MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Klopt. Ik ben inmiddels wat live opnames uit van Sayer tegengekomen uit 2009. Nog steeds dezelfde look en zijn stem is nog prima.

Zelfde krullen idd haha, helaas veel live opnames van When i Need You wat ik het minste nummer vind van wat ik ken van hem.

Vind ik ook niet zijn sterkste. Thunder In My Heart dan weer wel ! Thanx voor het delen.

De Single Van 17 april was...

Supercar - Tonite

http://www.vinylrecordsuk.co.uk/images/Wimg/art_20/w2084_Full.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 17 april 1999
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #23 (Tipparade)
Aantal weken: 3
Aantal punten: -

Herinner ik me nog heel vaag.
Lekker nummer. Klinkt behoorlijk Daft Punk-achtig, maar dat was toen de orde van de dag.
Dit soort retro dancemuziek mag ik graag horen.

-----

De Single Van 18 april was...

Madcon - Beggin'

http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/005/161/0000516172_500.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 april 2009
Kwam binnen op: #23 (Tipparade) / #16 (Top 40)
Hoogste notering: #1 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 20 (Top 40)
Aantal punten: 656

Ik vind dit geen afbreuk doen aan het origineel (van The Four Seasons).
Ik vind het zelfs beter. Het beoogde 'luie' hiphopsfeertje wordt hier heel goed neergezet en het klinkt zonnig, iets wat ik heel goed kan gebruiken temidden van het drieste weer hier in Maryland.
Kom maar op met die zomer!

--------

De Single Van 19 april was...

Tommy James and the Shondells- Sweet Cherry Wine

http://ring.cdandlp.com/loicgui/photo_grande/115129569.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 19 april 1969
Kwam binnen op: #10 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #30 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 24

Een soort van psychedelische soulmuziek.
Haalt het net niet vergeleken met de omringende singles Crimson And Clover en Crystal Blue Persuasion, maar ik kan me er toch geen buil aan vallen.

------

De Single Van 20 april was...

Golden Earring - Instant Poetry

http://4.bp.blogspot.com/-27V1yLLkoI4/T0ZmCnZvb2I/AAAAAAAADeo/_3qCqDCyfEg/s1600/Golden+Earring+Instant+Poetry.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 20 april 1974
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #17 (Top 40)
Hoogste notering: #3 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 9 (Top 40)
Aantal punten: 237
-Alarmschijf-

De geschiedenis is helaas niet zo mild voor deze geweldige Earring-single.

Altijd wordt het gezien als de single die het succes in Amerika niet kon uitbouwen.
Het zij zo, ik hoor er in ieder geval een geweldig nummer in, niks minder dan een Radar Love en het is gebracht met spirit en eerlijkheid.
De jongens leken gewoon hun muze te volgen en dat mag ook eens worden gezegd.

------
De Single Van 21 april was...

Thompson Twins - You Take Me Up

http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.608002528390286416&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 21 april 1984
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #2 (Tipparade)
Aantal weken: 6

Haha, het heeft iets zeikerigs ('Cry, boy! Cry, boy!'), maar toch heeft het iets pakkends.
Folky popmuziek leek in 1984 een opleving te hebben.
Had een hit mogen worden.

-----

De Single Van 22 april was...

Corona - Baby Baby

http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.608034594624635811&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 22 april 1995
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #32 (Top 40)
Hoogste notering: #22 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 86
-Alarmschijf-

Ach, het is aardig om eens terug te horen.
Een beetje uit de losse pols gekozen, maar in het genre mag dit er best zijn.
Typische eurodance anno 1995.

-----

De Single Van 23 april was...

Daniel Powter - Bad Day

http://eil.com/images/main/Daniel+Powter+-+Bad+Day+-+5%22+CD+SINGLE-391021.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 23 april 2005
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #36 (Top 40)
Hoogste notering: #6 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 21 (Top 40)
Aantal punten: 558

Het ging tussen deze en Gavin DeGraw's I Don't Want To Be, maar omdat ik dat echt zo'n liedje vind die iedereen verplicht goed moet vinden werd het deze.

Ik vind dit nu nog wel leuk om te horen.
Schatplichtig aan Elton John, maar een goed liedje is een goed liedje en de stem van Daniel is ook aangenaam.
Heeft de tand des tijds wel doorstaan, dit.

Supercar- Tonite

Prima dance met een retrosfeertje. Basloopje is geweldig, daardoor krijgt het iets funky mee. Ik hoor inderdaad ook overeenkomsten met Daft Punk. Niet verassend, wel degelijk. ( 7,3)

Madcon- Beggin'

Uitstekende herbewerking. Valt eigenlijk niets op aan te merken. Vooral lekker puur en de hip-hop toevoegingen zijn functioneel. Zeer populaire song. Een zeer verdiende hit. ( 7,5)

Tommy James & The Shondels- Sweet Cherry Wine

Het nummer begint hoopvol met de nodige spanning en ook de blazers ergens halverwege passen goed, maar het blijft uiteindelijk een beetje hangen in het zelfde. Desalnietemin is het zeker niet beroerd. Maar dat het wat vergeten is kan ik mij enigszins voorstellen. ( 6,3)

Golden Earring- Instant Poetry

De moeilijke opvolger. Radar Love bracht de Earring waar zij wezen wilde. Instant Poetry is een wellicht wat onbegrepen track. Waarschijnlijk niet catchy genoeg, maar het behoort zeker tot één van hun beste singles, evenals Ce Coir van een jaar later.
Het luidde een tijdperk in van een band die gewoon lekker wilde experimenteren en stiekem toch liever in Den Haag bleven. ( 8,5)

De rest beoordeel ik later ff.

