd maar dit beval mij wel. Dit klinkt erg duister, begint vrij rustig om dan open te barsten.

456 [-------] INXS - Suicide Blonde (1990)
Hun grootste hit, de titel blijkt nu erg toepasselijk te zijn. Het ritme vind ik geweldig evenals die gitaarriff die in je hoofd blijft hangen.

455 [0535] Muse - Knights Of Cydonia (2006)
Pathos en bombast maken vaak deel uit van de sound van Muse. Dit nummer klinkt ook wat kitscherig maar dan op een aangename manier, een beetje te vergelijken met Queen.

454 [0528] Otis Redding - These Arms Of Mine (1962)
Zijn eerste hit en vocaal bewees hij toen al veel in zijn mars te hebben. Beslist één van de mooiste soulstemmen ooit en prachtige ballad.

453 [0374] Elvis Presley - Suspicious Minds (1969)
Eén van zijn beste nummers, uit zijn come-back-album en meesterwerk From Elvis in Memphis. Een beetje blues, een beetje soul, een beetje country maar bovenal Elvis op zijn best met uitstekende arrangementen zoals die blazers en achtergrondkoor.
Cijfer: 9,5

452 [0241] Buoys - Give Up Your Guns (1971)
Dit nummer komt uit 1971 en werd in 1979 opnieuw uitgebracht. Heel erg mooie melodie alsook de zang en dat slotstuk met wisselende instrumentatie is werkelijk subliem.

451 [0334] Elliott Smith - Waltz #2 (1998)
Zeker een album van Elliott Smith aanschaffen, Snoeperd, je zult er geen spijt van hebben. Dit nummer klinkt Beatles-achtig met een wat dromerige maar indringende zang en prima combinatie van gitaar en piano.

270 [0062] Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer (1975)

Deze rijtjes doen me terugdenken aan de spannende finalerondes van groep 2. Cortez the Killer schopte het tot de halve finales en dit resulteerde in een 270ste plek. Allereerst props voor de mooie intro. Het gitaarspel is super in dit nummer. Hoewel het heel anders is, doet me dit een beetje denken aan Pink Floyd, heel veel instrumentaal en dan ineens de zang erin laten knallen, dat kan Pink Floyd als geen ander, Neil Young zeker ook verdienstelijk.

Cijfer: 8

269 [-------] The Beatles - While My Guitar Gently Weeps (1968)

Dit nummer is een van mijn lievelings Beatles-nummers. Beatles maakten vele perfecte popliedjes. Maar dit nummer behoort toch tot de perfectere perfecte popliedjes van de Beatles. De zang is echt fenomenaal. Er is ontzettend veel gevoel ingelegd. Door het geniaal te noemen gitaarspel van Eric Clapton staat dit nummer nog een treetje hoger, het gitaarspel maakt deze song helemaal af.

268 [0091] Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991)

De beroemde van Nirvana en ook zowat het beste van de band (persoonlijk vind ik Rape Me nog iets beter). Op Smells Like Teen Spirit kan je helemaal uit je plaat gaan. De heerlijke ruige gitaarpartijen in het refrein, de mooie rustige coupletten, het geniale refrein, de geweldige opbouw naar het refrein, zalig.

267 [0160] The Cure - Close To Me (1985)

Van The Cure ken ik twee albums erg goed en verder een schaars aantal losse nummers. Maar de echte hits ken ik helemaal niet zo goed, vandaar dat ik er, ook mede voor Pinkpop, de Greatest Hits van The Cure op mijn ipod heb gegooid. Op dat album hoor je de veelzijdigheid van de band. Want ze hebben behoorlijk verschillende periodes meegemaakt. Dit is aan de ene kant erg vrolijk. Het heeft een ontzettend schattige melodie. Maar aan de andere kant heeft de zanger gewoon altijd iets donkers in zich, het combineert in ieder geval erg goed.

Cijfer: 8,3

266 [0159] Visage - Fade To Grey (1980)

Visage was destijds voor mij nieuw, maar heb ik ook via de ladder ontdekt. Fade to Grey is een lekker stuwend 80's-pop nummer. Toch kan het het niveau hier niet behappen, iets te weinig inhoud misschien. Lekker, maar ook niet hoogstaand.

