MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 2000 besproken.

zoeken in:
1660 [1231] Belle & Sebastian - Judy And The Dream Of Horses (1996)
Belle and Sebastian is één van mijn meest beluisterde artiesten van de laatste jaren (momenteel tweede op mijn last.fm, achter David Bowie) en dan ben ik ook nog eens vooral fan van het vroege werk. Het is dan ook niet zo gek dat dit nummer mij wel heel erg bevalt. Een schitterend popliedje dat inderdaad zo uit de jaren '60 had kunnen komen (wat misschien ook wel zo is: ik ben een paar keer duidelijk plagiaat op het spoor gekomen, maar nog niet voor dit nummer). Het is met name het trompetje dat het helemaal afmaakt.
Cijfer: 9

1659 [1400] Concrete Blonde - Joey (1990)
Typische radiomuziekje: zo'n nummer dat nergens weet te sprankelen, maar ook zeker niet irriteert. Te saai om aandachtig naar te luisteren, maar op de achtergrond best aangenaam.
Cijfer: 6

1658 [-------] The Alarm - Sixty Eight Guns (1983)
Deze kende ik nog niet, maar dit is voor mijn gevoel van die Britse pop/rock die een beetje tussen wal (new wave) en schip (britpop) valt. Daar is genoeg leuks te vinden, maar ik vind dit iets te plat om echt te kunnen boeien. Dat middenstuk werkt ook niet echt, ik heb dit soort liedjes liever wat puntiger. Het doet me trouwens wel wat aan The Teardrops Explodes denken, maaar die hadden heel wat betere liedjes...
Cijfer: 5-

1657 [0735] Crowded House - Fall At Your Feet (1991)
Met Crowded House heb ik eigenlijk niet zoveel: hun muziek zit knap in elkaar, maar eigenlijk weet het me zelden echt te raken. Dit glijdt ook tamelijk vrijblijvend aan me voorbij. Ik hoor kwaliteit, maar het is niet aan me besteed. Sinner (van Neil Finn solo) is trouwens wel een liedje dat me echt weet te raken, helaas één van de uitzonderingen.
Cijfer: 5

1656 [1083] Kaiser Chiefs - I Predict A Riot (2004)
Ik zie dat dit nummer flink op de terugweg is in de MuMe-ladder en wat mij betreft is dat wel terecht. In 2004 zag ik het eerste concert van Kaiser Chiefs in Nederland, in Paradiso, en dat was fantastisch, maar 7 jaar later kan ik wel concluderen dat hun nummers geen eeuwigheidswaarde hebben. Het was leuk voor toen, nog een beetje leuk voor nu, maar over een paar jaar ben ik hier wel helemaal klaar mee.

1655 [1248] Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida (1970)
Ik had geen zin voor de volle achttien minuten te gaan, ik heb het bij de versie op hun greatest hits gedaan. In die 4:35 kan ik wel horen dat dit een lekkere psychedelische trip is. Het doet me nu verder niet veel, maar dat kan ook aan het moment van de dag te liggen. Ik denk dat het 's ochtends, als de spinnenwebben nog in je hoofd zitten, of 's avonds, als je wat ontvankelijker bent voor zo'n trip, wel wat beter kan vallen. Nu heb ik vooral het idee dat er wel betere dingen zijn gemaakt in dit straatje. Maar goed, de lange versie ga ik zeker nog wel luisteren.

1654 [1715] Kashmir - The Aftermath (2003)
Kashmir is typisch zo'n naam die ik eigenlijk alleen maar op MusicMeter tegenkom. Had verder ook niet echt een idee wat hier van te verwachten, maar het blijkt een gevoelige rockplaat te zijn. Kan hier verder echt helemaal niets mee, vind het een behoorlijk zouteloos nummer.
Cijfer: 2

1653 [0633] Red Hot Chili Peppers - Higher Ground (1989)
Ik ben nooit zo'n fan geweest van de Peppers, maar ze hebben wel een neus voor goede covers. Mijn favoriet is Love Rollercoaster (origineel van de Ohio Players), maar deze mag er ook zijn. Gewoon een aanstekelijke, no-nonsense rockplaat.
Cijfer: 7

1652 [1961] Anathema - Regret (1998)
Van Anathema heb ik een album uit deze tijd wel een paar keer beluisterd. Kan niet echt zeggen dat ik er heel wild van werd, maar als achtergrondmuziek voldoet het voor mij wel omdat het allemaal redelijk op de vlakte blijft. Dit nummer werkt voor mij ook prima als geluidstapijtje, maar boeien doet het me niet echt. Ik veer dan ook op als het volgende nummer begint.

1651 [-------] Suede - So Young (1993)
Ik vind het wel grappig dat Suede al direct zo rijp en volwassen klinkt, terwijl ze hier nu juist de jeugdigheid bezingen. Van Suede ben ik vanaf de jaren '90 fan, maar dit is nooit een van mijn topfavorieten geweest. Vind het wel een goed nummer (met een mooie tekst ook), maar het mist de intensiteit van andere nummers van dit album (Pantomime Horse ) of alles van Dog Man Star.
Cijfer: 7,5

Herman, wat betreft Kashmir moet je niet op dat nummer afgaan. Het album erna, No Balance Palace, is veel meer de moeite waard, en zowel Lou Reed als David Bowie zijn gastartiesten op dat album.