Supercar - Tonite 6,75
Dit nummer kende ik nog niet, klinkt wel lekker had zo maar wel een hit kunnen worden.

Madcon - Beggin' 6,5
De link werkte bij mij niet, ik heb deze gebruikt: YouTube - Madcon - Beggin'

Golden Earring - Instant Poetry 7,5
Een vergeten single van de Golden Earring, best een flinke hit nog. Eigenlijk een heel aardig nummer.

Thompson Twins - You Take Me Up 7,5
Hoewel het erg dicht tegen fout aan kruipt vind ik de singles van TT eigenlijk allemaal wel leuk

Corona - Baby Baby 6,75
Kan zo maar zijn dat ik hierop nog wel eens een dansje gedaan heb.

Daniel Powter - Bad Day 7,0
Stiekem nog best een leuk liedje

De Single Van 24 april was...

The Beatles - Ticket To Ride

http://991.com/newgallery/The-Beatles-Ticket-To-Ride---555420.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 24 april 1965
Kwam binnen op: #10 (Top 40)
Aantal weken: 18
Aantal punten: 602

Al een vroege single van het album Help!

Ik heb een paar dagen geleden nog het album With The Beatles beluisterd, maar deze jongens konden echt wel wat voordat Revolver uitkwam, hoor! Ik lees wel eens over bijeengeraapte haastklusjes etc., maar de echt oude Beatles-albums vertellen zo hun eigen verhaal; van een pril beatbandje tot een band die ondanks de mediagekte enorm groeien als muzikanten.

Op deze Ticket To Ride is dat laatste al zeker aan de orde.
De band klinkt lekker strak en de melodie klinkt haast vanzelfsprekend, alsof het altijd al bestond.
Niks mis mee.

-------

De Single Van 25 april was...

Taste - What's Going On

http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.608012784777235637&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 25 april 1970
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #38 (Top 40)
Hoogste notering: #33 (Top 40)
Aantal weken: 6 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 18

Ha, daar is ie weer: het jaartal 1970, het hardrockbandje, de single.
Deze haalt dan ternauwernood nog de Top 40.

En ook deze is helemaal niet onaardig. De band klinkt weliswaar wat onvast en de zang is niet echt mijn ding, maar hier zit een flinke scheut gretigheid in en de gitaarsolo heeft een lekker verloop. Leuk om dit soort plaatjes te ontdekken!

-------

De Single Van 26 april was...

The Style Council - Have You Ever Had It Blue

http://991.com/NewGallery/Style-Council-Have-You-Ever-Had-512552.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 26 april 1986
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #27 (Top 40)
Hoogste notering: #20 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 85

Volgens mij geheel vergeten in het oeuvre van zowel Paul Weller als The Style Council zelf.
Ik vind het een heerlijk bruisend, bossa nova-achtig nummer waarin de blazers zowel uitbundig de rode loper uitrollen als het liedje op een passende manier sluiten.
Dit is het soort hitparademuziek dat echt bij een goede lente hoort.

-----

De Single Van 27 april was...

George Michael - Fastlove

http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.607988483860270164&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 27 april 1996
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #22 (Top 40)
Hoogste notering: #14 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 143

Niet een van z'n grootste hits, maar het blijkt misschien nog een langere adem te hebben dan sommige van z'n Top 10-hits en dat komt misschien door de Patrice Rushen-sample die er heel slim in verwerkt zit. Het past hem als gegoten.

Even afmaken:

Thompson Twins- You take Me Up

Deze groep was in herinnering een stuk succesvoller in thuisland UK. Dit nummer regelmatig gezien en gehoord op de toen erg succesvolle britse zender Music Box.
Leuk nummer, zonder meer. Het vlotte folk element is heel aardig gekozen, vermengd met een scheutje pop. Had inderdaad best een hit mogen zijn. ( 7)

Corona- Baby, Baby

Klinkt als veel Eurodance uit die periode. Goed dansbaar, maar om er naar te luisteren is dit een beetje meer v/h zelfde. Trouwens ook niet echt een genre waar ik graag naar luister. Fabrieksmuziek. (5,2)

Daniel Powter- Bad Day

Moeilijk voor te stellen dat dit al weer 9 jaar oud is. Zou het nu trouwens ook best goed doen. Misschien ook wel omdat de vernieuwing in de pop/rock muziek nogal stagneert ( althans, dat is mijn indruk.)
Bad Day deugt. Typisch zo'n song die blijft hangen, en dan vooral het refein. Daniel zingt het ook prima weg. ( 7,3)

Vanavond even proberen de nieuwe lading te luisteren..........I'll Be Back

Supercar - Tonite
Niet onaardig dance-nummer, swingend en retro getint met prima baslijn, had best een hit mogen zijn (maar het probleem zat bij het gehoor en de smaak van het hitpubliek anno 1999).
Cijfer: 6,5

Madcon - Beggin'
Geen slechte cover van het Four Seasons-nummer maar aan de zang van Frankie Valli kunnen ze niet tippen.

