MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / new wave mixtape van de week

zoeken in:
Thema's

Overigens is gewoon goeie liedjes ook een thema

Gewoon goeie liedjes?

De mixtape van Rudi S bevat knallers uit de dazzler kast naast enkele onbekenden.
Zou het waar zijn dat ik die even goed ga vinden als die knallers? Ik ga subiet aan de luister.

4 * The Cure - 10.15 Saturday Night +4
Hier kan ik kort in zijn: het beste nummer van hun debuut album.
Werkelijk geniaal gearrangeerd. Alle songwriters kwaliteiten aan boord.

0 * The Only Ones - In Betweens
Ik dacht even bij de intro dat ik naar een cover van My Girl van Madness luisterde.
Een slepende stem die ergens twijfelt tussen die van Nico en Elsje Helewaut.
Heel mooi retro gitaargeluid trouwens. Deze valt meteen erg goed mee.

0 * Magazine - Permafrost
De eerste twee van Magazine staan hier al een jaartje in de kast.
Ik heb ze nog maar eenmaal beluisterd, maar was niet onmiddellijk verkocht.
Nochtans bevat de muziek ingrediënten die ik doorgaans best kan smaken.

2 * XTC - Making Plans for Nigel +2
Geniaal nummer, vooral de tekst is zo krachtig geschreven.
Als leraar kan ik meteen de nodige Nigels in de klas aanwijzen.
Jammer genoeg te vaak geciteerd op new wave verzamelaars.

0 * Au Pairs - It's Obvious
Wat het vorige nummer van de kinderoppas niet had, heeft deze wel.
Het swingt als de beesten zonder te struikelen over overbodige hooks.

0 * The Raincoats - Pretty
Het minste nummer van de tape, maar nog voldoende genietbaar.
Vrouwenwave, het dreigt dan soms iets te lief te worden. Maar mooi gearrangeerd.
Beetje Tom Tom Club in de rijmelarij. Nijgt wat naar Amerikaanse wave vind ik.

1 * Cocteau Twins - Persephone +1
Kan ik 0 punten uitdelen aan een song van mijn nummer 1 album.
Natuurlijk niet, maar ik vind het op één na het minst sterke nummer van Treasure.
Dat komt vooral door de upfront ritmebox die hier wel gedateerd storend klinkt.

3 * Dead Can Dance - Sanvean +3
En dan pikt mijnheer S meteen het mooiste DCD nummer van Toward the Within uit.
Een organische aria. Lisa Gerrard ademt dit lied vanuit haar diepste ziel tot in de toppen
van mijn tenen. Probeer dan maar eens met beide voeten op de grond te blijven.

0 * This Mortal Coil - My Father
Rudi vertoeft ook graag in de catacomben van de 4AD stal.
Die zanger op hun tweede Filigree and Shadow (1987) heeft een merkwaardige stem.
Hij veroorzaakt bij mij steevast een soort van beyond the grave ervaring. Niet zo bijzonder.

0 * This Heat - S.P.Q.R.
Een Spartaanse uitsmijter die me ook maar moeilijk kan bekoren.
This Heat is net als Scars zo'n band die hier hoge ogen gooit, maar mij niet aantrekt.
Ook een wat vreemde afsluiter op een tape die naar het einde toe zachtjes verstilde.

Ik ontdek dit topic nu pas...mezelf meteen maar op de lijst zetten.

- dazzler (is nu bezig)
- pjh1967
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil
- Casartelli
- Chevy
- Mat_
- El Ninjo

Ik zal de lijst alvast updaten en meedelen
dat wie geweest is zich gerust onderaan weer mag toevoegen.

- Rudi S (deze week)
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil
- Casartelli
- Chevy
- Mat_
- El Ninjo
- dazzler

Update van de lijst, wie geweest is mag zich gerust onderaan weer toevoegen.

- Rudi S (deze week)
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil
- Casartelli
- Chevy
- Mat_
- El Ninjo
- dazzler
- pjh1967

dazzler schreef:
Het minste nummer van de tape

Dat klopt niet. Het was het minste nummer tot dan toe.
Maar na volledige beluistering van de tape, best een goed nummer.

Mijn excuzes.

