Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 18:54 uur
Weer een nieuwe single van de dag!
Ik moet proefondervindelijk even de juiste format vinden, maar misschien is het topic het aardigst als afwisselend de jaren '60, '70, '80 en '90 de revue passeren. De jaren '00 liggen nog te vers in het geheugen.
Daarom vandaag een single die binnenkwam op 22 augustus 1992:
Manic street preachers - Mo...

Nota bene de enige hit die de Manic Street Preachers in de Top 40 hebben gehad, het nummer Motorcycle emptiness. Van het debuutalbum Generation terrorists.
En een hele grote hit werd het ook niet eens, maximaal de 24e plek en slechts 5 weken genoteerd. Daarna volgden wat singles die de Tipparade nog wisten te halen, de eerste pas weer in 1998.
Ook ik leer van het topic!
Ik moet proefondervindelijk even de juiste format vinden, maar misschien is het topic het aardigst als afwisselend de jaren '60, '70, '80 en '90 de revue passeren. De jaren '00 liggen nog te vers in het geheugen.
Daarom vandaag een single die binnenkwam op 22 augustus 1992:
Manic street preachers - Mo...
Nota bene de enige hit die de Manic Street Preachers in de Top 40 hebben gehad, het nummer Motorcycle emptiness. Van het debuutalbum Generation terrorists.
En een hele grote hit werd het ook niet eens, maximaal de 24e plek en slechts 5 weken genoteerd. Daarna volgden wat singles die de Tipparade nog wisten te halen, de eerste pas weer in 1998.
Ook ik leer van het topic!

0
geplaatst: 22 augustus 2011, 19:01 uur
Geweldig nummer; kocht ik dan ook de cd single van.
Was volgens mij in dezelfde periode als Creep van Radiohead.
Beide bands hebben vervolgens voor mij dat nivo niet meer gehaald.
Was volgens mij in dezelfde periode als Creep van Radiohead.
Beide bands hebben vervolgens voor mij dat nivo niet meer gehaald.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 19:30 uur
Leuk topic, dat ik zeker ga proberen te volgen. Maar ik heb weinig met Motorcycle Emptiness. Die suffe zanger heeft een mooie stem, en dat hypnotiserende eighties-gitaarriff is aardig uitgevoerd, maar echt interessant heb ik het allemaal nooit gevonden. Bovendien, en het telt in dit geval toch wel degelijk mee, vind ik de Manic Street Preachers echt hele domme, verwaande en irritante mensen (via het filter van de media dan, ik ken ze natuurlijk niet persoonlijk).
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 19:57 uur
Prachtig nummer, een nummer met een behoorlijk drive maar met een flink portie onderhuidse melancholie. Zeer zeker de bekendste single van de band in Nederland en nog steeds een van de betere van de toch niet lullige band. Verder was het mij niet opgevallen dat de heren (en halve dame
) zo verwaand en irritant zijn.
) zo verwaand en irritant zijn.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 20:01 uur
Dit was, is en blijft voor mij het beste Manic's nummer.
Als ik het nummer hoor moet ik altijd terug denken aan de zomer van 1992. Dat was nog eens een zomer, in mijn herrinering heb ik weken lang op het srand gebivakeerd dat jaar.
Als ik het nummer hoor moet ik altijd terug denken aan de zomer van 1992. Dat was nog eens een zomer, in mijn herrinering heb ik weken lang op het srand gebivakeerd dat jaar.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 20:15 uur
Goed nummer (... was mij eerlijk gezegd onbekend). Ik maar denken dat de Manic Street Preachers bekend zijn van If You Tolerate This ..., maar die heeft kennelijk slechts de tipparade gehaald. In de U.K. had/heeft de band wel meer succes.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 20:26 uur
Salvadore schreef:
In de U.K. had/heeft de band wel meer succes.
In de U.K. had/heeft de band wel meer succes.
Dat kan je wel zeggen! In Engeland heeft de band 8 top tien albums en maar liefst 15 top 10 singles. If You was zelfs een nummer 1 hit in Engeland, de hier geplaatste single was vreemd genoeg dan weer geen extreem groot succes. De 17de plaats was het hoogst haalbare.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 21:08 uur
Dit bevalt me beter dan Frida. Vooral het gitaarwerk vind ik heel geslaagd.
Verder heb ik ook met deze single niet veel.
Verder heb ik ook met deze single niet veel.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 22:21 uur
Ik ben jarenlang een Manics-fan geweest, maar dit nummer heb ik nooit veel aangevonden. Eigenlijk vind ik elk willekeurig nummer van Gold Against the Soul en The Holy Bible 100 keer beter dan dit.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 22:26 uur
MSP had ik nooit van gehoord (ik had er geen beeld/sound bij iig), totdat ik afgelopen jaar dit nummer op plek 100(?) in de MuMe Ladder zag. Ik vind het wel een aardig nummer, maar die 100e plek is zwaar overdreven. Suicide is Painless vind ik een beter nummer van ze. Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat het zwart is wat betreft deze band.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 22:38 uur
Motorcycle emptiness is een geweldige song, in hun imposante oeuvre toch ruim de beste, en wat mij betreft ook de beste single uit 1992. Fantastisch hoe, als je denkt dat de song al helemaal gaaf en af is, er nog een couplet/refrein komt, met nog meer melancholie.
@chevy93: Suicide is painless is een cover door de Manic Street Preachers (van de titelsong van de film en serie MASH), en om dat hun beste song te noemen terwijl ze zoveel goeie eigen songs hebben, is wel wat gewaagd
.
@chevy93: Suicide is painless is een cover door de Manic Street Preachers (van de titelsong van de film en serie MASH), en om dat hun beste song te noemen terwijl ze zoveel goeie eigen songs hebben, is wel wat gewaagd
.
0
geplaatst: 22 augustus 2011, 23:04 uur
Voor mijn niet het beste Nummer dat The Manics hebben gemaakt maar het blijft wel een top nummer 

