MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
Snoeperd schreef:
Decades was de nummer 1 van groep A
Groep 2, dus.
Edit: Zelfde geldt dus voor Exit Music. Tweede in groep 2. Groep B start vanaf plek 769.

Overigens jammer dat je het beste nummer uit dat tiental onbesproken laat.

O shit, dat ga ik nu doen, die had ik voor het laatst bewaard.

440 [1165] Townes Van Zandt - Kathleen (1969)
Townes Van Zandt heeft een emotionele indringende stem en dit is een parel van een song die mij nooit loslaat. Tijdloze klasse!
Cijfer: 9,5

439 [-------] U2 - Pride (In The Name Of Love) (1984)
Dit nummer draait vooral rond het refrein maar die is dan ook ijzersterk. Verder vind ik de gitaarpatronen van The Edge hier ook geweldig.
Cijfer: 8,5

438 [0449] The Chameleons - Swamp Thing (1986)
De intro duurt te lang al vind ik de gitaar wel prima. De zang overtuigt minder en ook de song zelf vind ik niet echt bijzonder.
Cijfer: 5,5

437 [0830] Midlake - Young Bride (2006)
Midlake weet ik steeds mee te waarderen en heeft een eigen geluid: folky en wat symfonisch getint zoals dit nummer met erg sterke melodie. De vocalen zijn even emotioneel als aangenaam en ook de baslijn hier vind ik geweldig.

436 [0220] The Cure - The Same Deep Water As You (1989)
Disintegration laat The Cure op zijn best horen. Erg melodieus en sfeervol, Robert Smith ontroert hier erg en dan is er nog de schitterende combinatie van gitaar, bas en synths.
Cijfer: 9

435 [0962] Band Of Horses - The Funeral (2006)
Band of Horses ken ik vooralsnog niet zo goed maar dit nummer nodigt aan om een gans album van hen te beluisteren. Rustige en meer bombastische stukken lossen elkaar af in dit nummer dat mij weet te boeien met ook hier prima zang.
Cijfer: 8

434 [0290] Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) (1965)
Otis Redding is wat mij betreft één van de grootste soulmannen ooit, erg expressieve zang en dit is wederom een soulnummer van de bovenste plank.

433 [0583] Pink Floyd - The Great Gig In The Sky (1973)
In Dark Side of the Moon weet Pink Floyd perfectie aan sfeer en emotie te koppelen en dit nummer is een onderdeel daarvan. Erg apart en fascinerend.

432 [0700] The Waterboys - Red Army Blues (1983)
Een wat theatraal en erg lang nummer van Waterboys waarvoor ik meerder luisterbeurten nodig heb. Die piano en saxofoon kleuren het nummer.
Cijfer: 7,5

431 [0542] Cream - White Room (1968)
White Room vind ik het beste nummer van Cream met weergaloos intro, verder komt de zang, gitaar en drums optimaal uit de verf.

430 [0063] The Velvet Underground - I'm Waiting For The Man (1967)
Het is de geniale gitaarriff en het ritme dat het hem doet en natuurlijk ook de tekst (over drugdealen), een klassieker gewoon.

429 [0463] dEUS - Roses (1996)
Samen met Absynthe Minded mijn favoriete Belgische band, ze hebben tot nu toe geen slecht album uitgebracht. Begint rustig om dan langzamerhand luider en gruiziger te worden. Erg origineel.

428 [-------] Arcade Fire - My Body Is A Cage (2007)
My Body Is A Cage vind ik niet het beste nummer van Neon Bible maar is erg knap opgebouwd: door een kerkorgel begeleide emotionele zang. Halverwege wordt het bombastisch maar nooit over de top.

427 [1061] Morphine - Cure For Pain (1993)
Morphine heeft een uniek geluid dat tussen blues en jazz ligt. Die scheurende sax en de melodie maken dit nummer een hoogstandje.

426 [0462] Afghan Whigs - Debonair (1993)
Hun album Gentleman werd destijds hoog gewaardeerd maar heeft mij nooit echt kunnen bekoren wat met dit nummer ook het geval is. De gitaarriff vind ik wel sterk maar de zang steekt mij tegen, deze rock is mij ook niet echt bijzonder.
Cijfer: 5

425 [0110] The Doors - Love Her Madly (1971)
Eén van de vlotste nummers van The Doors, vrij lichtvoetig voor hun doen en die orgel is een lust voor het oor.

424 [0890] Talk Talk - Renée (1984)
Talk Talk is een band die hoe langer hoe meer waardeer. Mark Hollis heeft een gevoelig en indringend stemgeluid en weet die ten volle te benutten in dit nummer waarbij de begeleiding er goed bij past.

423 [0616] The Ronettes - Be My Baby (1963)
Het jaar waarin meidenpopgroepen hun hoogtepunt beleefden en dit is wat mij betreft het beste meidenpopnummer ooit mede door de prettige melodie en de productie van de legendarische Phil Spector.

422 [0844] Moody Blues - Question (1970)
Nights In White Satin is natuurlijk hun bekendste nummer maar Moody Blues hebben nog meer klassesongs gebracht. Question is schitterend opgebouwd met een rustig stuk in het midden en verveelt nooit.

421 [0173] Pink Floyd - Us And Them (1973)
Het beste stuk uit Dark Side of the Moon, dit is van buitenaardse schoonheid: de piano, die heerlijke jazzy sax, de lieflijke zang in de strofes en het uitbarstende refrein.
Cijfer: 10

830 [-------] Patti Smith Group - Because The Night (1978)
Haar beste(?) nummer, Dancing Barefoot, komt nog, maar dit is volgens mij de bekendste. Oorspronkelijk geschreven door Bruce Springsteen, maar hij vond het destijds blijkbaar niet goed genoeg voor Darkness On the Edge of Town. Ik ben wel benieuwd of hij hier enigszins spijt van heeft gehad. Zijn versie is wat rustiger en in de coupletten duidelijk beter, maar het refrein komt in zijn versie niet zo goed naar voren. Maar zo baas als hij is, neemt hij met zijn spectaculaire live-versie alle twijfels weg: dit nummer is van hem! Hoewel het ‘origineel’ ook zeker niet verkeerd is. Maar Patti Smith kan beter, geloof ik.

Cijfer: 6,4

829 [0610] Marianne Faithfull - The Ballad Of Lucy Jordan (1979)
Zo te lezen is de reden van haar magere stem het gevolg van drugsgebruik. Wat natuurlijk geen excuus is, maar het verklaart wel die ‘snik’ in haar stem. Verder een gedateerde productie en een nummer dat voor de rest totaal niet land.