Tommy James and the Shondells - Sweet Cherry Wine
Werd niet zo'n grote hit als Crimson and Clover en begrijpelijk, het blijft minder hangen wegens eentoniger. De zang is wel prima alsook de orgel en baslijn.

Golden Earring - Instant Poetry
Prima single hoewel niet zo bekend maar was destijds toch een grote hit. Eigenzinnig en gedreven en ook wat donkerder dan hun vorige werk.
Cijfer: 8,5

Thompson Twins - You Take Me Up
Een wat vergeten band, was enkel in GB succesvol maar dit is één van hun betere singles mede door de mondharmonica en gospel-tintje.
Cijfer: 7

Corona - Baby Baby
Typisch eurodance uit de jaren '90 maar het probleem met dit soort nummers is dat ze allemaal zo op elkaar gelijken. Het nummer mag er zijn maar van originaliteit of eigenheid is geen sprake.
Cijfer: 5,5

Daniel Powter - Bad Day
Behoort beslist tot het betere hitparadewerk van de jaren '00, inderdaad niet veel vernieuwend maar zeer degelijk met sterk refrein.
Cijfer: 7,5

The Beatles- Ticket To Ride

Uit hun (zeg maar) onschuldige periode. Absoluut één van hun sterkste nummers. Intro met het gitaargeluid wat later zo kenmerkend werd voor The Byrds. Het stuwende drumwerk van Ringo, en de geweldige samenzang. De groei van The Beatles ging in een moordend tempo. ( 8,7)

Taste- What's Going On

Uniek stampertje waar het geweldige gitaarwerk van Rory Gallagher al in volle glorie te horen is.
Toen al herkenbaar. De song heeft een lekkere drive en heeft een paar uitstekende hooks.
Taste bestond niet al te lang. Gallagher ging solo en de rest is geschiedenis. ( 7,8)

The Style Council- Have You Ever Had It Blue

Altijd een zwak gehad voor deze band rond Mick Talbot en natuurlijk Paul Weller. Een unieke mix van jazzy. pop en soul. Hier gaat het op een sprankelende wijze de bossa nova kant uit.
Klopt helemaal. Gewoonweg een feest deze song en wat tijdloos eigenlijk. ( 8,6)

George Micheal- Fastlove

Als vocalist heb ik George hoog zitten, maar heb wel altijd wat moeite gehad met wat hij ons voorschotelde.
Te gladjes, te glibberig en soms ook wat te makkelijk.
Ik heb het met deze song ook, maar op één of andere manier bekijft het ook wel weer.
Fastlove heeft een haast exotische feel die lekker wegluistert, maar echt opveren doe ik er niet van.

Een voldoende ( 6,5)

De Single Van 28 april was...

Nina Simone Vs. Groovefinder - Ain't Got No, I Got Life

http://4.bp.blogspot.com/-f-pHBd-KRKw/T-4v9I1RIVI/AAAAAAAACCY/DWj5UQchE1s/s320/nina+simone.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 28 april 2007
Hoogste notering: #6 (Tipparade)
Aantal weken: 5

Leuke herbewerking, met veel vaart en eigen inzicht gebracht.
Wel een soort van leentjebuur van Junkie XL's Elvis-hit van een paar jaar eerder, maar het is met verve gedaan.

------

De Single Van 29 april was...

The Kinks - Mr. Pleasant

http://www.spirit-of-rock.com/les%20goupes/T/The%20Kinks/Mr.%20Pleasant%20(EP)/Mr.%20Pleasant%20(EP).jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 29 april 1967
Kwam binnen op: #16
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 12
Aantal punten: 374

Een van hun vele tragi-komedische karakterschetsen waarin niets is als het lijkt, gebracht met een haast olijk enthousiasme. Misschien niet een van hun meest populaire nummers, maar zeker een solide compositie waar weinig aan mankeert.

----

De Single Van 30 april was...

Climax Blues Band - Couldn't Get It Right

http://991.com/newgallery/Climax-Blues-Band-Couldnt-Get-It-Ri-572925.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 30 april 1977
Kwam binnen op: #27 (Tipparade)
Hoogste notering: #18 (Tipparade)
Aantal weken: 4

Later nog gecoverd door The Fun Lovin' Criminals.
Een heerlijk funky single van een naar het lijkt wat ondergewaardeerd gezelschap.
Het is opzienbarend hoeveel kwalitatief ijzersterke muziek ongemerkt aan het publiek voorbij kan gaan. Hier maak je me altijd blij mee!

-----

De Single Van 1 mei was...

Gary Brooker - The Angler

http://www.rockofages.uk.com/stock/21774.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 1 mei 1982
Hoogste notering: #10 (Tipparade)

Een vrij sterke week waarbij The Fixx's Stand Or Fall het helaas moet afleggen tegen deze fantastische single van Procol Harum's zanger.