Okay, wie weet probeer ik die dan nog eens keer.

Grappig, bij het vorige nummer van Kashmir (Melpomene op 1933) zei ik ook dat dat de zang mij doet denken aan Radiohead. Wel vind ik Melpomene een stuk beter dan The Aftermath.

Onweerwolf
Arrie schreef:

Ik merk wel vaker dat jaartallen niet kloppen. Pas je die ook aan, Onweerwolf?

Zekers.

YouTube - The YardBirds - Heart Full Of Soul vervanging voor het kapotte linkje van Yard Birds.

Dood linkje voor Van Der Graaf Generator.

Scorched Earth

Ben al door bijna alle nummers van het rijtje in maar moet nu toch echt Ajax gaan kijken.[/

Onweerwolf
Yardbirds en VDGG aangepast.

1650 [-------] Radical Face - Welcome Home (2007)

Bij het begin van het nummer ben ik al meteen geneigd om op informatie te zoeken over de band. Het melodieuze van dit nummer en het lekkere getik op dit nummer is fantastisch. En wat ik nu denk is nog allemaal voor het refrein. Want wanneer het refrein komt ben je helemaal verkocht. De harmoniezang in het refrein is fantastisch. Dit bandje: Radical Face heeft een nummer gemaakt dat op alle fronten perfect is en bovendien een mooi sfeertje weet op te zoeken. Dat album ga ik snel opzoeken!

Cijfer: 9,5

1649 [-------] The Neon Judgement - TV Treated (1982)

Door Radical Face wordt de lat van dit rijtje meteen hoog gelegd. Aan The Neon Judgement om dit te evenaren of te overtreffen. Dat lukt allebei niet. Maar slecht is het ook zeker niet. Ik hoor een mix van rock en electronica. De stampende beat zou perfect werken in een club en ook heeft het nummer een lekker drive. De vocals voegen niet veel toe maar zijn wel fijn voor wat afwisseling. De beat wordt verder in het nummer nog wat uitgebouwd, ik moet zeggen, lekker dance nummer hoor. Mijn goedkeuring krijgt het.

Cijfer: 8

1648 [1358] The Rolling Stones - Midnight Rambler (1969)

We komen de Stones voor de tweede keer tegen. Midnight Rambler staat verbazingwekkend laag naar mijn mening. De notatie van vorig jaar is ook al niet al te hoog. Maar dit is al helemaal te min voor dit nummer. Midnight Rambler stamt van de geweldig Rolling Stones-plaat Let It Bleed.
Dit nummer is goed verzorgd, het harmonicatje wekt een mooi sfeertje op. De riff is bijzonder goed. Mick Jagger weet je met fantastische vocals te raken en daarnaast wisselt het nummer van tempo en dat is ook een groot pluspunt. Daardoor is het 6 minuten genieten van dit nummer. Ik ben nog op ontdekkingstocht in het oeuvre van de Stones, maar elk nummer dat ik hoor spoort mij meer en meer aan om meer te gaan ontdekken. Ik heb gekozen om eerst de platen Let It Bleed, Beggars Banguet en Sticky Fingers te luisteren en het meesterwerk voor het laast te bewaren.

Cijfer: 9,3

1647 [0939] Belle & Sebastian - Seeing Other People (1996)

Sinds het eerste nummer voorbijgekomen is komen de nummers in moorden tempo voorbij. Dit is al de derde in hele korte tijd. Het eerste nummer was een mooi duet. Het tweede raakte me door zijn stem en goede compositie. Wat heeft dit nummer voor verrassing? Geen. Eigenlijk verschilt het niet heel veel met het vorige. Het is namelijk ook up-tempo, de zanger zingt hetzelfde als in het vorige nummer, iets minder eigenlijk, naar mijn mening. Het refrein vind ik wel beter als bij de vorige. En een belangrijk element van dit nummer is de piano. De pianobeat is namelijk fantastisch en zorgt voor een indrukwekkende melodie.

1646 [1301] Arctic Monkeys - A Certain Romance (2006)

Voor dit meesterwerk quote ik een stukje van mijn recensie.(Sluikreclame )

"Volgens het hoesje van de cd hoort A Certain Romance niet bij het tweede deel en vormt het nummer in zijn eentje het derde deel. Ik kan daar wel inkomen. Niet dat dit nummer anders is dan de rest, maar het is een nummer van vijf minuten dat toch een iets ander sfeertje heeft. Het nummer begint rockend, maar van deze rock blijft enkel een aanstekelijk riffje over. Misschien moet ik hier al gaan praten over het beste riffje van het album. Het riffje is ontzettend aanstekelijk, een luchtig riffje die je helemaal vrolijk maakt.
Van de rock is niets meer over, het nummer neigt nu meer naar pop, zoals die in Mardy Bum. Na even van het losse riffje te genieten begint Turner te zingen. Hij zingt op een verhalende manier, met af en toe een uitspattinkje in het zingen. Alex Turner laat je wegdromen op het laatste nummer, er heerst een erg dromerig sfeertje op dit nummer waar Alex' zang dus zeer aan meewerkt. Dit nummer laat je zweven. Het voelt episch aan, en zeker voor Arctic Monkeys begrippen is dit een erg lang nummer. Langer hebben ze nummers volgens mij niet gemaakt.
Het nummer eindigt fenomenaal. En dat begint eigenlijk al met de pauze in Turners tekst. In deze pauze is er plaats vooor een fijne bridge gevolgt door een opbouw naar de climax. Die opbouw wordt nog met zang gedaan. De climax is enkel ontzettend fijn gitaarspel. En dan is het weer afgelopen. Net als het album."