Cijfer: 5,1

828 [1179] Beastie Boys - Sabotage (1994)
Een vrij geliefde track (o.a. #476 Rolling Stone’ 500 Greatest Songs of All Time), maar ik kan wederom weinig met deze jongens. Het rockt soms wel erg goed en ook de agressiviteit waarmee de zanger (Mike D?) rapt/zingt is niet eens storend, maar het geheel blijft toch wat mager. Dan is de kant met Intergalactic van ongeveer 100 plaatsen terug toch beter.

Cijfer: 5,2

827 [0504] Oasis - Whatever (1994)
Ik moet eerlijk bekennen nooit de behoefte gehad te hebben iets op te zoeken van deze band. Zelfs een veelgeprezen nummer als Don’t Look Back in Anger zou ik mij niet voor de geest kunnen halen (die komt volgend tiental). Gemakt dient de mens en het feit dat ze niet op Spotify staan, maakt dat het opzoeken van een album toch een brug te ver is. En wat ik dan van ze ken, verandert daar eerlijk gezegd weinig aan. De productie is vrij schel en hoewel vrij harmonieus, het doet me weinig. De zeurstem van Gallagher werkt nou ook niet altijd mee, maar dat valt bij Whatever wel mee. Ruim 6 minuten is ook echt veel en veel te lang voor een nummer als deze. 3,5, max. 4 is ruimschoots voldoende. Wat overigens inhoudt dat ze in het middenstuk wat weg moeten halen, want het einde is echt zo slecht niet.

Cijfer: 6,1

Whatever
Geluidskwaliteit van bovenstaande link is behoorlijk matig. De huidige link is overigens van de recente update die jij gedaan hebt in het overzichtstopic van vorig jaar.

826 [0548] Coldplay - Clocks (2002)
Voor wie Coldplay gemist had met Parachutes (wat in Nederland nog best mogelijk was, geloof ik), kon er na Clocks toch niet meer aan ontkomen. Als 9-jarig jochie was ik erg onder de indruk van het pianointro. De rest van het nummer was maar flauw. Een paar jaar later kwam Talk en dat was toch een veel beter nummer. Die mening heb ik in de afgelopen 8 à 10 jaar bijgeschaafd en vind ik Clocks eigenlijk steeds beter worden. Langzaam leer ik te genieten van de overige elementen van het nummer.

Cijfer: 7,7

825 [-------] Dusty Springfield - You Don't Have To Say You Love Me (1966)
Nog zo’n klassieker waarvan ik niet wist dat die van een al voor mij bekende artiest is. In dit nummer komt de kracht van Dusty niet echt naar voren. Ik vind haar vooral sterk in de rustige, ingetogen nummers. Bij dit nummer vind ik haar stem eerlijk gezegd niet bepaald bijzonder.

Cijfer: 5,6

824 [0465] China Crisis - Wishful Thinking (1984)
Rijk geproduceerde waveklassieker. Zanger staat z’n mannetje en luistert lekker weg. Blijft niet hangen, ontroerd niet, straalt weinig kracht uit, maar glijdt mooi voorbij. Een nummer dat je wellicht de tijd moet geven, maar hoeveel tijd heb ik het al wel niet gegeven?

Cijfer: 6,3

Wishful Thinking stond al op deze: China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

823 [0926] Tim Buckley - Song To The Siren (1970)
Deze helaas veel te vroeg overleden man heeft veel moois gemaakt. In zijn korte bestaan heeft hij ons achtergelaten met aardig wat goede albums (itt zijn zoon). Zijn karakteristieke stem heeft mij toch wel een aantal keer echt weg laten kwijnen en waarom ik eigenlijk maar één (volledig) album van hem ken is me eigenlijk een raadsel. Mooi, ingetogen gitaarspel op de achtergrond en hij klinkt hier overigens een stuk ouder dan op Happy Sad die slechts een jaar eerder uit kwam. Ik denk dat zijn stem me hier daardoor wat minder doet.

Cijfer: 6,3

822 [1051] Pulp - Do You Remember The First Time (1994)
Babies beviel niet echt, maar deze is al een stuk beter. Ook hier weer een zanger met een karakteristieke stem. Jarvis Cocker heeft een stem die je moet liggen en ik ben zeker niet altijd een fan van zijn stem, maar vaak komt hij goed uit de bus. Vooral het hoge rockgehalte in dit nummer valt positief op.

Cijfer: 6,5

821 [0558] Michael Jackson - Beat It (1982)
Ik heb mijn liefde voor Michael nooit onder stoelen of banken geschoven. Hoewel ik het moeilijk vind albums van hem te beoordelen (ik zie het toch als losse nummers die toevallig op hetzelfde album blijken te staan), geef ik de singles het ene hoge cijfer na de andere. Beat It is zo’n nummer waarop eigenlijk alles klopt. Het begint al vanaf die weergaloze rif, vervolgens knalt hij erin met zijn heerlijke meezingtekst, de climax wordt bereikt met een magistrale solo van onze landgenoot en het eindigt langzaam met een stukje bijkomen waarbij ik altijd de clip in gedachten neem (en soms stiekem na probeer te doen). Keihard draaien en dan geloof ik niet dat dit ooit nog zal gaan vervelen.

Cijfer: 9,4

Bruce was begonnen met het schrijven van Because The Night, maar kon het niet afwerken. Hierop heeft Patti, die in de studio ernaast aan het opnemen was, zich over het nummer ontfermt en het omgebouwd in het nummer zoals we die vandaag kennen. Het nummer is dus eigenlijk evenveel van Patti als van Bruce. No regrets dus denk ik persoonlijk

Wat leuk, dit is het cursieve Top 2000 topic geworden

Niet alleen dit topic, maar ook alle andere updates die eronder staan bij mij en de rest van de site..

edit: ik heb het maar even aangepast.

Onweerwolf
Link Oasis en Jaartal China Crisis gefixed.

Ballad Of Lucy Jordan is een echte groeier vind ik. Misschien over een paar jaar dat je hem beter vind.

420 [0236] Led Zeppelin - Kashmir (1975)
Een weergaloos intro, veel ingebouwde spanning en uitstekende zang van Robert Plant. Het nummer doet wat oosters aan, ook wat symfonisch mede door de violen.

419 [0404] Antony And The Johnsons - Hope There's Someone (2005)
Van de zang van Antony Hegarty moet je houden ... hij bezit momenteel de meest emotionele en indringende stem en dit nummer bezorgt mij kippenvel.

418 [0818] Michael Jackson - Billie Jean (1982)
Eén van zijn grootste hits en ook één van zijn beste, geraffineerd in elkaar gestoken met aanstekelijk ritme en baslijn.

417 [0277] Neil Young - Southern Man (1970)
Uit After The Goldrush maar dit rockt wat meer en lijkt meer afkomstig op een album met Crazy Horse. Zoals gewoonlijk één brok emotie en dan is er nog die geweldige gitaarsolo.