Wat een verdomd moeilijke mixtape is dit. Eén iets minder nummer, maar de rest is top!

7 * The Cure - 10.15 Saturday Night 3
Inderdaad beste nummer van hun debuut en nog steeds genieten geblazen.

4 * Magazine - Permafrost 4
Absoluut vetste nummer hiertussen, meesterlijke tekst en onheilspellend tempo en opbouw.

4 * XTC - Making Plans for Nigel 2
Superklassieker, iets te vaak gehoord, maar nog steeds een heerlijk upbeat nummer.

1 * Cocteau Twins - Persephone
Extra vermelding voor een prachtig CT nummer, kan ik helaas geen punten voor geven.

4 * Dead Can Dance - Sanvean 1
Prachtige DCD track, onaards.

0 * This Heat - S.P.Q.R.

dazzler schreef:
0 * This Heat - S.P.Q.R.
Een Spartaanse uitsmijter die me ook maar moeilijk kan bekoren.
This Heat is net als Scars zo'n band die hier hoge ogen gooit, maar mij niet aantrekt.
Ook een wat vreemde afsluiter op een tape die naar het einde toe zachtjes verstilde.

Hier stond eigenlijk A touching display van Wire , maar ik vond een beetje opschudding wel weer nodig enne tof album en tof nummer

dazzler schreef:

Rudi vertoeft ook graag in de catacomben van de 4AD stal.
Die zanger op hun tweede Filigree and Shadow (1987) heeft een merkwaardige stem.
Hij veroorzaakt bij mij steevast een soort van beyond the grave ervaring. Niet zo bijzonder.

.

Mevrouw Alison Limerick zingt hier en bij die Cd zit zo'n rottig uitklapvel ipv een standaard (rottig)postzegelformaat boekje.

9 * The Cure - 10.15 Saturday Night +2
Lekker puntig nummer van Smith en co. Of het het beste nummer van het debuut is, ben ik nog niet uit

Ik heb wel een zwak voor Pete Perrett. Zijn teksten zijn weliswaar donker (oké zwartgallig), maar af en toe hilarisch. Hij nam zichzelf volgens mij niet al te serieus. De muziek was wel een minpuntje, die zwankte wat teveel tussen powerpop en new wave. Dit nummer valt in de eerste categorie en krijgt daarom geen punten

8 * Magazine - Permafrost +4
Met kop en schouders het indrukwekkendste nummer van deze tape. Secondhand Daylight is imo één van de beste new wave albums en een voorbeeld voor veel beginnende bands geweest

5 * XTC - Making Plans for Nigel +1
Ben bepaald geen fan van XTC, maar dit nummer is één van hun beste

Waarom Au Pairs begin jaren tachtig de lieveling werd van de schrijvende muziekpers, heb ik nooit begrepen. In het genre vond en vind ik Gang of Four toch minstens een niveau hoger. Dit nummer is wel het beste nummer van Playing With, alleen de sax verknalt het op 3/4 van het nummer. Lekkere bas en gitaar, dat wel

Ik duik weg in m'n regenjas

4 * Cocteau Twins - Persephone +3
Niet het beste nummer van Treasure, maar goed genoeg voor 3 punten op deze tape. Opvallend dat al het tweede nummer van Treasure voorbij komt in dit topic

4 * Dead Can Dance - Sanvean
Onaards? Beslist! Mooi? Nee! Geef mij maar Threshold, ook onaards, maar dan beklemmend mooi. Dat ik veel meer heb met de Perry-songs, zal geen verrassing zijn

De opvolger van It'll End in Tears mist de mystiek en klasse van het debuut, ook dit nummer is geen uitzondering

0 * This Heat - S.P.Q.R.
Mijn beste vriend begin jaren tachtig was een zelfverklaard anarchist en erg in to This Heat. Ik niet, vond het a-muzikale drammerigheid en mijn mening is niet veranderd

Rudi S schreef:
Hier stond eigenlijk A touching display van Wire , maar ik vond een beetje opschudding wel weer nodig enne tof album en tof nummer

Die had dan gestreden om de volle buit met Magazine en een kanshebber voor een eventuele tape van mijn hand.