Dit liedje geeft mij een gevoel van vrijheid. Het klinkt tegelijk luchtig en beladen en Gary's zang geeft het geheel extra kleur. De piano steelt eigenlijk de show.

The Beatles - Ticket To Ride
Eén van de vele topsongs van The Beatles, de combinatie van hun gitaarwerk en zang en de drums werkt hier perfect. Het heeft ook een tikkeltje mystiek in zich;
Cijfer: 9

Taste - What's Going On
Geweldig gitaarwerk van Rory Gallagher dat bepalend is voor dit bluesrocknummer, klinkt gedreven en professioneel.

The Style Council - Have You Ever Had It Blue
Een smaakvolle en geslaagde mix van popsoul en bossanova, een tikkeltje retro en toch eigentijds. Klinkt feestelijk maar toch met een beetje melancholie.
Cijfer: 8

George Micheal - Fastlove
Wat gladjes maar wel prima zang, ook fraaie arrangementen en slim om het nummer in een retro-discokleedje te steken.

Nina Simone Vs. Groovefinder- Ain't Got No Life

Lekkere swingende eigentijdse versie van deze klassieker. Veel werk van gemaakt, en respect voor het liedje is behouden. Dit is duidelijk een waardige herbewerking. ( 7,7)

The Kinks- Mr. Pleasant

Zoals veel vaker nam Ray Davies de britse society op de hak. Dit superluchtige nummer is daarom wel zo leuk. Wellicht wat melig, maar The Kinks weten het zo in te vullen dat het ook gewoon een heel goed liedje blijft. Helden ! ( 8,2)

Climax Blues Band- Couldn't Get Right

Weer een nummer wat ik voorheen niet kende. Daarom extra leuk dit topic, want veelal is namelijk de moeite waard. Chapau kaztor in dit geval.
Een laid back achtige funk song. Muzikaal om te smullen werkelijk. Goed gebracht, raakt de juiste snaar. Had meer verdiend, zonder meer. ( 7,5)

Gary Brooker-The Angler

Gary Brooker is zonder twijfel één van mijn favoriete vocalisten. Die mooie zware diepe stem met veel soul.
Zelfs een minder nummer weet hij nog naar grotere hoogten te zingen.
Dat is The Angler overigens niet. Een fraai, wat melancholisch stuk, met prima accenten en het past Brooker bijzonder goed.
Wat lichter dan Procol Harum, maar dit is sferische ,licht symfonische pop met allure. ( 7,5)

De Single Van 2 mei was...

Lenny Kravitz - If You Can't Say No

http://www.securecrazydiamond.com/dizq/59329.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 2 mei 1998
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #4 (Tipparade)

Heel vreemd.
Een kwalitatief ijzersterk Kravitz-nummer dat als eerste single van het (tegenvallende) album 5 bijna niets doet en op de Greatest Hits-verzamelaar schittert door afwezigheid.
Te persoonlijk achteraf?

Hoe dan ook, ik kan me hier geen buil aan vallen.
De donkere begeleiding en de zang vind ik hier de troeven.
Een van z'n betere nummers.

-----

De Single Van 3 mei was...

Parson Brown - Mexican Standoff (Falling Into You)

http://a1.mzstatic.com/us/r30/Music/01/ce/2b/mzi.toiutmcd.170x170-75.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 mei 2008
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #17 (Tipparade)

Apart nummer, ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord.
Ik mag dit wel horen, het heeft iets 'kleins', en de wat zware stem past hier als gegoten.
Leuk nummer.

------

De Single Van 4 mei was...

Hugo Montenegro & His Orchestra and Chorus - The Good, The Bad And The Ugly

http://images.45cat.com/hugo-montenegro-and-his-orchestra-and-chorus-the-good-the-bad-and-the-ugly-1968.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 4 mei 1968
Kwam binnen op: #15 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Hoogste notering: #19 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 112

Geweldig, sferisch hoogstandje dat bij iedereen wel in het geheugen zal zijn gegrift.
Het is een feestje om te horen, maar het heeft ook iets dreigends. Een klassieker wat mij betreft!!

-------

De Single Van 5 mei was...

Frank Zappa - Dancin' Fool

http://eil.com/images/main/Frank+Zappa+-+Dancin%27+Fool+-+7%22+RECORD-466657.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 5 mei 1979
Hoogste notering: #19 (Tipparade)

Dat we dit hier nog mee mogen maken...

Yep, dit is 'm: Snorremans in het Single Van De Dag-topic!
Ik ben een groot fan van de man zoals jullie waarschijnlijk al weten.
Het werkt beter in de context van het Sheik Yerbouti-album, maar als single is dit eerlijk gezegd ook een pareltje.
Voor eenieder die dit smaakt: Dig deeper!

-----

De Single Van 6 mei was...