Cijfer: 7

265 [0269] The Cure - Fascination Street (1989)

Dit is The Cure die ik ken en waar ik erg van hou. Veel meer dan 17 Seconds vind ik Disintegration een bijna meesterwerk. Fascination Street hoort bij de vele fantastische nummers. De melodie is er een om een diepe buiging te maken en de zang maakt het nummer erg zwaar beladen en emotioneel.

Cijfer: 9,3

264 [0271] Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay (1968)

Otis Redding is een legende. Dat wist ik al heel snel. Als je een werkelijk briljant nummer als deze kan maken dan is dat snel gezien. Het is dan ook zo jammer dat hij hier geen gevolg aan heeft kunnen geven. Het is volgens mij zijn laatst geschreven nummer. Daarom is Otis Redding een artiest waarvan je superbenieuwd bent wat hij nog aan mooie muziek had kunnen maken als hij niet dood was gegaan. Een heel album vol met Dock of the Bay's? Sitti'n On the Dock of the Bay is van de intro tot aan het eind een en al hemelsheid, de zang van Otis Redding is buitenaards.

263 [0312] Coldplay - The Scientist (2002)

Yellow en Trouble zijn nog een maatje groter. Maar deze gigahit van Coldplay is ook zeker de moeite waard. Het heeft een goede melodie, en vooral de coupletten zijn erg mooi. Het refrein pakt mij nooit zo, maar het heeft zeker kracht als je het met z'n allen meezingt, want daar is het toch wel voor bedoeld.

262 [0365] Eels - Novocaine For The Soul (1996)

Ik werd helemaal verpletterd bij het luisteren van het album Beatiful Freak. Pop met een scherp randje noem ik het. Een fantastische pop cd is het, die erg goed opent met dit nummer. Het is ontzettend pakkend, maar ook erg spannend. Bijvoorbeeld als het plots stil valt om daarna weer verder te gaan. Het is niet eens het beste nummer van het album, dat zegt al wat over het album, want dit nummer is toch wel erg gaaf.

261 [0115] Bruce Springsteen - The River (1981)

Het is altijd verrassend wat ik van Bruce vind, soms vind ik het leuk, maar vaak ook niet. Zo ook The River, die me tot nu toe zeker niet heeft overtuigd als klassieker. Het benieuwt altijd weer wat ik er nu van vind. Het is zeker niet slecht. Het overtuigt me namelijk best wel, maar echt een lievelingsnummer zie ik het nooit worden. Een leuk meezinggehalte heeft het, de mondharmonica is sterk, maar het is me af en toe ook wat te zeikerig.

Wicked Games
Echt de ideale plaat voor in de zomer. Zeker wanneer de zon aan het ondergaan is of er een beetje een koud briesje staat. 9.6 is dan ook helemaal terrecht.

Praise You schat je naar mijn mening wel te laag in .

850 [0665] Led Zeppelin - Over The Hills And Far Away (1973)
Rustig komt het op gang en langzaam komt het los. Typisch Led Zeppelin. Wat ook betekent dat dit niet hun beste nummer is. Ik weet niet wat het is, maar de pit die Led Zeppelin soms tracht te hebben, komt gewoon niet over hier.

Cijfer: 6,6

849 [1042] Tom Petty - A Face In The Crowd (1990)
Het vorige nummer van Tom Petty beviel zeer goed en dus waren de verwachtingen hoog gespannen, maar net zoals Refugee is ook A Face in the Crowd rock van de bovenste plank. Het (meervoudige) gitaarspel en de bas die de perfecte toon zetten voor een grauwe dinsdagmiddag waarbij alleen goede muziek de dag nog op kan fleuren.

Cijfer: 7,8

Het nummer stond al op Tom Petty - Full Moon Fever (1989) en is dus uit ‘89.