10 * The Cure - 10.15 Saturday Night +1
Zeker puntig, bijna zelfs aan het rammelen. Sterke track wel van de heren

Niet mijn zanger, wel erg mooie muziek. Goede gitaarpartijen al weet ik niet of dit echt wave is

10 * Magazine - Permafrost +2
Sterke synthpartijen, beetje dreigend. Bijna valse gitaaraanslagen om het geheel nog spannender te maken. Ik vind dit een zeer aardig nummer.

5 * XTC - Making Plans for Nigel
Ik denk de bekendste van het stel. Het nummer zit goed in elkaar met sterke tekst maar dat is eigenlijk wel vaker bij XTC

Erg fijne bas en aardig refrein, verder niet helemaal mijn ding maar zeker niet vervelend.

Kende ik in zijn geheel niet, is wel geinig om eens te horen maar daar is alles eigenlijk wel mee verteld.

4 * Cocteau Twins - Persephone
Eigenlijk best een aardig liedje, dus voor CT begrippen zelfs een sterk nummer. Geen onnodig gezucht en gesteun dus niks mis mee.

8 * Dead Can Dance - Sanvean +4
Kijk, dit is al stukken beter. Ook beter bekend bij mij aangezien alle DcD albums keurig in de kast staan. Net als mijn voorganger mis ik hier heer Perry wel een beetje maar dat maakt dit nummer nog wel tot de beste van het stel!

3 * This Mortal Coil - My Father +3
Stiekem best mooi, ik kan niet alles van deze formatie waarderen maar dit gaat er wel in.

0 * This Heat - S.P.Q.R.
Zo na een aantal rustigere nummers nog snel even rammelen voor gevorderden. Beetje chaotisch op zijn tijd en ik hoor hier wel de Talking Heads in.

Die kutlaptop gaf er weer eens de brui aan...

10 * The Cure - 10.15 Saturday Night
Ik ken het debuut niet en dit maakt me eerlijk gezegd ook niet echt warm. Klinkt nog teveel als een band die zoekende is naar haar sound. Verder een gitaarsolo die klinkt als een viool die met een steen bespeeld wordt, of zoiets.

1 * The Only Ones - In Betweens +1
Erg frustrerend nummer. Hij zingt net even te langzaam. Dan even hoor je prachtig gitaarspel, maar dan begint hij weer te zeuren. Maar kan ik zo’n spetterend einde negeren? Nee, dat kan ik niet.

12 * Magazine - Permafrost +2
Magazine is absoluut één van de betere artiesten. Echt heel wild word ik nou ook weer niet, maar instrumentaal zitten de nummers vaak zeer sterk in elkaar en ze stellen zelden teleur.

Beetje een raar poppy nummer dat een beetje uit de toon valt bij de eerdere nummers. Zelf heb ik zeer weinig met XTC. Less is more wil ik aan ze meegeven.

Tja, 6,5 minuut is wel erg lang voor een nummer dat zo weinig om handen heeft. Geweldige baslijn, maar daarmee is al het imposante van dit nummer wel benoemd.

[…]

Te druk en te weinig met gevoel gespeeld

11 * Dead Can Dance - Sanvean +3
7 * This Mortal Coil - My Father +4
Prachtige muziek. Met name My Father is echt zo’n nummer waar je volledig bij weg kunt dromen.

0 * This Heat - S.P.Q.R.
Soort mosterd na de maaltijd. Beetje ongelukkige keuzevolgorde

Casartelli (moderator)
12 * The Cure - 10.15 Saturday Night +2
Dit is wel heel oude Cure... vooral in de stilvalmomenten zit een erg mooie spanning, zonder het melodrama dat de band later vaak parten zou spelen.

4 * The Only Ones - In Betweens +3
Fijn te zien dat er in dit topic af en toe ook gewoon ruimte is voor prettig ongecompliceerde rock. Lekker nummer.

16 * Magazine - Permafrost +4
De gedoodverfde winnaar van deze mixtape gaat er ook hier met de maximumscore vandoor.

Naast Magazine de enige bijdrage die ik al kende, wat in dit geval geen onverdeeld genoegen is. Stomvervelend nummer.