Duran Duran - Do You Believe In Shame?

http://eil.com/images/main/Duran+Duran+-+Do+You+Believe+-+7%22+Only+-+7%22+RECORD-30592.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 6 mei 1989
Hoogste notering: #12 (Tipparade)

Sterk, iets minder commercieel nummer uit de nadagen van deze band.
Het lijkt uiteraard te zijn gebaseerd op Susie Q, maar dat doet niets af aan de kwaliteit.
Een fijne herontdekking, dit!

Lenny Kravitz: prima nummer van (voor mij) zijn beste album maar ik ben geen groot fan
cijfer: 7

Parson Brown: Een nummer wat me helemaal niets zegt, ook na beluistering niet. Zelfs van de artiest had ik nog nooit gehoord. Niet vreemd dat dit geen hit is geworden, ik vind het al verrassend dat zo'n soort nummer in de tipparade kwam. Zelf vind ik het wel aardig meer niet veel meer dan dat.
cijfer 6,25

Hugo Montenegro: Ja, dit is wel een flinke klassieker! Wel leuk om weer eens te horen al vind ik dit niet extreem goed.
cijfer 6,5

Frank Zappa: Ik ben ook wel een liefhebber van Zappa, ik had het ook niet verwacht deze man hier tegen te komen. Het lied komt van een zeer goed album, dit is niet het sterkste nummer die plaat.
cijfer 7,25

Duran Duran: Sterke single van het redelijk geflopte Big Thing album
cijfer: 7,5

Nina Simone Vs. Groovefinder - Ain't Got No, I Got Life
Mooie herbewerking met veel vaart en respect voor het origineel.

The Kinks - Mr. Pleasant
Luchtig liedje maar met scherpe en bij wijlen grappige tekst. Heel leuke piano ook.

Climax Blues Band - Couldn't Get It Right
Een vergeten nummer maar mag er beslist nog zijn. Fijn ritme, een beetje funky en vlotte melodie.

Gary Brooker - The Angler
Wat luchtiger dan Procol Harum maar fraai sfeervol werkstuk door zijn zang en piano.

De Single Van 7 mei was...

The Pretenders - I'll Stand By You

http://eil.com/images/main/The+Pretenders+-+I%27ll+Stand+By+You+-+Part+2+-+5%22+CD+SINGLE-27775.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 7 mei 1994
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #29 (Top 40)
Hoogste notering: #25 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 53

Sympathieke rockballad uit hun nadagen.
Jammer dat dit het laatste wapenfeit van de band was in de hitparade, want ze kunnen het nog steeds!
Chrissie's stem leent zich uitstekend voor dit soort muziek alsmede het hardere werk.
Het wordt niet vaak gezegd, dus doe ik het maar: Haar stem is uniek.

------

De Single Van 8 mei was...

Mario Winans featuring Enya & P. Diddy - I Don't Wanna Know

http://images-eu.amazon.com/images/P/B0001Y4KFG.02.LZZZZZZZ.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 mei 2004
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #16 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 14 (Top 40)
Aantal punten: 422

Ah, daar is ie: De hedendaagse waslijst aan artiesten!
Ik heb hierbij vaak zoiets als 'kunnen ze het dan niet zelf?'
Maar goed, het is... vleesch noch visch. Het is, met de blik op de andere binnenkomers, dan ook wat met de losse pols gekozen.
Het heeft op nummer 1 gestaan, maar het zegt me eigenlijk weinig.

Slecht is het eigenlijk niet, maar het heeft ook weer niets te bieden.
De slijmerige voordracht helpt ook niet echt mee.
Als ik een cijfer zou uitdelen was dit een typisch 5-je.

------

De Single Van 9 mei was...

Elvis Presley - Viva Las Vegas

http://eil.com/images/main/Elvis+Presley+-+Viva+Las+Vegas+-+5%22+CD+SINGLE-410778.jpg

Datum van binnenkomst in de US Billboard: 9 mei 1964
Kwam binnen op: #87
Hoogste notering: #29
Aantal weken: 7

Ach, Elvis...

Ik heb er weinig mee.
Dit nummer kies ik dan nog vanwege de ZZ Top-associatie -dat vind ik wel leuk gedaan- maar verder...
Voer voor de fans!

De Single Van 10 mei was...

Eric Clapton - Swing Low Sweet Chariot

http://www.vinyltaprecords.co.uk/gallery/er/ericcslsc5010970791704810.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 10 mei 1975
Kwam binnen op: #16 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #21 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 59

Tja, het is wat anders dan een Cream...

Clapton in relaxte reggae-sferen.
Ik vind het wel smaken, al begrijp ik wel dat dit niet ieders beeld van een excellerende Clapton zal zijn.
Het borduurt dan ook wel wat voort op het succes van het 461 Ocean Boulevard-album.
Een onderhoudend nummer, maar het behoort niet tot z'n beste werk.

----

De Single Van 11 mei was...

China Crisis - King In A Catholic Style (Wake Up)

http://www.recordsale.de/cdpix/c/china_crisis-king_in_a_catholic_style_(wake_up).jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 11 mei 1985

Geweldige band, dit.
Ook King In A Catholic Style was toendertijd zo'n typisch Avondspits-nummer.
Ik hoor Frits Spits het al aankondigen.

