MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / new wave mixtape van de week

zoeken in:
5* Flash & The pan- Waiting For a Train 1*
Dit is dus echt voort gekomen uit The Easybeats, bekend van Friday On My Mind. Apart nummer, maar wel prachtig. Moet altijd wel denken aan I’ve Seen That Face Before van Grace Jones in combinatie met de gekte van The Sparks; wat Dazzler ook al opmerkte.
Walking In The Rain, Ayla en Midnight Man zijn misschien zelfs nog sterker.
Goede band!

2* Snowy Red – Never Alive
Ligt in de lijn van Visage en Gary Numan; ook wel een beetje het latere Pet Shop Boys.
Prima nummer, maar ook niet meer dan dat.

0* Ultravox – We Stand Alone
Ik hou wel van het geluid van Midge Ure, al vind ik de sfeervolle nummers waarbij de gitaar meer naar de achtergrond is verdwenen sterker. Voorbeelden: Passing Strangers en Sleepwalk.

3* Cabaret Voltaire- Sensoria
Ondanks dat ik zeker van deze sound hoor, doet het mij toch minder. Duidelijk hoorbaar is de link naar de latere New Beat en Electric Body Music. Hoort daardoor wel thuis tussen acts als New Order, Depeche Mode en Anne Clark, al vind ik die allemaal wel een stuk sterker.

0* Robert Fripp & David Byrne- Under Heavy Manners
Eigenlijk vind ik dit goedkoop scoren van David Byrne, teveel Psycho Killer, maar dan met een andere muzikale begeleiding. Bevestigd weer eens dat Talking Heads meer een geheel was, en niet alleen de begeleidingsband van Byrne, vooral die mooie Afrikaans aandoende ritmes mis ik hier. Verder te eentonig om aandachtig af te luisteren.

2* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge 2*
Eerste nummer met een Nick Cave link, Blixa was jaren lang de gitarist van The Bad Seeds. Het logo van deze band siert alweer zo’n 18 jaar de achterkant van mijn linker bovenbeen. Blixa is een held. De geluidseffecten komen niet uit een electrisch doosje, tenzij zelf in elkaar geknutseld. Alsof de Neubauten persoonlijk begonnen zijn met het slopen van De Berlijnse Muur.

3* Virgin Prunes- Caucasian Walk 3*
Ik heb een zwak voor Gavin Friday. Of het nu het demonische Caucasian Walk is met al zijn gekte, of het latere sfeervolle Angel. Deze boezemvriend van Bono blijft boeien. Ik vergelijk hem altijd met Mark Almond; ook hij kan zeer toegankelijke theatrale muziek maken, maar ook de destructieve diepte in duiken.

1* The Pop Group- Thief of Fire
Past perfect tussen deze mixtape, al heb ik niet veel met Mark Steward.
Op zich hou ik wel van experimenteel geklooi, maar hier kan ik bar weinig mee. Valt me trouwens op dat op veel wave nummers de saxofoon een belangrijke rol speelt.

0* The Normal - T.V.O.D.
Warm Leatherette boeide mij al weinig, des te meer begrijp ik nu dat het nooit tot een album van The Normal is gekomen. Snel vergeten.

4* Crime & The City Solution - Six Bells Chime 4*
Wat is dit toch een geweldig nummer. Mijn eerste kennismaking was bij de film Der Himmel über Berlin van Wim Wenders, waar tevens een andere The Birthday Party afsplitsing te zien was, namelijk Nick Cave & the Bad Seeds met From Her To Eternity.
Stond tevens als nominatie op mijn mixtape. Deze verdiend de hoogste score.
Maar je moet gewoon het fragment van de film zijn, die ik voor de liefhebbers heb toe gevoegd.
YouTube - Crime & the City Solution -- Six Bells Chime

6* Flash & The pan- Waiting For a Train 1*
Heerlijk landerig nummertje wat aanstekelijk blijft werken.

4* Snowy Red – The Right To Die 2*
Prima synthpop van een uitstekend album, aanrader voor een ieder. Dit is nog één van de mindere nummers van die plaat.