416 [1077] King Crimson - 21st Century Schizoid Man (1969)
Voor die tijd was dit erg progressief en vrij zwaar met vervormde vocalen en vooral dat jazzy stuk met elektrische gitaar en saxofoon met een chaotisch einde. Dit vergt meerdere luisterbeurten maar heeft de tand des tijds goed doorstaan.

415 [0903] The Stooges - I Wanna Be Your Dog (1969)
The Stooges zijn geen pioniers van de hardrock maar de punk. Die gruizige gitaren en de snerende zang, ze waren hun tijd duidelijk vooruit.

414 [0328] Interpol - Leif Erikson (2002)
Dit beschouw ik ook als één van de beste Interpol-nummers, melodisch vind ik het erg sterk. Ik hou ook van hun melodieuze gitaarwerk die in dit nummer goed naar voren komt.

413 [-------] Arcade Fire - In The Backseat (2004)
Het slotnummer van Funeral en zeker één van de mooiste van Arcade Fire. Dit keer vrouwenzang maar erg emotioneel. Het nummer zelf kent een briljante wending en de violen zijn zeer effectief.

412 [1009] Focus - Hocus Pocus (1971)
Focus was ook internationaal succesvol met hun eigenzinnige progrock, dit is van internationale klasse vooral dankzij het gitaarwerk van Jan Akkerman.

411 [0307] The Cure - Play For Today (1980)
Een goed uitgebalanceerd nummer dat mij erg weet te boeien vanwege de aanstekelijke melodie, het karakteristieke en ritmische gitaar, de baslijn en de subtiele toevoeging van de synthesizer.eeft vooral een extreem fijn loopje erin zitten dat hele nummer al maakt. Al mag ik de donkere zang zeker niet ongenoemd laten.

820 [0591] Prince & The Revolution - Purple Rain (1984)
Onderdeel van de soundtrack van op z’n zachtst gezegd niet geliefde film. Het album wordt dan toch een stuk hoger aangeslagen en dit nummer won destijds zelfs nog een Oscar. Ik ben nooit gecharmeerd geweest van Prince, nummers als deze konden mij niet echt boeien, maar zo langzamerhand heeft dit nummer zich weer in de kijker gespeeld. Ik geloof dat het kantelpunt tijdens de Nacht van de Popmuziek was (2010?) dat ze zowel een stukje Purple Rain lieten zien als een Whole Lotta Love-cover (wat kan die man gitaar spelen, zeg). Nu vind ik niet alleen het gitaarwerk goed, maar begin ik ook te genieten van het langzame tempo van het nummer. Die laatste minuut had er echter wel af gemogen, erg lang outro.

Cijfer: 7,1

819 [0595] The Police - Spirits In The Material World (1981)
Ik ben opgegroeid met The Police. Nog niet met dit nummer, maar uiteraard met Roxanne, Every Breath You Take en Message in a Bottle. Sting & The Police - The Very Best of Sting & The Police (1997) was dan ook één van mijn eerste albums die ik volledig in bezit had (één van de weinige, voordat ik op MuMe kwam). Het waren de betere nummers van The Police en zo leerde ik wat solowerk van Sting kennen. Toen ik op MuMe kwam bleek deze unieke (singleband gerichte) formatie complete albums te maken. Aangezien er destijds interessantere albums waren en de gemiddeldes niet superhoog waren, heeft het nog lang geduurd, voordat ik me aan een volledig album heb gewaagd. Ik besloot uiteindelijk (na steeds vaker andere leuke singles gehoord te hebben, o.a. op Radio Veronica) om te beginnen bij het begin en me te wagen aan Outlandos d’Amour. Niet echt een succes (zoals het cijfer nog steeds aangeeft), want de singles steken mijlenver boven de albumtracks uit. Het is niet eens zo lang geleden dat ik me weer eens gewaagd heb aan een ander album. Reggatta de Blanc heeft de twijfel weg genomen en ik ga zeker de overige albums proberen. Maar toch zal ik waarschijnlijk de singles verkiezen boven de rest.

Cijfer: 7,4

818 [-------] Prince - Controversy (1981)
Hoeft niet onder te doen voor Purple Rain, maar ondanks dat deze een minuut korter duurt, is dit toch wel een langere zit. Beetje eentonig, enkele goede stukken die tezamen een mooi(er) eindresultaat zouden leveren.

817 [561] Electric Light Orchestra - Can't Get It Out Of My Head (1974)
LucM schreef:
Prachtig meesterwerk van E.L.O. dat gerust naast "Sgt. Peppers" mag staan. Beatlesachtige pop met symfonisch orkest en vooral gekenmerkt door sterke melodieën. Sfeervol, afwisselend en ambitieus maar nooit te bombastisch.
Heb je nog meer aanleidingen nodig om dit album een kans te geven? Nou, beluister dan nog even dit nummer en zet hem als de sodemieter tussen je (waarschijnlijk erg grote) wachtlijst! Echt iets om lekker bij weg te zwijmelen.

Cijfer: 7,3

816 [1280] Aerosmith - Dream On (1973)
Aan de bovenkant van groep B vinden we veel Top 2000-spul. Het (ietwat) verguisde spul vind nog genoeg liefhebbers, zo blijkt. In 2006 kwam deze opeens in de lijst (1632) en het jaar erop stond het opeens op 133. Het jaar daarop weer gezakt naar 708 en nu staat het inmiddels al 3 jaar constant rond de 200e plek. Vandaar dat ik dit nummer vrij laat heb opgepikt. Ik heb hier de Top 2000 van 2005 waar ze dus in ontbraken en dus ontdekte ik dit nummer pas een jaar of 2 later. Dat was tevens het jaar dat ik de lijst van Radio Veronica aan het beluisteren was, dus het zou ook kunnen zijn dat ik hem daar ben tegengekomen. Zijn het die eerste schitterende coupletten, is het de (hier nog) heerlijke stem van Steven Tyler, waarschijnlijk een combinatie van een aantal dingen. Wel weet ik dat ik dit nummer inmiddels uit mijn hoofd ken en ik het echt een weergaloos nummer vind. Wel niet te vaak draaien, want dan verveelt het.

Cijfer: 8,8

815 [1113] Herman's Hermits - No Milk Today (1966)
Ik had het geloof ik eerder ook al over 192TV gehad, maar dit zijn typisch van die nummers die daar vaak langskomen. Zoals Snoeperd al aan geeft een nummer waar je gelijk verliefd op wordt. Aandoenlijk, vrolijk en gewoon schitterend. Geschreven door Graham Gouldman van 10CC.

814 [0689] Grant Lee Buffalo - Fuzzy (1993)
Grant Lee Buffalo, dat klinkt meer als een countryzanger uit de jaren ’50. Tijdens het intro bekroop mij dat weergaloze gevoel dat iedereen hier vast wel kent. Dat intense HIER KOMT HET!-gevoel dat je krijgt wanneer je voelt dat wat je nu gaat horen, je kippenvel gaat geven. Helaas bleef de kippenvel uit, maar het zat er heel dicht tegenaan. Een zeer, zeer mooi nummer met erg sterk gitaarwerk en een goede zanger. Jammer dat de gitaarsolo op het einde zo makkelijk afgekapt wordt.