848 [-------] Pink Floyd - Atom Heart Mother (1970)
Wat krijg je tussen een psychedelische band met Barrett en een classic rock/progbband die albums maakte als Dark Side of the Moon en Wish You Were Here. Het antwoord: Atom Heart Mother en Meddle. Hoewel ze zelf niet zo tevreden waren met dit album geloof ik, mag het er toch best wezen. Tuurlijk is AHM geen Echoes en tuurlijk staan er wat mindere nummers op het album, maar de spacesound die later schitterend overgedaan zou worden in de vorm van Meddle met Echoes is hier al zeker aanwezig. De bombastische blazers in de opening, het schitterende spel van Wright en het goede gebruik van stemmen (waar vast een prachtige Italiaanse naam voor is die ik gelijk weer ga vergeten). Naar het einde toe wordt toch weer duidelijk waarom ik dit album niet bij mijn favoriete zou zetten, maar desondanks vind ik dit nummer steeds beter worden en ik zet dit graag op als ik weer even uitgeluisterd ben op Echoes. Telkens als ik dit hoor, vraag ik me af in hoeverre Pink Floyd op (sommige) latere albums nog wel prog was.

Hier even een normale link: Atom Heart Mother

847 [0450] The Cure - Faith (1981)
Over grauwe dinsdagmiddagen gesproken. Atom Heart Mother had ik bewust voor het laatst bewaard en dus kwam Faith direct na A Face in the Crowd. Daar waar velen zweren bij het gevoelige Disintegration, het rauwe Pornography of het bosalbum ga ik toch zeker voor Faith. Gitzwarte teksten begeleid door even zwarte muziek. Was een ritmesectie in de vorige 1153 (653 als je alleen mijn besprekingen rekent) eerder belangrijker dan op Faith? Gallup, wie hier toch echt het beste baswerk in de muziekgeschiedenis aflevert, weet zo goed die langzame, broeierige sfeer neer te zetten. De holle drums van Tolhurst in combinatie met het gitaarwerk van Smith maken het nummer volledig af. En de zang van Smith, ach, die is zoals op alle eerder genoemde albums. 7 minuten, maar eigenlijk geldt deze beschrijving voor het complete album. Voor wie het nog niet kent en dit helemaal geweldig vindt: Low - I Could Live in Hope (1994) (vooral Lullaby is de geperfectioneerde versie van Faith).

Cijfer: 8,9

Catch me if I fall
I'm losing hold
I can't just carry on this way
And every time
I turn away

846 [0556] Kate & Anna McGarrigle - Complainte Pour Ste. Catherine (1976)
In de Top 2000 (van 2010 geloof ik) had je eerst Ne Me Quitte Pas en daarna Smells Like Teen Spirit. Hoewel ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat deze volgorde bewust is gedaan (“Ja, dit kan nou eenmaal in de Top 2000” werd wel heel erg benadrukt), is het toch een lachwekkende overgang. Nu doe ik het zelf ook regelmatig, dus wat dat betreft ben ik het wel gewend, maar de overgang van Faith naar dit vrolijke Franse nummer is er toch ook eentje om in te lijsten. Een “oh ja”-gevoel was er zeker, maar waar ik dit van ken… geen idee. Misschien de Top 2000, daar stond het vroeger altijd hoog. In deze regio komt het een stuk minder voor, maar het leuk voor een keertje is goed van toepassing op dit nummer. Creëert een leuke stemming, maar iets te simpel en te kort.

http://www.musicmeter.nl/album/22088. Nummer komt uit ‘75

845 [1315] Magazine - Feed The Enemy (1979)
De opener van hun tweede album. Het album moet ik nog steeds beluisteren, maar daar ga ik na dit nummer niet meer aan ontkomen. Sterke sfeergerichte post-punk, zoals er in die periode veel gemaakt werd. Beter behapbaar dan Joy Division, minder trefzeker dan The Cure. Twee namen die toevallig door m’n hoofd schieten bij dit nummer. Het geeft in ieder geval aan dat ze wat in hun mars hebben.