Ze weten het altijd zo mooi te brengen, met minimalistische middelen en een puntgave productie.
Wihful Thinking was dan De Hit, maar ze hebben zoveel meer moois gemaakt, waaronder dit nummer.

-------

De Single Van 12 mei was...

The Grapes Of Wrath - All The Things I Wasn't

http://www.vinyltaprecords.co.uk/gallery/gr/grapeattiw5020701943883950.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 mei 1990

Ook weer zo'n pareltje dat achter het net vist. Een folky pareltje dan wel, dat een echt lente-sfeertje heeft.
Melancholieke en hoopvolle begeleiding waarbij de zang alleen maar toevoegt aan het geheel.
Zo moet het!

------

De Single Van 13 mei was...

Grooveyard - Mary Go W!ld! [Ron van den Beuken Remix Edit]

http://c3.cduniverse.ws/resized/250x500/music/813/2862813.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 13 mei 2006
Hoogste notering: #8 (Tipparade)

Goed gemaakte remix van het origineel uit pakweg 1997.
Mag dit wel gaag horen, al moet het niet te lang duren.

-------

De Single Van 14 mei was...

The Searchers - Take It Or Leave It

http://images.45cat.com/the-searchers-take-it-or-leave-it-pye-3.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 14 mei 1966
Kwam binnen op: #32
Hoogste notering: #5
Aantal weken: 15
Aantal punten: 381

Ik heb vanmorgen nog de Stones-versie gehoord van Flowers.
Deze is dan eerlijk gezegd toch iets beter.

Echt brave sixtiespop, maar ik vind dit wel kwaliteit bezitten.

Lenny Kravitz- If You Can't Say No

Wellicht wat onbegrepen move van Kravtiz. Deze electro soul ( is het 1e wat bij me opkomt) luistert lekker weg, maar blijkt uiteindelijk wat te lang hangen in het zelfde. Zijn stem is wel té gek hier. ( 6,7)

Parson Brown - Mexican Standoff ( Falling Into You)

Prachtig liedje in al zijn eenvoud. Ook voor mij de 1e x dat ik dit hoor. Heerlijk sfeertje. Goed in balans, mede omdat ondanks de accordeon en viool, het echt een Singer/ Song writer liedje blijft.
Zeer onterecht over het hoofd gezien. ( 8,2)

Een regelrechte classic natuurlijk. Fantastische broeierige dreigende sfeer. Dat waren nog eens soundtracks ! ( 9)

Zappa neemt de Disco op de hak. Was een kwestie van tijd natuurlijk. Buiten de gebruikelijke Zappa humor, is het muzikaal ook hilarisch. Effe vet binnenkomen met die stevige gitaar en drumfill en dan begint het. Echt lachen. ( 7,7)

Lastig, lastig deze. Het ligt er wel erg bovenop waar dit vandaan komt. Ik neem aan dat de Duran boys dit donders goed weten. Ze hadden mijn respect gehad als ze dat ergens in de tekst slim hadden verpakt ( woordgrapje) of in de titel nog iets hadden vermeldt.
Het nummer is verder beslist best aardig. Toch maar eens dieper in de achtergrond duiken van dit nummer. Voor nu een 6,7.

Aangrijpende song. Met behoorlijk meer bombast gebracht dan dat we van de groep gewend zijn.
Refein is heel sterk. Maar ik ben uiteindelijk meer liefhebber van hun catchy rock sound en dan voornamelijk uit het begin. ( 7)

Rest komt later.

Voortkabbeld in een mix van R&B en Hiphop. Tja... duidelijk niet mijn ding. Het zit wel aardig in elkaar, maar het is allemaal weinig verrassend. ( 5,2)

The King in de periode dat hij schitterde in meestal weinig om het lijf hebbende films. De songs
waren meestal ook niet je van het. Dit valt nog allerzins mee. Het tempo is hoog en de Zuid- Amerikaanse feel is aardig gevonden. (6,3)

Clapton in een mindere periode fysiek. De gitarist was behoorlijk verslaafd aan smack. Het had uiteindelijk ook invloed op zijn artistieke bezigheden.
Dit nummer kennen we natuurlijk als een klassiek geworden spirituele folksong. Ook veel als gospel uitgevoerd trouwens. Clapton maakt er een lekkere reggea van. Ook niet meer dan dat eigenlijk, (6,4)

Topsong. Heeft nu ook nog aantrekkingskracht. Uiteindelijk fijne doordachte pop met een eigen smoelwerk. Jammer eigenlijk dat China Crisis het nooit helemaal heeft kunnen waarmaken. Potentie zat ! ( 8,6)

Helemaal eens met kaztor. Prachtig klein gehouden folkliedje. Heeft een fijne lome sfeer. Zou zowel in de late 60's en 70's waarschijnlijk meer potten hebben gebroken. Maar klinkt geenszins gedateerd. ( 8,3)

Prima House. Kan niets anders zeggen, maar dan wel voor een paar minuten. Sterk gevonden structuur en natuurlijk waanzinnig dansbaar. ( 7)

Sympatieke Mersybeat. Heel actueel toendertijd in de UK. Echt heel bijzonder is het niet. Maar het doet niemand kwaad en het is goed luisterbaar. ( 6,3)

Lenny Kravitz - If You Can't Say No
Met veel soul en passie gezongen waarbij de sobere elektronische begeleiding wonderwel goed bij past. Mooie gitaarsolo ook, had een hitnotering verdiend.