Mijn kopie van de tape heeft een shufflefunctie en dit nummer hoorde ik dan ook als laatste. Het meest archetypische new wave nummer van de set en de tweede Au Pairs in deze serie. Aardig, maar het heeft nog wat moeite echt te beklijven.

Het is voorbijgekabbeld, het stoorde niet echt, het deed ook niet veel...

't Is muzikaal wel aardig dit keer, maar die galm-en-andere-effectenzang blijft toch storen.

11 * Dead Can Dance - Sanvean
Atmosferische muziek met een nogal zijige inslag. Een kleine handvol DCD-nummers kan mij wel bekoren, maar dit is er niet een van.

8 * This Mortal Coil - My Father +1
Ik ken eigenlijk alleen hun twee nummers in de ladder en daar vind ik niet veel aan. Dit gaat er duidelijk beter in.

0 * This Heat - S.P.Q.R.
Ah, de oude U2 spookt even door mijn hoofd bij het intro. Daarna rammelt het wel lekker door, maar echt heel bijzonder wil het nu ook weer niet worden.

16* The Cure – 10:15 Saturday Night. 4*
Beste nummer van het debuut, wat verder enigszins tegen valt. Ongelofelijk dat ze vervolgens met het zeer sterke 17 Seconds kwamen. Het mysterieuze en dreigende is hier wel al aanwezig.

7* The Only Ones – In Betweens. 3*
Kende ik alleen van naam. Moest ik altijd naar op zoek. De slepende zang van de zanger vermoed wel de nodige verdovende middelen.
Hier moet ik zeker meer van horen, neigt muzikaal ook wel naar Motorcycle Emptiness van Manic Street Preachers, maar dan een versnelling lager.

16* Magazine – Permafrost.
Ik hoor in de muziek Simple Minds terug, maar ondanks dat ik in bezit ben van een verzamelaar van Magazine boeit het mij niet helemaal. Permafrost behoort wel tot hun sterkste nummers, dus wel een goede keuze.

6* XTC – Making Plans For Nigel. 1*
XTC is zo’n band waarbij ik nooit weet wat ik er mee aan moet.
Maakten een aantal geweldige nummers, maar ook genoeg wat mij niet boeit.
Dit vind ik persoonlijk het een na beste nummer van hun, maar Dear God is wel van een zeer hoog nivo.

0X The Au Pairs - It´s Obvious.
Muzikaal zeer sterk te noemen, een stuk beter dan de eerdere bijdrage van The Au Pairs.
Maar bij deze sterke mixtape gaan ze het lange na niet redden.

0* The Raincoats – Pretty.
Minste nummer tot nu toe. Muzikaal wel oké, maar die praatzang verveeld snel.

6* Cocteau Twins – Persephone 2*
Hier hoor je wel even waar een band als Cranes door beïnvloed is. Ook is hier nog de link met Siouxsie en The Cure hoorbaar. Cocteau Twins nog zonder de Shoegaze, Echte pakkende wave.

11* Dead Can Dance – Sanvean.
Hemels mooi, maar voor mijn gevoel gewoon minder wave.
Dan zou ik eerder voor een nummer van hun debuut gaan.

8* This Mortal Coil – My Father.
Beetje hetzelfde verhaal als bij het vorige nummer. Doet me ook wel denken aan Yazoo of Depeche Mode (Martin Gore ballade). Ook hier was ik voor een nummer van het eerste album gegaan.

0* This Heat: S.P.Q.R.
Ladies and Gentlemen!!
I Will Follow!!!!!!!
Maar dan gaat het vervolgens toch wel een beetje mis.
Doet me denken aan Het Smurfenlied van Vader Abraham, als er iemand verkeerd doorheen zit te smurfen.
Kortom; zang past niet geheel bij de muziek.
Muzikaal moet ik ook aan Velvet Underground denken.

deric raven schreef:
6* XTC – Making Plans For Nigel. 1*
XTC is zo’n band waarbij ik nooit weet wat ik er mee aan moet.
Maakten een aantal geweldige nummers, maar ook genoeg wat mij niet boeit.

Deric, probeer Black Sea (1980) nog eens integraal te beluisteren.
Volgens mij is dit een erg goed instapalbum omdat het 11 tracks lang de spanning aanhoudt.
Het rockt ook erg lekker en vindingrijk. Sommige XTC albums zijn me ook wat te langdradig.