Cijfer: 7,9

813 [0352] Saybia - The Day After Tomorrow (2002)
Mooi popnummer dat langzaam uitmondt in een sterk staaltje (gitaar)rock. Als ik mijn eerdere berichten er op na sla is dit nummer mij in eerder luisterbeurten ontvallen, maar dat zal vanaf heden wel anders zijn. Toevallig was ik gisteren begonnen aan het herbeluisteren van dit album, maar tot dit nummer was ik nog niet eens gekomen. Ik zal het van de zomer zeker weer eens doen.

Cijer: 8,0

812 [1543] Echo & The Bunnymen - All My Colours (1981)
Heaven Up Here, ik twijfel of ik deze nou wel of niet ken. Hij staat in ieder geval nog steeds tussen het lijstje, dus het zal wel niet. Bij The Killing Moon is het moeilijk aan te geven wat er nou zo sterk aan is, bij Ocean Rain vind ik dat zowaar nog moeilijker. Ook bij All My Colours is dit voor mij onmogelijk aan te geven. Misschien de onderhuidse spanning of de donkere wolk die boven het nummer hangt.

Cijfer: 6,8

811 [-------] Oasis - Don't Look Back In Anger (1995)
Ik wist al bij het vorige tiental dat deze eraan zou komen en dus heb ik vrij snel daarna een live-versie opgezocht van dit nummer. Een geweldige meezinger waarbij het volledige publiek de tekst kent. Nu ik die live-versie ken, klinkt deze albumversie wat belegen. Een beetje zeurderig. Maar die gitaarsolo op het einde maakt dan toch verdomd veel goed. Ik denk dat ik zal moeten wennen aan de productie van dit nummer en dat het in de loop der tijd wel goed zal kijken. Ondertussen wijs ik nog even op de versie waar ik het aan het begin van dit bericht over had:

Feel free to join in on the chorus, zegt ‘ie ook nog.

Cijfer: 6,6

250 [0305] The Byrds - Mr. Tambourine Man (1965)

Mijn liefde voor de jaren '60 is al vaker naar voren gekomen. Bij albums en nummers van de Byrds was het echter veelal niet meteen raak. Dit is eigenlijk een van de zeldzame nummers waar ik wel meteen door werd gegrepen. De gevoelige coupletten zijn eigenlijk bijzaak als je het prachtige meerstemmige refrein hoort.

249 [1057] The Sound - Monument (1982)

The Sound staat lekker vaak genoteerd, ik heb nog niets van de band opgezocht, maar de nummers zijn vrijwel allemaal fijn wegluisterende tot fantastische poprocknummers. Dit nummer luistert prima weg en komt beter uit de verf als je hem twee keer luistert. Mooie zanglijntjes combineren goed met het fijne gitaarspel.

Cijfer: 7,5

248 [-------] Weezer - Buddy Holly (1994)

Ik vind het erg leuk om Weezer zo hoog te zien staan. The Blue Album is een fijn albumpje om af en toe eens op te zetten. Dit nummer is niet het beste (dat is toch echt Say It Ain't So), maar wel veruit het meest catchy. Op een vrij stevig rocklaagje worden de meest lekker melodietjes gespeeld en de meest fijne en meezingbare zanglijntjes. Ik hoor het nummer graag en deze hoge positie is meer dan terecht.

247 [0698] The Jesus And Mary Chain - Just Like Honey (1985)

Deze band kwam al eens vaker langs, en volgens mij vond ik het prima muziek. Dit nummer doet me eigenlijk niet zo veel. De rustige fragmenten zijn niet overtuigend, veel te veel echo ook in de stemmen, wat ik niet goed vind klinken. Af en toe zwelt het gitaarspel dan aan, maar ook van de gitaarstijl hou ik niet. Het is me iets te lomp. Prima wegluistermateriaal, maar echt overtuigen kan het zeker niet.

Cijfer: 5,5

246 [0370] The Dandy Warhols - Bohemian Like You (2000)

Ik weet eigenlijk zelf niet eens zeker of het van een reclame is, het zou best kunnen, want het deuntje van Bohemian Like You moet wel een van de meest pakkende en herkenbare zijn die ik en. Er draait veel om het deuntje. Maar leuk zijn het ook nog erg pakkende refrein en de leuke opbouw naar het refrein.

245 [-------] Marillion - Blind Curve (1985)

Opvallend is het te noemen dat Blind Curve boven Kayleigh staat. Maar misschien is het ook wel het leuke aan de Top 2000, waar de grote hits zeker niet zeker zijn van een hoge positie. Blind Curve is gewoon minstens even mooi. Al kan je de eerste 2 minuten weggooien, zorgt het er wel voor dat het mooie gedeelte er bij 2 en een halve minuut inknalt. Vanaf daar is het puur genieten. De zang is werkelijk briljant net als de sprankelende instrumentatie en de afwisselendheid in de muziek.

244 [0950] Suzanne Vega - Marlene On The Wall (1985)

Van Suzanne Vega weet ik veels te weinig. Terwijl het een goed gewaardeerde singer-songwriter is hier op Musicmeter.Dit nummer klinkt bij de eerste luisterbeurt erg fijn. Haar stem valt heel erg op. En valt ook positief op. Man, wat een schitterende stem is zeg. Waar ik de eerste minuut nog wat huiverig was, werd ik de rest van het liedje helemaal gegrepen. Dit is een hemels nummertje.

Cijfer: 9,3

243 [0802] The Temptations - Papa Was A Rolling Stone (1972)

Tijdens de overigens mooie en erg lekkere intro heb ik de tekst van het liedje opgezocht. Ik er benieuwd naar. Ik vroeg me namelijk af of het de letterlijke betekenis was (rollende steen) of de muziekgroep. Het is dus de letterlijke betekenis. Al heeft het ook iets figuurlijks. Het gaat over een vader die al doodgegaan is. Echter hoort hij allemaal nare dingen over hem. Hij zou alleen maar hebben gestolen en nooit hebben gewerkt voor zijn geld. Het perspectief waaruit de tekst is geschreven vind ik fantastisch. Een kind die zijn moeder vraagt naar zijn vader die hij niet of nauwelijks heeft gekend. Altijd moeilijke situaties lijkt mij. Bijzonder.
Het nummer is overigens prachtig, het wordt erg goed gebracht, de instrumentatie is bij vlagen geniaal.