0* Ultravox – We Stand Alone
Aardig nummer, alhoewel het me ook weer niet zoveel doet.

Typisch stukje electronica uit de 80s, wel okee.

0* Robert Fripp & David Byrne- Under Heavy Manners
Vind ik niet veel, slap aftreksel van wat Byrne vermocht bij de TH.

3* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge 3*
Mooi nummer van de Neubauten, moet de hele plaat weer eens luisteren.

7* Virgin Prunes- Caucasian Walk 4*
Veruit het beste nummer in deze lijst, wat een gigantisch onweerstaanbaar ritme! Wat een heerlijke gekte, jammie!

Beetje aan gerommel, weinig coherent stukje muziek.

0* The Normal - T.V.O.D.
Heb ook niet zoveel met deze sound of bandje.

4* Crime & The City Solution - Six Bells Chime
Caviaans traag en slepend nummer, wel okee.

orbit schreef:
4* Snowy Red – The Right To Die 2*
Prima synthpop van een uitstekend album, aanrader voor een ieder. Dit is nog één van de mindere nummers van die plaat.

Het nummer is Never Alive ipv The Right to Die, orbit.

Kant a is beter dan kant b!

9* Flash & The pan- Waiting For a Train 3
Fijn nummer, zit erg sterk in elkaar. Probleem met deze band is dat meerdere nummers achter elkaar (zeg maar gewoon een album en/of verzamelaar) net altijd net iets te veel is. Zo los is dat natuurlijk geen probleem. Zeker niet met dit nummer met erg sterke synthlijn.

4* Snowy Red – Never Alive
Kon ik niet, wel een aardig nummer, zanger is niet helemaal mij stijl. Verder spannende jaren 80 electronica doen het altijd goed bij mij, dus ook dit nummer.

1* Ultravox – We Stand Alone 1
Ik ben groot fan van Ultravox en ook van het Rage in Eden album, dit nummer vind ik zelf niet tot het beste van deze behoren. Dat behaald het natuurlijk nog wel een aardig niveau maar dat de band beter kan lijkt mij duidelijk

Ik moet me nog steeds wat me verdiepen in deze band (iemand album tips?). Dit nummer is op zich wel aardig maar het is me te eentonig om echt te raken.

4* Robert Fripp & David Byrne- Under Heavy Manners 4
Als twee grootheden iets samen gaan doen hoeft dat niet altijd een goed resultaat te hebben. In dit geval is het behoorlijk geslaagd. Een beetje hysterie ligt continu op de loer, expres wat vals gezongen met constant wat aparte en onlogische muzikale structuren. Het bevalt me wel maar ik kan erg goed begrijpen dat iemand dit niks vind.

5* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge 2
Als ik deze naam zie staan gaan mijn gedachten direct terug naar de concerten van U2 behorende bij de Achtung baby tour. Daar werd het in ieder geval in zijn geheel niet geacceptereerd aangezien het publiek eerst flessen ging gooien naar het podium omdaarna met duizenden te gelijk zich om te draaien om de band duidelijk te maken dat ze het kolere herrie vonden. De band trok zich daar weinig van aan en ging "vrolijk" door met spelen. Maar goed dit nummer... Ik kon het niet maar wel andere nummers van de band (plus dat live optreden dus) en dit nummer vind ik best aardig in tegenstelling tot veel van wat ik eerder van ze was tegengekomen.

7* Virgin Prunes- Caucasian Walk
Een beetje over de top en chaotisch is het wel maar toch blijft het nummer wel de gehele tijd boeien. Niet dat het nu zo extreem goed is maar een bepaalde aantrekkingskracht heeft het wel.

Dit is ook chaotisch maar trekt me dan weer helemaal niet, irritant nummer.

0* The Normal - T.V.O.D.
Van het Mute label dus vaak prima van kwaliteit, deze valt daar dan weer net buiten. Veel te eentonig en roept al snel wat irritatie op.