Hieruit kan je al wel opmaken dat ik dit een van de beste nummer die er is vind.

Cijfer: 10

1645 [-------] Los Lobos - Will The Wolf Survive? (1984)

Los Lobos heeft blijkbaar meer in petto dan alleen Kiko and the Lavender Moon. Dit nummer genaamd Will the Wolf Survive komt namelijk binnen op plek 1645. Hoger dan Kiko. Het nummer waar het om gaat komt van het debuutalbum af van Los Lobos. Je hoort meteen dat je met een heel ander nummer te maken hebt. Er is minder sfeer en het heeft niet zo veel latino invloeden. Wat heeft dit nummer dan wel? Dit nummer heeft een fijne dromerige sound. Het liedje laat je wegdromen. En niet alleen dat, de hele vibe van dit nummer is goed, lekker up-tempo ook. Maar toch denk ik dat Kiko and the Lavender Moon en deze beter van plek hadden kunnen wisselen. De eerstegenoemde vind ik namelijk toch beter.

Cijfer: 7,8

1644 [1305] Beastie Boys - No Sleep Till Brooklyn (1987)

We blijven in de jaren '80 voor wat oldschool hiphop uit de jaren '80. Het zijn de Beastie Boys waar we mee te maken hebben die hiphop en rock combineren. Het nummer doet me qua sound een beetje denken aan Jay-Z's 99 Problems qua sound. Alleen is 99 problems beter. Niet dat dit nummer slecht is, zeker niet. Het hele nummer is erg catchy. Het refrein is fijn en perfect om mee te blèrren. Dit goede refrein wordt gecombineerd met lekkere rapcoupletten en de sound van het nummer is perfect. Gierend gitaren en een dampend ritme. Erg lekker.

Cijfer: 8,3

1643 [-------] Van Der Graaf Generator - Scorched Earth (1975)

Van Der Graaf Generator komt een beetje uit dezelfde tijd als King Crimson, er is natuurlijk wel verschil, maar de lange uitgesponnen nummers die barsten van de mooie wendingen zijn wel vergelijkbaar. Van Der Graaf Generator kan zoveel energie in zijn nummer leggen, dat is fantastisch. Hoewel deze band geen makkelijke hap is, moet ik zeggen dat de sound me al na een luisterbeurt beviel, na meerder luisterbeurten hoor je mooie details en wordt deze muziek alsmaar beter.

Cijfer: 8,5

1642 [1958] Barry McGuire - Eve Of Destruction (1965)

Dit nummer klinkt mij erg bekend. Misschien heb ik het al eens gehoord. Of dit nummer is gewoon erg goed op het eerste gehoor. Want dit nummer overtuigt zeer. Het is fijn gezongen met een rauwe stem. Het refrein is zeer goed en het hele sfeertje compleet met harmonica is perfect. Dit is een ontzettend mooi folknummer.

Cijfer: 8,8

1641 [1067] Siouxsie And The Banshees - Israel (1980)

Wat dit nummer in ieder geval mee heeft is het begin, een dampende baslijn, daarna komt daar de instrumentatie en zang over heen. En dat is ook leuk te noemen. Het nummer is gewoon een lekker nummertje, niets meer, niets minder. Het refrein is namelijk ijzersterk en de jaren '80 kitsch irriteert totaal niet. Een waardige afsluiter van deze mooie rij.

Nog beter linkje voor Scorched Earth. Deze moet je weliswaar een stukje harder zetten, maar hij klinkt een stuk zuiverder.

Het prachtige nummer van de Nikon-reclame! In eerste instantie had ik het niet opgezocht naar aanleiding van de reclame, maar kwam ik het pas tegen in de ladder, en herkende het dus wel meteen uit de reclame. De kracht zit in het hemels mooie refrein, dat een ontzettend vol geluid heeft, en de effectieve instrumentatie. Neem nou die handclaps, of de akoestische gitaar tijdens het refrein, allemaal in dienst van het liedje, en het werkt perfect. Ben Cooper heeft een breekbare stem, eigenlijk zelfs wat aan de zwakke kant, maar hij weet hem zo in het nummer te verwerken dat ie alsnog prachtig klinkt. Een prachtig en ontroerend folkliedje.

Echte new wave van begin jaren '80, met dat typische geluid, zoals bijvoorbeeld die synthesizers. Daarbovenop wat schreeuwerige zang, en er wordt ook aardig gepield met de synthesizers. Dat vage gepiel maakt het best leuk, daar hou ik wel van. Verder heeft het nummer vrij weinig om het lijf, er zit niet echt heel erg een lijn in, gewoon wat geschreeuw over de synthesizers heen, en dat klinkt allemaal erg aardig. Prima dus, maar het mist toch wat.
Cijfer: 6,5

Wat is het grote verschil tussen de Beatles en de Rolling Stones? Waar de Beatles vooral beïnvloed zijn door de rock & roll, waren de Rolling Stones dat meer door de blues. Dat is op dit nummer goed te horen, wat mij betreft valt dit in de categorie bluesrock. Daarin komt Jaggers stem ook het beste tot zijn recht. Het is aan de ene kant een aanstekelijke rocksong, maar aan de andere kant wel in een lang uitgesponnen, bluesy, en sfeervol jasje. Leuke wendingen in het nummer, het verandert meerdere keren van tempo, en geinig instrumentale stukjes, waarbij het soms weer lekker vaag wordt. Toch spreekt het nummer me toch net wat te weinig aan, ik heb misschien niet zo heel veel met blues. Ik vind het best leuk en goed, maar het is net te weinig mijn ding om het écht goed te vinden.