De albumversie is beter dan die van maar drie minuten. Klinkt behoorlijk onafgemaakt:
Temptations - Papa Was a Rolling Stone

242 [0800] Bruce Springsteen - Dancing In The Dark (1984)

Bruce Springsteen ken ik niet al te goed. En het lijkt wel of het me niet echt ligt. Maar misschien moet ik aan zijn muziek wennen. Er zijn ook nummers die wel goed klinken namelijk. En vaak heb je dat je aan een artiest moet wennen. Ik hoop maar dat het zo is, want ik wil wel kunnen genieten van Bruce op Pinkpop. Dancing In the Dark ken ik het langst van alle nummers van Bruce, en wel vanwege Katie Melua die het nummer coverde. De versie van Bruce is echter wel koning, het is gewoon een erg mooi nummer, met fijn refreintje.

241 [0560] Faith No More - Midlife Crisis (1992)

Bij Faith No More ben ik bij The Real Thing begonnen en gek genoeg na vele fijne luisterbeurten niet bij Angel Dust aanbeland. Ik moet dit album nog steeds beluisteren. Dit nummer is een mooie voorproeving. Het is wat ik gewend ben van Faith No More, maar het is iets softer en iets minder gek. Desalniettemin wel een fijn nummer.

Cijfer: 7

Onweerwolf
Link van Tempations gefixed.

810 [0316] Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next (1998)
Eerder werd ik al gegrepen door The Everlasting en daar kan ik nu gelijk deze aan toevoegen. Schitterend nummer van een band die ik vanwege Motorcycle Emptiness nooit echt serieus heb ontdekt. Hoewel dit nummer mij niet volledig onbekend was, kan ik bij zeggen dat deze niet snel uit mijn blikveld zal verdwijnen. Sterker nog, ik zal zo gelijk het album opzetten.

Cijfer: 7,8

809 [0300] Franz Ferdinand - Take Me Out (2004)
Franz Ferdinand is niet de eerste indierockband die ik niet snap en ook zeker de laatste niet. Doet me denken aan een moderne versie van de (post-)punk uit de jaren ’80. Ik heb mijn waardering voor een clean sound ook nooit onder stoelen of banken geschoven, dus ik denk dat het feit dat dit niet bepaald mijn favoriet is, niet vreemd is. Zeker niet aangezien ik voor The Dark of Matinée ook al een 5 gaf.

Cijfer: 5,4

808 [-------] Kansas - Dust In The Wind (1977)
Ongetwijfeld zal een groot deel van de community hier niet beter weten dan dat Kansas alleen maar uit dit nummer bestaat. Zelf was ik ook zo iemand, tot de recent gespeelde prog KO. Toen bleek die band van die zoetsappige (maar o zo mooie) ballad voorheen een volbloed prog-band te zijn. Daarna ging het vrij hard. Ik leerde Kansas - Song for America (1974) en Kansas - Leftoverture (1976) kennen waarbij vooral de afsluiter van de eerstgenoemde echt weergaloos is. Het is mijn enige kans deze band aan te prijzen in deze lijst (volgend jaar een nieuwe nominatie van Kansas?!?), dus die grijp ik dan met beide handen aan.

Over Dust in the Wind: zoals ik al even kort aangaf, een erg aandoenlijk nummer. De rust zelve en inspelend op de schoonheid van o.a. de akoestische gitaar. Even wat Wikipediawijsheid: het gitaarintro was niet eens bedoeld als onderdeel van een nummer. De gitarist, Kerry Livgren, was aan het oefenen met ‘fingerpicking’ (je weet wel, wat Mark Knopfler doet ) en zijn vrouw wees hem op het feit dat het stukje best goed klonk en dat hij er tekst bij zou moeten zetten. En zo was een wereldhit gecreëerd.

Cijfer: 8,2

807 [-------] The Beatles - Tomorrow Never Knows (1966)
806 [0513] The Beatles - In My Life (1965)
Twee Beatles-nummers die eigenlijk elkaars tegenpool zijn. Tomorrow Never Knows waar de gestoorde kant van Lennon goed naar voren komt. Een nummer dat doet denken aan de psychedelische tour van nummers als Strawberry Field en A Day in the Life. Tikkeltje gestoord, maar nog wel aan de goede kant.
In My Life is dan weer van het o zo vrolijke Rubber Soul. In de lijn van schattige nummers als Norwegian Wood, Drive My Car en Michelle vinden we In My Life. Wat een schitterende band was het toch.

Cijfer: 7,1

805 [0332] Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye (1981)
Ik zou Tainted Love moeten kennen (edit: die ken ik dus ook ), maar Soft Cell is echt zo’n typische vergeten 80s-band voor mij. Qua besprekingen kan ik er vaak niets mee en opeens blijkt dan dat heel veel mensen ze nog blijken te kennen. Sterker nog, vaak blijkt het nog vrij raar dat ik er dan weer juist niets van ken (bij naam). En dan blijken ze vaak zeker geen onaardige nummers te maken, maar ik doe er zo weinig mee. Dit is geen muziek die ik in een eigen playlist zou zetten, maar waar ik ook geen hekel aan heb. Ik vergeet het altijd zo snel en waarom? Geen idee.

Cijfer: 6,9

804 [-------] Simple Minds - Promised You A Miracle (1982)
Simple Minds bestond uit drie nummers (welke dat zijn, hoef ik niet te vermelden, denk ik) en daar kwam door Radio Veronica dit nummer bij. Een beetje een flauw popnummer en qua productie behoorlijk oubollig ivm Don’t You, Alive & Kicking en Belfast Child (verdomd, heb ik het toch gezegd ). Wist ik veel dat dit eigenlijk hun beste periode was en dat er uitgerekend op dit album gezocht moest worden naar overige meesterwerken. Zoals jullie al aan voelen komen, is dit nummer ook langzaam gegroeid. Het is nog een steeds een flauw popnummer i.v.m. o.a. Someone, Somewhere in Summertime, Big Sleep en New Gold Dream, maar het is al een stuk beter dan ik een jaartje of 2 à 3 dacht.

803 [0536] The Rolling Stones - Angie (1973)
Een zeiknummer waarvan de hoge noteringen in de Top 2000 een raadsel zijn. Is dit nou diezelfde band die rockers als Paint it Black en Sympathy for the Devil maakt? Ik van in herhaling, maar het concept groeinummer was destijds nog niet echt een gedachte bij mij. Toen kwam de tijd dat ik het gitaargeluid leerde waarderen en die akoestische gitaar werd eigenlijk best mooi bespeeld. Nog steeds geen bijster goed nummer, maar ik snapte de posities wel. Immers, nummers als The Rose (Bette Midler) en Hey Jude mochten ook hoog in de Top 2000. Toen kreeg ik echte oortjes, van die in-ear waardoor je alles echt veel beter hoort. Die schitterende strijkers, dat ik die nog nooit eerder had gehoord!