0
geplaatst: 23 augustus 2011, 01:49 uur
Ik vind het nog steeds een aardig nummer, maar vroeger ging ik meer voor dit soort muziek.
Uiteindelijk zijn de Manics me toch iets te Brits en te doorsnee.
Ik zou het niet meer uit mezelf opzetten.
Uiteindelijk zijn de Manics me toch iets te Brits en te doorsnee.
Ik zou het niet meer uit mezelf opzetten.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 11:21 uur
Ahhhh, Motorcycle Emptiness. Wat is dat toch een geweldig nummer. Na al die jaren krijg ik er nog steeds kippenvel. Heb het album Generation Terrorist alleen aangeschaft voor de albumversie van dit nummer, de rest van het album doet me eigenlijk vrij weinig.
Voor mij is dit één van de beste songs uit de jaren 90.
Voor mij is dit één van de beste songs uit de jaren 90.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 14:32 uur
Een leuke keuze, nooit geweten dat dit in de top 40 heeft gestaan. Best een mooi nummer, met een sterk refrein. Toch klinkt het mij ook wat te doorsnee.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 20:05 uur
Terug naar de sixties!
De single van vandaag heeft wel enige luisterminuten nodig:
George Cash - Nightingale

Komt binnen op 23 augustus 1969.
Ik had ook geen flauw idee waar het hier over ging, maar George Cash is zowaar een Nederlandse band rond zanger Johnny Frederiksz en er werd ook eventjes gedrumd door ene Herman van Boeijen.
Nightingale werd zelfs een top 10 hit (10) met een notering van 8 weken. Succesvol is de band verder niet geworden, in januari 1970 behaalde opvolger Thanks for the love niet meer dan eenmalig de 38e plek.
Maar het is wel typisch jaren '60!
De single van vandaag heeft wel enige luisterminuten nodig:
George Cash - Nightingale
Komt binnen op 23 augustus 1969.
Ik had ook geen flauw idee waar het hier over ging, maar George Cash is zowaar een Nederlandse band rond zanger Johnny Frederiksz en er werd ook eventjes gedrumd door ene Herman van Boeijen.
Nightingale werd zelfs een top 10 hit (10) met een notering van 8 weken. Succesvol is de band verder niet geworden, in januari 1970 behaalde opvolger Thanks for the love niet meer dan eenmalig de 38e plek.
Maar het is wel typisch jaren '60!
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:01 uur
chevy93 schreef:
MSP had ik nooit van gehoord (ik had er geen beeld/sound bij iig), totdat ik afgelopen jaar dit nummer op plek 100(?) in de MuMe Ladder zag. Ik vind het wel een aardig nummer, maar die 100e plek is zwaar overdreven. Suicide is Painless vind ik een beter nummer van ze. Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat het zwart is wat betreft deze band.
Sorry, nog heel even terugkomen op MSP. Ik vind Motorcycle emptiness nog steeds een geweldig nummer, de beste van de MSP. En dat het nummer op plek 100 staat vind ik totaal niet overdreven, aangezien het nummer bij mij persoonlijk ook tot mijn 100 favoriete songs aller tijden behoort. En Suicide is painless??? Ten eerste is dat een cover dus niet echt van de MSP zelf, ten tweede vind ik dat een van hun minste songs.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:12 uur
Hmm, had nog nooit van George Cash gehoord, maar ik vind Nightingale eigenlijk maar een saaie ballad die niks uitstraalt. Heel kleurloos en nietszeggend... en saai.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:13 uur