Jaaaaa, weer Belle & Sebastian! En weer een liedje van het geweldige tweede album, een album dat vol staat met ontzettend leuke popliedjes, en met ontzettend leuke teksten! Dat geldt ook absoluut voor dit nummer, heel lief gezongen, ontzettend fijne melodieën, een ontzettend leuk pianootje, en die tekst is ook zo leuk: "We lay on the bed there, kissing just for practice, could we please be objective, because the other boys are queuing up behind us". Ik moet altijd glimlachen om de teksten van Murdoch. Verder krijg ik bij elk instrument dat erbij komt weer kippenvel, en word ik altijd weer blij van het liedje, het lijkt wel alsof het voor mij gemaakt is. Prachtig, jammer dat het nummer zo gedaald is.

Ah, daar hebben we weer die prima rockband Arctic Monkeys, oerdegelijk en dus niks mis mee. Vrijwel alle nummers van de Monkeys vind ik gewoon goed. Dat betekent dat ze weinig slechte nummers hebben, inderdaad, maar ook dat ze heel weinig uitschieters hebben. Dit is ook geen uitschieter. Wel is het een goed nummer, sterk gespeeld, een prima rockliedje, goed geschreven, wel een erg sterke tekst (dat is bijna altijd wel zo bij Turner). Maar het mist net iets dat ik echt denk: "jaaaaa! wat goed!". Nee, dat euforische gevoel ontbreekt toch altijd weer bij dit bandje. Maar wel... gewoon goed.

Los Lobos kwam eerder met een heel opvallend, en exotisch liedje. Hier is het stukken minder exotisch, en klinkt het eigenlijk gewoon als een popliedje, zelfs wat doorsnee. Doet aan R.E.M. denken, maar dan wel heel andere zang (die me minder doet). Wel van die jengelgitaartjes, en ook rond dezelfde tijd als de eerste albums van R.E.M. Beïnvloed? Het zou zomaar kunnen! Het klinkt echter wel net wat minder bijzonder en minder pakkend als de liedjes van R.E.M., en daardoor gaat het allemaal een beetje langs me heen. Wel aardig... meer niet.

Ik vind zowel rock als hip-hop tof, maar de combinatie pakt wat mij betreft vaak matig uit. Dit is nou net hip-hop die het bij de hip-hopleken ook vaak goed doet, maar ik heb niks met de Beastie Boys, veel te schreeuwerig. Veel geschreeuw, weinig wol... Elk nummer van hun vind ik hetzelfde klinken, wat rockgitaren, en de rappers die er niet overheen rappen, maar overheen schreeuwen. Hier heb ik helemaal niks mee, hoor ook echt niet wat er zo goed aan is.
Cijfer: 1

We komen aan bij de progrock van Van der Graaf Generator, een nummer van bijna 10 minuten, met verbeten zang en lange instrumentale passages zoals we gewend zijn bij de prog. De stukken waarin gezongen wordt klinken zeer gepassioneerd en vind ik erg mooi, de instrumentale stukken vind ik echter saai, en met te weinig spanning. Op een gegeven moment komen er wel wat blazers doorheen die het geheel wat opfleuren. Het instrumentale klinkt wel met meer passie en bezieling gespeeld dan de gemiddelde progrockband, vind ik. Neemt niet weg dat het weinig interessant is wat ze allemaal spelen. Als ze er een kort liedje van hadden gemaakt, was het erg goed geweest, nu valt het tegen, al wordt het naar het einde toe wel steeds mooier, moet ik zeggen.
Cijfer: 6,3

Een mooi anti-oorlogsliedje, met een pijnlijk mooie tekst ("you're old enough to kill, but not for voting"). Het heeft een beetje weg van een Dylan-liedje (en nee, niet zozeer omdat het een protestliedje is), ook die mondharmonica doet me eraan denken, en die zang... die eigenlijk nog beroerder klinkt als die van Dylan. Heel rauwe stem. Maar het past mooi bij het liedje, het brengt goed de tekst van het liedje over. Verder wel aardig, maar met een simpele tekst was dit liedje me niet opgevallen, dus daar leunt het wel heel erg op. Het is zo goed, omdat het zo goed de boodschap (tegen oorlog) weet over te brengen.

Siouxsie laat voor de derde keer haar gezicht zien in deze lijst. Dit vind ik misschien wel de sterkste, haar ijzige en dwingende stemgeluid komt goed naar voren, en het nummer heeft erg fijne instrumentatie. Lekkere drums die me wat aan Joy Division doen denken, een meeslepend refrein die je het nummer in zuigt. Gewoon goede post-punk, zoals ik het graag hoor.

Hemelsmooi en erg sfeervol nummer met combinatie van engelenkoorzang, handgeklap, akoestische gitaar en piano, kwam merkwaardig genoeg dit jaar in de hitlijsten. Eens op zoek gaan naar hun album.