Maar de echte doorbraak was ergens begin 2010. Mijn opa lag destijds in het ziekenhuis en verslechterde steeds. Langzaam kwam het besef dat het een dezer dagen gewoon afgelopen zou zijn en wat doet een mens dan? Troost zoeken in de muziek. Angie was al een favoriet geworden en stond destijds al in de map Chevy (wat inhield dat ik het helemaal geweldig vond) en zodoende kwam dit nummer langs. In plaats van An-gie zong ik in gedachten O-pa. Een traan onderdrukkend keek ik door de auto naar de voorbijglijdende bomen. Een traan onderdrukkend schrijf ik dit nu en starten de openingsnoten van Fade to Black (terwijl One Tree Hill al ongemerkt langs is gegleden).

Waarom nou uitgerekend dit nummer mij emotioneel maakt en mij eraan moet denken, weet ik niet. Ik dacht dat ik wel uitgekeken was op het nummer en dat de associatie langzamerhand weg was. Het geeft maar weer eens aan hoe gek muziek is en wat het met je kan doen.

Dan rest mij alleen nog maar dit: Opa, deze is voor jou! R.I.P.

Cijfer: 9,6

802 [1084] Metallica - Fade To Black (1984)
Terwijl ik met mijn gedachtes nog bij Angie ben, zitten we bij de laatste minuut van Fade to Black. Ik leerde het kennen als nummer 24 van Guitar World’s 100 Greatest Solo’s. Ik kan me nooit aan de gedachte onttrekken dat dit een voorbode voor One (rustig begin, vergelijkbare tekst en een spetterend einde) is. Maar zelfs dan is het nog een ijzersterk nummer.

Cijfer: 8,7

801 [0301] U2 - One Tree Hill (1987)
Ga je voor de eerste helft, de succesvolle singles, of de onbekendere maar minstens even sterke albumtracks? Het is een vraag die menigeen zich (onbewust) stelt en ieder heeft duidelijk z’n voorkeuren. U2 heb ik altijd een sympathieke band gevonden die aardige singles kon maken, maar toch geen singles die mij echt bij zouden blijven. Op die mening ben ik inmiddels al lang en breed terug gekomen. Mede door het ontdekken van nummers als deze. The Joshua Tree was hun album waar eigenlijk alles samen gekomen is. The Unforgetabble Fire was de generale en met The Joshua Tree bewezen ze een verdomd sterk album af te kunnen leveren. Hopelijk zal ik dat ooit van Achtung Baby ook kunnen zeggen. Die laatste halve minuut had er wel af gemogen.

En ondertussen is dit met een 7,46* het op een na beste tiental tot nu toe. Iets wat het niet lang zal blijven gezien het geweld van de aankomende nummers.

Yup, 'Angie' is wel een groeier. Vond hem altijd overigens erg goed, maar pas sinds het lezen van 'Life' van Keith Richard is hij bij mij echt ingeslagen en vind ik de notering in de Top 2000 meer dan terrecht.

'Dust In The Wind' mag van mij overigens wel een 10 krijgen en geen 8.2

Snoeperd schreef:

246 [0370] The Dandy Warhols - Bohemian Like You (2000)

Ik weet eigenlijk zelf niet eens zeker of het van een reclame is, het zou best kunnen, want het deuntje van Bohemian Like You moet wel een van de meest pakkende en herkenbare zijn die ik en.

Zat inderdaad in een reclame. Vraag me alleen niet welke, want daar ben ik heel slecht in. Volgens mij iets met auto's ofzo.

Volgens google is dat Vodafone

Oh, dan zat ik ernaast. Hoe dan ook, het zat zeker in een reclame.

240 [0338] Tears For Fears - Mad World (1982)

Tears For Fears had tot nu toe leuke nummers, maar ik ben het met me zelf eens dat dit de allerleukste is van het stel. Deze song is übervrolijk, ik ben er zelf helemaal in mijn sas van. Het meezinggehalte ligt op grote hoogte en de instrumentatie is zeer sprankelend en fijn.

239 [0413] The Band - The Weight (1968)

The Band had ik een tijdje geleden al ontdekt, ondanks de mooie nummers zet ik het album niet zo vaak op omdat het me soms te suf en langzaam is. Maar binnenkort ga ik maar eens het titelloze album checken en de documentaire erbij. Op Music From Big Pink staat het meest succesvolle nummer van deze Band, namelijk deze: The Weight. The Weight leunt op vlotte en aanstekelijke instrumentatie. Het onwijs mooie aan dit nummer vind ik de zang. Technisch heel knap met al die samenzangen maar ook zeer emotievol. Klasse nummer, ik moet echt weer eens wat meer van the Band gaan luisteren.

238 [0126] The Police - Roxanne (1979)

Laatst hoorde ik van een onzinnig drankspelletje op dit nummer. Onzinnig inderdaad, het ene deel moest drinken bij 'Roxanne' en het andere deel bij 'Red Light'. Goede manier om je snel te bezatten. Leuk op zo'n avond. Maar als ik het zo luister heb ik er na de eerste twee minuten al genoeg van. De laatste minuut kan je net zo goed weggooien, dat is namelijk ook het minste deel omdat de zanger een wat irritant stemmetje opzet.

Cijfer: 7

237 [0340] Radiohead - Idioteque (2000)

Idioteque is een van de moeilijkste nummers uit het hele Radiohead-oeuvre. En dan heb je een hele moeilijke te pakken hoor! Idioteque is het meest vervreemdende nummer op Kid A. Het is eigenlijk zo ongeveer niet mogelijk om je bij een nummer als deze goed te voelen. Radiohead zet hier een zeer akelig sfeertje neer, dat begint al met de basis: de bijna expres voor veel mensen lelijk klinkende computer drums. Voor velen afgrijselijk, voor mij een briljant loopje, dat bijna hypnotiserend is. De achtergrondgeluiden grijpen je aandacht net als de fantastische wanhopige zang van meneer Yorke. Prachtig.

236 [0815] The Buzzcocks - Ever Fallen In Love (1978)

Ever Fallen In Love moet wel een wereldhit zijn geweest. Deze song is zo aanstekelijk dat als je hem denkt nog nooit gehoord te hebben hem al zo mee kan blèrren. Maar het is verder ook nog eens een waanzinnig lekker nummer, vooral door de gejaagde instrumentatie en het natuurlijk erg briljante refrein.

235 [0198] Love - You Set The Scene (1967)

Love is ongetwijfeld mijn mooiste ontdekking die ik de laatste maand heb gedaan. Ik luister het nu ontzettend vaak. Van top tot teen is Forever Changes een stuk genialiteit. Deze unieke sound heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. De spaanse gitaartjes, de blazers en de violen dragen bij aan deze unieke sound. Love weet dit om te zetten in schitterende soms structuurloze nummers die alle kanten uit kunnen gaan. You Set the Scene is de prachtige afsluiter die je jezelf wenst na een luisterbeurt van een album. In dit nummer vind ik de afwisseling tussen wat psychedelischere stukken en de erg fijne meezing popstukjes fantastisch.