844 [0812] Bob Marley & The Wailers - No Woman No Cry (1974)
Je gaat me toch niet serieus vertellen dat we hier die slappe studioversie gaan opnemen in onze lijst in plaats van de befaamde live-versie? Niet dat ik die live-versie zo sterk vind (krabbelt te lang door), maar is toch zeker beter dan dit. Na een minuut of 4 is het wel weer leuk geweest. Nou ok, daarna nog even een gitaarsolo, maar daarna mag het toch wel klaar zijn. Dat is dan ook gelijk het grootste minpunt van hun grootste hit. Wat dat betreft prefereer ik veruit hun kortere nummers.

Cijfer: 6,2

843 [1282] Pearl Jam - Rearviewmirror (1993)
Hier klonk Pearl Jam nog als een echte vunzige rockband. Scheurende gitaren die wat mij betreft iets te veel scheuren, maar het rockt nog en dat is nog altijd beter dan nummers als Just Breathe.

842 [0794] Fleetwood Mac - You Make Loving Fun (1977)
Rumours is het hoogtepunt van classic rock. Nummers als deze hielden mij een tijdje geleden van deze gedachte. Toch hoor ik steeds meer de mooie gelaagdheid in nummers als deze. Want ook in dit nummer laat (John) McVie zien hoe goed hij bas kan spelen en ook in dit nummer laat Buckingham zien dat hij een goede gitarist is. En hoewel (Christine) McVie niet de meest interessante zangeres is, doet ze het meer dan behoorlijk.

Cijfer: 7,4

841 [0214] The Sound - Missiles (1980)
Dit soort nummers verwacht ik, gezien de aard van de ladder, ergens bovenin. Vorig jaar was dat ook zo. Wat mij betreft een goede vooruitgang, want ondanks dat The Sound mij bij tijden best in extase kunnen brengen, is dat nooit een heel album en al zeker niet bij dit nummer. Een goed nummer, dat zeker, maar stelt toch niet heel veel voor ivm hun beste nummers. Maar zelfs dan..

450 [0822] The Police - Every Little Thing She Does Is Magic (1981)
Dit nummer werd hier de grootste Police-hit. Het klinkt duisterder dan hun vorige hits mede door de keyboards maar het refrein is erg aanstekelijk.

449 [0452] Curtis Mayfield - Pusherman (1972)
Dit ligt tussen soul en funk waarbij de soepele hoge stem opvalt en mij aangenaam in de oren ligt. Daarnaast vind ik de percussie vindingrijk en draagt voor een groot deel het nummer.

448 [1002] Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind (1969)
Dusty Sprinfield vind ik één van de beste zangeressen in de jaren '60. Weliswaar een cover maar met veel passie gebracht.

447 [0482] Pink Floyd - See Emily Play (1967)
De vroege psychedelische Pink Floyd met Syd Barrett, zou op hun debuut gepast hebben. Geweldig nummer met name de arrangementen, erg origineel. Ook Syd Barrett is door een drugsverslaving weggezakt.

446 [0113] The Cure - Plainsong (1989)
Disintergration bevat enkel sterke songs en dit is er één van hoewel inderdaad niet de beste daaruit. Erg sfeervol, door toetsen gedragen maar net niet te bombastisch.

445 [0530] The Kinks - Waterloo Sunset (1967)
Dit is mijn favoriete Kinks-nummer, een popsong die briljant is in zijn eenvoud maar toch gelaagd is. Die sfeer, tekst en zang ... werkelijk prachtig.
Cijfer: 10

444 [0393] The Sound - Sense Of Purpose (1981)
The Sound doet mij een beetje denken aan Echo & The Bunnymen maar is toch wat anders. Dit is een typisch new wave nummer, zeer degelijk met geweldige bas en gitaar.

443 [1153] Chuck Berry - Johnny B. Goode (1958)
Eén van de grootste rock'n-roll-nummers met geweldige riff in combinatie van bluesy piano van één van de grootsten in de rock'n roll, ook vaak gecoverd en hoort daarom ook thuis in de MuMe-lijst.

442 [0197] Big Country - Chance (1983)
Het debuut van Big Country staat nog steeds als een huis. Vooral de gitaarsound is opvallend en werd destijds vaak vergeleken met een doedelzak. Sterk refrein ook.