Deze is echt top. Doen.

Een paar opmerkingen vooraf:
Op de eerste plaats kan je a.h.v. reacties heel snel zien waar iemands muzikale voorkeuren liggen - en eigenlijk is het jammer dat een user-profiel die info niet vermeldt, want zoiets zou vooraf eea inzichtelijk kunnen maken. Het is namelijk enorm gemakkelijk om nu met veel dédain terug te blikken op nummers uit 1980 – waarin het adagio “niet lullen, maar spelen” centraal stond.

En verder bevestigt zo’n fraai lijstje als het huidige voor mij het idee dat je met multi-band compilaties eigenlijk stelselmatig alleen de krenten uit de pap eet; en niet hele bord pap. Zo worden de nummers die ik noem bij The Cure (op het album Boys Don’t Cry, speciaal voor de US markt) omgeven door andere nummers die ervoor zorgen dat zij nou net de toppers zijn (maar vanaf de top zijn de dalen ook de moeite waard).

16 * The Cure - 10.15 Saturday Night
Hou zelf meer van het vroegere werk van The Cure, in al zijn kaalheid en relatief simpele strukturen. Robert Smith is een goed songwriter en vaak is less net even more. Deze song zit wat mij betreft net onder het niveau van Killing an Arab, Fire in Cairo, Jumping Someone Else’s Train en de titelsong (Three Imaginary Boys) en Fire in Cairo; daarom geen punten.

7 * The Only Ones - In Betweens
Goede band, goed nummer, niet goed genoeg voor punten.

20 * Magazine - Permafrost +4
Magazine – “I will drug you and fuck you on the permafrost” – eens gehoord blijft die ijzige zin je bij. Howard Devoto heeft zijn mannen weer bijeen, met Noko als sub voor John McG (met dezelfde uitrusting als John: Yamaha SG1500 gitaar met een MXR dyna comp, MXR flanger, Boss DM-3 en Boss PS-5). Live bij Jools gezien: kippenvel

7 * XTC - Making Plans for Nigel +1
Eerste album waarop XTC stap richting pop doet; blijft een goed nummer, m.n. binnen de context van het album.

0 * Au Pairs - It’s Obvious
Dit soort funky wave, ook nog eens geëngageerd, doet bij menigeen de stekels overeind gaan staan. Bedenk dat dit live een opzwepende act was – en een van de motto’s van punk & wave was altijd: pak je gitaar en ga spelen, speel wat je beweegt; en dat doen ze.

0 * The Raincoats – Pretty
Typisch geval van love/like or hate. Ik kan het wel waarderen.

8 * Cocteau Twins - Persephone +2
Derde album van de band na het uiterst succesvolle debuut en opvolger. Cocteau Twins: nog steeds gekoesterd hier.

14 * Dead Can Dance - Sanvean +3
Fraaie track, bijna helemaal gedragen door de stem van Lisa Gerrard. Maakt met zijn filmische karakter ook meteen duidelijk waarom Lisa later soundtracks is gaan schrijven.Heeft nooit op een studio-album van DCD gestaan, wel op live-albums, een DCD-compilatie en op The Mirror Pool.

8* This Mortal Coil - My Father
Iedereen ziet het eerste album als het magum opus, terwijl het tweede album (met deze track) is gemaakt met bands met een heel andere achtergrond, zoals The Throwing Muses (US). Interessant om te zien wat zij bijdragen en hoe ze passen binnen het concept. Stilistisch vind ik dit album meer een eenheid dan zijn voorganger Ik zou sowieso This Mortal Coil - 1983-1991 (1993) eens willen aanraden; kan je origineel en TMC cover naast elkaar zetten.

0 * This Heat - S.P.Q.R.
We eindigen met neurotenwave.

@DR: Verzamelaar Fossile Fuel (alle singles op een dubbel-cd) is misschien wel wat voor jou; English Settlement is naast het genoemde Black Sea ook een alternatief; ik zou zeker niet eerder gaan.

Die verzamelaar heb ik van XTC.
Black Sea ken ik weer niet.

Nog maar 8 reacties op de mixtape van Rudi S.
Da's amper de helft van het ingeschreven deelnemersveld.