234 [0262] The Smiths - The Queen Is Dead (1986)

The Smiths' Queen Is Dead is nu al een aardig lange tijd een van mijn favoriete albums. Eigenlijk is het album één lange rit aan geweldige nummers. Maar wel met een aantal uitschieters. Dit nummer is niet een die ik meteen tot de uitschieters reken, maar wel een nummer dat de toon zet voor een album waar de genialiteit in vrijwel iedere zin of gitaarakkoord af te lezen en horen is. De twee dingen die zo mooi zijn aan The Smiths worden geproduceerd door Marr en Morissey. Twee songwriters van het kaliber Lennon/Mccartney. Marr steelt hier ook weer de show met het aan de ene kant af en toe wat rauwe gitaarspel, terwijl er ontzettend veel melodie in zit. Meeneuriën doe ik altijd op liedjes van The Smiths. Morrissey is voor mij een regelrechte held, ik vind het een van de beste zangers die op aarde rondloopt. Er is genoeg te citeren:

And the church - all they want is your money
The Queen is dead, boys
And it's so lonely on a limb

Life is very long, when you're lonely

We can go for a walk where it's quiet and dry
And talk about precious things
But when you're tied to your Mother's apron
No-one talks about castration

Cijfer: 9,3

233 [1062] Fish - A Gentleman's Excuse Me (1990)

Van Fish heb ik wel eens gehoord. Al zal ik niet meer weten waarvan. Dit nummer ken ik in ieder geval niet. Het is me behoorlijk saai, gaat het ene oor in en het andere weer uit. Veel sentimenteel gedoe maar weinig omvattend. Had ook geen zin om het nog een keer op te zetten.

232 [-------] The Who - Pinball Wizard (1969)

The Who's Tommy is een must-listen voor mij. En het gaat er zeker nog van komen, wat ik er tot nu toe van heb gehoord bevalt hartstikke goed. Dit nummer bevalt me prima. Lekker gitaarriedeltje heeft het en een leuk refreintje.

231 [1028] U2 - October (1981)

October is een nummer dat volgens mij niet helemaal volgens de U2-normen gaat. Het nummer draait om de piano. De intro klinkt erg goed. Al doet het me nu nog niet zo heel veel. De eerste tonen van Bono vind ik dat wel prachtig: Octooober. Gewoon schitterend hoe hij dat zingt. Het moet me nog even bezinken dit nummer maar bijzonder vind ik het nu al.

Cijfer: 7,8

Snoeperd schreef:

233 [1062] Fish - A Gentleman's Excuse Me (1990)

Van Fish heb ik wel eens gehoord. Al zal ik niet meer weten waarvan.

Eerste zanger van Marillion, o.a. van het door jou zo geliefde Kayleigh dus.

Arrie schreef:
Oh, dan zat ik ernaast. Hoe dan ook, het zat zeker in een reclame.
Op Spotify werd je er telkens mee doodgegooid, slechte verbinding? blablabla

Oh dat kan, maar ik had het over een tv-reclame. Ik betaal namelijk voor Spotify, dus heb daar een last van reclames.

Is dit 'm?

Arrie schreef:
Zat inderdaad in een reclame. Vraag me alleen niet welke, want daar ben ik heel slecht in. Volgens mij iets met auto's ofzo.

Inderdaad Vodafone, maar in de reclame reden ze wel in een mooie auto, dus zo'n gekke gedachte was het niet.

Destijds werd je er helemaal mee doodgegooid, terwijl het nummer 2 jaar ervoor enorm geflopt is en niemand er een zak aan vond als het op een feestje werd gedraaid...

Snoeperd schreef:
Van Fish heb ik wel eens gehoord. Al zal ik niet meer weten waarvan. Dit nummer ken ik in ieder geval niet. Het is me behoorlijk saai, gaat het ene oor in en het andere weer uit. Veel sentimenteel gedoe maar weinig omvattend. Had ook geen zin om het nog een keer op te zetten.

Een 8 voor een nummer waar je niets aan vindt en niet meer zou beluisteren vind ik behoorlijk gul imo.

410 [0222] Orchestral Manoeuvres In The Dark - Electricity (1979)
Hun eerste single, aanstekelijke en dansbare synthipop zoals ik graag mag horen. In deze destijds populaire stroming zeker een topsong.

409 [0811] Robbie Robertson - Somewhere Down The Crazy River (1987)
Robbie Robertson is de zanger van The Band, zijn solodebuut is het enige reguliere album dat ik van hem bezit. Productioneel vind ik het zeer sterk dankzij Daniel Lanois evenals het refrein en het exotische ritme.

408 [0398] Massive Attack - Protection (1995)
Het nummer lijkt voort te kabbelen maar heeft toch een ingehouden spanning. Het klinkt relaxt maar heeft ook iets onheilspellend in zich.

407 [0436] Simon & Garfunkel - The Boxer (1970)
Hun beste nummer wat mij betreft, fabuleuze samenzang in combinatie met sprankelende rifjes, ijzersterke melodie en tekst en ook het einde is weergaloos.

406 [0335] Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up (1986)
Meestal leveren duetten zoetsappige nummers maar dit is hier niet het geval. Dit klinkt zwaarmoedig maar hoopgevend en de dromerige stem van Kate Bush past er goed in.

405 [0133] Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)
Dit vind ik beslist één van de mooiste nummers van deze onderschatte band. Het heeft iets magisch dat mij doet denken aan The Doors, ik vind het erg sfeervol, donker en panoramisch.

404 [0351] Moby - Porcelain (2000)
Ook vaak gebruikt als reclame-tune maar ook als los nummer vind ik dit geweldig met name de schijnbaar eenvoudige maar doeltreffende pianoriedels.

403 [0514] Fleet Foxes - White Winter Hymnal (2008)
Voor mij een perfecte folkpopnummer, heerlijk die stemmen en melodie en sfeer, het doet mij daadwerkelijk denken aan een winterlandschap. De tweede 10 in dit rijtje.

402 [0168] dEUS - Suds & Soda (1994)
dEUS is wat mij betreft wereldtop, weinige buitenlandse bands kunnen tippen aan de magische klanken van dEUS. Die energieke gitaarriffs, die geweldige violen in combinatie met roffelende drums waarna de orgel komt invallen. Ze hebben duidelijk de mosterd gehaald bij Velvet Underground.

401 [0525] Interpol - Evil (2004)
Het tweede album van Interpol vind ik nauwelijks onderdoen voor hun debuut. Dit nummer is misschien iets toegankelijker maar het refrein vind ik staan als een huis.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Een 8 voor een nummer waar je niets aan vindt en niet meer zou beluisteren vind ik behoorlijk gul imo.