441 [0164] David Bowie - The Jean Genie (1972)
David Bowie is weliswaar jeugdsentiment maar zijn hits blijven moeiteloos overeind. Lekkere glamrockstamper met geweldige ritmesectie.

LucM schreef:
442 [0197] Big Country - Chance (1983)
Het debuut van Big Country staat nog steeds als een huis. Vooral de gitaarsound is opvallend en werd destijds vaak vergeleken met een doedelzak. Sterk refrein ook.

Zijn dat geen echte doedelzakken in Big Country-nummers? Nooit geweten

ArthurDZ schreef:
Zijn dat geen echte doedelzakken in Big Country-nummers? Nooit geweten
EBow

Niet bepaald hoogstaande besprekingen, maar dat ligt aan de nummers.

840 [-------] Pet Shop Boys - Suburbia (1986)
Precies die ‘kitscherige’ 80s-sfeer die de heren bij nummers als It’s a Sin en West End Girls neer zetten, ontbreekt hier een beetje. Vandaar dat ik het niet zo interessant vindt. Het blijft nog steeds zeer leuke muziek om naar te luisteren.

Cijfer: 6,2

839 [0541] Fleetwood Mac - Albatross (1968)
Hoewel ik de daling best snap (zoveel stelt het nummer nou ook weer niet voor), vind ik het toch jammer. Albatross is namelijk één van de rustigste nummers die ik ken. Ideale soundtrack voor de zomer. Wie het filmpje bij Morning Has Broken heeft gezien, weet dat ik deze had gebruikt als achtergrond bij de mooie foto’s van Texel. Sindsdien is dat ook de associatie die ik heb. Lekker fietsen met de (iets te harde) wind door de haren en genieten van het landschap. Misschien is dat ook Peter Green en zijn band destijds beoogd hebben.

Cijfer: 7,6

838 [0838] Live - Lightning Crashes (1995)
Zo kan het ook, gewoon geen plek veranderen. Live was vroeger voor mij altijd Overcome en ook I Alone werd veelvuldig gedraaid op Radio Veronica. Eigenlijk ken ik Lightning Crashes nog niet eens zo heel lang. Grappig genoeg is dit nummer pas de 5e van Live in de Top 1000 Allertijden bij Radio Veronica (niet eens top 500), maar staat het in de 90s top 750 35e. Nog gekker is het feit dat het nummer dit jaar pas in de Top 2000 staat, maar wel gelijk de hoogste van de 4 noteringen van Live was. Tot zover de andere toplijsten, want ik had hem hier toch wel wat hoger verwacht. Meeste aantal stemmen bij een geliefd album (niet hier overigens). Het gebrek aan ritme vind ik persoonlijk een beetje een minpunt, maar ik vind het wel steeds beter worden. Vooral het gitaarspel vind ik steeds leuker.

Cijfer: 6,5

837 [-------] Joe Jackson - A Slow Song (1982)
Joe Jackson, Rod Stewart en Peter Gabriel. Het zijn zomaar wat artiesten waarvan ik, voordat ik op MuMe kwam, nooit had verwacht dat ze zo geliefd zouden zijn. Night and Day haalde geloof ik zelfs nog de beste 40 albums van de 80s. Langzaam leerde ik dat nummers als Real Men en Breaking Us in Two zeker aardige nummers zijn, maar echt goed toch niet? De naam van dit nummer zegt ook genoeg. Hoewel het kinderachtig is ondanks de waarschuwing vooraf het te langzaam te noemen, is het toch wel zo. Vrij simpel ogend nummer dat nergens mijn aandacht echt verdiend. Het is mijn voorliefde voor het pianogeluid dat het nummer nog ‘redt’.

Cijfer: 6,1

836 [1036] Duran Duran - Rio (1982)
Ook deze klassieker van Duran Duran ontbreekt uiteraard niet. De opener van dit wisselvallige album (maar Rio zal wel niet voor één gat te vangen zijn) is prima. Wat druk geproduceerd en de nuance van bv. Save a Prayer ontbreekt, maar een nummer dat het vooral goed doet met de koptelefoon op.