De laatste in de rij is wel aardig maar helaas niet veel meer dan dat. Ik vind het ook veel te lang duren als ik heel eerlijk ben.

vigil schreef:
Ik moet me nog steeds wat me verdiepen in deze band (iemand album tips?). Dit nummer is op zich wel aardig maar het is me te eentonig om echt te raken.

Ik tip graag de drie Virgin albums die ze tussen 1983 en 1985 uitbrachten.
Daar staat Sensoria ook op. Maar aan eentonigheid kan je bij de Cabs moeilijk ontsnappen.
Hun muziek draagt nu eenmaal dat repetitieve als wezenlijk onderdeel in zich.

Nog maar 4 reacties op de mixtape van Misterfool.
Ik heb de indruk dat het topic na een enthousiaste start een zekere terugval kent.
Aan de geplaatste mixtapes zal het alvast niet gelegen hebben.

Casartelli (moderator)
Ik heb er de tijd nog niet voor gevonden, maar vanavond danwel woensdagavond geef ik het een redelijke kans...

Ik ben nog met mijn toelichtingen bezig, maar zal me tijdig met mijn oordeel melden.

Casartelli (moderator)
10* Flash & The pan - Waiting For a Train +1
Volgens mij heeft deze band een paar bekende nummers, maar ik kan ze me even niet voor de geest halen. Deze hoort er in elk geval niet bij... curieus allegaartje van fraaie synthklanken en een pseudo-interessante praatzanger. Opnamekwaliteit helpt niet echt mee.

8* Snowy Red – Never Alive +4
Geinig nummertje met typerende toetsen en elektrieke drums. Melodie had eventueel iets minder eentonig gemogen.

4* Ultravox – We Stand Alone +3
Wel een archetypisch Ultravox nummer, maar bij een aantal is daar toch een iets memorabeler melodie overheen gegooid.

5* Cabaret Voltaire - Sensoria +2
Bevalt iets beter dan het nummer van pjh1967. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd...

4* Robert Fripp & David Byrne - Under Heavy Manners
Zou Byrne dit niet met zijn Talking Heads maten opgenomen hebben omdat zij het hier ook wel een beetje gehoord hadden? Dit klinkt als een flauwe Remain in Light-outtake, daar kan Robert Fripp verder ook weinig aan veranderen.

5* Einstürzende Neubauten - Haus der lüge
Wat ik tot nu toe van EN gehoord heb, sprak me nooit zo aan, maar dit is best leuk.

7* Virgin Prunes - Caucasian Walk
Is dit de Frank Zappa van de new wave? Muzikaal heeft het in elk geval nog wel potentie, maar de zang doet toch wat geforceerd flauw aan.

1* The Pop Group - Thief of Fire
Dus... chaos. Leuk geprobeerd, maar het valt allemaal wat erg vrijblijvend over elkaar heen en vooral die "zanger" had wat mij betreft wel thuis mogen blijven.

0* The Normal - T.V.O.D.
Begint hoopvol, maar ook hier weer een te flauwe zanglijn. Zo blijft aan een aantal nummers hier een wat nare camp-associatie kleven.

Zanger doet inderdaad "een beetje" aan Nick Cave denken. En dan wordt het wel lastig voor de muziek om dat nog te compenseren. Lukt overigens toch nog bijna... maar niet alle wave hoeft toch volkomen repeterend te zijn?

Al met al is deze mixtape me niet echt meegevallen.

10* Flash & The pan - Waiting For a Train
Leuk nummer, zanger stoort niet , maar voor punten moet je beter zijn.

8* Snowy Red – Never Alive
Kende ik niet aardig nummer , wordt weggeblazen door het komende geweld.

4* Ultravox – We Stand Alone
Yep het wordt al beter, Ultravox altijd een voldoende mooi nummer.

5* Cabaret Voltaire - Sensoria
Bevalt iets minder dan het nummer van pjh1967. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd...

4* Robert Fripp & David Byrne - Under Heavy Manners
David altijd neurotisch en dansbaar en altijd goed.
Toch is dit hoe dan ook TH light,

7* Einstürzende Neubauten - Haus der lüge + 2
Poeh, duitse tekst stoort niet, Neubauten zijn goed op dreef .