George Cash, ook nog nooit van gehoord. Herman van Boeijen ken ik uiteraard wel.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:24 uur
Had het nummer ook nog nooit gehoord. Vind best een aanstekelijk nummer. De band lijkt me meer een kortstondig project met telkens andere muzikanten.
Krijg er een beetje 'hippie-gevoel" van.....
Krijg er een beetje 'hippie-gevoel" van.....
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:26 uur
uffing schreef:
Herman van Boeijen ken ik uiteraard wel.
Herman van Boeijen ken ik uiteraard wel.
De zanger van Vitesse, toch?
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:33 uur
Ja, ik weet dat ie ook de drummer was.
Vind zelf Rosalyn ook wel een erg leuk nummer, ik ken verder eigenlijk niks van die band.
Vind zelf Rosalyn ook wel een erg leuk nummer, ik ken verder eigenlijk niks van die band.
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:37 uur
Wellicht ken je Good Lookin' ook, Arrie. Is wel een beetje een kloon van Rosalyn vind ik.
Overigens heeft hij volgens mij ook gedrumd op het album Iskander van Supersister
Overigens heeft hij volgens mij ook gedrumd op het album Iskander van Supersister
0
geplaatst: 23 augustus 2011, 22:39 uur
Ja , Nightingale ken ik maar al te goed. Geproduceerd door Adje Bouma , die o.a. ook Unit Gloria , met een toen nog Engels zingende Robert Long , onder zijn hoede telde.
Puur jeugdsentiment voor mij.
Compliment voor musician , want hij kiest voor de echte (originele singleuitvoering) en niet voor de remix , die je zo vaak tegenkomt.
Puur jeugdsentiment voor mij.
Compliment voor musician , want hij kiest voor de echte (originele singleuitvoering) en niet voor de remix , die je zo vaak tegenkomt.
0
geplaatst: 24 augustus 2011, 02:33 uur
Ik kan nu even de clip niet bekijken, maar ik ken het nummer wel. Typisch een liedje die de overgang van de 60's naar de 70's typeert: Beetje zweverig, met een been in psychedelische sferen, met het andere wat meer in progressieve sferen. Het doet me een beetje aan The Moody Blues denken.
Herman Van Boeijen heeft inderdaad op het (uitstekende) Iskander gespeeld!
Musician, maken tipnoteringen ook de kans om mee te doen?
Herman Van Boeijen heeft inderdaad op het (uitstekende) Iskander gespeeld!
Musician, maken tipnoteringen ook de kans om mee te doen?
0
geplaatst: 24 augustus 2011, 18:55 uur
Mij doet dat eerder aan Procol Harum denken, ik heb het lang niet meer gehoord, het staat bij mij ergens op een compilatie-LP. Niet onaardig nummer maar het mist uitstraling en klinkt vrij vlak, toch wel begrijpelijk dat het nu vergeten is.
0
geplaatst: 24 augustus 2011, 19:14 uur
Humor. Ik zat net bij mijn ma thuis wat updates na te kijken, en zodra ik het nummer opzette (waar ik nog nooit van gehoord heb), riep ze: 'Och, is dit niet George Cash?', en begon meteen de hele tekst mee te zingen. 'Dit heb ik al jaren niet gehoord!' Ze wist tevens dat het een one hit wonder was, en vertelde dat ze de band nog live had gezien in de Carlton, destijds een danstent op de Eindhovense Markt, waar alle bandjes van naam optraden. Ik geloof dat je haar avond nu hebt gemaakt, Hans 
Zelf vond ik het wel een lief en niet irritant nummer, maar eerlijk gezegd ben ik nu alweer vergeten hoe het ging.

Zelf vond ik het wel een lief en niet irritant nummer, maar eerlijk gezegd ben ik nu alweer vergeten hoe het ging.
* denotes required fields.