835 [1098] The Prodigy - No Good (Start The Dance) (1994)
Precies datgeen wat me stoorde bij Smack My Bitch Up is hier het grote pluspunt. Druk, gestoord, chaotisch met ditmaal wel een goede beat eronder. Vooral die tussenstukjes zijn errug lekker! Iets te lang, maar zeker geen straf om wat meer pit in deze stomme donderdagmiddag te gooien.

834 [0945] Nirvana - The Man Who Sold The World (Unplugged) (1994)
Deze kent mijn moeder, dit schijnt dus een cover te zijn van de heer Bowie. Waarvan ik nu ook leer dat hij het op zijn beurt weer van een verhaal (“novelle”) heeft, genaamd The Man Who Sold the Moon. Niet bepaald mijn favoriet van het album, maar nog wel één van de betere. Unplugged kan ik Nirvana een stuk beter hebben.

833 [1134] Falco - Jeanny (1985)
Ga ik nou zo hard? Het lijkt alsof het vorige week was dat ik Snoeperd bijstond in zijn liefde voor Jeanny. Daarin had ik een stukje gequote(d?) van de sterke Duitse coupletten. Ik merkte laatst dat ik de tekst niet meer uit mijn hoofd ken, maar ik was er dan ook een hele tijd op uitgekeken (ja, ca. 1 jaar is voor mij nog lang). Of het refrein nou simpel is of niet, het treft wel. Maar het is toch vooral die weergaloze Duitse tekst die dit nummer zo’n duister, sterk laagje geeft.

832 [0333] Otis Redding - I've Got Dreams To Remember (1968)
Een grote val van deze grote soulklassieker. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dit allesbehalve zijn beste vind. Sowieso is Otis qua emotie een stuk minder dan iemand als Marvin Gaye, maar dat compenseert hij regelmatig ruimschoots door het feit dat zijn nummers zo goed in elkaar steken. Ook hier klinken de trompetten(???) goed en zorgt de bas voor dat heerlijke zomerse sfeertje, maar ik vind hem hier wel wat zoutloos zingen.

831 [1187] Wim Sonneveld - Het Dorp (1969)
Komt ‘ie weer met z’n Top 2000, maar het is nou eenmaal mijn grootste inspiratiebron geweest. Misschien een leuk nummer voor nostalgische 50- ers, maar zelf heb ik er toch weinig mee. Wim Sonneveld heeft een mooie, rustige stem en de rijm is mooi verwerkt, maar het is moeilijk om dit echt mooi te vinden. Van die Top 2000-evergreens vind ik dit toch één van de mindere.

Ik vind Het Dorp misschien wel de allermooiste top 2000-klassieker! Niks nostalgische vijftigers.

chevy93 schreef:

832 [0333] Otis Redding - I've Got Dreams To Remember (1968)
Sowieso is Otis qua emotie een stuk minder dan iemand als Marvin Gaye,

Daar zullen heel veel mensen het niet mee eens zijn

Ik wel.

Ik niet.

Doe mij ook maar Otis

johannesA
Otis +1 (tov Marvin)

Doe mij maar Marvin en Otis. Marvin Gaye is ook een genie.

Arrie schreef:
Ik vind Het Dorp misschien wel de allermooiste top 2000-klassieker! Niks nostalgische vijftigers.

Het Dorp heldennummer! Idd een van de top 2000-klassiekers die wel aangenaam blijft.

Onweerwolf
Linkjes gefixed

Cockney Rebel - Sebastian
The Doors - The Crystal Ship
Marillion - Grendel
Pink Floyd - Atom Heart Mother

Onweerwolf
Titmeister schreef:
(quote)

Het Dorp heldennummer! Idd een van de top 2000-klassiekers die wel aangenaam blijft.

Ik heb dit nummer laten draaien tijdens de uitvaart van mijn oma. Het klopte zo perfect met haar levensstijl van vroeger.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Overigens, even totaal wat anders: sinds wanneer moet Bee Gees met The ervoor? (zie bv. 1837. Tragedy)

fixed.