Moeilijk te beoordelen nummer, enerzijds wel origineel, dansbaar en vernieuwend destijds, anderzijds is het mij te monotoon - zeker vocaal - en verveelt het na een tijd. In een discotheek wil ik er wel op dansen (toch met enkele glazen op) maar uit mijzelf zou ik dit niet gauw draaien.
Cijfer: 5,5

Creatief stonden the Stones toen op hun hoogtepunt zoals dit nummer aantoont. Vooral door de tempowisselingen blijft het nummer boeien, die riff en mondharmonica zijn simpel maar erg effectief.

Voor de derde keer Belle & Sebastian en voor de derde keer een voltreffer. Erg aangename en vlotte melodie en heel leuke tekst.

Er zitten wel een aantal ideeën in dit nummer - zo vind ik de baslijn prima - maar echt grijpen zoals hun latere nummers doet het mij niet en dat geldt ook voor hun debuut.

Los Lobos was toen al meer dan een belofte. Heerlijke zang en aanstekelijke melodie en gitaarriff.

Beastie Boys waren toen een sensatie door hun mengeling van hiphop en hardrock. Dit mag ik nog steeds graag horen: energiek, aanstekelijk en grappig.

Hoewel ik behoorlijk vaak naar progrock luister is Van Der Graaf Generator aan mij voorbijgegaan. De zang klinkt mij te theatraal, instrumentaal vind ik het wel degelijk. Maar de klik wil er niet komen, zelfs niet na meerdere luisterbeurten in tegenstelling tot vele andere progrockbands.
Cijfer: 5,5

Rond die tijd begonnen anti-oorlogsongs op te komen. Beïnvloed door Bob Dylan maar Barry McGuire heeft net niet die klasse, al is het een terechte evergreen van ééndagsvlieg.

Haar koele vocalen komen goed tot hun recht in dit sterk postpunknummer dat een dreigende en beklemmende sfeer heeft, maar het klinkt best aangenaam in de oren.

Snoeperd schreef:

Ik heb gekozen om eerst de platen Let It Bleed, Beggars Banguet en Sticky Fingers te luisteren en het meesterwerk voor het laast te bewaren.

Weet niet bij wie je te rade bent gegaan maar dat zijn juist hun 3 beste platen, met Sticky Fingers als absolute hoogtepunt.

Waarschijnlijk bedoelt ie Exile on Main St. als het mogelijke meesterwerk, want zo wordt die vaak beschouwd.

DjFrankie (moderator)
Moet ff kwijt dat ik het erg leuk vind om jullie meningen te lezen hier.
Zeker gezien jullie toch wel uiteenlopende smaken.

Arrie schreef:
Waarschijnlijk bedoelt ie Exile on Main St. als het mogelijke meesterwerk, want zo wordt die vaak beschouwd.

Ja, zo snugger ben ik zelf ook wel hoor
Ben het er alleen absoluut niet mee eens...

Ik ook niet. Die andere drie zijn een stuk beter inderdaad. Midnight Rambler was een van de nummers die ik het eerst echt goed begon te vinden.

Vind ze eigenlijk allevier zeer sterk.

Exile duurt gewoon te lang.

Potverdorie, ik lijk chevy wel hier

Goed zo, je komt er nog wel.

Of Exile te lang is, weet ik overigens niet. Ik ben nog bezig met andere platen van ze. Vind het niet heel spectaculair.

1740 [1636] Kaiser Chiefs - Oh My God (2004)

Meh, deze band heeft betere nummers. Ondanks het leuke introotje doet het couplet wat gemaakt aan en lijkt het allemaal nogal rond het schreeuwerige refrein te draaien. Overigens niet eens zo’n goed refrein; nogal gemaakt om eenvoudig mee te kunnen schreeuwen. Redelijk matig nummerke dus, ik ken toch echt tientallen betere meeschreeuwpuberrocknummertjes dan dit.

1739 [1723] Jackson C. Frank - Blues Run The Game (1965)

Kippenvel op mijn kippenvel. Dit ondertussen al vijfenveertig jaar oude, maar nog net zo verschrikkelijk mooie nummer kan moeilijk veel soberder en treuriger worden met alleen de prachtige akoestische gitaar (Meneer Frank lijkt wel een eigen gitaargeluid te hebben, ook al is de gitaar zo akoestisch als wat) en natuurlijk de emotionele stem van Jackson C. Frank zelf. De tekst is ondanks zijn eenvoudigheid één van de mooiere die ik ken en slaat geweldig terug op het natuurlijk ongelooflijk tragische leven van deze man. Whiskeymuziek (zo lijkt me ) die de perfectie ruimschoots heeft bereikt.