Parson Brown - Mexican Standoff ( Falling Into You)
Fijn liedje dat ten onrechte onbekend is gebleven. Degelijke, vrij aparte singer-songwriterspop met subtiele arrangementen zoals de viool en accordeon die voor de melancholieke sfeer zorgen.

Legendarische soundtrack, heeft een landelijke en ook wat dreigende westernsfeer. Onverwoestbaar!
Cijfer: 9

Niet eens het beste nummer uit Sheik Yerbouti maar wel een heerlijk maffe single. Even inventief als grappig.

Duran Duran in zijn nadagen met een nummer dat mij aan Simple Minds doet denken door de wat mysterieuze sfeer en arrangementen. Had een hitnotering verdiend maar blijkt iets minder catchy te zijn dan hun vroegere hits.

Meer dan aardige (power)ballad met unieke en herkenbare stem, net niet te zoet, moet het vooral hebben van het meezingrefrein.

Was destijds een nr.1-hit maar was ik zo goed als vergeten. Niet onaardige softe R&B maar het kabbelt mij te spanningsloos voorbij met te weinig emotie.
Cijfer: 5

Elvis was artistiek toen in vrije val met zijn kutfilms en dito soundtracks maar dit nummer is wel één van zijn betere in die periode. Hij klinkt hier nog gedreven met veel vaart en geweldige percussie.

Vind dit eigenlijk wel de single van de dag! Dotan - Home - YouTube

De Single Van 15 mei was...

Slik - Requiem

http://ts4.mm.bing.net/th?id=HN.608051546891945840&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 15 mei 1976
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #26 (Top 40)
Hoogste notering: #7 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 175

Wat deed Midge Ure voordat hij Ultravox kwam versterken?

Nou, hij speelde in een handvol bands, waaronder Thin Lizzy, The Rich Kids en Slik, dus (2de van links op het hoesje).
En Slik was een soort boyband -op z'n 70's, dan- daat al snel opdoekte vanwege de punkgolf, een genre waar ook Midge's hart meer lag. Maar Requiem mag er zeker zijn. Het is ietwat kazig (let wel; dit is 1976), maar het zit goed in elkaar. Een kruising van pop en prog, niet hemelbestormend, maar ik ken ze zeker slechter.

------

De Single Van 16 mei was...

Paolo Conte - Gli Impermeabili

http://www.plaatzegel.nl/images/12singles/11.535-conte-gli.jpeg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 16 mei 1987
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #30 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 27

Een fascinerende artiest.
Hij klinkt alsof ie in de ochtend z'n sterke bak koffie is vergeten.
Die uber-nonchalante voordracht staat haaks op de melancholieke strijkers die de begeleiding kleuren en ik vind het wel werken, al zal het niet ieders bak koffie zijn.

De Single Van 17 mei was...

Live - Freaks

http://991.com/NewGallery/Live-Freaks-83795.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 17 mei 1997
Hoogste notering: #13 (Tipparade)

In 1997 vond ik Live nog goed te verhapstukken.
Het had nog iets oprechts en onvoorspelbaars, het had elan en dat is in deze Freaks nog te horen.
Wat mij betreft vaagt dit alle Dolphin Cry's en Overcomes zonder enige moeite zo van de tafel.
Dit was Live!

------

De Single Van 18 mei was...

Tiga & Zyntherius - Sunglasses At Night

http://www.recordsale.de/cdpix/t/tiga_zyntherius-sunglasses_at_night(1).jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 mei 2002
Kwam binnen op: #9 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #35 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 2 (Top 40)
Aantal punten: 10

Leuk liedje, kon het nog niet.
Het origineel -ik weet niet van wie het is- komt, als ik het goed heb, uit de jaren '80.
Ik vind het echt iets KinKFM-achtigs hebben en daar begon ik net na die tijd naar te luisteren.
Strak plaatje!

------

De Single Van 19 mei was...

Dr. Feelgood & The Interns - Dr. Feelgood

http://www.bsnpubs.com/columbia/okeh/okeh12101.jpg

Datum van binnenkomst in de US Billboard: 19 mei 1962
Kwam binnen op: #82
Hoogste notering: #66

In die periode kan ik vaak door alle Paul Anka's het bos niet zien, dus is het leuk om dit soort rariteiten te vinden: Singles die geen of weinig succes kenden, maar vast een wenkbrauw deed fronsen. Zowel in de zang als uitvoering heeft dit iets ondeugends en het heeft een lekkere drive.
Echt zo'n plaatje om op een 'oude' compilatie te zetten!

kaztor schreef:
De Single Van 18 mei was...

Leuk liedje, kon het nog niet.
Het origineel -ik weet niet van wie het is- komt, als ik het goed heb, uit de jaren '80.