10* Virgin Prunes - Caucasian Walk +3
IVirgin Prunes en hun debuut was prachtig, Gavin later ook nog hoor.
Dit is toch niet hun beste nummer , maar wel een goeie

2* The Pop Group - Thief of Fire + 1
The Pop group zal je nietb in de hitparade terug vinden, toch is dit na even wennen sterke muziek, dank U.

0* The Normal - T.V.O.D.
Het enige nummer wat mij niet zo bevalt, de persoon in de clip verveelt zich en dat is terug te vinden in het nummer (wat dat betreft goed gedaan).

8* Crime & The City Solution - Six Bells Chime +4
Dit is de zwalkende muziek waar Nick Cave zo in uitblinkt, mooi gedaan maximale score.

Een mooi en vooral uitdagende tape.
De maker heeft er zich niet makelijk van af gemaakt

Casartelli schreef:
5* Cabaret Voltaire - Sensoria +2
Bevalt iets beter dan het nummer van pjh1967. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd...

Rudi S schreef:
5* Cabaret Voltaire - Sensoria
Bevalt iets minder dan het nummer van pjh1967. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd...

10* Flash & The pan- Waiting For a Train
Heeft veel raakvlakken met One Night in Bangkok van Murray Head en past niet echt in het vakje New Wave. Wel een lekker popdeuntje.

8* Snowy Red- Never Alive
De grote onbekende op deze mixtape. Vind het nummer, en vooral de zang, erg rommelig

4* Ultravox- We Stand Alone.
Minder drama dan Vienna, maar zeker niet minder goed. Gitaren doen het ook goed bij Ultravox.

8* Cabaret Voltaire- Sensoria +3
Bevalt net zo goed als het nummer op mijn eigen mixtape. Waarom? Geen idee eerlijk gezegd...

4* Robert Fripp & David Byrne- Under Heavy Manners
Lekker ritme, maar wordt door de vele –isms een beetje saai.

8* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge +1
Spannend nummer met een leuke instrumentatie. Rammstein-light

10* Virgin Prunes- Caucasian Walk
“De vriendjes van U2 doen een beetje gek papa”. “Trap er niet in mijn zoon!” Teveel art-school naar mijn mening.

4* The Pop Group- Thief Of Fire +2
Deze gekte klinkt een stuk overtuigender en gemeender dan voorgaand nummer.

0* The Normal- T.V.O.D.
Kan hier niet zo veel mee. Inspiratieloos is het enige wat in me opkomt.

12* Crime & The City Solution- Six Bells Chime +4
Had zomaar de soundtrack van een lugubere serie-moordenaar roadmovie kunnen zijn. Donker, filmisch en meeslepend. De connectie met Cave is gauw gemaakt inderdaad.
Prima afsluiter van deze mixtape

Wat mij betreft mag die trein doorrijden. Heb sowieso weinig met Flash (Hey St Peter) in the Pan op; naar mijn mening heeft dit net zoveel met wave te maken als Knorr kippensoep met echte kippensoep.

Uit de verdwijndoos teruggetoverd Belgisch textiel (weef); leuk om weer eens te horen, maar er is daar beter gemaakt.

Metronoom-manipulator Midge had het tempo erg strak in, symboliek (valse ‘Teutoonse’ heroïek) ligt er duimendik bovenop, en dan de luchtbogen van gierende gitaren. Doen mij te veel denken aan Sagrada Familia en Rievaulx Abbey, beide groots opgezet, maar niet (meer) af.

11* Cabaret Voltaire- Sensoria +3
De eerste echte wave – verfrissend.

Ritme ok,maar Byrne kan beter.

9* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge +1
Das war ein recht schöne Zeit: DAF, Kowalski, Palais Schaumburg und Einstürzende Neubauten.

14* Virgin Prunes- Caucasian Walk +4
Verfrissend in alle gekte – draai het niet veel, maar telkens is ’t raak.

6* The Pop Group- Thief Of Fire +2
Intens, chaotisch, maar live altijd spannend..