Onweerwolf
Jaartallen gefixed:

2 Belgen - Lena
Tom Petty - A Face In The Crowd
Kate & Anna McGarrigle - Complainte Pour Ste. Catherine

Lightning Crashes
Man Who Sold The World
Jeanny
No Good

En 'Het Dorp' is geschreven door iemand uit mijn geboorteplaats en gaat ook over die plaats. Gezongen door Wimpie. Dus ook voor die plaat

Arrie schreef:

Juist.

260 [0070] The Cure - Pictures Of You (1989)

The Cure staat 13 keer(!) in de top 500. Je merkt het wel, want ze komen erg vaak voorbij. En nu dan met het nummer wat ik denk het mooiste vind van ze. Pictures of You is sinds de verpletterende tweede luisterbeurt van Disintegration mijn favoriete nummer geworden. Het bouwt zich prachtig op en melodie is rustgevend en heeft iets van hoop in zich. Dat hoopvolle wordt ruw verstoord als de zang er na ongeveer 3 minuten inkomt. De wanhopige schitterende zang komt invallen met: I've been looking so long at these pictures of you. De zang is gewoon belachelijk goed in dit nummer en in combinatie met de fraaie melodie is dit een waanzinnig nummer waar ik helemaal verslingerd aan ben.

Cijfer: 9,8

259 [0515] Sigur Rós - Untitled #8 (2002)

Ik heb deze voor het laatst bewaard. Voor een nummer als deze wil even goed gaan zitten. Omdat het zo bijzonder is. Voor dit nummer moet je eigenlijk een beetje in het sfeer van het album zijn. Maar afzonderlijk blijft het ook mooi. Untiteld 8 heeft een ijzersterke melodie gebaseerd op gitaar. Al vrij snel komen de vocalen van Jonsi. Het mooie aan dit nummer vind ik dat het bij echt iedere luisterbeurt beter wordt en ik denk dat er voorlopig nog geen eindpunt is, zeker niet. Ik hoop zelfs dat hij nog beter wordt. Dat ik het net zo goed ga vinden als mensen die dit op nummer 1 in hun top 10 hebben. Het is namelijk razendknap wat Sigur Ros met fans doet. Lees op youtube bijvoorbeeld: Please buy this album or any by this band - they'll change your life. Het zegt iets over de kracht van de band.
De constante spanning in dit nummer vind ik prachtig. Jonsi geeft met zijn zang een ongekend onheilspellend gevoel, prachtig.

Cijfer: 8,8

258 [0034] Radiohead - Exit Music (For A Film) (1997)

Exit Music valt voor het eerst buiten groep A en dan moet dit nummer het meteen bekopen met slechts een 258ste plek. De tweede plek in groep B.
De liefde voor dit nummer was zeker niet op het eerste gezicht, nog meer dan andere Radiohead nummers kruipt dit nummer helemaal onder je huid. Nu reken ik het tot mijn favoriete nummers van de band. Eigenlijk besef ik pas sinds een tijdje hoe knap en mooi dit gezongen is, hoeveel emotie kan je erin leggen!? Alleen al in de coupletten krijg ik zowat kippevel. En dan moet het soort van refrein achtige deel nog komen. Geroemd is de climax van dat nummer. En ja, wanneer die drums invallen zit je in een trip waar je tot het einde niet meer uitkomt. 'Now we are one' is een prachtig gezongen zin net als het emotievolle einde.

Cijfer: 9,8

257 [0258] Joy Division - Decades (1980)

Het heeft best lang geduurd voordat ik Joy Division ging waarderen. Het pakte me maar niet en uiteindelijk kwam Unknown Pleasures als een klap in het gezicht toen het ineens de schoonheid prijs gaf. Closer natuurlijk meteen gaan luisteren. En toen was ik erg onder de indruk van deze (en The Eternal). Deze vond ik vooral heel erg vervreemdend. Zoiets had ik nog nooit gehoord. Die soort van synthesizer(?) maakt een zeer eigenaardige melodie dat al een nummer op zich is. Maar Ian Curtis doet nog een schepje bovenop het niveau van de melodie. Met zijn zware stem draagt hij een soort van gedicht voor. Mooiste gedeeltes vind ik de stukjes met Where Have They Been, de zang is dan op het mooiste, en de melodie ook. Vooral bij de melodie op het laatst lijk je wel in een hypnotiserende wereld te komen.