Begin The Cure steeds meer te smaken, maar da's dan wel de periode 80-84 ongeveer. Dit soort hele vroege plaatjes doen me niet zoveel, als je hier het lokale oefenhonk binnenloopt hoor je dezelfde kwaliteit...

7 * The Only Ones - In Betweens
Dit is voor mij niet zo'n oorwum helaas. Paar keer gedraaid inmiddels, maar vind het een beetje 13-in-een-dozijn.

22 * Magazine - Permafrost +2
Dit kan ik meer waarderen. In de 90s ontdekt via Mansun (waar Devoto wel eens een nummertje meeschreef) en toen op LP gekocht. Schitterende afsluiter van hun album en ook in deze context een geweldig nummer.

7 * XTC - Making Plans for Nigel
XTC is een band waar ik niet echt in kan komen, maar dit is wel een tof nummer.

4 * Au Pairs - It’s Obvious +4
De eerste ontdekking hier voor mij. Een naam die hoog op mijn 'wave-lijstje' staat om eens te gaan beluisteren. Dit soort hoekige wave is wel mijn ding, zeker op de momenten dat het los gaat.

Nog een artiestennaam die al eens mijn aandacht had getrokken, als mogelijke interessante band voor mij. Nu word ik van dit nummer niet direct dolenthousiast, maar toch heeft het wel wat.

11 * Cocteau Twins - Persephone +3
Dit leerde ik al kennen in de jaren '90, toen ik nog geen enkele notie had van 'new wave'. Geen idee waarom ik dit album uit de bieb haalde, maar ben wel blij dat ik CT heb leren kennen. Dit is ook een prima nummer, een van de betere tot nu toe.

14 * Dead Can Dance - Sanvean
Van DCD ken ik alleen de eerste 4 albums, dus deze was nieuw voor me. Klinkt mooi, maar moet zeggen dat mijn voorkeur bij DCD het laatste jaar uitgaat naar de eerste twee albums.

TMC. Nog eentje uit de 4AD-doos. Het zal aan mijn stemming liggen, maar dit wil er nu niet zo in.

1 * This Heat - S.P.Q.R. +1
Op de valreep nog een stukje neurotenwave waarin het verhaal van Romulus en Remus voorbij komt. Ik heb een tijd geleden mijn tanden al een stukgebeten op het desbetreffende album van This Heat, maar dit intrigeert me wel. Binnenkort maar eens een herkansing doen.

dazzler schreef:
Nog maar 8 reacties op de mixtape van Rudi S.
Da's amper de helft van het ingeschreven deelnemersveld.

Maar wel sinds gisteravond 20.15 6 stuks, dus dat moet moed geven!

Iedereen bewaart gewoon het lekkerste voor het laatst

Ik vreesde al even dat we met een exponentiële ontwikkelling te maken had. Zou ik met het indienen van mijn lijst het afkunnen met 3 pm's

Misterfool
Morgen zal ik mijn beoordeling plaatsen, ik moet nog enkele nummers draaien. Ik moet zeggen dat Rudi uitstekend werk verricht heeft.

Fris popnummer van de vroege Cure, waarbij de muziek erg mooi aansluit bij de tekst.

8 * The Only Ones - In Betweens +1
Prachtig emotievol gezongen en instrumentaal dik in orde (vooral die gitaarpartijen!).

22 * Magazine - Permafrost
McGeoch op gitaar is bijna altijd raak. Devoto weet me jammer genoeg niet genoeg te overtuigen om dit nummer punten toe te kennen.

7 * XTC - Making Plans for Nigel
Klassiek XTC-nummer dat mooi de zorgen om een probleemkind weergeeft.

4 * Au Pairs - It’s Obvious
Klinkt vloeiender dan de eerder als B-kant van ‘Diet’ verschenen versie. En weeral een mooie boodschap erbij.

Enig nummer uit de ‘90s. Hier klinken de Raincoats meer als een doorsnee US-wave band van eind jaren ‘70/begin jaren ’80. Ik hoor liever iets van Odyshape, en dan vooral ‘Only Loved At Night’.

13 * Cocteau Twins - Persephone +2
Prima CT-nummer. Klasse !