1738 [-------] Fela Kuti - Gentleman (1973)

*Plaats chearleadersmiley hier*
Fela Kuti is opzwepend in de oermanier van het woord, niet op de manier van een of ander Brits puberrockbandje (ook niet altijd iets mis mee, hoor ) of van een of andere pompende beat compleet met sexy zangeresje (vaak iets mis mee). Fela Kuti is opzwepend tot op de basis; zijn nummers zijn rond de tien minuten bezwete, bewegende en actieve en bovenal Afrikaanse danssessies die muzikaal maar ook technisch ook nog eens uitzonderlijk goed zijn. Bijna altijd is de muziek niet diepgaand en bijna altijd heeft de muziek altijd maar die ene basale emotie, maar wat maakt het uit als de euforie zo perfect overgebracht kan worden. Toch heeft de eenvoudige maar lekker typisch Afrikaanse tekst ( I no be gentleman at all ) iets opstandigs; begrijpelijk als je naar de omstandigheden kijkt. In ieder geval weer een buitengewoon goed nummer dat me wederom smeekt om het maximale cijfer te geven. En ja, als ik naar de verrukkelijke blazers kijk, kan ik dat toch echt niet negeren. U zult het niet vaak tegenkomen, maar toch voor de tweede keer op een rij;

1737 [-------] Bruce Springsteen - Incident On 57th Street (1973)

Springsteen balanceert in het merendeel van zijn oeuvre tussen gelikte 3fm/Skyradiomuziek en hele degelijke rocknummers met een mooie melancholieke ondertoon. Deze neigt voor het grootste deel naar het tweede; het aparte pianootje en eigenzinnige drumpartijen ontdoen het nummer van zijn gelikte laagje dat Springsteen met zijn redelijk standaard en enigszins vervelende stem heeft opgebouwd. Een krachtig nummer met mooie melancholie en genoeg afwisseling. Erg goed te doen.
Cijfer: 7,8

1736 [1533] Great Lake Swimmers - To Leave It Behind (2005)

Geen melancholieke ondertoon hier, wel een soort van stortbad van emoties waar het hele nummer in gegooid wordt. Niet negatief, want dit prachtige, sobere nummer raakt nergens over de top, maar weet perfect het plekje tussen drama en berusting te vinden, geholpen door de prachtige, schorre zanger. Wederom een erg mooi nummer.

1735 [-------] Siouxsie And The Banshees - Switch (1978)

Stukken minder dan de wat bezwerende en duistere vorige. Het is overduidelijk dat deze ook zo bezwerend en duister wil overkomen, maar dat gaat wat moeilijk met de nogal eenvoudige refreintjes gezongen door een zangeres die toch echt aan de verschrikkelijk irritante kant van onzuiver zit. Doorjengelend, pretentieus en ronduit slecht nummer dat het wel heel erg moet hebben van zijn gitaarpartijen.
Cijfer: 3

1734 [-------] Madonna - The Power Of Good-Bye (1998)

Nee, er is voor mij helemaal niks mis met Madonna en pop in het algemeen, voordat ik weggebombardeerd word als hipster en snob, maar dit nummer is wel heel erg slecht, zeg. Madonna lepelt ongelooflijk geforceerd zwoel wel een hele slechte tekst op en ook de instrumentatie laat genoeg te wensen over. Voor de rest zo standaard als het maar kan; totaal ongenietbaar, deze flauwe en onoriginele ballad.
Cijfer: 2,5

1733 [-------] Interpol - Not Even Jail (2004)

De nijpende stem van Paul Banks is altijd wel fijn en de baslijnen van deze band meestal ook; zo ook hier. Toch is het allemaal stukken vlakker dan wat ik van deze band gewend ben, ook vanwege de wel lekker klinkende maar gewoon te veel daarop gerichte gitaren. Had wel iets meer ingezeten met een betere uitwerking, denk ik.

1732 [1181] Porcupine Tree - Russia On Ice (2000)

Vooral in het begin een lekker grimmig sfeertje en door het hele nummer prima instrumentatie – zelfs een prima solo. Jammer genoeg vloekt het sfeertje nogal met de samenzang, is de zanger op zichzelf ook redelijk matig en duurt het toch weer te lang – allemaal eigenlijk typisch progbezwaren. Maar op zich een redelijk nummertje.
Cijfer: 6,3

1731 [-------] The The - The Beat(en) Generation (1989)

Geinig folkpopliedje met leuke instrumentatie, dat desondanks niet echt ergens in uitblinkt behalve in lekkere zanglijntjes. Leuk.
Cijfer: 7,3

hoi123 schreef:

1733 [-------] Interpol - Not Even Jail (2004)

De nijpende stem van Paul Banks is altijd wel fijn

Wablief?

nij·pend: bn groot, erg: een ~ tekort aan personeel

Excuseer, was er toch echt van overtuigd dat het ook nog een andere betekenis had. Beknepen is dan misschien een betere verwoording.

hoi123 schreef:

1734 [-------] Madonna - The Power Of Good-Bye (1998)

Nee, er is voor mij helemaal niks mis met Madonna en pop in het algemeen, voordat ik weggebombardeerd word als hipster en snob, maar dit nummer is wel heel erg slecht, zeg. Madonna lepelt ongelooflijk geforceerd zwoel wel een hele slechte tekst op en ook de instrumentatie laat genoeg te wensen over. Voor de rest zo standaard als het maar kan; totaal ongenietbaar, deze flauwe en onoriginele ballad.
Cijfer: 2,5

Onzin natuurlijk, William Orbit heeft een eigen unieke stijl je zo herkent. Standaard is het dus niet.