0* The Normal- T.V.O.D.
Uit de begintijd van Mute – synths doen af en toe denken aan synths op Speak ’n Spell (met Vince Clarke), maar snel wordt duidelijk waarom dit niet beklijft.

12* Crime & The City Solution- Six Bells Chime
Niet mijn kop thee; imo overgewaardeerd.

Redelijk gevarieerde tape,maar wat ik een beetje miste, is de gitaargedomineerde wave uit 80/81 (denk XTC, eerste 3 Talking Heads,Gang of Four etc.)

Morgen beste vriend, morgen (tape is klaar, plaatsing nog niet duidelijk, morgen is een drukke dag).

Leuk om cha-cha-cha op te dansen. De gitaar- en synth-partijen vind ik goed. De zang heel wat minder (inderdaad die associatie met Murray Head)

Klinkt nog steeds OK, maar de legendarische Mikey Mike heeft betere dingen gedaan op zijn eerste 2 LP’s.

Heel mooie gitaarlijnen. Valt net buiten de prijzen.

11* Cabaret Voltaire- Sensoria
Dit vind ik een minder nummer van CV. Ik kan me indenken dat Paul Hardcastle dit gehoord moet hebben voor diens ‘19’.

Funky neurotica. Byrne kan inderdaad beter.

11* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge +2
Dreigend en slepend nummer waarop Bargeld’s gitaar bijna orthodox klinkt. Prima.

17* Virgin Prunes- Caucasian Walk +3
Simpel en effectief. Klassiek spul.

10* The Pop Group- Thief Of Fire +4
Lekker geschifte funk/punk/dub. Prijsbeest van hun eerste album.

0* The Normal- T.V.O.D.
Warm Leatherette deel 2, maar iets minder.

13* Crime & The City Solution- Six Bells Chime +1
Goed bluesy nummer. Al hoor ik liever Cave’s From Her To Eternity.

14* Flash & The pan- Waiting For a Train +4
Klassieker. Ik heb het niet altijd voor de extreem dansbare wave, maar dit bevalt me volledig. Topnummer!

Dit nummer ligt me niet. Veel te nerveus en van de vocals word ik ook niet bepaald vrolijk.

Ultravox kan er bij mij altijd wel in. Sterke gitaarpartijen, maar ze hebben betere gemaakt.

11* Cabaret Voltaire- Sensoria
Aardig nummer maar weet niet echt te raken. Daarvoor is de drumbeat me iets te "simpel". Vocals gaan na een tijd ook wel vervelen

7* Robert Fripp & David Byrne- Under Heavy Manners +3
Erg leuk, verslavend ritme. De vele isms ben ik niet volledig weg van maar al bij al sterk nummer.

12* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge +1
Georchestreerd chaos. Zoals altijd bij de neubauten erg leuk.

19* Virgin Prunes- Caucasian Walk +2
Een nummer kan niet veel meer wave zijn dan dit. Ik ben wel niet meteen weg van de vocals. Die weerhouden mij er van om het nummer echt geweldig te vinden

10* The Pop Group- Thief Of Fire
Wave-on-XTC. Het is me allemaal te funky om van te kunnen genieten. Skip-nummertje

0* The Normal- T.V.O.D.
Klink leuk, maar compleet verouderd.

13* Crime & The City Solution- Six Bells Chime
Nummer doet me helemaal niks.

Niet bepaald mijn favoriete tape tot nu, maar wel lekker afwisselend

pjh1967 schreef:
Heeft veel raakvlakken met One Night in Bangkok van Murray Head en past niet echt in het vakje New Wave. Wel een lekker popdeuntje.

Omdat er een vocoder wordt gebruikt of zo?
Neen, meer dan dat ene raakvlak zie ik echt niet.

dazzler schreef:
(quote)

Omdat er een vocoder wordt gebruikt of zo?
Neen, meer dan dat ene raakvlak zie ik echt niet.