17 * Dead Can Dance - Sanvean +3
Gewoon bloedmooi en toepasselijk op een mooie herfstdag als vandaag.

Ook goed, maar blijft niet echt hangen.

5 * This Heat - S.P.Q.R. +4
Waarbij deze mixtape eindigt met een explosief nummer. De samenzang in combinatie met de agressieve gitaarlijnen en drumpartijen, smaken naar meer. Topnummer!

Mjuman schreef:
Het is namelijk enorm gemakkelijk om nu met veel dédain terug te blikken op nummers uit 1980
Het is toch minstens even gemakkelijk om je te verschuilen achter de tijdsgeest ("maar destijds was het wel..."). Echt goede muziek moet tijdloos zijn, vind ik. Daarbij vind ik de variatie tussen de "oudjes" die de nummers bewust meegemaakt hebben en de "jonkies" die in retrospectief naar de nummers kijken best interessant.

S.P.Q.R., geweldige track is dat. Heel bijzonder album ook, Deceit.

chevy93 schreef:
(quote)
Het is toch minstens even gemakkelijk om je te verschuilen achter de tijdsgeest ("maar destijds was het wel..."). Echt goede muziek moet tijdloos zijn, vind ik. Daarbij vind ik de variatie tussen de "oudjes" die de nummers bewust meegemaakt hebben en de "jonkies" die in retrospectief naar de nummers kijken best interessant.

Waarom trek nou uitgerekend JIJ die schoen aan? Het was een veel ruimer bedoelde opmerking. Als je geen enkel begrip hebt voor context kan je never nooit niemals jamais aldrig je huidige situatie inkaderen. Ook jouw favoriet onderwerp "Global Warming" - re: filmpje op YouTube - is ooit begonnen en het is de laatstejaren alleen maar harder gegaan.

In 1987 had een gemiddelde pc een dubbele floppendoos, was een pc-geheugen 256 Kb en zat er al een hard disk in was ie 20 Mb. Nu 20 jaar later is een beetje pc geheugen 8 Gb, de harddisk minstens 400 Gb en de processor honderden malen sneller (én dat wordt dan weer opgevroten door het OS).

Ik kan een vergelijkbaar verhaal afsteken over de ontwikkeling van synthesizers: in 1980 kostte de Fairlight ongeveer 150.000 gulden (afhankelijk van versie en samples); tegenwoordig heeft een synthesizer van 1500 euro vergelijkbare mogelijkheden.

Af en toe als ik jou lees, denk ik dat de mensheid nooit een verleden heeft gehad en als ik dan verder lees, vraag ik me af wat voor toekomst de mensheid heeft. Denk eens buiten je eigen denkraam, waarde jonge vriend (vrij naar Ollie B. Bommel).

Het zal allemaal wel weer. Muziek die alleen maar gewaardeerd kan worden door mensen die de tijdsgeest meegemaakt hebben, hoef ik niet te horen.

40 pagina's leesvoer voor jou, waar er al eindeloos over gediscussieerd is: Beoordeling van klassiekers - MovieMeter.nl

Hier een bijzonder sterke quote van Onderhond:
Onderhond schreef:
3. Context lijkt verdacht veel op een excuus. Ik geloof absoluut dat mensen het belangrijk vinden en er hun plezier ook uit halen. Alleen stel ik mij de vraag of context niet vooral mosterd na de maaltijd is. Ik kan me moeilijk inbeelden dat iemand naar een film kijkt, die absoluut niet goed vindt maar binnen de context toch onder de indruk geraakt van de film.

De belichting was matig maar erg knap wat de verantwoordelijke voor de belichting was de hele tijd dronken. Actiescenes ogen saai maar knap want alle zwaarden en paarden zijn van plastic gemaakt. Het decor is redelijk slecht uitgewerkt maar knap want ze hadden er maar 100$ voor ...

Volgens mij genieten liefhebbers van klassiekers gewoon van die films zonder hun context. Dan is de context inderdaad iets wat voor een meerwaarde kan zorgen. Maar tegelijkertijd wordt de context dan een stuk minder belangrijk voor mensen die de film niet goed vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:53 uur

geplaatst: vandaag om 13:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.