Foutje moet een 5,5 zijn

Idioteque moeilijk? Eerste nummer van Radiohead wat ik meteen geweldig vond. Rest moest bijna allemaal groeien.

800 [1578] Buddy Holly - Peggy Sue (1957)
Voor wie dacht dat Jimi Hendrix en Kurt Cobain vroeg gestorven waren. Buddy Holly werd slechts 22 en in die paar jaar dat hij actief was, heeft hij het geschopt tot één van de meeste invloedrijke en meest geliefde artiesten aller tijden. Hoewel het grote publiek hem waarschijnlijk vergeten is, zal er bij dit nummer vast wel een (klein) belletje rinkelen. Ook bij mij. Als held van Don McLean ben ik (extra) geïnteresseerd in deze man en met Peggy Sue is niets mis. Enige nadeel is dat het zo gauw voorbij is, maar toegegeven, veel langer moet dit nummer ook niet duren. Misschien is dat echter de kracht wel van dit soort nummers.

Cijfer: 6,7

799 [1047] The La's - There She Goes (1990)
Maar liefst één album maakte dit vrolijke gezelschap. Moeilijk dit soort muziek te omschrijven. RYM noemt het jangle pop en kijkend naar de toplijst van dat genre (The Smiths, R.E.M. etc.) ziet dat er uit als een prima omschrijving. Erg vrolijk nummer (dat qua tekst een stuk duisterder is, begrijp ik).

Cijfer: 7,2

798 [0795] Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me) (1975)
Sebastian werd de evergreen, Make Me Smile was de grootste hit. Erg sterk nummer dat ik zeker niet zo oud had geschat (minstens jaren ’80). Niet zo gek gezien het feit dat het album waar dit afkomstig van is, geproduceerd is door niemand minder dan Alan Parsons. Dan weet je dat het qua productie altijd goed zit.

797 [-------] Outkast - Ms. Jackson (2000)
Onopgemerkt maakte deze band al een paar albums, maar met Ms. Jackson kende opeens iedereen ze. Hoewel ik zelf veel meer het idee heb dat Hey Ya! Hun echte hit was, blijkt deze het veel beter gedaan te hebben. Zelf kan ik er helaas niet zo heel veel mee. Het refrein vind ik best leuk en de vermenging van stijlen is bij vlagen goed gedaan, maar toch ben ik het nummer nog net niet beu voor het afgelopen is. Wat dat betreft de perfecte speelduur.

Cijfer: 5,9

796 [-------] Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park (1985)
Nederlandstalige muziek in onze lijst die niet van Boudewijn de Groot komt, heeft zo goed als geen kans in onze gezamenlijke afkeer voor ons Neerlands. Uiteraard zijn er een aantal uitzonderingen op deze regel. Zo doet Het Dorp van Wim Sonneveld het al jaren goed en sinds dit jaar mag ook deze grote klassieker van eigen bodem zich bij de beste 2000 nummers scharen. En gelijk bovenin groep B komen. Dit nummer heeft dan ook wel wat extra elementen tegenover de meeste Nederlandse nummers. Buiten de sterke tekst (“De woorden die bij jou horen zijn goedkoper dan ik dacht”), is het ook instrumentaal (voor Nederlandse begrippen) erg goed. Wat foute 80s-toetsenwerk en eindigend met een stukje degelijk gitaarwerk. Dat is dan ook vaak het verschil tussen de wat minder gehate bekende Nederlandse artiesten (bv. De Dijk, Doe Maar) en de wel gehate (Kane, Bløf etc.). Maar de echte kracht zit hem natuurlijk in de zang en tekst.

Cijfer: 7,6

795 [0785] Dire Straits - Private Investigations (1982)
Vorig jaar al bovenaan groep B, dit jaar weer. Private Investigations is gewoon een buitenbeentje. Donkerder krijg je ze niet van Dire Straits. Over de tekst ga ik het niet hebben ( ), maar ditmaal even wat aandacht voor het tweede deel van het nummer. Het samenspel tussen Mark en Mike Mainieri op de marimba. Uniek, meeslepend en episch. Best beluisterd op keihard volume.

Cijfer: 9,4

794 [0252] Mike Oldfield & Maggie Reilly - Moonlight Shadow (1983)
Die gekke Dwejkk_, had hij per ongeluk een versie van Maggie Reilly solo in de lijst gezet. Best een grappige versie, maar verbleekt toch compleet bij deze weergaloze versie. Grappig genoeg kwam ik er door dit nummer achter dat John Lennon doodgeschoten is (überhaupt dat hij dood was ). Sterke tekst en nu pas valt me op hoe goed de gitaarsolo in dit nummer is.

Cijfer: 8,3

793 [1018] Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face (1972)
Er zijn maar weinig zangeressen die mij kunnen raken met hun stem. Kate Bush kan het (met de nadruk op kan) en recentelijk deed Birdy het. Echter zijn het toch vooral vrouwen in bands (of gastoptredens, zoals Clare Torry in The Great Gig in the Sky) die, vaak ook slechts bij vlagen, echt indruk kunnen maken. Het probleem met mensen als Roberta Flack is dat ze niet echt overkomen en dat het te veel overkomt als overdreven pathos. Toch merk ik dat ik haar stem steeds mooier begin te vinden en het coole jazz-achtige karakter van dit nummer is goed gelukt. Een paar weken geleden gaf ik nog een 6,3. Kan ik nu al met recht zeggen dat dit een groeinummer is? Ja, dat mag ik.

792 [0703] Genesis - Firth Of Fifth (1973)
Zelfs de grootste (klassieke) progklassieker eindigt niet bovenin. Samen met Close to the Edge en Thick as a Brick misschien wel de kern van de klassieke prog. Doorspekt van traditionele (sorry, conventionele) instrumenten levert Genesis hier toch wel een klassieker van formaat af. Vorige maand zette ik het op de laatste plaats van de finale van de Prog Songs KO. Echt geen tactische zet, maar het veld daar was echt ongelofelijk sterk. 10 minuten is wellicht wat lang, maar de diversiteit van het nummer zorgt ervoor dat het nergens saai wordt.

Cijfer: 7,2

791 [1043] Iron Maiden - The Number Of The Beast (1982)
En ook de grootste metalklassiekers komen er relatief bekaaid vanaf. Is dit nou zo’n soft metalnummer of is er daadwerkelijk een deel van metal die ik goed vind? Geen overdreven grunts, maar wel opzwepend drumwerk, een heerlijke zanger en uiteraard legendarisch gitaarwerk. Maar dit zal natuurlijk wel weer één van de zachtere nummers op het album zijn, of niet soms? Geef maar geen antwoord, ik ga me laten verrassen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:51 uur

geplaatst: vandaag om 21:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.