'k snap hem wel: 't zit 'em in de parlando-zang en die keyboard-sound; én het doet me net zo weinig, alhoewel Chess live in 't (musical) theater aan de Strand (London)

Mat_ schreef:
- dazzler (is nu bezig)
- pjh1967
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil
- Casartelli
- Chevy
-Mat_

We zijn al weer een aantal pagina's verder en wellicht voor de overzichtelijkheid makkelijk als ik deze lijst even naar "voren" haal.

14* Flash & The pan- Waiting For a Train
Gisteren kwam ik er via een ander topic achter dat er vanuit deze band links zijn naar The Easybeats, AC/DC en er zelfs een Nederlandse link is. Dit nummer klinkt mij verder als een willekeurige 80s hit in de oren. Het 'slimme' karakter doet me een beetje denken aan M, Buggles, etc., maar hier doet het me niet zoveel.

Dit gaat hier het ene oor in, het andere uit. Iets spannender dan het vorige nummer, dat wel, maar het is niet genoeg om dit nummer te redden.

Van Ultravox heb ik wel e.e.a. op LP, ooit gekocht tijdens mijn tienerjaren. Maar nu zet ik het nooit meer op. Is voor mij in deze periode toch iets te slappe jaren '80 muziek op een enkel nummer na. Hier word ik ook niet echt blij van.

12* Cabaret Voltaire- Sensoria +1
Voor mij het eerste nummer dat me weet te grijpen. CV mag nu toch echt wel eens wat hoger op mijn 'wave-to-do'-lijst.

7* Robert Fripp & David Byrne- Under Heavy Manners
Opmerkelijke samenwerking, ik wist niet dat Byrne dit had opgenomen. Vind het nummer niet meteen heel geweldig, maar het heeft wel iets fascinerends. Eentje om nog eens te beluisteren.

16* Einstürzende Neubauten- Haus der lüge +4
Zo, en dan de eerste echte topper. Dit nummer klinkt gevaarlijk, iets wat ik tot nu toe een beetje miste. Van EN heb ik in het verleden wel eens e.e.a. beluisterd, maar als ik een dreigend en spannend werkje als dit hoor krijg ik toch de neiging er eens wat dieper in te duiken.

21* Virgin Prunes- Caucasian Walk +2
Lekker snauwende gitaarriff zit hier. Ben de naam vaak tegengekomen op MuMe, maar dit is denk ik de eerste keer dat ik naar iets van ze luister. Klinkt goed, goede stem ook.

13* The Pop Group- Thief Of Fire +3
Luke kiest duidelijk voor een wat experimenteler tweede deel van zijn mixtape en dat bevalt me wel. Het debuut van The Pop Group heb ik een periode lang grijsgedraaid, het klinkt een beetje als een doordraaiende Ian McCulloch in een dwangbuis. Dit vind ik wel een hele fijne plaat, het klinkt ook na talloze luisterbeurten nog erg spontaan en naturel.

0* The Normal- T.V.O.D.
Geinig nummer, beetje synthpunk. Verder wat dazzler zegt. Leuk, maar niet meer dan dat.

13* Crime & The City Solution- Six Bells Chime
Dit doet me niet zoveel. is dit Cave? Daar heb ik ook al weinig mee.

vigil schreef:
(quote)

We zijn al weer een aantal pagina's verder en wellicht voor de overzichtelijkheid makkelijk als ik deze lijst even naar "voren" haal.

Gelukkig val ik al op een natuurlijke manier af (had me namelijk achteraan de lijst gezet). Ik ga het toch niet redden hier steeds wat over die nummers te schrijven dus het is niet terecht als ik dan zelf een mixtape ga plaatsen. Dus ik laat het hier bij.

Ow jammer, er was bij mij zeker geen opzet in het spel

Vast niet, maar komt me prima uit zo. Mocht er overigens een keer iemand uitvallen en er is nood aan de man: ik heb er wel eentje bijna klaar. Dan kun je me altijd een pm sturen.

reptile71 schreef:
Vast niet, maar komt me prima uit zo. Mocht er overigens een keer iemand uitvallen en er is nood aan de man: ik heb er wel eentje bijna klaar. Dan kun je me altijd een pm sturen.