256 [-------] Moby - Why Does My Heart Feel So Bad (1999)

Decades was de nummer 1 van groep A (gefeliciteerd, volgend jaar graag de finale aub). Moby heeft de eer om als allerlaatste te eindigen in groep A. Moby komt met dit nummer nieuw binnen in de top 2000 en dan is 258 helemaal geen misselijke prestatie. Ik luisterde vroeger een keer Play, en het is me eigenlijk een raadsel waarom deze en Porcelain me nooit zijn opgevallen. Het zijn beiden zeer fijne pianogeoriënteerde electropop-nummers, gedragen door de zwoele vocalen van Moby.

255 [1048] Depeche Mode - Waiting For The Night (1990)

Violator van Depeche Mode vind ik een fijn album, al moet ik uitkijken dat ik niet in slaap val. De nummers zijn individueel sterk, maar doordat het hele album en elk nummer behalve Enjoy the Silence eigenlijk hetzelfde klinkt moet je je best doen om de aandacht erbij te houden. Waiting For the Night is een zeer schoon popnummer met fijne vocalen en een opbouw die ik zeer sterk vind.

254 [0136] Echo & The Bunnymen - Seven Seas (1984)

Echo & the Bunnymen daalt met dit nummer flink, maar handhaaft zich in de hogere regionen van de top 2000. De konijnenmannen brengen met dit nummer een zeer fris klinkend popnummer met een lekker gitaartje op de achtergrond. Sterk refreintje ook.

253 [0359] Echo & The Bunnymen - Bring On The Dancing Horses (1985)

Ik heb me nog nooit verdiepte in Echo & the Bunnymen en op basis van deze twee nummer ga ik dat voorlopig nog even niet doen, dan heb ik andere albums om te ontdekken. Het klinkt allemaal wel fijn, en elk nummer heeft een leuk refrein en zinnen hiervoor blijken rijmend te zijn, maar toch mis ik het geniale veelal achter de popmuziek. Dit klinkt al weer een stuk saaier dan het vorige toch wel leuke nummer. Dit zal niet al te memorable zijn. Zeker te matig voor deze groep A-positie.

252 [0832] Al Green - Let's Stay Together (1972)

Soulliefhebbers hebben genoeg te vinden in de top 2000. Er staat relatief veel soul in, echter wordt het in de topregionen wel wat schaarser. Maar voor Al Green is er altijd ruimte. Let's Stay Together behoort tot de grote klassiekers in dit genre. Let's Stay Together is een genot voor het oor. Het is een soort genotsmiddel, zulke nummers speel ik graag af voor mijn dagelijkse portie soul voor het slapen gaan.

251 [0272] Marillion - Kayleigh (1985)

De echte Marillion-fans zullen het er waarschijnlijk niet mee eens zijn, die hebben wat obscuurdere favorieten van deze band, maar voor mij is de grote klassieker ook mijn favoriete nummer. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik maar één album en wat losse nummers ken. De lange nummers in de ladder vond ik bij de eerste luisterbeurt over het algemeen saai. Dan hoor ik veel liever een regelrechte popklassieker als deze. Briljant refrein en een fantastisch rijk aangekleede melodie, dit nummer is een schot in de roos van Marillion.

Titmeister schreef:
(quote)

Jazeker, voor mij ook prachtig inderdaad. Laatst had Andere Tijden een hele uitzending naar het idee van dit nummer. Wat hij beschrijft in de tekst deed Andere Tijden met beelden over dorpen rond de jaren '50. Mooie uitzending was dat.

Let's Stay Together
Al Green

Gast
geplaatst: vandaag om 23:24 uur

geplaatst: vandaag om 23:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.