Werkende links voor Yes: Close to the Edge

En Bjork: Bachelorette

Arrie schreef:
Onzin natuurlijk, William Orbit heeft een eigen unieke stijl je zo herkent. Standaard is het dus niet.
Qua compositie kan het niet erg veel standaarder worden. Dan kun je wel duizend geluidseffecten over de instrumenten heen gooien, maar dat redt niets.

cosmic kid (moderator)
Erg interessant en leuk topic om te volgen. Ook heeft dit topic een grote meerwaarde op de MuMe 2000. Ik blijf hier voorlopig wel lezen en wie weet, als ik tijd over heb, lever ik ook nog wel een aantal bijdrages

hoi123 schreef:
(quote)
Qua compositie kan het niet erg veel standaarder worden. Dan kun je wel duizend geluidseffecten over de instrumenten heen gooien, maar dat redt niets.

Jawel hoor, het zorgt voor sfeer.

1640 [0918] Jacques Brel - La Chanson Des Vieux Amants (1967)

Jacques Brel weet met zijn stem alweer meteen indruk op me te maken, wát een zanger. Heeft niet eens zozeer te maken met wat ie zingt, hij weet met zijn stem gewoon zo goed emotie over te brengen. Dat ik zijn teksten niet helemaal begrijp, is dan ook niet eens erg. Dit nummer is erg meeslepend, met een leuk pianootje, en dramatische maar wel zeer effectieve strijkers. Het nummer is ietwat minder dan de vorige, doordat het nummer zelf ietwat aan de saaie kant is, maar alsnog prachtig!

1639 [1580] Yes - Close To The Edge (1972)

En we krijgen weer een ellenlang progrock-nummer van Yes. Er is een hoop gitaargeweld te horen, waarvan ik niet echt het idee heb dat hem om zo virtuoos spelen gaat, dus dat is positief. De band probeert echt een bepaalde sfeer te scheppen. De zang vind ik helaas maar vrij matig, het refrein met de samenzang is echter best leuk. In het midden krijgen we een stuk waar het bijna helemaal stilvalt en we een heel rustig middenstuk krijgen, erg sfeervol en ingetogen en ook wel erg mooi gedaan. Vervolgens wordt er nog een behoorlijke portie drama aan toegevoegd met een orgel. Een nummer dat allerlei verschillende kanten van zichzelf laat zien dus, en dat doet de band vrij geslaagd. Net bij als het vorige nummer van Yes zijn er allerlei verschillende stukken waarvan ik er sommigen wel mooi vind, en anderen juist weer stukken minder. Bij dit nummer slaat de balans echter wat positiever door.

1638 [1458] Gazpacho - Tick Tock (2009)

We vervolgen met een zelfs nog langer progrocknummer. Gazpacho ligt me echter een stuk beter dan Yes. De zanger heeft een erg mooi stemgeluid waar hij veel emotie in weet te leggen, en de duistere sfeer die wordt opgewekt door de instrumentatie is prachtig. Heel verrassend is als er ineens een koor van mannenzangers met hele lage stem erin komt. Gewaagd, maar het voegt toe aan de donkere sfeer. Elk instrument, elk detail lijkt in dienst van de ontzettend meeslepende compositie en de prachtige sfeer te zijn. De zanger voegt daar dus nog wat emotie aan toe. Dat zorgt dus voor een erg mooi nummer, dit is hoe prog zou moeten zijn naar mijn mening. Ook bijvoorbeeld die drums, die strijkers, het is allemaal zo sterk in het nummer geplaatst. Het nummer gaat meerdere keren naar climaxen toe, maar de grootste kracht is toch wel de prachtige sfeer.

1637 [1503] Björk - Bachelorette (1997)

Net als het vorige van Homogenic-afkomstige Björk-nummer dat langskwam, is dat een prachtig nummer vol met sfeer en spanning. Bijzonder sterke instrumentatie met die mooie strijkers en de wat gespannen percussie. Björk zingt daar gepassioneerd overheen, en het vormt een geheel dat je helemaal in de IJslandse wereld van Björk trekt. Toeval dat die violen zo ijzig klinken? Vast niet! Björk overdondert met dit nummer.

1636 [1576] Green Day - Basket Case (1994)

Eén van de leukste liedjes van Basket Case, toen het nog meer punk dan gewone rock was. Gewoon korte charmante liedjes, met geinige teksten. "I went to the shrink to analyze my dreams, she said "it's lack of sex that's bringing jou down". Niet heel bijzonder ofzo, maar wel een glimlach waard. Verder is dit gewoon een ontzettend aanstekelijk liedje dat maar in je hoofd blijft hangen en waar ik tevreden mijn hoofd op beweeg.

1635 [-------] Bruce Springsteen - Highway Patrolman (1982)

De vierde notering van Bruce, en terecht! Een prachtig ingetogen liedje waarin Bruce een fictief verhaal zingt over "zijn broer" (althans, ik vermoed dat het fictief is). Zijn broer is niet het beste type, maar het is wel familie, en over dat dilemma gaat het liedje. Bruce zingt het prachtig, en hij weet met niet veel meer dan een akoestische gitaar en zijn eigen stem heel erg te overtuigen. Rocken kan 'ie, dat weten we, maar dit is eigenlijk nog een stuk mooier. Prachtig, kippenvelnummer!