't is net werkcollege; je mag wel eens een keer verzuimen, alleen niet de keer dat je je paper moet inleveren.

Was wel benieuwd naar je lijst

Ik ook, gewoon plaatsen!

Mijn tape moet min of meer een eerbetoon aan de begin jaren van de new wave worden.
Hier en daar moet er wel wat gesmokkelt worden, maar och het kan erger.
Niets uit mijn top 10 , hoewel er toch wel heel wat New wave in staat.

Opener is The Cure.
Nu heb ik wel hier en daar vaker nare dingen gezegd over Robert S, maar dit meen ik natuurlijk niet grapje he , alles is echt gemeend.
Robert is gewoon een vreemde gozer, de muzikant Robert is dan weer een hele grote meneer.
Toen seventeen seconds uitkwam stond de muziekwereld toch wel een beetje terecht op zijn kop.
Ook de opvolgers maakte indruk met unieke muziek.
Toch kies ik voor een muziekje van dat heerlijke debuut, welliswaar niet zo briljant als de opvolgers maar toch geweldig.
Ik kies voor opener 10:15 Saturday Night, tik, tik, tik, tik, maar heerlijk punky liedjes als Grinding Halt of So What hadden ook gekund.
Let even op de simple maar doeltreffende gitaarsolo.

YouTube - The Cure - 10.15 Saturday night

Volgende is The Only Ones , ik kies voor het slepende Inbetweens van dat geweldige 2e album.

YouTube - THE ONLY ONES - IN BETWEENS (by jero)

We zijn nog steeds in 1979 en de volgende komt ook uit dat mooie jaar.
Magazine met het dreigende (liefdesliedje) Permafrost.

YouTube - Magazine - Permafrost (Secondhand Daylight)

En dan nog maar een uit ’79 XTC en van mijn favo Drums and wires, het prijsnummer.
Waarschijnlijk overbekend maar toch niet te missen.
Making plans for Nigel

YouTube - XTC Making Plans for Nigel

It’s Obvious van de Au Pairs had ik eerder al aangekondigd, bij deze.
Wie dit nummer ooit live heeft meegemaakt vergeet het nooit meer.
YouTube - The Au Pairs - it´s obvious

Even iets luchtigs van een band die eigenlijk niet bepaald luchtig was.
The Raincoats met het heerlijke Pretty , pretty, pretty, pretty, pretty

YouTube - Pretty - Raincoats, The

Nu een van de allermooiste liedjes, dit zet altijd weer de tijd stil en wat een stem.
The Cocteau Twins met het meesterlijke Phersephone.

YouTube - Persephone - Cocteau Twins

Ok we zijn in een rustiger vaarwater aangekomen en dus nog een tranentrekkend mooi nummer.
Dead Can dance Sanvean, griezelig mooi.
Ja ik heb altijd een duidelijke voorkeur gehad voor de liedjes met Lisa Gerard toch een van de allermooiste stemmen op aarde.
YouTube - Dead Can Dance-Sanvean

Nu wil ik even min of meer smokelen, namelijk een soort van folkliedje.
Het gaat hier om My Father, orgineel van Judy Collins en best een aardig folkliedje.
In de handen van New wave all star club This Mortail coil wordt dit een ongekend meesterwerk, drama en diepgang zijn hier hondertachtig miljoen drieduizend vierhonderzesentachtig keer groter.

YouTube - This Mortal Coil - My Father

Afsluiten doen we met de aparte muziek van This Heat, S.P.Q.R. We are all romans.

YouTube - This Heat: S.P.Q.R.

Ziet er heel interessant uit.

Grappig dat je Only Ones en Magazine back-to-back erin hebt staan. Die werden destijds ook in een duo-recensie besproken in Oor, als ik me niet vergis.

Lijkt me een typisch geval van 'broedermoord' te worden - Rudy 'rikt in de goei'.

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Rudi S schreef:
Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Geen enkele zou ik geplaatst hebben, he he he Wait and C ik denk aan een thema.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.