Slik - Requiem - Requiem

'T kan raar lopen. Midge Ure maakte pas echt furore met Ultravox in de prille 80's. Dit was van een heel andere snit. Best goede inhoudelijke pop met zowel toegankelijke als wat spannendere momenten. Misschien net iets te volgepropt met goedbedoelde ideeën, maar zeker niet slecht. ( 6,7)

Conte, de knorrepot. Altijd goed voor inhoudelijk smaakvolle liedjes. In deze periode zelfs leveranciers van singles ( wij herinneren ons Max)
Dat nummer is memorabeler, maar dit is ook zeker de moeite waard. Lekker ritme en de moderne invloeden overheersen niet. Mag graag naar de stem luisteren van Conte overigens ( 6,8)

Live - Freaks

Weer eens helemaal eens met kaztor. Uitstekend nummer. Spannend, scherp en weer perfect uitgebouwd. Natuurlijk heeft live wat ''Grunge trekjes'' overgenomen. Rustig beginnen en dan uitbarsten. Muzikaal overigens kundig.
Blijft vreemd dat de magie van de groep verbazendwekkend snel was uitgewerkt. ( 8,3)

Ook deze kon ik niet, maar verrassend goed zeg. Wat kille Electro, maar zeer pakkend en die vervormde stem doet het helemaal goed. Tikkie obscuur, maar juist daarom wel zo goed. (7,7)

Zo, dit veegt ff de vloer aan met de brave bedenksels uit die periode zeg ! Heerlijk rauw. Alles lijkt samen te komen.... Rock' n roll, soul, blues. En wat een heerlijke strot heeft de vocalist in kwestie.
Daarom ook een hoge beoordeling. ( 8,5)

De Single Van 20 mei was...

Styx - Fooling Yourself

http://images.45cat.com/styx-fooling-yourself-the-angry-young-man-am.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 20 mei 1978
Hoogste notering: #10 (Tipparade)

Ja, dit zijn de krakers.
Ik geloof dat de single-versie iets korter is (misschien niet het intro), maar dat maakt niets uit: Dit album moet je hebben.
Een voorbeeldige kruisbestuiving tussen pop en prog. Ga hier achteraan!

Styx - Fooling Yourself

Wat gladde, maar razend knappe muziek van de heren van Styx. Hun progrock heeft een aanstekelijke diversiteit. Ook dit Fooling Yourself, één van hun bekendste nummers, is dik in orde.
Het heeft een frisse insteek en ondanks dat het zo nu en dan alle kanten opvliegt, blijft het compact.
Geen hit, maar dat verbaasd me niet zo. ( 8,2)

Relaxte en vrij simpele reggae met wat gospel, klinkt wel aangenaam maar het behoort niet tot zijn beste werk.

Lang niet meer gehoord maar dit is 80's-pop op zijn best: fris en aanstekelijk en doordacht tegelijk met sublieme, vrij luchtige productie. Deze band verdiende beslist meer aandacht.

Nog een nummer dat een beter lot verdiende. Integer folky liedje dat inderdaad een lentesfeer heeft maar ook wat melancholiek klinkt. Mooie stemmen en even sobere als subtiele begeleiding.

Ik ben geen housekenner maar in dit genre vind ik dat goed klinken met doordachte ritmesectie al begint na een tijd de verveling toe te slaan maar het wordt gelukkig niet lang uitgerokken.

The Searchers vind ik één van de leukste sixtiesbands vanwege hun unieke ijle samenzang. Het liedje zelf vind ik ook erg charmant maar niet één van hun beste.

Slik - Requiem
Lange tijd niet meer gehoord, niet onaardig maar lijkt mij een te geforceerde poging iets te brengen om in een top-100 aller tijden te komen. Het nummer heeft de tand des tijds ook niet ongeschonden doorstaan.
Cijfer: 5

Van zijn stem ben ik niet zo happig maar in combinatie met de strijkers en piano vind ik het wel werken. Gestoken in een eigentijds kleedje door de beat maar niettemin tijdloos.

Live - Freaks
Ik kan kaztor hier ook bijtreden. Live klinkt hier nog gedreven met dynamiek en bezieling en het refrein is uitstekend. Jammer dat deze band nadien verzandde in bombastische stadionrock.

Kille elektro met vervormde stemmen, niet dadelijk mijn ding maar het heeft wel een degelijke melodie en ritmisch zit het ook goed in elkaar.
Cijfer: 6

Kende ik niet maar het valt erg goed mee (de sixtieshits liggen mij over het algemeen goed), rauw met veel vaart en prima zang dat tussen blues en soul ligt.

Styx - Fooling Yourself
Wat gladde symfo door de synths maar inderdaad knap gebracht met de nodige afwisseling en fraaie samenzang.

Hier ook weer eens komen kijken... .
Styx - Fooling Yourself:
Waanzinnig nummer, heb ik het 7"-singeltje nog van.
Gierend toetsenwerk, geweldige zang en een ijzersterke melodie. En het vliegt alle kanten op inderdaad, maar wel de goede.
Why Must I Be Such An Angry Young Man?
Cijfer 9,5.

Kom morgen hopelijk met terugwerkende kracht weer terug .

Gast
geplaatst: vandaag om 06:13 uur

geplaatst: vandaag om 06:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.