1634 [1648] Kasabian - Fire (2009)

Kasabian is een aardige rockband die wel wat liedjes heeft gemaakt die best leuk zijn, maar ook genoeg waar ik vrij weinig mee kan, vaak wegens te doorsnee of te matig songmateriaal. De zanger is ook maar weinig bijzonder, en vrij emotieloos. Dit valt voor mij in de mindere categorie, vanwege te matig songmateriaal. In de coupletten wordt nog wel enigszins aardig opgebouwd naar een climax, alhoewel wat aan de saaie kant, maar als daar dan zo'n matig refrein opvolgt, met nog een of ander simpel deuntje erdoorheen, dan hoeft het van mij niet. De band heeft ergens wel potentie maar dit is gewoon een slecht geschreven rocknummer.
Cijfer: 3

1633 [1803] Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes (1969)

Een lang nummer van Crosby, Stills & Nash die bekend staan om hun geweldige samenzang. Vind het eigenlijk maar een saai en eentonig liedje. Het nummer mist eigenlijk een refrein, wat normaal niet zo heel belangrijk is voor me, maar hier echt goed zou zijn voor het liedje. Het leunt continu namelijk op de zelfde saaie deuntjes met weinig bijzondere samenzang, en verder ook weinig bijzonder gitaarspel. Langdradig, eentonig, saai, meer kan ik er niet van maken.
Cijfer: 4

1632 [-------] Death Cab For Cutie - I Will Possess Your Heart (2008)

Over het algemeen maakt Death Cab for Cutie erg sterke popmuziek, met een sterke zanger en liedjesschrijver in de gelederen. Het nummer heeft een lang instrumentaal intro, die spanning opwekt voor datgene wat gaat komen. Dat blijkt gewoon een prima DCfC-nummer te zijn, niet heel bijzonder voor hun doen, maar niks mis mee. Aanstekelijk zoals we van ze gewend zijn, maar ook met interessante instrumentatie. Aardig nummer, maar ze hebben beter gedaan.

1631 [-------] The Velvet Underground - Rock And Roll (1970)

De eerste keer dat deze legendarische band van Lou Reed en John Cale langskomt, al is ten tijde van dit nummer John Cale al een paar jaar weg. Het nummer heeft, zoals de titel al doet vermoeden, wel een beetje een rock & roll-vibe, maar dan met een stuk meer diepgang. Lou Reed zingt het geweldig, niet zo nonchalant als normaal. Lekkere instrumentatie die het geheel lekker voortstuwt en aanstekelijke melodieën kenmerken het nummer. Lekker rocknummer dus.

1640 [0918] Jacques Brel - La Chanson Des Vieux Amants (1967)
Jacques Brel is niet alleen de beste Belgische songschrijver ooit maar hij brengt zijn songs met erg veel passie en de begeleiding is subliem. Zelfs als je de Franse taal niet begrijpt is het genieten geblazen, ik kan geen genoeg krijgen van dit nummer.

1639 [1580] Yes - Close To The Edge (1972)
Het pronkstuk van Yes waarbij het niet zozeer om de virtuositeit draait - hoewel er erg knap wordt gemusiceerd - maar om het scheppen van sfeerbeelden. Een episch werkstuk waarbij de onderdelen naadloos in elkaar passen en de hoge ijle vocalen verhogen de sfeer nog. Ik zou zeggen: ga er rustig bij zitten en geniet ervan!

1638 [1458] Gazpacho - Tick Tock (2009)
Gazpacho kan beslist ook progrock genoemd worden maar klinkt niettemin iets conventioneler ondanks de lengte. Wel een prachtig opgebouwd nummer en ook erg emotioneel gezongen. Al wist het mijn aandacht niet de hele tijd vast te houden, misschien nog vaker beluisteren.

1637 [1503] Björk - Bachelorette (1997)
Eén van de beste nummers van de Ijslandse Ijskoningin, erg origineel zoals de violen en percussie en erg sfeervol. Klinkt ijzig mede door haar zang maar op een aangename manier.

1636 [1576] Green Day - Basket Case (1994)
Ja, simpele punkpop mag ik ook, zeker als het vrolijk, energiek en aanstekelijk klinkt zoals dit hier.

1635 [-------] Bruce Springsteen - Highway Patrolman (1982)
The Boss kan naast rocken ook ingetogen uit de hoek komen, folky song met heel mooie verhalende tekst en warme stem.

1634 [1648] Kasabian - Fire (2009)
Het zwakke en goedkope refrein doet het nummer de das om en vloekt met de anders wel sfeervolle strofes. Er zitten wel een aantal aardige ideeën in maar een degelijke song heb ik niet gehoord.
Cijfer: 4

1633 [1803] Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes (1969)
Folky akoestisch hippie-nummer met verrukkelijke samenzang, met beperkte middelen weten ze toch wel spanning en sfeer te creëren, al moet je het meerdere keren beluisteren om het te waarderen (en liefst op CD).

1632 [-------] Death Cab For Cutie - I Will Possess Your Heart (2008)
Dat intro duurt zo lang en begon mij te vervelen, wanneer eindelijk de zang wordt ingezet wordt het nauwelijks beter wegens gebrek aan een pakkende melodie. Neen, dit boeit mij weinig hoewel er behoorlijk gespeeld wordt.
Cijfer: 3,5

1631 [-------] The Velvet Underground - Rock And Roll (1970)
Een rock'n roll-nummer - wat de titel al aangeeft - dat vlot en lekker klinkt met prima gitaarwerk maar naar VU-normen wat gewoontjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:24 uur

geplaatst: vandaag om 22:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.